Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(61)
Forma i typ
Książki
(61)
Publikacje naukowe
(41)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Poezja
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
dostępne
(56)
tylko na miejscu
(5)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(55)
Biblioteka Austriacka
(2)
Biblioteka Obcojęzyczna
(1)
Czytelnia BG
(5)
Autor
Kornhauser Jakub (1984- )
(5)
Turowski Andrzej (1941- )
(5)
Kmiecik Michalina (1987-2022)
(3)
Lam Andrzej (1929- )
(3)
Orska Joanna (1973- )
(3)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(2)
Browarny Wojciech (1970- )
(2)
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Karpowicz Agnieszka (kulturoznawca)
(2)
Kałuża Anna (1977- )
(2)
Mackiewicz Paweł (1980- )
(2)
Rakoczy Marta (1979- )
(2)
Ronduda Łukasz (1976- )
(2)
Wójtowicz Aleksander (1977- )
(2)
Adamczewski Tymon
(1)
Anders Katarzyna
(1)
Baron-Milian Marta (1985- )
(1)
Bogalecki Piotr (1983- )
(1)
Bogucki Marcin
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Charchalis Wojciech (1970- )
(1)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(1)
Dekiert Dariusz (literaturoznawca)
(1)
Drąg Wojciech
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Fähnders Walter (1944- )
(1)
Gadowska Irmina
(1)
Gawliński Stanisław (1948- )
(1)
Gazda Grzegorz (1943-2020)
(1)
Geron Małgorzata
(1)
Giżycki Marcin (1951-2022)
(1)
Greenberg Clement (1909-1994)
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Hetman Jarosław
(1)
Ilkosz Barbara
(1)
Janiashvili Gio (1989- )
(1)
Jarema Maria (1908-1958)
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Kintsurashvili Ketevan
(1)
Kobylińska Weronika
(1)
Konik Roman (1968- )
(1)
Košnarová Veronika
(1)
Kraskowska Ewa (1954- )
(1)
Krauss Rosalind E
(1)
Krynicka Natalia (1970- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Lorenc Iwona
(1)
Malinowski Jerzy (1950- )
(1)
Markowska Anna (1962- )
(1)
Marzec Sławomir (1962- )
(1)
Mikš František (1966- )
(1)
Mizerkiewicz Tomasz (1971- )
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Parfianowicz-Vertun Weronika (1984- )
(1)
Paryż Marek (1972- )
(1)
Pessoa Fernando (1888-1935)
(1)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(1)
Prodeus Adriana
(1)
Radziszewska Krystyna (1952- )
(1)
Reichmann Eva (1962- )
(1)
Rejniak-Majewska Agnieszka
(1)
Rosińska Monika (1985- )
(1)
Siatka Krzysztof (1981- )
(1)
Sienkiewicz Barbara
(1)
Siewior Kinga
(1)
Sitek Gabriela (1984- )
(1)
Stańczyk Xawery (1985- )
(1)
Szopa Katarzyna (1986- )
(1)
Szuba Monika
(1)
Szuster Katarzyna (1986- )
(1)
Szymanowski Maciej (1966- )
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Tardi Mark P
(1)
Trojanowski Wojciech
(1)
Uklański Piotr (1968- )
(1)
Wasąg Magdalena (1988- )
(1)
Wicha Marcin (1972- )
(1)
Zagrodzki Janusz (1941- )
(1)
Zychowicz Karolina (1982- )
(1)
Łuczak Dorota
(1)
Łukaszyk Ewa (1972- )
(1)
Śpik-Dziamska Maria
(1)
Świeściak Alina (1969- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(24)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(4)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(48)
1901-2000
(10)
1945-1989
(6)
1989-2000
(4)
1918-1939
(2)
Kraj wydania
Polska
(56)
Niemcy
(2)
Czechy
(1)
Język
polski
(55)
niemiecki
(2)
czeski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura jidysz
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Kobieta
(6651)
Język angielski
(3434)
Rodzina
(3383)
Język niemiecki
(3176)
Relacje międzyludzkie
(3094)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2777)
Przyjaźń
(2617)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2257)
Film fabularny
(2183)
Muzyka rozrywkowa
(2119)
Miłość
(2118)
Żydzi
(2040)
Literatura polska
(2011)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1983)
Powieść polska
(1943)
Życie codzienne
(1911)
Pisarze polscy
(1878)
Zabójstwo
(1877)
Dzieci
(1736)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1592)
Mężczyzna
(1561)
Kościoły i kaplice
(1492)
Wojsko
(1456)
Kultura
(1438)
Język polski
(1356)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1283)
Politycy
(1279)
Tematy i motywy
(1270)
Historia
(1262)
Policjanci
(1257)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1246)
Polityka
(1235)
Podróże
(1230)
Dziewczęta
(1188)
Nastolatki
(1129)
Małżeństwo
(1102)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1091)
Władcy
(1077)
Magia
(1064)
Powieść angielska
(1062)
Zwierzęta
(1061)
Sztuka
(1056)
Uczucia
(1052)
Literatura
(1049)
Jazz
(1026)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1005)
Film amerykański
(995)
Literatura niemiecka
(977)
Rodzeństwo
(976)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(947)
PRL
(919)
Polityka międzynarodowa
(919)
Powieść amerykańska
(910)
Powieść angielska - 20 w.
(889)
Kościół katolicki
(877)
Poezja polska - 20 w.
(864)
Wielkanoc
(864)
Holokaust
(854)
Muzyka polska
(853)
Rock
(853)
Sekrety rodzinne
(852)
Społeczeństwo
(849)
Powieść francuska
(832)
Sztuka polska
(816)
Ludzie a zwierzęta
(787)
Osoby zaginione
(782)
Duchowieństwo katolickie
(773)
Młodzież
(770)
Arystokracja
(762)
Boże Narodzenie
(759)
Śmierć
(740)
Przestępczość zorganizowana
(720)
Wojna
(712)
Relacja romantyczna
(708)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(698)
Teatr polski
(696)
Pisarze
(690)
Chłopcy
(681)
Poszukiwania zaginionych
(678)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(665)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Nauka
(662)
Samorealizacja
(658)
Obyczaje i zwyczaje
(655)
Polacy
(642)
Miasta
(639)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(620)
Świadomość społeczna
(614)
Uprowadzenie
(613)
Temat: dzieło
Almanach Nowej Sztuki (czasopismo)
(1)
Nowa Sztuka (czasopismo)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(51)
1918-1939
(20)
2001-
(16)
1945-1989
(12)
1914-1918
(10)
1801-1900
(7)
1901-1914
(6)
1939-1945
(5)
1989-2000
(5)
1945-
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1918-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(14)
Czechy
(3)
Kraków (woj. małopolskie)
(3)
Czechosłowacja
(2)
Europa Środkowa
(2)
Europa Środkowo-Wschodnia
(2)
Francja
(2)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Austria
(1)
Gruzja
(1)
Jugosławia
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Rosja
(1)
Rumunia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Słowacja
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Monografia
(20)
Opracowanie
(17)
Antologia
(10)
Praca zbiorowa
(9)
Esej
(6)
Artykuł naukowy
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wiersze
(2)
Album
(1)
Katalog wystawy
(1)
Literatura
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poezja polska
(1)
Publicystyka
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(31)
Historia
(26)
Literaturoznawstwo
(24)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Językoznawstwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
61 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 451-481. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia poświęcona zagadnieniom neowangardy w poezji, a częściowo również w teatrze polskim XX wieku.
Książka Piotra Bogaleckiego imponuje nie tylko ogromną wiedzą i erudycją oraz umiejętnością przemierzania wraz z czytelnikiem skomplikowanych, splątanych ścieżek neoawangardowych eksperymentów, koncepcji i metatekstów. Wiedzy tej towarzyszy nie tylko zapał wykładu – prostowania od dawna powtarzanych historycznoliterackich tez i wydobywania żywego dyskursu poetów-eksperymentatorów spod złogów uogólnień.
Przede wszystkim wielką wartością tej książki jest pasja i inwencja badacza-czytelnika, który nie waha się podejmować wyzwania najtrudniejszych wierszy-partytur, jakimi może się pochwalić polska neoawangarda. Monografia rysuje nie tylko kompletny obraz bardzo szczególnego i trudnego do opisu zjawiska, w którym krzyżują się muzyczne i poetyckie przesłanki tworzenia eksperymentalnych partytur. Stanowi także szczególną historię eksperymentów poetyckich, podejmowanych na pograniczu najważniejszych obecnych na polskim gruncie tendencji neoawangardowych, z konkretyzmem i konceptualizmem na czele.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364330 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Style zachowań awangardowych : przypadek polski / Iwona Boruszkowska, Michalina Kmiecik. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2022. - 486, [1] strona, [10] stron tablic : fotografie ; 24 cm.
(Awangarda/rewizje)
Bibliografia, netografia na stronach 449-468. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
"Takiej książki o awangardzie jeszcze nie było. Kalejdoskop i eksperymentarium. Ścieżki rozwidlające się, krzyżujące, zapętlające. Wielogłosowe opowieści wysnute ze szczątkowych śladów awangardowego „dziania się” i akademickie analizy najbardziej znanych, najszerzej komentowanych tekstów. Imponujący tekst-kłącze dowodzi wielkiej erudycji autorek, pokazuje odwagę myślenia o kulturze, wprawiania w ruch ustabilizowanych pojęć, szukania nieoczywistych „»punktów wyjścia« sensu”. Iwona Boruszkowska i Michalina Kmiecik wykonały gargantuiczną pracę, wydobywając z głębokiego cienia twórców, grupy artystyczne i teksty o niemałym znaczeniu dla kształtowania się i funkcjonowania polskiej awangardy. Kompozycja swoiście sylwicznej książki znacznie odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły czytelników dotychczasowe prace akademickie. Badaczki tworzą labirynt o powtarzających się, choć nietożsamych, modułach. Główne analityczne rozdziały przeplatają ścieżkami prowadzącymi przez „milieu” – przestrzenie dalekie od najczęściej uczęszczanych awangardologicznych traktów." (z recenzji dr hab. Beaty Śniecikowskiej, prof. IBL PAN)
Współautorska książka krakowskich badaczek jest inspirującą, niezwykle otwierającą próbą przepisania czy reinterpretacji historii polskiej awangardy, ma ona szansę odświeżyć przyjmowane powszechnie sposoby myślenia i opowiadania o międzywojennej awangardzie oraz jej twórcach. O oryginalności monografii stanowi kilka zaproponowanych tu rozwiązań. Pierwsze z nich to wła?czenie w główny nurt tej historii podmiotów, środowisk i artystów w jej kanonicznej wersji marginalizowanych lub nieobecnych, a gest ten podkreśla uczynienie z nich „równoleżnych” bohaterów i bohaterek książki. Drugie to próba odejścia od tekstocentrycznej historii awangardy literackiej i położenie nacisku na sposoby funkcjonowania, stowarzyszania się, strategie działania i komunikowania (się). Oznacza to zarówno płynne przechodzenie przez autorki od poziomu tekstu do kontekstu historycznego - do zjawisk opisywanych zwyczajowo przez socjologię literatury i historię czy antropologię kultury - jak i analizowanie utworów literackich i dzieł w kategoriach „czynnościowych”: gestów, doświadczeń, materialności, sensualności i jej stanów, oddziaływania, wytwarzania tożsamści. Ten aspekt książki uważam za zrealizowany najbardziej precyzyjnie, odkrywczo, z wielkim kunsztem analityczno-interpretacyjnym. Błyskotliwie, trafnie nazwane i uchwycone kategorie z zakresu poetyki awangardowej maja? szanse? wejść zarówno w szerszy obieg (tekst dermoskopowy, dromoskopowy i inne), jak i do podstawowego słownika badaczy awangardy albo zostać wre?cz zuniwersalizowane." (z recenzji dr hab. Agnieszki Karpowicz, prof. UW)
Artyści awangardy, pokładaja?cy wiarę w relacjach, także od nas - swoich badaczek - domagają się wzajemności, wymiany spojrzeń. Wzajemność staje się więc w tej książce znacznikiem wysiłku i starania. Nie jest dana raz na zawsze, nie jest czymś, co przychodzi samoistnie. Wymaga codziennego wracania do tych samych stronic, fotografii, wspomnień. Wymaga też cierpliwości w wielokrotnym opowiadaniu i słuchaniu czyjejś opowieści, cierpliwości w oczekiwaniu na drugiego człowieka. Tej książki nie mogła zatem napisać jedna osoba; nie mogła powstać bez rozmów, bez rozchodzących się w odmienne strony wrażliwości, bez różnic, jakie nas kształtują. Splatają się w niej bowiem nie tylko rozmaite wątki, ale też rozmaite osobowości, języki, stopnie uważności, pasje i antypatie, niezrozumienia, wyjaśnienia, objawione w cudzym spojrzeniu oczywistości, te wszystkie rzeczy, których nie chciałoby się robić w pojedynkę. Nie byłoby tej książki bez wzajemności. Bez wychodzenia sobie naprzeciw, bez ścierania się ze sobą, bez odwzajemniania potrzeb. Bez szacunku, bez współmyślenia, bez niezgody. Wzajemność jest kluczem do każdej rozmowy, tworzy ją. I ona leży u podstaw wszelkiego poznania." (fragment zakończenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380055 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 14, 355-369. Indeks.
Finansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Część prac w przekładzie z języka angielskiego, francuskiego i włoskiego.
Niniejsza antologia znakomicie wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze przedmiotu. Dzięki przemyślanemu wyborowi tekstów wnosi pozaestetyczne aspekty do dyskusji o awangardzie i awangardowości. Kładzie się w niej nacisk na problemy, które są mocno obecne w światowej refleksji, podczas gdy w Polsce nieustająco dominuje jednak paradygmat filozoficzno-estetycznego ujmowania tych zjawisk. Autorzy i autorki zaproponowali sproblematyzowany przegląd teorii, w którym spotykają się i wchodzą ze sobą w dialog (czasem spór) wielodyscyplinarne ujęcia. Praca stawia wciąż słabo obecne na gruncie polskim pytania o kulturowe, społeczne, geograficzne i ekonomiczne uwarunkowania różnych awangard, a przede wszystkim kontekstualizuje nie tylko samo zjawisko awangardy (a właściwie awangard), lecz także sposoby jego rozumienia i teoretycznego ujęcia, zależne również od tego, jakiego kontekstu kulturowego dotyczyły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361553 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Na grzbiecie akronim serii: AR.
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
„Pierwszy tom monografii "Nauka chodzenia. : teksty programowe późnej awangardy" otwiera przed czytelnikiem przestrzeń badawczej refleksji nad polską neoawangardą literacką, zagospodarowując obszar - co może się wydać nieoczywiste - nieuporządkowany, domagający się opisu i umiejscowienia na mapie powojennych ruchów awangardowych. To książka bardzo potrzebna i zarazem uświadamiająca, jak mało dotąd napisano na temat awangardowe zorientowanej twórczości poetyckiej lat 60. i 70. ubiegłego wieku, o której opowieść była dotychczas rozproszona lub wtłoczona między narracje o powracającej po socrealizmie linii Przybosia, poezji lingwistycznej drugiej połowy lat 50. czy rozpoczynającej swą działalność dekadę później Nowej Fali." (fragment recenzji prof. dr hab. Joanny Grądziel-Wójcik)
„Bohaterami książki są Adam Ważyk, Tadeusz Rożewicz, Witold Wirpsza, Tymoteusz Karpowicz, Krystyna Miłobędzka oraz Stanisław Dróżdż - twórcy, którzy w znaczący sposób wpłynęli na kształt nowoczesnej i ponowoczesnej (także najnowszej) liryki polskiej. Tytułowa »nauka chodzenia« rozumiana jest w sensie metaforycznym i zwraca uwagę na takie kategorie badawcze, jak miasto, biografia, ciało czy powszedniość - to właśnie one stanowią osnowę, wokół której zbudowane są poszczególne teksty składające się na tę nadzwyczaj interesującą pracę. Z całą pewnością stanie się ona jednym z ważniejszych opracowań na temat polskiej poezji neoawangardowej, publikacją, do której będzie musiał sięgnąć każdy, kto zechce w przyszłości zajmować się podobną problematyką." (fragment recenzji prof. dr. hab. Adama Dziadka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355093/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Na grzbiecie akronim serii: AR.
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Część druga monografii "Nauka chodzenia", szeregując artykuły w problematycznie zbieżne serie i zarazem dobierając autorów w bliskie pokoleniowo zestawienia, okazuje się dzięki przyjętej koncepcji wyrazista tematycznie i spójna kompozycyjnie. W tym przeglądzie różnorodnych neoawangardowych propozycji lat 60. i 70. oraz wprowadzeniu w poezję dwóch następnych dekad na plan pierwszy wysuwa się tym razem nie tyle relacja z przedwojenną wersją formacji, która była szczególnie ważna w pierwszym tomie Nauki chodzenia, lecz aura politycznego zaangażowania oraz wszelkie paradoksy i niespójności poszczególnych awangardowych projektów, wynikające tak z lokalnych uwarunkowań „określonej epoki”, jak i różnic rodzimego wariantu awangardy, konfrontowanego tu z wydaniami europejskimi i amerykańskim, z uwzględnieniem zwłaszcza kontrkulturowego zaplecza formacji. (fragment recenzji prof. dr hab. Joanny Grądziel-Wójcik)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355093/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Emil Frantiek Burian to jedna z najwybitniejszych osobowości czeskiej kultury i życia publicznego pierwszej połowy XX wieku: kompozytor, śpiewak, eseista, współzałożyciel lub założyciel czeskich teatrów awangardowych, z teatrem D na czele. Był reżyserem, aktorem, dramaturgiem, pedagogiem, ważnym liderem czechosłowackiego teatru pierwszej połowy XX wieku. Pracował w radiu i w filmie. Skomponował kilka oper, ale też piosenek kabaretowych i szlagierów, cieszących się popularnością do dziś. Przede wszystkim jednak stworzył zupełnie inny teatr niż ten, który czeska kultura teatralna znała do tej pory.
W ramach działającego w międzywojniu teatru D powołał instytucję teatralną, będącą czymś więcej niż tylko budynkiem, do którego chodzi się każdego wieczoru po mniej lub bardziej udane przeżycia artystyczne. Ten teatr oparty był na zupełnie innych zasadach. Działał jako stowarzyszenie E. F. Burian & kolektiv, jak sami się przedstawiali; wszyscy jego członkowie, zarówno aktorzy, jak i zespół techniczny czy pracownicy administracji byli tam sobie równi. Na zewnątrz teatr D funkcjonował jako instytucja kultury, w której działalność teatralna była tak samo ważna jak inne obszary artystyczne (muzyka, sztuki plastyczne, literatura współczesna i tak dalej), prezentując czytelny program ideowy. Realizowano go poprzez organizację wykładów, międzynarodowych konferencji i festiwali, wydawanie publikacji i czasopism czy choćby założenie koła przyjaciół teatru D (dzięki czemu awangardowa sztuka i kultura trafiały poza Pragę), a podczas drugiej wojny światowej poprzez zaangażowanie w ruch oporu. Teatr D jako pierwszy w kulturze czeskiej powołał instytucję nowoczesnej kultury teatralnej, do której będą nawiązywać kolejne pokolenia czeskich twórców. Stanie się ona tym samym naturalną częścią czeskiego DNA teatralnego.
Emil František Burian był też płodnym eseistą i temperamentnym komentatorem życia publicznego. Pozostawił po sobie kilkaset esejów, rozpraw krytycznych i manifestów. W niniejszej antologii prezentujemy ich wybór, odzwierciedlający szeroki zakres artystycznych i społecznych zainteresowań autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387473 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Judaica Łódzkie)
Bibliografie przy rozdziałach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim. Część tekstu w przekładzie języka jidysz i niemieckiego.
Trzy publikacje: "Ojf wajtkajten krajznde fal ich" Dawida Zytmana, "Himlen in opgrunt" Chaima Króla i "Zwischen dem Abend- und Morgenrot" Rahel Lipstein to niezwykłe tomiki poetyckie, które ukazały się w 1921 roku w łódzkim efemerycznym wydawnictwie Achrid. Ich wyjątkowość wiąże się nie tylko z literackimi poszukiwaniami autorów, ale bardziej jeszcze z techniką publikacji: tomiki zostały opracowane graficznie przez trzy młode artystki żydowskie, Idę Brauner, Esterę Karp i Dinę Matus, które wykonały linoryty poszczególnych stron opatrując tekst poetycki bogatymi elementami graficznymi, strony te następnie, po wykonaniu odbitek, były ręcznie kolorowane. Niezwykły zamysł typograficzny wynikał z powiązań twórców tych publikacji z żydowską awangardową grupą Jung Idysz, której aktywność, choć krótkotrwała, bo obejmująca lata 1918-1921, była swoistym „okresem burzy i naporu” w młodej twórczości żydowskiej na terenie Łodzi.
Niniejsze wydawnictwo jest próbą wydobycia z niepamięci i zaprezentowania współczesnym czytelnikom twórczości przedstawicieli łódzkiej awangardy żydowskiej z początku okresu międzywojennego. Upamiętnia setną rocznicę opublikowania przez wydawnictwo Achrid niezwykłych tomików, które dzisiaj są już bibliofilskimi „białymi krukami”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7531 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Avantgarde und Moderne : 1890 - 1933 ; Lehrbuch Germanistik / Walter Fähnders. - 2., aktualisierte und erweiterte Auflage - Stuttgart ; Weimar : Metzler, 2010. - X, 350 stron : ilustracje ; 22 cm.
Vier wechselvolle Jahrzehnte deutscher Literatur. Naturalismus, Ästhetizismus, Fin de Siècle, Expressionismus, Dada und Neue Sachlichkeit - keine andere Epoche der deutschen Literaturgeschichte wurde von so heterogenen Strömungen bestimmt wie die Zeit zwischen Wilhelminismus und dem Ende der Weimarer Republik. Das Lehrbuch lässt die einzelnen literarischen Richtungen Revue passieren und verortet bis heute nachwirkende Tendenzen. Literatur und Literaturtheorie der Avantgarde und der Moderne werden ausführlich erläutert.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(091) B (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pana Cogito)
Poprzednie wydanie pt.: Szkoła poetycka Józefa Czechowicza w okresie międzywojennym : (elementy socjologii i poetyki).
Bibliografia na stronach 167-177. Indeks.
Nota o autorze także w języku angielskim. Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
Stanisław Gawliński, nawiązując do prac Janusza Stradeckiego, Janusza Sławińskiego, Michała Głowińskiego poświęconych zagadnieniom grupy literackiej, w swej dysertacji podjął rzadko i okazjonalnie opracowywaną problematykę szkoły poetyckiej (w tym przypadku Czechowicza). Autor przede wszystkim zajął się opisem i rekonstrukcją tych składników życia literackiego i modeli poetykich, które zaliczać by można w poczet czynników szkołotwórczych. Rozstrzyganie kwestii dokonuje się tu zgodnie z zasadą diachronii i synchronii, określoną przez Sławińskiego: "Poprzez grę elementów związanych i swobodnych, konstytutywnych i modyfikujących, kanonizowanych i peryferyjnych, a zatem przez stosunki strukturalne wypowiada się akcja procesu historycznoliterackiego". [...] Rozróżnienia i ustalenia badawcze są wnikliwe, subtelne i szczegółowe. Dzięki temu powstał dynamiczny obraz rozumienia poezji. [...] Dysertacja Gawlińskiego jest istotnym wzbogaceniem dorobku badawczego poświęconego dynamicznym, trudnym do ogarnięcia zjawiskom tworzącym miejsca wspólne w poezji. (Z recenzji prof. Chojnowskiego "Pamięnik Literacki" 1987, z. 1)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380895 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94703, 94702 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; t. VI A)
Druk dwuszpaltowy.
Indeks.
Antologia zawiera teksty o sztuce - manifesty, wypowiedzi programowe w czasopismach i wstępy do katalogów wystaw. Ich autorami są malarze, rzeźbiarze i graficy, reprezentujący nowe tendencje, które w Europie ukształtowały się przed I wojną światową, a rozpowszechniły w Polsce po jej zakończeniu. Wstęp zawiera: stan badań i źródła opublikowanych tekstów; omówienie genezy europejskiej awangardy i roli polskich artystów w jej powstaniu; charakterystykę krajowych ośrodków artystycznych i kolonii artystów zagranicą. Publikacja składa się z trzech części. Każda z nich jest poświęcona jednej z trzech grup artystycznych, działających w Polsce po odzyskaniu niepodległości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kino artystów i artystek : od Mélièsa do Maciunasa / Marcin Giżycki. - Gdańsk : słowo/obraz terytoria, 2023. - 319, [8] stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Na okładce: Kadr z filmu "Sny, które można kupić za pieniądze" Hansa Richtera (1947).
Bibliografia, netografia na stronach 293-300. Indeks.
Współfinansowanie: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych (Warszawa), Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
"Kino artystów i artystek" to autorska historia kina awangardowego, eksperymentalnego, tworzonego przez osoby, które działały także na innych polach twórczych. Bohaterowie i bohaterki Marcina Giżyckiego są malarzami (Fernand Léger), rzeźbiarzami (August Zamoyski), filozofami (Guy Debord), wokalistkami (Yoko Ono), a przede wszystkim właśnie artystami i artystkami, których nie sposób tak łatwo sklasyfikować. Często działali i działały w wielu dziedzinach, od szeroko pojętych sztuk wizualnych po szeroko pojętą literaturę. Oczywiście nie brak tu także postaci fundamentalnych dla awangardy filmowej, by wymienić choćby Mayę Deren czy Shirley Clarke.
Autor opisuje filmy niemożliwe do znalezienia i podaje trudno dostępne informacje, a jednocześnie oswaja nas z kinem awangardowym. Pokazuje także, że film - który historia sztuki przez dekady traktowała jako zjawisko poboczne - w istocie był ważnym środkiem wypowiedzi artystów i artystek.
Marcin Giżycki proponuje autorską historię kina tworzonego przez artystów i artystki, którzy działali też na innych polach sztuki lub byli związani z głównymi kierunkami sztuki XX wieku. Na pierwszą część książki składają się rozdziały omawiające filmy i twórców związanych z ruchami pierwszej połowy XX wieku, takimi jak kubizm, ekspresjonizm, dadaizm, konstruktywizm i surrealizm.
W części drugiej znajdują się eseje poświęcone wybranym powojennym artystom filmowcom, między innymi Harry’emu Smithowi, Mai Deren, Johnowi Whitneyowi czy członkom ruchu Fluxus. Giżycki pokazuje, że film - przez dekady traktowany przez historyków sztuki jako boczny tor sztuki współczesnej - był w rzeczywistości jej ważnym środkiem wypowiedzi.
Teksty publikowane wcześniej. Teraz zostały poddane gruntownej rewizji, czasem uzupełnione o fragmenty, których nie było w wersjach pierwotnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384450 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 279200 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki (Polska)
Pierwszą część publikacji stanowi przedruk książki "Szara strefa awangardy", wydanej w 1998 i obejmującej zagadnienia twórczości dramaturgicznej Awangardy Krakowskiej: Jana Brzękowskiego, Jalu Kurka, Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.
W drugiej części tomu znalazły się teksty rozproszone, poświęcone dramatowi i teatrowi (nie tylko) awangardowemu, publikowane wcześniej w monografiach zbiorowych i czasopismach. Zamieszczone tu obok siebie pokazują pewną ewolucję zainteresowań Autorki, która od zagadnień początkowo związanych z dramatem, w późniejszych pracach przeszła do problemów kompozycji przestrzeni teatralnej oraz relacji między sztukami plastycznymi a teatrem. Tu ważne miejsce zajmują artykuły "Z czego buduje się tło sceniczne?" (o koncepcjach scenograficznych Iwo Galla), "Wyobrażone przestrzenie teatru Teresy Żarnowerówny" oraz "Nie obrazy - relacje. Nowe przestrzenie w awangardowych projektach teatralnych", a także opis przedstawienia "Sen" Felicji Kruszewskiej w reżyserii Edmunda Wiercińskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (1927).
Kilka z tekstów zamieszczonych w drugiej części tej książki powstało w związku z zaangażowaniem Ewy Guderian-Czaplińskiej w prace zespołu realizującego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego projekt "Odzyskana awangarda. Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej" w 2017 z okazji obchodów Roku Awangardy.
Oddając do rąk czytelników ten tematycznie skomponowany wybór tekstów Ewy Guderian-Czaplińskiej, pragniemy, aby dostrzegli w nich niezwykłą przenikliwość Autorki, a czasami wręcz przewrotność badawczą, doskonałą znajomość zjawisk i twórców, o których pisała, wielką inteligencję i otwarcie na dialog. A ci, którzy ją znali, zapewne odnajdą w tych zdaniach i frazach, tak charakterystyczne dla Ewy dowcip, bezpośredniość i radość życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389037 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mistrzowie Literatury Amerykańskiej)
Współfinansowanie: Katedra Literatury Amerykańskiej i Przekładu Literackiego (Uniwersytet Mikołaja Kopernika ; Toruń)
Pierwsze polskojęzyczne studium na temat twórczości jednego z najważniejszych współczesnych prozaików amerykańskich pokolenia przełomu wieków.
Przedstawiono w nim przekrojowe opracowanie spuścizny literackiej Wallace’a, uwzględniając główne zagadnienia tematyczne wielokrotnie pojawiające się w różnych kontekstach w jego twórczości, istotne dla jego prozy wątki filozoficzne i charakterystyczne cechy jego poetyki. Wallace w czasie swej krótkiej kariery odmienił oblicze dzisiejszej prozy. Opublikowanie jego powieści "Infinite Jest" można przyrównać do małego trzęsienia ziemi. Książka niemal nieznanego młodego autora spotkała się z bezprecedensową falą zainteresowania ze strony zarówno krytyków literackich, jak i czytelników.
W Polsce ukazały się zbiory opowiadań Wallace’a "Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi", "Niepamięć", tom esejów "Rzekomo fajna rzecz, której nigdy więcej nie zrobię" i niedokończona powieść "Blady król".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366552 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Grupa Krakowska 1932-1937 / pod redakcją Barbary Ilkosz. - Wrocław : Muzeum Narodowe, 2018. - 331, [1] strona : ilustracje, fotografie, portrety ; 30 cm.
Wystawa: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2 grudnia 2018 r. - 31 marca 2019 r.
Streszczenie w języku angielskim przy rozdziałach. Wstęp i spis treści także w języku angielskim.
Katalog wystawy Grupa Krakowska 1932-1937, 2 grudnia 2018 - 31 marca 2019 r. Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu. Katalog towarzyszy wystawie poświęconej twórczości artystów skupionych w Grupie Krakowskiej działającej w latach 1932-1937. Publikacja zawiera teksty, w których omówiona została nie tylko historia ugrupowania, lecz także życie artystyczne w dekadzie lat 30. XX w. w Krakowie i we Lwowie, a także współpraca członków grupy z eksperymentalnym krakowskim Teatrem Artystów Cricot. Katalog zawiera około 200 ilustracji prac takich artystów jak: Aleksander (Sasza) Blonder - Andre Blondel, Blima (Berta) Grünberg, Maria Jarema, Franciszek Jaźwiecki, Leopold Lewicki, Adam Marczyński, Stanisław Osostowicz, Mojżesz Schwanenfeld, Bolesław Stawiński, Jonasz Stern, Eugeniusz Waniek, Henryk Wiciński, Aleksander Winnicki-Radziewicz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7374 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Portrety Kobiet)
Bibliografia na stronach 321-324. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Książka podzielona jest na trzy komplementarne części. Pierwszą są pisma zebrane Marii Jaremy: o malarstwie, rzeźbie i architekturze światowej, procesie twórczym, społeczeństwie, polityce, statusie artystów czy sytuacji kobiet. Głos Jaremianki jest mocny, stanowczy, a ona sama ciekawie odnosi się do bieżących wydarzeń, rozważa tradycję i antycypuje tendencje współczesne. Druga część tomu to reprodukcje i opisy prac Jaremy – zarówno tych wysoko cenionych, jak i dotychczas nieznanych i/lub niepublikowanych, pochodzących z prywatnych kolekcji. Trzecia część to komentarze ekspertek i ekspertów, teksty o sztuce i postaci Jaremy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366197 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336. Historia Literatury Polskiej ; nr 3897)
Bibliografie przy pracach. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Postawienie pytania o płeć awangardy związane jest z próbą przemyślenia zjawisk awangardowych, rozumianych jako szerokie spektrum praktyk dyskursywnych (politycznych, społecznych, historycznych, językowych, performatywnych, erotycznych, artystycznych), za pośrednictwem których płciowość może być artykułowana. Jak pokazują doświadczenia kilku pokoleń filozofek i teoretyczek feministycznych, pytanie o płeć nie tylko znosi iluzję (płciowej) neutralności i wymusza konieczność myślenia przez pryzmat różnic, ale nade wszystko wyrasta z tzw. polityki umiejscowienia i dąży do praktykowania wiedzy usytuowanej, poszerzając ramy uznawalności o inne dotychczas niedoreprezentowane byty, podmioty, mniejszości.
Autorki i autorzy tekstów zebranych w tomie koncentrują się na awangardach historycznych, neoawangardach oraz aktualnych konsekwencjach oddziaływania eksperymentalnych impulsów i awangardowego myślenia na literaturę i sztukę, zakreślając szerokie ramy czasowe, obejmujące zjawiska XX i XXI wieku. Heteronomiczny charakter awangardowego gestu, wymierzanego stale w tradycyjne instytucje i definicje sztuki, zmusza do rozszerzenia obszaru zainteresowania na wszystkie dziedziny artystycznej aktywności, a kosmopolityzm awangardy nakazuje zniesienie narodowych ram refleksji. Kluczowe dla rozwijanych tu refleksji pozostaje zainteresowanie awangardowym pragnieniem zmiany społecznej czy to poprzez samozniesienie sztuki, czy osobliwą troskę o jej autonomię stanowiącym punkt wyjścia dla nowego programu czy też nowego sposobu organizacji społecznej, opartego na genderowej sprawiedliwości i równości partycypacji we wszystkich sferach życia. Pytania o to, jak awangarda miałaby przekształcać świat, wiążą się z próbą wyznaczenia jej najważniejszych adwersarzy oraz z pytaniami o udział, jaki będą miały w tej zmianie ciała w ich dążeniu do poszerzenia ramy pojęciowej, o wiązanie między systemem wyobrażeń dotyczących płci a polem społecznych i politycznych doświadczeń.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Na grzbiecie akronim serii: AR.
Bibliografia, netografia na stronach 389-402. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Część prac tłumaczona z języka czeskiego.
W książce podjęto temat relacji między awangardą, neoawangardą a kulturą undergroundową i popularną w Europie Środkowej. Stanowi ona porównawcze studium dotyczące kultury alternatywnej i tradycji awangardowej w PRL i Czechosłowacji w latach siedemdziesiątych-dziewięćdziesiątych XX wieku. Tom zawiera niepublikowane dotąd w języku polskim teksty czeskojęzyczne i polskie źródła archiwalne (Tajna Kronika Pięciu Osób), przedstawia działalność mało znanych grup artystycznych i alternatywnych (m.in. Oneiron w Polsce i ważne dla czeskiej sceny kulturalnej środowisko „Revolver Revue", z którego do polskiej świadomości przebił się jedynie Jáchym Topol), podejmuje też temat muzyki alternatywnej w relacji z ruchami neoawangardowymi i undergroundowymi końca XX wieku.
„Antologia podejmuje problematykę awangardy, neoawangardy, kontrkultury i undergroundu oraz niedostatecznie dotąd przebadanych związków między nimi. Mamy tu między innymi analizę czeskiej i polskiej alternatywnej sceny muzyki rockowej, odwołania do opozycyjnych ruchów politycznych w Czechach i w Polsce, „sprawozdanie" o Křižovnickiej Szkole Czystego Humoru bez Żartu, panoramę kontrkulturowych działań we Wrocławiu i Łodzi, prekursorskie omówienie niezwykle ważnej katowickiej grupy Oneiron, historię działalności polskich galerii niezależnych, kariery artystycznej Józefa Robakowskiego, praktyk twórczych Józefa Wodiczki... To pozycja nowatorska i inspirująca, a zarazem rzetelna i oparta na gruntownej wiedzy oraz szerokiej erudycji, komparatystycznie z różnych perspektyw autorskich ujmująca związki i paralele polsko-czeskie, a także związki między różnymi dziedzinami sztuki." (Z recenzji prof. dr. hab. Leszka Engelkinga)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353722 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Instytut Filologii Polskiej (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Wydział Polonistyki (Uniwersytet Warszawski), Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
"Monografia "Polityki/awangardy" to ambitna, szeroko zakrojona praca, w interesujący sposób obrazująca przemiany rozumienia zarówno kategorii awangardy, jak i polityczności. Wpisuje się w refleksję nad bardzo dziś ważnymi zagadnieniami związanymi z przewartościowaniem awangardowych historii estetycznych, idei oraz praktyk artystycznych, a także inspirująco wykorzystuje metodologiczny potencjał - przede wszystkim - zaangażowanych, politycznych i medioznawczych teorii. Istotnym celem naukowego wysiłku jest próba wyzwolenia krytycznych mocy najbardziej wartościowych koncepcji XX wieku, a takiemu wysiłkowi z pewnością trzeba się przyglądać i wspierać jego efekty. Warto spojrzeć na Polityki/Awangardy w kontekście proponowanej wizji polityki i awangardy. Kształtuje się ona zarówno w punktowych, szczegółowych badaniach, nakierowanych na wyjaśnienie konkretnych aspektów awangardy artystycznej, jak i w horyzontalnych ujęciach, biorących pod uwagę szersze konteksty polityczności i awangardowości." (fragment recenzji dr hab. Anny Kałuży, prof. UŚ)
"Dystansując się wobec refleksji ograniczonej do programowych i artystycznych deklaracji awangardy, chcemy pokazać, że polityk awangardowych było wiele, a każda z nich, badana konsekwentnie na tle różnorodnych kontekstów epoki, nie była w jednoznaczny sposób antyburżuazyjna, antykapitalistyczna czy antypaństwowa; feministyczna czy antyfeministyczna, progresywna czy tradycjonalistyczna, nowoczesna czy antynowoczesna. Poprzez krytyczne, ale i rozumiejące spojrzenie chcemy odsłonić w tych projektach to, w jaki sposób stały się one medium epoki; nie jako autonomiczne dzieła i działania artystyczne, lecz jako ekspresje doświadczenia kulturowego daleko bardziej skomplikowanego niż ówczesne słowniki polityczne i słowniki dzisiejsze, będące w coraz większym stopniu narzędziami wojen kulturowych niż humanistycznego rozumienia (...)." (fragment wstępu Agnieszki Karpowicz, Marty Rakoczy i Aleksandra Wójtowicza)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371464 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej