Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje naukowe
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(17)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(17)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Kuliniak Radosław
(9)
Pandura Mariusz
(9)
Ratajczak Łukasz (1978- )
(7)
Urbańska-Bożek Maria
(6)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(5)
Ingarden Roman (1893-1970)
(3)
Cassirer Ernst (1874-1945)
(2)
Derewiecki Łukasz
(2)
Karalus Andrzej
(2)
Leszczyna Dorota (1983- )
(2)
Parszutowicz Przemysław
(2)
Abdisho bar Berīkā (metropolita Nisibisu i Armenii ; (?-1318)
(1)
Bajko Stanisław (1908-2000)
(1)
Czuj Jan (1886-1957)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Gennadius Massiliensis (?-492)
(1)
Gądek Władysław
(1)
Hieronim (święty ; ok. 340-ok. 420)
(1)
Hintz Marcin (1968- )
(1)
Ildefons z Toledo (święty ; ok. 607-667)
(1)
Ingarden Krzysztof (1957- )
(1)
Izydor z Sewilli (święty ; ok. 560-636)
(1)
Kempnerówna Salomea
(1)
Kierkegaard Soren (1813-1855)
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855)
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). Aneks
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). Czy biskup Mynster był "świadkiem prawdy", jednym z "prawdziwych świadków prawdy" i czy jest to prawdą?
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). O mojej działalności jako pisarza
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). Osądź sam!
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). Punkt widzenia dotyczący mojej działalności jako pisarza
(1)
Kierkegaard Søren (1813-1855). Zalecone dla własnej oceny współczesności
(1)
Krynicka Tatiana
(1)
Ksenofont (ok. 430-ok. 355 p.n.e.)
(1)
Lamża Łukasz (1985- )
(1)
Leszczyna Dorota
(1)
Ożóg Monika (1977- )
(1)
Prokopski Jacek Aleksander
(1)
Rapaport Artur (1889-1937)
(1)
Romaniuk Kazimierz (1927- )
(1)
Starowieyski Marek (1937- )
(1)
Staroń Piotr
(1)
Stawiszyński Wojciech
(1)
Szwed Antoni (1955- )
(1)
Tatarkiewicz Jan Jakub (1952- )
(1)
Tillich Paul (1886-1965)
(1)
Toeplitz Karol (1936- )
(1)
Twardowski Kazimierz (1866-1938)
(1)
Weryho Władysław (1868-1916)
(1)
Whitehead Alfred North (1861-1947)
(1)
Zaniewicki W
(1)
Łomanowa-Barańska Nadija
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(14)
2001-
(10)
1918-1939
(7)
1945-1989
(5)
1801-1900
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1901-1914
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(17)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(7)
Temat
Filozofowie
(11)
Filozofia polska
(5)
Tatarkiewicz, Władysław (1886-1980)
(5)
Czasopismo filozoficzne
(2)
Czasopismo polskie
(2)
Filozofia chrześcijańska
(2)
Filozofia kultury
(2)
Filozofia niemiecka
(2)
Filozofia współczesna
(2)
Formy symboliczne
(2)
Ingarden, Roman (1893-1970)
(2)
Teoria poznania
(2)
Abdisho bar Berika (metropolita Nisibisu i Armenii ; (?-1318)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cyrus II Wielki (król Persji ; ok. 590-529 p.n.e.)
(1)
Estetyka
(1)
Etyka
(1)
Fenomenologia
(1)
Filozofia brytyjska
(1)
Filozofia nowożytna
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Gennadius Massiliensis (?-492)
(1)
Hieronim (święty ; ok. 340-ok. 420)
(1)
Historia
(1)
Ildefons z Toledo (święty ; ok. 607-667)
(1)
Ingardenowie (rodzina)
(1)
Izydor z Sewilli (święty ; ok. 560-636)
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kierkegaard, Søren (1813-1855)
(1)
Korespondencja
(1)
Kosmologia
(1)
Kultura
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Ojcowie Kościoła
(1)
Patrologia
(1)
Pisarstwo
(1)
Polityka
(1)
Polskie Towarzystwo Filozoficzne (Lwów)
(1)
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1907-1927)
(1)
Poznanie
(1)
Psychiatria
(1)
Psychoanaliza
(1)
Religia
(1)
Sokrates (469-399 p.n.e.)
(1)
Symbolika
(1)
Teologia protestancka
(1)
Twardowski, Kazimierz (1866-1938)
(1)
Weryho, Władysław (1868-1916)
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Władcy
(1)
Święci i błogosławieni
(1)
Temat: dzieło
Przegląd Filozoficzny (czasopismo ; 1897-1949)
(1)
Ruch Filozoficzny (czasopismo)
(1)
Studia Philosophica (czasopismo ; 1935-1951)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(10)
1801-1900
(8)
1945-1989
(4)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1701-1800
(1)
1918-1939
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Dania
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Gatunek
Wykład
(5)
Antologia
(4)
Biografia
(4)
Opracowanie
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(4)
Dzienniki
(3)
Edycja krytyczna
(3)
Esej
(3)
Listy
(3)
Kalendarium
(2)
Monografia
(2)
Korespondencja
(1)
Miscellanea
(1)
Notatki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Referat
(1)
Wiersze
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(15)
Historia
(11)
Religia i duchowość
(3)
Psychologia
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki (Kraków), Fundacja Lanckorońskich
"Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, „kierunek obiektywizacji." (ze wstępu tłumaczy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366392 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, Fundacja Lanckorońskich
„W trzecim i ostatnim tomie Filozofii form symbolicznych przedstawione zostały najważniejsze elementy, niejako szkielet misternego systemu stworzonego przez Ernsta Cassirera. Pierwszorzędnym zagadnieniem tego tomu jest ogólnie pojęta świadomość rozumiana jako specyficzna funkcja poznawczo-syntetyzująca, kształtująca różnorodność świata kultury. Cassirer schodzi tu na podstawowy, źródłowy poziom poznania, wykazując, że także warstwa postrzeżeń zmysłowych nie jest chaotyczną feerią wrażeń i doznań, lecz zawsze jest już w jakiś sposób ustrukturyzowana. Otrzymujemy tu - stosunkowo rzadko dotąd eksplorowany w polskich badaniach - oryginalny projekt fenomenologii: fenomenologii konkurencyjnej względem ujęć Husserla, Heideggera, Schelera czy Merleau- -Ponty’ego. Zawarte w tomie rozważania oparte są - jak zwykle u Cassirera - na olbrzymim materiale empirycznym, konfrontowane z wynikami badań zaczerpniętych z najróżniejszych dziedzin nauki, a także wiodącymi koncepcjami filozoficznymi jego czasów. Sprawia to, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej imponujących i wszechstronnych oraz najlepiej uargunientowanych dzieł dwudziestowiecznej filozofii, które systematyzuje z punktu widzenia konsekwentnego transcendentalizmu przeszłe, współczesne Cassirerowi oraz wszelkie możliwe dokonania ludzkiego ducha". (Przemysław Parszutowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383882 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wstęp do psychoanalizy / Zygmunt Freud ; przełożyli S. Kempnerówna i W. Zaniewicki. - Wydanie poprawione i uzupełnione na podstawie wydania 1. - Kęty : Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2010. - 303, [1] strona ; 23 cm.
(Biblioteka Europejska)
Na stronie redakcyjnej: Wydanie poprawione i uzupełnione na podstawie wydania pierwszego: Wydawnictwo J. Przeworskiego, Warszawa 1935.
"Wstęp do psychoanalizy" to najbardziej znana, klasyczna już książka Freuda, która zapoczątkowała rozwój i popularyzację psychoanalizy jako teorii, metody badawczej i środka terapii. Zawiera cykl wykładów wygłoszonych przez autora w latach 1915-1917 przed audytorium składającym się z lekarzy i "laików obojga płci", którym wyjaśniał podstawowe założenia swej koncepcji. Znając główne zastrzeżenia, jakie wobec niej wysuwano, wykłady te potraktował niezwykle poważnie, przygotowując je w postaci napisanego tekstu.
W pierwszych wykładach Freud analizuje czynności pomyłkowe i marzenia senne, udowadniając istnienie nieświadomości. Przedstawia przede wszystkim te objawy nieświadomości, które występują w życiu codziennym. Pokazuje, że nic w naszej psychice nie jest przypadkowe. Są tylko zjawiska zrozumiałe, które umiemy zinterpretować, i niezrozumiałe, których jeszcze zinterpretować nie potrafimy. W dalszych wykładach autor wyjaśnia podstawy nauk o nerwicach, prezentuje również 3 zasadnicze wątki teorii psychoanalitycznej: teorię lęku, teorię libido i narcyzmu oraz teorię przeniesienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394895 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Bibliografia na stronach 18-24. Indeksy.
Specyficznym gatunkiem literatury patrystycznej są katalogi pisarzy zatytułowane "de viris illustribus (o znakomitych mężach)" lub podobnie. Przedstawiamy grupę tych pisarzy, którzy niejako mimochodem, spisali pierwsze podręczniki patrologii pisząc o "znakomitych mężach", czyli głównie o pisarzach chrześcijańskich, czasami znanych osobiście lub z lektur dzieł, a czasami tylko z drugiej ręki, tak jak ich postrzegali.
Korzystali oni, świadomie czy nieświadomie, z tradycji greckiej biografii perypatetyckiej poprzez łacińskiego pisarza Swetoniusza i w jakiś sposób także przez Cycerona, który w Brutusie zamieścił katalog sławnych oratorów. Takie biografie tworzyli perypatetycy, a potem wymienieni pisarze łacińscy, których - jak sam się chwali - naśladuje Hieronim, pierwszy autor de viris chrześcijańskich; jego zaś naśladują inni, a więc: Gennadiusz w V w. w Galii, Izydor z Sewilli i Ildefons z Toledo, obydwaj w wieku VII w Hiszpanii; ich z kolei naśladują z odpowiednimi, oczywiście, modyfikacjami, inni pisarze w średniowieczu, renesansie i czasach nowożytnych. (Od redakcji)
Tytuł tego tomu może wydawać się dziwny. Z jednej strony termin "znakomity mąż", z drugiej strony historia literatury chrześcijańskiej. Taka jednak jest treść książki: "znakomici mężowie", jej bohaterowie, to głównie pisarze wczesnochrześcijańscy, tak jak ich widzieli inni pisarze wczesnochrześcijańscy Zachodu i Wschodu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383859 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Mamy niewątpliwy zaszczyt przedstawić kolejny tom korespondencji dotyczący polskiej XIX- i XX-wiecznej filozofii.
Tym razem jest to korespondencja Romana Witolda Ingardena z lat 1945-1951, ukazująca lwowskie dzieje powstania oraz powojennej, krakowsko-poznańskiej reaktywacji pierwszego polskiego, obcojęzycznego czasopisma filozoficznego, a mianowicie "Studia Philosophica. Commentarii Societatis Philosophicae Polonorum".
W niniejszym wstępie staramy się odtworzyć okoliczności powołania oraz funkcjonowania tego czasopisma, od jego lwowskich początków aż po dramatyczny koniec, tj. bezkompromisowy atak likwidacyjny powojennych marksistów i komunistów w 1951 roku.
Było to zadanie trudne z uwagi na brak materiałów archiwalnych, na podstawie których można byłoby ustalić, a nawet podać lub przytoczyć, podstawowe informacje. Niemniej udało nam się w tym względzie przeprowadzić konieczną adiustację. Mamy nadzieję, że relacja, którą przedstawiamy, nie odbiega od rzeczywistości i nie zniekształca tamtych, ważnych dla naszej filozofii, okoliczności. Inicjatorami i pomysłodawcami "Studia Philosophica" byli Ingarden i Kazimierz Twardowski. Współpracowali z nimi w redakcji Kazimierz Ajdukiewicz, Izydora Dąmbska i Daniela Gromska. Po wojnie, gdy zabrakło Twardowskiego, czasopismo reaktywował i prowadził dalej Ingarden, przy wsparciu Ajdukiewicza oraz we współpracy z innymi filozofami z kręgów lwowskich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385695 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Wrocławski
Roman Witold Ingarden - jeden z największych filozofów polskich XX wieku. Profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie (1925-1940), profesor zwyczajny Uniwersytetu Jagiellońskiego (1946-1950 i 1956-1963). Rodowód filozoficzny zawdzięczał studiom (doktorat 1918) u Edmunda Husserla, twórcy fenomenologii. Ingarden prezentował orientację realistyczną w fenomenologii, która w znacznym stopniu ukształtowała się w polemice i dyskusji z idealizmem transcendentalnym jego mistrza.
Dorobek naukowy Romana Witolda Ingardena, mimo upływu pięćdziesięciu długich lat od jego nagłej śmierci, pozostaje nadal do końca niezbadany. Archiwa wciąż odkrywają przed nami nowe zasoby. Czego najlepszym przykładem są odnalezione przez nas jego lwowskie wykłady poświęcone "Krytycyzmowi Kanta". Ingarden wygłosił je w roku akademickim 1935/1936. Podjął w nich temat trudny, związany z rozpoznaniem głównych znamion Kantowskiej filozofii. Akcent położył na problematykę epistemologiczną, w której Kant, w swoim czasie, dokonał najwięcej. Ostatecznie pozwoliło mu to na poprowadzenie kolejnych zajęć na lwowskiej filozofii, tym razem z neokantyzmu. (Od autorów opracowania)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385686 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Część tekstu w przekładzie z języka niemieckiego. Streszczenie w języku angielskim.
Życiorys Romana Ingardena (1893-1970) przypomina dantejską wędrówkę z raju do piekła. W młodości został uczniem znakomitych filozofów Kazimierza Twardowskiego i Edmunda Husserla, studiował we Lwowie, Getyndze i Fryburgu. Wykształcenie i wydane prace uplasowały go w elitarnym gronie światowych fenomenologów i największych filozofów polskich XX wieku. W niepodległej Polsce, po roku 1918, pracował w szkołach średnich, a po uzyskaniu habilitacji przeniósł się na Uniwersytet Lwowski. Wojna to czas tajnych kompletów oraz walki o przetrwanie własne i rodziny. Po wojnie nastąpił najtrudniejszy okres, w którym brał aktywny udział: zmagania o reaktywację ośrodków akademickich, czasopism i towarzystw filozoficznych, obrona autonomii nauki i dorobku lwowskiej filozofii, współudział w powstaniu Biblioteki Klasyków Filozofii.
Opracowanie powstało z okazji 130-lecia urodzin filozofa. Zawiera kalendarium życia i twórczości, dokumenty rodzinne: dwa teksty napisane przez synów filozofa: Jerzego i Stanisława, przedwojenne listy Władysława Witwickiego, mało znane teksty samego Ingardena, wspomnienia o Ingardenie pióra Władysława Tatarkiewicza i Izydory Dąmbskiej oraz ponad 160 zdjęć, nieznanych i niepublikowanych dotychczas.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385689 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 1-127 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Zawiera: O mojej działalności jako pisarza ; Punkt widzenia dotyczący mojej działalności jako pisarza : bezpośredni komunikat : meldunek dla historii ; Aneks : "Pojedynczy" : dwie "noty" dotyczące mojej działalności jako pisarza ; Zalecone dla własnej oceny współczesności ; Osądź sam! : zalecone dla samooceny współczesności. Cz. 2 ; Czy biskup Mynster był "świadkiem prawdy", jednym z "prawdziwych świadków prawdy" i czy jest to prawdą?
"Søren Kierkegaard nawoływał swoich czytelników do osobistego zaangażowania w lekturę, do głośnego jej czytania tak, aby każde słowo siłą wdarło się w duszę pojedynczego i w niej roznieciło iskrę, która podsycana systematycznie uczciwą refleksją, uwewnętrznioną modlitwą i milczącym trwaniem w obliczu Boga, mogła stanąć w płomieniach i odtąd gorzeć ogniem podsycającym samego siebie. Czy zapłonie on w Tobie Drogi Czytelniku? Nie wiem, nie ma jednak wątpliwości co do tego, iż lektura dzieł Kierkegaarda wzbudza w nas niepokój, zaczynamy bacznie siebie obserwować, badamy prawidłowość swoich odruchów, częściej przeprowadzamy auto-rewizję myśli i swojej postawy." (Maria Urbańska-Bożek)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344759 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Podstawa edycji: Sympozjon oraz wybór pism. - Kraków : Krakowska Spółka Wydawnicza, 1929.
Bibliografia na stronie 46. Indeks.
Ksenofont(ok.430-ok.355 przed Chr.),grecki pisarz,historyk,filozof;uczeń Sokratesa,z pochodzenia Ateńczyk.Dzielny żołnierz i zapobiegliwy ziemianin;często doświadczał zmiennych kolei losu.Zaliczany do najbardziej poczytnych autorów starożytności.Pozostawił bogatą spuściznę,która w całości przetrwała do naszych czasów.W jej skład wchodzą dzieła o tematyce historycznej,politycznej i filozoficznej...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359631 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Chronologiczny zakres "Dzienników" Władysława Tatarkiewicza obejmuje lata 1944-1960 (tom I).
Tom pierwszy nie jest tylko zapisem filozoficznej refleksji autora lecz dokumentem historycznym, relacją pisaną na bieżąco, z dnia na dzień, przez znakomitego obserwatora i sprawozdawcę jednocześnie. Oprócz spraw codziennych związanych z trudami powojennej egzystencji, troski o rodzinę i znajomych, kontaktów towarzyskich, filozof opisuje pierwsze próby reaktywowania życia akademickiego i naukowego w nowej rzeczywistości. Na kartach "Dzienników" pojawiają się najwybitniejsze postaci polskich filozofów i naukowców, artystów, dziennikarzy. Notatki są lakoniczne, pisane skrótami, nazwiska i imiona zapisane inicjałami. Pierwotnie nie były przeznaczone do publikacji.
Opracowanie tekstu przez zespół Profesora Radosława Kuliniaka (D. Leszczyna, M. Pandura, Ł. Ratajczak), wymagało benedyktyńskiej cierpliwości, ogromnej erudycji i znajomości kontekstu historycznego. Odkryty niedawno i wydobyty z bibliotecznych półek rękopis "Dzienników", można uznać za narodowe dobro.
Władysław Tatarkiewicz zapisywał swoje wspomnienia i inne zapiski już w okresie wcześniejszym. Dzienniki prowadził od wczesnych lat dorastania do Powstania Warszawskiego. Wówczas w pośpiechu, opuszczając swój warszawski dom i uciekając stamtąd przed groźbą utraty życia, pozostawił stare Dzienniki. Uległy one spaleniu wraz z całym dobytkiem, a zdarzenia w nich zawarte filozof nigdy później już tak szczegółowo nie odtworzył. Część z nich spróbował opisać wraz z żoną Teresą we "Wspomnieniach" (Warszawa 1979), wydanych przez ich syna Krzysztofa Tatarkiewicza i w innych pracach wspomnieniowych. Dlatego "Dzienniki", które przygotowaliśmy do wydania posiadają wartość unikatową, jako dokument i świadectwo epoki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Chronologicznie "Dzienniki" Władysława Tatarkiewicza obejmują lata 1960-1968 (tom II).
Tom drugi ma charakter pamiętnikarski, jest dokumentem historycznym, relacją pisaną na bieżąco, z dnia na dzień, przez zarazem znakomitego obserwatora i sprawozdawcę, człowieka ukształtowanego w Polsce niepodległej, arystokratę ducha, filozofa i nauczyciela akademickiego, ponadto chrześcijanina.
Lektura "Dzienników" to fascynująca, intelektualna podróż w czasie. Konfrontowanie się Tatarkiewicza z siermiężną rzeczywistością Polski Ludowej powoduje niekiedy zabawne dysonanse. Oprócz spraw codziennych, filozof opisuje realia i kuluary życia naukowego. Przez całą książkę przewijają się postaci naukowców, artystów i dziennikarzy.
"Dzienniki" mogą być wciągającą lekturą dla młodych czytelników, znających autora wyłącznie dzięki jego trzytomowej "Historii filozofii". Mają bardziej charakter zapisków literackich niż filozoficznych dywagacji. Pan Profesor Tatarkiewicz schodzi z katedry uniwersyteckiej wprost w codzienność, jawi się w niej nie jako uczony, lecz jako "żywy człowiek", zatroskany o swoje zdrowie, los rodziny i znajomych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382714 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Chronologicznie "Dzienniki" Władysława Tatarkiewicza obejmują lata 1969-1977 (tom III).
Tom trzeci nosi charakter pamiętnikarski, jest dokumentem historycznym, relacją pisaną na bieżąco, z dnia na dzień, przez znakomitego obserwatora i sprawozdawcę jednocześnie. Człowieka ukształtowanego w Polsce niepodległej, arystokraty ducha, filozofa i nauczyciela akademickiego, w dodatku chrześcijanina. Jego zetkniecie ze zgrzebną rzeczywistością PRL wywołuje momentami zabawne dysonanse. Oprócz spraw codziennych związanych z trudami życia, troską o rodzinę, zdrowie, kontaktów towarzyskich, filozof opisuje realia życia naukowego.
Na kartach pojawiają się najwybitniejsze postaci filozofów i naukowców, artystów, dziennikarzy. Notatki pierwotnie nie były przeznaczone do publikacji: są lakoniczne, pisane skrótami, nazwiska i imiona zapisane inicjałami. Odczytanie i opracowanie tekstu wymagało od redaktorów benedyktyńskiej cierpliwości, ogromnej erudycji i znajomości kontekstu historycznego.
Trzeci tom Dzienników Tatarkiewicza może być fascynującą lekturą dla młodych czytelników, znających autora prawie wyłącznie dzięki jego trzytomowej "Historii filozofii". Dzieło jest relacją z codziennych czynności autora i jego rodziny. Nosi charakter bardziej osobisty, pamiętnikarski i literacki niż filozoficznych dywagacji. Pan Profesor Tatarkiewicz schodzi z piedestału, jawi się w jako "żywy człowiek", zatroskany o swoje zdrowie, los rodziny i znajomych. Dzieło skierowane jest do czytelników zainteresowanych: filozofią, historią filozofii, historią, estetyką, historią sztuki, politologią, socjologią, prasoznawstwem, archiwistyką, historią kultury i nauki oraz innymi naukami humanistycznymi. Trzeci tom "Dzienników" Tatarkiewicza, obok wydarzeń i relacji, ma swój własny charakter. Jest zbiorem zapisków zawierających szereg osobistych przemyśleń filozofa. Wraca on pamięcią do czasów minionych. Poddaje ocenie swoje działania. Nie zmienia przy tym nastawienia przede wszystkim do filozofów z kręgów marksistowskich. Pamięta doskonale krzywdy sobie wyrządzone. Nie pała jednak żądzą odwetu. Stara się nie wchodzić w niepotrzebne dyskusje. W ostatnich chwilach długiego życia Tatarkiewicz spotyka się w Pałacu Prymasowskim z pielgrzymującym do Polski Janem Pawłem II. Podczas spotkania odżywają dawne wspomnienia. Filozof cenił sobie to wyróżnienie i możliwość rozmowy z Papieżem. Innym razem doszło też do spotkania z Hansem Georgiem Gadamerem, który gościł w domu Tatarkiewiczów. Tom trzeci "Dzienników" to skarbnica wiedzy o trudnych czasach, w których przyszło żyć filozofowi i jego najbliższym. Młodemu pokoleniu polskich filozofów pokazują, jak należy pracować i uprawiać filozofię. Nieustanny dialog ze światem, bycie blisko ludzi, a zarazem posiadanie wystarczającego czasu na własne przemyślenia i pracę, to elementy, które składają się na życie i twórczość jednego z największych filozofów XX wieku. Jest to opowieść niezwykle barwna, literacko zachwycająca, chociaż notatki sporządzane są raczej lakonicznie. Na kartkach "Dzienników" występuje plejada ówczesnych osobistości życia naukowego, ludzie kultury i sztuki. Także dziennikarze, redaktorzy i przedstawiciele wydawnictw, z którymi współpracował. Stanowią niewyczerpane źródło informacji o człowieku, którego życie było związane z nieodłączną troską o rozwój i sławę w świecie polskiej filozofii i kultury. Wartość historyczna i naukowa "Dzienników" jest nie do przecenienia. Rzucają światło na dzieje polskiej nauki, a zwłaszcza filozofii. Tatarkiewicz okazuje się być nie tylko doskonałym świadkiem i obserwatorem zdarzeń lecz także znakomitym ich sprawozdawcą i komentatorem. Jego przekaz jest bezcennym źródłem obserwacji i przemyśleń, zwłaszcza dla dzisiejszego młodego pokolenia, które nie zna atmosfery czasów Polski Ludowej. Zachowanie o nich pamięci jest więc wyzwaniem dzisiejszych czasów, a publikacja tych materiałów niewątpliwie obowiązkiem, rzetelnego historyka filozofii. Lektura "Dzienników" zapowiada fascynującą intelektualną podróż w czasie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382715 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Rektor Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Społecznych (Uniwersytet Wrocławski), Stowarzyszenie Twórców dla Rzeczypospolitej, Jan Jakub Tatarkiewicz
Streszczenie w języku angielskim.
Nazwał ktoś niedawno Profesora Tatarkiewicza „uczonym warszawskim”. Jest to prawda. Profesor Tatarkiewicz związany jest nie tylko od pół wieku z Uniwersytetem Warszawskim, związany jest też z samą Warszawą: Warszawą Zamku, Wilanowa, Łazienek, Pałacu pod Blachą, Arsenału i Reduty Ordona. Ale myślę, że z równą prawdą nazwać można Profesora Tatarkiewicza uczonym świata. Jest bowiem jednym z najznamienitszych obywateli tej wielkiej społeczności świata uczonych, w której rządzą jedynie prawa prawdy, wolności i wzajemnego szacunku, i gdzie każdy – jak to w Atenach powiedział Perykles – „może z największym wdziękiem i swobodą rozwijać wszechstronnie najbardziej różnorodne zdolności”. Ta Republika uczonych jest dziwnym tworem ontycznym. Jak kosmos Einsteina ma czwarty wymiar: czas. Spotykają się w niej bowiem i współżyją myśliciele wszystkich czasów. Profesor Tatarkiewicz ma w tej Republice wysoką rangę i rozległe koneksje. Znają Go i pozostają z Nim w stałym kontakcie współcześni Mu badacze, którym przewodniczy na zjazdach międzynarodowych i z którymi tworzy międzynarodowe formy współpracy filozoficznej. Lecz czuje się Profesor Tatarkiewicz też świetnie w owym czwartym wymiarze Republiki uczonych. Sine ira et studio rozważa myśl filozofów dawnych, a darząc ich przyjaźnią, nadaje ich myślom przejrzysty, zrozumiały kształt. Jakby zgadzał się z Leibnizem, że w każdym szczerym wysiłku intelektualnym dostrzec można jakiś krok ku prawdzie. Ten krok ku prawdzie Profesor Tatarkiewicz umie wykryć w duchowym kontakcie z myślą drugiego człowieka, okazując mu zawsze pełnię życzliwości i dobroci, którą na co dzień ma dla każdego z nas. (Z mowy okolicznościowej wygłoszonej przez Izydorę Dąmbską na spotkaniu Komitetu Redakcyjnego „Biblioteki Klasyków Filozofii”, w 80-tą rocznicę urodzin Władysława Tatarkiewicza, w dniu 27 czerwca 1966 roku).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380630 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Nauk Społecznych (Uniwersytet Wrocławski)
W wyniku licznych kwerend bibliotecznych, odbywanych regularnie zarówno w Połączonych Bibliotekach WFiS UW, IFiS PAN i PTF w Warszawie, jak i w Bibliotece Uniwersyteckiej KUL, natrafiliśmy na obszerny materiał archiwalny niepublikowanych dotąd wykładów, brulionów oraz notatek prowadzonych przez Tatarkiewicza w obszarze estetyki. Zapoznając się bliżej z nimi, odkryliśmy, że są to zapiski z jego licznie prowadzonych w Polsce, jak i na świecie kwerend bibliotecznych. Dziś mało kto wie, że filozof, podróżując po świecie, regularnie odwiedzał biblioteki w Paryżu, Londynie, Rzymie, Florencji, Wenecji, jak i w innych miastach akademickich Europy. Cierpliwie i powoli zbierał źródła do swoich przyszłych publikacji. Są to materiały niezwykle ważne. Pokazują, jak kształtował się warsztat naukowy filozofa. W wielu miejscach odkrywamy również, jakie lektury czytał Tatarkiewicz podczas kwerend bibliotecznych. To wszystko złożyło się później na powstanie Historii estetyki – dzieła, które jeszcze dziś nie ma sobie równych zarówno w Polsce, jak i na świecie. (fragment Wstępu autorów opracowania)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376062 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Książka omawia religię w jej relacji do egzystencjalizmu, sztuki, psychoanalizy, nauki, edukacji i polityki. Sprzeciwia się duchowemu i intelektualnemu prowincjonalizmowi poprzez porównanie kultur europejskiej z amerykańską, amerykańskiej z rosyjską, wreszczie filozofii protestantyzmu z judaizmem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365856 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeks.
Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Rektora i Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.
"Niezwykła pozycja na rynku wydawniczym - dzieje znajomości, a następnie przyjaźni naukowej oraz osobistej dwóch luminarzy polskiego życia filozoficznego - Kazimierza Twardowskiego i Władysława Weryhy, dwóch lokomotyw ciągnących wagon polskiej filozofii przełomu XIX i XX wieku, filarów, na których stanęły wielkie ośrodki polskiej myśli filozoficznej dwudziestolecia międzywojennego: Lwów i Warszawa, dwóch drzew, których owoce do dzisiaj zbieramy. Treść korespondencji ukazuje narodziny i wzrastanie wspólnego dzieła obu bohaterów - kwartalnika „Przegląd Filozoficzny”, wówczas pełniącego rolę pierwszego poważnego medium społecznościowego polskich filozofów. Przedstawia długie oczekiwanie na pojawienie się jego młodszego brata - miesięcznika „Ruch Filozoficzny”. Ukazuje kulisy działalności tak ważnych dla istnienia ówczesnego życia naukowego przedsięwzięć, jak Polskie Towarzystwo Filozoficzne, Zjazdy Lekarzy i Przyrodników Polskich oraz Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Na tle pasjonujących wydarzeń historii Polski pod zaborami, poznajemy spory naukowe i potyczki personalne filozofów, ich przyjaźnie i antypatie, przejawy ich wielkości i małostkowości. Obserwujemy ich wzloty i upadki, chwile szczęścia i zgryzoty, przebłyski geniuszu i szaleństwa. Na drugim planie pojawia się cała plejada powszechnie znanych postaci, m. in. poważnego Jana Łukasiewicza, młodego Tadeusza Kotarbińskiego czy Władysława Tatarkiewicza – „polskiego Rudolfa Valentino”. Wysoki poziom publikacji gwarantuje skład zespołu: dwoje filozofów, historyk i archiwista. Obszerny wstęp do publikacji pisany był z myślą zarówno o wprawnym czytelniku, jak także o tym, którego przypadek skłonił do stawiania pierwszych kroków w zapoznawaniu się z tym jakże ciekawym, a niesłusznie niedocenianym okresem polskiej historii. Ta niezwykła pozycja powinna być obowiązkową lekturą nie tylko filozofa i historyka, ale także każdego, kto rości sobie miano intelektualisty." (Od redakcji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352835 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska)
Wykłady te opierają się na powrocie do tej fazy myśli filozoficznej, która rozpoczęła się od Kartezjusza, a zakończyła na Humie. System filozoficzny, który starają się wyjaśnić, jest nazywany „filozofią organizmu”. Nie istnieje koncepcja filozoficzna, która nie mogłaby na swoją obronę zacytować jakichś wyraźnych stwierdzeń któregoś z owej grupy myślicieli pomiędzy Kartezjuszem a Hume’em lub jednego z dwóch twórców całej myśli zachodniej, Platona i Arystotelesa. Jednakże filozofia organizmu jest skłonna uwydatniać właśnie te elementy w pismach wspomnianych mistrzów, które późniejsi systematycy odkładali na bok. Autorem, który najpełniej antycypował główne stanowiska filozofii organizmu, jest John Locke w jego Rozważaniach, zwłaszcza w dalszych księgach tego dzieła. (fragment Wstępu Autora)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376061 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej