Scharwenka Xaver (1850-1924)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Rogów
(1)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2480)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1693)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(794)
Scharwenka Xaver (1850-1924)
(-)
Kowalska Dorota
(671)
Doyle Arthur Conan
(644)
Wallace Edgar
(584)
Konopnicka Maria
(543)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(496)
Shakespeare William
(474)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Hackett Pete
(434)
Maybach Viola
(434)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(392)
Poe Edgar Allan
(367)
Twain Mark
(366)
Christie Agatha (1890-1976)
(362)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(330)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(291)
Słowacki Juliusz
(288)
Boy-Żeleński Tadeusz
(287)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Kraszewski Józef Ignacy
(281)
Darlton Clark
(280)
King Stephen (1947- )
(279)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Донцова Дарья
(268)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(259)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(224)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Balzac Honoré de
(217)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(209)
Howard Robert E
(205)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Alcott Louisa May
(186)
Hoffmann Horst
(186)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
1910 - 1919
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Fortepian - nauczanie - metody
(1)
Kompozytorzy niemieccy
(1)
Nauczyciele muzyki
(1)
Pianiści niemieccy
(1)
Scharwenka, Xaver (1850-1924)
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Berlin (Niemcy)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Prusy
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szamotuły (woj. wielkopolskie)
(1)
Wielkie Księstwo Poznańskie (1815-1848)
(1)
Gatunek
Autobiografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
"Bracia Scharwenkowie to pianiści, kompozytorzy i pedagodzy, urodzeni w połowie XIX wieku w Samter, czyli w dzisiejszych Szamotułach. Philipp przyszedł na świat w 1847 roku, a jego młodszy brat Franz Xaver w 1850 roku. Ich matka pochodziła z polskiej rodziny Golischów, zamieszkujących w Ruxmühle (obecnie miejscowość Ruks nieopodal Obornik). W Samter bracia Scharwenkowie spędzili pierwsze lata swego życia, potem przyjeżdżali tu na wakacje, a w późniejszych latach życia wracali do miejsca swego urodzenia, szukając wytchnienia. Młodszy z braci, Xaver Scharwenka, jest przykładem tego, że wielkiemu talentowi musi towarzyszyć ciężka praca. Kiedy uczył się w Berlinie (Akademie der Tonkunst), rodzina Scharwenków borykała się z problemami finansowymi. Dalsza edukacja Xavera była zagrożona. Brakowało mu pieniędzy nawet na to, aby zapłacić za wynajem instrumentu. Scharwenka podjął wtedy dodatkową pracę, udzielał prywatnych lekcji i przygrywał w pijalniach piwa. Zarobił pieniądze na dalsze studia, został uznany za jednego z najlepszych studentów i dzięki temu otrzymał szansę wystąpienia na dorocznym publicznym koncercie Akademii w roku 1867. Wykonał wtedy „Koncert fortepianowy d-moll” Feliksa Mendelssohna. Po tym koncercie otrzymał fortepian od wybitnego berlińskiego producenta tychże instrumentów – Theodora Stöckera.
Xaver Scharwenka miał ogromną umiejętność zjednywania sobie ludzi, ale miał też szczęście spotykać takich, którzy wywierali pozytywny wpływ na jego karierę. Kiedy rodzina Scharwenków przeniosła się w 1865 roku do Berlina, dla Xavera planowano karierę medyczną, on sam jednak zdecydowanie chciał zostać muzykiem. Szczęśliwym trafem w jego życiu było spotkanie z Theodorem Kullakiem – pedagogiem i muzykiem, nauczycielem gry na fortepianie, jednym z trzech założycieli Konserwatorium Sterna. To nowatorskie metody nauczania, które stosował Kullak, istotnie wpłynęły na rozwój talentu i kształtowanie wyobraźni muzycznej obu braci Scharwenków. A samo Konserwatorium Sterna stało się dla nich wzorem, kiedy zakładali własne placówki edukacyjne w Berlinie i Nowym Jorku.
Dla melomanów i znawców twórczości Xavera Scharwenki niewątpliwie sztandarowymi jego utworami są: wirtuozerskie dzieło „Koncert b-moll op. 32” oraz „Polnische Tänze op. 3”, „Triu fis-moll op. 1” na skrzypce, wiolonczele i fortepian oraz „Sonata d-moll op. 2” na skrzypce i fortepian. Te kompozycje sprawiły, że Scharwenka stał się rozpoznawalny jako kompozytor oraz zapewniły mu sukces finansowy. Ich wydania podjęło się słynne, najstarsze na świecie, wydawnictwo muzyczne Breitkopf&Härtel. Od tych kompozycji rozpoczęła się również znajomość, a potem przyjaźń Scharwenki z Franzem Lisztem. Scharwenka poznał też osobiście i cieszył się uznaniem Johannesa Brahmsa." (https://kulturaupodstaw.pl/pamietajcie-o-scharwenkach-monika-romanowska-pietrzak/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5266 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Rogów
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. D 2508 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej