Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(21)
Forma i typ
Książki
(21)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(3)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(17)
tylko na miejscu
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(17)
Czytelnia BG
(5)
Autor
Grabiński Stefan (1887-1936)
(3)
Grabiński Stefan (1887-1936). Opowiadania fantastyczne
(2)
Ronduda Łukasz (1976- )
(2)
Sienkiewicz Karol (1980- )
(2)
Beylin Marek (1957- )
(1)
Birl'ov Úrij (1952- )
(1)
Borkowski Henryk
(1)
Brochwicz Stanisław (1910-1941)
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Klątwa
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Kochanka Szamoty
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Na tropie
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Nietykalny
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Podzwonne
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Pomsta ziemi
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Przed drogą daleką
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Puszczyk
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Spojrzenie
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Szalona zagroda
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). W domu Sary
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Wampir
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936). Świadek Materna
(1)
Jakubowska Agata (1972- )
(1)
Jurgenson Nathan
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Lewinson Marek
(1)
Majmurek Jakub (1982- )
(1)
Miecznicka-Wcisły Barbara
(1)
Mirzoeff Nicholas (1962- )
(1)
Pijarski Krzysztof (1980- )
(1)
Popowski Jan
(1)
Powierza Jan
(1)
Pufal Marta
(1)
Radkiewicz Małgorzata
(1)
Rasińska Dora
(1)
Springer Filip (1982- )
(1)
Stanisławski Ryszard (1921-2000)
(1)
Szapocznikow Alina (1926-1973)
(1)
Szelągiewicz Jan
(1)
Szerszeń Tomasz (1981- )
(1)
Szotkowska-Beylin Olga Katarzyna
(1)
Zaremba Łukasz
(1)
Zaremba Łukasz (1983- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
1940 - 1949
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1901-2000
(3)
1918-1939
(2)
1901-1914
(1)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(14)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Temat
Rzeźbiarze polscy
(3)
Kobieta
(2)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
(2)
Sztuka polska
(2)
Tajemnica
(2)
AIDS
(1)
Althamer, Paweł (1967- )
(1)
Architekci polscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Brochwicz, Stanisław (1910- )
(1)
Camp (estetyka)
(1)
Feminizm
(1)
Film amerykański
(1)
Film autorski
(1)
Film europejski
(1)
Film wietnamski
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografie
(1)
Gender
(1)
Hansen, Oskar (1922-2005)
(1)
Hansen, Zofia (1924-2013)
(1)
Inność
(1)
Kampania wrześniowa (1939)
(1)
Kaszubi
(1)
Kontrkultura
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Kultura audiowizualna
(1)
Kultura masowa
(1)
Kultura popularna
(1)
Media społecznościowe
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Morza
(1)
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego (Warszawa)
(1)
Oświecenie
(1)
Performance
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Portrety
(1)
Przesądy
(1)
Queer theory
(1)
Rasińska, Dora
(1)
Reżyserzy amerykańscy
(1)
Reżyserzy wietnamscy
(1)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(1)
Rzeźba polska
(1)
Stanisławski, Ryszard (1921-2000)
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
Sztuka radziecka
(1)
Sztuka rosyjska
(1)
Teatr amerykański
(1)
Teatr eksperymentalny
(1)
Wiara
(1)
Więziennictwo
(1)
Więźniowie polityczni
(1)
Wojna 1939-1945 r.
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Zakony
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
2001-
(6)
1945-1989
(5)
1989-2000
(4)
1901-
(2)
1939-1945
(2)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1989-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Azja Południowo-Wschodnia
(1)
Chiny
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Petersburg (Rosja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Biografia
(3)
Horror
(3)
Opowiadania i nowele
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Film polski
(1)
Katalog wystawy
(1)
Listy
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Powieść
(1)
Publicystyka polska
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Relacja z podróży
(1)
Selfie
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(6)
Historia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Podróże i turystyka
(1)
21 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria Warszawska ; t. 2)
Dostęp również w wersji elektronicznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. CM KEK 332338, CM KEK 332618, CM KEK 313615 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Moja Azja : Dora na szlaku / Dora Rasińska. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Nowoczesne, 2019. - 203, [2] strony : fotografie, mapa ; 20 cm.
Dora to odważna poszukiwaczka przygód, która nie boi się samotnych wypraw nawet w najodleglejsze rejony świata. Tym razem wybiera się do Azji.Podczas swojej wyprawy podróżniczka przekonuje się, że w wielu z tych miejsc da się zjeść dosłownie wszystko, a niektóre potrawy okazują się naprawdę zaskakujące dla europejskiego podniebienia. Jednak czy odważy się spróbować dość kontrowersyjnej dla nas potrawy, jaką jest balut?Niezwykłe kulinaria to nie wszystko, co może nas w Azji zaskoczyć. Piękne krajobrazy, niecodzienne zwyczaje i kontekst społeczny to kolejne aspekty podróży, na które autorka zwraca szczególną uwagę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355150 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 332019 (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. CM KEK 322595 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. CM KEK 314479 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pierwsza biograficzna opowieść o Alinie Szapocznikow, jednej z najwybitniejszych artystek XX wieku. Przedwojenny Kalisz i Pabianice, łódzkie getto, obozy, niemal nietknięta wojną Praga, Warszawa realnego socjalizmu i odwilży, rewolucyjny Paryż, Nowy Jork lat siedemdziesiątych - to najważniejsze, choć nie jedyne odsłony tej pasjonującej opowieści. Jej bohaterka była osobą tyleż fascynującą co tajemniczą; o wielu sprawach ze swego życia nie chciała mówić. Marek Beylin rekonstruuje losy Aliny Szapocznikow, pokazuje jej artystyczną drogę, a przede wszystkim przywołuje tę niezwykłą, elektryzującą postać. I staje ona przed nami - zuchwała, niespokojna, pragnąca czerpać z życia garściami. Marek Beylin pokazuje twórczość Szapocznikow na artystycznym, obyczajowym i politycznym tle Polski i Europy, a przy tym opowiada o jej zmaganiu się z materią, poszukiwaniu nowych form, o genialnych rzeźbach i o tym, jak dziś odpowiadają na nie młodzi artyści. Przez karty książki przewijają się postaci krytyków i artystów, z którymi Szapocznikow była związana, poznajemy jej przyjaciół, m.in. Wojciecha Fangora, Marcela Duchampa, Rolanda Topora, Niki de Saint-Phalle, i jej dwie wielkie miłości: Ryszarda Stanisławskiego i Romana Cieślewicza. Bo to książka o życiu i sztuce pełnych erotyzmu, a także o rolach, w jakie wpisuje się kobiety-artystki i o tym, jak wielka sztuka i wyjątkowa osobowość się w nich nie mieszczą i jak je demaskują.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 334358 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Rzeźba XVIII-XX Wieku ; 1)
Indeks.
Streszcz. ang., ukr.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 73-49 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Polska Fantastyka)
Przedziwnie mieszają się w tej powieści tematy i języki. Po pierwsze snują się tu dwa romanse: jeden z kręgów arystokracji, a drugi z kaszubskiej wioski rybackiej. Drugim ważnym tematem jest tytułowy klasztor: żeński, ale nawiedzany przez przeklętego mnicha i obarczony mroczną tajemnicą. Po trzecie ważnym bohaterem jest samo morze: z niego wynurzają się różne przedmioty, byty, całe wyspy, ono karmi mieszkańców nabrzeża, ale też nieustannie im zagraża, na nim dokonuje się zbrodnia, ono wreszcie jest chlubą odrodzonego państwa polskiego i jego ważną granicą (tu zaczepiony jest poboczny, choć ciekawy wątek szpiegowski). Jedną z charakterystycznych cech tej powieści Grabińskiego stanowi obecność języka kaszubskiego, a także szczegółowych opisów codziennego, znojnego życia w różnych porach roku oraz niektórych wierzeń i obyczajów Kaszubów. Pisząc Klasztor i morze (wyd. 1928 r.), autor mógł się w tym względzie po części wzorować na wcześniejszym nieco (z 1924 r.) Międzymorzu Żeromskiego; może zresztą starszy kolega po piórze ośmielił, wskazał ciekawy kierunek. W tej warstwie jest to obyczajowa powieść realistyczna, niepozbawiona zresztą liryzmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369991 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Opowiadania fantastyczne / Stefan Grabiński)
(Polska Fantastyka)
Zawiera: Spojrzenie ; W domu Sary ; Na tropie ; Świadek Materna ; Kochanka Szamoty ; Nietykalny ; Przed drogą daleką.
We wszystkich tych drobnych obrazkach fabularnych pulsuje to samo tętno czegoś niewytłumaczalnego, niepoznawalnego, nieuchwytnego i — niesamowitego właśnie. Erotyzm, śmierć, szaleństwo i zbrodnia to sfery przylegające do tej mrocznej komnaty i pozwalające niekiedy uchylić kotarę, by zajrzeć w głąb. Jednak, o zgrozo, uchylenie kotary nie oznacza uchylenia rąbka tajemnicy! Cóż, że poznamy realne okoliczności schadzek z Jadwigą Kalergis w willi „Pod Lipami” przy ul. Zielonej 8? Że odsłoni się finał i znaczenie „szarego snu” dręczącego przez szereg nocy nieszczęsnego W. Lasotę? Że rozsądny mizogin Władek położy kres podstępnym praktykom Sary Bragi? Że okaże się, skąd pochodziły lilie, którymi obsypane zostały zwłoki dwudziestoletniej hrabianki Walerii z „Czerwonego Zamku”? Niesamowite umyka tym rozpoznaniom i podąża dalej swoim szlakiem, co jakiś czas migając nam przed oczyma jak złota łuska węża wśród traw na słonecznej łące.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370254 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Opowiadania fantastyczne / Stefan Grabiński)
(Polska Fantastyka)
Zawiera: Puszczyk ; Pomsta ziemi ; Szalona zagroda ; Podzwonne ; Wampir ; Klątwa.
Pierwszy tom opowiadań fantastycznych Stefana Grabińskiego, opublikowany w 1909 roku. Wszystkie utwory eksplorują tematykę wiary, niekoniecznie religijnej. Wierzenia, przesądy, siła sugestii, mechanizm fatalistycznego myślenia. Wszystko to ma swoją moc i zdolność oddziaływania na ludzkie losy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370255 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
„Czy nam się to podoba czy nie, powstające właśnie społeczeństwo globalne jest społeczeństwem wizualnym” – pisze Nicholas Mirzoeff, badacz kultury wizualnej z New York University i zaangażowany krytyk społeczny. "Jak zobaczyć świat" to jego autorski, przystępny i niezwykle sugestywny przewodnik po współczesnej kulturze wizualnej, ułatwiający świadome poruszanie się w świecie, który w stopniu dotychczas niespotykanym jest współtworzony przez obrazy. Opisywane przez Mirzoeffa cyfrowe, miejskie, globalne społeczeństwo przekształca dotychczasowe formuły i gatunki obrazów, takie jak choćby autoportret, w nowy, własny język (tworząc na przykład najbardziej demokratyczne wcielenie autoportretu – selfie). Technologie wizualne służą jednak nie tylko działaniom oddolnym, progresywnym czy wywrotowym, ale również – a może przede wszystkim – władzy, która od XIX wieku konsekwentnie przekształca wizualność w przestrzeń prowadzenia polityki i działań wojennych. Szczytowym przejawem tego dążenia rządów światowych mocarstw jest wojskowy dron: latająca kamera wyposażona w rakietę, umożliwiająca zdalne zabijanie. Ponad czterdzieści lat po słynnych Sposobach widzenia Johna Bergera Nicholas Mirzoeff przedstawia najbardziej aktualny podręcznik krytycznego widzenia świata, pozwalający nam „zobaczyć świat” na nowo i zachęcający do otwierania oczu innym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339249 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Patriota wszechświata : o Pawle Althamerze / Karol Sienkiewicz. - Kraków : Wydawnictwo Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2017. - 478 stron : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
Reportaż o życiu i twórczości jednego z najciekawszych i najbardziej znanych polskich artystów współczesnych. z książki wyłania się fascynująca postać człowieka, dla którego sztuka nie ma granic, a życie jest tajemnicą współistnienia z innymi - i z Kosmosem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346490 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Bibliogr. s. 454-486. Indeks.
Fascynująca opowieść o grupie najbardziej znanych dziś polskich artystów, którzy wchodzili w świat sztuki na początku lat 90. Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra, Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Piotr Uklański to czołowe nazwiska sztuki współczesnej, a zarazem bohaterowie głośnych skandali, którzy świadomie uciekali się do estetyki szoku i sięgali po tematy objęte społecznym tabu. Karol Sienkiewicz w porywający sposób opowiada o ich artystycznej działalności, pokazując nie tylko postawy i twórczość, ale też realia społeczne i obyczajowe zmieniającej się w oka mgnieniu Polski.
Książka jest swoistą kroniką ostatnich dwudziestu lat widzianych przez pryzmat działań nonkonformistycznych artystów. Autora bardziej od zbioru obiektów, dzieł sztuki interesują wydarzenia, których sztuka była bohaterem lub sprawcą i sposób, w jaki artyści określali się wobec rzeczywistości i kształtowali dyskusję. Dlatego równie ważne w tej historii są instytucje kultury, takie jak Zachęta czy CSW, ale też Kościół i politycy – wytaczający artystom procesy za obrazę uczuć religijnych i publicznej moralności. Co zresztą trwa do dziś. Po książkę Sienkiewicza powinien sięgnąć każdy, kto chciałby poznać kulisy słynnej szarży Daniela Olbrychskiego na pracę Piotra Uklańskiego Naziści albo dowiedzieć się, jak doszło do powstania Piramidy zwierząt Katarzyny Kozyry. Zatańczą ci, co drżeli to jednak znacznie więcej niż inteligentne wprowadzenie do polskiej sztuki współczesnej. Ta subiektywna opowieść, prowadzona ze swadą, dowcipem i prawdziwym talentem literackim, zachowuje nerw i rytm czasu zmian.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331201 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zaczyn : o Zofii i Oskarze Hansenach / Filip Springer. - Kraków : Wydawnictwo Karakter ; Warszawa : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2013. - 258, [6] s., [16] s. tabl., [9] k. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
(Mówi Muzeum)
Błyskotliwy reportaż biograficzny poświęcony parze polskich architektów-wizjonerów, którym przyszło tworzyć w epoce PRL-u. Losy Oskara Hansena i jego rodziny mogłyby posłużyć za scenariusz niejednego filmu. Syn Norwega i Rosjanki wojnę spędza w Wilnie, gdzie przyłącza się do polskiej partyzantki. Po wojnie studiuje architekturę i wyjeżdża na stypendium do Paryża. Tam trafia do pracowni Jeannereta i odwiedza wielkich malarzy, m.in. Picassa, któremu udziela kilku cennych rad. Pomimo propozycji pozostania na Zachodzie, wraca do kraju, gdzie wraz z żoną, Zofią, pracuje jako architekt i tworzy koncepcję Formy Otwartej. Projekty Hansenów są śmiałe, niestandardowe i dostosowane do potrzeb zwykłych ludzi - kto nie chciałby mieć mieszkania skrojonego na własną miarę? Niestety, w szarej rzeczywistości PRL-u pomysły te ulegają pewnym modyfikacjom, na co architekci nie mają już wpływu. Rezultat to m.in. owiane złą sławą warszawskie osiedle Przyczółek Grochowski, miejsce, którego się nie wybiera, lecz na które jest się skazanym... Tam właśnie decyduje się zamieszkać autor książki, Filip Springer. Chce on na własnej skórze poczuć, jak żyje się w miejscu urzeczywistnienia teorii Hansenów i zrozumieć, dlaczego ich nowatorskie pomysły nie najlepiej sprawdziły się w rzeczywistości. Książka Filipa Springera to opowieść o niebanalnych osobowościach, niezwykłych ludzkich losach, odważnej architekturze, ale także ľ a może przede wszystkim ľ o naszej mentalności. I o tym, jak bardzo brakuje nam dziś wizji naprawy świata, która - jak u Hansenów - opierałaby się na wierze w człowieka i poczuciu powinności wobec innych. Rzecz wciągająca, dająca do myślenia i po prostu mądra.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 324067 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 320607 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Czego w filmie szukają Anka i Wilhelm Sasnalowie czy Katarzyna Kozyra? Dlaczego Zbigniew Libera nakręcił pełnometrażowe dzieło, które pokazywany ma być w kinach, a nie tylko w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych? Czy chodzi wyłącznie o większe budżety? A może zupełnie o coś innego? Kino–Sztuka to nowe zjawisko artystyczne, w ramach którego twórcy z pola sztuki współczesnej, zmieniają się w reżyserów pełnometrażowego kino fabularnego. Kręcą oni narracyjne, operujące emocjami, aktorskie filmy, skierowane do kinowej, a nie tylko galeryjnej publiczności. Krótko mówiąc, Kino–Sztuka to zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej. Zjawisko to dopiero się tworzy, jednak już widać, że nie będzie ono miało spójnej estetyki. Jego siłą będzie różnorodność estetyk i strategii wobec nowego medium. Autorzy, podążając za tą różnorodnością, przedstawiają państwu książkę , zestawiającą bogatą kolekcje materiałów źródłowych (fragmenty scenariuszów, fotosy, dokumentacje prac) z tekstami analitycznymi. Najciekawsze są jednak rozmowy, jakie podejmują z artystami, m. in. Oskarem Dawickim, Katarzyną Kozyrą, Zbigniewem Liberą, Anką i Wilhelmem Sasnalami, czy Wojciechem Marczewskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339238 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The social photo : on photography and social media, 2019.
Nathan Jurgenson, młody badacz społeczeństwa, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek. I odpowiada na nie w nieoczywisty sposób: zamiast potępiać strumień fotek jako nieprawdziwą i nieartystyczną fotografię, proponuje ich pogłębione rozumienie - jako filtru, przez który widzimy otaczającą nas rzeczywistość, i jako sposobu porozumiewania się z innymi. Obiektyw aparatu fotograficznego, który nosimy w kieszeni, zmienił spojrzenie na nas samych i świat, w którym żyjemy - fotka to nieustanna komunikacja, a świat istnieje tylko o tyle, o ile jest komunikowany.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368832 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Indeks.
"Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic – tego, co piękne, tego, co stosowne, tego, co uznane, tego, co bezpieczne i tego, co silne. Jej narzędziem był performans – gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój użytek cudze przestrzenie, sprawiając, że literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i życie nieodwołalnie tracą autonomię wobec siebie nawzajem. Narzędziem performansu była zaś często odmieńczość, czyli queer – brak uznania dla kulturowych norm pętających wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję. Ta książka to tylko mały wycinek historii performansu, historii queeru, historii Nowego Jorku, historii kontrkultury i zarazem popkultury. Wycinek trochę inny niż te najbardziej znane i najczęściej opowiadane, bo więcej tu kobiet, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co zwykle. Opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu bardzo szeroko) na Manhattanie – na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy – od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364952, 372620 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Indeks.
Czym jest Oświecenie? pytał Immanuel Kant w słynnym tekście z 1784 roku. Ponad dwieście lat później autorzy i autorki tekstów zawartych w książce powracają do tego pytania, ale stawiają je inaczej: jako konkretną, polityczną kwestię dotyczącą kształtu i perspektyw istnienia świata, w którym żyjemy. Zewsząd słychać dziś pesymistyczny refren: kres oświeceniowej tradycji głoszą myśliciele przynależący do rozmaitych tradycji intelektualnych i utożsamiani z różnymi opcjami politycznymi. Do głosu dochodzą ponownie religijne fundamentalizmy, rośnie nieufność wobec nauki. W kontrze do tego sposobu myślenia książka pokazuje Oświecenie jako epokę, która cały czas trwa: nie jako fantom, lecz jako żywa rama definiująca kształt naszej teraźniejszości, jako polityka krytycznego myślenia. Dziedzictwo oświeceniowe to nie balast, trup, którego należy reanimować lub dobić, lecz raczej coś jeszcze niezrealizowanego, ciągle niedopełnionego coś, co dopiero nadchodzi.
Integralną częścią książki jest esej wizualny. Prace pochodzą z kolekcji Gabinetu Rycin BUW, pierwszej kolekcji grafiki w Polsce, założonej przez króla Stanisława Augusta. Prace historyczne uzupełnione są artystycznymi komentarzami współczesnych artystów, które powstały specjalnie na potrzeby wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2018 roku i książki.
Autorzy i autorki tekstów w książce: Edwin Bendyk pisze o związkach postoświeceniowego paradygmatu z techniką i futurologią; Rafał Matyja zastanawia się, czy mamy dziś do czynienia z końcem oświeceniowej wyobraźni i co dziś pozostało z Oświecenia; Iwona Kurz pisze o kwestii niedokończonej emancypacji i powinnościach uniwersytetu; Agata Sikora analizuje panoptyczne i dystopijne dyskursy wewnątrz nowoczesności; Olga Stanisławska wychodzi od paradoksów związanych z pojęciem „rasy” w Oświeceniu i pisze o splocie problematyki rasizmu oraz płci w współczesnych dyskursach postkolonialnych; Adam Lipszyc tropi „akty oświecenia” w literaturze; Paweł Mościcki zastanawia się nad figurami współczesnego libertynizmu w literaturze francuskiej; Łukasz Ronduda i Tomasz Szerszeń wskazują, gdzie należy szukać źródeł polskiej nowoczesności i do jakich obrazów warto w tym poszukiwaniu się odwołać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366495 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kino Muzeum)
Bibliografia na stronach 257-258. Indeksy.
Współfinansowanie: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.
Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.
Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383540, 382310 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej