Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(5)
tylko na miejscu
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(5)
Czytelnia BG
(5)
Autor
Karłowska-Kamzowa Alicja (1935-1999)
(2)
Brendel Janos
(1)
Bryl Mariusz
(1)
Czekalski Stanisław (historyk sztuki)
(1)
Domasłowski Jerzy
(1)
Haake Michał
(1)
Kiepuszewski Łukasz
(1)
Lipiński Filip (1979- )
(1)
Szymanowicz Maciej (1975- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(6)
Temat
Derrida, Jacques (1930-2004)
(2)
Historia sztuki
(2)
Sztuka gotycka
(2)
Bal, Mieke (1946- )
(1)
Baxandall, Michael (1933-2008)
(1)
Bätschmann, Oskar (1943- )
(1)
Dithley, Wilhelm
(1)
Fotografia polska
(1)
Gadamer, Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Gierymski, Aleksander (1850-1901)
(1)
Gombrich, Ernst Hans (1909-2001)
(1)
Grottger, Artur (1837-1867)
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarstwo monumentalne
(1)
Metodologia
(1)
Mitologia
(1)
Panofsky, Erwin (1892-1968)
(1)
Pomniki
(1)
Propaganda
(1)
Realizm
(1)
Realizm socjalistyczny
(1)
Stereotyp narodowy
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria obrazu
(1)
Teoria sztuki
(1)
Warburg, Aby Moritz (1866-1929)
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wölfflin, Heinrich (1864-1945)
(1)
Związek Polskich Artystów Fotografików
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1801-1900
(2)
2001-
(2)
1201-
(1)
1201-1300
(1)
1301-
(1)
1301-1400
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Monografia
(3)
Malarstwo polskie
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Malarstwo monumentalne polskie
(1)
Malarstwo sakralne polskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(5)
Kultura i sztuka
(4)
Nauka i badania
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 23)
Na książce błędnie przydzielony ISSN.
Indeks.
Streszczenie w języku niemieckim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 5396 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 47)
Bibliografia na stronach 411-418. Indeks.
Finansowanie: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk o Sztuce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka przynosi syntezę problematyki metodologicznej historii sztuki jako dyscypliny, która w XX wieku za jedno ze swoich naczelnych zadań obrała metodyczne i obiektywne wyjaśnianie obrazów. Od czasu wyodrębnienia nauk humanistycznych w metodologii W. Diltheya najwybitniejsi historycy sztuki próbowali umocnić jej pozycję wśród tych nauk przez oparcie się na rygorach naukowego obiektywizmu i empiryzmu, ścisłości i poprawności, sprawdzalności i poznawczej pewności, których wzorzec wyznaczały nauki przyrodnicze. Czy i jak interpretacja może zbliżyć się do modelu eksplanacyjnego, w jaki sposób może spełnić rolę historycznego wyjaśnienia dzieł malarstwa? Jak należy ją umocować na pewnym gruncie faktów i na logice wnioskowań? Jaka metodyka badawcza może zapewnić prawidłowość wyjaśnień, sprawdzalność i prawdziwość wyników? Tego rodzaju metodologiczne kwestie wiązały namysł szeregu uczonych, a wśród nich szczególną rolę odegrał E. Gombrich, najpierw jako rzecznik zwrotu ikonologii w stronę Popperowskiego dedukcjonizmu, a następnie jako inspirator i punkt odniesienia dla kolejnej generacji badaczy, z których jedni podążali dalej drogą rygorów metodologii normatywnej, a inni szukali dla niej alternatyw lub rozwinęli metodologię narratywistyczną. Książka przedstawia istotne związki łączące metodologicznie zorientowaną historię sztuki nie tylko z różnymi koncepcjami metodologii ogólnej i filozofii nauki, lecz także z innym ważnym źródłem inspiracji, jakim były modele wnioskowań stosowane przez książkowych detektywów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379084 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 17)
Bibliogr. s. 175-192. - Zsfg.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 255885 (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 2871, GR 2895 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 38)
Bibliografia na stronach 482-516. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Streszczenie angielskie.
Książka poddaje wszechstronnej interpretacji twórczość jednego z najwybitniejszych malarzy polskich, Aleksandra Gierymskiego, koncentrując się na jego obrazach z motywem postaci ludzkiej, w tym bardzo znanych, jak „Święto Trąbek” i „Trumna chłopska”. Dzieła autora są omówione w perspektywie dotąd w badaniach pomijanej, którą otwierają prace wykonane w okresie studiów, w szczególności „Kupiec wenecki”. Wybierając za temat dzieła konwersje Shylocka, Gierymski podjął skomplikowaną problematykę relacji judaizmu i chrześcijaństwa oraz stosunków polsko-żydowskich w XIX stuleciu. Wspomnianej tematyce poświęcił także szereg późniejszych prac. Dla jej wyrażania powołał wówczas specyficzny język wizualny, oparty na przeciwieństwie kierunków wertykalnego i horyzontalnego, którym „wypowiadał” się w całej swej twórczości. Opozycję tę wykorzystywał wielokrotnie w obrazach uchodzących za realistyczne, czyli za wiernie odtwarzające oglądaną przez malarza rzeczywistość. Problematykę religii i wiary pojmował zarazem w horyzoncie swego czasu. Daleki od wrogości wobec postawy religijnej, obrazował wielokrotnie problematyczność jej przyjęcia we współczesnym sobie świecie, kwestionującym podstawowe prawdy chrześcijaństwa, relatywizującym absolutne kryteria, świecie gasnącej wiary, części pozbawionych wspólnego mianownika, w którym po przełamaniu wertykalnych osi pozostała jedynie horyzontalna płaszczyzna, gdzie rozgrywają swój dialog przeciwstawne siły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341370 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 2002, GR 1996 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 7.03(091)-61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ameryka : rewizje wizualnej mitologii Stanów Zjednoczonych / Filip Lipiński. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. - 623 strony, [107] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 46)
Bibliografia, netografia na stronach 567-591. Indeks.
Finansowanie: Wydział Nauk o Sztuce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka stanowi krytyczną analizę formacji i późniejszych rewizji tego, co autor określa mianem amerykańskich wizualnych mitów. Mity te osadzone są w szeroko pojętej wizualności, modelach spojrzenia, obrazach, sztuce i innych przejawach kultury wizualnej, takich jak film. Ameryka została napisana przede wszystkim z perspektywy historyka sztuki, ale również amerykanisty, ma zatem charakter interdyscyplinarny, łączący refleksję z dziedziny historii sztuki, studiów nad kulturą wizualną i studiów amerykanistycznych. Każdy z rozdziałów, które poprzedzone zostały obszernym, teoretycznym wprowadzeniem, stanowi osobne a zarazem skorelowane z całością książki studium przypadku kształtowania się, zwłaszcza w XIX wieku, obrazów-mitów, w rozmaitych ich przejawach formalnych i medialnych, a przede wszystkim tego, jak – w wyniku zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej – były one rewidowane w sztuce i kulturze wizualnej wieku XX i XXI. Autor dokonuje znamiennego rozróżnienia na Stany Zjednoczone i Amerykę rozumianą jako wyobrażeniowo-symboliczne pole lub ekran konstytuowania się amerykańskiej mitologii, zmierzającej do zneutralizowania różnicy i unifikacji heterogenicznego narodu. Zaprezentowane, obszerne analizy dzieł sztuki, popularnych obrazów i filmów, demonstrują sposób, w jaki – zwłaszcza od połowy XX wieku – w wyniku budzącej się politycznej świadomości zmarginalizowanych grup, na fali walki o prawa obywatelskie i zachodzących zmian w szeroko pojętym społeczno-kulturowym pejzażu Stanów Zjednoczonych, mitologia ta ulegała stopniowej dekonstrukcji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379096 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 40)
Bibliografia na stronach 461-477. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu.
Streszczenie angielskie.
Książka stanowi pionierską próbę analizy nierozpoznanego dotychczas epizodu w polskiej fotografii artystyczne: najważniejszych problemów warunkujących rozwój polskiej fotografii artystycznej w latach 1945-1955. Omówiono w niej tak istotne, a całkowicie nieprzebadane aspekty, jak: tworzenie nowego zaplecza instytucjonalnego i jego uwikłanie w centralnie planowaną politykę kulturalną; odrodzenie przedwojennych strategii artystycznych piktorializmu i awangardy oraz wskrzeszenie programu fotografii ojczystej, obejmującego dokumentację zniszczeń wojennych oraz Ziem Odzyskanych. Jednym z głównych wątków poruszanych problemów jest, dotąd nierozpoznana na gruncie historii polskiej fotografii, teoria i praktyka socrealizmu. Zamierzeniem autora było ukazanie tego okresu jako „zaburzoną” epokę, rozpiętą pomiędzy socrealizmem a piętnowanymi tendencjami formalistycznymi i naturalistycznymi. Książka jest propozycją odczytania socrealizmu jako pola napięć warunkowanego tradycją i historią polskiej fotografii, w którym powstawały dzieła odpowiadające zarówno oficjalnej tematyce, jak i tej, która wymykała się ówcześnie postulowanej partyjności sztuki. Drugim wiodącym tematem pracy jest rozpoznanie ówczesnego modelu życia fotograficznego, który był dyktowany ogólnopolskimi zjazdami fotografów oraz działalnością centralnie nadzorowanych organizacji fotograficznych. Książka wyjaśnia mechanizmy, które doprowadziły do restytucji powojennego życia fotograficznego, a bez poznania dynamiki przemian, które dokonały się w „pierwszej dziesięciolatce”, nie sposób w pełni zrozumieć historię tej dyscypliny w Polsce doby PRL-u. To wtedy bowiem kształtowały się nie tylko paradygmaty estetyczne, ale również instytucjonalne obowiązujące do przełomu politycznego w 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340999 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pomniki w XIX wieku / red. Janos Brendel ; Stowarzyszenie Historyków Sztuki. - Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 1993. - 117, [2] s. : fot., 2 pl., portr., rys. ; 24 cm.
(Materiały do studiów nad sztuką XIX wieku ; t. 1)
(Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 19)
Na s. red. i 4 okł. błędny ISSN.
Streszcz. ang., niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 5353 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej