Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(2)
Autor
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Bogucki Marcin
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Awangarda Krakowska (grupa literacka)
(1)
Brzękowski, Jan (1903-1983)
(1)
Burian, Emil František (1904-1959)
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Kurek, Jalu (1904-1983)
(1)
Literatura polska
(1)
Muzyka czeska
(1)
Peiper, Tadeusz (1891-1969)
(1)
Polityka
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Teatr czeski
(1)
Teatr polski
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Czechosłowacja
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Antologia
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Esej
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Odzyskana awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Emil Frantiek Burian to jedna z najwybitniejszych osobowości czeskiej kultury i życia publicznego pierwszej połowy XX wieku: kompozytor, śpiewak, eseista, współzałożyciel lub założyciel czeskich teatrów awangardowych, z teatrem D na czele. Był reżyserem, aktorem, dramaturgiem, pedagogiem, ważnym liderem czechosłowackiego teatru pierwszej połowy XX wieku. Pracował w radiu i w filmie. Skomponował kilka oper, ale też piosenek kabaretowych i szlagierów, cieszących się popularnością do dziś. Przede wszystkim jednak stworzył zupełnie inny teatr niż ten, który czeska kultura teatralna znała do tej pory.
W ramach działającego w międzywojniu teatru D powołał instytucję teatralną, będącą czymś więcej niż tylko budynkiem, do którego chodzi się każdego wieczoru po mniej lub bardziej udane przeżycia artystyczne. Ten teatr oparty był na zupełnie innych zasadach. Działał jako stowarzyszenie E. F. Burian & kolektiv, jak sami się przedstawiali; wszyscy jego członkowie, zarówno aktorzy, jak i zespół techniczny czy pracownicy administracji byli tam sobie równi. Na zewnątrz teatr D funkcjonował jako instytucja kultury, w której działalność teatralna była tak samo ważna jak inne obszary artystyczne (muzyka, sztuki plastyczne, literatura współczesna i tak dalej), prezentując czytelny program ideowy. Realizowano go poprzez organizację wykładów, międzynarodowych konferencji i festiwali, wydawanie publikacji i czasopism czy choćby założenie koła przyjaciół teatru D (dzięki czemu awangardowa sztuka i kultura trafiały poza Pragę), a podczas drugiej wojny światowej poprzez zaangażowanie w ruch oporu. Teatr D jako pierwszy w kulturze czeskiej powołał instytucję nowoczesnej kultury teatralnej, do której będą nawiązywać kolejne pokolenia czeskich twórców. Stanie się ona tym samym naturalną częścią czeskiego DNA teatralnego.
Emil František Burian był też płodnym eseistą i temperamentnym komentatorem życia publicznego. Pozostawił po sobie kilkaset esejów, rozpraw krytycznych i manifestów. W niniejszej antologii prezentujemy ich wybór, odzwierciedlający szeroki zakres artystycznych i społecznych zainteresowań autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387473 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki (Polska)
Pierwszą część publikacji stanowi przedruk książki "Szara strefa awangardy", wydanej w 1998 i obejmującej zagadnienia twórczości dramaturgicznej Awangardy Krakowskiej: Jana Brzękowskiego, Jalu Kurka, Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.
W drugiej części tomu znalazły się teksty rozproszone, poświęcone dramatowi i teatrowi (nie tylko) awangardowemu, publikowane wcześniej w monografiach zbiorowych i czasopismach. Zamieszczone tu obok siebie pokazują pewną ewolucję zainteresowań Autorki, która od zagadnień początkowo związanych z dramatem, w późniejszych pracach przeszła do problemów kompozycji przestrzeni teatralnej oraz relacji między sztukami plastycznymi a teatrem. Tu ważne miejsce zajmują artykuły "Z czego buduje się tło sceniczne?" (o koncepcjach scenograficznych Iwo Galla), "Wyobrażone przestrzenie teatru Teresy Żarnowerówny" oraz "Nie obrazy - relacje. Nowe przestrzenie w awangardowych projektach teatralnych", a także opis przedstawienia "Sen" Felicji Kruszewskiej w reżyserii Edmunda Wiercińskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (1927).
Kilka z tekstów zamieszczonych w drugiej części tej książki powstało w związku z zaangażowaniem Ewy Guderian-Czaplińskiej w prace zespołu realizującego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego projekt "Odzyskana awangarda. Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej" w 2017 z okazji obchodów Roku Awangardy.
Oddając do rąk czytelników ten tematycznie skomponowany wybór tekstów Ewy Guderian-Czaplińskiej, pragniemy, aby dostrzegli w nich niezwykłą przenikliwość Autorki, a czasami wręcz przewrotność badawczą, doskonałą znajomość zjawisk i twórców, o których pisała, wielką inteligencję i otwarcie na dialog. A ci, którzy ją znali, zapewne odnajdą w tych zdaniach i frazach, tak charakterystyczne dla Ewy dowcip, bezpośredniość i radość życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389037 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej