Plakat reklamowy
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(2)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Forbert Leo (1880-1938)
(1)
Skibicki Marcin
(1)
Szymanowicz Maciej (1975- )
(1)
Trzcińska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Wołyński Zbigniew K. (1921-2008)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Kobieta
(6678)
Język angielski
(3444)
Rodzina
(3396)
Język niemiecki
(3177)
Relacje międzyludzkie
(3099)
Plakat reklamowy
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2782)
Przyjaźń
(2631)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2263)
Film fabularny
(2183)
Miłość
(2124)
Muzyka rozrywkowa
(2120)
Żydzi
(2045)
Literatura polska
(2019)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1986)
Powieść polska
(1942)
Życie codzienne
(1916)
Pisarze polscy
(1883)
Zabójstwo
(1881)
Dzieci
(1747)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1599)
Mężczyzna
(1577)
Kościoły i kaplice
(1496)
Wojsko
(1457)
Kultura
(1442)
Język polski
(1357)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1286)
Politycy
(1280)
Tematy i motywy
(1276)
Historia
(1264)
Policjanci
(1261)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1245)
Polityka
(1241)
Podróże
(1237)
Dziewczęta
(1198)
Nastolatki
(1133)
Małżeństwo
(1103)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1094)
Władcy
(1080)
Zwierzęta
(1068)
Magia
(1067)
Powieść angielska
(1062)
Sztuka
(1057)
Uczucia
(1057)
Literatura
(1052)
Jazz
(1027)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1009)
Film amerykański
(995)
Rodzeństwo
(980)
Literatura niemiecka
(978)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(950)
PRL
(922)
Polityka międzynarodowa
(921)
Powieść amerykańska
(909)
Powieść angielska - 20 w.
(888)
Kościół katolicki
(878)
Wielkanoc
(864)
Holokaust
(856)
Sekrety rodzinne
(856)
Społeczeństwo
(856)
Muzyka polska
(855)
Rock
(853)
Poezja polska - 20 w.
(848)
Powieść francuska
(831)
Sztuka polska
(818)
Ludzie a zwierzęta
(788)
Osoby zaginione
(784)
Duchowieństwo katolickie
(774)
Młodzież
(774)
Arystokracja
(765)
Boże Narodzenie
(761)
Śmierć
(743)
Przestępczość zorganizowana
(723)
Wojna
(716)
Relacja romantyczna
(711)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(700)
Pisarze
(697)
Teatr polski
(696)
Chłopcy
(684)
Poszukiwania zaginionych
(682)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(666)
Nauka
(663)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Samorealizacja
(661)
Obyczaje i zwyczaje
(660)
Polacy
(645)
Miasta
(641)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(623)
Świadomość społeczna
(615)
Uprowadzenie
(614)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Francja
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Album
(1)
Biografia
(1)
Katalog wystawy
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Historia
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 303-309.
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego "Boy-Żeleński"
Streszczenie w języku francuskim.
Książka jest faktograficznym zapisem historii dziewiętnastowiecznego plakatu francuskiego i jego miejsca w społeczeństwie. Czytelnik odnajdzie w niej informacje o prekursorach tej sztuki, którą we Francji nazwano art de la rue - sztuką ulicy. Nim rzeczywiście stała się sztuką, musiała udowodnić, że język, którym się posługuje, nie jest "podrzędnym", "gorszym" od spotykanego na oficjalnych salonach paryskich. Prowadziła do tego długa droga, której opis znajduje się na kartach książki: od pierwszych, prekursorskich prac Jeana-Alexisa Rouchona poprzez plakat księgarski, barwne ilustracje "ojca" francuskiego plakatu Jules'a Chéreta aż do plakatu art nouveau i posecesyjnych prac Leonetta Cappiella.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355704 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 209-210.
Książka ma dwie bohaterki. Pierwszą jest mama autorki Zofia z Koszelów Trzcińska, rysowniczka i graficzka. Uzyskawszy w 1930 roku dyplom warszawskiej Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Malarstwa (poprzedniczki Akademii Sztuk Pięknych), podjęła współpracę z ekskluzywnym Domem Towarowym Bracia Jabłkowscy przy ul. Brackiej 25. Tworzyła rysunki reklamowe i inne materiały promujące firmę i jej ofertę handlową: dekoracje, ulotki, foldery, kalendarzyki, ogłoszenia prasowe. Około 130 jej dzieł zostało opublikowanych w tej książce.
Przed wojną Zofia Koszelanka była wziętą i cenioną autorką grafiki użytkowej i reklam w stylu art déco. Z jej pracami musiał się zetknąć każdy, kto choć raz kupował coś w warszawskim Domu Towarowym Braci Jabłkowskich. Dla tej firmy przygotowywała ulotki, kartki pocztowe i słynne logo, które brzmiało: "Bracia Jabłkowscy. Warszawa 1. Bracka 25. Magazyn ludzi zadowolonych". Grafika użytkowa to jednak sztuka ulotna, która szybko ulega rozproszeniu i zniszczeniu. Tak też się stało z twórczością Koszelanki. Dlatego po latach jej córka Małgorzata Trzcińska-Dąbrowska postanowiła przypomnieć postać matki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388924 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Wdzięk i fantazja" : moda i reklama w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego (1921-2008) / red. Maciej Szymanowicz. - Gdańsk : Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2022. - 448, [2] strony (w tym złożone) : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 28 cm.
Wystawa: Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, 25 marca 2022 r. - 30 czerwca 2023 r.
Bibliografia na stronach 436-439.
Historia fotografii reklamowej i mody w dobie PRL-u jest jednym z najsłabiej rozpoznanych epizodów w dziejach polskiej twórczości fotograficznej. Specyfika gospodarczo-polityczna kraju oraz skupienie środowiska fotograficznego wokół celów wyznaczonych przez Związek Polskich Artystów Fotografików powodowały, że działalność komercyjna była marginalizowana i niemal całkowicie pomijana w twórczych życiorysach.
Jedną z postaci nieobecnych w omówieniach dwudziestowiecznej fotografii jest bohater wystawy Zbigniew K. Wołyński, twórca, który odegrał ogromną rolę w kształtowaniu ówczesnych wyobrażeń o fotografii reklamowej i mody. Był fotografem wyznaczającym trendy w rodzimym środowisku twórców reklamy, jednocześnie w jego postawie i specyfice warsztatu można ujrzeć odbicie szeregu uwarunkowań i konteksty funkcjonowania ówczesnych twórców nakierowanych na cele utylitarne. W okresie od połowy lat pięćdziesiątych do schyłku dekady gierkowskiej jego prace wielokrotnie nabierały charakteru materiału wzorcowego. Był on też pierwszym polskim teoretykiem fotografii mody, publikującym w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, a jego teksty, ilustrowane własnymi pracami, ukazywały się na terenie krajów demokracji ludowej. Pośród nich jednym z najważniejszych był artykuł pt. "Charme und Phantasie" opublikowany w niemieckim czasopiśmie „Fotografik” w 1957 roku, od którego został zapożyczony tytuł niniejszej wystawy. Związki artysty ze światem mody wynikały z faktu, że w okresie 1956-1958 był etatowym fotografem „Biura Mody”, firmy, która stanowiła zalążek legendarnej Mody Polskiej.
Wołyński, od przełomu lat 50. i 60., zajmował się fotografią reklamową, pracując dla wielu zleceniodawców, a jego sukcesy na nielicznych ówcześnie wystawach organizowanych pod hasłami, najpierw, fotografii użytkowej i później, od lat siedemdziesiątych, fotografii reklamowej, przyniosły mu szereg nagród i zainteresowanie jego osobą w branży reklamowej. Był jedynym polskim fotografem, którego portfolia i omówienia kilkukrotnie przedstawiał na swoich łamach branżowy miesięcznik „Reklama”. Momentem kulminacyjnym kariery Zbigniewa K. Wołyńskiego stał się 1972 rok, kiedy w trakcie Międzynarodowego Kongresu Reklamy Socjalistycznej w Poznaniu eksponowano jego indywidualną wystawę jako jeden z elementów oprawy plastycznej tego szeroko komentowanego wydarzenia, mającego na celu wyznaczyć drogi rozwojowe działalności reklamowej w krajach RWPG. W jego pracach można odnaleźć szereg inspiracji, od wzorów płynących z przedwojennego awangardowego kina i fotografii, przez stylistykę fotografii zachodnich magazynów mody takich jak: „Vogue” czy „Harper`s Bazaar” po Polską Szkołę Plakatu.
Twórczość Zbigniewa K. Wołyńskiego stanowi niewątpliwie jedną z kluczowych części składowych dziedzictwa polskiej fotografii reklamowej drugiej połowy XX wieku, a wystawa jest tak zaaranżowana, by ukazać nie tylko dorobek artysty i jego źródła, ale również poprzez m.in. swoją architekturę - odtwarzającą wybrane aspekty oryginalnych pokazów artysty - pokazać kontekst funkcjonowania tego rodzaju prac w dobie PRL-u.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7681 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej