Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(25)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(30)
tylko na miejscu
(6)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(31)
Czytelnia BG
(5)
Rogów
(1)
Autor
Malinowski Jerzy (1950- )
(10)
Furmanik-Kowalska Magdalena
(4)
Gavrash Irina
(4)
Geron Małgorzata
(2)
Malinowski Jerzy (1953-2021)
(2)
Mizerniuk-Rotkiewicz Natalia
(2)
Piechotka Kazimierz (1919-2010)
(2)
Piechotka Maria (1920-2020)
(2)
Raj Grażyna
(2)
Banasińska Kira (1899-2002)
(1)
Dobrowolski Witold (1939-2019)
(1)
Dużyk Józef (1928-2000)
(1)
Dzierżyc-Horniak Anna (1975- )
(1)
Ginter-Frołow Magdalena
(1)
Grzybkowska Teresa (1939- )
(1)
Gugała Maciej (1982- )
(1)
Jedlińska Eleonora (1954- )
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Klocek di Biasio Beata
(1)
Kluczewska-Wójcik Agnieszka
(1)
Kossowski Łukasz (1950- )
(1)
Krasnopolska-Wesner Zofia
(1)
Kulig-Posłuszny Regina
(1)
Kulpińska Katarzyna
(1)
Kunicka-Goldfinger Agata
(1)
Kunicki-Goldfinger Marek
(1)
Markowa Eugenia (1895-1973)
(1)
Markowska Anna (1962- )
(1)
Martini Małgorzata
(1)
Michalski Bohdan (1945- )
(1)
Olbiński Rafał (1943- )
(1)
Perucka Barbara Maria
(1)
Pospiszil Agnieszka
(1)
Reinhard-Chlanda Małgorzata (1954- )
(1)
Romanowicz Beata
(1)
Sikorska Magdalena (filolog)
(1)
Smyczyńska Katarzyna
(1)
Soliński Mateusz
(1)
Straszewska Anna
(1)
Sułek Ewa (1983- )
(1)
Szubert Piotr (1953-2012)
(1)
Wasilewska Joanna (1969- )
(1)
Zapolska Katarzyna
(1)
Ziarkowski Dominik
(1)
Świętosławska Agnieszka
(1)
Żeromska Estera (1956- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(14)
2010 - 2019
(23)
Okres powstania dzieła
2001-
(28)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(37)
Język
polski
(31)
angielski
(1)
wiele języków
(1)
Odbiorca
Artyści
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Malarstwo polskie
(6)
Sztuka polska
(6)
Tematy i motywy
(6)
Siemiradzki, Henryk (1843-1902)
(5)
Kobieta
(3)
Architektura ukraińska
(2)
Krytyka artystyczna
(2)
Malarze polscy
(2)
Realizm
(2)
Sztuka japońska
(2)
Sztuka rosyjska
(2)
Sztuka wschodnioeuropejska
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Zbiory muzealne
(2)
Życie artystyczne
(2)
Akademizm (kierunek artystyczny)
(1)
Architektura białoruska
(1)
Architektura litewska
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura rosyjska
(1)
Architektura wschodnioeuropejska
(1)
Architektura żydowska
(1)
Artyści chińscy
(1)
Artyści japońscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Arystokracja
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Banasińska, Kira (1899-2002)
(1)
Bohema
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Działacze polonijni
(1)
Działacze społeczni
(1)
Edukacja artystyczna
(1)
Formizm
(1)
Freud, Lucian (1922-2011)
(1)
Galeria Foksal (Warszawa)
(1)
Galerie sztuki
(1)
Grafika książkowa
(1)
Grafika polska
(1)
Grafiki
(1)
Hafciarstwo
(1)
Historia starożytna
(1)
Hockney, David (1937- )
(1)
Iluminatorstwo
(1)
Jung Idysz (grupa artystyczna)
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Komisja Archeologiczna Wileńska
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Lubomirska, Izabela Elżbieta (1736-1816)
(1)
Malarstwo angielskie
(1)
Malarstwo perskie
(1)
Malarstwo sakralne
(1)
Malarze angielscy
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Markowa, Eugenia (1895-1973)
(1)
Miasta
(1)
Mitologia
(1)
Mitoraj, Igor (1944-2014)
(1)
Moda męska
(1)
Muzea
(1)
Muzealnictwo
(1)
Muzeum Narodowe (Warszawa)
(1)
Muzeum Starożytności (Wilno)
(1)
Mężczyzna
(1)
Narracja
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Odzież męska
(1)
Parki i ogrody
(1)
Pisarze żydowscy
(1)
Podróże
(1)
Polacy za granicą
(1)
Portrety
(1)
Potocki, Stanisław Kostka (1755-1821)
(1)
Przestrzeń
(1)
Quarenghi, Giacomo (1744-1817)
(1)
Recepcja kultury klasycznej
(1)
Romantyzm
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba
(1)
Rzeźbiarze polscy
(1)
Rękopisy frncuskie
(1)
Rękopisy perskie
(1)
Synagogi
(1)
Szkolnictwo artystyczne
(1)
Sztuka chińska
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka ogrodowa
(1)
Sztuka perska
(1)
Sztuka publiczna
(1)
Sztuka ruska
(1)
Sztuka starożytna
(1)
Sztuka ukraińska
(1)
Szwarc, Marek (1892-1958)
(1)
Teatr japoński
(1)
Techniki malarskie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(24)
1801-1900
(20)
2001-
(11)
1701-1800
(9)
1945-1989
(7)
1989-2000
(6)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1901-1914
(4)
1918-1939
(4)
1201-1300
(3)
1101-1200
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1001-1100
(1)
1401-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Japonia
(2)
Rosja
(2)
Burgundia (Francja)
(1)
Chiny
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Indie
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Litwa
(1)
Montparnasse (Paryż ; część miasta)
(1)
Persja (państwo dawne)
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Wschód
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Łańcut (woj. podkarpackie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(11)
Monografia
(9)
Opracowanie
(7)
Publikacja bogato ilustrowana
(5)
Katalog twórczości
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Antologia
(1)
Autobiografia
(1)
Grafika polska
(1)
Katalog
(1)
Malarstwo włoskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Relacja z podróży
(1)
Rysunek włoski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(24)
Historia
(20)
Architektura i budownictwo
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 177-187.
Dzieło Mitoraja czerpie swoją niebywałą siłę i piękno z dwóch – antycznych i judeochrześcijańskich – korzeni Europy. Jego sztuka pozwala ukazać rzecz niezmiernie ciekawą i ważną – dialog sztuki współczesnej z historią. We wstępie do materiałów z konferencji zorganizowanej w 2002 roku przez Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji, Romano Prodi napisał:
„Europa jutra nie może opierać się wyłącznie na ekonomii. Jeżeli ma się stać pozytywnym przykładem dla całego świata, wydaje się, że trzeba większy nacisk kłaść na wartości etyczne, a nawet estetyczne…” Powstaje pytanie, czy tak wielki sukces Mitoraja wiąże się w istotny sposób z kryzysem naszej europejskiej tożsamości? Nie ulega wątpliwości, że twórczość Igora Mitoraja przywraca kulturze europejskiej jedność opartą na antycznych fundamentach. Czy możemy zatem uznać go za „rewolucjonistę w grecko-rzymskim przebraniu”?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359524 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata ; t. 27)
Nota bibliograficzna na stronie 191. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim
Na przełomie XX i XXI wieku David Hockney, wpływowy brytyjski artysta, wywołał poruszenie w świecie sztuki, nauki i mediów. Zasugerował, że malarze już w XV, a nie dopiero w XVII stuleciu zaczęli się wspomagać narzędziami optycznymi w celu osiągnięcia wysokiego poziomu realizmu w dziełach. Hockney poparł tę hipotezę eksperymentami, w których połączył swoje doświadczenie artystyczne, znajomość dziejów malarstwa i zainteresowanie nowoczesnymi technologiami z wiedzą zaczerpniętą z dawnych traktatów o sztuce i optyce. Niniejsza książka jest pierwszym szerokim ujęciem interpretacyjnym eksperymentów Hockneya i sytuuje je zarówno w kontekście całej jego twórczości, jak i postaw wybranych współczesnych artystów, którzy także szukali w sztuce dawnej odpowiedzi na nurtujące ich problemy. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359446 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; 4A)
Bibliografia na stronach 203-204. Indeksy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, umowa nr: 10642/17/FPK/DDZ
Kira Banasińska z domu Ćwirko-Godycka (Witebsk 1899 – Hajdarabad 2002) była malarką, fotografką, zajmowała się filmem, projektowała i wytwarzała zabawki i pomoce szkolne. Przeżyła długie, fascynujące, pełne niebezpieczeństw życie, rozpięte między Syberią w przedrewolucyjnej i rewolucyjnej Rosji, Mandżurią, Japonią i Indiami, spędzając w odrodzonej Polsce zaledwie kilka lat. Jako żona polskiego konsula Eugeniusza Banasińskiego w Bombaju i przedstawicielka Czerwonego Krzyża odegrała wybitną rolę w niesieniu pomocy tysiącom polskich uchodźców, którzy przybyli ze Związku Radzieckiego do Indii, w tym zwłaszcza dzieciom, organizując transporty z Aszchabadu do Bombaju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 362662 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kultura Artystyczna ; t. 3)
Bibliografia na stronach 325-342. Indeks.
W porównaniu do wcześniejszych włoskich wypraw Potockiego ta wspólna z teściową odznaczała się nie tylko odmiennym politycznie tłem wynikającym z ich aktywnego uczestnictwa w tzw. aferze Dogrumowej, ale i charakterem, innym niż ich wcześniejsze kolekcjonerskie poczynania. Afera Dogrumowej stała się ważną cezurą w życiu księżnej marszałkowej. Burzliwe wydarzenia z nią związane i pełne pasji zaangażowanie Lubomirskiej w tę polityczną intrygę były bezpośrednią przyczyną wyjazdu ze stolicy w zasadzie na stałe. A z Warszawą wiązało ją przecież ponad trzydzieści lat aktywnego towarzysko i politycznie życia, związki rodzinne, czy wreszcie jej przedsięwzięcia artystyczne - zrealizowane, rozpoczęte czy planowane i ważne dla kultury polskiej stolicy. Jej późniejszych interesów na miejscu pilnowali oczywiście plenipotenci i krewni, lecz to Łańcut, Paryż i Wiedeń były tymi miejscami, które ją głównie po tej wyprawie angażowały. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366091 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Henryk Siemiradzki - Studia i Materiały ; t. 1)
Bibliografia na stronach 121-127. Indeksy.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Książka jest chronologicznie drugim opracowaniem twórczości Siemiradzkiego po monografii Stanisława Lewandowskiego (1904 oraz 1911). Została w 1990 roku złożona w warszawskim Wydawnictwie Interpress, które jednak zostało zamknięte w 1991. Mimo starań (dziś nieżyjących) autorów nie udało się jej wydać. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza, autorstwa Józefa Dużyka, to biografia artysty, która syntetyzuje materiał z wcześniejszej książki Siemiradzki. Opowieść biograficzna (Warszawa 1986). Druga część, napisana przez Piotra Szuberta, jest charakterystyką twórczości opartą na jego własnych badaniach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380932 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka i Historia = Art and History ; t. 3)
Bibliografia na stronach 534-551. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Książka jest wielowątkową opowieścią o narodzinach i pierwszych latach działania warszawskiej galerii, która stała się jedną z najważniejszych w powojennej Polsce, zyskując przy tym międzynarodowe uznanie. Przedstawiona narracja obejmuje okres kluczowy dla tworzenia się mitu i budowania pozycji galerii – okres, który jej współzałożycielka, Anka Ptaszkowska, nazywa „heroicznym”. To także w pewnym sensie próba odpowiedzi na słowa Wiesława Borowskiego, współzałożyciela i wieloletniego kierownika galerii, stwierdzającego, że „historia Galerii Foksal, gdy patrzeć na nią z dzisiejszej perspektywy, obrosła też pewną mitologią. Sprawili to artyści oraz przychylni lub złośliwi krytycy, a także sama galeria, krążąca wokół swej przeszłości i błądząca w teraźniejszości”. Na kolejnych stronach analizowane są programy i manifesty, śledzone wydarzenia artystyczne, a wraz z nimi prezentowane losy osób, które związały się z Galerią Foksal. Stanowi to jednak tło do ukazania złożonych relacji między współtworzącymi jej środowisko artystami a krytykami sztuki. Książka jest próbą opowieści o prowadzonym przez nich dialogu o zasadniczych problemach twórczości artystycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370979 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Studies and Monographs / Polish Institute of World Art Studies ; t. 28)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Streszczenia języku angielskim przy pracach.
Publikacja, będąca zbiorem artykułów polskich specjalistów, ma na celu przedstawienie różnych postawy wobec przeobrażeń stroju męskiego w kontekście transformacji kulturowych. Stara się zaprezentować odpowiedzi na tytułowe pytanie: Co (nie)przystoi mężczyźnie w ubiorze? W Polsce jest to unikatowa pozycja z zakresu studiów nad strojem. Bowiem ubiór i - szerzej - zewnętrzny wizerunek mężczyzny, jak również moda męska, przyciąga znacznie mniej uwagi niż zjawiska z dziedziny mody kobiecej. W polskich badaniach jest to tematyka rzadko poruszana, omawiana głównie w ramach badań etnograficznych lub kostiumologicznych. W światowej literaturze również doczekał się zaledwie kilku opracowań. Dlatego "Co (nie)przystoi mężczyźnie : ubiór męski w kulturze i sztuce" stanowi pożądane i znaczące uzupełnienie luki w tym temacie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371507 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Człowiek uwikłany jest w kulturę, w której się urodził i wychował. Kultura wpływa na jego tożsamość, na jego obraz świata i postawę wobec innych. Jest to zależność, którą często odkrywa dopiero w momencie zetknięcia się z inną kulturą, a jedną z przyczyn takiego styku jest migracja. Z tym tematem zmierzyły się współczesne artystki multimedialne pochodzące z Azji, m.in. Mona Hatoum, Sigalit Landau, Shirin Neshat, Almagul Menlibaeva, Yang Yue-Qing, Kim Sooja, Mori Mariko, Takano Aya, Fiona Tan i wiele innych. Każda z nich pod wpływem nowej sytuacji życiowej sięgnęła do swojej kultury materialnej i niematerialnej, czerpiąc z nich inspiracje. Dzięki ich twórczości możemy nie tylko obcować z niezwykle interesującą w formie i treści sztuką, lecz także spotkać się, dotknąć, poczuć i spróbować zrozumieć ich dziedzictwo kulturowe. Publikacja podzielona została na dwie części. Pierwsza zatytułowana „Artystki a tożsamość kulturowa” analizuje wybrane dzieła poszczególnych twórczyń w kontekście ich poszukiwań własnej drogi artystycznej. Druga, zatytułowana „Inspiracje”, przybliża klika motywów, będących często „cytatami kultury”, wybijających się znacząco w sztuce współczesnej Chin i Japonii. Ukazuje rodzaje nawiązań do dziedzictwa kulturowego oraz współczesne estetyki dominujące w sztuce Dalekiego Wschodu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394791 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Studies and Monographs / Polish Institute of World Art Studies ; t. 2.)
Bibliogr. przy pracach.
Streszcz. ang. przy pracach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 328920 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo vostočnoj Evropy, ISSN 2353-5709 ; t. 1)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii.
Część materiałów z I Konferencji Polskich i Rosyjskich Historyków Sztuki, 12-14 września 2012 r., Warszawa.
Bibliografie przy pracach.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Tekst częściowo w języku rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Wstęp także w języku angielskim i rosyjskim.
„W badaniach nad sztuką polską i rosyjską znajdujemy wiele wspólnych tematów i analogii, które mogą stać się podstawą do wspólnych inicjatyw badawczych, publikacji i wystaw. Wielu artystów polskich i polskiego pochodzenia, jak Aleksander Orłowski, Henryk Siemiradzki, Stanisław Noakowski tworzyło w Rosji i w różnym stopniu weszło równolegle do historii polskiej i rosyjskiej sztuki. W Petersburgu, Moskwie czy Kijowie silna była polska kolonia, zaś w Warszawie, Wilnie i Łodzi - rosyjska. Zachowały się polskie zabytki architektury i dzieła w muzeach Rosji oraz rosyjskie zabytki i dzieła sztuki w Polsce. Często wymagają one inwentaryzacji, opracowania i konserwacji. Interesująca wydaje się problematyka stylowej jednolitości (barok) czy opozycyjności (styl bizantyjsko-ruski i neogotyk nadwiślański) sztuki tego obszaru, a także ikonografii, przenikającej się wzajemnie między prawosławiem a katolicyzmem oraz symboliki władzy monarszej i państwowej". [J. Malonowski, Wstęp, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380920 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy, ISSN 2353-5709 ; t. 2)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii. Część materiałów z I Konferencji Polskich i Rosyjskich Historyków Sztuki, 12-14 września 2012 r., Warszawa.
Bibliografia przy pracach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tekst częściowo w języku rosyjskim. Streszczenie w języku angielskim przy pracach. Wstęp także w jezykach angielskim i rosyjskim. Na stronie tytułowej także tytuł w języku angielskim.
„Tom podzielony został na działy, częściowo o chronologicznym, a czasem o problemowym układzie, które składają się na obraz współczesnych polskich i rosyjskich badań, ukazując wiele zakresów dotąd nie posiadających opracowania, a czasem nigdy nie penetrowanych. Rozpoczęta w 2012 roku współpraca między obydwoma środowiskami winna poddać nowej analizie różnorodne zjawiska sztuki, nowych mediów i kultury wizualnej ubiegłego stulecia, łącząc interpretacje dzieł z badaniem relacji sztuki z politycznymi doktrynami i propagandą, z kontekstami historyczno-społecznymi, aspektami instytucjonalnymi, zagadnieniami cenzury i reglamentacji wolności twórczej. Celem zaś tych działań będzie stworzenie (przy współpracy środowisk innych narodów regionu) nowej generalnej wizji sztuki Europy Środkowej i Wschodniej, poddającej krytycznemu namysłowi dokonania i straty XX wieku". [Od redakcji]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380918 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy = The Art of Eastern Europe, ISSN 2353-5709 ; t. 9)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zawarte w IX tomie Edukacja artystyczna i krytyka artystyczna w Europie Środkowej i Wschodniej w XX i XXI wieku teksty poświęcone zostały edukacji artystycznej od lat dwudziestych XX wieku do współczesności w uczelniach Wilna, Kowna, Torunia, Rygi oraz porównania Florencji, a także ocenie artystycznych zjawisk w historii i krytyce sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380937 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie = Studies and Monographs / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Polish Institute of World Art Studies ; t. 32 )
Bibliografia, netografia na stronach [369]-387. Indeksy.
Dofinansowanie z programu „Doskonała nauka - wsparcie monografii naukowych"
Streszczenie w języku angielskim.
„W polskich kolekcjach znajduje się trzynaście ilustrowanych rękopisów perskich, które zdobi dwieście szesnaście miniatur. Na podstawie analizy stylistycznej i badań porównawczych książka określa czas i miejsce ich powstania, a w szerszej perspektywie wskazuje ich znaczenie dla sztuki perskiej. Omawiany zbiór nie był dotychczas opracowywany przez historyków sztuki w sposób kompleksowy, a w większości publikacji zagadnienie stylu malarstwa traktowane było pobieżnie. Dlatego tak ważną częścią opracowania jest katalog miniatur, systematyzujący i uzupełniający wiedzę na ich temat, który pozwoli na włączenie dzieł ze zbiorów polskich w zakres międzynarodowych badań nad perskim malarstwem miniaturowym".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380926 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kultura Artystyczna ; t. 2)
Na wyklejkach: mapy.
Bibliografia na stronach [313]-333. Indeks.
Seria "Kultura Artystyczna" poświęcona jest kluczowym zagadnieniom kultury artystycznej, publikowana w językach polskim lub angielskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349334 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki ; t. 3)
Bibliogr. 344-349. Indeks.
Książka "Wielka fala : inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice" zawiera dzieła zaczerpnięte ze źródła inspiracji: sztuki japońskiej i japonizującej grafiki europejskiej z kolekcji Feliksa Mangghi-Jasieńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie (znajdującej się dziś częściowo w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) oraz artystyczne efekty tej inspiracji -przykłady japonizującej sztuki polskiej, począwszy od przełomu XIX i XX wieku aż po dzień dzisiejszy.
Książkę otwiera esej Małgorzaty Martini, kustosza japońskiej kolekcji Feliksa Jasieńskiego. Autorka opisuje dzieje kolekcji, charakteryzuje jej unikatowość i wysoki artystyczny poziom. Kolejny esej, traktujący o polskim japonizmie, jest efektem wieloletniej pracy Łukasza Kossowskiego. Autor ukazuje wyjątkowość inspiracji japońskich w sztuce polskiej na tle japonizmu europejskiego, a także udowadnia, że stanowią one brakujące, niezdefiniowane dotychczas przez badaczy, ogniwo polskiego symbolizmu. Japońskie ziarno, padając na polski grunt kulturowy, wydało owoc odmienny od japonizującej sztuki Zachodu. Środki artystyczne, przejęte ze sztuki japońskiej, stały się w sztuce polskiej narzędziami symbolizowania natury, ujawniając jednocześnie wspólnotę postaw artystów polskich i japońskich. Większą część publikacji stanowi album zawierający 566 ilustracji, skonstruowany wedle odmiennej zasady, którą określają zestawienia dzieł. Dla ułatwienia odbioru poszczególne segmenty albumu, poprzedzone zostały krótkimi wstępami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7165 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo vostočnoj Evropy = The art of Eastern Europe / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ISSN 2353-5709 ; t. 10)
Zawiera materiały z konferencji "Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII wieku - początku XIX wieku. Od Franciszka Smuglewicza do Igora Mitoraja", 21-23 września 2022 r.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia przy artykułach.
Publikacja finansowana w ramach programu Czasopisma ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tytuł w języku polskim i angielskim, streszczenia w języku angielskim.
Tom X rocznika pod tytułem Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII i w XIX wieku zawiera teksty poświęcone głównie architekturze i malarstwu od wczesnego klasycyzmu za czasów panowania ostatniego polskiego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do historyzmu (w architekturze) i akademizmu (w malarstwie). W czasie rozbiorów Polski związki z Rzymem antycznym, chrześcijańskim i współczesnym stały się przeciwstawieniem prawosławnej czy protestanckiej kultury i ideologii zaborców. Dzięki tym związkom z cywilizacją Rzymu polska kultura i sztuka zachowały niezależność. Nie bez znaczenia był tu fakt potwierdzania przynależności do kultury Zachodu. Celem publikacji stało się więc ukazanie ważnych źródeł nowoczesnej polskiej tradycji kulturowej i artystycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383313 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo vostočnoj Evropy = The art of Eastern Europe / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ISSN 2353-5709 ; t. 5)
Zawiera materiały z konferencji "Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego?", 21-22 kwietnia 2017 r.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia przy pracach.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki w latach 2015-2020" pt. "Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego" (moduł "Tradycja I a") 0504/nprh4/h1a/83/2015
Tekst częściowo w językach polskim i rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim.
„Niniejszy V tom pod tytułem 'Co znajduje się obrazach Henryka Siemiradzkiego?' jest wynikiem w międzynarodowej konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Muzeum Narodowe w Warszawie w dniach 21-22 kwietnia 2017 roku. Program konferencji przygotowała Irina Gavrash, a jego realizację w Muzeum Narodowym zapewniła Aneta Biały. Po raz pierwszy konferencję poświęcono wyłącznie twórczości Siemiradzkiego, a za istotny jej cel uznano interpretację obrazów i identyfikację dzieł architektury, rzeźby, ubiorów, waz i rzemiosła artystycznego oraz przedmiotów, znajdujących się w obrazach. Przedmiotem zainteresowania były także zagadnienia portretu, fotografii w dokumentacji twórczości, pamiątki po artyście i - jedyny literacki tekst Siemiradzkiego Lampa". [J. Malinowski (redaktor naczelny), Od redakcji, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382282 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pamiętnik Sztuk Pięknych = Fine Arts Diary ; nr. 16)
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim.
„Prezentowana publikacja zawiera studia, poświęcone różnorodnym problemom krytyki artystycznej, postawie krytyków - politycznej, społecznej, narodowej, zagadnieniom estetycznym i warsztatowym, analizom formalnym i stylistycznym dzieł sztuki, wreszcie interpretacjom twórczości artystów. Szczególny nacisk został położony na mało zbadany początek - pierwszą połowę XIX wieku, a także na środowisko lwowskie przełomu XIX i początku XX wieku. Układ tomu jest zasadniczo chronologiczny. Nie było jednak zamierzeniem redaktorów łączyć teksty w syntetyczne ujęcie dziejów krytyki sztuki w Polsce. Pierwotnym zamierzeniem była konferencja. Mogła ona stać się wkładem Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata w szerzej zakreślone obchody rocznicy. Autorami tekstów są jego członkowie i współpracownicy. Jednak pandemia pokrzyżowała plany i publikowany tom pozostanie głównym efektem działań".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380935 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy = The Art of Eastern Europe, ISSN 2353-5709 ; t. 7)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii.
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Część prac w języku angielskim i rosyjskim. Wstęp także w języku angielskim i rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Rocznik Sztuka Europy Wschodniej, założony w 2013 roku przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie, jest międzynarodowym pismem naukowym, poświęconym sztuce i kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej, zwłaszcza od XVIII wieku do współczesności. Publikowane są w nim materiały z konferencji i studia problemowe, dotyczące kluczowych zagadnień sztuki regionu i jego związków z innymi kręgami kulturowymi. Tom VII rocznika nosi tytuł Sztuka ukraińska XX wieku i polsko-ukraińskie związki arystyczne. Zawiera on artykuły obejmujące problematykę całego wieku XX i materiał z zakresu różnych dziedzin sztuki od impresjonistycznego i symbolistycznego malarstwa, secesyjnej i modernistycznej architektury, tendencji sztuki narodowej i poszukiwań nowego stylu przez awangardową sztukę lat 20. i na emigracji, by poprzez nurty realistyczne czasów socrealizmu dojść do sztuki w lat 60. i 70., w których pojawiły się nowe opozycyjne tendencje, obejmujące artystyczne „podziemie", rozszerzające zjawiska sztuki o eksperymenty fotograficzne i wykorzystanie nowych mediów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380919 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztuka Europy Wschodniej = Iskusstvo Vostočnoj Evropy = The Art of Eastern Europe, ISSN 2353-5709 ; t. 8)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł serii.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Część tekstów w języku polskim, część w języku rosyjskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Rocznik Sztuka Europy Wschodniej, założony w 2013 roku przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie, jest międzynarodowym pismem naukowym, poświęconym sztuce i kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej, zwłaszcza od XVIII wieku do współczesności. Publikowane są w nim materiały z konferencji i studia problemowe, dotyczące kluczowych zagadnień sztuki regionu i jego związków z innymi kręgami kulturowymi. Tom VIII rocznika Sztuka Europy Wschodniej po raz pierwszy podejmuje problematykę jednej epoki - Romantyzmu, włączając do zakresu merytorycznego tomu także oddziaływanie charakterystycznych dla niego idei i tendencji artystycznych na sztukę od 2 połowy XIX wieku do współczesności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380917 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej