Wójtowicz Aleksander (1977- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(7)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2480)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1693)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(794)
Wójtowicz Aleksander (1977- )
(-)
Kowalska Dorota
(671)
Doyle Arthur Conan
(644)
Wallace Edgar
(584)
Konopnicka Maria
(543)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(496)
Shakespeare William
(474)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Hackett Pete
(434)
Maybach Viola
(434)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(392)
Poe Edgar Allan
(367)
Twain Mark
(366)
Christie Agatha (1890-1976)
(362)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(330)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(291)
Słowacki Juliusz
(288)
Boy-Żeleński Tadeusz
(287)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Kraszewski Józef Ignacy
(281)
Darlton Clark
(280)
King Stephen (1947- )
(279)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Донцова Дарья
(268)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(259)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(224)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Balzac Honoré de
(217)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(209)
Howard Robert E
(205)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Alcott Louisa May
(186)
Hoffmann Horst
(186)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
angielski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Literatura polska
(5)
Tematy i motywy
(3)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Pisarze polscy
(2)
Biopolityka
(1)
Birdwatching
(1)
Bobrowski, Czesław (tłumacz)
(1)
Braun, Mieczysław (1902-1942)
(1)
Brucz, Stanisław (1899-1978)
(1)
Czechowicz, Józef (1903-1939)
(1)
Estetyka
(1)
Film
(1)
Film polski
(1)
Futuryzm
(1)
Gacki, Stefan Kordian (1901-1984)
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura dla młodzieży
(1)
Nowoczesność
(1)
Polityczność
(1)
Postęp
(1)
Ptaki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka polska
(1)
Teatr polski
(1)
Utopia
(1)
Ważyk, Adam (1905-1982)
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wynalazki
(1)
Temat: dzieło
Almanach Nowej Sztuki (czasopismo)
(1)
Nowa Sztuka (czasopismo)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
1918-1939
(3)
1801-1900
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Antologia
(2)
Opracowanie
(2)
Felieton
(1)
Materiały warsztatowe
(1)
Monografia
(1)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Publicystyka
(1)
Szkic literacki
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(5)
Historia
(4)
Kultura i sztuka
(2)
Biologia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 239-240.
Istotny jest walor ponadczasowy większości tekstów Choynowskiego, które, niezależnie od minionych lat, poruszają wciąż aktualne problemy. Dlatego słuszna wydaje się ponowna publikacja książki, zwłaszcza iż edycja z roku 1964, okrojona przez cenzurę i dostosowana do postulatów literatury zaangażowanej zgodnie z rozumieniem ówczesnych władz, została opublikowana niejako wbrew koncepcjom samego autora, który w wydaniu z 1930 wyraźnie przeredagował swoją książkę, tak aby zerwać z kontekstem epoki i uczynić z niej pozycję uniwersalną.
Dodatkową zaletą recenzowanej publikacji jest polszczyzna, którą się Choynowski posługuje, a dziś, w czasach licznych zabiegów zmierzających do uproszczenia języka polskiego, Rzeczy drobne i zabawne są godne przypomnienia właśnie ze względu na walory dydaktyczne i estetyczne – omawianą książkę i zawarte w niej teksty świetnie się po prostu czyta. (z recenzji dr. hab. Marka Kochanowskiego, prof. UwB)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361729 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Instytut Filologii Polskiej (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Wydział Polonistyki (Uniwersytet Warszawski), Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
"Monografia "Polityki/awangardy" to ambitna, szeroko zakrojona praca, w interesujący sposób obrazująca przemiany rozumienia zarówno kategorii awangardy, jak i polityczności. Wpisuje się w refleksję nad bardzo dziś ważnymi zagadnieniami związanymi z przewartościowaniem awangardowych historii estetycznych, idei oraz praktyk artystycznych, a także inspirująco wykorzystuje metodologiczny potencjał - przede wszystkim - zaangażowanych, politycznych i medioznawczych teorii. Istotnym celem naukowego wysiłku jest próba wyzwolenia krytycznych mocy najbardziej wartościowych koncepcji XX wieku, a takiemu wysiłkowi z pewnością trzeba się przyglądać i wspierać jego efekty. Warto spojrzeć na Polityki/Awangardy w kontekście proponowanej wizji polityki i awangardy. Kształtuje się ona zarówno w punktowych, szczegółowych badaniach, nakierowanych na wyjaśnienie konkretnych aspektów awangardy artystycznej, jak i w horyzontalnych ujęciach, biorących pod uwagę szersze konteksty polityczności i awangardowości." (fragment recenzji dr hab. Anny Kałuży, prof. UŚ)
"Dystansując się wobec refleksji ograniczonej do programowych i artystycznych deklaracji awangardy, chcemy pokazać, że polityk awangardowych było wiele, a każda z nich, badana konsekwentnie na tle różnorodnych kontekstów epoki, nie była w jednoznaczny sposób antyburżuazyjna, antykapitalistyczna czy antypaństwowa; feministyczna czy antyfeministyczna, progresywna czy tradycjonalistyczna, nowoczesna czy antynowoczesna. Poprzez krytyczne, ale i rozumiejące spojrzenie chcemy odsłonić w tych projektach to, w jaki sposób stały się one medium epoki; nie jako autonomiczne dzieła i działania artystyczne, lecz jako ekspresje doświadczenia kulturowego daleko bardziej skomplikowanego niż ówczesne słowniki polityczne i słowniki dzisiejsze, będące w coraz większym stopniu narzędziami wojen kulturowych niż humanistycznego rozumienia (...)." (fragment wstępu Agnieszki Karpowicz, Marty Rakoczy i Aleksandra Wójtowicza)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371464 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 281-298. Indeksy.
Współfinansowanie: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Przyrodniczy (Poznań)
„A co z ptakami / naszych miast, miasteczek, / wiosek i osiedli?” - zaczyna jeden z swoich najnowszych wierszy Piotr Sommer. Na to pytanie solidarnie próbują znaleźć odpowiedź ornitolodzy oraz kulturo- i literaturoznawcy, tropiąc ptasie ślady w tekstach i filmach, języku i historii, a także w codziennych praktykach - ludzkich i nie-ludzkich. W czasach, gdy antropocen musi radzić sobie z coraz większą dominacją Homo sapiens, odnotowujemy rosnącą potrzebę zmiany perspektywy. Nie dziwi popularność tych prądów w nauce, które proponują upodmiotowienie zwierząt: od animal studies, przez ekokrytykę, po humanistykę środowiskową. W tym kontekście emancypacja ptaków nie ulega wątpliwości. Nie są dla nas już wyłącznie obiektem zainteresowań kulinarnych lub atrakcyjnymi trofeami nad kominkiem, jak to drzewiej bywało. Przeciwnie, usamodzielniły się i wyfrunęły z gniazd, a nam przypadła rola skromnych ptasiarzy, birdwatcherów, ornitofilów, którzy za drobną chwilę kontaktu ze „skrzydlatymi przyjaciółmi” są w stanie zapłacić najwyższe sumy. Ptaki fascynują innością (jak kwiczoły u Mirona Białoszewskiego czy jaskółki u Krystyny Miłobędzkiej), objaśniają nam świat (jak drozdy i sroki u Miłosza czy kosy u nowofalowców) albo zwiastują nieszczęścia (jak sowy u Davida Lyncha, które, jak wiadomo, nie są tym, czym się wydają). Boimy się ich dzikiej natury, choć jednocześnie pragniemy wkupić się w ich łaski. Najważniejsze, że ptaki wciąż mają jeszcze na tyle swobody, by od czasu do czasu móc popatrzeć na nas z góry. Tylko te kaczki - wróćmy na koniec do Sommera - „toczą się pod miastem”.
"Ta nowatorska publikacja przynosi całe spektrum sposobów widzenia i badania ptasiej obecności w tekstach kultury: od prób uchwycenia wizerunku ptactwa w wybranych epokach do drobiazgowych studiów poświęconych roli, w jakiej został obsadzony konkretny gatunek ptaka w poszczególnych, interesujących autorów, dziełach. Po lekturze tomu czytelnik musi przyznać, że „ornitofilologia”, której celem być może stanie się rekonstrukcja najpiękniejszego z istniejących atlasów ptaków - zawartego w niezliczonych utworach, w których ptaki na stałe uwiły sobie gniazda lub zjawiły się przelotem - ma przed sobą wdzięczną perspektywę." (z recenzji dr. hab. Adriana Glenia, prof. UO)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382238 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja (t. 1-3) zawiera wybór tekstów z 19 notesów Józefa Łobodowskiego, a w t. 3 znajdują się ponadto dotyczące ich artykuły naukowe.
Finansowanie: Minister Edukacji i Nauki
Przygotowane do druku trzytomowe Notatniki Józefa Łobodowskiego, wraz z naukowymi artykułami na ich temat to dzieło ważne, potrzebne i od dawna w gronie badaczy literatury emigracyjnej oczekiwane. Rzetelnie opracowane tomy ujawnią czytelnikowi utwory dotąd nieznane, lub znane w innej wersji, tym samym wypełnią dotkliwą lukę w dostępnym korpusie tekstów pisarza, odsłonią arkana procesu twórczego (nic o tym procesie dotąd nie wiemy, pytanie o to, jak pisarz pracował na swymi tekstami nie było dotąd stawiane). Trudno też nie zauważyć, że publikacja Notatników rzuci nowe światło na całą twórczość Łobodowskiego, da impuls do zintensyfikowania prac badawczych zarówno nad jego życiem (barwna biografia „Łobody” wciąż pozostaje słabo znana) jak i nad jego rozległą, wielorodzajową i wielogatunkową twórczością (Łobodowski był przecież nie tylko poetą, ale także prozaikiem, dramaturgiem i znakomitym publicystą). Prof. dr hab. Wojciech Kudyba
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394514 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tekst częściowo w języku angielskim.
Książka ta jest próbą zwrócenia uwagi na konieczność ponownego namysłu nad twórczością Józefa Czechowicza. Jak się okazuje, dokładniejszych badań wymaga wciąż poezja, która w świetle wariantów wierszy, rozproszonych artykułów, listów, deklaracji publicystycznych ujawnia nowe, niespodziewane znaczenia. Inaczej zaczynamy też myśleć o powtarzalności niektórych motywów, metafor, symboli, odkrywamy głębsze zakorzenienie światopoglądu twórczego Czechowicza w rzeczywistości mentalnej epoki. Uważniejszego przyjrzenia się wymagają też inne dziedziny jego zainteresowań twórczych (szczególnie proza i przekłady), jak też ich związek z realizacjami poetyckimi. To jedna strona zagadnień wciąż niewystarczająco – jak się zdaje – naświetlonych. Druga zaś to związki pozapoetyckiej działalności lubelskiego poety z nieliterackimi obszarami sztuki (film, teatr) i szeroko rozumianym „rytmem nowoczesności”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388944 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 163-170. Indeks.
Książka Aleksandra Wójtowicza to jedna z najważniejszych w ostatnich latach prac dotyczących „wykuwania” samoświadomej nowoczesności w Polsce. Badacz podsuwa odbiorcom starannie dobrane, erudycyjnie doszlifowane pryzmaty pozwalające na wieloraki ogląd międzywojennych imaginariów społecznych. Udała mu się rzadka sztuka łączenia bogactwa problemowego z naukową klarownością i zwięzłością. Układ treści jest głęboko przemyślany, poszczególne rozdziały i podrozdziały wchodzą ze sobą w intrygujące, pełne wiedzy, dialogi. Całość pracy przekonująco spaja tytułowa fraza o Wellsowskim rodowodzie. Z recenzji dr hab. Beaty Śniecikowskiej (prof. IBL PAN)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365839 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 261-273. Indeks.
Książka dofinansowana przez Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
"Książka Aleksandra Wójtowicza jest pozycją bardzo ważną dla każdego badacza zajmującego się literaturą awangardową dwudziestolecia międzywojennego. Długo trzeba było czekać na pracę, która w tak wnikliwy sposób omawia fenomen Nowej Sztuki. Autor dogłębnie przestudiował stan badań nad polską literaturą awangardową, złożył hołd wszystkim swoim poprzednikom, ale też postawił wiele oryginalnych i nowatorskich tez, dokonał również odkrywczych interpretacji tekstów, które już wielokrotnie były wcześniej omawiane. Wójtowicz słusznie twierdzi, że o Awangardzie wciąż nie wiemy jeszcze wszystkiego. Odkrywczość tej książki nie byłaby oczywiście możliwa bez nowoczesnych metodologii, z którymi Autor się zapoznał i które w swojej refleksji na temat polskiej awangardy świetnie wykorzystał. Dzięki temu Nowa Sztuka. Początki (i końce) stała się książką odkrywczą i prezentującą nowe spojrzenie na sprawy polskiej literatury awangardowej." (z recenzji prof. dr. hab. Adama Dziadka)
"Awangarda pojawiła się na mapie literatury polskiej sto lat temu, ale wciąż jeszcze nie wiemy o niej wszystkiego. (...) Jeśli spojrzeć na nią przez pryzmat historycznoliterackich podziałów, według jakich porządkowana jest międzywojenna literatura awangardowa, to okaże się, że najlepiej zbadana jest twórczość autorów związanych ze „Zwrotnicą", a więc konstruktywistów oraz futurystów, stosunkowo mniej wiemy natomiast o artystach skupionych wokół „Almanachu Nowej Sztuki". Zbadano co prawda dorobek Anatola Sterna i Adama Ważyka, ale wystarczy spojrzeć na opracowania poświęcone twórczości innych pisarzy z tego kręgu, żeby przekonać się, jak wielu z nich wypadło poza obowiązujące i wciąż na nowo ustanawiane kanony. Tak stało się z przeważającą częścią bohaterów niniejszej książki: Stefanem Kordianem Gackim, Stanisławem Bruczem, Mieczysławem Braunem czy Czesławem Bobrowskim, których nazwiska pojawiają się na dalszym planie historii awangardy. Tymczasem pod koniec pierwszej połowy lat dwudziestych wszystko znajdowało się w stanie dość chaotycznego wrzenia, a młodzi poeci nowatorzy wahali się, czy po końcu futuryzmu (jeśli taki w ogóle nastąpił) związać się z „lewicą literacką", „Almanachem Nowej Sztuki", czy raczej z Peiperem." (z Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344029 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej