Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(1)
Pliki i bazy danych
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(1)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Koźmian Kajetan (1771-1856)
(1)
Nalepa Marek (1966- )
(1)
Oczko Piotr (1973- )
(1)
Żbikowski Piotr (1935-2011)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Koźmian, Kajetan (1771-1856)
(1)
Kultura narodowa
(1)
Natura
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Praca
(1)
Sprzątanie
(1)
Styl życia
(1)
System wartości
(1)
Ziemiaństwo
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: dzieło
Ziemiaństwo polskie
(1)
Temat: miejsce
Holandia
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Literatura polska
(1)
Opracowanie
(1)
Poemat
(1)
Poezja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Historia
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Tradycji Literackich, ISSN 1428-6998 ; nr 37)
Poemat opisowy Kajetana Koźmiana, pisany w latach 1802–1830. Publikowany był we fragmentach w prasie. W 1830 ukazały się pieśni I–III, wydanie kolejnych zostało przerwane przez wybuch powstania listopadowego. Całość w zmienionej wersji ukazała się w 1839. Poemat nawiązuje do utworów antycznych przedstawiających pracę człowieka na roli, piękno natury, uroki życia na wsi, a także przekazujących wiedzę przydatną przy pracy na roli (Prace i dni Hezjoda, Georgiki Wergiliusza). Praca, będąca fundamentem życia, wykonywana jest w harmonii z odwiecznym rytmem natury. Oprócz tego poemat, pisany po rozbiorach Polski, miał przywracać poczucie sensu istnienia, przekazywać podstawowe wartości kultury polskiej. Ziemiański dwór został wyidealizowany jako miejsce, w którym przechowywane są normy etyczne i tradycje narodowe.
Utwór Koźmiana nie zdobył jednak uznania. Doceniano walory formalne i realizację założeń klasycyzmu. Jednak utwór nie współgrał z dramatycznym położeniem Polaków i dążeniem do wyzwolenia. Adam Mickiewicz w Dziadach części III określił go jako „tysiąc wierszy o sadzeniu grochu”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365393 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Tradycji, ISSN 1895-6076 ; nr 120)
Bibliogr. s. 683-739. Indeks.
Streszcz. ang., hol.
Od XVII stulecia aż po mniej więcej lata siedemdziesiąte XX wieku w Holandii sprzątano wręcz maniakalnie. Cudzoziemscy podróżni odwiedzający kraj z zachwytem, choć nierzadko i z przerażeniem, donosili o panującej w nim obsesji czystości, idolâtre excessif. Opisywali oni groźne służące przenoszące na plecach gości w zabłoconych butach, nieustanne mycie fasad domostw i chodników oraz sterylność obór, w których krowom miano rzekomo podwiązywać ogony, by nie brudziły nimi pobielonych ścian. W żadnym innym kraju do kwestii porządku nie przykładano w tym czasie podobnej wagi. Polerowano wciąż domowe sprzęty, ścierano kurze i zamiatano. O sprzątaniu wspominano nieustannie w poezji, sztukach teatralnych i pismach o charakterze dydaktycznym; mało tego, nawiązywano do niego również na tysiącach obrazów i rycin, w których nieodmiennie pojawiały się miotły. Obsesyjna troska o schludność sytuowała się bezsprzecznie w samym sercu kultury dawnej Holandii, a rozróżnianie pomiędzy ładem i nieładem stanowiło jedną z najważniejszych kategorii, za pomocą których postrzegano i opisywano rzeczywistość. Książka ta, poświęcona antropologii holenderskiej czystości, pokazuje to niezwykłe, wieloaspektowe i niemające precedensu zjawisko oraz próbuje je wytłumaczyć i oświetlić.
Dlaczego Holendrzy niegdyś codziennie, obsesyjnie wręcz, sprzątali? Czy sprzątanie mogło być kiedyś, paradoksalnie, formą emancypacji kobiet? Czy miotła może stać się krzyżem i mieczem? Czy czystość podłogi ważniejsza jest od namiętności? Czy protestanci są bardziej czyści niż katolicy, a kalwini schludniejsi niż luteranie? Czy sprzątanie może być rodzajem twórczości artystycznej? Czy czysty dom to mieszczański dom? Czy bogaci dbają o porządek bardziej niż biedni? Czy sprzątanie jest wyznacznikiem tożsamości narodowej? Dlaczego w holenderskim malarstwie rodzajowym tak często pojawia się miotła? I co ma ona wspólnego z modlitwą? Co może łączyć miotłę i dom publiczny? Na te pytania stara się odpowiedzieć autor tego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C DE 39 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej