Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(32)
Forma i typ
Książki
(32)
Publikacje naukowe
(21)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(3)
Publikacje informacyjne
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poezja
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(25)
tylko na miejscu
(4)
nieokreślona
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(26)
Czytelnia BG
(1)
Biblioteka Muzyczna
(3)
CDWNP
(3)
Autor
Kiec Izolda (1965- )
(4)
Kiec Olgierd (1965- )
(4)
Szyłak Jerzy (1960- )
(4)
Cackowska Małgorzata
(3)
Dymel-Trzebiatowska Hanna
(3)
Gąsowski Paweł (1987- )
(2)
Napierała Wiktor
(2)
Nowakowski Artur (1972- )
(2)
Traczyk Michał
(2)
Birek Wojciech (1961- )
(1)
Budzyńska-Łazarewicz Magdalena
(1)
Czaja Justyna
(1)
Dybizbański Marek (1975- )
(1)
Gajda Krzysztof (1972- )
(1)
Gawłowska Sylwia (1987- )
(1)
Jedynak Tadeusz (1949-2017)
(1)
Knapik-Wojtaczka Rozalia
(1)
Kruszewska Felicja (1897-1943)
(1)
Kruszewska Felicja (1897-1943) Braciszek
(1)
Kruszewska Felicja (1897-1943) Błękitny ogród
(1)
Kruszewska Felicja (1897-1943) Sen
(1)
Pitak-Piaskowska Barbara
(1)
Roszak Joanna (1981- )
(1)
Spell Tomasz
(1)
Staemmler Johannes (1860-1946)
(1)
Surzyńska-Błaszak Anna
(1)
Szczepański Jerzy (1950- )
(1)
Szczęsna Joanna (1949- )
(1)
Tański Paweł (1974- )
(1)
Turkiewicz Jakub
(1)
Wilkanowicz Roman (1886-1933)
(1)
Woroszylska Natalia (1957- )
(1)
Woroszylski Wiktor (1927-1996)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(15)
2010 - 2019
(17)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1901-2000
(4)
1918-1939
(3)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(31)
Język
polski
(29)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Komiks
(7)
Literatura
(6)
Książka obrazkowa
(4)
Literatura polska
(4)
Fandomy
(3)
Pieśń i piosenka
(3)
Kościoły protestanckie
(2)
Kultura popularna
(2)
Literatura dla młodzieży
(2)
Literatura dydaktyczna
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Mit
(2)
Niemcy (naród)
(2)
Poeci polscy
(2)
Science fiction
(2)
Tematy i motywy
(2)
Adaptacja komiksowa
(1)
Androidy
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura sakralna
(1)
Ciechowski, Grzegorz (1957-2001)
(1)
Czasopismo alternatywne
(1)
Dramat romantyczny
(1)
Duchowieństwo luterańskie
(1)
Duszpasterstwo
(1)
Działacze społeczni
(1)
Działacze związkowi
(1)
Ewangelicki Kościół Unijny
(1)
Ewangelicyzm augsburski
(1)
Fantastyka
(1)
Film
(1)
Film amerykański
(1)
Film muzyczny
(1)
Formy autobiograficzne
(1)
Ginczanka, Zuzanna (1917-1944)
(1)
Groteska
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Image
(1)
Jedynak, Tadeusz (1949-2017)
(1)
Kabaret
(1)
Kluby
(1)
Kolekcjonerstwo
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Komiksy
(1)
Kościoły ewangelicko-augsburskie
(1)
Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce
(1)
Kruszewska, Felicja (1897-1943)
(1)
Książki
(1)
Kultura książki
(1)
Kultura masowa
(1)
Kupcy
(1)
Literatura francuska
(1)
Majątek kościelny
(1)
Moś, Ignacy (1917-2001)
(1)
Musical (przedstawienie)
(1)
Musical filmowy
(1)
Muzeum Literackie Henryka Sienkiewicza (Poznań)
(1)
Muzycy polscy
(1)
Muzyka polska
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Nauki kognitywne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Osobliwość technologiczna
(1)
PRL
(1)
Parafie
(1)
Pastorzy
(1)
Patriotyzm
(1)
Piosenkarze polscy
(1)
Poeci niemieccy
(1)
Poezja
(1)
Poezja polska
(1)
Polityka historyczna
(1)
Polityka wyznaniowa
(1)
Postacie fikcyjne
(1)
Posthumanizm
(1)
Powieść
(1)
Powieść graficzna
(1)
Powstanie wielkopolskie (1918-1919)
(1)
Proces twórczy
(1)
Regiony przygraniczne
(1)
Rock
(1)
Rysowanie
(1)
Rysunek polski
(1)
Sachs, Nelly (1891-1970)
(1)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(1)
Staemmler, Johannes (1860-1946)
(1)
Stan wojenny w Polsce (1981-1983)
(1)
Strajki
(1)
Stylistyka
(1)
Superbohaterowie
(1)
Sztuczna inteligencja
(1)
Teatr muzyczny
(1)
Teatr polski
(1)
Techniki rysunkowe
(1)
Twórczość
(1)
Wiersze
(1)
Wilkanowicz, Roman (1886-1933)
(1)
Wydawnictwa (instytucje)
(1)
Wydawnictwa nielegalne
(1)
Temat: dzieło
Star Wars (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(23)
2001-
(13)
1801-1900
(9)
1945-1989
(9)
1989-2000
(9)
1918-1939
(5)
1701-1800
(3)
1914-1918
(3)
1601-1700
(2)
1501-1600
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Niemcy
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Wielkopolska
(3)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Duszniki (woj. wielkopolskie, pow. szamotulski, gm. Duszniki)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Opracowanie
(9)
Monografia
(5)
Antologia
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Opowiadania i nowele
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Biografia
(2)
Encyklopedia
(2)
Esej
(2)
Komiks
(2)
Literatura dla dzieci
(2)
Wiersze
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Bibliografia
(1)
Broszura
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Poradnik
(1)
Powieść graficzna
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(21)
Historia
(15)
Kultura i sztuka
(11)
Religia i duchowość
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Językoznawstwo
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
32 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Noty o autorach na stronach 663-668.
Bibliografia na stronach 649-662. Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
"Książka obrazkowa Leksykon" t. 1 to opracowanie przedstawiające historię książki obrazkowej jako narzędzia edukacyjnego, formy rozrywki dla dzieci i gatunku artystycznego. Jest ona prezentowana poprzez omówienie najistotniejszych utworów składających się na dorobek tej formy sztuki. Znalazło się tu dwanaście tuzinów haseł, w których omówione zostały konkretne dzieła lub twórczość jakiegoś autora.
Przy ich tworzeniu brane były: popularność danej książki lub twórcy (Beatrix Potter, Ludwig Bemelmans, Dr Seuss, Roald Dahl), nowatorstwo pomysłu, który potem był rozwijany przez następców i kontynuatorów (Bruno Munari, Maurice Sendak, Anthony Browne) reprezentatywność dla danej odmiany książek obrazkowych (na przykład abecadlniki czy książki wczesnokonceptowe), a także jakość artystyczna (na przykład w wypadku książek El Lissitzky’ego, Hanny Höch czy Sary Fanelli).
W Leksykonie znalazły się też omówienia najbardziej znaczących komiksów powstałych w omawianym okresie (Kaczor Donald, Fistaszki, Asterix), zazwyczaj w pracach na temat książek obrazkowych pomijanych milczeniem lub marginalizowanych. Uznaliśmy, że należy o nich napisać, gdyż ich bohaterowie są niewątpliwie mieszkańcami masowej wyobraźni, w której koegzystują z postaciami z książek i warto to zrobić pomimo tego, że nie zawsze pojawiali się oni w publikacjach książkowych, występowali bowiem w odcinkach komiksów drukowanych w gazetach. Każdy utwór opisywany jest na szerokim tle przemian kulturowych i uwzględnia takie zagadnienia jak przemiany koncepcji pedagogicznych, rozwój rynku książki i kultury popularnej, związek pomiędzy twórczością danego autora i dominującymi prądami artystycznymi oraz wydarzenia historyczne. (Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368088/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Noty o autorach na stronach 673-678.
Bibliografia na stronach 657-666. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Gdański
Tom 1. Leksykonu zawierał omówienie stu czterdziestu czterech utworów, które ukazały się na przestrzeni stu pięćdziesięciu lat (od "Struwwelpetera" Heinricha Hoffmanna z 1845 po "My Map Book" Sary Fanelli i "Warum?" Nikolaia Popova z 1995 roku) i w tej postaci prezentował dzieje książki obrazkowej jako formy sztuki, narzędzia edukacyjnego i przedmiotu służącego rozrywce głównie młodych czytelników.
Tom 2. leksykonu zawiera omówienie takiej samej liczby książek, wydanych jednak na przestrzeni zaledwie dwudziestu lat (pomiędzy 1996 a 2016 rokiem) i prezentuje to, co moglibyśmy nazwać współczesnością książki obrazkowej. Swoista nierównowaga wynika stąd, iż u schyłku XX wieku zarówno badacze twórczości dla dzieci, jak i jej twórcy, wydawcy oraz krytycy zaczęli zwracać coraz większą uwagę na utwory, w których mamy do czynienia z ikonotekstem: przekazach opartych na najrozmaitszych interakcjach zachodzących pomiędzy słowem i obrazem. Podobnie jak w pierwszym tomie, każdy utwór opisywany jest na szerokim tle przemian kulturowych. Autorki i autorzy haseł zwracają uwagę także na problemy, z jakimi mierzą się współczesne społeczeństwa, i na sposoby mówienia o tych problemach w utworach, które na pozór przeznaczone zostały dla najmłodszych czytelników, w rzeczywistości jednak adresowane są do odbiorców w każdym wieku i nie cofają się przed podejmowaniem tematów poważnych, kontrowersyjnych lub drażliwych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368088/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Książka ukazała się dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Pedagogiki oraz Wydziału Nauk Społecznych, Wydziału Filologicznego, Instytutu Skandynawistyki oraz Instytutu Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego
Monograficzny zbiór tekstów, które mają za zadanie wstępne uporządkowanie terminologii służącej do zdefiniowania pojęcia książki obrazkowej i rozpoznania różnych jej odmian, przedstawienie teoretycznych podstaw, na których opierają się poświęcone jej rozważania, oraz wskazanie obszarów badawczych, problemów, zjawisk i tendencji, na jakie powinien zwrócić szczególną uwagę każdy zainteresowany tą formą twórczości. Książka obrazkowa bowiem, choć zazwyczaj przeznaczona dla dzieci, jest pełnowartościowym gatunkiem artystycznym, który przyciąga uwagę zarówno pedagogów, jak i badaczy literatury oraz sztuk plastycznych. Zaprezentowane w tym tomie rozprawy zostały pomyślane jako rodzaj wprowadzenia do kolejnych tomów, w których przedstawimy opis najważniejszych książek obrazkowych (w dorobku światowym i polskim) w układzie chronologicznym, co zapewni możliwość prześledzenia, jak na przestrzeni lat zmieniały się koncepcje dotyczące wyglądu i zawartości tego typu publikacji, kiedy objawiały się talenty kolejnych twórców i jak ich osiągnięcia wpływały na tych, którzy przyszli po nich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350867 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Opolski
Streszczenie w języku angielskim.
„Niniejszy zbiór studiów poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu historii dramatu i teatru romantycznego samoczynnie lokalizuje zjawiska z obszaru kultury popularnej i zagadnienia for­my dramatycznej w ramie artystycznych praktyk mitotwórczych romantyzmu – albo odwrotnie: od mitu-układnki do mitu-syntezy prowadzi poprzez zaułki romantycznej popkultury i formalnych eksperymentów. Zjawiska to powiązane czy tylko towarzyszące? Jednak mitologia przyszłości, ów nowy romantyczny fundament kultury, miała być – jak zakładał projekt Friedricha Schlegla – two­rem „sztucznym”, który w takim razie wygenerować można (albo wręcz należy) z formy. Ostatecznie doznanie mistycznej ekstazy w teatralnej transformacji obrzędu Dziadów Mickiewicz konstru­ował z gotowych form dramatycznych, i to form dramatu popular­nego, co nawet zrozumiałe – wszak mit potrzebuje szerokiego za­sięgu”. (Ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380617 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 283-295. Indeks.
Książka Sylwii Gawłowskiej "Ciechowski : oblicza autorskości" jest pierwszą monografią poświęconą analizie twórczości wybitnego kompozytora, autora tekstów piosenek, wokalisty, producenta i poety – lidera zespołu Republika. Kluczem odczytania dokonań Ciechowskiego jest dla Gawłowskiej pojęcie autorskości, realizującej się na wszystkich poziomach tej twórczości i obecnej także we wszystkich inicjatywach, które powstały „po Ciechowskim” – na motywach albo z inspiracji jego dokonań. Kontekstami, po jakie sięga autorka, są nie tylko biografia Ciechowskiego oraz „nowe sytuacje” polskiego rocka. Sylwia Gawłowska wpisuje autorskie projekty swojego bohatera w szerokie konteksty kulturowe, uruchamiając takie tropy, jak: pokoleniowość i transgresyjność, egzystencjalizm i neoegzystencjalizm, utopia i antyutopia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5308 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Komiks i mit / Paweł Gąsowski. - Wydanie I. - Poznań : Instytut Kultury Popularnej, 2021. - 399 stron : ilustracje ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 383-392. Indeks.
"Komiks i mit" traktuje właściwie o tym samym, co pierwsza książka autora "Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu" - to próba analizy komiksu przez pryzmat sposobu, w jaki patrzymy na świat, rozdzielenia w nim tego, co kulturowe i wrodzone (czy też może: wpisane w sam fakt istnienia w świecie). Tym razem jednak fizjologia i konwencje plastyczne zastąpione zostały przez metafizykę, psychologię i trudne do jednoznacznego określenia ludzkie potrzeby. Gąsowski rozmyśla zatem o bogach (choć raczej nie tych przez wielkie "B") i herosach, o transcendencji i jej poszukiwaniu, o symbolach, kulturze, rytuałach, życiu, śmierci i historii, którą niekiedy od mitu dzieli bardzo niewiele. Wszystko to przy akompaniamencie łopoczących peleryn, wybuchów i szczęku ścierających się w boju ostrzy. Być może pod przygodowym i awanturniczym kostiumem uda się dostrzec znacznie więcej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366821 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 295-303. Indeks.
Dlaczego rozumiemy komiksy? Co pozwala nam na dwuwymiarowych rysunkach dostrzec trójwymiarowe obiekty, ruch, emocje, trwanie, a nawet dźwięki? W jaki sposób spajamy te wszystkie elementy w jedną fabułę i co właściwie sprawia, że czynność ta potrafi być tak piekielnie przyjemna i angażująca? Odpowiedź kryje się w najbardziej skomplikowanej i fascynującej spośród wszystkich znanych nam maszyn - ludzkim mózgu (tak przynajmniej twierdzi on sam). Każda lektura komiksu stanowi nieuświadomiony popis naszych zdolności poznawczych - Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu odkrywa odpowiedzialne za nią mechanizmy (także te kulturowe i społeczne), opisuje je i sprawdza, w jaki sposób mogą one wpływać na nasze interpretacje i samo doświadczenie obrazkowych narracji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 371-376. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, oraz z dotacji pana Macieja Kaczmarskiego
"Tadeusz Jedynak należał do ludzi, którzy zapisali najpiękniejsze karty w historii Solidarności, jej dziejowego doświadczenia polskich czasów najnowszych. Tego człowieka przypomina w swojej, bardzo osobistej, opowieści Jarosław Szczepański, znany dziennikarz, współpracownik i przyjaciel Tadka Jedynaka. Historia Tadka, górnika elektryka, jednego z liderów strajków na Śląsku w 1980 roku, później działacza NSZZ Solidarność, więźnia stanu wojennego i działacza podziemia, a wreszcie parlamentarzysty, była nieprosta i wyboista. Wiele sądów jego było kontrowersyjnych, ale ich źródłem była zawsze uczciwa troska o lepszą Polskę, o lepsze życie ludzi pracy. Była to także troska o lepszy Śląsk i opowieść o przebudzeniu obywatelskim Ślązaków, a zarazem fotografia tamtych czasów, pełnych napięć, heroizmu i rozczarowań. Szczepański przypomina słowa Tadka Jedynaka wypowiedziane podczas negocjacji strajkujących górników z delegacją rządową z lata 1980 roku. Górnicy domagali się gwarancji bezpieczeństwa dla uczestników strajku. Rządzący replikowali, że „Polska nie ma takiego prawa, by glejty dawać”. Jedynak na to odpowiadał: „My na Śląsku wiemy, że w Polsce nie prawem posługują się władze, tylko milicją”. Jak bardzo te słowa brzmią dziś aktualnie... To jest bardzo ciekawa biografia, bardzo nietuzinkowego człowieka. Czytając to, myślałem, że mógłby to być scenariusz filmu Kazimierza Kutza czy też powieści Szczepana Twardocha. To fascynujący los, pochodzącego z Mazowsza górnika, który stał się Ślązakiem z wyboru i symbolem śląskiego mitu. Tadeusz, Ślązak z wyboru, był wolny od fanatyzmu i prostackiej demagogii; nie brakowało mu odwagi i otwartości na dialog, życzliwości wobec ludzi i legalności wobec prawdy. W przedśmiertnym liście do przyjaciół pisał: „Dbajcie o tę wolność, którą wspólnie wywalczyliśmy”. I taki jest sens tej ważnej i ciekawej książki." (Adam Michnik)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376261 (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24747 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 177-187. Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Szoszana znaczy Niewinna to zapis dylematów i pytań biografistki Ginczanki, związanych z odkrywaniem ? reprezentowaniem cudzego losu. To także ujawnienie osobistej lektury tej poezji, będącej wynikiem wieloletniego z nią obcowania, ale i przekonania, że wierszy Ginczanki i jej osobowości nie wolno zamykać w jednoznacznych etykietujących formułach. To głos o prawo do indywidualnego czytania, do ujawniania w nim własnych doświadczeń i emocji. Do odnawiania znaczeń dawnych słów oraz do nadawania im nowego życia.„Opowieść o Szoszanie jest osobista i szczera, ale ani przez moment nie irytuje czytelnika, wyczulonego na egotyzm badaczy; dlaczego? Bo szczerość jest tu równoważona z kompetencją interpretacyjną, a znajomość z poetką cechuje dyskrecja, delikatność i dystans. To nie krytyczne «ja» się tu liczy, ale «ona» - jej świat, jej poglądy i losy, a nade wszystko: utrwalony w liryce młodzieńczy zachwyt, dziewczęce zakochanie, dorosły strach i (niemożliwy do współodczucia tak do końca) ból. A że doświadczenie ludzkie, mimo że nieprzekazywalne, jednak jest - poprzez poezję z pewnością - jakoś uwspólnione i możliwe do współprzeżycia, badaczka odsłania nam część swojej lektury tej liryki i swojego życia. Tylko wtedy czytanie poezji sprzed lat, prawdziwe czytanie, jest coś warte, prawda?” (z recenzji wydawniczej prof. Joanny Maleszyńskiej).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373331 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wielkopolskie Mikrohistorie ; t. 8)
Bibliografia, netografia na stronach 361-372. Indeks.
Współfinansowanie: Urząd Miasta Poznania, Uniwersytet Zielonogórski
Autor opracowania dokonał próby odwrócenia perspektywy ze swoich dwóch poprzednich książek, wydanych w 2001 oraz w 2015 roku. Przedstawiano w nich protestantyzm w Wielkopolsce z punktu widzenia Poznania, czyli regionalnego centrum, teraz natomiast problem ten pokazany jest z perspektywy dziewięciu ośrodków lokalnych, czy wręcz peryferyjnych, które stanowią przykłady kilku typów parafii. Są tu zarówno parafie funkcjonujące w średnich i małych miastach, jak i we wsiach Wielkopolski. Pięć prezentowanych parafii mogło się poszczycić silną lub przynajmniej znaczącą tradycją sięgającą czasów przedrozbiorowych. W tej grupie znalazły się: Wschowa, Leszno, Kopanica, Rostarzewo oraz Nekielka. Cztery pozostałe parafie, w Pleszewie, Jarocinie, Czempiniu i Żabnie, utworzono dopiero w okresie zaboru pruskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
CDWNP
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. CDWNP 108 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przyjęta nazwa autorki: Rozalia Knapik-Wojtaczka.
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 189-197. Indeks.
„Człowiek i sztuczna inteligencja mają się do siebie tak, jak uczeń czarnoksiężnika do swojej słynnej miotły: łatwiej jest mu ją ożywić niż później – niepokorną – zatrzymać. W tworach (pop)kultury technologiczne protezy okazują się mieczem obosiecznym; poszerzają pole możliwości, ale i stoją za kryzysem tożsamości. Zbuntowane przestrzegają przed konsekwencjami zabawy w Boga; wolną wolę zyskują również superkomputery, które dysponują bezkresną władzą i atrybutem bezcielesności, dzięki czemu z łatwością przejmują najwyższe miejsce w drabinie bytów…” - [fragment książki]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380633 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Zawiera: Błękitny ogród ; Braciszek ; Sen.
Felicja Kruszewska (1897-1943), poetka, dramatopisarka, tłumaczka, autorka wspomnień, opowiadań, reportaży i utworów dla dzieci, jest twórczynią niesłusznie zapomnianą. Jej wrażliwe zmysły, umiejętność wnikania w szczeliny rzeczywistości, pochylenie nad drobinami istnienia i sprzeciw wobec wszelkiej przemocy, każdego rodzaju wykluczenia, czynią z niej pisarkę potrzebną każdemu z nas, dzisiaj, w obliczu deficytu bliskości, braku prawdziwego zainteresowania pojedynczym zwykłym losem i emancypowania się literatury nie dla wszystkich. W tomie Felicja Kruszewska, Pisane wiatrem na skórze. Utwory wybrane z biografią wtle, Izolda Kiec opowiada historię autorki, zanurzonej w rodzinnej tradycji kresowego ziemiaństwa, uosabiającego w dramatyczny sposób stygmat polskiego losu, a jednocześnie wytyczającej drogę Kobiety Nowej jako jedna z pierwszych studentek Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Nauk Politycznych, profesjonalna tłumaczka i urzędniczka samodzielnie zarabiająca na życie, rzeczniczka dręczonych dzieci i kobiet, pacyfistka izwolenniczka idei socjalizmu. Odpomniane utwory Felicji Kruszewskiej, pisane w latach 1920-1943, w wyborze i opracowaniu Izoldy Kiec, obejmują w całości książki wspomnieniowe Błękitny Ogród i Braciszek, dramat Sen, obszerne wybory wierszy z tomików (Przedwiośnie, Stąd dotąd, Siano, Twarzą na zachód) i z czasopism oraz opowiadań i reportaży rozproszonych w prasie. Książkę uzupełniają unikatowe dokumenty i fotografie pozyskane z archiwów i bibliotek oraz od osób prywatnych spadkobierców rodziny Kruszewskich i Bilińskich. [nota wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382731 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja zawiera katalog publikacji klubówkowych z lat 1976-1990 z uwzgędnieniem antologii, prac autorskich i komiksów.
Indeks.
Szeroki wybór literatury fantastycznej, jaki oferują dzisiaj wydawcy, jest czymś tak powszechnym, że nie przychodzi nam nawet do głowy myśl, iż kiedyś mogło być inaczej. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte XX stulecia nie obfitowały w tak bogaty zestaw tytułów, zwłaszcza zachodnich twórców. Ustalona polityka poszczególnych oficyn, reglamentowany papier, kłopoty z cenzurą zawężały dobór treści, rzadko zaspokajając apetyty czytelnicze tych, którzy spragnieni byli amerykańskiej bądź brytyjskiej fantastyki.
Nie znaczy to jednak, że miłośnicy tego typu lektur sobie nie radzili, bo to właśnie wtedy pojawiły się prywatne inicjatywy klubów i osób z nimi związanych, pozwalające powoli wypełniać tę lukę na rynku wydawniczym. Dzięki klubowym edycjom fani fantastyki mieli okazję poznać Simaka, Heinleina, Stableforda, Blisha, Koontza, ale też przeczytać kolejne ważne teksty autorów znanych już z oficjalnych wydań: Asimova, Silverberga, Le Guin, Bradbury’ego.
Klubówki stały się poza tym trampoliną dla przyszłych oficjalnych tłumaczy, redaktorów i wydawców. Rola trzecioobiegowych publikacji wydaje się dziś nie do przecenienia, dlatego powstała ta książka: o ich rozwoju, ich twórcach i trudnościach, na jakie napotykali, technikach ich przygotowywania, nakładach i cenach, a także o reakcjach na nie przedstawicieli oficjalnego obszaru wydawniczo-pisarskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366615 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, dyskografia i filmografia na stronach 321-344. Indeks.
W niniejszej publikacji Autorka proponuje nowe spojrzenie na amerykański musical, zestawiając go z pojęciem groteski. Przygląda się temu gatunkowi scenicznemu i filmowemu z interdyscyplinarnej perspektywy, podkreślając, że podobnie jak groteska ma on w sobie wiele sprzeczności. Autorka określa relację między musicalem a groteskowością jako pojęciem estetycznym i formą przedstawiania rzeczywistości. Dowodzi istnienia takiej korelacji, jednocześnie badając, na jakich płaszczyznach, w jakich warstwach dzieła musicalowego się ona objawia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373332 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kartki o Nelly Sachs / pod redakcją Joanny Roszak. - Wydanie I. - Poznań : Instytut Kultury Popularnej, 2021. - 171, [1] stron : ilustracje ; 21 cm.
Na tom "Kartki o Nelly Sachs" składa się jedenaście esejów napisanych przez badaczy i krytyków pochylających się nad wierszami poetki. To pierwsza w Polsce próba scalenia tej poezji. Pierwsza próba prezentacji twórczości Nelly Sachs rodzimym czytelnikom.
Nelly Sachs (1891-1970), niemiecka poetka pochodzenia żydowskiego, urodzona w Berlinie, od 1940 r., dzięki znajomości z Selmą Lagerlöf, przebywała na emigracji w Szwecji. Ocalona i na resztę życia - zraniona. W 1966 r. - razem z Samuelem Josefem Agnonem - została uhonorowana literacką Nagrodą Nobla. "Gdybym nie mogła pisać, nie przeżyłabym - twierdziła. - Śmierć była moją mistrzynią. Jak mogłabym zajmować się czymś innym, metafory są moimi ranami. Trzeba wiedzieć o tym, aby zrozumieć moją twórczość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366832 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Od subiekta do kolekcjonera : Ignacy Moś (1917-2001) / Anna Surzyńska-Błaszak ; [projekt okładki: Wiktor Napierała]. - Wydanie I. - Poznań : Instytut Kultury Popularnej, 2017. - 211 stron : ilustracje, faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm.
(Wielkopolskie Mikrohistorie ; t. 4)
Na stronie redakcyjnej błędny podtytuł: "Ignacy Moś (2017-2001)".
Fotografie także na wyklejkach.
Na okładce wykorzystano rysunek Przemysława Tomczaka.
Bibliografia na stronach 197-200. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Urząd Miasta Poznania
Książka poświęcona postaci miłośnika pisarstwa Henryka Sienkiewicza i zbieracza sienkiewiczianów, który przeszedł drogę od subiekta sklepów bławatnych w Ostrowie Wielkopolskim, do roli znanego w kraju kolekcjonera, społecznika, filantropa, tworzącego podwaliny Muzeum Literackiego Henryka Sienkiewicza w Poznaniu poprzez przekazanie Miastu od 1977 roku do lat dziewięćdziesiątych kolejnych fundacji muzealnych.
Bohater książki był przykładem kolekcjonera, którego pasja narodziła się z emocji. Dla kontrastu z wielkimi kolekcjonerami, takimi jak Raczyńscy czy Działyńscy, został tu przedstawiony człowiek, który bez wykształcenia humanistycznego, z praktycznym spojrzeniem na otaczający go świat, przeszedł przemianę przez spotkanie i obcowanie z rodziną Sienkiewicza, co zaważyło na jego zainteresowaniach i rozwoju. Kult pisarza przerodził się w pasję, która zdominowała całe jego życie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388923 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wojna gwiazd / Jakub Turkiewicz. - Wydanie I. - Poznań : Instytut Kultury Popularnej, 2022 - 290, [24] : ilustracje ; 21 cm.
Bibliografia, filmografia na stronach 278-284. Indeks.
Książka Jakuba Turkiewicza jest wyjątkowa, ponieważ jej autor łączy kompetencje i warsztat historyka z ogromem wiedzy wielolet­niego fana Gwiezdnych wojen, który zna doskonale i wielowymiarowo środowisko fandomu, a jednocześnie zachowuje dystans naukowca, który przygląda się i wnikliwie analizuje wybrane zjawiska oraz wpisuje je w szersze konteksty historii Polski powojennej i szeroko rozumianej kultury popularnej. Dzięki temu prezentowana książka stanowi drobiazgowe studium nie tylko historii fandomu oraz zjawiska Star Wars w Polsce, ale również kultury PRL-u i jest ważnym głosem w nur­cie jej badań. Jednocześnie jej forma jest lekka, uzupełniona w bogaty materiał ikonograficzny, co zdecydowanie ułatwia i uprzyjemnia odbiór. Myślę, że warto się o tym samodzielnie przekonać. Z Przedmowy Anny Idzikowskiej-Czubaj Jakub Turkiewicz – z wykształcenia historyk, a z zamiłowania fantasta. Publikował cykliczne artykuły na temat filmów science fiction i fandomu Gwiezdnych wojen w magazynie „Sfera”, okazjonalnie współpracował też z innymi czasopismami, gdzie popularyzował wiedzę na temat kolekcjonerstwa fantastycznych gadżetów. Prowadził humorystyczną stronę starwarsy.pl, która z czasem przerodziła się w wirtualne muzeum pamiątek po polskiej wersji zjawiska Star Wars i przygotowywał artykuły publikowane na stronie efantastyka.pl. W roku 2018, wspólnie z reżyserem Radosławem Salamończykiem, zrealizował film dokumentalny Wojna gwiazd, nominowany przez Popkulturową Akademię Wszystkiego do Nagrody Misie. Pisuje opowiadania – debiutował w „Nowej Fantastyce”, jego teksty ukazywały się też w miesięczniku „Science Fiction Fantasy i Horror”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375995 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wznowienie opowiadań wydanych w 1987 roku w tomie pt.: "Historie", wraz z kilkoma innymi opowiadaniami, opublikowanymi pierwotnie w czasopismach.
Wiktor Woroszylski (1927-1996), poeta, prozaik, tłumacz literatury rosyjskiej, autor utworów dla dzieci i młodzieży oraz dzienników, w których z perspektywy świadka i uczestnika, intelektualisty i rzecznika podstawowych praw egzystencji ludzi i narodów, zapisał najważniejsze zdarzenia powojennej polskiej historii.
Życiowe doświadczenie i mądrość, płynąca z obserwacji świata polityki oraz uplątanych w nią ludzi - nie tylko Jemu współczesnych, także tych, którzy zapisali się jako Bohaterowie albo bohaterowie dziejów - podyktowały Poecie tom wydanych w 1987 roku opowiadań pt. "Historie". Wznawiamy je po trzydziestu pięciu latach wraz z kilkoma innymi, mniej znanymi opowiadaniami autorstwa Wiktora Woroszylskiego.
Kiedy czytałam "Historie" przed laty, a był to czas schyłkowego PRL-u, często miałam wrażenie, że to opowiadania o tym, co dzieje się «tu i teraz», w Polsce, a fakt, że autor przeniósł wszystko w odległe czasy i miejsca, nie ma większego znaczenia. O dziwo, i dziś, kilka dekad później, odnajduję w "Historiach" zaskakującą aktualność. Zachowały swoją moc i nadal przemawiają do mnie, choć świat pogalopował do przodu. Może dlatego, że niby wszystko się zmieniło, a jakby pozostało takie samo? Przecież w tym całkiem nowym, cyfrowym świecie, w jakim żyjemy, wciąż nieźle się mają analogowi tyrani, którzy lubią sobie przekupywać buntujących się pisarzy, wciąż gdzieś płoną stosy książek i układane są indeksy zakazanych lektur, wciąż uciekinierzy z ogarniętej wojną ojczyzny popełniają samobójstwa w obskurnych hotelowych pokoikach, czy raczej w ośrodkach dla uchodźców, a tajne policje nadal wydeptują ślady pod pomniki przyszłych bohaterów, choć pewnie dzisiaj raczej zdają się na Pegasusa. Może więc siła tych opowiadań tkwi w tym, że tak blisko im do przypowieści? Że ich przesłanie układa nam się w parabolę ludzkiego losu pod każdą szerokością geograficzną? Że autor sięga do źródeł naszej judeo-chrześcijańskiej kultury i Biblii, by pokazać powtarzalność pewnych ról, które ludzkość odgrywa wciąż na nowo, tyle że w zmieniających się dekoracjach? (Z Posłowia Joanny Szczęsnej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380622 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia zatytułowana Powieść graficzna. Wprowadzenie jest zbiorem artykułów akademickich, który poświęcono fenomenowi graphic novels. Czytelnicy i czytelniczki znajdą tutaj teksty porządkujące sposoby definiowania i badania tej popularnej odmiany komiksu, pogłębione analizy jej gatunków i konwencji oraz praktyk wydawniczych, a także relacje i podsumowania badań związanych z historią i ewolucją wykorzystywanych w powieściach graficznych form narracyjnych. Autorzy i autorki artykułów eksplorują między innymi takie obszary badawcze jak: kontrowersje związane z używaniem terminu graphic novels, archeologia opowieści obrazkowych czy ewolucja powieści graficznych w Japonii; przybliżają również strategie publikacyjne związane z tak zwanymi komiksowymi runami, scenariuszowe i wizualne inspiracje konwencją czarnego kryminału, analizy filmowych adaptacji nurtów indie i underground oraz wydawniczy wieloświat z fabuł wydawanych przez DC Comics.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394191 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wykłady Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu ; t. 2)
Indeks.
Tak jak opowieści obrazkowe cechuje mnogość strategii autorskich (o czym zaświadcza otwierający książkę artykuł Tomasza Pstrągowskiego), tak zgromadzone tu teksty są dowodem na zróżnicowanie refleksji komiksoznawczej. Są w tej książce analizy poświęcone zarówno grupom utworów oscylujących wokół wspólnego problemu (boleśnie doświadczana cielesność w komiksie kobiecym u Kingi Kuczyńskiej, opisana przez Michała Traczyka ewolucja myśli twórczej w pracach Szawła Płóciennika), jak i rozprawy skupione na pojedynczych dziełach: zmaganiu z życiem i śmiercią rodziców w Porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym Roz Chast (Izolda Kiec), szczegółowej analizie samotności w Samotniku Christophe'a Chaboutgo (Marek Kaźmierczak), egzystencjalnej refleksji nad kondycją człowieka i artysty w albumie Venezia Jir Taniguchiego (Rafał Szczerbakiewicz) oraz sporze o wartości nadrzędne w zderzeniu mikro- i makrohistorii na przykładzie Story of Dina Gottliebova-Babbitt Rafaela Medoffa, Neala Adamsa oraz Joego Kuberta (Rafał Wójcik).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368595 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej