Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(21)
Forma i typ
Książki
(20)
Poezja
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Muzyka
(1)
Dostępność
dostępne
(20)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(20)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Solarz Janusz (1959- )
(5)
Sikorski Cezary (1957- )
(4)
Dickinson Emily (1830-1886)
(3)
Dickinson Emily (1830-1886). Collected Poems
(3)
Dickinson Emily (1830-1886). Wiersze zebrane
(3)
Janas-Dudek Barbara (1976- )
(2)
Raciborska Olga
(2)
Rudowicz Teresa (1969- )
(2)
Samsel Karol (1986- )
(2)
Wawrzkiewicz Marek (1937- )
(2)
Babińska Teresa
(1)
Borowczyk Jerzy (1968- )
(1)
Cerebież-Tarabicki Przemysław (1954- ). Szkice z życia materii martwej
(1)
Fryckowski Jerzy (1957- )
(1)
Jabr Ferris. Rodzinny ogród i geniusz Emily Dickinson
(1)
Kowalska Kalina (1966- )
(1)
Larek Michał (1978- )
(1)
Liskowacki Artur Daniel (1956- )
(1)
Mejbaum Wacław (1933-2002)
(1)
Osajda Mateusz (1978- )
(1)
Paszkowska Anna (ilustratorka)
(1)
Pawelec Andrzej (1964- ). Droga do Dickinson
(1)
Pawelec Dariusz (1965- )
(1)
Rapsa Krzysztof (1959- )
(1)
Rykowska Agnieszka
(1)
Schodowski Krzysztof (1983- )
(1)
Staroń Andrzej
(1)
Szaruga Leszek (1946- )
(1)
Słowik Aleksandra (1946- )
(1)
Trzcińska-Kijewska Jolanta
(1)
Wawrzkiewicz Marek (1937- ). Z drugiej szuflady
(1)
Wirpsza Witold (1918-1985)
(1)
Woltman Maciej
(1)
Żuliński Leszek (1949- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(13)
Okres powstania dzieła
2001-
(19)
1801-1900
(3)
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(21)
Język
polski
(20)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(15)
Literatura amerykańska
(3)
Muzyka polska
(1)
Temat
Krytyka literacka
(2)
Poezja
(2)
Cerebież-Tarabicki, Przemysław (1954- )
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Filozofia kultury
(1)
Historia filozofii
(1)
Historia literatury
(1)
Irracjonalizm
(1)
Kobieta
(1)
Kurecka, Maria (1920-1989)
(1)
Liskowacki, Artur Daniel (1956- )
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Marksizm
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poeci
(1)
Poeci polscy
(1)
Rapsa, Krzysztof (1959- )
(1)
Sikorski, Cezary (1957- )
(1)
Wawrzkiewicz, Marek (1937- )
(1)
Wirpsza, Witold (1918-1985)
(1)
Wolność
(1)
Żuliński, Leszek (1949-2022)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Gatunek
Wiersze
(15)
Album
(2)
Esej
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Broszura
(1)
Grafiki
(1)
Listy polskie
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Monodram
(1)
Muzyka polska
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Poezja polska
(1)
Poezja śpiewana
(1)
Proza poetycka
(1)
Sonety
(1)
Szkic literacki
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
21 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Mamidło / Barbara Janas-Dudek. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2020. - 66, [2] strony : ilustracja ; 24 cm.
Wiersze w tym zbiorze podzielone są na trzy części: Prolog, Makatka, Punkty zwrotne oraz Epilog i są swoistym lamentem kogoś, kto przeżywa zwykłą codzienność. Autorka twardo stąpa po ziemi. Nie wymyśla „pejzaży egzystencjalnych” tylko trzyma się behavioru w jakim egzystuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367252 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Zakład Pracy Chronionej" Barbary Janas-Dudek jest przewrotną alegorią. Aby określić jej charakter, podążmy przez moment tropem szkicu Waltera Benjamina, pt. "Park Centralny". Autor "Pasaży" nie pojawia się tu zresztą przypadkiem – wędrówka czytelnika po tomiku Janas-Dudek ma w sobie coś z wędrówki ponowoczesnego alegorysty, w którego maskę przybierał się Benjamin. W "Parku Centralnym" pisarz, analizując metaforykę Kwiatów zła, zaświadczał, że „alegoria barokowa zauważała zwłoki tylko z zewnątrz, Baudelaire zaś widział je również od wewnątrz”. To prawda. I świadkiem podobnego „strupieszenia” świata jest w swoim zbiorze Janas-Dudek. Widzi także od wewnątrz i daje temu wyraz, tworząc tomik synkretyczny, łącząc poezję alegoryczną z monodramem." (Karol Samsel)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367251 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bosy karmel / Kalina Kowalska. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2021. - 43, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Trzydzieści wierszy w tomiku podzieliła autorka na cztery części, każdą z nich obdarzając osobnym mottem. Pierwsze z nich brzmi - …próba generalna przed śmiercią. Dziwne, czyżby szło o rachunek sumienia? Rozjaśniają nieco sytuację tytuły kolejnych wierszy zaczynające się od słów „Piątka z…”, po czym następują określenia jakby wzięte z jakiegoś świadectwa. Piątka? Czy to wyraz pychy? Raczej coś w rodzaju minimum programowego – co trzeba umieć, żeby dostać piątkę. Czasem padają pytania, na które nie ma odpowiedzi. Zakres wiedzy i umiejętności szeroki. Przyroda, filozofia egzystencjalna, plastyka, zajęcia praktyczne, rachunkowość, nawet techniki obronne.
Wiersze Kaliny Kowalskiej w znacznym stopniu pokazują próby zbliżenia się do opisu tego, co nieuchwytne. Okazuje się, że o Bogu można pisać niekoniecznie na kolanach, o przemijaniu i śmierci niekoniecznie z rozdzieraniem szat, ale po prostu mądrze i intrygująco, tak by czytelnik czuł potrzebę rozszyfrowywania kolejnych sensów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367255 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Esej, Słowo, Rozmowa)
Publikacja sfinansowana przez Pomeranian Timber SA
"System Mejbauma nigdy nie przyjął formy systematycznej. Przez swoją transgraniczność i transagresywność czasami był nieco chaotyczny. Korzystał nie tylko z wykładu i perswazji, ale także z siły skrótu myślowego i prowokacji. Bo czyż nie jest prowokacją propozycja, by postęp kultury socjalistycznej mierzyć tempem wchłaniania Heideggera? Jaką miarą mierzyć twierdzenie, iż Leninowska koncepcja partii stanowi konkretyzację Heglowskiej koncepcji członu pośredniczącego między rozumem ogólnym a jednostkowym, i że jest to pierwszy w historii wypadek, kiedy Heglowska idea pojednania opuściła dziedzinę mitu i znalazła swoje - częściowo choćby - urzeczywistnienie. Bez wątpienia są to teoretyczne prowokacje, od których aż skrzy się dzieło Mejbauma. Ci, którzy pamiętają ostatnie lata "realnego socjalizmu", wiedzą, że miały one smak owocu z drzewa skrytego w cieniu wiedzy zapomnianej i nieco tajemnej. Tak, Mejbaum poruszał się wówczas po "ciemnej stronie mocy". Przywoływał koncepcje przeczące oczywistościom Światłości i Prawdy. Czyż nie po to napisał szkic i wiecznie młodym szatanie, w którym wizja "królestwa Bożego na ziemi" okazuje się efektem podszeptów Szatana, zaś wyzwolenie osiągane przez gnozę, nie wyprowadza poza sferę pozoru w tym samym stopniu, co jego alternatywa: ujawniający swoją iluzoryczność mechanizm rewolucji plebejskiej?" (fragment posłowia Cezarego Sikorskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367248 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Błędne ognie / Teresa Rudowicz ; [ilustracje Anna Paszkowska]. - Wydanie 1. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2014. - 93, [3] strony : ilustracje ; 24 cm.
Nowy tom wierszy kaliskiej poetki podzielony został na trzy części: „Wędruję”, „Wracam” i „Odchodzę”. Jednak nawet bez stron tytułowych, rozgraniczenia między tymi trzema cyklami wierszy byłyby czytelne. To osobne całości, niezwykle spójne wewnętrznie – podobny zabieg formalny sprawdził się z już zresztą w poprzednim tomie tej samej autorki - „Korzeniu werbeny”. Tam kolejne teksty spajały miesiące, godziny i kamienie szlachetne, do których odwoływał się podmiot liryczny, tu – są to odwiedzane kolejno miasta, oglądane w muzeach dzieła sztuki, a wreszcie – etapy przemijającego uczucia i rozstania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367253 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Korzeń werbeny / Teresa Rudowicz ; [ilustracje Olga Raciborska]. - Wydanie 1. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2013. - 70, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Współfinansowanie: Pomeranian Timber (Szczecin) ; Wokomex (Szczecin)
Autorką zbioru niemal pięćdziesięciu wierszy jest Teresa Rudowicz, a tytuł w pierwszym skojarzeniu przywodzi na myśl prace księdza Klimuszki lub ludowych znachorów: Korzeń werbeny. Wiersze Teresy Rudowicz mówią o bardzo ważnych rzeczach i wnikliwie sięgają ich nomen-omen - korzeni.
Zbiór składa się z trzech części. Są to cykle: pierwszy – 24 wiersze, których tytuły są godzinami doby. Drugi – 12 wierszy – miesięcy. Trzeci to 11 wierszy – kamieni szlachetnych oraz kończący epilog.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367245 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Za blisko / Agnieszka Rykowska ; [z grafikami Jolanty Trzcińskiej-Kijewskiej]. - Wydanie 1. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2021. - 48, [4] strony : ilustracje ; 24 cm.
„Za blisko” jest zbiorem wierszy, które nas rozszarpują od środka, podgryzają z każdej strony. Rozbijają. Nie sposób poświęcić się lekturze i za jednym razem przeczytać całości – potrzeba oddechu, uspokojenia, nabrania dystansu. Rykowska pisze o rzeczach niezwykle ważnych, nawet więcej – o najważniejszych! Podkreśla jak istotny jest dom i rodzina w procesie kształtowania młodego człowieka. Podmiot-dziecko nasiąknęło atmosferą swojego dzieciństwa, w dorosłość zabrało bagaż, jaki od początku tylko obciąża w tej wędrówce. Nosi bowiem walizkę pełną lęków, niepewności, wstydu, braku ciepła i czułości. Ma świadomość, że świat to nie tylko czerń i biel, i wybiera szarość.
Grafiki Jolanty Trzcińskiej-Kijewskiej są ilustracją motywów występujących w wierszach. Artystka czarną kreską uwydatnia to, co najbardziej przeraża, boli i porusza w wyznaniach oraz wspomnieniach kobiecego podmiotu Rykowskiej. Podsyca niepokój.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367257 (1 egz.)
Muzyka
CD
W koszyku
AltissimumAbiectum / Krzysztof Schodowski, Karol Samsel ; [ilustracje Krzysztof Schodowski]. - Wydanie I. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2012. - 99, [3] strony : ilustracje ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD).
Na płycie CD ilustracja poetycko-muzyczna do książki.
Tytuł płyty CD z okładki: Altissimum Abiectum / wykonawca Karol Samsel i inni ; muzyka i aranżacje: Kalimba.
"ltissimumAbiectum" Karola Samsela - poety i Krzysztofa Schodowskiego - artysty plastyka. Kolejny, ciekawy przejaw ekfrazy, tu budującej swój twórczy przekaz poetyckim słowem oraz grafikami w czerni i bieli.
Gdy o poezję idzie, znajdziemy w publikacji strofy pełne żaru i emocji, dbające o dyscyplinę słowa, a też jego jakość i dającą się osiągnąć świeżość. Te wersy niejednokrotnie wibrują, wprowadzając czytelnika w "hipnotyczny" stan - tylko należy się temu poddać.
Książka zawiera prawie czterdzieści grafik K. Schodowskiego. Misterną kreską wykonanych, czasami przywodzącymi na myśl technikę stalorytniczą lub drzeworytniczą. Ich motywem głównym jest człowiek oraz jego uwikłanie w pułapkach ludzkiej egzystencji.
Do książki dołączono płytę CD "Altissimum Abiectum" zespołu "Kalimba", której nagranie zrealizowano w studiu "Earthworm".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367250+CD (1 egz.)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Na 4 stronie okładki błędny ISBN.
Tytuł zbioru poetyckiego Cezarego Sikorskiego brzmi jak prorocza liczba. I w gruncie rzeczy nią jest. Pięćdziesiąt cztery sonety to samospełniająca się przepowiednia, wyrocznia, przed którą staje podmiot liryczny po to, aby dowiedzieć się prawdy o otaczającym go świecie. A w jaki sposób poeta dokonuje oglądu świata? Rzeczywistość sama odkrywa się powoli przed czytelnikiem, odsłania się stopniowo, uchyla swoje drzwi, zapraszając do swojego wnętrza. Zanim jednak do tego dochodzi, czytelnik musi przejść przez labirynt znaków, rozszyfrować je i oswoić.
Jest to tomik niezwykle ufilozoficzniony, wręcz z filozofią idący pod rękę, filozofią przeniknięty na wskroś, by nie powiedzieć „filozofią opętany”. Chwilami wydaje się, że jest to podręcznik stworzony do dokładnego przestudiowania tej dziedziny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367256 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. GR 6822 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Poezja Aleksandry Słowik jest dojrzała jak spełniony owoc. Tradycyjna przez jednoznaczną identyfikację z kobiecą wrażliwością i nowoczesną przez czułość wobec dramatów kobiety współczesnej. Tragizm nowoczesnej kobiety wynika z konfliktów między miłością i erotyzmem, podległością i wyzwoleniem, uczuciem i racjonalnością. Bo z jednej strony kobieta Aleksandry Słowik jest logiczna, praktyczna i silna, gdy nieco z góry spogląda na płaczącego rycerza, gdy boryka się z balastem przyziemnego ciała. A z drugiej należy do odmiennego porządku, w którym jest nieszkodliwie mylona z aniołem. Stąd poczucie deprecjacji, bo nikt nie kocha mieszaniny eteru i piór. Ta kobieta tęskni za Adamem, któremu odda się ze zwierzęcą determinacją i wyznaje: nazwij mnie jak Adam nazywał zwierzęta. Czeka na poetę, który jako jedyny może ją zrozumieć. W końcu woła: otwórz mnie otwórz bo oszaleję. Lecz nikt nie odpowiada. W tym świecie nie ma mężczyzn, a dokładniej – takich mężczyzn. Stąd tyle w tych wierszach miłości i śladowa obecność erotyzmu. Oraz wiele samoświadomej samotności, która daje poczucie przebywania na bezludnej wyspie. Nie jest to jednak zesłanie. Jest to stan zadowalającej równowagi. Samotnej wyspy reguła mnie chroni, pisze poetka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367246 (1 egz.)
Książka
W koszyku
47 sonneniziów : sonety z pierwszej linii / Janusz Solarz. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2019. - 122, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Sonnenizio – zostało wymyślone we Florencji w trzynastym wieku. Jego pomysłodawcą był Vanni Fucci. Jak sonet, ma czternaście linijek. Zaczyna się wersem z sonetu napisanego przez kogoś innego i powtarza to samo słowo wybrane z pierwszego wersu w pozostałych trzynastu linijkach. Dante umieścił pana Fucci w siódmym kręgu piekła jako złodzieja. Taką fikcyjną genezę przypisuje temu rodzajowi wiersza Kim Addonizio, kalifornijska poetka, która sama jest twórcą tej formy literackiej.
Książka poetycka nominowana do nagrody "Orfeusz".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367260 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziecinada / Janusz Solarz. - Szczecin : Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2020. - 67, [5] stron : ilustracje ; 24 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Dziecinada, podobnie jak Treny Jana Kochanowskiego czy późne wiersze Władysława Broniewskiego napisane po tragicznej i przedwczesnej śmierci jego córki Anki, to cykl utworów poświęconych córkom autora. Ich napisanie nie wynikało jednak z rozpaczy ojca po odejściu ukochanego dziecka, ale raczej z zadumy, która towarzyszy obserwacji epizodów z dorastania latorośli. Jest w tych obserwacjach nieco niewinnego piękna, sporo radości i obecny w tle przejmujący smutek. Dojrzewanie dzieci to także ich odchodzenie we własną dorosłość, które uzmysławia rodzicom przemijanie czasu i ich samych. Można więc nazwać "Dziecinadę" trenami dla żyjących córek, pochwałą życia, które uczy nas by akceptować śmierć.
Z wyjątkiem wiersza otwierającego "Dziecinadę", wszystkie inne utwory napisane są w tradycyjnym metrum. Wprawny czytelnik znajdzie wśród nich villanelle i pantoumy, choć większość z nich napisana jest Mickiewiczowskim trzynastozgłoskowcem, który służy poecie, podobnie jak to było w przypadku Mickiewicza, w opisywaniu odchodzących światów. Kontrapunktem dla epickiego rozmachu wieszcza jest migawkowy charakter tych wierszy. "Dziecinada" nie jest monolityczną epopeją dokumentującą ostatni zajazd na Litwie. Jest za to epizodycznym przeglądem zapamiętanych wydarzeń, heroikomiczną narracją, podawaną czytelnikowi w stylu staccato, gdzie każdy wiersz to wyraźnie oddzielony wycinek całości, którą trzeba sobie dopowiedzieć. Ta epizodyczność i dramatyczny wymiar "Dziecinady" znajduje swoje uwypuklenie w tytułach nadanych większości wierszy, zaczerpniętych z archiwów polskiej kinematografii. Ten brawurowy wybór wierszy kończy się bezpośrednim odnośnikiem do "Trenów" Kochanowskiego. Tym razem nieboszczka Urszulka pyta ojca czy miał prawo brać jej nieszczęście za kanwę utworów, które przyniosą im obydwojgu nieśmiertelność, tak jakby owa nieśmiertelność była jakimś wyjątkowym darem. To jest poniekąd to samo pytanie, które zadaje "Dziecinada". Czy jest coś dobrego w tym, że poeta lub autor jest pasożytem, karmiącym swoją wyobraźnię materią cudzych doświadczeń? Odpowiedź należy do czytelników.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367261 (1 egz.)
Książka
W koszyku
„15 listów” - Czy to są erotyki? Tak, ale niezupełnie... W główny ton nieustannie wdzierają się inne konteksty: samotność, ulotność szczęścia, nieosiągalność spełnień, rachunki sumienia, starość, choroba, niedołężność, niestałość wigoru i wigor niestałości, chimera kresu, maszkaron uciekającego czasu... Stary poeta z jednego wiersza mówi do swojej nieobecnej żony:Trzymamy się za ręce. Nasze stare dłonie / Jeszcze są ciepłe. To jest szary popiół, / Na ognisku, przy którym siedzieli wędrowcy / I odeszli przed chwilą w mrok czerwcowej nocy / I my też tam idziemy; choć jeszcze nie wiemy.
W tych piętnastu wierszach mocno bije w oczy także ich „drugie piętro”. To ich „wymiar egzystencjalny”. W tym wszystkim tłucze się wyrazisty „duch i spleen” istnienia. Miłość zderza się ze śmiercią, z niepojętym fiaskiem oczekiwań, z zagadką niespełnienia, z galopadą niepokojów, z rajem nie zawsze rajskim, a więc nie nadążającym za naszymi oczekiwaniami. Z tym zerwanym jabłkiem, po nadgryzieniu którego może otworzyć się piekło. Marek nie tylko wszedł w mistrzowskim stylu w „lirykę roli”, ale też w „lirykę intelektu”. Jego „casanoviana” ocierają się o jakiś zagadkowy smutek istnienia. To piękna nuta w tych wierszach. Wawrzkiewicz jest mistrzem nastrojów i pejzaży.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367254 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Esej, Słowo, Rozmowa)
Bibliografia prac Marka Wawrzkiewicza na stronach 519-521.
"Wawrzkiewicz opowiada o miejscach, które kipiały literaturą, pachniały alkoholem, szczypały w oczy dymem, a dzisiaj są filiami światowych banków, O ludziach, których już nie ma, a pamięć o nich trzeba ocalić. Warszawa, jaką pamięta niewielu. To nie jest wywiad-rzeka. To wywiad-trzęsawisko. Wciąga." (Jerzy Fryckowski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Esej, Słowo, Rozmowa)
Współfinansowanie: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Listy z oflagu pozwalają poznać nieznane wątki autobiograficzne Wirpszy (historię jego narzeczeństwa z Marylą Kurecką, niektóre fakty z życia w dwudziestoleciu międzywojennym, egzystencję w niemieckim obozie jenieckim i inne). Zawartość, jak i styl epistolograficznych wypowiedzi poety dowodzą, że zalążki jego poetyki, języka, wyobraźni tkwiły już w nim dwudziestoparoletnim. Już tu wychodzi na jaw mieszanie się rozmaitych dziedzin sztuki, prawa, geografii, filozofii czy religii, a przy tym charakterystyczna jakość, która w dojrzałych dziełach objawi się jako Wirpszowska ironia i groteska. Listy bardzo młodego człowieka potwierdzają słabo upowszechnioną opinię środowiskową (jej depozytariuszem jest Krzysztof Karasek), że Witold Wirpsza był największym erudytą wśród polskich poetów XX wieku. Książka stanowi ważny i nieodzowny materiał do rekonstrukcji biografii Witolda Wirpszy oraz obszar, w którym wnikliwy czytelnik znajdzie genezę wielu jego utworów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335649 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Esej, Słowo, Rozmowa)
Współfinansowanie: Pomeranian Timber ; Wokomex
"Rozmowa Cezarego Sikorskiego i Leszka Żulińskiego to prawdziwa rozmowa - z gatunku tych, coraz rzadszych, w których rozmówcy są nie tylko gotowi do głoszenia i obrony własnych poglądów, ale i ciekawi, wprost głodni zdania drugiej strony. A że rozmawiają tu ze sobą nie tyl­ko dwaj poeci, ale też ludzie o bogatych życiorysach i doświadczeniach, ich erudycyjny dialog o literaturze i filozofii, życiu i śmierci, jest równo­cześnie pokoleniową biografią i prywatną spowiedzią, w której nie brak goryczy (czasem grzesznej satysfakcji), lecz i wyznania win. Rozległy jest zresztą obszar, po którym się poruszają, dzieląc się fascynacjami, lecz i wiodąc spór o Marksa i Heideggera, Fausta i Judasza, Miłosza i Herberta. A że w tej dyskusji monady Leibniza i zdrada klerków, epikureizm i ka­tastrofizm, Jan Sebastian Bach i Rafał Wojaczek, Pan Cogito i św. Józef są nie tylko tropami kulturowymi, po których wędrują, ale też ich bar­dzo osobistymi spotkaniami z rzeczywistością, słucha się jej (czytając) tak, jakby była nie tylko starannym zapisem wymiany myśli, lecz i rzeczywi­stą rozmową „na żywo”, nocą, przy polskim stole." (Artur D. Liskowacki)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367247 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiersze zebrane = Collected Poems / Emily Dickinson ; t. 3)
Zawiera także: Droga do Dickinson / Andrzej Pawelec.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Dwujęzyczne wydanie wszystkich wierszy Emily Dickinson, w tłumaczeniu Janusza Solarza, w trzech tomach. Wiersze podzielono na bloki tematyczne, w ten sposób każdy z tomów prezentuje inny aspekt metafizyki poetki, uzupełniony poezją o tematyce przyrodniczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367264 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiersze zebrane = Collected Poems / Emily Dickinson ; t. 2)
Zawiera także: Rodzinny ogród i geniusz Emily Dickinson / Ferris Jabr.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Dwujęzyczne wydanie wszystkich wierszy Emily Dickinson, w tłumaczeniu Janusza Solarza, w trzech tomach. Wiersze podzielono na bloki tematyczne, w ten sposób każdy z tomów prezentuje inny aspekt metafizyki poetki, uzupełniony poezją o tematyce przyrodniczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367263 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiersze zebrane = Collected Poems / Emily Dickinson ; t. 1)
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Dwujęzyczne wydanie wszystkich wierszy Emily Dickinson, w tłumaczeniu Janusza Solarza, w trzech tomach. Wiersze podzielono na bloki tematyczne, w ten sposób każdy z tomów prezentuje inny aspekt metafizyki poetki, uzupełniony poezją o tematyce przyrodniczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367262 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej