Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(69)
Forma i typ
Książki
(69)
Proza
(32)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(21)
Dramat (rodzaj)
(3)
Poezja
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(66)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(68)
Autor
Proust Marcel (1871-1922)
(20)
Jaksender Anna
(14)
Jaksender Kajetan Maria
(13)
Dwulit Anastazja (1970- )
(9)
Handke Peter (1942- )
(6)
Chrobok Magdalena
(5)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(4)
Kafka Franz (1883-1924)
(3)
Kotkowski Ignacy
(3)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(3)
Surowska Barbara (1939- )
(3)
Abramowicz Edyta
(2)
Barthes Roland (1915-1980)
(2)
Brzeziński Jędrzej
(2)
Chrobak Magda
(2)
Derrida Jacques (1930-2004)
(2)
Grotowicz Wiktor (1958- )
(2)
Hauptmann Gerhart (1862-1946)
(2)
Musil Robert (1880-1942)
(2)
Sadzik Piotr (1989- )
(2)
Adolphe Jean-Marc
(1)
Arich-Gerz Bruno (1966- )
(1)
Baker John Alec (1926-1986)
(1)
Baquiast Jean-Paul
(1)
Barszczewski Jan (1794-1851)
(1)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Baudrillard Jean (1929-2007)
(1)
Baumfeld Gustaw Bolesław (1879-1940)
(1)
Birnbaum Jean (1974- )
(1)
Blanchot Maurice (1907-2003)
(1)
Borg Eliza (1951- )
(1)
Brzegowy Paweł
(1)
Böll Heinrich (1917-1985)
(1)
Błażewicz Anita
(1)
Błesznowski Bartłomiej (1983- )
(1)
Canetti Elias (1905-1994)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Befristeten (pol.)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Hochzeit (pol.)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Komödie der Eitelkeit (pol.)
(1)
Chevigné Laure de (1860-1936)
(1)
Didier-Weill Alain (1939-2018)
(1)
Dmitroca Zbigniew (1962- )
(1)
Dobroszek Beata
(1)
Dziedzic Stanisław (1953-2021)
(1)
Dziekoński Józef Bogdan (1816-1855)
(1)
Dzienniak-Pulina Daniela
(1)
Dąbrowski Jakub (tłumacz)
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Fassin Didier (1955- )
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Garbacik-Balakowicz Magdalena
(1)
Geel Catherine
(1)
Gide André (1869-1951)
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936)
(1)
Grabowski Wojciech (1969- )
(1)
Guattari Emmanuelle (1964-)
(1)
Halévy Daniel (1872-1962)
(1)
Handke Peter (1942- ) "Proces" (Dla Franza K.)
(1)
Handke Peter (1942- ) Co mam na to powiedzieć?
(1)
Handke Peter (1942- ) Stan wyjątkowy
(1)
Handke Peter (1942- ) Szerszenie
(1)
Handke Peter (1942- ) Trzy odczytania ustawy
(1)
Handke Peter (1942- ). O zmęczeniu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o Ustronnym Miejscu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o grzybiarzu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o szafie grającej
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o udanym dniu
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Hexenritt (pol.)
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Schwarze Maske (pol.)
(1)
Henisch Peter (1943- )
(1)
Ignaczak Łukasz
(1)
Jaksender Anna Zofia
(1)
Korzeniowski Józef (1797-1863)
(1)
Kowalski Jacek (1959- )
(1)
Krajewski Tadeusz (1746-1817)
(1)
Kraus Karl (1874-1936)
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Krzykawski Michał
(1)
Krzykawski Michał Krzysztof (1980- )
(1)
Kyrou Ariel
(1)
Lachaud Jean-Marc
(1)
Lange Antoni (1862-1929)
(1)
Leszczyńska Katarzyna (1969- )
(1)
Lipszyc Paweł (1964-2023)
(1)
Malabou Catherine (1959- )
(1)
Marwińska M
(1)
Merz Klaus (1945- )
(1)
Michnik Adam (1946- )
(1)
Nancy Jean-Luc (1940-2021)
(1)
Némirovsky Irène (1903-1942)
(1)
Pieniążek Paweł (1957- )
(1)
Piszczatowski Paweł
(1)
Prachnio Piotr
(1)
Proust Marcel (1871-1922). Przed nocą
(1)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(1)
Pynchon Thomas (1937- )
(1)
Rasolka Mikita
(1)
Rivière Jacques
(1)
Rola Rafał (grafik)
(1)
Rzewuski Henryk (1791-1866)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(47)
2010 - 2019
(22)
Okres powstania dzieła
2001-
(39)
1901-2000
(30)
1801-1900
(13)
1918-1939
(13)
1901-1914
(10)
1945-1989
(9)
1914-1918
(7)
1989-2000
(4)
1939-1945
(3)
1701-1800
(1)
2001-2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(67)
Ukraina
(1)
Język
polski
(66)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(28)
Literatura austriacka
(14)
Literatura polska
(6)
Literatura angielska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Temat
Proust, Marcel (1871-1922)
(11)
Pisarze francuscy
(9)
Literatura francuska
(4)
Relacje międzyludzkie
(4)
Foucault, Michel (1926-1984)
(3)
Kafka, Franz (1883-1924)
(3)
Pisarze austriaccy
(3)
COVID-19
(2)
Egzystencjalizm
(2)
Filozofia
(2)
Miłość
(2)
Mężczyzna
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Przyjaźń
(2)
Seksualność
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Tematy i motywy
(2)
Śmierć
(2)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura polska
(1)
Artyści
(1)
Arystokracja
(1)
Baker, John Alec (1926-1986)
(1)
Balzac, Honoré de (1799-1850)
(1)
Barthes, Roland (1915-1980)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Birdwatching
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Bunt
(1)
Böll, Heinrich (1917-1985)
(1)
Chevigné, Laure de, (1860-1936)
(1)
Chorzy
(1)
Cywilizacja
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Człowiek
(1)
Daudet, Lucien (1878-1946)
(1)
Dehumanizacja
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dialektyka
(1)
Diament
(1)
Dramaturdzy francuscy
(1)
Drobnomieszczaństwo
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Duchy
(1)
Dyskurs
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziewczęta
(1)
Egzystencja (filozofia)
(1)
Epidemie
(1)
Etyka
(1)
Farmaceuci
(1)
Filozofia prawa
(1)
Filozofowie
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Gide, André (1869-1951)
(1)
Grimaldi, Pierre (1895-1964)
(1)
Guattari, Emmanuelle
(1)
Guattari, Félix (1930-1992)
(1)
Halévy, Daniel (1872-1962)
(1)
Integracja europejska
(1)
Integracja gospodarcza
(1)
Integracja społeczna
(1)
Józef Bilczewski (święty ; 1860-1923)
(1)
Kapitalizm
(1)
Kara (prawo)
(1)
Kobiecość
(1)
Kobieta
(1)
Konstytucja Europejska
(1)
Korupcja
(1)
Kościoły i kaplice
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Lauris, Georges de (1876-1963)
(1)
Leczenie
(1)
Lekarze
(1)
Lemoine, Henri (1786-1854)
(1)
Listy
(1)
Literatura
(1)
Marzenia senne
(1)
Matki i synowie
(1)
Matzneff, Gabriel (1936- )
(1)
Małe miasto
(1)
Michnik, Adam (1946- )
(1)
Morrison, Jim (1943-1971)
(1)
Narkotyki
(1)
Oniryzm
(1)
Oszuści
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poeci angielscy
(1)
Polityka gospodarcza
(1)
Populizm (ideologia)
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Postmodernizm
(1)
Postęp techniczny
(1)
Powstanie tkaczy śląskich (1844)
(1)
Temat: dzieło
Fackel (czasopismo)
(1)
Temps retrouvé
(1)
Temat: czas
1901-2000
(20)
1918-1939
(10)
1914-1918
(9)
1901-1914
(8)
1801-1900
(7)
2001-
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Francja
(6)
Europa
(3)
Paryż (Francja)
(2)
Austria
(1)
Cambridge (Wielka Brytania, hrabstwo Cambridgeshire)
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Essex (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Kosów Lacki (woj. mazowieckie, pow. sokołowski, gm. Kosów Lacki ; okolice)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(18)
Esej
(9)
Listy
(8)
Antologia
(6)
Powieść
(5)
Dramat (gatunek literacki)
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Opracowanie
(3)
Publicystyka
(3)
Wiersze
(3)
Dzienniki
(2)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Satyra
(2)
Aforyzmy
(1)
Autograf
(1)
Biografia
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Fantastyka
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Mowy
(1)
Pastisz
(1)
Poezja
(1)
Powieść autobiograficzna
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Proza poetycka
(1)
Saga rodzinna
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(10)
Historia
(8)
Filozofia i etyka
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Biologia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Psychologia
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
69 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Wybór z: "Les Plaisirs et les Jours", 1896.
Zobaczyłem panią po chwili, Cydalizo, i podziwiałem najpierw pani włosy blond, które wyglądały jak mały złoty kask na dziecięcej, melancholicznej i czystej głowie. Suknia z jasnoczerwonego weluru dodawała jeszcze łagodności tej niezwykłej głowie, opuszczone powieki zdawały się pieczętować na zawsze jakąś tajemnicę. Ale pani podniosła wzrok; zatrzymał się na mnie, Cydalizo, a w oczach, które ujrzałem, zdawała się przemijać świeża czystość poranka i strumieni płynących w pierwsze piękne dni wiosny. A były to oczy, które nigdy niczego nie widziały z rzeczy, jakie zazwyczaj odbijają się w ludzkim spojrzeniu; były to oczy nienaznaczone jeszcze doświadczeniem ziemskim. Ale dokładniej się przyjrzawszy, dostrzegłem, że mówiły o miłości i cierpieniu, mówiły o tej, której to, czego pragnęła, odmówiły wróżki jeszcze przed jej narodzinami. Nawet tkaniny, z jakich zrobiono pani strój, miały bolesny wdzięk, zasmuciły się na pani ramionach, ramionach strapionych, lecz prostych i czarujących. Potem wyobrażałem sobie panią jako księżniczkę przybyłą z bardzo daleka, przybyłą do mnie sprzed wieków, która nudziła się tutaj od zawsze z pełną rezygnacji tęsknotą; księżniczkę w sukniach pełnych starożytnej i rzadkiej harmonii, których kontemplowanie szybko stało się dla oczu łagodnymi upajającym zwyczajem. Chciałbym sprawić, by opowiedziała pani o swoich marzeniach i troskach. Chciałbym panią widzieć, jak trzyma pani w ręku puchar, lub raczej kruż o formie śmiałej i pełnej smutku, gdyż kruże, które dzisiaj stoją puste w naszych muzeach i wznoszą z bezużyteczną gracją opróżnioną czaszę, były niegdyś, tak jak pani, przemijającą rozkoszą stołów Wenecji, na których odrobina ostatnich fiołków i róż zdawała się jeszcze unosić w przejrzystym nurcie spienionego i niespokojnego kielicha.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360949 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego LITERATURA 2018.
Zbiór listów, które pani Gerard Mante-Proust odziedziczyła po swym wuju, Marcelu Prouście. Zawiera wszystko, co dotarło do nas z korespondencji wymienianej pomiędzy Marcelem a jego matką. Sto pięćdziesiąt zebranych listów powstało w latach 1887-1905. Marcel Proust miał szesnaście lat, kiedy napisał pierwszy list i trzydzieści cztery w chwili, gdy śmierć jego matki na zawsze przerwała ich korespondencję. Niniejsze listy pozwalają czytelnikowi poznać „portret rodziny we wnętrzu”, w okresie ważnym dla dojrzewania intelektualnego przyszłego autora Poszukiwania utraconego czasu. Pokazują, niekiedy z dnia na dzień, środowisko, w którym wzrastał. Sięgają czasów, kiedy rozpoczął rok nauki retoryki w Liceum Condorceta. Kilka kaligrafowanych listów przypomina młodego atletę zauroczonego Leconte de Lislem i Lotim. Lektura listów pozwala dostrzec zaskakujące podobieństwo środowiska, osób, atmosfery, które znamy z lektury W stronę Swanna. Wydają się listownym rozdziałem wyjętym z powieści zaś niektóre wydarzenia, o których czytelnik dowie się z kart listów przełożą mu się wprost na karty dzieła, dzięki czemu będzie mógł prześledzić w jaki sposób Marcel Proust tworzył swe arcydzieło, i że nie jest ono bynajmniej efektem czystej fantazji a wręcz przeciwnie - okruchów codzienności, którą pisarz wplata w fabułę i tworzy ten, tak charakterystyczny, proustowski idiom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356295 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Książka z autografem tłumaczki.
Na grzbiecie i okładce książki tytuł: Korespondencja 1914-1922.
Jacques Riviere to jeden z pierwszych wielbicieli Marcela Prousta. Ich znajomość, przerwana wojną, zostaje nawiązana ponownie w 1919 r. Gallimard zostaje pełnoprawnym wydawcą dzieła Prousta, a sam Riviere kieruje przeglądem NRF. Ich listy, pisane często i z wielką żarliwością, dotarły do nas niemalże w całości, a stanowią jedną z najbardziej wyjątkowych korespondencji literackich XX wieku. Wymiana korespondencji trwała przez cztery ostatnie lata życia Prousta, gdy ten, już obłożnie chory, poprawia, zmienia i krok po kroku, w gorączkowym pośpiechu publikuje swoje opus magnum, nie zawsze przy tym ułatwiając zadanie Riviere’owi, swemu najwierniejszemu czytelnikowi i uważnemu redaktorowi, do którego, przez wzgląd na absolutne, niestrudzone poświęcenie, żywi ogromny szacunek i platoniczną miłość. W jednym z listów, po otrzymaniu Nagrody Goncourtów za W cieniu zakwitających dziewcząt, wyzna wzruszony: „Wielbię Pana tak, jak Pana kocham, czyli nieskończenie…”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353866 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Listy do księcia Valentinois / Marcel Proust ; przekład Krzysztof Matuszewski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2020. - 136, [10] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 20 cm.
(Biblioteka Francuska)
„Drogi Przyjacielu, proszę, by nikomu nie pokazywał pan moich literackich „porad”, a gdybym umarł, zanim się spotkamy, by nie dawał ich pan do publikacji.” Marcel Proust do Pierre’a de Polignac, księcia Monako Oto historia krótkiej, emocjonalnej przyjaźni między arystokratą i wielkim autorem, który dzieli się swym doświadczeniem pisarskim, pragnąc bez powodzenia zostać mentorem monakijskiego księcia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366100 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Proust wypatrzył swoją wymarzoną hrabinę w 1891 roku, w jednym z takich mieszczańskich salonów, u pani Lemaire lub u pani Straus, wdowy po Bizecie. W salonach tych, w których spotykała się paryska burżuazja i kwiat arystokracji, opisanych później z detalami w jego dziełach, urzekł go ptasi profil właścicielki, jej błękitne oczy i złote włosy, opadające pierścieniami na czoło, i być może rodowód o literackich korzeniach, gdyż jako jedną ze swych antenatek uznawała Laurę, swoją imienniczkę, ukochaną z Sonetów Petrarki. „Dostawałem palpitacji serca, ilekroć panią spotykałem” – wyznał później Laurze de Chevigné, wspominając tamtą wiosnę 1892 roku, kiedy olśniony jej widokiem śledził ją podczas porannych spacerów i niczym młody trubadur naśladował włoskiego poetę, stojącego także niżej w hierarchii społecznej, bo zaledwie syna notariusza, kochającego się w średniowiecznej szlachciance. (Ze wstępu Anny Zofii Jaksender)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360930 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginalny: "L'Indifferent", 1896.
Nowela, która została opublikowana przez dwudziestopięcioletniego Marcela w czasopiśmie "La vie contemporaine", a następnie przez całe dziesięciolecia pozostawała w zapomnieniu, ukryta w cieniu bibliotek. Jak podkreśla we wstępie do pierwszej edycji, wydanej osobno przez wydawnictwo Gallimard w 1978 roku, jeden z największych znawców i specjalistów od Prousta, Philip Kolb: "Mówię o noweli, która była do dzisiaj ignorowana nie tylko przez publiczność ale również przez specjalistów, którzy nie wymienili jej w żadnej bibliografii, i którzy do dzisiaj nie znają nawet jej tytułu". Po osiemdziesięciu więc latach nowela została przypomniana francuskim czytelnikom, a po stu dwudziestu ma ją w końcu okazję przeczytać po raz pierwszy także i polski, nie znający języka oryginału, czytelnik Prousta.
Bohaterką jest Madeleine de Gouvres, najpiękniejsza wówczas kobieta Paryża. Jej uroda, wdzięk, mądrość, majątek powodowała, że miała olbrzymie powodzenie. Pan Lepre nie był jakimś wyjątkowym mężczyzną. Nie zwracał niczyjej uwagi, a jednak stał się miłością pani Medeleine. Dlaczego wybrała właśnie Lepre, którego zupełnie nie interesowała. Dlaczego mimo starań pięknej kobiety mężczyzna pozostawał obojętny? Nowela Marcela Prousta to pewnego rodzaju studium miłości. Wielkie uczucie Madeleine do Lepre pozbawione jest nadziei i przepełnione smutkiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Współfinansowanie: Ambasada Francji. Wydział Kultury.
"„Przeciw Sainte-Beuve’owi” nie jest właściwie książką: to sen o książce, idea książki. (…) Po jakie licho wydawać, tłumaczyć i czytać te niedokończone fragmenty, które w daleko doskonalszym kształcie weszły w skład „W poszukiwaniu straconego czasu” (…) Tylko czy nie to właśnie dziś kochamy? Czy współczesny czytelnik - ten ukształtowany przez Waltera Benjamina i Rolanda Barthesa, ten którego osobowość nie wyraża się - jak kiedyś - w pisanych nocami pamiętnikach i epistołach, tylko klikanych pośpiesznie sms-ach i postach, nie jest szczególnie wrażliwy na fragment, szkic, próbę, wprawkę? (…) Czy nie żyjemy w czasach, które doceniły powtórzenia, niedoskonałości, wyłażące szwy, niewyprutą fastrygę?” (…) „Przeciwko Sainte-Beuve’owi” pełne jest fragmentów nie tylko w romantycznym sensie tego słowa (…) ale fragmentów-odpadków, śladów pracującej myśli, która schodzi na manowce, tych strzępów (…) resztek, które sprawiają, że gorsze książki bywają ciekawsze od tych lepszych.” (Anastazja Dwulit)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341452 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Sprawa Lemoine’a to niejako książka jubileuszowa. Jest to zbiór nigdy niepublikowanych w języku polskim „pastiszy” młodego Prousta, który uczył się pisania, naśladując swoich „ukochanych, najdroższych pisarzy – Balzaca, Flauberta, Micheleta, Saint-Simona, Goncourtów etc.
Oto przyjmując za nić przewodnią historię oszusta, który w pierwszych latach dwudziestego stulecia zarobił fortunę głosząc, że znalazł sposób na produkcję diamentów, Proust oddaje się błyskotliwej zabawie, imitując (podrabiając?) style ukochanych francuskich pisarzy. Pisze własne pastisze, naśladując styl każdego z poszczególnych pisarzy. Bawiąc się, pokazuje zarazem, jak może wyglądać prawdziwie artystyczna forma literackiej krytyki – i wypracowuje zupełnie nowy styl dzieła literackiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365884 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 390423 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: La mort de Baltassare Silvnde, vicomte de Sylvanie, 1985.
"Śmierć Baltazara Silvande", pierwsze z trzech opowiadań Marcela Prousta, jest najbardziej „nowoczesne”; przedstawia nam powolny i okrutny koniec człowieka należącego do szczęśliwych tego świata; jego wyczekiwanie na całkowity paraliż. Bohater jest umierający, gdyż zbyt wiele przeżył a teraz żałuje swych zabójczych radości. Tutaj wszystko jest nowe, obdarzone prawdziwą oryginalnością, niekiedy potężne w pięknej prostocie formy. Są w tym opowiadaniu sceny wybornie napisane." (Paul Perret)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354143 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Babilon)
Tytuł oryginału: Les intermittences du cour.
Wówczas po raz pierwszy i dlatego, że odczuwałem ból, który był niczym w porównaniu z jej boleścią, ale który otwierał mi oczy, uświadomiłem sobie z przerażeniem, jak ona mogła cierpieć. Pierwszy raz zrozumiałem, że to martwe spojrzenie bez łez (co sprawiało, że Franciszka niezbyt współczuła z mamą), jakże charakterystyczne dla niej od śmieci babki, zatrzymało się na tej niepojętej sprzeczności spojrzenia i nicości. Poza tym kiedy ją ujrzałem, zawsze w krepach, ale strojniejszą w tym nowym miejscu, bardziej uderzyło mnie dokonujące się w niej przeobrażenie. Nie dość powiedzieć, że straciła wszelką wesołość; stopiona, stężała w jakiś błagalny obraz sprawiała wrażenie, jakby się bała żywszym ruchem lub głosem urazić bolesną obecność, niedopuszczającą jej ani na chwile. Lecz zwłaszcza z chwilą gdy ujrzałem ją wchodzącą w krepach, spostrzegłem - co uszło mej uwadze w Paryżu - że to już nie matkę miałem przed sobą, ale babkę. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382669 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Nowela Prousta z lat przed "Poszukiwaniem straconego czasu". Stanowi satyrę na towarzyskie obyczaje. W utworze powtarza się problem woli i światowości oraz miłości i zmysłowości, która jest źródłem cierpienia i nieszczęścia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352817 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: "Les regrets, rêveries couleur du temps".
Ze wstępu: Podobnie jak "Fragmenty komedii włoskiej" jedenaście z trzydziestu poematów prozą zebranych pod tytułem "Żale, marzenia błękitu" publikowano w różnych przeglądach literackich w latach 1892-1893. Opowiadania zostały zebrane pod ogólnym tytułem "Fragmenty o Muzyce, Smutku i Morzu" ("Fragments sur la Musique, la Tristesse et la Mer)", Proust zaś dedykował je "Panu Darlu, Profesorowi Psychologii i Moralności, w École normale de Sevres".
We francuskim tytule "Les regrets, reveries couleur du temps" zwraca uwagę wyrażenie "couleur du temps", które ma według autora dwa znaczenia: z jednej strony określa błękit w języku poetyckim, z drugiej zaś jest synonimem okoliczności - "okoliczności przyrody", rozumianej przez Prousta w sposób poetycki. Tekst Tuiliery ukazał się po raz pierwszy pod tytułem "Reveries couleur du temps: Tuileries" w "Le Gaulois" 12 czerwca 1896 roku, w tym samym zatem dniu, w którym wydano "Rozkosze i dni" - zbiór młodzieńczych opowiadań, dramoletek, poematów prozą, etiud i innych form literackich, w tym wierszy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359335 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Humanistyki XXI Wieku ; t. 2)
Na grzbiecie: HXXI.
"Dzisiaj widać niezwykle wyraźnie, że mamy do stoczenia walkę i że trzeba w tej walce zająć stano­wisko. Albowiem w walce trzeba zajmować stano­wisko. Trzeba jednakowoż bardzo uważać, żeby nie dać się ponieść. Celem tej walki jest bowiem mniej zniszczenie kapitalizmu, a bardziej jego ocalenie, jeśli mogę tak się wyrazić, od niego samego, ura­towania kapitalizmu przed jego autodestrukcyjnymi tendencjami. W młodości byłem goszystą, później komunistą i mocno zwalczałem kapitalizm. Wierzy­liśmy wówczas, że możemy utworzyć podwaliny pod inne społeczeństwo, które nie byłoby kapitali­styczne. Obecnie nie wierzymy już, że takie coś jest możliwe, a to dlatego, że nie zarysowuje się przed nami jako możliwość żadna niekapitalistyczna orga­nizacja społeczna. Być może coś takiego nadejdzie, a nawet prawdopodobnie nadejdzie, o ile, jeżeli w ogóle, ludzkość wciąż ma przed sobą długą przy­szłość. Jednak w tej chwili najpilniejsze zadanie polega na tym, aby przeszkodzić kapitalizmowi w samozniszczeniu i niszczeniu nas wraz z nim.
Żyjemy w świecie, który nie ma wstydu, a świat bez wstydu to świat, który przeminął. Nie jest to już świat, lecz miejsce wstrętne do życia. Dlatego też Lévi-Strauss mógł oznajmić, że nie lubi już tego świata. I również dlatego trzeba dokonać rewolucji, co stanowi również sens tego, co określam jako ka­tastrophe. " (Autor)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357349 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Humanistyki XXI Wieku ; t. 3)
Na stronie tytułowej błędna nazwa współautora: Alain Didier-Weil, nazwa poprawna: Alain Didier-Weill.
Celem aktywistycznej filozofii Bernarda Stieglera jest wynalezienie na nowo świata, który dałby się na powrót polubić. W „Motywie europejskim” i „W świecie, który nie ma wstydu”, dwóch tomach składających się na dzieło „Ukonstytuować Europę”, Stiegler pokazuje, w jaki sposób takie zadanie może i musi zrealizować Europa oraz dlaczego pytanie o Europę pozostaje pytaniem o politykę technologiczną jako nową ekonomię polityczną.
W epoce postępującej automatyzacji, algorytmizacji, komputacyjnego kapitalizmu, irracjonalnych rojeń transhumanizmu, bezrefleksyjnego zachwytu nad sztuczną inteligencją lub sztuczną bezmyślnością, która jest przez nią generowana, Stiegler artykułuje nadzieję na to, że zdatna do życia przyszłość wciąż jest możliwa. „Motyw europejski” to przede wszystkim gruntowna krytyka ideologii wydajności i efektywności, która doprowadziła do powszechnej demotywacji i stała się irracjonalna, to jest pozbawiona racji znajdujących oparcie w rozumie i dostarczających racjonalnych pobudek - motywów - do działania.
Głos Stieglera jest głosem na rzecz nowej racjonalności, a jego interwencja wykracza zarówno poza technofilię, jak i technofobię - dwa bieguny, które organizują debatę na temat technologii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359697 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Angielska)
Teksty wierszy równolegle w języku angielskim oraz w tłumaczniu na język polski.
Nowe tłumacze­nie obejmujące zarówno wiersze, które wcześniej znalazły się w wyborze Kasprowicza, jak i utwory dotąd nieznane polskie­mu odbiorcy. Największą część stanowią te, które Wilde opu­blikował w swym tomiku Poems z 1881 roku. Dodano jednak także utwory późniejsze – ostatni z 1889 roku.
Tytuł Paradoksy i żółcienie odwołuje się z jednej strony do ulubionego i wręcz programowego koloru Wilde’a i całej epoki – żółci. Wiele jej odcieni, od ochry aż po złoto, przewija się w zebranych tu wier­szach. Zamiłowanie do tej barwy powiązane było z pewnością z wprowadzeniem syntetycznych farb do malarstwa, które wy­warło ogromny wpływ na estetykę literacką XIX wieku. Ter­min „paradoksy” nawiązuje natomiast do rodzimej tradycji recepcji Wilde’a, którego w Polsce zwykło się nazywać Lordem Paradoksem. Ten przydomek, choć dziś rzadko przywoływany, świetnie opisuje jego zaskakującą i pełną sprzeczności osobo­wość, która ujawnia się w dorobku literackim poety, również w wierszach zebranych w tym tomiku. Ich dobór był podyk­towany przede wszystkim własnym gustem tłumaczki, stara­jącej się jednak uwzględnić jak najwięcej grup tematycznych pojawiających się w twórczości Wilde’a.
Czytelnik znajdzie tu więc zarówno wiersze miłosne, jak i patriotyczne, impresje in­spirowane sztuką i naturą, ale też pieśni czy elegie. Poza tym w zbiorze pojawiają się różnorodne formy wierszy stroficznych i pieśni, a nawet vilanella. Najsilniej reprezentowanym gatun­kiem jest jednak sonet, który w opinii tłumaczki nadal stanowi najpiękniejszą i najdoskonalszą formę poezji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361662 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka
W koszyku
(Seria Krytyczna)
Współfinansowanie: Institut français ; Wydział Kultury Ambasady Francji w Polsce.
"Krótko mówiąc, dyskurs Foucaulta, jest lustrem władz, które opisuje. W tym właśnie, a nie w jakimś "wskaźniku prawdy", tkwi jego siła i wdzięk, to stanowi jego leitmotiv: procedury prawdy, owszem, lecz to akurat jest bez znaczenia, albowiem jego dyskurs nie jest przez to bardziej prawdziwy niz jakikolwiek inny - liczy się magia analizy, która podąża subtelnymi meandrami za swym przedmiotem, opisuje go z dotykową i taktyczną dokładnością, w której wdzięk żywi analityczną siłę, zas sam język inauguruje działanie nowych władz. na tym samym polega działanie mitu, aż po skuteczność symboliczną, opisaną przez Levi-Straussa. Nie jest to zatem dyskurs prawdy, lecz dyskurs mityczny, w mocnym znaczeniu tego słowa, i nie ma w skrytości ducha złudzeń co do efektu prawdy, jaki on wytwarza. Tego zresztą brakuje innym, którzy idąc po śladach Foucaulta przechodzą obok owego mitycznego wyposażenia i zostają z prawdą, niczym więcej, jak tylko prawdą".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335250 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Ambasada Francji w Polsce. Wydział Kultury ; Uniwersytet Warszawski ; Uniwersytet Warszawski. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych ; Fundacja Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego "Bratniak"
Pierwszy tom pism wybranych Michela Foucaulta stanowi wybór dwudziestu czterech esejów, rozmów, wywiadów i polemik filozofa, które po raz pierwszy pojawiają się w przekładzie na język polski. Całość – układająca się w mozaikę przekonań i wyznań człowieka i filozofa – jest niejako przepytywaniem o to, kim się jest, będąc właśnie „człowiekiem”, ale i co tak naprawdę znaczy podmiot ludzki w historii i w kulturze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 333519 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginalny: Une matinée chez la princesse de Guermantes.
Projekt powstał przy współpracy z Wydawnictwem Ostrogi.
„Poranek u księżnej de Guermantes” jest próbnym szkicem ostatniego rozdziału "Czasu odnalezionego", w którym Proust zawarł już ostateczne zarysy zakończenia swojej siedmiotomowej powieści.
Jak wiemy Proust zapisał swoją powieść "W poszukiwaniu straconego czasu" w zeszytach, wielkich zeszytach z kartonowymi okładkami o różnorodnych kolorach lub obłożonych czarnym moleskinem, czyli bawełnianą tkaniną imitującą skórę. Zeszyty te, które nazywał „czarnymi zeszytami”, były najstarsze i zawierały zalążek jego przyszłej powieści, jak również pierwszy szkic całego dzieła. Zawierały pierwsze próby uchwycenia całego rozwoju powieści, obszerne fragmenty a nawet rozdziały, które zostały napisane najwcześniej. Było ich trzydzieści dwa, „ponumerowane wielkimi białymi cyframi, jakby nakreślonymi palcem maczanym w białej farbie”. Wszystkie były równo ułożone na komodzie znajdującej się w jego pokoju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381479 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej