Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Albumy i książki artystyczne
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
tylko na miejscu
(4)
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(1)
Czytelnia BG
(4)
Autor
Paszylka-Glaza Małgorzata
(2)
Sielewicz Natalia
(2)
Łuba Piotr
(2)
Araszkiewicz Agata (1971- )
(1)
Denderski Mikołaj
(1)
Ghazal Rim
(1)
Gingeras Alison M. (1973- )
(1)
Grzebalska Weronika (1986- )
(1)
Kazeem Maryam
(1)
Klicka Barbara (1981- )
(1)
Kohnke Iwona
(1)
Kopkiewicz Aldona (1984- )
(1)
Kusztra Kaja
(1)
Lipska Magda
(1)
Magnone Lena (1980- )
(1)
Majewska Ewa (1978- )
(1)
Malek Natalia (1988- )
(1)
Mojsak Łukasz
(1)
Sajewska Dorota (1975- )
(1)
Serubiri Moses (1989- )
(1)
Sharp Chris (1974-)
(1)
Sieńczyk Maciej (1972- )
(1)
Snochowska-Gonzalez Claudia
(1)
Szaniawska Kacha
(1)
Uzdański Grzegorz (1979- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Wystawy sztuki
(4)
Kobieta
(3)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa)
(2)
Oddział Sztuki Nowoczesnej (Muzeum Narodowe ; Gdańsk)
(2)
Tematy i motywy
(2)
Aktywizm społeczny
(1)
Akwarela
(1)
Al Rais, Abdulqader (1951- )
(1)
Dyskurs
(1)
Erotyzm
(1)
Feminizm
(1)
Kolonializm
(1)
Krytyka postkolonialna
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo emirackie
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarstwo irańskie
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Mashoodi, Resa (1951- )
(1)
Opór (postawa)
(1)
Pejzaż (sztuki plastyczne)
(1)
Popęd płciowy
(1)
Pornografia
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Waliszewska, Aleksandra (1976- )
(1)
Temat: czas
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Gatunek
Album
(4)
Katalog wystawy
(4)
Esej
(2)
Antologia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(4)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 7 czerwca - 11 sierpnia 2019 r.
Część tekstu tłumaczona z języka angielskiego.
Publikacja „Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” towarzyszy wystawie „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dniach 7.06–11.08.2019. Książka składa się z eseju kuratorki, Natalii Sielewicz, pięciu tekstów literackich inspirowanych malarstwem prezentowanym na wystawie lub odnoszących się do niego w sposób metaforyczny, a także z biogramów pięćdziesięciu artystek, zaproszonych do zaprezentowania swoich prac w ramach wystawy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7562 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na grzbiecie wyłącznie nazwy autorów tekstów.
Publikacja towarzyszy wystawie "Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy", 26.10.2018 - 03.02.2019 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Część tekstu tłumaczona.
Teksty zamieszczone w tomie "Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy" naświetlają patriarchalne struktury zachodniej kultury, które dla wielu, również wielu kobiet, wydają się naturalne i przezroczyste.
Autorki i autorzy tekstów pokazują jednak, że patriarchalny system daleki jest naturalności, a jego celem jest podtrzymanie bardzo konkretnej wizji świata - świata, którego jedynymi beneficjentami są mężczyźni. W swoim eseju "Feministyczne archiwum - słaby opór, deheroizacja i codzienność w działaniu" Ewa Majewska skupia się na kwestii queerowych i feministycznych archiwów jako repozytorium wywrotowej wiedzy i zmiany, którego największą wartością jest nieustanne kwestionowanie samego siebie. Claudia Snochowska-Gonzalez, przyglądając się metaforyce prawicowych myślicieli niepodległości, zwraca uwagę na inherentny biologizm zawarty w myśli twórców Narodowej Demokracji. Weronika Grzebalska w swoim przełamującym stereotypy tekście przygląda się współczesnemu militaryzmowi i miejscu, jakie kobiety zajmują w prawicowych ruchach militarnych przechwytujących ideę lewicowej emancypacji. Cały problem ze współczesnym militaryzmem dziś, twierdzi badaczka, polega na zrównaniu go z projektem tożsamościowym, a nie obywatelskim, jakim był u swoich początków pod koniec XIX wieku. Dorota Sajewska przygląda się funkcjonowaniu pojęcia Czarności, dowodząc, że ta pomijana dotąd kategoria może okazać się bardzo twórczym aspektem badania także powojennej historii Polski, szczególne ze współczesnej perspektywy konfliktu migracyjnego i masowej ucieczki ludzi z Bliskiego Wschodu i Afryki. Lena Magnone w brawurowy sposób naświetla psychoanalityczną myśl Zygmunta Freuda, jako jeszcze jeden z obszarów, który wymaga postkolonialnej refleksji. Badaczka pokazuje, jak kobiety i "dzicy" w spójny sposób łączyli się w głowie genialnego psychoanalityka, wskazując, że był on nieodrodnym dzieckiem epoki kolonialnej, a system przez niego tworzony pomijał doświadczenie kobiet i osób z innych niż europejska etniczności. Moses Serubiri i Maryam Kazeem przywołują pamięć nagich protestów - jedynej publicznej i ekskluzywnie kobiecej formy protestu w wielu krajach Afryki, wskazując na kolonialne odczytania tej formy oporu. "Aborcyjny ruch oporu" Agaty Araszkiewicz to przypomnienie opublikowanego na początku lat 2000 tekstu dotyczącego związków pomiędzy ciągle obecnym w Polsce narodowym mitem romantycznym a kwestiami biopolityki i reprodukcyjnych praw kobiet. Teksty te zostały pomyślane nie tyle jako tezy ilustrujące wystawę, co raczej uzupełnienie, poszerzające kontekst pokazywanych prac artystów o kwestie, które mogą okazać się inspirujące do dalszych własnych poszukiwań i dyskusji. (fragment tekstu Magdy Lipskiej "Niepodległe, czyli o archeologii nierówności")
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381145 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 3 czerwca - 2 października 2022 r.
Współfinansowanie: Helena Czernecka, Krzysztof Nowakowski, Korn Ferry, Marcin Studniarek
Spojrzenie w głąb mrocznej twórczości Aleksandry Waliszewskiej i sztuki, która ją ukształtowała.
Aleksandra Waliszewska tworzy gęste narracyjnie, nasączone licznymi nawiązaniami do historii sztuki obrazy olejne, gwasze i pastele. Jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny. Spotkamy tu czarty, wampiry, opętane dziewczęta, spragnione krwi upiory, rycerzy (ale płci żeńskiej) na koniach – i dużo kotów. Specyficznie słowiańskie historie o upiorze (żywym trupie) mają tu swój ciąg dalszy, co pozwala widzieć Waliszewską jako artystyczną i konceptualną potomkinię sztuki przednowoczesnej i prac symbolistów późnego XIX i wczesnego XX wieku, pochodzących z regionów nordyckich, bałtyckich i wschodnioeuropejskich. Scenerią jej prac są tutejsze mokradła, mroczne leśne ostępy, zagubione autostrady, ponure przedmieścia. Sztuka Waliszewskiej wychodzi jednak daleko poza muzealny kontekst. Artystka udostępnia swoje prace na Instagramie, jej profil obserwuje ponad 100 tysięcy osób. Rosnącą międzynarodową publiczność urzekają jej figuratywne, zanurzone w historii sztuki opowieści. Dzięki social mediom trafiają do popkultury: na okładki płyt i książek Nicka Cave'a, Chicaloyoh, Pan Total i wielu zespołów noise’owych, a także na t-shirty, tatuaże, porcelanę.
Na bogato ilustrowane "Opowieści okrutne" składa się odkrywcza, brawurowa interpretacja sztuki Waliszewskiej przedstawiona w eseju Alison M. Gingeras i Natalii Sielewicz oraz reprodukcje osiemdziesięciu prac artystki zestawionych z ponad pięćdziesięcioma obrazami i rzeźbami historycznymi, m.in. Wojtkiewicza, Biegasa, Čiurlionisa. Rewizjonistyczne spojrzenie na symbolizm przez pryzmat sztuki Wschodu i Północy Europy (a nie dominujących postaci artystów francuskich czy austriackich), pozwala wprowadzić do tego bogatego i nadal zbyt mało zbadanego pola kultury wizualnej szeroką publiczność
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7663 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł równoległy: The force of feminity : the paintings of Resa Mashoodi. Wystawa: Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), Muzeum Narodowe, Gdańsk, 7 lipca - 8 września 2019 r.
Tekst równolegle w jezyku angielskim i polskim.
Resa Mashoodi to mistrz malarskiej metafory. Tworzy baśniowe, piękne i niepowtarzalne wizerunki kobiet, które stanowią jego swoiste alter ego. To wielbiciel kunsztu kobiecego ciała, które maluje XVI-wieczną techniką malarską, polegającą na kilkuwarstwowym, cienkim nakładaniu farby i lakieru. Efekt jest absolutnie niezwykły – obrazy pełne blasku i głębi. Artysta związany z berlińskim undergroundem, przez długi czas współpracował z nieistniejącym już Domem Sztuki Tacheles, gdzie prowadził swoją galerię Ora et Labora.
Katalog zawiera 23 reprodukcje malarskie, które były prezentowane na wystawie „Siła kobiecości” w Oddziale Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7684 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), Muzeum Narodowe, Gdańsk, 30 czerwca - 8 września 2019 r.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Katalog zawiera reprodukcje 37 prac malarskich Abdulqadera Al Raisa, najbardziej znanego artysty ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jego zainteresowania malarskie skupiają się wokół abstrakcji kolorystycznej uzupełnionej kaligrafią oraz pejzażu natury, jak i architektury związanej z kulturą arabską. Artysta posługuje się techniką olejną oraz akwarelą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7683 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej