Markowska Anna (1962- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(6)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2481)
Kozioł Paweł
(2012)
Bekker Alfred
(1688)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(795)
Markowska Anna (1962- )
(-)
Kowalska Dorota
(671)
Doyle Arthur Conan
(646)
Wallace Edgar
(586)
Konopnicka Maria
(544)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(496)
Shakespeare William
(474)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Hackett Pete
(435)
Maybach Viola
(434)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(392)
Poe Edgar Allan
(367)
Twain Mark
(367)
Christie Agatha (1890-1976)
(362)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(333)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(315)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(291)
Słowacki Juliusz
(288)
Boy-Żeleński Tadeusz
(287)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Kraszewski Józef Ignacy
(281)
Darlton Clark
(280)
King Stephen (1947- )
(280)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Донцова Дарья
(270)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(259)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(250)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(224)
Balzac Honoré de
(222)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(214)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(210)
Howard Robert E
(205)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Alcott Louisa May
(186)
Hoffmann Horst
(186)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(5)
Temat
Sztuka polska
(3)
Artyści plastycy francuscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Cybis, Jan (1897-1972)
(1)
Dadaizm
(1)
Duchamp, Marcel (1887-1968)
(1)
Ideologia
(1)
Komunizm
(1)
Kultura socjalistyczna
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzeum Śląska Opolskiego
(1)
Rewolucja
(1)
Społeczeństwo
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Wielokulturowość
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Francja
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Katalog zbiorów
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(4)
Historia
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Na książce wyłącznie błędny ISBN.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tekst równoległy w języku polskim, angielskim, niemieckim.
Katalog zbiorów malarstwa Jana Cybisa, obejmujący największą w Polsce muzealną kolekcję prac tego artysty, zgormadzoną w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu i liczącą obecnie 90 obrazów olejnych ze wszystkich okresów twórczości. Wydany w formie albumu z 90 barwnymi reprodukcjami wszystkich obrazów, ułożonymi w kolejności chronologicznej. Część ilustracyjna poprzedzona jest tekstem dr Joanny Filipczyk dotyczącym historii kolekcji oraz esejem ukazującym twórczość Jana Cybisa na tle malarstwa europejskiego pióra prof. Anny Markowskiej (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego). Teksty i podpisy ilustracji w trzech wersjach językowych - polskiej, angielskiej i niemieckiej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22262 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 22254 Ś, GR 7324 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem? / Anna Markowska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2019. - 512 stron, [10] kart tablic, [6] stron tablic : faksymile, fotografie ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 485-494. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych (Uniwersytet Wrocławski).
Streszczenie w języku angielskim.
Marcel Duchamp „naprawdę zranił wiele osób” – zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie – a może właśnie dlatego – Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty – wyrażalne w rzeczownikach – to m.in.: walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako „szarej eminencji”. Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm…
Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej)
Na okł. skrócony tyt. serii: Monografie FNP.
Bibliogr. s. 449-467. Indeks.
Streszcz. ang.
Książka jest próbą opowieści o powojennej sztuce polskiej poprzez - z jednej strony - znaczące pominięcia i powody takich wykluczeń, a z drugiej - poprzez stopniowe ujawnianie się kontrowersyjnych zmian dotyczących sztuki i ścieranie się różnic. Daremna nostalgia za tym, co nie zostało wypowiedziane ze względu na polityczny konsensus zderza się w książce z olśnieniem wolnością i jej pluralizmem. To właśnie artystyczne utarczki często najdobitniej uświadamiały sztywne granice społecznych akceptacji, tak jak wcześniej - w okresie PRL-u - dotkliwy brak dyskursu tożsamościowego (m.in. feministycznego, gejowskiego) czy kompensacyjny charakter oficjalnej sztuki nowoczesnej wskazywał bezapelacyjnie i ostatecznie na dzieła, które mogą być uznane za sztukę. Konsensus odwilży 1955 roku i agon przełomu po 1989 roku ramują dwie narracje o sztuce polskiej: tego, co miało być niewidoczne i tego, co skandaliczne, wątpliwe i ambiwalentne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 321488 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Stanowi zbiór esejów z wykładów wygłoszonych w latach 2006-2007 na Uniwersytecie Wrocławskim.
Bibliogr. s. [389]-390.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 304045 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce: Zbigniew Libera, "Hommage à Gawron", 1985.
Bibliografia, netografia na stronach 576-626. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki, Instytut Historii Sztuki (Uniwersytet Wrocławski)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka przedstawia wybrane aspekty powojennej sztuki polskiej w kontekście rewolucji komunistycznej. Takie ujęcie przełamuje dotychczasowe narracje historii sztuki dotyczace okresu po 1945 roku, które skupiały się na wojennej traumie i nazistowskich prześladowaniach, z pominięciem radzieckiej dominacji.
Rewolucja została przez dotychczasowych badaczy znaturalizowana, a jej pozornemu "prześnieniu" i niewidzialności sprzyjał nowoczesny paradygmat autonomii sztuki, skupionej nie na kontekście i społecznych użyciach dzieła, a na jego formie. Nie bez znaczenia była też oczywiście cenzura, która narodowe cierpienia sytuowała jedynie w kontekście niemieckiej okupacji. (Ze Wstępu)
Markowska […] formułuje konieczności dla dzisiejszej historii sztuki, postulaty badawcze, które gruntownie przeorają naszą dyscyplinę przesuwając jej dotychczasową trajektorię ku nowym obszarom badawczym i tym samym ku nowym pytaniom. […] Lektura zaproponowana przez Annę Markowską przynosi wiele odświeżających, niekanonicznych, czasem świadomie prowokacyjnych i stawianych na ostrzu noża punktów widzenia, przywołując m.in. dzieła, które nie były wcześniej przedmiotem poważnego namysłu. Wszystko to wytrąca czytelnika z dobrego samopoczucia, zbudowanego na tradycyjnych i dobrze oswojonych ujęciach "tradycyjnej" historii sztuki. To rozbrat ze "starą" historią sztuki. (z recenzji prof. dr hab. Marty Leśniakowskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383992 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pamiętnik Sztuk Pięknych = Fine Arts Diary ; nr. 14)
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim.
„Na tzw. Ziemiach Odzyskanych rozwija się niewątpliwie nieco inna kultura polska, niż w Polsce centralnej, a tutejsi mieszkańcy mają przekonanie że choć jest niezmiernie ciekawa, to nie doceniona, bo uważana zbyt długo za peryferyjną. Po demokratycznych przemianach państwa starano się uporczywie o wyrażenie tłumionej wielogłosowości; na tzw. Ziemiach Odzyskanych proces ten przebiegał wyjątkowo dynamicznie. Krytyczne przyglądanie się zastanym dyskursom spowodowało, że w obszar „naszego” dziedzictwa włączano to, co wcześniej określane było jako „obce”. To z takich usiłowań narodził się fenomen tegorocznej noblistki Olgi Tokarczuk, pochodzącej z Sulechowa (dawnego niemieckiego Zullichau) i mieszkającej przez pewien czas w Wałbrzychu (dawnym niemieckim Waldenburgu) - pisarki, która w obszar swych zainteresowań włącza „obcą” kulturę niemiecką, czy żydowską, ale także świat nie-ludzki (m.in. zwierzęta). Oprócz pisarzy także artyści wizualni odkrywali nieodkryte obszary historii, które zapisane zostały w tkance ich miast. Im właśnie jest poświęcony jest niniejszy „Pamiętnik Sztuk Pięknych”. Tom kontynuuje rozważania dotyczące sztuk wizualnych tzw. Ziem Odzyskanych rozpoczęte w „Pamiętniku Sztuk Pięknych”z 2016 roku (nr 11) i zajmuje się tyleż artystyczną przeszłością co tym, jak widać ze specyficznego, „odzyskanego” miejsca naszą teraźniejszość i przyszłość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380936 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej