Buchner Antoni (1941-2014)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Biblioteka Muzyczna
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2481)
Kozioł Paweł
(2012)
Bekker Alfred
(1688)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(795)
Buchner Antoni (1941-2014)
(-)
Kowalska Dorota
(671)
Doyle Arthur Conan
(646)
Wallace Edgar
(586)
Konopnicka Maria
(544)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(496)
Shakespeare William
(474)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Hackett Pete
(435)
Maybach Viola
(434)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(392)
Poe Edgar Allan
(367)
Twain Mark
(367)
Christie Agatha (1890-1976)
(362)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(333)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(315)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(291)
Słowacki Juliusz
(288)
Boy-Żeleński Tadeusz
(287)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Kraszewski Józef Ignacy
(281)
Darlton Clark
(280)
King Stephen (1947- )
(280)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Донцова Дарья
(270)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(259)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(250)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(224)
Balzac Honoré de
(222)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(214)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(210)
Howard Robert E
(205)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Alcott Louisa May
(186)
Hoffmann Horst
(186)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Estetyka
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka polska
(1)
Pianiści polscy
(1)
Teoria muzyki
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
Gatunek
Biografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Idea muzyki absolutnej i inne studia / Carl Dahlhaus ; przełożył Antoni Buchner. - Kraków : Polskie Wydaw. Muzyczne, 1988. - 507, [1] strona, [5] stron tablic : nuty ; 21 cm.
(Biblioteka Res Facta, ISSN 0208-9963 ; 5)
Tytuł oryginału : Die Idee der absoluten Music, 1978.
Nota bibliograficzna na stronach 491-494. Indeksy.
"Idea muzyki absolutnej pojawiła się koło 1800 roku jako jedna z idei składowych estetyki muzycznej romantyzmu. Przez następne półtora wieku decydowała ona o sposobie rozumienia niemieckiej muzyki instrumentalnej. O muzyce absolutnej mówiło się zawsze wtedy, kiedy padało pytanie, czym „właściwie” jest muzyka. Określano w ten sposób muzykę nie związaną z tekstami, funkcjami czy nawet tylko empirycznie uchwytnymi afektami — muzykę oderwaną od nich, a więc „absolutną”. Muzyka ta miała dawać poczucie „absolutu” — tak przynajmniej sądzono od czasów Wackenrodera, Tiecka i E. T. A. Hoffmanna. Podwójne znaczenie słowa „absolutna” objawia dialektyczny charakter tej idei — tego wyobrażenia, jakie robiono sobie o muzyce instrumentalnej. Nawet Wagnerowski dramat muzyczny był przez Nietzschego rozumiany jako muzyka „absolutna” — w tym sensie, że istotę wątku dramatycznego wyraża w nim muzyka: melodyka orkiestrowa. Nie będzie więc przesady w stwierdzeniu, że idea muzyki absolutnej jest jednym z podstawowych pojęć estetyki muzycznej. O idei tej trzeba w szczególności pamiętać, jeśli chce się zrozumieć, czym w XIX wieku była w ogóle muzyka. Zbyteczne dodawać, że większa część współczesnego repertuaru koncertowego to utwory skomponowane w tamtym właśnie czasie.
Książka Carla Dahlhausa to klasyka, jedno z podstawowych źródeł dotyczących zagadnień muzykologicznych i estetycznych związanych z tytułową muzyką absolutną. Autor porusza w niej takie tematy jak autonomia muzyki, estetyka uczucia, hermeneutyka muzyczna, historyzm, muzyka trywialna czy kicz muzyczny, porównuje doświadczenie historyczne i estetyczne, streszcza i komentuje najbardziej aktualne polemiki muzykologiczne, wprowadza czytelnika w świat nowych nurtów, takich jak socjologia muzyki. Język Dahlhausa nie jest najprostszy, co nie wynika ze stosowania trudnych terminów, ale raczej z nasycenia treściowego - nie ma tu swobodnych zdań czy przysłowiowego „lania wody”. Niemal każde zdanie wnosi nową informację, wymaga zastanowienia i skupienia, zwłaszcza dla osoby, która nie styka się na co dzień z omawianymi kwestiami. Nie oznacza to jednak, że książka przeznaczona jest jedynie dla znawców - Dahlhaus klarownie wprowadza nowe zagadnienia, tak, że przy odpowiednich chęciach każdy jest w stanie podążać za jego wywodem.
"Idea muzyki absolutnej i inne studia" to absolutne must dla każdego, kto interesuje się muzyką klasyczną i rozrywkową także w zakresie teorii. Tej książki się nie zachwala - jest ona bowiem, jak wspomniałam na początku, klasyką i żadnych peanów nie potrzebuje."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5634 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 641-652. Indeksy.
Książka Fredericka Niecksa, niemieckiego pisarza muzycznego osiadłego w Wielkiej Brytanii, opublikowana została po raz pierwszy w Londynie w 1888 roku. W kolejnych jej wydaniach (1890, 1902) autor wprowadził szereg uzupełnień. Była ona również tłumaczona na język niemiecki (Lipsk 1890). Jest to obszerna, dwutomowa monografia Chopina, która do dziś stanowi podstawową pozycję w literaturze chopinowskiej.
Monografia Niecksa nie była nigdy tłumaczona na język polski. W związku z tym, mimo iż wykorzystywana jest przez wąskie grono chopinologów, nie docierała do szerszego grona polskich odbiorców. Przekład został uzupełniony o przypisy wszędzie tam, gdzie w świetle obecnego stanu wiedzy konstatacje Niecksa straciły aktualność. Dzięki temu czytelnik otrzymując do rąk dzieło Niecksa, otrzymuje również informacje o aktualnym stanie wiedzy chopinowskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5505 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej