319890
Książka
W koszyku
Zadaniem niniejszej pracy jest opis aksjologicznej substruktury zespołu idei "katastroficznych" Witkiewicza, tych zatem poglądów, które zostały wyrażone po raz pierwszy w publicystycznym wykładzie książki "Nowe formy w malarstwie", a następnie użyte jako podstawowe tworzywo obrazów idei w wypowiedziach literackich.
Rozdział pierwszy wypełnia głównie analiza powieści „622 upadki Bunga”, ujawniająca w wyborze oraz artystycznym ukształtowaniu jej tematu aksjologiczne podłoże oraz pierwszą zadokumentowaną manifestację postawy prekatastroficznej. W rozdziale drugim znajdzie czytelnik próbę ustalenia pozycji Witkiewicza jako teoretyka i programodawcy: autora "Nowych form w malarstwie" na mapie nowoczesnych "awangardowych" kierunków artystycznych. Tutaj rozpatruję także powiązania "katastrofizmu" z systemem ontologii pisarza. W rozdziale trzecim rekonstruuję podstawowe tezy historiozoficzne oraz przyjętą przez pisarza normę kulturową. Wydobywam powiązania między strukturą motywacyjną jego orzeczeń o kryzysie kultury a modelowymi cechami prekatastroficznej świadomości modernistycznej. (fragm. przedmowy)
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394534 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej