Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(4)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(5)
Autor
Pilch Anna (1952-2021)
(3)
Rusek Marta
(2)
Wawer Karolina
(2)
Włodarczyk Anna (1981- )
(2)
Borowicz Sebastian (1978- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(4)
Temat
Literatura polska
(3)
Czapski, Józef (1896-1993)
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Etnografia
(1)
Ikoniczność (językozn.)
(1)
Język polski
(1)
Korespondencja sztuk
(1)
Krytyka postkolonialna
(1)
Kultura
(1)
Literatura
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzea
(1)
Myśliwski, Wiesław (1932- )
(1)
Pedagogika kultury
(1)
Pilch, Anna (1952-2021)
(1)
Pisarze polscy
(1)
Proza
(1)
Wychowanie estetyczne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(2)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Historia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Granit i tęcza : dzieła i osobowość Józefa Czapskiego / pod redakcją Anny Pilch i Anny Włodarczyk. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2019. - 369, [1] strona: ilustracje, faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm.
(Narracje w Edukacji)
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Publikacja finansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Polonistyki i Muzeum Narodowe w Krakowie.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
"Tom "Granit i tęcza…" stanowi próbę monograficznego ukazania dzieła Józefa Czapskiego oraz samego autora jako malarza, pisarza, myśliciela i organizatora życia kulturalnego na emigracji. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że dzieło to jest opisane do tej pory bardzo fragmentarycznie, to trud zebrania autorów, którzy z różnych stron oglądają i analizują dorobek Czapskiego oraz jego sposób myślenia i komunikowania się ze światem, zasługuje na najwyższe uznanie. Układ poszczególnych części daje możliwość stworzenia interesującego i wieloaspektowego wizerunku artysty oraz człowieka, pozwalając czytelnikom na zbudowanie spójnego portretu z rozproszonych w różnych źródłach informacji. Z tak skomponowanej całości wyłania się jeszcze jeden emigrancki los, biografia i doświadczenie wielkiego humanisty."(Z recenzji prof. dr hab. Ewy Jaskółowej)
"Osobowości i dzieła Józefa Czapskiego - bogatej, wielowątkowej, różnorodnej - nie sposób ująć i zamknąć w wąskiej, jednorodnej formule, stąd cztery kategorie czy tropy, które budują i oświetlają jego sylwetkę artystyczną oraz wizerunek osobisty. Zaproponowane w monografii obszary tematyczne - patrzenie, czytanie, spotkania i pamięć - są tylko próbą scalenia dorobku, który wymyka się takim zabiegom, wyraźnie broni się przed nimi, łącząc wątki osobiste i twórczość w jedno dzieło - dzieło życia, tak że jawi się ono jako "granit i tęcza". Badania nad uczestnictwem w historii Czapskiego, jego biografią, twórczością pisarską i malarską pozwalają spojrzeć na tę wybitną postać jako na konsekwentną, suwerenną, rzadko spotykaną tak złożoną osobowość. Niniejszy tom daje szeroki ogląd jego życia i dzieł. Spotkali się w nim literaturoznawcy - teoretycy i dydaktycy, historycy sztuki, historycy oraz muzealnicy, którzy razem tworzą jednorodność w różnorodności. Mamy pewność, że ułożone w tej monografii teksty oddają wyjątkowość każdej z wypowiedzi." (Anna Pilch i Anna Włodarczyk)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353660 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Narracje w Edukacji)
Bibliogr., netogr. s. 271-275. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Polonistyki ; Uniwersytet Jagielloński. Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej.
Streszcz. ang.
„Równouprawniona” lektura tekstów literackich i ikonicznych, rozumiana w wymiarze komplementarnego czytania, umiejętności interpretowania tekstu powinna otwierać współczesnemu młodemu odbiorcy świata kultury, literatury i sztuki nowe horyzonty na poszukiwanie nowego sensu, uruchamiać mechanizmy nowego widzenia i nowej wrażliwości na odbiór sztuk. Książka skupia zatem uwagę na relacjach tekst ikoniczny - tekst literacki, lub raczej w szerszym rozumieniu tekst werbalny - tekst wizualny, by uświadomić, iż temat, problem, myśl, emocję, wrażenie można zapisać i wyrazić w różnych językach sztuki, a współczesna skłonność do mieszania języków, czynienie odstępstw od niegdyś panujących reguł, zmusza także do redefinicji pojęć: interpretacja - sens - znaczenie." (Z Wprowadzenia prof. dr hab. Anny Pilch)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 336541 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Narracje w Edukacji)
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Idea niniejszego tomu wyrosła z licznych rozmów, doświadczeń i obserwacji. Swoje rozpoznania i postulaty przedstawiają tutaj pedagodzy, muzealnicy, poloniści, edukatorzy, nauczyciele akademiccy i szkolni, a teoretyczny namysł łączy się ze wskazywaniem rozwiązań wywiedzionych z praktyki. Słowo museion, pojawiające się w tytule, zostało użyte metaforycznie, nie nazywa realnie istniejącego miejsca, ale odnosi się do przestrzeni kulturowej i edukacyjnej aktywności, w której zachodzą i mogą na zasadzie synergii łączyć się działania różnych instytucji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359666 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Narracje w Edukacji)
Bibliografia, netografia na stronach 229-239. Indeks.
Publikacja finansowana ze środków na działalność statutową Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich.
Książka Karoliny Wawer stanowi nowatorską, głęboką i przede wszystkim przekonującą propozycję lektury twórczości powieściowej Wiesława Myśliwskiego. Autorka przeprowadziła wieloaspektową i wielostronną interpretację wszystkich sześciu powieści pisarza: "Nagiego sadu" (1967), "Pałacu" (1970), "Kamienia na kamieniu" (1984), "Widnokręgu" (1996), "Traktatu o łuskaniu fasoli" (2006) oraz "Ostatniego rozdania" (2013). Wzięła pod uwagę ich recepcje, jednak sama zaproponowała odczytanie odmienne od dotychczasowych. Jako najistotniejszy klucz interpretacyjny uznała współczesne teorie kulturowe, a zwłaszcza krytykę postkolonialną i postzależnościową. Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego
Interpretując prozę Myśliwskiego, Karolina Wawer rozważa zagadnienia takie jak istotny dla relacji wieś-dwór problem wewnętrznej kolonizacji oraz będąca skutkiem przemian społecznych sytuacja wydziedziczenia implikująca wielokulturowość i w konsekwencji zmuszająca bohaterów do dookreślenia swego stosunku wobec Innego. W swych interpretacjach autorka chętnie i śmiało sięga po wątki drugoplanowe, które uznaje za ukryte wskazówki, pozwalające na nieco odmienne od tradycyjnych odczytania głównych planów poszczególnych powieści. Z recenzji dr hab. Joanny Hobot-Marcinek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349472 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Narracje w Edukacji)
Bibliografia prac Anny Pilch na stronach 37-44 i bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
"Międzyliteratura" jest tomem zbiorowym dedykowanym pamięci Profesor Anny Pilch, ale ma niewiele wspólnego z klasyczną formą, jaką jest "Festschrift". (…) Teksty odznaczają się wysokimi walorami poznawczymi; są nie tylko wyrazem hołdu i uznania, ale łączy je równocześnie nić przyjaźni oparta na wspólnych zainteresowaniach, na podobnym sposobie myślenia i współodczuwania świata, na solidnych zasadach etycznych stanowiących podstawę lektury." (z recenzji prof. dra hab. Adama Dziadka)
"Stawiając nas przed obrazami wielkich mistrzów, Anna Pilch udzieliła nam pięknej i wartościowej lekcji etyki i humanizmu. Dzięki niej nasza lektura świata stawała się wędrówką nie tylko przez arkana estetyki, lecz także przez przestrzenie ludzkiej egzystencji. W kształcie tej książki zwracamy więc to, czego sami w rozmowach z Anną Pilch i z jej prac nauczyliśmy się o człowieku w relacji do poezji i malarstwa. Dialog stał się tu uniwersalnym narzędziem odnajdywania i odkrywania człowieka przez literaturę, sztukę i wreszcie edukację polonistyczną pojmowaną możliwie szeroko jako kształtowanie międzyludzkiej więzi." (Redaktorzy tomu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376367 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej