Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(61)
Legimi
(30)
Forma i typ
Książki
(61)
Publikacje naukowe
(32)
E-booki
(30)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(13)
Proza
(3)
Dostępność
dostępne
(56)
nieokreślona
(4)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(61)
Autor
Nowak Piotr (1966- )
(10)
Zatorski Tadeusz (1960- )
(6)
Agamben Giorgio (1942- )
(3)
Bielecki Krzysztof
(3)
Herbich Piotr (1975- )
(3)
Jadacki Jacek Juliusz (1946- )
(3)
Serafin Andrzej (1980- )
(3)
Skrzypek Marian (1935- )
(3)
Wawrzynowicz Andrzej (1968- )
(3)
Arendt Hannah (1906-1975)
(2)
Cieszkowski August (1814-1894)
(2)
Domański Juliusz (1927- )
(2)
Dowgird Anioł (1776-1835)
(2)
Heine Heinrich (1797-1856)
(2)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(2)
Jünger Ernst
(2)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(2)
Magnone Lena (1980- )
(2)
Meillassoux Quentin (1967- )
(2)
Nowak Piotr
(2)
Rychter Marcin (1974- )
(2)
Rymkiewicz Wawrzyniec
(2)
Safranski Rüdiger (1945- )
(2)
Taubes Jacob (1923-1987)
(2)
Tokarski Jan (1981- )
(2)
Ugniewska Joanna (1945- )
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Adam Gosławski z Bebelna
(1)
Arendt Hannah
(1)
Arendt Hannah (1906-1975). Antysemityzm
(1)
Asimov Isaac (1920-1992). Kula bilardowa
(1)
Auden W. H
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Auden W. H. (1907-1973). Myśl, co robisz
(1)
Auden Wystan Hugh (1907-1973)
(1)
Badiou Alain (1937- )
(1)
Chmielewski Jacek (1965- )
(1)
Chołoniewski Stanisław
(1)
Cropsey Joseph
(1)
Cwietajewa Marina
(1)
Czemiel Grzegorz (1983- )
(1)
Diderot Denis (1713-1784)
(1)
Dimitrijević Ivan (1984- )
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Filozofia moralna
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Psychologia
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Teologia przyrodzona
(1)
Fauconnier Gilles (1944- )
(1)
Fert Józef (1945- )
(1)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Frank Manfred (1945- )
(1)
Franz Marie-Louise von
(1)
Gadamer Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Gauchet Marcel (1946- )
(1)
Godyń Mieczysław (1952- )
(1)
Goethe Johann Wolfgang Von
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Graczyk Piotr (1970- )
(1)
Górniak-Morgan Ewa
(1)
Harman Graham (1968- )
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Herbich Tomasz
(1)
Kimhi Irad
(1)
Koyré Alexandre (1882-1964)
(1)
Kozak Łukasz
(1)
Kuczyński Rafał (1982- )
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Kuźniarz Bartosz (1979- )
(1)
Lach-Szyrma Krystyn (1791-1866)
(1)
Lear Jonathan
(1)
Lecercle Jean-Jacques
(1)
Lichocka Joanna
(1)
Lipiec Emilia (1985- )
(1)
MacDonald Paul S. (1951- )
(1)
Madej Wojciech (1959-2010)
(1)
Mateusz z Krakowa
(1)
Michalska Izabela (1981- )
(1)
Michalski Krzysztof
(1)
Michalski Krzysztof (1948-2013)
(1)
Murri Serafino (1966- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Napiórkowska Izabela
(1)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Nowak Piotr (1984- )
(1)
Olszewski Mikołaj (filozofia)
(1)
Osmólska-Mętrak Anna
(1)
Overbeck Franz
(1)
Pasolini Pier Paolo
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975)
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Empiryzm heretycki
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Listy luteańskie
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Pisma korsarskie
(1)
Pasternak Borys
(1)
Patočka Jan (1907-1977)
(1)
Pawlaczyk Krystian (1989- )
(1)
Picht Georg (1913-1982)
(1)
Pieróg Stanisław (1946- )
(1)
Rilke Rainer Maria
(1)
Rosiński Krzysztof
(1)
Rozanow Wasilij
(1)
Rozanow Wasilij (1856-1919)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(36)
2010 - 2019
(55)
Okres powstania dzieła
2001-
(35)
1901-2000
(12)
1945-1989
(9)
1801-1900
(8)
1701-1800
(4)
1918-1939
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(87)
Język
polski
(84)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(5)
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura polska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Filozofia
(7)
Literatura niemiecka
(4)
Metafizyka
(4)
Antropologia filozoficzna
(3)
Filozofia polityczna
(3)
Logika
(3)
Ontologia
(3)
Polityka
(3)
Społeczeństwo
(3)
Antysemityzm
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Ekonomia
(2)
Eschatologia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia języka
(2)
Filozofia polska
(2)
Filozofia religii
(2)
Filozofia społeczna
(2)
Historiozofia
(2)
Humanizm (prąd)
(2)
Idea (filozofia)
(2)
Kobieta
(2)
Literatura
(2)
Literatura angielska
(2)
Myślenie
(2)
Psychoanaliza
(2)
Religia
(2)
Romantyzm
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Szczęście
(2)
Tematy i motywy
(2)
Teologia
(2)
Tradycja
(2)
Umysł
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Absolut
(1)
Agamben, Giorgio (1942- )
(1)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy
(1)
Arendt, Hannah (1906-1975)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bóg
(1)
Böhme, Jakob (1575-1624)
(1)
Börne, Ludwig (1786-1837)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cieszkowski, August (1814-1894)
(1)
Commedia dell'arte
(1)
Człowiek
(1)
Demokracja
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dusza
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyskurs
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Etos
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia literatury
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Filozofia przyrody
(1)
Filozofia renesansu
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofia włoska
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Frege, Gottlob (1848-1925)
(1)
Fłorienski, Pawieł (1882-1937)
(1)
Gadamer, Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Heidegger, Martin (1889-1976)
(1)
Heine, Heinrich (1797-1856)
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia
(1)
Historia społeczna
(1)
Historiografia
(1)
Hobbes, Thomas (1588-1679)
(1)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(1)
Ideologia
(1)
Kapitalizm
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Komedia
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konieczność (filozofia)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Kościół katolicki
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Kultura chrześcijańska
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Kupcy
(1)
Kłamstwo
(1)
Latour, Bruno (1947-2022)
(1)
Mesjanizm
(1)
Miasta
(1)
Temat: dzieło
Philosophie de l'histoire
(1)
Ιstoria tou Peloponnēsiakou Polemou
(1)
Temat: czas
1801-1900
(8)
1901-2000
(8)
1701-1800
(7)
1501-1600
(6)
1601-1700
(6)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
501-600
(3)
601-700
(3)
701-800
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
2001-
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1945-1989
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Niemcy
(2)
Włochy
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Esej
(20)
Monografia
(11)
Antologia
(7)
Opracowanie
(7)
Biografia
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Synteza
(2)
Traktat
(2)
Wiersze
(2)
Wykład
(2)
Artykuły
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Listy
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Powiastka filozoficzna
(1)
Powieść
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie rosyjskie
(1)
Szkice literackie włoskie
(1)
Testament
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(34)
Historia
(18)
Literaturoznawstwo
(8)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Religia i duchowość
(6)
Psychologia
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Językoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
91 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ostatnia strona książki zawiera zagadkę, nad którą powinniśmy się zastanowić. Pajacyk nie przemienił się w gruncie rzeczy w chłopca, lecz stoi – wcale nie ukryty, przeciwnie, dobrze widoczny – oparty o krzesło, a nowy chłopiec może mu się przyglądać do woli, twierdząc, że jest „śmieszny”. Obie natury – marionetkowa i ludzka, które tyle razy krzyżowały się w książce – pozostają rozdzielone, obie obecne w bliżej nieokreślonym „pokoju obok”, który, jeśli się dobrze przyjrzeć, jest warsztatem Geppetta, idealnie odpowiadającym „pokoikowi na parterze”, gdzie nastąpiło stworzenie Pinokia. Być może również chłopca – skoro ciało pajacyka pozostało nadal nietknięte – stworzył demiurg Geppetto. Emanuele Dattilo zauważył w związku z tym, że „tam, gdzie spodziewalibyśmy się metamorfozy, kolejnej przemiany pajacyka w dziecko […] mamy do czynienia z rozdziałem, separacją natur, i kawałek drewna śpi naprzeciwko dziecka, które obserwuje go z upodobaniem”. Cała niepojęta historia Pinokia ginie w egzegetycznym świetle owego niestrudzonego rozdzielania obu natur. Manganelli, który uważa wprawdzie, że Pinokio naprawdę umarł, odnotowuje je na swój sposób: „Pozostaje owa martwa i cudowna relikwia, nowe i żywe będzie musiało współistnieć ze starym i martwym. Ten metr drewna nadal będzie rzucać mu wyzwanie”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 313-[323]. Indeks.
Finansowanie: Instytut Filozofii (Uniwersytet w Białymstoku)
Antologia esejów Hanny Arendt, poświęcona współczesnej polityce amerykańskiej i kryzysom, z jakimi borykała się w latach 60. i 70. XX wieku.
Władza i przemoc to przeciwieństwa. Gdy jedna panuje absolutnie, druga jest nieobecna. Przemoc pojawia się tam, gdzie władza jest zagrożona, gdy zaś zostaje pozostawiona samej sobie, kończy się to zanikiem władzy. Nie jest więc prawdą – i to jest wniosek poprawny – że przeciwieństwem przemocy jest brak przemocy. Pojęcie władzy bez przemocy – nonviolent power – wydaje się całkowicie redundantne. Przemoc może zniszczyć władzę, natomiast nie potrafi jej wytworzyć. (z rozdziału O przemocy)
Konsekwencją radykalnej przemocy jest śmierć będąca doświadczeniem apolitycznym, umiera się bowiem zawsze w głębokiej samotności i niemocy. To jej egzystencjalny, jednostkowy wymiar. Natomiast istnieje jeszcze polityczny wymiar śmierci, polegający na poświęceniu życia za zbiorowość, do której się należy, której się broni i z którą się utożsamia. Na tym polega patriotyzm w chwilach najcięższej próby. Dzięki poświęceniu własnego życia aktualizuje się i odnawia istnienie całej wspólnoty. Wspólnota polityczna – grecka, polska, każda – żywi się śmiercią pojedynczych osób; jest to jej nieodmiennie upiorny, zarazem wzniosły wymiar i charakter. (z Przedmowy Piotra Nowaka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o humanizmie / Juliusz Domański. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2020. - 855, [1] strona ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 819-829. Indeksy.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nazwę i pojęcie humanizmu konstytuują dwa dość luźno i zarazem w sposób nieprosty zestrojone ze sobą składniki. Jeden jest filozoficzny i można go opisać jako wyróżnienie z całej reszty bytów i zarazem wysokie wartościowanie człowieka. Drugi odsyła do pewnego szczególnego typu kultury umysłowej i artystycznej, w którym najważniejsze miejsce zajmuje rozumne i kunsztowne, artystycznie wypielęgnowane słowo. Idzie właśnie o słowo nie tylko rozumne, ale też kunsztowne, tzn. skłonne zarówno bawić, jak i poruszać, budzić reakcje estetyczne i emocjonalne. Jeżeli najsprawniejszym narzędziem słowa rozumnego jest logika, to rozumnego i zarazem kunsztownego – retoryka i poezja. Jednoczy oba te składniki, obie te strony tego samego rozumnego słowa, przekonanie, że zdolne są umacniać i rozwijać w człowieku cechy, dla których on na owo wyróżnienie i wartościowanie szczególnie zasługuje, że je wspierają i zarazem wartość człowieka samego podnoszą. W tak ogólnej płaszczyźnie oba te składniki pozostają ze sobą w idealnej harmonii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363178 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 709-721.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zwykłe oczekiwania jedności i zwartości powieść ta w równym stopniu zawodzi, jak i je spełnia. Kto jednak posiada prawdziwie systematyczny instynkt, zmysł dla uniwersum, owo przeczucie całości świata, które czyni Wilhelma tak interesującym, odczuje wszędzie niejako osobowość i żywotną indywidualność dzieła, a im głębiej docieka, tym więcej odkrywa w nim odniesień i pokrewieństw, tym więcej duchowych relacji. Jeśli jakaś książka ma swojego geniusza, to właśnie ta (Friedrich Schlegel).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360954 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia wybranych prac Stanisława Pieroga na stronach 379-[384].
Publikacja dotowana ze środków finansowych Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego
Czym jest historia filozofii polskiej? Odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się prosta. Historia filozofii polskiej bada historię filozofii w Polsce. Mówimy zatem o dyscyplinie historycznej, będącej dyscypliną pomocniczą nauki podstawowej, jaką jest filozofia, albo - ponieważ filozofia nie jest dyscypliną historyczną, lecz nauką spekulatywną albo analityczną - mówimy o dziedzinie badań interdyscyplinarnych, łączących kompetencje historyczne i filozoficzne. Historyk filozofii polskiej nie tylko zatem bada dzieje idei, lecz także widzi te ostatnie w ich historycznym i biograficznym kontekście; jego tematem są nie tylko dzieje pojęć, lecz także historia języka ojczystego, w którym były one artykułowane; i wreszcie - rzecz ostatnia, ale ważna - w jego polu badawczym pojawiają się obiekty materialne: manuskrypty, kolejne wydania analizowanych tekstów i szczegółowe pomiędzy nimi relacje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350514 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: "The history of the concept of mind", 2003.
Bibliografia na stronach 641-698. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dzieje pojęć umysłu i duszy to złożona i splątana sieć rozmaitych ścieżek, a każda z nich najeżona jest przeszkodami; niektóre wiodą donikąd, inne zwodzą już od samego początku albo biegną w ukryciu, jeszcze inne zawracają w stare myślowe koleiny lub wyrywają się w przód w pogoni za jakimiś chimerami.
Założycielskim mitem filozofii zachodniej jest przypowieść Platona o tym, że Sokrates nie umarł. Czym zatem jest to, co z człowieka nie umiera? Tradycja grecka nazywa to psyche, duszą. O duszy mówi się jednak wielorako - he psyche legetai pollachos - by sparafrazować Arystotelesa. Niemniej to ciągle jedna i ta sama dusza. Czym jest ona w istocie, skoro tak wielorako się jawi? Czym jest to, co nas boli, gdy idziemy do tego, który potrafi ją uleczyć, do terapeuty psyche? Jakiej odwagi wymaga od nas uznanie, że coś jej dolega; a nawet samo uznanie, że ona w ogóle jest. Czy jednak jesteśmy w stanie wyzwolić się z przesądów naszej epoki na temat duszy? Jak myśleć o duszy, gdy obwieszczono nam już śmierć Boga i śmierć człowieka? Nowoczesna psychologia, w dużej mierze wywodząca się z amerykańskiej tradycji behawioralnej, bierze klasyczną teologię i antropologię w nawias, by zacząć badanie duszy niejako od nowa. Zachowujemy się niczym dzieci, które na nowo odkrywają świat. Tradycyjne wyobrażenia duszy wydają nam się oderwane od naszego doświadczenia, są niezrozumiałe, urojone, mityczne. Historia psychologii zaczyna się dla nas pod koniec XIX wieku, od psychologii naukowej Wundta, jak gdyby wcześniejsza nauką nie była.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360667 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Tytuł oryginału: "The Billiard Ball", 1967.
Dlaczego nie przystać na to, co nam zgodnie mówią logika (zasada niesprzeczności) i doświadczenie (przeszłe lub teraźniejsze), mianowicie że nic nie stoi na przeszkodzie, by teraźniejszy świat spoczywał na grucie ruchomym, który tego czy innego dnia mógłby ustąpic nam spod nóg?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363550 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Zawiera także eseje Martina Heideggera, Hansa-Georga Gadamera, Jana Patočki i Georga Pichta.
Bibliogr. przy pracy s. 164.
Tekst częśc. tł. z ang., niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311395 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor
Rodzice nie tylko dopuścili się w stosunku do dzieci przestępstwa ich spłodzenia, ale też dopuszczają się go nadal, tuląc je i ściskając, oczywiście bez pytania. „Ojciec i matka to dowody nieszczęsnego, niepoczytalnego, niedającego się już naprawić działania instynktu, uczucia, diabła” – pisał Bernhard w swej debiutanckiej powieści Mróz. Życzmy im zatem wszystkiego najgorszego. Bo rodzice to nie tylko „przełożeni”, ale także nasi „dawni mistrzowie”, po których nie wiadomo, co pozostaje – prawda czy fałsz. -- z rozdziału Nasi mistrzowie. Chodzić po świecie stukniętym to jednak trochę wstyd, piętno, dolegliwość. Być może rola szaleństwa – tak kino współczesne – sprowadza się do zainicjowania przez nie rewolucji społecznej. Można w to powątpiewać, można być amatorem takiego rozwiązania, do wyboru, do koloru, nie ma znaczenia, w końcu to tylko fantazja. Natomiast prawdą szaleństwa jest jego samotność. Wariaci nie dzielą z nikim nawet kawałka świata; zamykają się we własnym. Nie inaczej ze starcami. Oni również nie opuszczają swojego pokoju, starość ich stygmatyzuje, zamienia ich życie w pustkę, odbiera wolność. -- z rozdziału Z widokiem na ciemność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394486 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 322341 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325230 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 393369 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie dawajmy wiary niebezpiecznym złudzeniom, ale spójrzmy trzeźwo i spokojnie w przyszłość nowoczesnego społeczeństwa. Nie upajajmy się wizją jego wielkości, nie zniechęcajmy się na widok jego nędzy. W miarę jak obecny rozwój cywilizacji będzie się utrzymywał, wzrastać będzie liczba życiowych udogodnień, społeczeństwo stanie się doskonalsze i lepiej wykształcone; życie będzie coraz łatwiejsze, przyjemniejsze, bogatsze i dłuższe. Jednocześnie należy jednak przewidzieć, że stale wzrastać będzie liczba ludzi zmuszonych zwracać się o wsparcie do swoich współobywateli, aby otrzymać w ten sposób choć nieznaczną część owych dóbr, których ogólna liczba będzie nieustannie rosnąć. Możemy spowolnić ten podwójny ruch; szczególne okoliczności, w jakich znajdują się rozmaite społeczeństwa, albo przyspieszają, albo też spowalniają jego bieg; nikt nie jest już jednak w stanie go zatrzymać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388069 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 521-542. Indeks.
"Niech Czytelnika nie zmyli duża (może nawet zbyt duża) liczba przypisów i odniesień do „literatury przedmiotu”, towarzyszących tekstowi zasadniczemu. Biorą się one z irytujących doświadczeń autora, któremu zdarzyło się parę razy znajdować w rozmaitych publikacjach nader intrygujące i inspirujące cytaty, nieopatrzone jednak stosownymi adresami bibliograficznymi. Źródeł kilku tych cytatów poszukuje zresztą daremnie do dziś i dlatego chciałby podobnej irytacji (i straty czasu) zaoszczędzić Czytelnikowi, który być może takie wyimki i przytoczenia uzna za najbardziej użyteczny owoc swojej lektury. Mimo obecności owego „aparatu naukowego” teksty składające się na niniejszy tom nie chcą być tak naprawdę niczym więcej niż esejami, i to w najbardziej podstawowym i pierwotnym znaczeniu tego słowa, to znaczy „próbami”, a mianowicie próbami odczytania kilku utworów literackich, powstałych głównie w XVIII i XIX wieku, oraz myśli w nich zawartych, które – jak się wydaje – wciąż są godne uwagi i zastanowienia. Bo też, jak zauważył Schiller, „w życiu wszystko jedynie się powtarza”. Jeśli więc, co chyba nieuchronne, Czytelnik tu i ówdzie zaduma się nad dość przygnębiającym kołowrotem głupstw popełnianych w dziejach wciąż na nowo, autor nie weźmie mu tego za złe."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359505 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podstawa przekł.: History of political philosophy. - 3rd ed. Chicago ; London : University of Chicago Press, 1987.
Bibliogr. s. LVII-[LVIII], [916]-[949] oraz przy rozdz. Indeksy.
Tł. z jęz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 307370 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 227-230. Indeks.
Moc Tradycji tkwi w nas znacznie głębiej, niż przypuszczamy - nawet nie wiemy, jak głęboko, jakie węzły między substancją duszy a Tradycją zawiązały się przez tysiąclecia. Bóg nas tu postawił - i tu powinniśmy stać. Skąd przekonanie, że możemy znaleźć lepsze dla siebie miejsce? Czy to nie aby tylko zgubna, indywidualistyczna pycha oraz bezrefleksyjny pęd do nowości (będący, jak sądzę, instynktowną niejako reakcją na zagubienie wobec wszechobecnego nadmiaru) podpuszczają nas do niepotrzebnej duchowej ruchliwości? Nie przekroczymy tego, co nas ukształtowało w każdym słowie - a więc też w każdej myśli. Jesteśmy stąd, spod tych Niebios - i nigdy nie będziemy skądinąd. Mnich nie powinien opuszczać swej celi, a człowiek każdy - Tradycji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351537 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Corpus Philosophorum Polonorum to seria wydawnicza prezentująca dorobek polskiej filozofii dawnej (cezurę stanowią tu rozbiory) w formie edycji krytycznych dzieł reprezentatywnych dla poszczególnych okresów i kierunków. Seria ta ma stanowić podstawowe narzędzie badawcze dla uczonych zainteresowanych polskim dziedzictwem filozoficznym. Wydawane w ramach serii dzieła zostały przygotowane w zgodzie z najwyższymi standardami edytorskimi, są zaopatrzone we wstępy i komentarze, indeksy i bibliografie.

Corpus Philosophorum Polonorum dzieli się na trzy podserie: Series Mediaevalis, Series Novae Aetatis oraz Przekłady. Dwie pierwsze zawierają teksty źródłowe w językach oryginalnych, czyli głównie po łacinie, powstałe w okresie średniowiecza i w epokach kolejnych, natomiast trzecia to równoległe do edycji źródłowych przekłady tych dzieł, które warto zaprezentować szerszej publiczności, a nie tylko specjalistom – historykom poszczególnych epok.

Seria ma przedstawiać tak najoryginalniejsze, jak i najbardziej typowe teksty z zakresu szeroko rozumianej filozofii. Oznacza to, że na przykład obok komentarzy do Arystotelesa, które są typową dla myślicieli scholastycznych formą wyrazu idei filozoficznych, obejmuje także kazania, rozprawy teologiczne czy pisma z zakresu duchowości oraz z pogranicza filozofii i nauk szczegółowych, które dla publiczności intelektualnej w wiekach dawnych były niezmiernie istotne. Przeważająca część publikowanych dzieł nie była dotąd dostępna w formie drukowanej ani tym bardziej w postaci edycji krytycznych.

Każdy spór ma swoje podstawy i do każdej z nich należy się ściśle odwoływać jako do niewątpliwej reguły prawdy. Zasadą sporu o Trójcę (choć i w nim, jak w każdym innym, pierwsze miejsce należy przyznać Pismu Świętemu) jest znajomość osoby. Starałem się ją rozwinąć i przedstawić na tyle, na ile potrafiłem, zważywszy na moją niewielką bystrość i ubogą wiedzę, badając z należytą starannością i jasnością to, co uczeni sądzą na temat owej normy i, w szczególności, na temat dogmatu Trójcy. Lecz przede wszystkim należy porzucić zabobonną opinię, aby nie mniemać, że to dogmat Trójcy ustanawia regułę dotyczącą osoby, a nie odwrotnie. Ci bowiem, którzy tak postępują, wikłają się w rozliczne trudności: są zmuszeni raz ustaloną teorię osoby obalać i odwoływać, gdy tylko przyjdzie ją stosować do dogmatu Trójcy, i wreszcie ustalać inną teorię dla osoby stworzonej i inną dla osoby niestworzonej, nie zdając sobie sprawy, że ich wymysły urągają nie tylko zdrowemu rozumowi, ale również Pismu Świętemu.

***

Stanowisko Gosławskiego w tej kwestii jest jednoznaczne: kategoria substancji oraz pojęcie osoby odnoszą się w ścisły sposób do Boga. Odmawianie Bogu kategorii substancji nie jest niczym innym niż zaprzeczaniem, jakoby Bóg był bytem samoistnie subsystującym, to zaś byłoby tyleż absurdalne, co bluźniercze. Podobnie należałoby ocenić próbę odmówienia Bogu charakteru osobowego, gdyż do istoty osoby należy bycie substancją oraz rozumność, która Bogu z pewnością przysługuje. Bóg nie jest więc ponad wszelkimi kategoriami, jak sugeruje to Martini. Jeśli Gosławski krytykuje scholastyczny dyskurs, to nie dlatego, że pragnie on podważyć podstawy i reguły, na których opiera się teologia scholastyczna, ale raczej dlatego, że te właśnie podstawy i reguły są podważane przez obrońców dogmatu Trójcy Świętej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

W jakiejś postaci ziściła się zatem protoromantyczna wizja Herdera: oto Żydzi wywłaszczeni z bogactwa własnej tradycji, przechowujący ją w szafach z pamiątkami, stwarzają siebie od nowa, bez względu na to, co sądzi na ten temat otaczający ich świat, czy sprzyja im, czy nie. Są w pełni zasymilowani, są normalni. Mają państwo, którego chcą bronić. Koncepcja suwerenności państwa izraelskiego polega na zdolności do obrony własnego terytorium, włącznie z prawem wypowiadania wojny. Dawniej, gdy Żydzi nie mieli swego państwa, byli z tego powodu znienawidzeni przez obcy im świat. Dziś odczuwają ten sam rodzaj nienawiści właśnie dlatego, że udało im się z sukcesem takie państwo stworzyć. Circulus vitiosus. Myliłby się jednak ten, kto ograniczałby syjonizm wyłącznie do ideowego zaplecza państwa stanu wyjątkowego. Syjonizm pozostawił po sobie piękną ideę kibucu, w którą umiał tchnąć życie. Inną jego trwałą zdobyczą jest Uniwersytet Hebrajski, stanowiący kulturalną oazę w państwie znajdującym się w połowie drogi między Jerozolimą a Lacedemonem. O tym wszystkim w pasjonujący sposób pisze w swoich Pismach żydowskich Hannah Arendt.

Hannah Arendt (1906–1975) – Niemka, Żydówka, apatryda, obywatelka USA. Jedna z najwybitniejszych filozofów polityki XX wieku, uczennica Heideggera i Jaspersa. Profesor New School for Social Research, autorka kilkunastu książek poświęconych filozofii polityki, z których najlepszą jest Kondycja ludzka (1958, wyd. pol. 1999), najsłynniejszą zaś – Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła (1963, II wyd. pol. 2004).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ

U Shakespeare’a najbardziej podoba mi się jego stosunek do własnej twórczości. Jest coś irytującego u największych artystów – Danta, Joyce’a, Miltona – w ich uporze tworzenia arcydzieł i podkreślania swej doniosłej roli. Umiejętność poświęcenia życia sztuce bez zapominania, że stanowi ona zajęcie frywolne, jest niesłychanym, osobistym osiągnięciem twórcy. Shakespeare nigdy nie traktuje siebie nazbyt poważnie. Gdy sztuka bierze siebie na serio, wówczas próbuje osiągnąć więcej, niż może.

W.H. Auden (1907–1973) – autor potężnych wierszy, do trzydziestki uważany za największego poetę języka angielskiego XX wieku. Po licencjacie w Oksfordzie spędził ze swoim partnerem Christopherem Isherwoodem a gap-year w Berlinie. Jako kierowca ambulansu wziął udział w wojnie domowej w Hiszpanii, która na zawsze wyleczyła go z „choroby lewicowości”. Homoseksualista żonaty z Eriką Mann, córką Thomasa, także homoseksualistką. Długoletni partner swojego studenta Chestera Kallmana, przyjaciel Hannah Arendt. Po emigracji do Stanów w 1939 roku jakoby „urwał mu się wątek i wypaliły emocje” (Philip Larkin), w co jednak trudno uwierzyć. Tak zwany późny Auden to poeta konserwatywny, bliski chrześcijaństwu. Pisał libretta do oper i piękne eseje. Lubił wypić. Umarł w pobliżu Wiener Staatsoper.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Okropny to był próg do przestąpienia. Wszakże wahanie się w tak ciężkim położeniu jeszcze mi się przykrzejszym wydało. Porywam więc świecę – i wchodzę. Za mną drudzy. Wszędzie cichość wielka. Rzucam okiem po pokoju – wszędzie dość porządnie – nic w tym pomieszkaniu śmierci nie zdawało się zapowiadać gwałtownej jej ofiary. Tylko jeden zakątek, gdzie łóżko stało... ach! straszny to zakątek!... będę go długo pamiętał. Na koniec trzeba było i do niego przystąpić... Leżał na łożu Jan Potocki w szlafroku, obrócony niby twarzą do muru. Położenie jego ciała było tak spokojne, jakby człowieka głęboko uśpionego – żadnego nie było widać konwulsyjnego rzutu członków. Ręce przed sobą miał niby od niechcenia rozwarte, obok nich złowróżbny pistolet na pościeli, w części rozerwany. Przystąpił także ze świecą Konstanty i szuka oblicza – ale tego ani śladu nie było. Całe wysadzone zostało na miazgi potężnym strzałem i tylko tylni czerep głowy z mózgiem drgającym, jakby naczynie jakie garncarskie strzaskane, ukazał się przed oczy. Po ścianie, po posadzce, wszędzie wkoło nas było pełno mózgu. W mózgu Potockiego jednemu z nas noga się poślizgnęła. Abominatio desolationis!!! (ks. Stanisław Chołoniewski)

Ksiądz Stanisław Chołoniewski (1791–1846) – rosyjski mason, niedoszły fundator pierwszego na ziemiach polskich klasztoru redemptorystów, uczeń Jana Potockiego i świadek jego samobójstwa, wielbiciel filozofii Josepha de Maistre’a, a zarazem uporczywy krytyk najsławniejszego rodzimego demaistrysty, Henryka Rzewuskiego, autor bestselerowego Snu w Podhorcach i – zdaniem współczesnych – pewny kandydat na ołtarze. Bez wątpienia najważniejszy i najciekawszy spośród dziewiętnastowiecznych pisarzy polskich, skazanych przez potomność na niepamięć.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej