Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(7)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(7)
Autor
Jędrzejewski Tomasz (1984- )
(2)
Bednarczuk Monika (1976- )
(1)
Bijak Paweł
(1)
Kotliński Andrzej
(1)
Nawarecki Aleksander (1955- )
(1)
Wojciechowska Ewa (filolog)
(1)
Węgrzyn Iwona
(1)
Ławski Jarosław (1968- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Temat
Literatura polska
(6)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(2)
Adaptacja kulturowa
(1)
Bulgarin, Faddej Venediktovič (1789-1859)
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Czeczot, Jan (1796-1847)
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Dramat romantyczny
(1)
Estetyka
(1)
Fantastyka
(1)
Forster, Johann Georg Adam (1754-1794)
(1)
Groddeck, Gotfryd Ernest (1762-1825)
(1)
Inność
(1)
Intelektualiści
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Listy
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura włoska
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Polityka wewnętrzna
(1)
Rokoko
(1)
Styl życia
(1)
Tematy i motywy
(1)
Transfer wiedzy
(1)
Uniwersytet Stefana Batorego (Wilno)
(1)
Wielojęzyczność
(1)
Zan, Tomasz (1796-1855)
(1)
Życie akademickie
(1)
Życie towarzyskie
(1)
Temat: dzieło
Dziady
(1)
Temat: czas
1801-1900
(7)
1701-1800
(2)
Temat: miejsce
Wilno (Litwa)
(2)
Puławy (woj. lubelskie)
(1)
Rosja
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Monografia
(3)
Opracowanie
(3)
Esej
(2)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(7)
Historia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 9)
Bibliografia, netografia na stronach 343-354. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki (Polska)
Streszczenie w języku angielskim.
Autorka książki zaprasza nas do podroży z ludźmi dobrze znanymi każdemu czytelnikowi mniej więcej obeznanemu z historią dawnego sławnego Uniwersytetu Wileńskiego. Wybrana przez nią mała grupka […] przedstawicieli kultury lat 1780-1850 otwiera nam nowe perspektywy na zmianę drogowskazów epoki.
Ta piątka, w której znajdujemy zaskakująco różnorodne nazwiska: Georga Forstera, Gottfrieda E. Groddecka, Tomasza Zana, Jana Czeczota i Tadeusza Bułharyna, ma jeszcze dzięki talentowi Moniki Bednarczuk wiele do powiedzenia. Urok książki nie pochodzi tylko, rzecz jasna, z dobrego stylu Autorki, ale przede wszystkim z jej bogatego, nowatorskiego warsztatu badawczego, z którego wybijają się […] mało znane korespondencje, umiejętnie wykorzystywane i wpisane w kontekst europejskiej literatury i kultury. […] jak w soczewce Autorka potrafiła uchwycić, odmienne w przypadku każdej z opisywanych postaci, procesy przystosowania się do nowej sytuacji po wejściu wschodnich ziem I Rzeczypospolitej w obręb Cesarstwa Rosyjskiego. (z recenzji prof. Daniela Beauvois)
Proponowana tutaj konfiguracja nazwisk i problemów może się wydawać nieoczywista, zależało mi jednak na wydobyciu z cienia postaci drugoplanowych i spojrzeniu na nie z innej perspektywy niż ta, jaką przyjmowali moi poprzednicy i poprzedniczki na tym polu. […] Wszyscy bohaterowie tej książki musieli wypracowywać jakiś modus vivendi, negocjować swoją pozycję, czy to na Uniwersytecie Wileńskim […], czy to na rosyjskim rynku literackim […], w orenburskiej twierdzy […], czy też na białoruskiej prowincji w okresie polistopadowym […]. Bliższe przyjrzenie się rozmaitym aspektom wielojęzyczności oraz biografiom i wypowiedziom Forstera, Groddecka, Zana, Czeczota czy Bułharyna […] dopełnia naszą wiedzę o warunkach działania wileńskiego środowiska (około)akademickiego w ostatnich dekadach XVIII i pierwszych dziesięcioleciach XIX wieku, o mechanizmach procesów transferu nauki, o funkcjonowaniu sieci uczonych i ich komunikacji, o postawach przedstawicieli klasy umysłowej wobec imperialnej polityki rosyjskiej, wreszcie o postrzeganiu asymetrii kulturowych, politycznych i społecznych oraz reakcjach na nie. (fragment Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380999 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 10)
Bibliografia na stronach 373-395. Indeks.
Współfinansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
Literat rokokowy nie zabiega o to, by wznieść sobie "pomnik trwalszy nad spiż", ani o to, by posłać głos, który "z pokoleń pójdzie w pokolenia". Literatowi rokokowemu zależy na tym, aby swoim tekstem sprawić przyjemność komuś bliskiemu. Dziełko rokokowe związane jest z określoną grupą osób, z konkretną sytuacją odbioru, z panującym w tej sytuacji nastrojem, z relacją łączącą autora/autorkę z życzliwą mu małą publicznością. Kiedy minie godzina czarującego spotkania w salonie czy w ogrodzie, wtedy utwór - bilet poetycki czy komplement sztambuchowy - może stać się miłą pamiątką, ale ma też prawo przeminąć, tak jak mijają wszystkie miłe chwile. Oczywiście dziełko można wydrukować, choćby dla żartu. Nic się jednak nie stanie, jeśli na kartce porzuconej gdzieś w pokoju blednąć będzie atrament, którym wypisano wyrazy miłości czy przyjaźni.
Książka mówi o początkach, rozwoju i - przede wszystkim - finalnej fazie literackiego rokoka. W panoramicznym ujęciu znalazły się tu zjawiska charakterystyczne dla literatury francuskiej, włoskiej, angielskiej i polskiej. Najwięcej uwagi autor poświęcił literaturze rokokowej w końcówce XVIII i w pierwszych trzech dekadach XIX wieku. Na kartach "Blednącego atramentu" spotykają się tacy autorzy, jak Jan Potocki, Stanisław Trembecki, Antoni Malczewski czy Adam Mickiewicz. Towarzyszą im europejscy literacki i europejskie literatki. Monografia przynosi obraz nie tylko zabawek wierszem i prozą, lecz także rokokowych gestów, mód i stylów życia.
Publikacja stanowi rezultat badań prowadzonych w ramach projektu "Kultura literacka polskiego rokoka lat 1795-1830 na tle europejskim", zarejestrowanego pod numerem 2016/23/D/HS2/01119, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380990, 380989 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 3)
Bibliografia na stronach 169-182. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i afiliowana przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Co oznacza tytuł dramaty Mickiewicza? Czym i kim są DZIADY? Czemu i komu w dramacie i w całej twórczości Mickiewicza przysługiwało to miano? Czym były dziady w roku 1823, a w co przeobraziły się w roku 1832? Dziady to święto, obrzęd, ale dziady to też zmarli, postaci mediumiczne, guślarze, poeci. Dziad jest typem bohatera literackiego, ale dziad (lirnik) to także forma poetyckiej autokreacji. Dziady nie stanowią jednak wyłącznie sfery wartości. Dziady to również czynnik zagrożenia i forma destabilizacji świata, to naruszenie jakiejś normy, przy czym w każdej z części Dziadów jest to norma innego rodzaju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350819 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 5)
Bibliografia na stronach 259-264. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Śląski
Streszczenie w języku angielskim.
Mamy do czynienia z prawdziwym dialogiem dwóch badaczy, który prywatnie toczy się od lat, niekiedy na dystans, za pośrednictwem tekstów, niekiedy na głos, podczas konferencyjnych, ale też towarzyskich spotkań. Publikacja Nawareckiego i Kotlińskiego jest po prostu świetną książką o Słowackim; interpretacyjnym majstersztykiem wolnym od wszelkich a priori i metodologicznych ciężarów; nie otrzymujemy tu „nowego Słowackiego”, spod znaku modnych szkół interpretacji, lecz „Słowackiego głębokiego”, do którego podchodzi się z taktem, wyczuciem i którego czyta się bardzo dokładnie, z rozmysłem, zawierzając jego słowu, a nie przedustawnym założeniom. [z recenzji Marka Bieńczyka]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360240 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 6)
Bibliografia na stronach 365-375. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Streszczenie w języku angielskim.
"Universum…" jest kolekcją artykułów oraz studiów na temat różnych aspektów i przedmiotów wyobraźni poetyckiej Słowackiego.
Jarosław Ławski wydobywa jej główne cechy, poruszając się w obszarze wczesnych dzieł poety (1828-1838), ukształtowanych podobnie jak dzieła niesamowitej, transgresyjnej, "szalonej" i frenetycznej szkoły zwanej ukraińską. Pisze więc o wyobraźni Słowackiego w okresie, gdy ona formuje się, rozwija, sama siebie bierze w nawias i sama siebie ocala jako dojrzała propozycja metafizyczna. Wspólną cechą różnych przejawów poetyckiego świata autora "Szanfarego" jest - zdaniem Ławskiego - symboliczny charakter wyobraźni, jej autointerpretacja odwołująca sią do mitów różnych narodów i kultur (od helleńskiej i skandynawskiej po słowiańskie) oraz transgresywność (śmiałe wykraczanie poza literackie strategie zapisu wyobraźni, fragmentowość i autoreferencyjność, teatralizacja frenezji i makabry, dekonstrukcja mitów i tradycyjnych wyobrażeń natury i dziedzictwa kultury). […]
Słowacki w różnych okresach twórczości - od Szanfarego i Araba po Kordiana i [Horsztyskiego] - jest dla Autora poetą "trudnego piękna". Obszary przyjmowanych przez poetę wartości estetycznych obejmują zarówno estetykę idylli i sielanki, zrodzoną z wczesnoromantycznej, a może jeszcze sentymentalnej naiwności, po terytoria ruin i przestrzenie charakteryzujące się skrajnymi obrazami przemocy i okrucieństwa, sięgającymi wszakże, co trafnie wydobywa Autor książki, po wyobrażenia związane z antyestetyką groteski i dynamiką "transgresyjnej" mistyki. […] (z recenzji Włodzimierza Szturca)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368958 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 7)
Bibliografia, netografia na stronach 355-378.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Stan wyczerpania tradycji nie oznacza jej śmierci. Wyczerpanie jest tu metaforą stanu "pośredniego" - między życiem a śmiercią; stanu, gdy nie sposób uwolnić się od przeszłości, rozliczyć się z nią, zapomnieć, ale też, gdy nie sposób projektować przyszłości, postrzeganej jako zagrożenie ocalałych resztek, na których fundowana jest tożsamość mieszkańców "epoki klimakterycznej".
Chciałam uchwycić procesualność tego zjawiska - nie portretować incydentalnych momentów regresu, ale pokazać polskie doświadczenie dziewiętnastowieczności jako ciągły, długotrwały proces, w którym źródłem zjawisk i postaw bardziej niż rozwój i nadzieja na lepszą przyszłość okazywało się doświadczenie utraty, świadomość wyczerpywania się świata kojarzonego z przedrozbiorową Rzecząpospolitą i lęk przed jego ostatecznym kresem. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368949 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Romantyczne ; 8)
Bibliografia na stronach 293-305. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Przypomniane i zrekontekstualizowane przez Autorkę nowele nie pozwalają się już traktować protekcjonalnie jako przykłady literatury minorum gentium. Domagają się nowych interpretacji nowego rozmieszczenia zarówno na mapie literackich zjawisk polskiego romantyzmu, jak i w hierarchii ważnych w epoce gatunków. Przede wszystkim jednak zaproponowane przez Wojciechowską odczytania romantycznych nowel fantastycznych pozwalają z zupełnie innej perspektywy spojrzeć na kulturę literacką „południa” polskiego XIX wieku, pozwalają wskazać niedoceniane do tej pory obszary tematyczne i zjawiska estetyczne. W kontekście oświeceniowo-romantycznego przesilenia, jakiego świadkiem była tamta epoka, nowele fantastyczne stają się rodzajem pryzmatu, który pozwala rozpoznać pierwsze symptomy narodzin nowoczesności – z jej wewnętrznymi sprzecznościami, nakierowaniem na dysonanse relacji jednostka a społeczeństwo, ambiwalentnym stosunkiem do nowoczesności, wreszcie dialektyczną relacją między doświadczanym odczarowaniem świata i marzeniem o jego ponownym zaczarowaniu. (z recenzji Iwony Węgrzyn)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377803 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej