Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(12)
Albumy i książki artystyczne
(10)
Publikacje popularnonaukowe
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(20)
dostępne
(17)
nieokreślona
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(17)
Czytelnia BG
(22)
Czytelnia Zbiory Specjalne
(3)
Rogów
(1)
Autor
Możdżyńska-Nawotka Małgorzata
(6)
Oszczanowski Piotr (1965- )
(5)
Banaś Barbara (historyk sztuki)
(3)
Bigos Iwona
(3)
Derejczyk Marta
(3)
Nowak Romuald (1957- )
(3)
Stragierowicz Beata
(3)
Dobrzyniecki Arkadiusz (1966- )
(2)
Karnicka Magdalena
(2)
Korżel-Kraśna Małgorzata
(2)
Kurbiel Joanna
(2)
Macauley Elżbieta
(2)
Andruszkiewicz Barbara (historyk sztuki)
(1)
Berendt Elżbieta (1956- )
(1)
Budzan Olga (1984- )
(1)
Chmielarz Anna
(1)
Chodorska Anna
(1)
Duffek Maria Anna (1961- )
(1)
Ilkosz Barbara
(1)
Jaros Zofia
(1)
Jędryczak Paweł
(1)
Kaczorowski Wojciech (1953- )
(1)
Kuryluk Ewa (1946- )
(1)
Martyniszyn Ewa
(1)
Płonka-Syroka Bożena
(1)
Socha Joanna
(1)
Sozańska Jolanta
(1)
Stankiewicz Daniela (1928- )
(1)
Steinborn Bożena (1930- )
(1)
Suchecka Paulina
(1)
Szafkowska Magdalena
(1)
Szechińska Dorota
(1)
Szepetiuk-Barańska Agnieszka
(1)
Trembałowicz-Chęć Izabela
(1)
Zduńczyk Aurelia
(1)
Ziemlańska Aleksandra
(1)
Żak Izabela
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(29)
2010 - 2019
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(37)
Kraj wydania
Polska
(37)
Język
polski
(37)
Odbiorca
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Muzeum Narodowe (Wrocław)
(14)
Wystawy sztuki
(12)
Zbiory muzealne
(8)
Muzeum Sztuki Współczesnej (Wrocław)
(7)
Malarstwo polskie
(6)
Muzeum Etnograficzne (Wrocław)
(5)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(4)
Sztuka polska
(4)
Wystawy historyczne
(4)
Batalistyka
(3)
Muzea sztuki
(3)
Rzeźba polska
(3)
Sztuka europejska
(3)
Barok
(2)
Ikonografia
(2)
Kolekcjonerstwo
(2)
Medale
(2)
Medalierstwo
(2)
Muzealnictwo
(2)
Muzealnicy
(2)
Panorama (typ obrazu)
(2)
Panorama Racławicka (Wrocław ; budynek)
(2)
Plakiety
(2)
Rzemiosło artystyczne
(2)
Rzeźba europejska
(2)
Sztuka niemiecka
(2)
Sztuka użytkowa
(2)
Tematy i motywy
(2)
Wystawy etnograficzne
(2)
Żetony i bony tramwajowe
(2)
Abakanowicz, Magdalena (1930-2017)
(1)
Akcydens
(1)
Akwaforta
(1)
Amatorski ruch artystyczny
(1)
Antropologia fizyczna
(1)
Antropologia rzeczy
(1)
Artyści szkła polscy
(1)
Bach, Carl Daniel Friedrich (1756-1829)
(1)
Banaś, Anna (kolekcjoner)
(1)
Banaś, Paweł (1941- )
(1)
Behrens, Christian (1852-1905)
(1)
Bibliofilstwo
(1)
Bitwa pod Racławicami (1794)
(1)
Bitwa pod Sybinem (1849)
(1)
Bitwa pod piramidami (1798)
(1)
Broszura
(1)
Cadykowie
(1)
Ceramika artystyczna
(1)
Chasydyzm
(1)
Cmentarze żydowskie
(1)
Dożynki
(1)
Drost, Jan Sylwester (1934-2024)
(1)
Druki bibliofilskie
(1)
Druki ulotne
(1)
Edytorstwo
(1)
Eugenika
(1)
Fajans
(1)
Folklor
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografia społeczna
(1)
Grafika czeska
(1)
Grafika europejska
(1)
Grafika niemiecka
(1)
Groby
(1)
Herold, Jörg (1965- )
(1)
Historycy sztuki
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Intrygujące! (blog)
(1)
Jadalnia
(1)
Kobieta
(1)
Kolaż
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Konserwatorzy zabytków
(1)
Kossak, Wojciech (1856-1942)
(1)
Kościuszko, Tadeusz (1746-1817)
(1)
Kultura
(1)
Kultura materialna
(1)
Kuryluk, Ewa (1946- )
(1)
Lebenstein, Jan (1930-1999)
(1)
Leczenie uzdrowiskowe
(1)
Lutterotti, Nikolaus von (1892-1955)
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Malarstwo sakralne
(1)
Malarstwo śląskie
(1)
Martyniszyn, Ewa
(1)
Meblarstwo
(1)
Meble
(1)
Miedzioryt
(1)
Mitologia grecka
(1)
Mitologia rzymska
(1)
Moda
(1)
Modlitewnik
(1)
Monidła
(1)
Muzea etnograficzne
(1)
Muzea narodowe
(1)
Naczynia
(1)
Nakrycie i dekoracja stołu
(1)
Napoleon I (cesarz Francuzów ; 1769-1821)
(1)
Nauczyciele
(1)
Temat: dzieło
Panorama Racławicka
(3)
Bitwa pod piramidami (obraz)
(1)
Panorama Siedmiogrodzka
(1)
Temat: czas
1901-2000
(25)
2001-
(19)
1801-1900
(18)
1701-1800
(16)
1601-1700
(9)
1945-1989
(9)
1989-2000
(7)
1501-1600
(6)
1901-1914
(4)
1914-1918
(3)
1401-1500
(2)
1918-1939
(2)
1939-1945
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1800-1900
(1)
Temat: miejsce
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(29)
Polska
(6)
Europa
(3)
Ukraina
(2)
Egipt
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Niemcy
(1)
Opole (woj. opolskie ; okolice)
(1)
Prusy
(1)
Województwo dolnośląskie (1999- )
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Publikacja bogato ilustrowana
(21)
Katalog wystawy
(15)
Opracowanie
(10)
Album
(6)
Katalog zbiorów
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Biografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Antologia
(1)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Informator
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Reportaż
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(33)
Historia
(26)
Etnologia i antropologia kulturowa
(9)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(8)
Edukacja i pedagogika
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 18 listopada 2019 r. - 26 stycznia 2020 r.
Bibliografia na stronach 346-372. Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Bogato ilustrowany katalog omawia szczegółowo 1755 różnych europejskich medali, plakiet i żetonów, pochodzących z lat 1800–1889, a znajdujących się w zbiorze Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Opisom zabytków towarzyszą biogramy ich twórców- wybitnych medalierów, rzeźbiarzy i złotników, a także, niejednokrotnie, informacje dotyczącego okoliczności powstania tych obiektów. Publikacja stanowi nie tylko kompendium wiedzy dla osób zajmujących się numizmatyką, sztuką i historią, czy miłośników medalierstwa, ale również, poprzez różnorodność tematyki prezentowanych obiektów, przybliża czytelnikom realia XIX wieku – niezwykle ciekawego pod względem historycznym i rozwoju cywilizacji. [https://sklep.mnwr.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Zbiory Specjalne
Brak informacji o dostępności: sygn. Sp 737-79 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Narodowe, Wrocław, 9 listopada 2021 r. - 30 stycznia 2022 r.
Streszczenie w języku angielskim.
Drewniane skarbczyki dla dam wytwarzano głównie w epokach minionych, w czasach współczesnych są rzadkością. Zauważalna jest zależność pomiędzy pozycją społeczną kobiet a liczbą powstających dla nich sprzętów. Najwięcej mebli i przyborników dla pań robiono w XVIII w., kiedy kobiety w hierarchii społecznej po raz pierwszy zaczęły zajmować ważne miejsce. W początkach XIX w. wytwarzano ich znacznie mniej, ale już mniej więcej w połowie stulecia, kiedy rola kobiet znacznie wzrosła, powstawało wiele sprzętów przeznaczonych specjalnie dla nich. W 2. połowie XIX w. ograniczano się do produkcji stolików do robótek ręcznych i drobnych przyborników. Z czasem kobiety w wyniku ruchów emancypacyjnych zyskiwały więcej praw i nie potrzebowały już sprzętów specjalnie dla nich produkowanych. Po prostu korzystały z takich samych mebli jak mężczyźni. [https://sklep.mnwr.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381013 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Narodowymi we Wrocławiu w dniach 24 listopada 2020 r. - 7 marca 2021 r.
Bibliografia, netografia na stronach 193-197.
Streszczenie w języku angielskim.
Katalog wystawy "Płaszczyzna porozumienia. Stoły w XVIII i XIX wieku" poświęcony jest jednemu z najważniejszych mebli towarzyszącemu człowiekowi. Ukazuje jego historię w kontekście przemian relacji międzyludzkich. Nie jest to tylko opowieść o meblarstwie, ale także o obyczajach. W wiekach XVIII i XIX nastąpiło najwięcej nowości w tworzeniu stołów. Powstało wówczas bardzo wiele nowych typów tych mebli, co wynikało z ważnych zmian społecznych i cywilizacyjnych. Na początku XVIII stulecia w domach europejskich pojawiło się nowe pomieszczenie – salon - który przyczynił się do rozkwitu życia towarzyskiego i także do powstania bardzo wielu stolików do spożywania napojów, do gier. Ponadto dążenie do coraz bardziej wygodnego życia spowodowało masową wręcz produkcję różnych stołów do innych pomieszczeń. W XIX wieku salon jako dotychczasowe centrum życia towarzyskiego i rodzinnego został zastąpiony nowym pokojem przeznaczonym do stałego spożywania posiłków - jadalni. To jadalnie stały się od tej pory głównym miejscem rodzinnego biesiadowania i przyjmowania wizyt. W nich zaś zaczęły królować duże stoły, najczęściej rozsuwane, aby wszyscy goście mogli przy nich usiąść. [https://sklep.mnwr.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381014 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzyszy wystawie prezentowanej w 2021 r. w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu.
Bibliografia na stronie [43].
Streszczenie w języku angielskim.
Informator „Jorcajt – czas chasydów” towarzyszy wystawie fotograficznej o tym samym tytule. Przybliża fenomen chasydyzmu – nurtu w religii i kulturze judaistycznej, który narodził się w II. poł. XVIII w. na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, a po Holokauście bezpowrotnie zniknął z tych terenów. W trakcie lektury poznamy pokrótce historię chasydyzmu oraz jego pozycję we współczesnym świecie, dowiemy się kim jest cadyk, a przede wszystkim czym jest tytułowy jorcajt. Publikacja zawiera ponadto 22 fotografie zaczerpnięte z o wiele bogatszej ekspozycji. Ich autorami są Joanna Sidorowicz, Dariusz Gawroński, Piotr Kras i Jerzy Sobol, artyści-fotograficy oraz podróżnicy zafascynowani tematyką chasydzką. Katalog podzielony jest na część tekstową oraz albumową. Autorką głównego tekstu jest badaczka kultury żydowskiej Tamara Włodarczyk, sylwetki autorów fotografii opracowała kuratorka wystawy Joanna Kurbiel. Część albumowa poświęcona jest chasydom pielgrzymującym na groby cadyków pochowanych na kirkutach w Lelowie, Leżajsku, Radomsku oraz Humaniu na terenie dzisiejszej Ukrainy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381759, 381012 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Opowieści spoza obrazów / Ewa Martyniszyn. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2019. - 39, [1] strona : fotografie ; 21x21 cm.
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Etnograficznym - Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu od 4 października do 29 grudnia 2019 r.
Publikacja towarzyszy wystawie, która jest podsumowaniem projektu artystycznego realizowanego przez artystkę Ewę Martyniszyn w latach 2005–2006 na terenie województwa opolskiego, dolnośląskiego, śląskiego oraz na Ukrainie. Powstało wtedy 44 fotografii czarno-białych i barwnych oraz około 50 reprodukcji tzw. monideł, czyli ręcznie podkolorowanych lub preparowanych na bazie fotografii portretów o tematyce ślubnej, wojskowej czy komunijnej. Projekt prowadzony był przez autorkę dwutorowo: z jednej strony reprodukowała tradycyjne monidła znajdujące się w prywatnych kolekcjach, równolegle nagrywając wypowiedzi osób występujących na portretach lub też ich bliskich, z drugiej strony fotografowała tę samą osobę, trzymającą portret lub ustawioną w jego pobliżu. [https://sklep.mnwr.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381017 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w dniach 18 kwietnia - 30 lipca 2023 r.
Przyjęta nazwa autorki: Maria Anna Duffek.
Streszczenie w języku angielskim.
Lata osiemdziesiąte XX w. w Polsce to dekada rozpięta między buntem społecznym, którego rezultatem było powstanie Solidarności latem 1980 r. i wprowadzenie przez władze stanu wojennego 13 grudnia następnego roku, a upadkiem systemu latem 1989 r. oraz początkiem transformacji ustrojowej i gospodarczej, której upadek ten utorował drogę. Kryzysowi politycznemu i społecznemu lat osiemdziesiątych towarzyszył wszechogarniający kryzys gospodarczy, który spowodował praktyczne załamanie przemysłu i rynku odzieżowego w Polsce. O tym, jak głęboka była to zapaść, świadczy wprowadzenie specjalnych stoisk z reglamentowanymi artykułami, gdzie w przypadku śmierci bliskiej osoby można było nabyć żałobną odzież… i chusteczki do otarcia łez, bo je także trudno było normalnie kupić. Wprowadzono talony na buty - przysługiwała jedna para rocznie - a w razie zgubienia kartki duplikatu nie wydawano. Ważność talonu była ograniczona czasowo do danego roku kalendarzowego i terytorialnie do danego województwa. Członkowie służb mundurowych otrzymywali dodatkowe „karty kontroli przedmiotów zaopatrzenia mundurowego”, które umożliwiały kupno bielizny, koszul, skarpetek, rękawiczek i obuwia w specjalnych sklepach takich jak sklep milicyjny „Konsumy” we Wrocławiu. Sklepy odzieżowe oferowały konfekcję przeważnie mało atrakcyjną, w ograniczonej rozmiarówce.
Sytuację w niewielkim stopniu poprawiał półlegalny prywatny import, zwłaszcza w drugiej połowie dekady, i legalna produkcja renomowanych zakładów odzieżowych takich jak Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Cora” w Warszawie, Dom Mody „Telimena” w Łodzi, Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Intermoda” we Wrocławiu czy Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Dana” w Szczecinie. Dzięki ogromnej determinacji Barbary Hoff stoisko Hofflandu w warszawskim „Juniorze” - mekka dla przyjezdnych z całej Polski - oferowało przystępnie wycenione adaptacje aktualnych zachodnich trendów. Była to jednak kropla w morzu potrzeb - tak jakby w dzisiejszej Polsce działał tylko jeden sklep w rodzaju popularnych sieciówek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386315 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Panorama Racławicka : idea\kontekst\współczesność / pod redakcją Romualda Nowaka, Piotra Oszczanowskiego, Beaty Stragierowicz. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2023. - 207, [1] strona, [4] karty tablic złożone : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 27 cm.
"Malowidło Jana Styki i Wojciecha Kossaka z lat 1893-1894 upamiętniające setną rocznicę insurekcji kościuszkowskiej to jedno z najważniejszych dzieł sztuki, jakie dzisiaj znajdują się we Wrocławiu. Eksponowane od 14 czerwca 1985 r. w Muzeum „Panorama Racławicka” - Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu jest także jedną z najlepiej rozpoznawalnych i cieszących się ogromną popularnością atrakcji turystycznych miasta.
Za chwilę to Muzeum odwiedzi 11-milionowy gość, co stanowi dowód nieprzemijającej sławy malowidła, ale także wagi i ciągłej aktualności treści, które głosi. Kiedy Panorama Racławicka powstawała i prezentowana była we Lwowie, miała pod koniec XIX w. dodawać nam wiary w wymarzoną niepodległość, w Polskę wolną i zasobną. Kiedy udostępniono ją we Wrocławiu, była wyrazem determinacji trzech kolejnych Społecznych Komitetów Panoramy Racławickiej, które latami zabiegały o jej powrót do świadomości Polaków, stanowiła również przejaw naszej dojrzałości i potrzeby głoszenia prawdy, tak długo nam odmawianej.
Także dzisiaj, w 2023 r. dzieło to nabiera zupełnie nowych treści. Jest bowiem swoistą manifestacją wiary w zwycięstwo, które można osiągnąć nawet nad przeważającymi siłami wroga. Gdy dziś dane nam jest udostępniać szerokim kręgom odbiorców to wyjątkowe malowidło, dokonujemy tego w poczuciu pewnej określonej powinności. To nasz obowiązek, nasz zaszczyt i powód do dumy. Mamy tego świadomość, czego dowodzi fakt, że ostatnimi czasy – w latach 2020–2021 – poddaliśmy gruntownej modernizacji budynek, w którym pokazywane jest płótno. Pragniemy, aby każda wizyta w Muzeum „Panorama Racławicka” była niepowtarzalnym przeżyciem, zarówno patriotycznym, jak i estetycznym. O to staramy się od blisko 40 lat, to było i jest zadaniem całego zespołu byłych i obecnych pracowników tego oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Im właśnie pragnę wyrazić wdzięczność za ogromny wysiłek i trud, za tę troskę i odpowiedzialność. Oni bowiem stoją na straży bezpieczeństwa dzieła i komfortu jego zwiedzania.
A wszystko to, by kolejne miliony Polaków oraz gości z całego świata mogły podziwiać płótno Styki i Kossaka, by także następne pokolenia powracały do tego monumentalnego dzieła sztuki, które stało się jakże bliskie naszym sercom. Zapraszam Państwa do Muzeum „Panorama Racławicka”. Zapraszam do podziwiania i przeżywania niezwykłego dzieła – Panoramy Racławickiej." (Piotr Oszczanowski, Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386318 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Panorama Siedmiogrodzka / Romuald Nowak, Beata Stragierowicz. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2021. - 23, [1] strona, [2] karty złożone : fotografie, ilustracje, portrety ; 16x24 cm.
(Seria Panoramy)
Streszczenie w języku angielskim.
"Malowane panoramy to pewien fenomen XIX wieku. Chociaż były przejawem kultury masowej, często też propagandy, to tworzyli je najwybitniejsi artyści w imię szczytnych idei. Dzieła te były eksponowane w odpowiednich budynkach i w stosownie zaaranżowanych wnętrzach. Nieliczne z tego czasu do nas przetrwały w swym pierwotnym kształcie. Tym większa jest wartość Panoramy Racławickiej, powstałej dla Lwowa, a dzisiaj dumy Wrocławia, Śląska i Polski. Celem naszej serii wydawniczej jest przybliżenie tych niezwykłych dzieł z XIX i XX wieku, pokazanie ich wyjątkowego i jakże unikalnego charakteru. Prezentując w kolejnych tomikach panoramy polskie, europejskie i światowe, pragniemy odkryć przed Czytelnikami to, co czyni te dzieła niezwykłymi – treści, kunszt artystów, okoliczności i intencje powstania. Dzisiaj nadal ulegamy swoistej magii i iluzji tych monumentalnych obrazów, mimo że od ich powstania często minęło przeszło sto lat. Okazuje się bowiem, że są to dzieła ponadczasowe. Zapraszam zatem Czytelników, aby się o tym przekonali." (Piotr Oszczanowski, redaktor serii „Panoramy”)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7604 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w dniach 13 czerwca - 29 października 2023 r.
Bibliografia na stronach 72-73.
Streszczenie w języku angielskim.
„W artystycznej panoramie nowożytnej sztuki Wrocławia trudno znaleźć tak znaczącą, a jednocześnie wyrazistą postać, jak Johann Georg Urbansky (ok. 1675 – po 1738). Ten wybitny barokowy rzeźbiarz, Czech z pochodzenia, należy bowiem do grupy twórców, którzy za sprawą swoich znamienitych kreacji artystycznych pozostawili w stolicy Śląska trwały ślad. Rzeźbiarz, wykształcony w renomowanym warsztacie Brokoffów w Pradze, zdradzający upodobanie do sztuki Italii oraz podziw dla twórczości Gian Lorenza Berniniego, wybrał Wrocław na miejsce swojego życia i działalności zawodowej. Tutaj żył i intensywnie pracował przez blisko 30 lat, z początku tworząc tylko dla wysokich urzędników Kościoła katolickiego i wrocławskiej katedry, lecz z czasem także dla licznych innych świątyń tego wyznania w mieście, a wreszcie też – gdy powszechnie uznany został jego talent – dla protestanckiego zleceniodawcy. Rzeźbiąc w jakże trudnym tworzywie, jakim był kamień, mistrzostwo swojej sztuki osiągnął jednak w rzeźbie drewnianej. Na przygotowanej przez nas wystawie „Barokowi herosi” prezentowane są dwa najwartościowsze dzieła artysty, które powstały w najlepszym dla niego trzecim dziesięcioleciu XVIII w. Zarówno prospekt organowy kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, jak i zespół rzeźb Ojców Kościoła Zachodniego z katedry wrocławskiej zasługują na miano wybitnych kreacji sztuki wrocławskiego baroku. Zamysł prezentacji właśnie tych rzeźb Urbansky’ego wynika także z faktu, iż doświadczyły one niezwykle burzliwych losów w czasie ostatniej wojny oraz w okresie bezpośrednio po niej następującym. Dlatego też dopiero teraz, po 80 latach, możemy zobaczyć ponownie we Wrocławiu skompletowane zespoły jego prac z kościoła św. Marii Magdaleny oraz z archikatedry św. Jana Chrzciciela. W wypadku realizacji Urbansky’ego ze świątyni magdaleńskiej pokaz jest wzbogacony o odnalezione ostatnimi czasy fragmenty dekoracji rzeźbiarskiej i ornamentalnej prospektu organowego. Z kolei grupa rzeźb Ojców Kościoła scalona została z ich podzielonych „elementów” znajdujących się przez ostatnie dziesięciolecia w katedrze wrocławskiej i w kościele św. Marcina Biskupa w Stężycy. Tym sposobem przywróciliśmy tym rzeźbom pierwotny sens i kształt. Odtworzyliśmy dawno zapomniane formy i treści, odzyskaliśmy piękno tych ponadczasowych kreacji. Przypomnieliśmy zarazem, że proces przemieszczenia dzieł sztuki, zmiany miejsca ich przechowywania i ekspozycji nadal musi być jakże ważnym tematem naszych badań. W nich trzeba jednak wykazywać się skrajną odpowiedzialnością oraz swoistą delikat8 nością w zrozumieniu wszystkich argumentów i racji każdej ze stron – zarówno byłych, jak i obecnych właścicieli oraz opiekunów tych dzieł. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zrozumieć te jakże trudne, szczególnie burzliwe i pełne niepewności lata powojenne. Był to bowiem czas, kiedy niewątpliwie cenniejsze było – bo być musiało – ratowanie życia ludzi niż opieka nad zabytkami. Natomiast już samo zabezpieczenie dzieł sztuki czy też ich przemieszczenie jakże często decydowało o ich przetrwaniu. I dzięki temu możemy je dzisiaj podziwiać. Nie znaczy to jednak, że teraz na tym powinniśmy poprzestać i nie podejmować dyskusji zarówno o historii, jak i przyszłości tych zabytków. Taka debata jest niezbędna i wszystkim potrzebna. I do tej kwestii również odnosi się nasza wystawa.[...]” Piotr Oszczanowski Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25063 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. 25062 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na grzbiecie: MW75.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Historia tej książki zaczyna się 1 sierpnia 2018 r., kiedy to opublikowany został tekst zatytułowany Ocalona Madonna, poświęcony rzeźbie z kolumny maryjnej przy wrocławskim kościele Świętego Wincentego i Świętego Jakuba. Rzeźba ta była uznana za zaginioną i jest obecna we Wrocławiu jedynie pod postacią kopii. Jej oryginał w 2018 r. odnalazł się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Było to niezwykle ekscytujące odkrycie. I tego rodzaju właśnie frapującym tematom poświęcony został muzealny blog, który zatytułowaliśmy „Intrygujące!”. Zachęcając pracowników Muzeum Narodowego we Wrocławiu do publikowania w nim opowieści o swoich muzealnych odkryciach, a także o ciekawostkach i sensacjach, wierzyłem, że ten pomysł znajdzie oddźwięk. I rzeczywiście – systematycznie zaczęły powstawać teksty, których wspólną ideą było przybliżenie specyfiki pracy w muzeum. Dzielimy się w nich interesującymi historiami z codziennej pracy, w której natykamy się na niezwykłe niespodzianki, odkrycia czy wręcz sensacje. Tymi opowieściami żyje muzeum. Są one pochodną naszych pasji i kompetencji. Wiążą się z prowadzonymi przez nas badaniami naukowymi i podejmowanymi pracami konserwatorskimi, kwerendami archiwalnymi czy bibliotecznymi, a także poszukiwaniami terenowymi. Niektóre z nich natomiast mają za zadanie anonsować kolejne wystawy. Szczególnego charakteru nabrał ten blog w czasie pandemii w latach 2020–2021. Był wtedy jedną z form naszego komunikowania się z nieobecnymi w muzeum widzami. W ten sposób powstało już blisko 200 – jakże charakterystycznych, niezwykle ciekawych, często wręcz odkrywczych – krótkich opowieści. Do Państwa rąk trafia wybór 100 tekstów i prezentacji, które powstały w latach 2018–2023. Różnorodność ich tematyki idzie w parze z wielością specjalizacji i zadań, które wykonują muzealnicy. Jest także dowodem na to, że chociaż zajmujemy się na co dzień niejednakimi zadaniami i wypełniamy różne obowiązki służbowe, to jednak tworzymy rodzaj pewnej wspólnoty. Łączą nas pasje badawcze i poznawcze, którym towarzyszy potrzeba współdzielenia się tym, co wydaje się nam ważne lub ciekawe – tym, co nas zaintrygowało. Piotr Oszczanowski Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25065 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. 25064 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Pawilon Czterech Kopuł - Muzeum Sztuki Współczesnej, Wrocław, 22 grudnia 2019 r. - 26 kwietnia 2020 r.
Bibliografia na stronach 379-380.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
"„Willmann. Opus magnum“ to wyjątkowa publikacja. Nie jest jej celem konkurować z naukowymi autorytetami, nie chce być także podsumowaniem naszego dzisiejszego stanu wiedzy na temat życia i dorobku artystycznego Michaela Willmanna. To zrobili już inni i to zrobili doskonale. To jest zupełnie inna książka – po raz pierwszy oddaliśmy w niej głos i tym, którzy doskonale wiedzą, kim był i co osiągnął w swoim życiu Willmann, ale także i tym, którzy odkryli tego malarza. Wielokrotnie po raz pierwszy zetknęli się z jego sztuką. Stała się ona dla nich zaskoczeniem, a obcowanie z nią – wielką przyjemnością. Na publikację składa się 40 tekstów napisanych przez wybitnych lekarzy, aktorów, dziennikarzy, filologów, przewodników turystycznych, duchownych katolickich i luterańskich, informatyków, konserwatorów dzieł sztuki, reżyserów filmowych i teatralnych, współczesnych artystów, także historyków sztuki.To jedyna w swoim rodzaju zbiorowa refleksja na temat sztuki dawnej, ale widzianej oczami współczesnych autorytetów. Czy potrafimy zrozumieć jeszcze to, co pozostawił po sobie ten wybitny malarz śląskiego baroku? Czy jest w jego sztuce to coś, co nas jeszcze dzisiaj porusza, wzrusza i daje do myślenia? Oto pytania, na które odpowiedzi dają zawarte w albumie refleksje. W nich także Czytelnik znajdzie odpowiedź na temat miejsca już na stałe związanego z Willmannem – klasztoru Cystersów w Lubiążu. Czy ten urokliwy zakątek Śląska, w którym malarz spędził jakże aktywnie przeszło pół wieku, gdzie został wbrew regule zakonnej pochowany w krypcie kościoła przeznaczonej tylko dla cysterskich zakonników ma szansę być identyfikowany z jego osobą, a przede wszystkim ze sztuką, którą po sobie pozostawił? Celem naszej publikacji jest też danie świadectwa kunsztu malarskiego Willmanna. Stąd jego równie ważną zawartością są znakomite zdjęcia obrazów tego artysty. Tych wszystkich, które współtworzą naszą muzealną wystawę, także ich licznych fragmentów. A wszystko to w nowoczesnej, bardzo świadomej dzisiejszych standardów oprawie graficznej i szacie edytorskiej." (Piotr Oszczanowski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7599 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podróż za marzeniami : kultura uzdrowiskowa w Europie / Bożena Płonka-Syroka, Paulina Suchecka. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2021. - 131, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 23x24 cm.
Na stronie przedtytułowej: Publikacja towarzyszy wystawie o tym samym tytule prezentowanej w 2021 r. w Muzeum Etnograficznym - Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Bibliografia na stronach 130-131.
Streszczenie w języku angielskim.
Podróż za marzeniami. Kultura uzdrowiskowa w Europie opowiada o kształtowaniu się kultury uzdrowiskowej od starożytności aż po czasy najnowsze oraz prezentuje 11 dolnośląskich uzdrowisk: Cieplice Śląskie, Czcrniawę, Długopole, Duszniki, Jedlinę, Kudowę, Lądek, Polanicę, Przerzeczyn, Szczawno i Świeradów. Pozostają one kuszącym celem „podróży za marzeniami’', by uzyskać poprawę zdrowia i kondycji, a także odpocząć wśród pięknej przyrody i w atrakcyjnym towarzystwie na jakiś czas porzucić codzienność. Podróż tę proponujemy odbyć w nostalgicznych dekoracjach ilustracji dokumentujących minione czasy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24466 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
Bibliografia na stronach 223-233. Indeks.
Część tekstu równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Kontakt z liczącą blisko 650 sztuk wyrobów fajansowych kolekcją ceramiki w Muzeum Narodowym we Wrocławiu może dostarczyć nierzadko niespodziewanych estetycznych przyjemności. Są w niej bowiem przykłady rzemieślniczego kunsztu, wytwory mistrzów, których nazwiska odnotowują encyklopedie. Naczynia autorstwa Pietera Adriaensz. Kocxa, Samuela von Eenhoorna, Adriaena Kocxa z dekoracją inspirowaną Dalekim Wschodem ozdabiają zbiór wyrobów niderlandzkich. Motywy dalekowschodnie pojawiają się na wyrobach polskiej manufaktury Karola Wolffa w Bielinie, należą do ulubionych w Anglii, inspirują projektantów końca XIX i początków XX stulecia. Jednakże w repertuarze dekorów europejskiego fajansu baśniowy Orient zdecydowanie ustępuje tematom europejskim. Odnosi się do nich przebogate zdobnictwo włoskiej majoliki, a w Niderlandach po połowie XVII w. tematy rodzime niemal zupełnie wypierają wątki egzotyczne. W nurcie europejskim mieści się także dekoracja większości obiektów wykonanych z fajansu delikatnego.
Taką oto kolekcję skatalogowano w publikacji. Kolekcję, która zapewne nie może się równać ze znakomitymi krajowymi czy zagranicznymi zbiorami, lecz w swej różnorodności jest cenną ofertą badawczą, edukacyjną, podnietą dla miłośników historii i piękna. Sama zaś publikacja bogato ilustrowana, z obszernymi notami historycznymi, uzupełniona tematycznym słownikiem, indeksami, sporym wyborem literatury aspiruje do zaistnienia nie tylko jako piękny album (dzieło Pauliny Handtke), ale i niezbędne vademecum, ulubione kompendium fachowców i miłośników.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7592 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zachowane w pamięci... / Daniela Stankiewicz. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022. - 87, [1] strona : fotografie, ilustracje, portrety ; 21 cm.
(Przypadki Wrocławskich Muzealników)
Indeks.
„Autorką i bohaterką drugiego tomu serii wydawniczej „Przypadki Wrocławskich Muzealników” jest konserwatorka Daniela Stankiewicz. Związana z wrocławskim muzeum od 1956 do 1983 roku, pełniąca funkcję m.in. kierowniczki Pracowni Konserwatorskiej. Możemy śmiało powiedzieć, że to właśnie jej zawdzięczmy powstanie tego ważnego „komponentu” w funkcjonowaniu współczesnego muzeum, jakim jest działalność konserwatorska. Jej zasługi dla ratowania muzealnych dzieł sztuki, skrajny profesjonalizm i dar kształcenia adeptów tej niełatwej specjalności uczyniły z Niej postać wielce zasłużoną dla naszego Muzeum. Wystawa, której była pomysłodawczynią i kuratorką, pod tytułem „Konserwacja zbiorów muzealnych 1948-1978" (prezentacja jubileuszowa z okazji 30-lecia Muzeum) do dziś pozostaje wzorcowym przykładem propagowania i edukowania w zakresie konserwacji muzealnej. Jest i pozostanie dla Nas niezwykłym człowiekiem - wybitnym konserwatorem, wspaniałym muzealnikiem. (Piotr Oszczanowski, Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24192 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24113 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przeminęło? / Bożena Steinborn. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022. - 103, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 21 cm.
(Przypadki Wrocławskich Muzealników)
Druk dwuszpaltowy.
Indeks.
Seria wydawnicza „Przypadki Wrocławskich Muzealników” ma upamiętniać tych, którzy przez wiele lat byli związani z Muzeum Narodowym we Wrocławiu, tu pracowali, tworzyli historię tej instytucji. Poszczególne pozycje serii będą zawierały wspomnienia autobiograficzne tytułowych postaci bądź wspomnienia ich przyjaciół, znajomych i współpracowników, opowiadające nie tylko o życiu zawodowym, ale też prywatnym, o sposobie odnajdywania się w nowej rzeczywistości, wyzwaniach i spełnionych marzeniach. Historie niezwykłe, bo i ich bohaterowie to osoby wyjątkowe. Zawdzięczamy Im tak wiele, że poprzez naszą serię wydawniczą pragniemy zachować Ich ślad w naszej pamięci. Ślad osobisty, nieraz bardzo intymny, po prostu szczery i prawdziwy. Fragment Przedmowy Piotra Oszczanowskiego, Dyrektora Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Autorką i bohaterką pierwszego tomu serii „Przypadki Wrocławskich Muzealników” jest doktor Bożena Steinbom. Związana z wrocławskim muzeum od 1953 do 1983 roku, pełniąca funkcję m.in. zastępcy dyrektora ds. naukowych. Postać iście pomnikowa, autorytet dła kilku już pokoleń polskich muzealników, która o Muzeum Narodowym we Wrocławiu zawsze mówiła i mówi „moje Muzeum". Za tę Jej miłość do naszej instytucji, za trud pracy, imponujący dorobek naukowy, za troskę, za niezliczone rady i swoją mądrość, którą tak chętnie się z nami dzieli - składamy Jej podziękowania. (Piotr Oszczanowski Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24193 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24114 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Panoramowe spotkania / Beata Stragierowicz. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2021. - 79, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Bibliografia na stronie 78.
Dzieła sztuki nie są jedynie martwymi przedmiotami, są przede wszystkim dowodami wielopokoleniowego dialogu. Panorama Racławicka – słynne dzieło Jana Styki i Wojciecha Kossaka eksponowana we Wrocławiu w charakterystycznej rotundzie – od lat przyciąga rzesze turystów i wielbicieli z całego świata. Gromadzi wokół siebie tych, którzy podziwiają malowidło, oraz tych, którym dostarcza ono sentymentalnych wzruszeń. Przez lata cieszyłam się rzadko spotykaną możliwością poznawania wielu interesujących osób, które trafiały do Panoramy Racławickiej. Spotkania z niektórymi stały się moimi najlepszymi wspomnieniami. W książce Panoramowe spotkania przedstawiłam sylwetki osób, które zamieszkały w mojej pamięci na zawsze. Gloria Kossak i Andrzej Styka to potomkowie twórców Racławic, Noel Clark to zauroczony polską kulturą brytyjski tłumacz, a Eiko Shimizu to japońska malarka, chętnie prezentująca swą twórczość w Polsce. Wszyscy bohaterowie moich wspomnień byli zachwyceni płótnem, które namalowane zostało „ku pokrzepieniu serc” w okresie zaborów, i wszyscy również okazali się serdecznymi i ciepłymi ludźmi. Szkice te powstały z chęci przypomnienia niektórych postaci i faktów wartych zapamiętania. Kto dziś kojarzy chińskie panoramy – tak liczne w Państwie Środka – z wizytą premiera Chin w Panoramie Racławickiej? Kto zna arcydzielny angielski przekład Wesela Stanisława Wyspiańskiego pióra Noela Clarka? Warto poznać bliżej moich bohaterów i oczywiście zawsze warto obejrzeć Panoramę Racławicką – dzieło z panteonu narodowych pamiątek. Beata Stragierowicz, kustosz w Gabinecie Dokumentów MNWr [https://sklep.mnwr.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381019 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marek Oberländer i Jan Lebenstein : totemiczny znak figury ludzkiej / Magdalena Szafkowska. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2020. - 143, [3] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 26x31 cm.
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w dniach 1 września 2020 r. - 3 stycznia 2021 r.
Bibliografia, netografia na stronie 142.
Streszczenie w języku angielskim.
Katalog ściśle odzwierciedla układ i zakres oraz istotę wystawy, opatrzonej tym samym tytułem. Prezentuje prace Marka Oberländera i Jana Lebensteina z najbardziej spektakularnego okresu ich twórczości, zamkniętego latami 1956–1965. Osobiste, tragiczne przeżycia wojenne - katorga, utrata najbliższej rodziny, a po wojnie – wyobcowanie - przerodziły się w cykle rysowanych tuszem i malowanych gwaszem, rzadziej olejem zdeformowanych, uproszczonych postaci ludzkich.
Potrzeba zmierzenia się z własną tragiczną przeszłością, zrozumienia siebie samych, wyobcowanych w zaistniałej po wojennym kataklizmie teraźniejszości pchnęła tych obu wybitnych artystów ku malarstwu. Figury hieratyczne, kreślone, osiowe Lebensteina, Postacie, Sylwetki Oberländera to z wielkim artyzmem przedstawione metafory, znaki tragizmu ludzkiej egzystencji, kondycji. Obaj, niezależnie od siebie, wskutek doświadczenia koszmaru wojny oraz jej skutków wpisali się w szeroki nurt tzw. nowej figuracji, do której zaliczani są m. In.: Volls, Giacometti, Moore, Bellmer, Wróblewski, Kantor, Szapocznikow, Abakanowicz…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7595 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dożynki : sprawa społeczna / Agnieszka Szepetiuk-Barańska. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022. - 57, [2] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 21x21 cm.
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu w dniach 17 września - 13 listopada 2022 r.
Bibliografia na stronach 56-57.
Streszczenie w języku angielskim.
Jak dawniej i dziś świętowano zakończenie zbiorów? Jakie znaczenie miały korony, wieńce, „kozy” i inne atrybuty żniwne? Czy współcześnie dożynki są obyczajem religijnym, świeckim, a może politycznym? Czy za fasadą kolorowego widowiska ukryta jest historia polskiego feudalizmu i pańszczyzny? Dożynki to niewątpliwie sprawa społeczna – można się o tym przekonać, zwiedzając nową wystawę czasową w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu. Dożynki są jedną z najbardziej powszechnych i kultywowanych dorocznych uroczystości wiejskich. Celem wystawy jest pokazanie współczesnego charakteru święta plonów oraz zmian w obyczajach i obrzędach dożynkowych, jakie dokonały się na przestrzeni dziejów. Ważnym aspektem ekspozycji jest też wielowymiarowe przedstawienie losów naszych chłopskich przodków. Stąd poza sielankowym obrazem polskiej wsi w ludycznych rytuałach święta plonów, pojawia się również odwołanie do popularnego obecnie nurtu mrocznej antropologii, polskiego feudalizmu i pańszczyzny – skomplikowanego i często pomijanego fragmentu historii ludowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386317 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wrocław według Bacha / Aurelia Zduńczyk. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2021. - 75, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 21x21 cm.
Wystawa: Muzeum Narodowe, Wrocław, 9 listopada 2021 r. - 27 lutego 2022 r.
Bibliografia, netografia na stronach 72-74.
Streszczenie w języku angielskim.
Prezentowana publikacja towarzyszy pierwszej monograficznej wystawie poświęconej wszystkim aspektom twórczej, teoretycznej i pedagogicznej działalności niezwykle wszechstronnego, dziś zupełnie zapomnianego śląskiego artysty Carla Daniela Davida Friedricha Bacha (1765-1829). Ekspozycja jak i towarzyszące jej wydawnictwo ma na celu rekonstrukcję i prezentację w większości niezachowanego, a w całości zapomnianego dorobku artysty. Dzielił on zawodową działalność między obowiązki dyrektora i wykładowcy Wrocławskiej Prowincjalnej Szkoły Sztuk, a indywidualną twórczość obejmującą zarówno sztuki wizualne, jak i projektowanie form użytkowych, pomników czy wreszcie teorię sztuki. W ramach wystawy po raz pierwszy zaprezentowany został również kompletny, bezcenny zbiór 191 rysunków „Starożytności wrocławskich”, który pod okiem Bacha wykonali w latach 1823-1828 trzej studenci: Heinrich Mützel, Heinrich Hillebrandt i Ernst Wiedemann. (źródło: https://mnwr.pl)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24458 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24457 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nasze Pasje ; 1)
Bibliografia, netografia na stronie 129.
W połowie szkoły podstawowej zapałałam miłością do archeologii. Pochłaniałam wszelkie informacje dotyczące kultury Majów, Inków i Azteków, czytałam o wykopaliskach w Egipcie, podziwiałam prehistoryczne malowidła naskalne Francji i Hiszpanii oraz arcydzieła starożytnej architektury greckiej i rzymskiej. Może dlatego w pewnym momencie mojej pracy historyka sztuki i muzealnika powróciło zainteresowanie starożytnością, chociaż w innym niż dawniej kontekście. Miesięczny pobyt w Rzymie w 2002 roku sprawił, iż mogłam na własne oczy zobaczyć to, o czym wcześniej czytałam. Moja „fascynacja” nie dotyczy właściwie samego antyku, lecz raczej tego, jak wpłynął on na kulturę artystyczną późniejszych stuleci i jaki wspaniały to dało efekt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381018 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej