Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(5)
Autor
Czaja Dariusz (1961- )
(4)
Kaczmarek Agnieszka (1978- )
(1)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Literatura
(3)
Czas
(2)
Kultura
(2)
Metafizyka
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antropologia literatury
(1)
Antropologia wizualna
(1)
Blixen, Karen (1885-1962)
(1)
Bóg
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Duchowość religijna
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Dług
(1)
Etyka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia literatury
(1)
Finanse
(1)
Inność
(1)
Lévi-Strauss, Claude (1908-2009)
(1)
Monteverdi, Claudio (1567-1643)
(1)
Muratov, Pavel Pavlovič (1881-1950)
(1)
Sacrum
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka europejska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Umieranie
(1)
Śmierć
(1)
Żałoba
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: dzieło
Babette's Feast
(1)
Babettes gaestebud (film)
(1)
Obrazy Italii
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Antologia
(3)
Esej
(3)
Monografia
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Blask ciemnieje : lektury hermeneutyczne / Dariusz Czaja. - Wydanie II. - Kraków : Wydawnictwo Pasaże, 2022. - 293, [3] strony ; 21 cm.
(Tempus Fugit)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
Blask ciemnieje to książka autora nie tylko znanego, lecz także niepowtarzalnego, łączącego najwyższą jakość merytoryczną z tonem osobistym. Harmonijnie współgrają tu wartości poznawcze i walory estetyczne; elegancja wywodu i dramatyzm stawianych pytań fundamentalnych. Jest to książka serio (w głębokim, Norwidowskim znaczeniu tego słowa), książka poszukująca metafizycznych fundamentów pustki i ogołocenia, niewiary i rozpaczy, utraconej obecności Boga. Jacek Leociak
Już w Lekcjach ciemności widać było, że ten antropolog nie zajmuje się drobiazgami. Dariusz Czaja wszedł na niebezpieczną drogę badań kwestii fundamentalnych: niepokój metafizyczny, mowa i milczenie Boga, moc i niemoc sekularyzującej się kultury. A już Dante i Hamlet ostrzegali, by w naszej „wątłej łupinie” nie zapuszczać się na głębię „skąd nikt nie wraca”. Tutaj tajemnice nie rozświetlają się, odwrotnie: raczej ciemnieją! Kogo zaś nurtuje pytanie, jak możliwy jest w tekstach kultury związek wiary i niewiary – niech też czyta. Michał Klinger
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377782 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cena sztuki : tezy o zaczarowaniu / Dariusz Czaja. - Wydanie II. - Kraków : Wydawnictwo Pasaże, 2021. - 448, [2] strony ; 21 cm.
(Tempus Fugit)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
Dzieło sztuki jest wybrykiem natury. Ekscesem. Nie powinno go być - a jest. W książce stawiam mocną tezę, że w świecie triumfów wąsko i instrumentalnie pojmowanego rozumu, wobec słabnącej siły religii, która do niedawna była głównym depozytariuszem tajemnicy, sztuka jest tą dziedziną, która pozostaje enklawą nieobliczalnego.
Wystarczy dostrzec, że wielkie dzieła sztuki wciąż rzucają na nas potężny CZAR. Pojmiemy to lepiej, gdy tylko słowo to uwolnimy od trywialnej semantyki narzuconej mu przez język potoczny, a zechcemy zobaczyć w nim odwieczną sakralną siłę, z jej nieodłącznymi biegunami: tremendum et fascinans. Dopiero wtedy odsłoni się przed nami rozległy kontynent rzeczywistych obecności, a zaczarowanie stanie się czymś więcej niż tylko hasłem z sentymentalnego słownika. (Dariusz Czaja)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368232 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szczeliny czasu : reminiscencje, repetycje / Dariusz Czaja. - Kraków : Wydawnictwo Pasaże, 2022. - 290, [2] strony : portrety ; 21 cm.
(Tempus Fugit)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
Szczeliny czasu traktują o czasowości ludzkiego istnienia, która w ujęciu autora nie sprowadza temporalności życia do chronologii i chronometrii, ale daje możliwość opisywania przedziwnych rozbłysków czasu. W nich właśnie to, co minione, okazuje się nagle teraźniejszym, a doraźna chwila rozświetla się ciemnym światłem epoki dawno zapadłej w pozorną niepamięć.
"W swoich esejach, poprzez uważne i troskliwe myślenie o tekstach i obrazach, Dariusz Czaja pragnie przywrócić nam utracone wymiary istnienia, skłonić do poszukiwań i niezależnej refleksji, uwalniającej od nieznośnego gorsetu prawd uchodzących za powszechne i jedynie obowiązujące. W tym czasie Szczeliny czasu przypominają Szczeliny istnienia nieodżałowanej pamięci Jolanty Brach-Czainy". [Tadeusz Sławek]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383137 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Tempus Fugit)
Indeks.
Finansowanie: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Gdyby nie brzmiało to ryzykownie, powiedzieć można by, że autorka "Opuszczonych i odnalezionych" jest specjalistką od śmierci. Już wcześniej poświęciła jej poważną rozprawę "Od milczenia do opowieści. Kulturowe dyskursy o umieraniu i śmierci". W swojej ostatniej książce mierzy się z tym fenomenem w nowy sposób. Z jednej strony, śmierć dalej pozostaje w kręgu dyscypliny naukowej (kulturoznawstwo), którą reprezentuje Kaczmarek, z drugiej zaś, wyraźnie przekracza ograniczenia właściwe językowi teoretycznemu. Autorka z powodzeniem wykorzystuje tu "czułe" możliwości humanistyki: prawdę osobistego (co nie znaczy sprywatyzowanego) doświadczenia oraz głęboką wrażliwość. Nie mnoży słów bez potrzeby, pokazuje nowe odsłony zjawiska, które tak mocno opiera się wszelkim dyskursom. (Magdalena Barbaruk)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369574 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Tempus Fugit)
Bibliografia na stronach 343-344. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
"Ireneusz Kania to wybitny tłumacz z kilkunastu języków. Jego ogromny dorobek translatorki obejmuje pozycje z zakresu religioznawstwa, filozofii, teorii kultury i nauki, a także literaturę piękną – zarówno prozę, jak i poezję. Kania jest też frapującym myślicielem i eseistą, otwierającym horyzonty o niespotykanej dziś rozległości. Dług metafizyczny porusza zagadnienia dla niego centralne, skupione wokół buddyzmu i judaizmu, literatury, języka oraz „tęsknoty, utraty”, czyli intuicji świata jako miejsca wybrakowanego, naznaczonego nieusuwalnym cierpieniem." (Marcin Trzęsiok)
"Praca translatorska Kani przypomina działanie bez mała duchowej natury. Przywraca do istnienia nieznane albo zapoznane połacie rzeczywistego. Pełni funkcję ocalającą. Przepastna erudycja Kani przeradza się w coś, co w dawnych czasach nazywano mądrością. Jego różnorodne zainteresowania i zatrudnienia tajemnie łączą się ze sobą: buddologia i wiedza o Kabale, teksty Jabesa i rozprawy Benjamina, wiersze Miłosza i poezja Tranströmera, twórczość rebetiko i pieśni fado. Wszystkie te – jak mawiał Wilhelm Dilthey – „obiektywizacje ducha ludzkiego” dotykają na różne sposoby wciąż tego samego. Są – zawsze cząstkowymi i przygodnymi – próbami nazywania życia w jego ciemnym, tajemniczym rdzeniu." (Dariusz Czaja)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371688 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej