Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(3)
Autor
Klekot Ewa (1965- )
(1)
Owczarska Małgorzata
(1)
Rakowski Tomasz (1974- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Kultura
(2)
Aktywizm społeczny
(1)
Folklor
(1)
Inteligencja (socjologia)
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Ludowość
(1)
Naród
(1)
Polacy
(1)
Polinezyjczycy
(1)
Postkolonializm
(1)
Przedsiębiorczość
(1)
Przyroda
(1)
Rozwój społeczny
(1)
Samoorganizacja
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Sztuka ludowa
(1)
Sztuka polska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tradycja
(1)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(1)
Współdziałanie
(1)
Wzrost gospodarczy
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1989-2000
(3)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Mongolia
(1)
Polska
(1)
Tahiti (Polinezja Francuska ; wyspa)
(1)
Gatunek
Monografia
(3)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Kłopoty ze sztuką ludową : gust, ideologie, nowoczesność / Ewa Klekot. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki : wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2021. - 486, [2] strony, [31] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 23 cm.
(Idee i Etnografia)
Bibliografia na stronach 339-465. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet SWPS
Sztuka ludowa to Nemezis polskiej inteligencji, nowoczesny fanta­zmat oparty na micie dobrego dzikusa oraz przekonaniu o auten­tyczności „człowieka naturalnego” i stanowiącej jego pochodną wierze w „prawdę prymitywu”. Ewa Klekot pisze o praktykowaniu tych przekonań i wierzeń przez kolejne pokolenia inteligentów różnych orientacji politycznych; o uwikłaniu wiejskiej wytwórczości i twór­czości plastycznej w romantyczną legendę o ludowych korzeniach narodu – jedną z najsilniej ugruntowanych struktur długiego trwania w potocznej wizji narodowej przeszłości. O tym, że w procesie tworzenia sztuki ludowej kolekcjonerzy, artyści i badacze ubierali własną kreatywność w poetykę odkrycia, podczas gdy wytwórcy poddawanych metamorfozie rzeczy uzyskiwali status odkrywanych, od których oczekiwano jedynie, by spełniali zdefiniowane podczas wytwarzania odkrycia warunki ludowości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369686 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Idee i Etnografia)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 419-447.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego
Na dzisiejszym, zmodernizowanym Tahiti rdzenny aktywizm, choć wpisuje się w powstały w latach 70. ruch odrodzenia kulturowego na Polinezji, jest czymś więcej niż postkolonialnym projektem emancypacyjnym czy "rekonstrukcją" utraconych dawnych zwyczajów. Tahitańczycy odbudowują sami siebie, własną tożsamość oraz przez rozmaite praktyki kulturowe łączą kategorie, które napłynęły z Zachodu i wydają się dla wyspiarzy „rozłączające” i obce. Dotyczy to zwłaszcza węzła relacji między ziemią (te fenua), morzem (te moana) i sposobami ich zamieszkiwania, a w szerszej perspektywie między kategoriami "natury" i "kultury", które jeszcze do niedawna nie istniały w słowniku tahitańskim.
Istotnym aspektem w działalności opisywanych w książce stowarzyszeń jest przywrócenie do życia i budowanie społeczności wokół dwóch elementów polinezyjskiego świata, utraconych w efekcie kolonializmu: marae - przedchrześcijańskiej świątyni - i va’a - pirogi pełnomorskiej.
Poszukiwanie lepszej przyszłości odbywa się w logice rekonekcji: ponownego nawiązania wielowymiarowych węzłów, połączeń i relacji między ludźmi, przyrodą, czasem i przestrzeniami. Rehabilitacja rdzennych systemów wiedzy, wartości, symboli, mobilności i historii staje się w ten sposób narzędziem w pewnym istotnym przedsięwzięciu tożsamościotwórczym - rekonekcji szerszego kolektywu ludzi i nie-ludzi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368956 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Idee i Etnografia)
Bibliografia na stronach 332-350. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warszawski
We współczesnej Mongolii, która przeszła przez proces transformacji i ze świata socjalizmu dość gwałtownie wkroczyła w rzeczywistość wolnorynkowej ekonomii, cały czas rodzą się zaskakująco trwałe formy współdziałania. Struktury krewniaczych i rówieśniczych kolektywów pasterskich, związanych z miastem-osadą Bułgan, położonym na południowych stokach Ałtaju, pozwalają na tworzenie nowych, skutecznych sieci handlu i biznesu, sięgających daleko, do stołecznego Ułan Bator, i dalej - za granicę. Ta lokalna forma wspólnoty i współdziałania staje się najskuteczniejszym ośrodkiem przebudowującego się społeczeństwa. Jest to jednak świat, który dopiero się ujawnia, wypełniony ideami wzrostu i samowznoszącego się ruchu, powrotami do ziemi rodzinnej, odruchami samoorganizacji, ciągłymi staraniami o pochwycenie i utrzymanie sił nadchodzącego powodzenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368955 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej