Dominas Przemysław (1975- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
tylko na miejscu
(11)
dostępne
(10)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(10)
Czytelnia BG
(11)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2480)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1693)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(794)
Dominas Przemysław (1975- )
(-)
Kowalska Dorota
(671)
Doyle Arthur Conan
(644)
Wallace Edgar
(584)
Konopnicka Maria
(543)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(496)
Shakespeare William
(474)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Hackett Pete
(434)
Maybach Viola
(434)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(392)
Poe Edgar Allan
(367)
Twain Mark
(366)
Christie Agatha (1890-1976)
(362)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(330)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(291)
Słowacki Juliusz
(288)
Boy-Żeleński Tadeusz
(287)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Kraszewski Józef Ignacy
(281)
Darlton Clark
(280)
King Stephen (1947- )
(279)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Донцова Дарья
(268)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(259)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(224)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Balzac Honoré de
(217)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(209)
Howard Robert E
(205)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Alcott Louisa May
(186)
Hoffmann Horst
(186)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(11)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
Kraj wydania
Polska
(13)
Język
polski
(9)
Temat
Kolejnictwo
(10)
Infrastruktura kolejowa
(6)
Stacje kolejowe
(3)
Transport kolejowy
(2)
Tunele kolejowe
(2)
Architektura
(1)
Budowa i konstrukcje
(1)
Budownictwo podziemne
(1)
Kolej podsudecka
(1)
Kolej transandyjska
(1)
Koleje Dolnośląskie
(1)
Koleje górskie
(1)
Linia kolejowa nr 309
(1)
Linie kolejowe
(1)
Malinowski, Ernest (1818-1899)
(1)
Mosty
(1)
Mosty kolejowe
(1)
Tunele
(1)
Śląska Kolej Górska
(1)
Temat: czas
1801-1900
(12)
1901-2000
(12)
2001-
(6)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Śląsk
(3)
Kłodzko (woj. dolnośląskie)
(2)
Dolny Śląsk
(1)
Jedlina-Zdrój (woj. dolnośląskie, pow. wałbrzyski, gm. Jedlina-Zdrój)
(1)
Kudowa-Zdrój (woj. dolnośląskie, pow. kłodzki, gm. Kudowa-Zdrój ; okolice)
(1)
Kłodzko (woj. dolnośląskie ; okolice)
(1)
Lądek-Zdrój (woj. dolnośląskie, pow. kłodzki, gm. Lądek-Zdrój)
(1)
Peru
(1)
Pogórze Kaczawskie
(1)
Stronie Śląskie (woj. dolnośląskie, pow. kłodzki, gm. Stronie Śląskie)
(1)
Sudety (góry)
(1)
Wałbrzych (woj. dolnośląskie ; okolice)
(1)
Wielkopolska
(1)
Województwo dolnośląskie (1999- )
(1)
Ząbkowice Śląskie (woj. dolnośląskie ; okolice)
(1)
Świdnica (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(8)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Monografia
(2)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(11)
Transport i logistyka
(11)
Architektura i budownictwo
(4)
Inżynieria i technika
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 189-190.
Streszcz. niem.
Śląska Kolej Górska, wiodąca u podnóża Sudetów, powstała w latach 1863–1867 na szlaku Görlitz/Węgliniec – Jelenia Góra – Wałbrzych. Architektura obiektów stacyjnych i drogowych obiektów inżynieryjnych szlaku stanowi jedno z wybitniejszych dzieł budownictwa kolejowego ówczesnej epoki. Górskie otoczenie miało wpływ na wyjątkową formę linii. Monumentalne obiekty stacyjne zaprojektował znany niemiecki architekt Hermann Cuno, natomiast budowę linii prowadził zasłużony dla budownictwa kolejowego radca budowlany Karl Malberg.
Książka ukazuje nieznane dotąd wątki historyczne z okresu budowy szlaku kolejowego, prezentuje głównych budowniczych i twórców tej kolei, przedstawia architekturę stacji kolejowych z uwzględnieniem ich lokalizacji przestrzennej, zastosowanego budulca, wystroju architektonicznego oraz rozplanowania funkcjonalnego wnętrz najważniejszych obiektów dworcowych. Wśród omawianych obiektów znalazły się dworzec w Węglińcu, który uzyskał wystrój na miarę dworców berlińskich, neorenesansowy dworzec w Jeleniej Górze, zbudowany z bloków jasnego piaskowca, a także kamienny neogotycki dworzec w Rybnicy, powstały z myślą o kuracjuszach przybywających do położonego w pobliżu uzdrowiska Cieplice. W książce ukazane zostały także obiekty inżynieryjne linii, przedstawione parametry techniczne mostów, wiaduktów, przepustów i tuneli. Publikację wzbogaca dokumentacja ikonograficzna, zarówno archiwalna, jak i współczesna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 20711 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 348-356. Indeksy.
Streszczenia w języku angielskim i hiszpańskim.
Książka jest opowieścią o jednej z najbardziej zaawansowanych, w momencie budowy, technicznie i najwyżej położonych kolei na świecie. W publikacji została opisana historia budowy tej kolei, zaprojektowanej przez polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego. Na linii zastosowano unikatowe rozwiązania trasowania szlaku w postaci zakosów (zygzaków), umożliwiających wznoszenie szlaku wzdłuż stromych ścian skalnych Andów, w terenie, gdzie brakowało miejsca na poprowadzenie torowiska w łuku. Wybudowano ponad 60 tuneli kolejowych, z których tunel szczytowy Galera jest najwyżej położonym tunelem na świecie (4774 m n.p.m.) oraz zrealizowano kilkanaście dużych mostów, z których most Verrugas po wybudowaniu był najwyższym tego typu obiektem na świecie (76 m wysokości).
Wybrany do opisania odcinek linii Callao - Lima - La Oroya o długości 222 km jest najtrudniejszym technicznie odcinkiem kolei w Peru - w 2019 roku peruwiański rząd stworzył wniosek o wpisanie go na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Książka jest efektem wyjazdu autora do Peru i przeprowadzenia kwerendy źródłowej w instytucjach archiwalnych w Limie oraz wykonania inwentaryzacji terenowej szlaku kolejowego, polegającej na dokonaniu dokumentacji fotograficznej wybranych najważniejszych obiektów inżynierskich i architektonicznych oraz rozwiązań technicznych (np. zakosy). Publikacja jest wzbogacona o mapę, ukazującą przebieg szlaku kolejowego i rozmieszczenie głównych obiektów linii, a ponadto zawiera sporo ilustracji archiwalnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382222 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dzieje kolei doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn) Świdnica - Jedlina Zdrój / Przemysław Dominas. - Świdnica : Muzeum Dawnego Kupiectwa, 2010. - 120, XII stron tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, plany; 24 cm.
Bibliografia na stronach 116-117.
Linia kolejowa Świdnica – Jedlina Zdrój zwana koleją doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn) stanowi wyjątkowe dzieło sztuki inżynieryjnej początku XX wieku. W latach 1902–1904 na stokach Gór Sowich i Wałbrzyskich zrealizowano szlak, który wymagał użycia licznych przepraw mostowych. Ich forma oraz wykonanie wyróżniają się na tle innych linii kolejowych Śląska. Imponująco prezentują się również obiekty architektoniczne. Ceglane dworce częściowo wykonane w konstrukcji szkieletowej, zdobione bogatą snycerką, doskonale oddają ducha modnej wówczas secesji. Książka powstała w oparciu o niepublikowane dotąd materiały źródłowe archiwów niemieckich i polskich oraz przedwojenną prasę. Napisana została przez doktora historii, specjalizującego się w problematyce kolejowej przełomu XIX i XX wieku. Pozycję wzbogacają liczne ilustracje, przedwojenne pocztówki, plany techniczne obiektów mostowych oraz kolorowe zdjęcia współczesne.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24388 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24387 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kolej Kłodzko - Kudowa Zdrój / Przemysław Dominas. - Łódź : Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2013. - 190 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, plany, tabele ; 30 cm.
Druk dwuszpaltowy. Ilustracje także na wyklejkach.
Bibliografia na stronach 151-153.
Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa Zdrój jest położona w wyjątkowo atrakcyjnym terenie górskim. Jej wysokie walory turystyczne współtworzy nie tylko architektura krajobrazu w formie krętego szlaku kolejowego, gdzie liczne serpentyny przecinają góry i wąwozy, lecz także oryginalna architektura kolejowa z dworcami z przełomu XIX i XX wieku, zachowanymi do współczesności. Bardzo atrakcyjny szlak kolejowy z tunelami, mostami i wiaduktami, reprezentującymi sztukę XIX-wiecznej inżynierii, poprowadzony jest przez trzy znane kłodzkie uzdrowiska: Polanicę, Duszniki i Kudowę Zdrój.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24378 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24377 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kolej Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie / Przemysław Dominas. - Wydanie I. - Łódź : Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2014. - 199 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, plany, tabele ; 30 cm.
Druk dwuszpaltowy. Ilustracje także na wyklejkach.
Bibliografia na stronach 181-194. Indeksy.
Streszczenie w języku niemieckim.
Dr hab. Przemysław Dominas badacz dziejów komunikacji i transportu w Niemczech, w przystępny i ciekawy sposób opisuje potencjał gospodarczy regionu pod koniec XIX wieku. Zamieszczone w książce liczne zdjęcia z okresu budowy linii (koniec XIX w.), lat międzywojennych oraz czasów najnowszych uzupełniają tekst, a także ukazują, jak interesujący jest to krajobraz pod względem architektonicznym. Na fotografiach zostały utrwalone zabytkowe drewniane dworce o konstrukcji szkieletowej oraz mosty i wiadukty będące budowlaną wizytówką ówczesnej epoki. Autor wykorzystał w publikacji wiele nieznanych dotąd materiałów archiwalnych, informacje z ówczesnych periodyków o postępach w budowie i uroczystościach organizowanych z okazji uruchomienia linii. Po zaprzestaniu przewozów pasażerskich w 2004 roku liczne obiekty kolejowe przestały pełnić swoje pierwotne funkcje. W książce znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące losów poszczególnych stacji w ostatnich dziesięcioleciach. Aby przybliżyć Czytelnikom przebieg linii Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie, rozdziały zostały uzupełnione archiwalnymi planami wiaduktów, przepustów i mostów, mapami oraz rozkładami jazdy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24380 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24379 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Karta zadrukowana dwustronnie. Ilustracje także na wyklejkach.
Bibliografia, netografia na stronach 190-191.
Kolej Podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm Sudeckich, jak i zwiedzenia wielu Śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844?1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874?1876 pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi, Nysą i Kędzierzynem-Koźle, a także architekturę kolejową o zróżnicowanych formach stylu rodzimego i nurtu przemysłowego. Część krajoznawcza książki ukazuje zabytki w miejscowościach na drodze przebiegu linii, np. Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy czy mury obronne Paczkowa. Prezentuje i omawia także panoramy najważniejszych pasm Sudetów widzianych podczas podróży pomiędzy Legnicą i Kędzierzynem-Koźle. Tekst wzbogacają liczne ilustracje historyczne i współczesne, mapy oraz rozkłady jazdy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24385 ŚM+dod. (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 21764 Ś+dod. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Druk dwuszpaltowy. Ilustracje także na wyklejkach.
Bibliografia, netografia na stronach 293-299. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Książka Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej - mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architekto- niczno-inżynieryjne wpływające na funkcjonowanie kolei w okresie jej najintensywniejszego rozwoju, przypadającego na epokę XIX wieku. Istotą pracy jest zbadanie przemian, jakie niosło za sobą pojawienie się kolei, poprzez pryzmat osób, które przyczyniły się do jej powstania, dynamicznego rozwoju i sprawnego funkcjonowania. Tytułowe mechanizmy, czy inaczej reguły panujące podczas budowy i ewolucji kolei, przedstawiono poprzez zestawienie dwóch różnych pod wieloma względami prowincji - poznańskiej i śląskiej. Umożliwia to wydobycie złożoności problemu zarządzania wciąż rozrastającym się organizmem kolejowym w dwóch różnych narodowo prowincjach, ukazanie ewolucji i postępu myśli architektonicznej i inżynieryjnej oraz postaw społecznych wobec kolei.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24386 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 20569 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kolej Wałbrzych - Kłodzko / Przemysław Dominas. - Wydanie 2 uaktualnione i zmienione. - Łódź : Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2019. - 127 stron, VIII stron tablic : faksymilia, fotografie; ilustracje, mapy, plany, tabele 30 cm.
Ilustracje także na wyklejkach.
Bibliografia, netografia na stronach 114-115.
Na drodze do powstania linii kolejowej Wałbrzych - Kłodzko stało wiele przeciwności. Jednak ludzie, którzy walczyli o jej budowę byli wytrwali w swoich działaniach i w 1880 roku została uroczyście otwarta. Książka "Dzieje Kolei Wałbrzych - Kłodzko" jest pierwszą monografią tej linii kolejowej, która wnikliwie przedstawia historię jej budowy, parametry techniczne, stacje i bocznice. Omawia funkcjonowanie kolei od chwili jej powstania aż do momentu remontu i ponownego uruchomienia w 2009 roku. Pozycja została wzbogacona ponad dwustoma unikatowymi zdjęciami oraz dodatkiem w postaci rozkładów jazdy pociągów od 1917 do 2009 roku.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24383 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 20086 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sudeckie Epizody Historyczne)
Bibliografia na stronie 235.
Streszczenie w językach niemieckim i angielskim.
Książka Koleje Regionu Kaczawskiego ukazuje sieć kolejową Lwówek Śląski - Złotoryja - Marciszów oraz Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski. Koleje te powstały na przełomie XIX i XX wieku i uchodzą za jedne z najatrakcyjniejszych krajobrazowo w regionie. W publikacji obok ukazania szczegółowych dziejów budowy i funkcjonowania kolei przedstawione zostały parametry techniczne drogowych obiektów inżynieryjnych linii, w tym jednego z najwyższych mostów kratownicowych na Śląsku nad Jeziorem Pilchowickim oraz trzech tuneli przebitych pomiędzy Jelenią Górą i Wleniem. Zaprezentowana została także architektura dworców kolejowych, zbudowanych w duchu późnego historyzmu i modnego na początku XX wieku w Niemczech - stylu rodzimego (Heimatstil). Publikacja została napisana głównie w oparciu o niepublikowane dotychczas niemieckojęzyczne źródła historyczne. Pozycję uzupełniają liczne ilustracje dokumentujące stan przedwojenny linii, mapki, rozkłady jazdy z lat 1896 - 2001 oraz ilustracje współczesne ukazujące stan przedstawianych kolei.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24389 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Koleje ziemi ząbkowickiej / Przemysław Dominas, Tomasz Przerwa. - Wydanie I. - Łódź : Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2015. - [2], 241 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, plany, tabele ; 30 cm.
Druk dwuszpaltowy. Ilustracje także na wyklejce.
Bibliografia, netografia na stronach 197-203. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Książka opisuje budowę i funkcjonowanie kolei na ziemi ząbkowickiej, podejmując problem jej rozwoju i znaczenia w zmieniających się warunkach gospodarczych i społeczno-politycznych. Osobną cześć poświęcono kwestiom technicznym i obecnemu stanowi zachowania infrastruktury kolejowej.
W opracowaniu uwzględniono wszystkie linie kolejowe powstałe na tym terenie, w tym szczególnie: • fragment tzw. magistrali podsudeckiej Jaworzyna Śląska - Ząbkowice Śląskie - Kamieniec Ząbkowicki - Paczków - Nysa, • część linii głównej Wrocław - Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo - Międzylesie, • wyjątkowy odcinek srebrnogórski Kolei Sowiogórskiej, • Kolej Złotostocką, • Ząbkowicką Kolej Powiatową. W pracy wykorzystano m.in. materiały źródłowe przechowywane w archiwach polskich i niemieckich. Wzbogacają ją liczne ilustracje historyczne i współczesne oraz schematy układów torowych stacji kolejowych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24382 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24381 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku / Przemysław Dominas. - Łódź : Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2019. - 345 stron : ilustracje, fotografie, mapy, plany, tabele ; 30 cm.
Ilustracje na wyklejkach.
Druk częściowo dwuszpaltowy.
Bibliografia, netografia na stronach 317-324. Indeksy.
Streszczenie w języku niemieckim, angielskim.
Książka umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej… O wyjątkowości śląskich obiektów mostowych przesądza nie tylko użycie zaawansowanych w ówczesnej Europie technologii. Zachowane na tym terenie rzadkie zabytkowe egzemplarze nie istnieją już dzisiaj w innych częściach kontynentu. Wystarczy wymienić konstrukcje wspornikowe Gerbera w mostach nad Osobłogą w Racławicach Śląskich oraz nad zaporą wodną w Pilchowicach, gdzie zastosowano szczególnie długie dźwigary kratownicowe osiągające 119 m.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24384 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 22678 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 333-338.
Obserwowany w ostatnich latach renesans kolei w Polsce wyraźnie widoczny jest również na Dolnym Śląsku. Na intensywny wzrost przewozów pasażerskich w regionie w sposób szczególny wpłynęło powołanie w 2007 roku przewoźnika Koleje Dolnośląskie.
Obchodzona w tym roku 10 rocznica działalności Kolei Dolnośląskich skłania do refleksji nad powstaniem i funkcjonowaniem spółki, której aktywność w naturalny sposób łączy się z ciekawymi dziejami kolei w regionie. W granicach obecnej Polski początek tym dziejom dało uruchomienie 22 maja 1842 roku odcinka Wrocław – Oława. W prezentowanej książce ważne dla funkcjonowania kolei wydarzenia zostały ukazane wraz z przedstawieniem infrastruktury kolejowej regionu. O jej wyjątkowości decyduje fakt rozległej sieci łączącej zarówno ważne miasta, jak i wkraczającej w atrakcyjne krajobrazowo Sudety. Wybudowane z dużym rozmachem mosty, tunele i dworce kolejowe często stanowią dziś zabytki w skali europejskiej, dlatego wciąż budzą podziw i zainteresowanie pasażerów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 22176 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Druk dwuszpaltowy.
Mapy także na wyklejkach.
Bibliografia, netografia na stronach 278-284. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim i niemieckim.
Książka "Tunele kolejowe w Polsce w obecnych granicach, wybudowane do 1945 roku" prezentuje historię budowy i eksploatacji tuneli kolejowych na terenie obecnej Polski. Zagadnienia dotyczące budowy 25 tuneli (z czego siedemnaście powstało w Prusach, sześć w Galicji, jeden w Królestwie Polskim i jeden w odrodzonej Polsce) przedstawiono na tle problematyki XIX-wiecznego budownictwa tunelowego w regionie alpejskim.
W książce opisano zarówno budowę dwóch najtrudniejszych tuneli w Rydułtowach oraz w Łupkowie, które powstawały odpowiednio pięć i sześć lat, jak i demontaż tunelu w Wałbrzychu pod górą Brzezinka w latach 30. XX wieku. Przedstawiono również budowę najdłuższego górskiego tunelu w Polsce (1605 m) pod Małym Wołowcem w Wałbrzychu, gdzie zastosowano nowoczesne szwajcarskie wiertarki hydrauliczne systemu Brandta. Opisano także tunele powstałe na kolei szerokotorowej w Uniejowie-Rędzinach koło Miechowa, jak i wąskotorowy tunel w Szklarach koło Rzeszowa. Obok tuneli budowanych metodami górniczymi zaprezentowane zostały również tunele miejskie, budowane metodami odkrywkowymi, w Bielsku-Białej, Toruniu i tunel kolei średnicowej w Warszawie.
Książka powstała głównie na podstawie materiałów źródłowych zdeponowanych między innymi w archiwach w Berlinie, Warszawie i Wiedniu. Tekst uzupełniają liczne ilustracje i plany sytuacyjne omawianych obiektów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380305 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej