Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(9)
Autor
Bolecki Włodzimierz (1952- )
(1)
Fauchereau Serge (1939- )
(1)
Jarzębski Jerzy (1947-2024)
(1)
Lewi Henri (1942- )
(1)
Olejniczak Józef (1957- )
(1)
Orzeszek Jakub (1991- )
(1)
Rosiek Stanisław (1953- )
(1)
Sitkiewicz Piotr (1980- )
(1)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(1)
Tarasewicz Paulina
(1)
Warska Katarzyna (1993- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(4)
1989-2000
(4)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Literatura polska
(9)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(9)
Pisarze polscy
(5)
Proza
(3)
Tematy i motywy
(3)
Wpływ i recepcja
(3)
Cliché-verre
(2)
Grafika polska
(2)
Ciało ludzkie
(1)
Erotyzm
(1)
Hermeneutyka
(1)
Judaizm
(1)
Kanon literatury
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Krytyka literacka
(1)
Lektura szkolna
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Mesjanizm
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Podręcznik
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Tożsamość żydowska
(1)
Śmierć
(1)
Temat: dzieło
Xięga bałwochwalcza
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
1918-1939
(6)
1939-1945
(3)
1801-1900
(2)
2001-
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Monografia
(5)
Antologia
(3)
Esej
(3)
Artykuł naukowy
(2)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(9)
Kultura i sztuka
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 3)
Bibliografia na stronach 199-201. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
"Komu potrzebna jest dziś schulzologia, skoro wiadomo, że z Schulza nie da się zrobić bohatera mediów czy polityki? Odpowiedź może być zaskakująca. Schulz jest dziś niezbędny samym schulzologom, literaturoznawcom. Twórczość Schulza - odczytywana poza jej macierzystymi kontekstami - jest bowiem rajem dla interpretatorów. Każdy może tu przynieść to, co go najbardziej interesuje, a każda interpretacja zostanie zaakceptowana. Schulz poza prawdą i fałszem - czyż nie jest to spełnienie marzeń dzisiejszych nowoczesnych? Ale fenomenem współczesnej recepcji Schulza jest jednak nie tyle bogactwo interpretacji, ile ich międzynarodowy charakter. W tym sensie Schulz stał się już dawno pisarzem światowym, czytanym w dziesiątkach języków i poprzez wielość tradycji lekturowych. Ten Schulz międzynarodowy i radykalnie komparatystyczny, opisywany con amore, choć nadal nieopisany, jest dziś symbolem wielkiego triumfu sztuki słowa. Rzeczywista magia twórczości Schulza - cokolwiek byśmy mówili o różnicach jej interpretowania - polega bowiem na tym, że czytelników łączy, a nie dzieli, i że bezustannie przyciąga nowych adeptów do schulzowskiej wspólnoty, która najdosłowniej - nie zna granic."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351396 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 4)
Tytuł oryginału: "Le Livre idolâtre présenté par Serge Fauchereau", 2004.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Cet ouvarge, publié dans le cadre du Programme d'aide à la publication Boy-Żeleński, a bénéficié du soutien du Service de Coopération et d'Action Culturelle de l'Ambassade de France en Pologne. Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński.
Serge Fauchereau analizuje twórczość plastyczną i literacką Schulza w kontekście awangardowych europejskich prądów literackich i artystycznych XX wieku, odwołując się do takich twórców, jak Alfred Jarry, Alfred Kubin, Franz Kafka, Giorgio de Chirico, Max Blecher, Robert Walser, Leopold Sacher-Masoch, Balthus czy Pierre Klossowski. Odsłania jego głębokie związki z freudyzmem, dadaizmem, surrealizmem i futuryzmem, podkreśla też metafizyczny wymiar jego twórczości. Ukazuje Schulza, na pozór tak bardzo prowincjonalnego, jako artystę na wskroś europejskiego, nawiązującego równoprawny dialog z najwybitniejszymi postaciami i zjawiskami ówczesnej sztuki Zachodu. Książka Fauchereau potwierdza też, że spełniło się wielkie marzenie Schulza, aby wykroczyć z własnym dziełem „poza granice polszczyzny”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350779 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 2)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
"O Schulzu pisze się zwykle na dwa sposoby: albo przez kumulację różnych, kolejno nakładających się na siebie pomysłów i języków interpretacji, z maksymalnym jednak szacunkiem i lojalnością wobec poprzedników, albo w zgiełku kłótni z nimi, kłótni wykluczającej uznanie ich racji i przeoczającej fakt, że samemu się z nich korzysta. Dzieje sporów wokół Schulza dopuszczają do głosu obydwa style interpretowania. Ale – co osobliwe – choć sam należę raczej do pierwszej szkoły badaczy i w zamieszczonych tu szkicach Czytelnik zauważy przede wszystkim zapis stopniowej ewolucji myślenia o nim, to z pewnym zaskoczeniem dostrzegam podobieństwo różnych moich pomysłów do idei prezentowanych przez badaczy skłonnych do zwady. Da się udowodnić, że „kumulacjoniści” miewają niekiedy idee analogiczne jak „rewolucjoniści”. Różnica leży głównie w trybie ich prezentacji. Sądzę więc, że istnieje jakaś wspólna historia czytania Schulza i rozumienia jego twórczości. Jedną z jej wersji znajdziecie Państwo w tym tomie."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341164 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 6)
Indeks.
Współfinansowanie: Institut Français de Varsovie
Książka Henriego Lewiego to jak dotąd jedyna napisana i opublikowana w języku francuskim monografia twórczości literackiej Brunona Schulza. Proza Schulza została tu określona jako w dwojakim sensie "biała". Po pierwsze dlatego, że przemilcza dramat osobistych losów pisarza, po drugie, bo przemilcza dramat jego rodziny, polskich Żydów i całej ówczesnej Polski. Zarówno życie osobiste, jak i rzeczywistość lat trzydziestych są dla Schulza źródłem cierpienia. "Wstydliwy sekret utworów Schulza - powiada Lewi - to jego epoka. Związany z nią, wymazuje ją, wymazując przy tym samego siebie". Za chwilę zaś autor studium pyta: "Jak można oddzielić ten indywidualny los, chorobę i śmierć ojca, od choroby i śmierci zbiorowej?".
A jednak, jak twierdzi Lewi, w nieco głębszej warstwie utworów Schulza można rozpoznać "marzenie mesjańskie", które nadaje im "charakter religijny i eschatologiczny". Najważniejsze mity biblijne, którymi karmi się ta proza, to przecież mity zbiorowego zbawienia przez ważne dla tradycji żydowskiej charyzmatyczne osobowości: Józefa i Mojżesza. Wobec tych bohaterów, tak jak wobec samych Żydów, postawa Schulza jest ambiwalentna - zarazem ironiczna i pełna nadziei.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363847 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pryncypia i marginesy Schulza : eseje / Józef Olejniczak. - Gdańsk : Słowo/Obraz Terytoria, 2019. - 156, [4] strony : fotografie, ilustracja ; 24 cm.
(Biblioteka Schulz/Forum ; 7)
Bibliografia na stronie 158. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Śląski
Napisać po prostu, że Józef Olejniczak zebrał w całość dziesięć esejów o Schulzu i że zarówno ta całość, jak i poszczególne eseje są znakomite, to właściwie wykpić się od powiedzenia czegoś ważnego o tej książce. Jej istota bowiem polega na konstrukcji szkiców „mówionych” – w sensie ujawnianego warsztatu interpretacyjnego, metatekstowych uwag o postępowaniu badawczym i o nawiązaniach pomiędzy tekstami – ale też na konstrukcji quasi-autobiograficznej, jako pisanej esejami opowieści o studiowaniu pisarstwa Drohobyczanina, i o kręgach fascynacji tym pisarstwem, i o tym, jak coraz nowe horyzonty się w nim badaczowi odsłaniają. To też zresztą nie do końca charakteryzuje narrację Pryncypiów i marginesów Schulza w jej ciągłych wylotach ku pomysłom innych badaczy, w nawiązaniach do własnych wcześniejszych ustaleń; szkice mają gęsto tkaną emocjonalną fakturę interpretacji, fascynacji, „rozmów” okołotekstowych i – żeby to jakoś sprawozdać – trzeba tę książkę, niezwykle zaciekawiającą w czytaniu, po prostu opowiedzieć. [z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Andrzeja Zieniewicza]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364415 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie ciało pisarza : eseje o Brunonie Schulzu / Jakub Orzeszek. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki : słowo/obraz terytoria, 2023. - 289, [3] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Biblioteka Schulz / Forum ; 10)
Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Gdański
Pierwsze ciało Brunona Schulza było z krwi i kości. Jak każde ciało, było miejscem egzystencji. Widzimy je w ruchu – w narodzinach, w umieraniu, w zmęczeniu, w seksie i śmiechu. Drugie ciało pisarza jest obecne w jego dziele. To ciało przez Schulza rozmnażane i rozpraszane. Szukające dla siebie formy w słowach i obrazach. Pierwsze i drugie ciało pisarza nie istnieją rozdzielnie. Nie są swoimi przeciwieństwami. Nie są też w pełni tożsame. To raczej dwa ciała zawsze skierowane ku sobie, ocierające się o siebie, nawzajem się różnicujące. A przecież czasem się spotykają. Drugie ciało pisarza to zbiór jedenastu ilustrowanych esejów, których tematem przewodnim są erotyczne i żałobne ciała Brunona Schulza. Zarówno te stworzone przez autora Sklepów cynamonowych w prozie, rysunkach i grafikach, jak i te powstające po jego śmierci – w postaci artystycznego hołdu lub martyrologicznego kultu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384044 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Odcięcie : szkice wokół Brunona Schulza / Stanisław Rosiek. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2021. - 315, [4] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Biblioteka Schulz/Forum ; 9)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Zbiór esejów, w których punktem odniesienia jest tożsamość literacka Brunona Schulza, rozumiana nie jako ciągłość pamięci, lecz jako migotliwa i nigdy niedokończona gra między stylem, wyobraźnią i egzystencją pisarza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373096 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 6)
Bibliografia na stronach 279-285. Indeks.
Książkę wydano dzięki wsparciu Konsulatu Honorowego Wielkiego Księstwa Luksemburga w Sopocie
Święte szukanie i rekord wcielonej poezji czy traktaty pięknoducha i literatura maligny? Arcydzieło zbudowane z odpadków czy przereklamowana książka? Wirtuoz słowa i mitolog czy ferdydurkista i choromaniak? Pierwsi czytelnicy prozy Brunona Schulza nie byli gotowi na przyjęcie objawienia. Jego opowiadania wydawały się niezrozumiałe, chore, dziwaczne, napisane zdeformowaną polszczyzną, a na dodatek pozbawione jakichkolwiek użytecznych treści. Byli jednak i tacy, którzy w skromnym tomiku opowiadań drohobyckiego nauczyciela rysunków dostrzegli największą rewelację polskiej literatury ostatnich lat, a w nim samym - niezrównanego mistrza słowa i odkrywcę nowych literackich lądów. Książka Bruno Schulz i krytycy zbiera wszystkie znane świadectwa recepcji dzieł plastycznych i literackich Schulza z lat 1921-1939, by odpowiedzieć na pytanie, jak go czytano i co pisano o nim w latach jego aktywności twórczej, a także w jaki sposób wyobrażenia i oczekiwania czytelników wpłynęły na jego życie i sztukę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359872 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 8)
Bibliografia, netografia na stronach 143-169. Indeks.
Jeśli to prawda, że recepcja szkolna stanowi margines marginesu, szary koniec historii literatury, to jest to margines nader szeroki, a historia wciąż pozostaje nienapisana. By objąć ten obszar, literaturoznawczyni musi wejść - trochę po omacku i na własne ryzyko - na pole historii, nauk społecznych i politycznych oraz dydaktyki. A nie bardzo jest się na kim wzorować. Zaledwie paru polskich autorów doczekało się monografii recepcji szkolnej. "Schulz w kanonie" jest zatem próbą nakreślenia własnej teorii badań nad recepcją i wcielenia jej w życie. Choć Katarzyna Warska skupia się na recepcji Schulza, nieuchronnie pisze historię polskiej powojennej polonistyki szkolnej i dalej: kreśli obraz byłej i obecnej rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej - społecznej i kulturalnej.
Tytułowy kanon daje pisarzowi uprzywilejowaną pozycję w historii literatury, ale też go upolitycznia. Sprawia, że jego dzieło staje się w rękach władzy narzędziem przemocy symbolicznej wobec uczniów. Siła opresji ma dwa kierunki: lektury szkolne zastygają jak magma i zaczynają funkcjonować "pars pro toto" jako swoje kanoniczne odczytania. Ale szkolny Schulz ma też zalety. Otwiera szkołę na Innego: na Żyda, którego los stał się symbolem, na nienormatywnego seksualnie, z czym nawet jego wielcy zwolennicy nie zawsze umieli się pogodzić, na nieśmiałego i wycofanego, wbrew powszechnym szkolnym nakazom bycia silnym i najlepszym w rywalizacji, na prowincjusza, którego nigdy nie uwiodła metropolia, a który uwodzi świat, a w końcu - na nauczyciela, który cierpiał katusze z powodu wykonywania tego zawodu, ale dla wielu swych uczniów był mistrzem i życiowym drogowskazem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368920 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej