Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(73)
Forma i typ
Książki
(73)
Proza
(27)
Publikacje naukowe
(25)
Komiksy i książki obrazkowe
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(67)
tylko na miejscu
(5)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(68)
Czytelnia BG
(4)
Rogów
(1)
Autor
Jaszecka Karolina
(10)
Lluch Enric (1949- )
(10)
Lluch Enric (1949- ). Skrzynka potworów
(10)
Malinowski Jerzy (1950- )
(10)
Pindel Tomasz (1976- )
(8)
Haniec Beata
(6)
Isern Susanna
(5)
Gavrash Irina
(4)
Musiał Łukasz (1976- )
(3)
Somà Marco (1983- )
(3)
Altés Marta (1982- )
(2)
Bansch Helga (1957- )
(2)
Bręgiel-Pant Marta
(2)
Concejo Joanna (1971- )
(2)
Ferrero Mar (1968- )
(2)
Furmanik-Kowalska Magdalena
(2)
Geron Małgorzata
(2)
Jankowski Jakub (tłumacz)
(2)
Kopeć Sylwia
(2)
Malinowski Jerzy (1953-2021)
(2)
Marzewski Grzegorz
(2)
Mizerniuk-Rotkiewicz Natalia
(2)
Raj Grażyna
(2)
Spychała Jarosław M
(2)
Ajubel Alberto (1956- )
(1)
Aliaga Roberto (1976- )
(1)
Amavisca Luis (1976- )
(1)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(1)
Banasińska Kira (1899-2002)
(1)
Carvalho Bernardo Pego de (1973- )
(1)
Casal Mikel (1965- )
(1)
Cimatoribus Alessandra
(1)
Danowski Sonja (1978- )
(1)
Defoe Daniel (1661?-1731)
(1)
Dobrowolski Witold (1939-2019)
(1)
Dużyk Józef (1928-2000)
(1)
Dzierzgowska Anna
(1)
Dzierżyc-Horniak Anna (1975- )
(1)
Díez Miguel Ángel (1973- )
(1)
Falcone Fernando
(1)
Ferrer Soria Isidro (1963- )
(1)
Ginter-Frołow Magdalena
(1)
Gomi Tarō (1945- )
(1)
Grimm Jacob (1785-1863)
(1)
Grimm Wilhelm (1786-1859)
(1)
Grzybkowska Teresa (1939- )
(1)
Gubellini Matteo (1972- )
(1)
Gugała Maciej (1982- )
(1)
Gutiérrez Luci (1977- )
(1)
Henriques Ricardo
(1)
Hernández Oriol (1983- )
(1)
Jedlińska Eleonora (1954- )
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Kamiński Piotr Przemysław
(1)
Karpiuk Anna
(1)
Klejna Hanna
(1)
Klejna Tomasz
(1)
Kluczewska-Wójcik Agnieszka
(1)
Kossowski Łukasz (1950- )
(1)
Krasnopolska-Wesner Zofia
(1)
Kulig-Posłuszny Regina
(1)
Kulpińska Katarzyna
(1)
Letria André (1973- )
(1)
Liván Paco
(1)
Llenas Anna (1977- )
(1)
Luján Rodrigo (1981- )
(1)
López Mercè (1979- )
(1)
Markowa Eugenia (1895-1973)
(1)
Markowska Anna (1962- )
(1)
Martini Małgorzata
(1)
Martins Isabel Minhós (1974- )
(1)
Mejan Pere (1972- )
(1)
Méndez Raquel
(1)
Negrescolor Joan (1978- )
(1)
Neruda Pablo (1904-1973)
(1)
Núñez Marisa
(1)
Olmos Roger (1975- )
(1)
Padura Fuentes Leonardo (1955- )
(1)
Peréz Borjas Weronika
(1)
Piechotka Kazimierz (1919-2010)
(1)
Piechotka Maria (1920-2020)
(1)
Pina Marta (1981- )
(1)
Pospiszil Agnieszka
(1)
Pourchet Marjorie (1979- )
(1)
Pérez Óscar T
(1)
Quintero Armando
(1)
Reinhard-Chlanda Małgorzata (1954- )
(1)
Rigaudie Mylène (1983- )
(1)
Romanowicz Beata
(1)
Sarda Júlia (1986- )
(1)
Sikorska Magdalena (filolog)
(1)
Smyczyńska Katarzyna
(1)
Sochańska Bogusława
(1)
Soliński Mateusz
(1)
Straszewska Anna
(1)
Sułek Ewa (1983- )
(1)
Szubert Piotr (1953-2012)
(1)
Szymanowski Mikołaj
(1)
Sánchez Ibarzábal Paloma (1964- )
(1)
Tambuscio Pablo
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(25)
2010 - 2019
(47)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(61)
1901-2000
(4)
1945-1989
(4)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(73)
Język
polski
(61)
angielski
(1)
wiele języków
(1)
Odbiorca
Dzieci
(30)
6-8 lat
(17)
0-5 lat
(15)
9-13 lat
(14)
14-17 lat
(1)
Artyści
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Młodzież
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura hiszpańska
(14)
Literatura katalońska
(8)
Literatura angielska
(3)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura chilijska
(1)
Literatura duńska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura kubańska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Potwory
(8)
Przyjaźń
(8)
Zwierzęta
(7)
Malarstwo polskie
(6)
Sztuka polska
(6)
Siemiradzki, Henryk (1843-1902)
(5)
Tematy i motywy
(5)
Kobieta
(3)
Koty
(3)
Pomaganie
(3)
Uczucia
(3)
Empatia
(2)
Jaskinia platońska
(2)
Krytyka artystyczna
(2)
Malarze polscy
(2)
Miasta
(2)
Mężczyzna
(2)
Psy
(2)
Realizm
(2)
Rodzeństwo
(2)
Sen
(2)
Sztuka rosyjska
(2)
Sztuka wschodnioeuropejska
(2)
Wilk
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Zabawa
(2)
Zbiory muzealne
(2)
Życie artystyczne
(2)
Akademizm (kierunek artystyczny)
(1)
Architektura rosyjska
(1)
Architektura ukraińska
(1)
Architektura wschodnioeuropejska
(1)
Artyści polscy
(1)
Arystokracja
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Banasińska, Kira (1899-2002)
(1)
Bezpańskie zwierzęta
(1)
Bohema
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Budownictwo
(1)
Chorzy
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Czarownice i czarownicy
(1)
Czerwony Kapturek (postać fikcyjna)
(1)
Defoe, Daniel (1661?-1731)
(1)
Demokracja
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Działacze polonijni
(1)
Działacze społeczni
(1)
Dziecko chore
(1)
Dzielenie się
(1)
Edukacja artystyczna
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Formizm
(1)
Freud, Lucian (1922-2011)
(1)
Galeria Foksal (Warszawa)
(1)
Galerie sztuki
(1)
Gender
(1)
Gotowanie
(1)
Grafika książkowa
(1)
Grafika polska
(1)
Grafiki
(1)
Hafciarstwo
(1)
Historia starożytna
(1)
Hockney, David (1937- )
(1)
Iluminatorstwo
(1)
Jung Idysz (grupa artystyczna)
(1)
Klasy społeczne
(1)
Klątwa
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Komisja Archeologiczna Wileńska
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Kreatywność
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Księżniczki i królewny (postacie fikcyjne)
(1)
Kultura
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Kultura popularna
(1)
Kura domowa
(1)
Las
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Lubomirska, Izabela Elżbieta (1736-1816)
(1)
Macochy i pasierbice
(1)
Macochy i pasierbowie
(1)
Magia
(1)
Malarstwo angielskie
(1)
Malarstwo perskie
(1)
Malarstwo sakralne
(1)
Malarze angielscy
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Markowa, Eugenia (1895-1973)
(1)
Mitologia grecka
(1)
Moda męska
(1)
Mumie
(1)
Muzea
(1)
Temat: dzieło
Robinson Crusoe
(1)
Temat: czas
1901-2000
(22)
1801-1900
(18)
2001-
(11)
1701-1800
(9)
1945-1989
(5)
1601-1700
(4)
1901-1914
(4)
1918-1939
(4)
1989-2000
(4)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1001-1100
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Rosja
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Azja
(1)
Daleki Wschód
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Indie
(1)
Japonia
(1)
Litwa
(1)
Montparnasse (Paryż ; część miasta)
(1)
Persja (państwo dawne)
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Łańcut (woj. podkarpackie)
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(29)
Publikacja bogato ilustrowana
(25)
Praca zbiorowa
(11)
Fantastyka
(10)
Monografia
(9)
Opracowanie
(8)
Książka obrazkowa
(4)
Wydawnictwa dla dzieci
(3)
Autograf
(2)
Katalog twórczości
(2)
Książki dla małych dzieci
(2)
Opowiadanie dziecięce hiszpańskie
(2)
Antologia
(1)
Autobiografia
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Grafika polska
(1)
Katalog
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Malarstwo włoskie
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadanie dziecięce portugalskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Relacja z podróży
(1)
Rysunek włoski
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(26)
Historia
(21)
Architektura i budownictwo
(4)
Edukacja i pedagogika
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
73 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Kultura Artystyczna ; t. 2)
Na wyklejkach: mapy.
Bibliografia na stronach [313]-333. Indeks.
Seria "Kultura Artystyczna" poświęcona jest kluczowym zagadnieniom kultury artystycznej, publikowana w językach polskim lub angielskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349334 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata ; t. 27)
Nota bibliograficzna na stronie 191. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim
Na przełomie XX i XXI wieku David Hockney, wpływowy brytyjski artysta, wywołał poruszenie w świecie sztuki, nauki i mediów. Zasugerował, że malarze już w XV, a nie dopiero w XVII stuleciu zaczęli się wspomagać narzędziami optycznymi w celu osiągnięcia wysokiego poziomu realizmu w dziełach. Hockney poparł tę hipotezę eksperymentami, w których połączył swoje doświadczenie artystyczne, znajomość dziejów malarstwa i zainteresowanie nowoczesnymi technologiami z wiedzą zaczerpniętą z dawnych traktatów o sztuce i optyce. Niniejsza książka jest pierwszym szerokim ujęciem interpretacyjnym eksperymentów Hockneya i sytuuje je zarówno w kontekście całej jego twórczości, jak i postaw wybranych współczesnych artystów, którzy także szukali w sztuce dawnej odpowiedzi na nurtujące ich problemy. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359446 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki ; t. 3)
Bibliogr. 344-349. Indeks.
Książka "Wielka fala : inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice" zawiera dzieła zaczerpnięte ze źródła inspiracji: sztuki japońskiej i japonizującej grafiki europejskiej z kolekcji Feliksa Mangghi-Jasieńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie (znajdującej się dziś częściowo w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) oraz artystyczne efekty tej inspiracji -przykłady japonizującej sztuki polskiej, począwszy od przełomu XIX i XX wieku aż po dzień dzisiejszy.
Książkę otwiera esej Małgorzaty Martini, kustosza japońskiej kolekcji Feliksa Jasieńskiego. Autorka opisuje dzieje kolekcji, charakteryzuje jej unikatowość i wysoki artystyczny poziom. Kolejny esej, traktujący o polskim japonizmie, jest efektem wieloletniej pracy Łukasza Kossowskiego. Autor ukazuje wyjątkowość inspiracji japońskich w sztuce polskiej na tle japonizmu europejskiego, a także udowadnia, że stanowią one brakujące, niezdefiniowane dotychczas przez badaczy, ogniwo polskiego symbolizmu. Japońskie ziarno, padając na polski grunt kulturowy, wydało owoc odmienny od japonizującej sztuki Zachodu. Środki artystyczne, przejęte ze sztuki japońskiej, stały się w sztuce polskiej narzędziami symbolizowania natury, ujawniając jednocześnie wspólnotę postaw artystów polskich i japońskich. Większą część publikacji stanowi album zawierający 566 ilustracji, skonstruowany wedle odmiennej zasady, którą określają zestawienia dzieł. Dla ułatwienia odbioru poszczególne segmenty albumu, poprzedzone zostały krótkimi wstępami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7165 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo vostočnoj Evropy = The art of Eastern Europe / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ISSN 2353-5709 ; t. 10)
Zawiera materiały z konferencji "Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII wieku - początku XIX wieku. Od Franciszka Smuglewicza do Igora Mitoraja", 21-23 września 2022 r.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia przy artykułach.
Publikacja finansowana w ramach programu Czasopisma ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tytuł w języku polskim i angielskim, streszczenia w języku angielskim.
Tom X rocznika pod tytułem Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII i w XIX wieku zawiera teksty poświęcone głównie architekturze i malarstwu od wczesnego klasycyzmu za czasów panowania ostatniego polskiego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do historyzmu (w architekturze) i akademizmu (w malarstwie). W czasie rozbiorów Polski związki z Rzymem antycznym, chrześcijańskim i współczesnym stały się przeciwstawieniem prawosławnej czy protestanckiej kultury i ideologii zaborców. Dzięki tym związkom z cywilizacją Rzymu polska kultura i sztuka zachowały niezależność. Nie bez znaczenia był tu fakt potwierdzania przynależności do kultury Zachodu. Celem publikacji stało się więc ukazanie ważnych źródeł nowoczesnej polskiej tradycji kulturowej i artystycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383313 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo vostočnoj Evropy = The art of Eastern Europe / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ISSN 2353-5709 ; t. 5)
Zawiera materiały z konferencji "Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego?", 21-22 kwietnia 2017 r.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia przy pracach.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki w latach 2015-2020" pt. "Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego" (moduł "Tradycja I a") 0504/nprh4/h1a/83/2015
Tekst częściowo w językach polskim i rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim.
„Niniejszy V tom pod tytułem 'Co znajduje się obrazach Henryka Siemiradzkiego?' jest wynikiem w międzynarodowej konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Muzeum Narodowe w Warszawie w dniach 21-22 kwietnia 2017 roku. Program konferencji przygotowała Irina Gavrash, a jego realizację w Muzeum Narodowym zapewniła Aneta Biały. Po raz pierwszy konferencję poświęcono wyłącznie twórczości Siemiradzkiego, a za istotny jej cel uznano interpretację obrazów i identyfikację dzieł architektury, rzeźby, ubiorów, waz i rzemiosła artystycznego oraz przedmiotów, znajdujących się w obrazach. Przedmiotem zainteresowania były także zagadnienia portretu, fotografii w dokumentacji twórczości, pamiątki po artyście i - jedyny literacki tekst Siemiradzkiego Lampa". [J. Malinowski (redaktor naczelny), Od redakcji, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382282 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pamiętnik Sztuk Pięknych = Fine Arts Diary ; nr. 16)
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim.
„Prezentowana publikacja zawiera studia, poświęcone różnorodnym problemom krytyki artystycznej, postawie krytyków - politycznej, społecznej, narodowej, zagadnieniom estetycznym i warsztatowym, analizom formalnym i stylistycznym dzieł sztuki, wreszcie interpretacjom twórczości artystów. Szczególny nacisk został położony na mało zbadany początek - pierwszą połowę XIX wieku, a także na środowisko lwowskie przełomu XIX i początku XX wieku. Układ tomu jest zasadniczo chronologiczny. Nie było jednak zamierzeniem redaktorów łączyć teksty w syntetyczne ujęcie dziejów krytyki sztuki w Polsce. Pierwotnym zamierzeniem była konferencja. Mogła ona stać się wkładem Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata w szerzej zakreślone obchody rocznicy. Autorami tekstów są jego członkowie i współpracownicy. Jednak pandemia pokrzyżowała plany i publikowany tom pozostanie głównym efektem działań".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380935 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy = The Art of Eastern Europe, ISSN 2353-5709 ; t. 7)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii.
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Część prac w języku angielskim i rosyjskim. Wstęp także w języku angielskim i rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Rocznik Sztuka Europy Wschodniej, założony w 2013 roku przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie, jest międzynarodowym pismem naukowym, poświęconym sztuce i kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej, zwłaszcza od XVIII wieku do współczesności. Publikowane są w nim materiały z konferencji i studia problemowe, dotyczące kluczowych zagadnień sztuki regionu i jego związków z innymi kręgami kulturowymi. Tom VII rocznika nosi tytuł Sztuka ukraińska XX wieku i polsko-ukraińskie związki arystyczne. Zawiera on artykuły obejmujące problematykę całego wieku XX i materiał z zakresu różnych dziedzin sztuki od impresjonistycznego i symbolistycznego malarstwa, secesyjnej i modernistycznej architektury, tendencji sztuki narodowej i poszukiwań nowego stylu przez awangardową sztukę lat 20. i na emigracji, by poprzez nurty realistyczne czasów socrealizmu dojść do sztuki w lat 60. i 70., w których pojawiły się nowe opozycyjne tendencje, obejmujące artystyczne „podziemie", rozszerzające zjawiska sztuki o eksperymenty fotograficzne i wykorzystanie nowych mediów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380919 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy = The Art of Eastern Europe, ISSN 2353-5709 ; t. 8)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Część tekstów w języku polskim, część w języku rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Rocznik Sztuka Europy Wschodniej, założony w 2013 roku przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie, jest międzynarodowym pismem naukowym, poświęconym sztuce i kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej, zwłaszcza od XVIII wieku do współczesności. Publikowane są w nim materiały z konferencji i studia problemowe, dotyczące kluczowych zagadnień sztuki regionu i jego związków z innymi kręgami kulturowymi. Tom VIII rocznika Sztuka Europy Wschodniej po raz pierwszy podejmuje problematykę jednej epoki - Romantyzmu, włączając do zakresu merytorycznego tomu także oddziaływanie charakterystycznych dla niego idei i tendencji artystycznych na sztukę od 2 połowy XIX wieku do współczesności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380917 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; T. 2 A)
Tytuł oryginału: [Le choix...] 1961.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia, netografia na stronach 127-129. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka obejmuje zaledwie kilka lat życia autorki, jej męża oraz pierwszy okres życia ich dziecka, są to lata 1919–1921. Markowa w ramy swych wspomnień włączyła także fragmenty intymnego dziennika, który regularnie prowadziła w czasie paryskich lat życia wiedzionego u boku męża-artysty. Życie Giny, opisane przez nią samą w prezentowanej publikacji, początkowo wydawało się całkowicie zależne od losu Marka Szwarca, wybitnego artysty związanego z kręgiem żydowskich twórców École de Paris, z jego decyzjami i wyborami. Gdy, już w Paryżu, przyszło na świat ich dziecko, los Giny nierozłącznie spleciony został z życiem Tereski. W książce autorka opisuje najwcześniejszy okres dzieciństwa córeczki - Teresy Zuzanny, w przyszłości znanej francuskiej dziennikarki i pisarki Tereski Torres. Kolejne paryskie lata znacznie poszerzają i wzbogacają życie młodej kobiety. Marek Szwarc wprowadza żonę w kręgi artystycznej bohemy Montparnasse’u lat 20., w zagadnienia współczesnej sztuki, której kształtowanie początkowo zdawała się jedynie obserwować, w istocie zaś była jej wrażliwym odbiorcą i komentatorem. Oboje wywodzili się z rodzin żydowskich (Marek Szwarc urodził się w Zgierzu w 1892 roku). Rodzice Giny byli zasymilowanymi, zamożnymi łódzkimi Żydami, rodzice Marka byli bardziej ortodoksyjni, ojciec Izucher (Isucher) Szwarc był zasłużonym dla mieszkańców rodzinnego Zgierza działaczem społecznym i politycznym, zwolennikiem umiarkowanej asymilacji żydowskiej i jednym z twórców syjonizmu formowanego na ziemiach polskich
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380933 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pamiętnik Sztuk Pięknych = Fine Arts Diary ; nr. 14)
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim.
„Na tzw. Ziemiach Odzyskanych rozwija się niewątpliwie nieco inna kultura polska, niż w Polsce centralnej, a tutejsi mieszkańcy mają przekonanie że choć jest niezmiernie ciekawa, to nie doceniona, bo uważana zbyt długo za peryferyjną. Po demokratycznych przemianach państwa starano się uporczywie o wyrażenie tłumionej wielogłosowości; na tzw. Ziemiach Odzyskanych proces ten przebiegał wyjątkowo dynamicznie. Krytyczne przyglądanie się zastanym dyskursom spowodowało, że w obszar „naszego” dziedzictwa włączano to, co wcześniej określane było jako „obce”. To z takich usiłowań narodził się fenomen tegorocznej noblistki Olgi Tokarczuk, pochodzącej z Sulechowa (dawnego niemieckiego Zullichau) i mieszkającej przez pewien czas w Wałbrzychu (dawnym niemieckim Waldenburgu) - pisarki, która w obszar swych zainteresowań włącza „obcą” kulturę niemiecką, czy żydowską, ale także świat nie-ludzki (m.in. zwierzęta). Oprócz pisarzy także artyści wizualni odkrywali nieodkryte obszary historii, które zapisane zostały w tkance ich miast. Im właśnie jest poświęcony jest niniejszy „Pamiętnik Sztuk Pięknych”. Tom kontynuuje rozważania dotyczące sztuk wizualnych tzw. Ziem Odzyskanych rozpoczęte w „Pamiętniku Sztuk Pięknych”z 2016 roku (nr 11) i zajmuje się tyleż artystyczną przeszłością co tym, jak widać ze specyficznego, „odzyskanego” miejsca naszą teraźniejszość i przyszłość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380936 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Studies and Monographs / Polish Institute of World Art Studies ; t. 20)
Bibliografia na stronach 319-334. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rr umowy 635/P-DUN/2015 oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departament Dziedzictwa Narodowego.
Część tekstu w języku rosyjskim. Streszczenie w języku angielskim, rosyjskim.
Tematem książki jest krótka i burzliwa historia założenia i działalności Muzeum Starożytności w Wilnie (1856-1865) oraz wydarzenia związane z wywiezieniem dużej części jego zbiorów do Muzeum Rumiancewskiego w Moskwie (1868-1869). Omówiono zawiłe dzieje wielu eksponatów wileńskich (malarstwa i grafiki) po zamknięciu Muzeum Rumiancewskiego w XX w. Znalazły się one głównie w zbiorach Państwowego Muzeum Historycznego oraz w Muzeum Sztuk Pięknych im. A. S. Puszkina w Moskwie, a w latach 50.-70. część z nich została przekazana do Litewskiego Muzeum Narodowego w Wilnie. W wyniku badań ustalono autorstwo kilku obrazów. Udało się rozpoznać postaci w niektórych portretach. Specjalną wartość posiadają umieszczone na końcu rozprawy materiały źródłowe - wyciąg z korespondencji w sprawie przewiezienia zbiorów do Moskwy oraz akta zdawczo-odbiorcze przekazanych eksponatów. Spora część wymienionych w aktach obiektów została zidentyfikowana, o czym świadczą numery inwentarzowe dołączone do poszczególnych pozycji spisu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Rogów
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 117934 podr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oppidum Judaeorum : Żydzi w przestrzeni miejskiej dawnej Rzeczypospolitej / Maria i Kazimierz Piechotkowie. - Wydanie II, zmienione i rozszerzone. - Warszawa : Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata : Wydawnictwo Tako, 2021. - 490, [1] strona : fotografie, ilustracje, mapy, plany ; 30 cm.
(Sztuka Żydowska w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, ISSN 2449-7932 ; t.3 A)
Bibliografia na stronach 438-461 oraz przy opisach miast. Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
„Maria (zmarła w 2021 r.) i Kazimierz (zmarły w 2010 r.) Piechotkowie byli najwybitniejszymi specjalistami w zakresie architektury żydowskiej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Przedmiotem ich zainteresowania stała się architektura bożnic i urbanistyka dzielnic żydowskich do xix wieku, traktowana na szerokim tle porównawczym i w powiązaniu z historią polityczno-społeczną oraz dziejami kultury. Z wykształcenia architekci, włożyli wielki wysiłek w rekonstrukcję wyglądu bożnic. Na podstawie starych fotografii, ukazujących niekiedy tylko fragmenty, a także planów miast odtworzyli plany, przekroje, wnętrza, bimy, elementy architektoniczne i konstrukcyjne nieistniejących dziś budowli. Ich zasługą jest ocalenie od zapomnienia dawnej sztuki środowisk żydowskich, które w wyniku wojny uległy zagładzie". PROF. DR HAB. JERZY MALINOWSKI
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380921 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach, bibliografia na stronach 181-183. Indeks.
Książka obejmuje siedem esejów analizujących kilkanaście przykładów literatury wizualnej, wśród nich dzieła m.in. Iwony Chmielewskiej, Joanny Concejo, Alberta Moralesa Ajubela, Shauna Tana, Mary Cerri, Esther Nisenthal Krinitz czy Nikolausa Heidelbacha.
Autorki skupiły się na intertekstualnych i interpiktorialnych odniesieniach, w które obfituje literatura wizualna. Śledzą tropy, naświetlają ich źródła i skutki znaczeniotwórcze. Z jednej strony pokazują dzieła w ich wyjątkowości i niepowtarzalności, z drugiej – podkreślają znaczenie dzieł w dyskusji nad człowiekiem i jego miejscem w świecie. Poddają refleksji materialność wybranych przykładów, snują rozważania o adresatach i odbiorcach. Przede wszystkim zaś analizują przestrzenie w dziełach: tematy, metafory, symbole, nieschematyczne rozwiązania fabularne zastosowane w obrazie i obrazowość towarzyszących im słów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355960 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata ; t. 22)
Tyt. równol. ang., pol.
Bibliogr. s. 249-257. Indeks.
Streszcz. ang.
Spoglądając na dzieło Luciana Freuda w kontekście przemian europejskiej sztuki od czasów renesansu, aż po pierwszą dekadę XXI wieku, nie ulega wątpliwości, że brytyjski artysta zapisał kolejny, ale jednocześnie być może ostatni rozdział w historii malarstwa figuratywnego, stając się jego, jak napisał Sebastian Smee (w odniesieniu do XX stulecia), „najwspanialszym wzmacniaczem”. Lucian Freud pozostając wierny tradycyjnej metodzie malarstwa portretowego kładł nacisk na bezpośrednią relację pomiędzy malarzem a modelem. Można powiedzieć, że właśnie na tej zależności zbudowana jest jego sztuka. Bezceremonialność w podejściu do modela sprawiła, że brytyjski artysta stworzył bardzo odważny i przejmujący obraz ludzkiej postaci. Językiem jego sztuki stała się materia nagiego ciała. Lucian Freud, podkreślając indywidualny charakter każdego ludzkiego istnienia, zaakcentował to, co nierozerwalnie związane z codziennym doświadczeniem i bliskie człowiekowi niezależnie od historycznej epoki i przynależności kulturowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Studies and Monographs / Polish Institute of World Art Studies ; t. 3)
Bibliogr. s. 440-498, netogr. s. 498-500. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Streszcz. ang.
Autorka zapoznaje czytelnika z typami haftowanych tekstyliów chińskich, wśród których omawia tkaniny dekoracyjne, użytkowe oraz kostiumy. Szeroka perspektywa ujęcia tematu sprawia, iż książka ta jest bardzo ciekawą lekturą, przybliżającą wiedzę o tekstyliach chińskich, która zainteresuje nie tylko specjalistów, ale także osoby, potrafiące docenić wyrafinowany kunszt sztuki tkackiej i hafciarskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340558 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Studies and Monographs / Polish Institute of World Art Studies ; t. 10)
Bibliogr. s. 106-113. Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Streszcz. ang., ros.
Przedmiotem książki jest seria akwarel z widokami zabytków Moskwy i okolic, sporządzona przez Giacoma Quarenghiego, znanego włoskiego architekta pracującego w Rosji na przełomie XVIII i XIX wieku. Te niezwykle interesujące pod względem artystycznym oraz ikonograficznym dzieła nie uzyskały do tej pory pełnego omówienia w literaturze naukowej, gdyż rosyjscy oraz włoscy badacze, zajmujący się twórczością Quarenghiego, skupiali swoją uwagę głównie na jego działalności architektonicznej. Autor dokonał szczegółowej charakterystyki ośmiu widoków tworzących cykl, a także osadził badane akwarele w szerokim kontekście artystycznym, podkreślając ich związki zarówno ze sztuką zachodnioeuropejską, jak również rosyjską. Rozwinął hipotezę o powstaniu akwarel na okoliczność koronacji cara Pawła I w 1797 roku, wskazując na przemiany w zakresie recepcji sztuki staroruskiej, jakie dokonały się w końcu XVIII stulecia na dworze carskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341679 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [271]-281. Indeksy.
Dla znawców kultury japońskiej, teatrologów, literaturoznawców, artystów teatralnych i sztuk plastycznych.
Dofinansowanie: Minister Edukacji i Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
„Japoński teatr nowoczesny. Od kabuki do shinpa, czyli kłopoty z realizmem jest kontynuacją trzech wcześniejszych książek (Maska na japońskiej scenie. Od pradziejów do powstania teatru nō. Historia japońskiej maski i związanej z nią tradycji widowiskowej; Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy. T. 1: Nō, kyōgen. T. 2: Kabuki, bunraku), a zarazem rozbudowanym wprowadzeniem do kolejnego tomu pt. Japoński teatr nowoczesny. Shinpa, shingeki. Autorka przedstawia szereg skonfrontowanych z rozumowaniem zachodnim, rozproszonych dotychczas w wypowiedziach myślicieli, twórców i badaczy różnych epok, refleksji o wybranych aspektach i przejawach realizmu w japońskim teatrze, głównie klasycznym (ze szczególnym uwzględnieniem nō i kabuki), a także w integralnie powiązanych z nim literaturze i sztuce. Koncentruje się na odmienności wybranych japońskich i zachodnich koncepcji realizmu oraz wynikających z nich sposobów wyrażania prawdy o świecie. Zwraca zarazem uwagę na wspólnotę uczuć i myśli odległych kulturowo twórców dzieł sztuki, literatury, teatru, a także uświadamia charakter i rozmiar problemów pojawiających się w zapoczątkowanym w drugiej połowie XIX wieku procesie adaptacji zachodniej tradycji teatralnej w Japonii, z którymi borykali się twórcy teatru nowoczesnego shinpa i shingeki. Pięknym dopełnieniem zaprezentowanych idei są drzeworyty (ukiyo-e) skomentowane przez Beatę Romanowicz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380941 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dzieła o tematyce świeckiej / pod redakcją Jerzego Malinowskiego. - Warszawa : Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata ; Toruń : Wydawnictwo Tako ; Kraków : Muzeum Narodowe w Krakowie, 2021. - 628, [4] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 30x30 cm.
(Korpus Dzieł Malarskich Henryka Siemiradzkiego = Henryk Siemiradzki: Catalogue Raisonné of the Paintings = Katalog-Rezone Živopisnyh Proizvedenij Genriha Semiradskogo / pod redakcją Jerzego Malinowskiego, ISSN 2719-7212 ; t. 2A)
Bibliografie przy notach katalogowych. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata wraz z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Warszawie przy współpracy Państwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie podjął w 2015 roku nowe badania nad twórczością Henryka Siemiradzkiego – wybitnego polskiego malarza, związanego także z rosyjskim i włoskim środowiskiem artystycznym. Pięcioletni projekt, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki”, owocuje wydaniem w dwóch tomach po polsku i angielsku Korpusu dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, obejmującego obrazy i związane z nimi szkice rysunkowe i studia olejne.
Ideą realizatorów projektu było włączenie do Korpusu wszystkich zachowanych i znanych z literatury dzieł, których autentyczność została potwierdzona przez rysunki i szkicowniki, grafikę reprodukcyjną i stare fotografie z pracowni, wreszcie przez badania technologiczne. Twórcy Korpusu zgromadzili bibliografię i informacje o udziale każdego obrazu w wystawach, zebrali listy i źródła, opracowali jego historię, przedstawili ikonografię, by ostatecznie podjąć próbę interpretacji dzieła na tle twórczości Siemiradzkiego, jak również artystycznych i intelektualnych nurtów epoki. Korpus podzielono na działy, obejmujące różne zakresy tematyczne, odnoszące się do scen z historii, przedstawień religijnych, kompozycji rodzajowych, plafonów i kurtyn teatralnych, wreszcie portretów i pejzaży. Dopełniono jednak ten układ przeglądem chronologicznym twórczości.
Trzeci tom "Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim obok studiów nad twórczością i działalnością artysty zawiera wykaz źródeł archiwalnych i bibliografię. Czwarty tom "Warsztat artystyczny Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim został poświęcony badaniu technik i technologii dzieł artysty. Rezultatem projektu jest także dokumentacja jego życia i twórczości, opracowanie korespondencji, kwerendy w prasie, katalogach i publikacjach. Wyniki badań, zostały zawarte m.in. w czterech wydanych tomach studiów, będących rezultatem międzynarodowych konferencji m.in. w Krakowie w 2017 i w Rzymie w 2018 roku. Zrealizowany projekt otwiera nowe perspektywy badań nie tylko nad malarstwem Siemiradzkiego, lecz także nad polską i europejską sztuką 2. połowy XIX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7619 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Korpus Dzieł Malarskich Henryka Siemiradzkiego = Henryk Siemiradzki: Catalogue Raisonné of the Paintings = Katalog-Rezone Živopisnyh Proizvedenij Genriha Semiradskogo / pod redakcją Jerzego Malinowskiego, ISSN 2719-7212 ; t. 1A)
Bibliografie przy notach katalogowych. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata wraz z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Warszawie przy współpracy Państwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie podjął w 2015 roku nowe badania nad twórczością Henryka Siemiradzkiego – wybitnego polskiego malarza, związanego także z rosyjskim i włoskim środowiskiem artystycznym. Pięcioletni projekt, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki”, owocuje wydaniem w dwóch tomach po polsku i angielsku "Korpusu dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego" obejmującego obrazy i związane z nimi szkice rysunkowe i studia olejne.
Ideą realizatorów projektu było włączenie do Korpusu wszystkich zachowanych i znanych z literatury dzieł, których autentyczność została potwierdzona przez rysunki i szkicowniki, grafikę reprodukcyjną i stare fotografie z pracowni, wreszcie przez badania technologiczne. Twórcy Korpusu zgromadzili bibliografię i informacje o udziale każdego obrazu w wystawach, zebrali listy i źródła, opracowali jego historię, przedstawili ikonografię, by ostatecznie podjąć próbę interpretacji dzieła na tle twórczości Siemiradzkiego, jak również artystycznych i intelektualnych nurtów epoki. Korpus podzielono na działy, obejmujące różne zakresy tematyczne, odnoszące się do scen z historii, przedstawień religijnych, kompozycji rodzajowych, plafonów i kurtyn teatralnych, wreszcie portretów i pejzaży. Dopełniono jednak ten układ przeglądem chronologicznym twórczości. Trzeci tom "Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim obok studiów nad twórczością i działalnością artysty zawiera wykaz źródeł archiwalnych i bibliografię. Czwarty tom "Warsztat artystyczny Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim został poświęcony badaniu technik i technologii dzieł artysty. Rezultatem projektu jest także dokumentacja jego życia i twórczości, opracowanie korespondencji, kwerendy w prasie, katalogach i publikacjach. Wyniki badań zostały zawarte m.in. w czterech wydanych tomach studiów, będących rezultatem międzynarodowych konferencji m.in. w Krakowie w 2017 i w Rzymie w 2018 roku. Zrealizowany projekt otwiera nowe perspektywy badań nie tylko nad malarstwem Siemiradzkiego, lecz także nad polską i europejską sztuką 2. połowy XIX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7579 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Korpus Dzieł Malarskich Henryka Siemiradzkiego = Henryk Siemiradzki: Catalogue Raisonné of the Paintings = Katalog-Rezone Živopisnyh Proizvedenij Genriha Semiradskogo / pod redakcją Jerzego Malinowskiego, ISSN 2719-7212 ; t. 3)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografie przy notach katalogowych. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata wraz z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Warszawie przy współpracy Państwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie podjął w 2015 roku nowe badania nad twórczością Henryka Siemiradzkiego – wybitnego polskiego malarza, związanego także z rosyjskim i włoskim środowiskiem artystycznym. Pięcioletni projekt, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki”, owocuje wydaniem w dwóch tomach po polsku i angielsku Korpusu dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, obejmującego obrazy i związane z nimi szkice rysunkowe i studia olejne.
Ideą realizatorów projektu było włączenie do Korpusu wszystkich zachowanych i znanych z literatury dzieł, których autentyczność została potwierdzona przez rysunki i szkicowniki, grafikę reprodukcyjną i stare fotografie z pracowni, wreszcie przez badania technologiczne. Twórcy Korpusu zgromadzili bibliografię i informacje o udziale każdego obrazu w wystawach, zebrali listy i źródła, opracowali jego historię, przedstawili ikonografię, by ostatecznie podjąć próbę interpretacji dzieła na tle twórczości Siemiradzkiego, jak również artystycznych i intelektualnych nurtów epoki. Korpus podzielono na działy, obejmujące różne zakresy tematyczne, odnoszące się do scen z historii, przedstawień religijnych, kompozycji rodzajowych, plafonów i kurtyn teatralnych, wreszcie portretów i pejzaży. Dopełniono jednak ten układ przeglądem chronologicznym twórczości.
Trzeci tom "Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim obok studiów nad twórczością i działalnością artysty zawiera wykaz źródeł archiwalnych i bibliografię. Czwarty tom "Warsztat artystyczny Henryka Siemiradzkiego" w języku polskim został poświęcony badaniu technik i technologii dzieł artysty. Rezultatem projektu jest także dokumentacja jego życia i twórczości, opracowanie korespondencji, kwerendy w prasie, katalogach i publikacjach. Wyniki badań, zostały zawarte m.in. w czterech wydanych tomach studiów, będących rezultatem międzynarodowych konferencji m.in. w Krakowie w 2017 i w Rzymie w 2018 roku. Zrealizowany projekt otwiera nowe perspektywy badań nie tylko nad malarstwem Siemiradzkiego, lecz także nad polską i europejską sztuką 2. połowy XIX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7620 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej