Film autorski
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(5)
Autor
Giżycki Marcin (1951-2022)
(1)
Kalista Kamila
(1)
Radkiewicz Małgorzata
(1)
Waligórska-Olejniczak Beata
(1)
Wiącek Elżbieta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Kobieta
(6651)
Język angielski
(3434)
Rodzina
(3383)
Język niemiecki
(3176)
Relacje międzyludzkie
(3094)
Film autorski
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2777)
Przyjaźń
(2617)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2257)
Film fabularny
(2183)
Muzyka rozrywkowa
(2119)
Miłość
(2118)
Żydzi
(2040)
Literatura polska
(2011)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1983)
Powieść polska
(1943)
Życie codzienne
(1911)
Pisarze polscy
(1878)
Zabójstwo
(1877)
Dzieci
(1736)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1592)
Mężczyzna
(1561)
Kościoły i kaplice
(1492)
Wojsko
(1456)
Kultura
(1438)
Język polski
(1356)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1283)
Politycy
(1279)
Tematy i motywy
(1270)
Historia
(1262)
Policjanci
(1257)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1246)
Polityka
(1235)
Podróże
(1230)
Dziewczęta
(1188)
Nastolatki
(1129)
Małżeństwo
(1102)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1091)
Władcy
(1077)
Magia
(1064)
Powieść angielska
(1062)
Zwierzęta
(1061)
Sztuka
(1056)
Uczucia
(1052)
Literatura
(1049)
Jazz
(1026)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1005)
Film amerykański
(995)
Literatura niemiecka
(977)
Rodzeństwo
(976)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(947)
PRL
(919)
Polityka międzynarodowa
(919)
Powieść amerykańska
(910)
Powieść angielska - 20 w.
(889)
Kościół katolicki
(877)
Poezja polska - 20 w.
(864)
Wielkanoc
(864)
Holokaust
(854)
Muzyka polska
(853)
Rock
(853)
Sekrety rodzinne
(852)
Społeczeństwo
(849)
Powieść francuska
(832)
Sztuka polska
(816)
Ludzie a zwierzęta
(787)
Osoby zaginione
(782)
Duchowieństwo katolickie
(773)
Młodzież
(770)
Arystokracja
(762)
Boże Narodzenie
(759)
Śmierć
(740)
Przestępczość zorganizowana
(720)
Wojna
(712)
Relacja romantyczna
(708)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(698)
Teatr polski
(696)
Pisarze
(690)
Chłopcy
(681)
Poszukiwania zaginionych
(678)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(665)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Nauka
(662)
Samorealizacja
(658)
Obyczaje i zwyczaje
(655)
Polacy
(642)
Miasta
(639)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(620)
Świadomość społeczna
(614)
Uprowadzenie
(613)
Temat: czas
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Monografia
(2)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(4)
Literaturoznawstwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Kino artystów i artystek : od Mélièsa do Maciunasa / Marcin Giżycki. - Gdańsk : słowo/obraz terytoria, 2023. - 319, [8] stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Na okładce: Kadr z filmu "Sny, które można kupić za pieniądze" Hansa Richtera (1947).
Bibliografia, netografia na stronach 293-300. Indeks.
Współfinansowanie: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych (Warszawa), Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
"Kino artystów i artystek" to autorska historia kina awangardowego, eksperymentalnego, tworzonego przez osoby, które działały także na innych polach twórczych. Bohaterowie i bohaterki Marcina Giżyckiego są malarzami (Fernand Léger), rzeźbiarzami (August Zamoyski), filozofami (Guy Debord), wokalistkami (Yoko Ono), a przede wszystkim właśnie artystami i artystkami, których nie sposób tak łatwo sklasyfikować. Często działali i działały w wielu dziedzinach, od szeroko pojętych sztuk wizualnych po szeroko pojętą literaturę. Oczywiście nie brak tu także postaci fundamentalnych dla awangardy filmowej, by wymienić choćby Mayę Deren czy Shirley Clarke.
Autor opisuje filmy niemożliwe do znalezienia i podaje trudno dostępne informacje, a jednocześnie oswaja nas z kinem awangardowym. Pokazuje także, że film - który historia sztuki przez dekady traktowała jako zjawisko poboczne - w istocie był ważnym środkiem wypowiedzi artystów i artystek.
Marcin Giżycki proponuje autorską historię kina tworzonego przez artystów i artystki, którzy działali też na innych polach sztuki lub byli związani z głównymi kierunkami sztuki XX wieku. Na pierwszą część książki składają się rozdziały omawiające filmy i twórców związanych z ruchami pierwszej połowy XX wieku, takimi jak kubizm, ekspresjonizm, dadaizm, konstruktywizm i surrealizm.
W części drugiej znajdują się eseje poświęcone wybranym powojennym artystom filmowcom, między innymi Harry’emu Smithowi, Mai Deren, Johnowi Whitneyowi czy członkom ruchu Fluxus. Giżycki pokazuje, że film - przez dekady traktowany przez historyków sztuki jako boczny tor sztuki współczesnej - był w rzeczywistości jej ważnym środkiem wypowiedzi.
Teksty publikowane wcześniej. Teraz zostały poddane gruntownej rewizji, czasem uzupełnione o fragmenty, których nie było w wersjach pierwotnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384450 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 181-197.
Streszczenie w języku angielskim.
Na wysoką wartość książki Kamili Kalisty składają się zarówno zgrabnie przeprowadzone analizy wybranych filmów Allena, jak również pogłębiona synteza tła historycznego, kulturalnego i intelektualnego, które stanowią niezbędny warunek dla wnikliwego odczytania i interpretacji twórczości tego wybitnego amerykańskiego twórcy filmowego. To właśnie w tej szeroko zakrojonej kontekstualizacji fenomenu Woody’ego Allena tkwi największa zaleta książki dr Kalisty, która w wyjątkowo udany sposób rekonstruuje dyskurs intelektualny i popkulturowy na tematy śmierci i jedzenia [... ]. Bardzo ciekawym elementem książki jest także próba interpretacji wybranych komedii Allena w świetle teorii humoru.
Ta wartościowa pozycja wypełnia istotną lukę w polskim dorobku naukowym na temat twórczości Allena, jednak na pewno wzbudzi zainteresowanie u szerszego grona czytelników, dla których będzie ona znakomitym kompendium wiedzy na temat kultury amerykańskiej (autorka - ze zrozumiałych względów - kładzie szczególny nacisk na okres formatywny dla Allena, czyli na lata bezpośrednio powojenne oraz dekadę lat sześćdziesiątych), jak i szerokiego zakresu debat w dzisiejszej humanistyce. prof. Piotr Skurowski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386758 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kino Muzeum)
Bibliografia na stronach 257-258. Indeksy.
Współfinansowanie: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.
Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.
Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383540, 382310 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Literackie konstelacje (w) twórczości Andrieja Zwiagincewa / Beata Waligórska-Olejniczak. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022. - 274, [1] strona : faksymilia, fotografie ; 22 cm.
(Filologia Rosyjska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0137-1452 ; nr 48)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 243-265. Indeks.
Finansowanie: Szkoła Nauk o Języku i Literaturze (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Wydział Neofilologii (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia jest poświęcona interpretacji twórczości filmowej Andrieja Zwiagincewa, jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych reżyserów, w perspektywie wybranych tekstów literatury rosyjskiej. Mimo że filmy te bywają porównywane z arcydziełami kina światowego, w tym – najczęściej – z dokonaniami Andrieja Tarkowskiego, Michelangelo Antonioniego, Ingmara Bergmana, Roberta Bressona, Michaela Hanekego czy Aleksandra Sokurowa, nietrudno zauważyć brak wydań monograficznych prezentujących całościowe, obszerne i pogłębione spojrzenie na dzieła reżysera jako konsekwentnie realizowany, spójny projekt artystyczny. Niniejsza książka jest pierwszą tego rodzaju próbą. Zaproponowane w publikacji interpretacje mają charakter komparatystyczny, ich metodologiczną podstawą jest kategoria pamięci kulturowej w ujęciu Renate Lachmann i Astrid Erll, zakorzeniających ten termin w szeroko rozumianym pojęciu intertekstualności, bliskim formule pamięci tekstu. Każdy z rozdziałów zawiera case study jednego z filmów fabularnych, krótkometrażowych bądź serialu wyreżyserowanego przez Zwiagincewa, ogniskując uwagę odbiorców na metaforach, wątkach i tematach wędrownych, wywodzących się z tekstów Michaiła Bułhakowa, Iwana Bunina, Fiodora Dostojewskiego, Michaiła Sałtykowa-Szczedrina i Lwa Tołstoja. Książka opiera się na bardzo bogatym przeglądzie literatury przedmiotu w języku rosyjskim, angielskim i polskim. Autorka zakorzenia swoje spostrzeżenia także w wypowiedziach samego reżysera dotyczących własnej twórczości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379083 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 359-380.
„(...) Farhadi (i jego filmy) jawi się w tej książce jako „podwójny fenomen’, czyli jako nieoczywisty kontynuator tradycji kina irańskiego i zarazem jego innowator, a jednocześnie jeden z liderów kina autorskiego o transnarodowym charakterze i światowym uznaniu. (...) Autorka z pasją badawczą tropi w kolejnych filmach zasadnicze tematy podejmowane przez irańskiego reżysera: specyfikę życia rodzinnego i małżeństwa w Iranie (i nie tylko tam), modele kobiecości określane ze względu na patriarchalny kodeks obyczajowości irańskiej, wpływ prawa szariatu na wybory etyczne bohaterów, napięcia między tradycją a nowoczesnymi wzorami życia zaczerpniętymi z Zachodu, różnice społeczno-ekonomiczne dzielące społeczeństwo irańskie. Autorka omawia również specyfikę formalną dzieł A. Farhadiego, odróżniającą je od innych dzieł autorskiego kina irańskiego (...). Istotę jego autorskiego stylu trafnie dostrzega w precyzyjnej dramaturgii, mającej korzenie w europejskim dramacie literackim (Ibsen, Czechow, Pinter), w estetyce realizmu określającej filmowy czas i przestrzeń, a także w intertekstualnym charakterze niektórych filmów nawiązujących do konkretnych dzieł literackich odnoszących się do kina gatunków (najczęściej thriller, np. Rozstanie, Klient). Ponadto interpretację każdego z filmów wieńczy omówienie ich recepcji krytycznej, irańskiej, polskiej i światowej". dr hab. Marcin Maron
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383885 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej