Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Albumy i książki artystyczne
(1)
Książki
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Czytelnia BG
(1)
Autor
Szymanowicz Maciej (1975- )
(1)
Wołyński Zbigniew K. (1921-2008)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Fotografia polska
(1)
Fotografia reklamowa
(1)
Fotomontaż
(1)
Grafika polska
(1)
Moda damska
(1)
Oddział Etnografii (Muzeum Narodowe ; Gdańsk)
(1)
Plakat reklamowy
(1)
Rysunek polski
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wołyński, Zbigniew K. (1921-2008)
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Gatunek
Album
(1)
Katalog wystawy
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
"Wdzięk i fantazja" : moda i reklama w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego (1921-2008) / red. Maciej Szymanowicz. - Gdańsk : Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2022. - 448, [2] strony (w tym złożone) : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 28 cm.
Wystawa: Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, 25 marca 2022 r. - 30 czerwca 2023 r.
Bibliografia na stronach 436-439.
Historia fotografii reklamowej i mody w dobie PRL-u jest jednym z najsłabiej rozpoznanych epizodów w dziejach polskiej twórczości fotograficznej. Specyfika gospodarczo-polityczna kraju oraz skupienie środowiska fotograficznego wokół celów wyznaczonych przez Związek Polskich Artystów Fotografików powodowały, że działalność komercyjna była marginalizowana i niemal całkowicie pomijana w twórczych życiorysach.
Jedną z postaci nieobecnych w omówieniach dwudziestowiecznej fotografii jest bohater wystawy Zbigniew K. Wołyński, twórca, który odegrał ogromną rolę w kształtowaniu ówczesnych wyobrażeń o fotografii reklamowej i mody. Był fotografem wyznaczającym trendy w rodzimym środowisku twórców reklamy, jednocześnie w jego postawie i specyfice warsztatu można ujrzeć odbicie szeregu uwarunkowań i konteksty funkcjonowania ówczesnych twórców nakierowanych na cele utylitarne. W okresie od połowy lat pięćdziesiątych do schyłku dekady gierkowskiej jego prace wielokrotnie nabierały charakteru materiału wzorcowego. Był on też pierwszym polskim teoretykiem fotografii mody, publikującym w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, a jego teksty, ilustrowane własnymi pracami, ukazywały się na terenie krajów demokracji ludowej. Pośród nich jednym z najważniejszych był artykuł pt. "Charme und Phantasie" opublikowany w niemieckim czasopiśmie „Fotografik” w 1957 roku, od którego został zapożyczony tytuł niniejszej wystawy. Związki artysty ze światem mody wynikały z faktu, że w okresie 1956-1958 był etatowym fotografem „Biura Mody”, firmy, która stanowiła zalążek legendarnej Mody Polskiej.
Wołyński, od przełomu lat 50. i 60., zajmował się fotografią reklamową, pracując dla wielu zleceniodawców, a jego sukcesy na nielicznych ówcześnie wystawach organizowanych pod hasłami, najpierw, fotografii użytkowej i później, od lat siedemdziesiątych, fotografii reklamowej, przyniosły mu szereg nagród i zainteresowanie jego osobą w branży reklamowej. Był jedynym polskim fotografem, którego portfolia i omówienia kilkukrotnie przedstawiał na swoich łamach branżowy miesięcznik „Reklama”. Momentem kulminacyjnym kariery Zbigniewa K. Wołyńskiego stał się 1972 rok, kiedy w trakcie Międzynarodowego Kongresu Reklamy Socjalistycznej w Poznaniu eksponowano jego indywidualną wystawę jako jeden z elementów oprawy plastycznej tego szeroko komentowanego wydarzenia, mającego na celu wyznaczyć drogi rozwojowe działalności reklamowej w krajach RWPG. W jego pracach można odnaleźć szereg inspiracji, od wzorów płynących z przedwojennego awangardowego kina i fotografii, przez stylistykę fotografii zachodnich magazynów mody takich jak: „Vogue” czy „Harper`s Bazaar” po Polską Szkołę Plakatu.
Twórczość Zbigniewa K. Wołyńskiego stanowi niewątpliwie jedną z kluczowych części składowych dziedzictwa polskiej fotografii reklamowej drugiej połowy XX wieku, a wystawa jest tak zaaranżowana, by ukazać nie tylko dorobek artysty i jego źródła, ale również poprzez m.in. swoją architekturę - odtwarzającą wybrane aspekty oryginalnych pokazów artysty - pokazać kontekst funkcjonowania tego rodzaju prac w dobie PRL-u.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7681 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej