318863
Książka
W koszyku
Książka przedstawia wybrane aspekty powojennej sztuki polskiej w kontekście rewolucji komunistycznej. Takie ujęcie przełamuje dotychczasowe narracje historii sztuki dotyczace okresu po 1945 roku, które skupiały się na wojennej traumie i nazistowskich prześladowaniach, z pominięciem radzieckiej dominacji.
Rewolucja została przez dotychczasowych badaczy znaturalizowana, a jej pozornemu "prześnieniu" i niewidzialności sprzyjał nowoczesny paradygmat autonomii sztuki, skupionej nie na kontekście i społecznych użyciach dzieła, a na jego formie. Nie bez znaczenia była też oczywiście cenzura, która narodowe cierpienia sytuowała jedynie w kontekście niemieckiej okupacji. (Ze Wstępu)
Markowska […] formułuje konieczności dla dzisiejszej historii sztuki, postulaty badawcze, które gruntownie przeorają naszą dyscyplinę przesuwając jej dotychczasową trajektorię ku nowym obszarom badawczym i tym samym ku nowym pytaniom. […] Lektura zaproponowana przez Annę Markowską przynosi wiele odświeżających, niekanonicznych, czasem świadomie prowokacyjnych i stawianych na ostrzu noża punktów widzenia, przywołując m.in. dzieła, które nie były wcześniej przedmiotem poważnego namysłu. Wszystko to wytrąca czytelnika z dobrego samopoczucia, zbudowanego na tradycyjnych i dobrze oswojonych ujęciach "tradycyjnej" historii sztuki. To rozbrat ze "starą" historią sztuki. (z recenzji prof. dr hab. Marty Leśniakowskiej)
Pliki multimedialne:
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383992 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na okładce: Zbigniew Libera, "Hommage à Gawron", 1985.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 576-626. Indeks.
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki, Instytut Historii Sztuki (Uniwersytet Wrocławski)
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej