Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(51)
Forma i typ
Książki
(51)
Proza
(32)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(11)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(48)
wypożyczone
(3)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(51)
Biblioteka Austriacka
(1)
Autor
Konarzewska Marta (ilustratorka)
(9)
Makaruk Katarzyna
(4)
Okrasko Katarzyna
(4)
Barba Andrés (1975-)
(3)
Dzierzgowski Jan
(3)
Stroiński Maciej (1984- )
(3)
Auslander Shalom (1970- )
(2)
Gornick Vivian (1935- )
(2)
Jaroszuk Barbara
(2)
Jedliński Jakub (1977- )
(2)
Kamińska-Maurugeon Magdalena (1974- )
(2)
Le Tellier Herve (1957- )
(2)
Porter-Szűcs Brian (1963- )
(2)
Witczak Łukasz (1982- )
(2)
Aly Götz (1947- )
(1)
Becker Emma (1988- )
(1)
Borowski Gabriel
(1)
Carrington Leonora (1917-2011)
(1)
Cerda Dahlia de la (1985- )
(1)
Czudec Joanna
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Depko Andrzej (1962- )
(1)
Domosławski Artur (1967- )
(1)
Dzierzgowska Anna
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Emezi Akwaeke (1987- )
(1)
Galeano Eduardo H. (1940-2015)
(1)
Geppert Beata
(1)
Ginzburg Natalia (1916-1991)
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Granovski Yossi (1952- )
(1)
Grela Marek (1949- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Chata, taka z drewna
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Nomadka
(1)
Górny Maciej (1976- )
(1)
Helfer Monika (1947- )
(1)
Iwaszkiewicz Karolina (1980- )
(1)
Izagirre Ander (1976- )
(1)
Jankowska Hanna (tłumaczka)
(1)
Jurszo Robert (1981- )
(1)
Kohan Martín (1967- )
(1)
Kolbert Elizabeth (1961- )
(1)
Konowrocka-Sawa Dorota
(1)
Kłobukowski Michał (1951- )
(1)
Lisowki Rafał
(1)
Lispector Clarice (1920-1977)
(1)
MacCarthy Fiona (1949-2020)
(1)
Marrodán Casas Carlos (1948- )
(1)
Martinez Juan Jose (1986- )
(1)
Martinez Oscar (dziennikarz)
(1)
NDiaye Marie (1967- )
(1)
Nixey Catherine (1980- )
(1)
Nolan Megan
(1)
Nolan Megan (1990- )
(1)
Obirek Stanisław (1956- )
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Pindel Tomasz (1976- )
(1)
Piątek Grzegorz (1980- )
(1)
Rotbard Sharon (1959- )
(1)
Sawka Jerzy (1949- )
(1)
Scott Linda (1952- )
(1)
Sedaris David (1956- )
(1)
Shteyngart Gary (1972- )
(1)
Siemion Piotr (1961- )
(1)
Sośnicki Dariusz (1969- )
(1)
Szaulińska Katarzyna (1987- )
(1)
Tarczyński Piotr (1983- )
(1)
Taylor Sunaura (1982- )
(1)
Teperek Agata (1988- )
(1)
Uzdański Grzegorz (1979- )
(1)
Vater Roman
(1)
Wanat Ewa (1962-2023)
(1)
Wasilewska Anna (1952- )
(1)
Williams John (1922-1994)
(1)
Wiśniewski Jakub (1990- )
(1)
Wlekły Mirosław (1978- )
(1)
Wołk-Łaniewski Jerzy (1986-2024)
(1)
Zambra Alejandro (1975- )
(1)
Zano Agata
(1)
Zawada Łukasz (1984- )
(1)
hooks bell (1952-2021)
(1)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(51)
Okres powstania dzieła
2001-
(45)
1901-2000
(7)
1945-1989
(5)
1939-1945
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(51)
Język
polski
(51)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(10)
Literatura polska
(7)
Literatura francuska
(5)
Literatura hiszpańska
(3)
Literatura angielska
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Literatura żydowska
(2)
Literatura argentyńska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura brazylijska
(1)
Literatura chilijska
(1)
Literatura hebrajska
(1)
Literatura izraelska
(1)
Literatura meksykańska
(1)
Literatura nigeryjska
(1)
Literatura salwadorska
(1)
Literatura senegalska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Kobieta
(9)
Rodzina
(7)
Relacje międzyludzkie
(6)
Żydzi
(6)
Mężczyzna
(4)
Dzieci
(3)
Miłość
(3)
Pisarze
(3)
Przemoc
(3)
Społeczności lokalne
(3)
Ubóstwo
(3)
Emigracja
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Modernizm
(2)
Ojcostwo
(2)
Polityka międzynarodowa
(2)
Prawa zwierząt
(2)
Samotność
(2)
Adwokaci
(1)
Alkoholizm
(1)
Antysemityzm
(1)
Apostazja
(1)
Architekci
(1)
Architekci niemieccy
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura izraelska
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura polska
(1)
Aspiracje
(1)
Ateizm
(1)
Auslander, Shalom (1970- )
(1)
Bauhaus
(1)
Biskupi
(1)
Budownictwo
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budżety rodzinne
(1)
COVID-19
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cierpienie
(1)
Cyna
(1)
Dobrostan zwierząt
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dom dziecka
(1)
Dom publiczny
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziennikarze
(1)
Dziewczęta
(1)
Dżungle i lasy deszczowe
(1)
Ekonomia feministyczna
(1)
Emancypacja kobiet
(1)
Epidemie
(1)
Erotomania
(1)
Etyka społeczna
(1)
Feminizm
(1)
Ginzburg, Natalia (1916-1991)
(1)
Globalne ocieplenie
(1)
Gornick, Vivian (1935- )
(1)
Gropius, Walter (1883-1969)
(1)
Grupy etniczne
(1)
Guastavino, Rafael (1842-1908)
(1)
Guastavino, Rafael (1872-1950)
(1)
Górnictwo
(1)
Górnicy
(1)
Helfer, Monika‪ (1947- )
(1)
Hiszpanie
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Ideologia
(1)
Incele
(1)
Inżynierowie
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Judaizm ortodoksyjny
(1)
Język
(1)
Kanibalizm
(1)
Katolicyzm
(1)
Kobiecość
(1)
Kolonializm
(1)
Konflikt
(1)
Konflikt palestyńsko-izraelski
(1)
Korupcja
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kościół wczesnochrześcijański
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Le Tellier, Herve (1957- )
(1)
Lenistwo
(1)
Lockdown
(1)
Macierzyństwo
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
Matki i córki
(1)
Matki i synowie
(1)
Małżeństwo
(1)
Miasta
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Migracje
(1)
Męskość
(1)
Młodociane matki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(22)
2001-
(14)
1945-1989
(9)
1801-1900
(8)
1989-2000
(8)
1914-1918
(5)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1939-1945
(3)
1701-1800
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1900
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
Temat: miejsce
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(4)
Polska
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Europa
(2)
Francja
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Argentyna
(1)
Austria
(1)
Bizancjum (państwo dawne)
(1)
Boliwia
(1)
Chile
(1)
Jafa (Tel Awiw-Jafa ; część miasta)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Meksyk
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Niemcy
(1)
Nigeria
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Potosi (Boliwia)
(1)
Rosja
(1)
Salwador
(1)
Santiago (Chile)
(1)
Stambuł (Turcja)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Szwecja
(1)
Tel Awiw-Jafa (Izrael)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Waterford (Irlandia)
(1)
Włochy
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Powieść
(16)
Opracowanie
(7)
Powieść autobiograficzna
(6)
Reportaż
(5)
Opowiadania i nowele
(4)
Esej
(3)
Powieść obyczajowa
(3)
Biografia
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Anegdoty
(1)
Dystopia
(1)
Poemat dygresyjny
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Publicystyka
(1)
Satyra
(1)
Thriller
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(12)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(4)
Architektura i budownictwo
(3)
Filozofia i etyka
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Religia i duchowość
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Ochrona środowiska
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Nauka i badania
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
51 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 467-485. Indeksy.
Słynny niemiecki historyk dokonuje przenikliwej analizy ogólnoeuropejskiej wrogości wobec Żydów. Genezy nowoczesnego antysemityzmu doszukuje się w powiększającym się pod koniec XIX wieku dystansie społecznym między szybko emancypującą się mniejszością żydowską a dużo wolniej przekształcającymi się wspólnotami chrześcijańskimi. Wzrost demokracji i poszerzające się prawa wyborcze paradoksalnie sprzyjały tejże wrogości, gdyż sukcesy żydowskie uznawano za nieuprawnione, odnoszone kosztem tzw. narodów gospodarzy. Aly pokazuje, jak nowoczesny antysemityzm karmiony przez nacjonalizmy, kryzysy gospodarcze i społeczne konflikty został zręcznie wykorzystany przez niemieckich okupantów w czasie II wojny światowej do realizacji polityki eksterminacji Żydów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370758 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Matka na obiad / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2022. - 309, [2] strony : ilustracje ; 21 cm.
Głównym bohaterem „Matki na obiad” jest Siódmy Seltzer, mąż i ojciec, zatrudniony jako lektor w wydawnictwie. Dla niego „tożsamość to zawsze było więzienie, z którego chciał tylko uciec - z bycia jakiegoś koloru (biały, czarny lub mieszany) i z jakiegoś miejsca w świecie (Ameryka, Europa, Rosja), bycia jakiejś płci (mężczyzna, kobieta) i orientacji (hetero lub homo), bycia jakiegoś rodzaju w sensie gramatycznym, jakiegoś wyznania (mono-, poli- i a-teizm) - z wiecznie się wydłużającej listy ciasnych cel więziennych, w których zamykano ludzi”. Ale od tożsamości nie da się uciec. Co prawda Siódmy dawno zerwał ze swoją rodziną, ale gdy się dowiaduje, że jego matka umiera, nie ma wyjścia - jedzie. Na łożu śmierci mama szepcze mu dwa słowa, których zawsze się spodziewał: „Zjedz mnie”. Prośba go nie dziwi, Seltzerowie bowiem to rodzina kanibali, należąca do prężnej niegdyś w Ameryce mniejszości etnicznej. Jest jednak pewien problem: matka ma sto dziewięćdziesiąt centymetrów wzrostu i waży dwieście kilo. To za dużo, nawet gdyby rozdzielić zmarłą pomiędzy wszystkie dzieci, których ma trzynaścioro. Sprawę pogarsza fakt, że Dziewiąty nie je mięsa, Drugi uznaje wyłącznie koszerną kuchnię, Pierwszy nienawidzi matki, a Szósty nie żyje. Choćby wszyscy się zebrali na tej ludożerczej stypie, nikt by już nie wiedział, jak to się właściwie robi, bo Kanibamerykanie wtopili się w społeczeństwo, zatracając swe zwyczaje. Ostatnim, który pamięta cokolwiek z dawnej tradycji, jest wujek Iszmael, jednak jego przewodnictwo nad zjazdem rodzinnym wywołuje jeszcze głębszy konflikt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373905 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żal po napletku / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 341, [2] strony ; 21 cm.
„Wszystko zaczęło się od dwóch kabanosów” – tak Shalom Auslander otwiera historię swojego upadku, tudzież wyzwolenia od ultraortodoksyjnej żydowskiej wspólnoty, w której się wychował w amerykańskim miasteczku Monsey, nieopodal Nowego Jorku.
„Żal po napletku” to pełna złości, tonowana jednak satyrycznym talentem autora opowieść o wylogowaniu się z rodziny (i szerzej: narodu) oraz próbie wyleczenia się z Boga, co okazuje się przedsięwzięciem najtrudniejszym. Nasz bohater niby wie, że Boga nie ma, lecz religia weszła mu w trzewia w postaci nerwicy i nieusuwalnego lęku przed karą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385810 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Małe rączki / Andrés Barba ; przełożyła Katarzyna Okrasko. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 140, [4] strony ; 20 cm.
Tytuł oryginału: Las manos pequeñas.
"Małe rączki" opowiadają historię dziewczynki, która po nagłej śmierci rodziców trafia do domu dziecka. Barba z jednej strony penetruje doświadczenie dziecięcej traumy, z drugiej opisuje, jak w zderzeniu z osobą, która wie, czym jest utrata i ma wspomnienia z innego świata, puste i ułomne zaczynają czuć się dzieci, dla jakich do tej pory sierociniec był wszystkim. Przybycie Mariny oznacza utratę pierwotnego raju. Porównanie z kimś tak innym niszczy symbiotyczną jedność grupy. „Pierwszy raz niektóre poczuły się grube albo brzydkie, poczuły, że są ciałem i tego ciała nie da się zmienić. Tak jak pojawiała się ona, pojawiałyśmy się my; te dłonie, te nogi, teraz wiedziałyśmy, że takie jesteśmy i nie sposób od tego uciec”. Ceną za poczucie odrębności jest cierpienie.
Kolejna, po znakomicie przyjętej przez krytykę i czytelników "Świetlistej Republice", powieść hiszpańskiego autora. W tej niewielkiej książce, gdzie poetyka horroru styka się powieścią psychologiczną, autor znów zajmuje się tematem, który niezmiennie go fascynuje - dziećmi. Opisuje losy dziewczynki, która po śmierci rodziców trafia do domu dziecka, a jej pojawienie się wyzwala w pozostałych wychowankach instynkty, jakich nikt się nie spodziewa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366535, 367394 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Premio Herralde, 2017
"Gdzieś na skraju dżungli, w fikcyjnym miasteczku San Cristóbal nieoczekiwanie pojawia się grupa dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Początkowo nic nie robią, po prostu są, wprowadzając niepokój samą swą innością - porozumiewają się w nieznanym języku i prowadzą życie rządzące się niepojętymi dla obywateli San Cristóbal prawami. Dzieci pozbawione opieki dorosłych są brudne, bezdomne i głodne, zdają się jednak szczęśliwe. Ich odrębność, odczuwana jako prowokacyjna, burzy kruchą równowagę zbiorowości. Zaburzona dynamika wspólnoty w konsekwencji prowadzi do tragedii. Wciągająca hipnotycznym rytmem zdań proza Barby porusza fundamentalne - zwłaszcza dzisiaj - kwestie. Co się dzieje ze społeczeństwem, które nie pozwala na twórczy bunt młodych. Jak dobrobyt wpływa na retorykę ksenofobii i wykluczenia. Jaki jest mechanizm powstawania teorii spiskowych i fake newsów. Jak zarządzanie strachem rodzi przemoc."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364298, 367395 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "La vida de Guastavino y Guastavino", 2020.
Nowa książka Andrésa Barby, znanego z powieści "Małe rączki" i "Świetlista republika". Brawurowa quasi-biografia jednego z wielkich budowniczych Nowego Jorku, Rafaela Guastavina, i jego syna, także Rafaela Guastavina, w której wszystko jest prawdopodobne, ale nic nie jest pewne.
Daty, nazwiska i wydarzenia się zgadzają. Faktycznie, w lutym 1881 roku Guastavino senior, hiszpański zbieg i wizjoner architektury, przybywa statkiem z Marsylii do Ameryki. W nowej ojczyźnie bezczelnie patentuje system konstrukcji znany w Europie od średniowiecza i odmienia oblicze sławnego miasta. Charakterystyczne sklepienia z płytkami ceramicznymi, jakie znamy między innymi z nowojorskiego Grand Central Oyster Baru, to właśnie jego dzieło. Ale co z dniem powszednim bohatera? Jego szaleństwem i pasją? I co nam powiedzą dokumenty o zmaganiach Guastavina juniora z cieniem potężnego ojca?
Barba łączy biografistykę z fikcją, zdaje relację i puszcza wodze fantazji. Robi to tak, że twarze Guastavinów już zawsze będą miały rysy, które im nadał, cokolwiek powiedzą o tym encyklopedie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373464 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dom / Emma Becker ; przełożyła Magdalena Kamińska-Maurugeon. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 412, [4] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: La Maison, 2019.
Współfinansowanie: Instytut Francuski
Emma Becker, by napisać "Dom", pracowała dwa lata w berlińskim burdelu. Ta opublikowana w 2019 roku powieść wzbudziła we Francji spore kontrowersje. Wielu uznanych krytyków, jak chociażby Frédéric Beigbeder, okrzyknęło ją najlepszą książką roku. Wiele feministek oburzyło się, że Becker poetyzuje zawód prostytutki. Sama autorka na tak postawiony zarzut odpowiadała, że poezja jest warunkiem niezbędnym dobrej powieści, inaczej mamy do czynienia z dziennikarstwem. Podkreślała też w wywiadach, że nie pretenduje do tego, by opisać zjawisko prostytucji całościowo.
"Dom" nie jest książką o kobietach porywanych i zmuszanych do tej roboty. Jest książką o kobietach, które zostały prostytutkami z własnego wyboru. Opowiada o doświadczeniu pracy w mieszczańskim, luksusowym burdelu; w kraju, gdzie prostytucja jest legalna. Oddaje głos tym, które odnajdują w tym zawodzie satysfakcję, a nawet przyjemność. Dominujący dyskurs uznaje, że kobieta, której mężczyźni płacą za seks, jest bezwolnym narzędziem patriarchatu, Becker chce pokazać, że dziwka ze swoim wyzwolonym ciałem jest także dziełem feminizmu, a seks jest dziedziną, w której nader często – również w burdelu – władze mają kobiety. Prostytutka – mówi autorka "Domu" – nie zawsze jest ofiarą; przylepiając jej tę etykietkę, niezależnie od okoliczności, infantylizujemy osoby wykonujące tę profesję i odbieramy im podmiotowość.
"Dom" jest hołdem dla kobiecej troski i solidarności, jaką nasza bohaterka odnalazła w burdelu – miejscu, które zastąpiło jej rodzinę. Jest pochwałą legalnej prostytucji, gdyż tylko jej legalizacja umożliwia stworzenie sex workerkom godnych warunków pracy. Sama Emma woli siebie nazywać kurwą, dziwką, prostytutką – więc pytanie, czy udało jej się uciec od pogardy, z jakimi społeczeństwo traktuje ten fach, jest zasadne. W sercu "Domu" kryje się tęsknota za światem, w którym seks jest bezpieczną przestrzenią swobodnej ekspresji, wolną od lęków i histerycznego – jak powiada Becker – dyskursu o podporządkowaniu i dominacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367569 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór Siódmy koń. Opowiadania zebrane zawiera teksty pisane od lat 30. do 70. XX wieku. Wszystkie te opowieści pełne są ekscentrycznych bohaterów, surrealistycznych zjaw, wygadanych zwierząt. Areną przygód owych przedziwnych stworzeń są zwykle dwór albo salon. Carrington z humorem i dezynwol- turą dekonstruuje kodeksy i protokoły, które w młodości ją ograniczały. Buduje swój literacki świat z parodii i kpiny; szydzi z mieszczaństwa, z arystokracji, z kleru, drwi z feudalnych stosunków i fanatyzmu religijnego. Gdyby szukać dla autorki Siódmego konia literackich powinowactw, ze współczesnych jej pisarek można by wymienić Jane Bowles i Clarice Lispector, które w opresyjnym dla kobiet otoczeniu próbowały wyrwać sobie przestrzeń wolności, szukając schronienia w świecie snu, często uciekając się do teatralnych gestów, a zarazem zyskując samoświadomość, której ceną było wyobcowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372894 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wściekłe suki / Dahlia de la Cerda ; przełożyła Katarzyna Okrasko. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 181, [3] strony ; 21 cm.
„Co trzy godziny i dwadzieścia pięć minut w Meksyku ginie kobieta, rozczłonkowana, uduszona, zgwałcona, pobita do nieprzytomności, spalona żywcem, rozpruta ciosami noża, z połamanymi kośćmi i siną skórą. (…) Meksyk to olbrzymi potwór, który pożera kobiety” – pisze Dahlia de la Cerda. I powołuje do literackiego życia komando mścicielek. Młodych, zdecydowanych i bezwzględnych. Prawdziwych anielic zemsty, które nie cofną się przed paktem z Księciem Ciemności, jeśli ten obieca im pomoc. Szczerze mówiąc, nie bardzo mają wyjście. Bóg nie stanie po ich stronie. On jest przecież mężczyzną, a choć bohaterki „Wściekłych suk” kochają swoich ojców, braci i wybranków, to mężczyzna jest dla nich zwykle wrogiem. Kimś, kto powołując się na odwieczne prawo, rości sobie pretensję do kobiecego ciała i życia. Ale de la Cerda nie gra na jednej nucie. Jej tarantinowskie z ducha opowiadania pulsują żywą mową i skrzą się od pomysłów. W trzynastu monologach bohaterek gorzkiej prawdzie o biedzie i przemocy towarzyszą groteska i czarny humor; mnóstwo tu odniesień do kina i muzyki pop, lokalnych zwyczajów, legend i kultury narco. Brawurowy debiut młodej meksykańskiej pisarki i aktywistki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393933 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mag z Kremla / Giuliano da Empoli ; przełożył Jacek Giszczak. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 277, [3] strony, 20 cm.
Nagroda Akademii Francuskiej, 2022
Tytułowym bohaterem owej fikcji politycznej jest reżyser teatralny i producent popularnego reality show Wadim Baranow, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” – lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, gdzie nie ma miejsca na zniuansowane myśli i uczucia? Obok postaci fikcyjnych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 384812 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Śmierć Viveka Ojiego / Akwaeke Emezi ; przełożył Rafał Lisowski. - Warszawa : Filtry, copyright 2022. - 270, [1] strona ; 21 cm.
Tytuł oryginalny: The Death of vivek oji.
„Śmierć Viveka Ojiego” autorstwa Akwaeke Emezi, osoby piszącej pochodzącej z Nigerii, konstrukcją przywodzi na myśl „Kronikę zapowiedzianej śmierci” Gabriela Garcii Marqueza. Emezi opowiada losy nieheteronormatywnego chłopaka dorastającego w nigeryjskim miasteczku, gdzie kwestia identyfikacji płciowej jest tabuizowana. Na przeszkodzie do swobodnej ekspresji własnej tożsamości i miłosnego spełnienia stają lokalne przesądy oraz bezwzględny patriarchat. Ta misternie skonstruowana powieść została wysoko oceniona przez zagraniczną prasę, a amerykański „Newsweek” uznał ją za jedno z najważniejszych wydarzeń literackich 2020 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372945 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Las venas abiertas de América Latina", 1971.
Tłumaczenia wykorzystane w polskim tekście na stronie 393.
Wydanie 1. ukazało się w 1983 roku w Wydawnictwie Literackim, w przekładzie Ireny i Marka Majchrzaków.
Nowy przekład jednej z najsłynniejszej książek XX wieku, określanej czasem jako "biblia latynoamerykańskiej lewicy".
"Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej" uczyniły swojego autora, Eduarda Galeana, klasykiem jeszcze za życia. Powstała w latach siedemdziesiątych opowieść o historii kontynentu od czasów odkrycia Kolumba aż po współczesność była jedną z pierwszych książek z dziedziny ekonomii politycznej, która została napisana z perspektywy wykluczonych i przegranych, tym samym zapoczątkowując popularny obecnie nurt "ludowej historii", gdzie punktem wyjścia jest przeciętny obywatel, a nie wielkie procesy i epokowe zdarzenia.
Nowe wydanie tej wciąż aktualnej w swojej wymowie książki zostało opatrzone znakomitym posłowiem Artura Domosławskiego, który konkluduje: Żyły Ameryki Łacińskiej pozostają otwarte. Zmieniają się formy eksploatacji, narzędzia wyzysku, przepisy administracyjne i reguły prawa. Ale jak w pierwszych słowach tej książki niektóre kraje nadal specjalizują się w wygrywaniu, a inne w przegrywaniu.
To zaś, co zmienia się dziś na lepsze, jest między innymi skutkiem uświadomienia sobie tej sytuacji przez mieszkańców regionu i pewnych liderów; skutkiem zmiany myślenia, do jakiej książka Galeana przyczyniła się w ostatnim półwieczu jak mało które dzieło latynoamerykańskiej kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 377154 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej (Włochy)
Autobiograficzna opowieść wybitnej włoskiej pisarki to przenikliwy portret żydowsko-włoskiej rodziny w dobie narastającego faszyzmu, wojny i lat powojennych. Tytuł uważany jest za jedną z najważniejszych włoskich książek XX wieku.
"Słownik rodzinny" to opowieść o nieprzeciętnej, inteligenckiej rodzinie Levich, wyznającej postępowe, jak na tamte czasy, socjalistyczne i ateistyczne poglądy. Rodzinie, w której domu spotykają się znane postaci – chociażby pisarz Cesare Pavese, wydawca Giulio Einaudi, filozof Felice Balbo, eseista Nicola Chiaromonte, twórca maszyn do pisania Adriano Olivetti i wielu, wielu innych. Każdy w tym domu ma coś oryginalnego do powiedzenia, każdy błyszczy intelektem, każdy zabiera głos w każdej sprawie – jednak słowa budują tu jedynie fałszywą solidarność, tak naprawdę będąc narzędziem wyróżniania się, ekspresją pozornej indywidualności. Tytułowy „słownik rodzinny” to używane przez Levich powiedzonka, frazy, wyrażenia, które – jak pisze Ginzburg – są „fundamentem rodzinnej jedni”; tyle że jest to wspólnota czysto werbalna, niezakorzeniona w uczuciach. Piątka dzieci Levich, łącznie z małą Natalią, jest melancholijna i wyobcowana, matka zajęta głównie sobą, a wszyscy podporządkowani zmiennym nastrojom i kaprysom ojca-tyrana. „My i matka – pisze Ginzburg – to były według niego same tchórze, ciamajdy i murzyni”. Przemoc emocjonalna, jawne arogancje, kłótnie i wrzaski są w tej upajającej się poczuciem własnej wyższości rodzinie na porządku dziennym. Jedni nie bardzo mają ochotę słuchać drugich: „Skończcie z tym wreszcie! Słyszałem to już tyle razy!” – grzmi ojciec, słowa nie pozwalają się porozumieć, nie budują bliskości, wydają się puste, roztrzaskują się wobec grozy faszyzmu. A jednak ta nielubiąca się, nieserdeczna i traktująca się nawzajem z obojętnością rodzina uparcie trzyma się razem. Ich językowe nawyki, podobnie jak krawcy, którzy przeżyli wojnę i nadal szyją dla nich ubrania, dają im poczucie bezpieczeństwa i ciągłości życia. Ginzburg z przenikliwością odsłania, jak pewne przekonania pozwalają przetrwać za cenę niezrozumienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367176 (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Kobietę osobną i miasto” Vivian Gornick napisała już jako osoba – według wszelkich definicji – dojrzała, bo dobiegała osiemdziesiątki. I w dużej mierze ten autobiograficzny esej właśnie dojrzałości i niedojrzałości dotyczy; obserwujemy tu bowiem życie autorki z perspektywy przełomowego dla niej momentu: kiedy kończąc sześćdziesiąt lat, po raz pierwszy poczuła, czym może być pełnia istnienia. Kanwę dla tego memuaru stanowią spacery po Nowym Jorku, rozmowy z przechodniami, dyskusje z przyjaciółmi, zwłaszcza z najbliższym Leonardem, a także dysputy ze znaną nam z „Przywiązań” matką, jednym słowem: spotkania – czasem przygodne, czasem trwające latami – z ludźmi, w oczach których nasza bohaterka odbija się i przegląda. Wśród nich są również ważni dla Gornick pisarze, jak Charles Dickens, Henry James, George Gissing, Edmund Gosse, Charles Reznikoff, Evelyn Scott i wielu, wielu innych. Dialogując z bliźnimi, autorka roztrząsa kwestie dla każdego z nas fundamentalne: czym jest praca, czym jest przyjaźń, czym jest miłość… A robi to w specyficzny dla siebie sposób, prezentując punkt widzenia osoby „z marginesu” – urodzonej w niewłaściwej klasie społecznej, niewłaściwej płci, niewłaściwej rasie. Potrafi przy tym własną biografię przekształcić w dramat, w którym niejedna i niejeden z nas rozpoznają się z łatwością.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375844 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przywiązania / Vivian Gornick ; przełożył Łukasz Witczak. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, copyright 2021. - 276, [4] strony ; 21 cm.
Osiemdziesięciopięcioletnia Vivian Gornick ma w Ameryce status literackiej gwiazdy. Sławę przyniosły jej właśnie Przywiązania, które wydała w 1987 roku. Można powiedzieć, że była prekursorką stylu, który wówczas określano mianem „dziennikarstwa osobistego” (personal journalism) - pisarstwa, w którym autobiografia staje się punktem wyjścia do poszukiwania uniwersalnego znaczenia zjawisk i zdarzeń, a to, co prywatne, ujmowane jest jako kulturowe i polityczne.
W "Przywiązaniach" Gornick opisuje doświadczenie bycia podwójną outsiderką - kobietą i Żydówką, w dodatku pochodzącą z klasy robotniczej. Stawia pytanie o to, kim jest i kim może być w naszej kulturze kobieta, gdy nie definiuje się w relacji do mężczyzn - jako żona, wdowa, rozwódka, kochanka.
"Nie ma chyba drugiej książki, która z taką głębią i precyzją, a jednocześnie z humorem opisywałaby naturę skomplikowanej relacji matka–córka, niszczonej przez zazdrość tej pierwszej, podkopywanej przez pogardę tej drugiej, trawionej przez niezrealizowane fantazje i pragnienia ich obydwu. Sama Gornick o powstałych w 1987 roku Przywiązaniach zwykła mawiać, że uczyniły ją pisarką. To bez wątpienia jej największe osiągnięcie literackie – memuar par excellence, w którym z osobistych wspomnień odmalowany jest portret świata."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367199 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dwie powieści ruchu / Mateusz Górniak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 186, [5] stron ; 21 cm
Zawiera: Chata, taka zdrewna ; Nomadka.
Współfinansowanie: Gmina Miejska Kraków
Nagroda Krakowa Miasta Literatury UNESCO, 2023
W Chacie, takiej z drewna Człowiek z Kamerą, Bohater, Fura oraz autostopowiczki Mucha i Mała porzucają wszystko i udają się na skraj lasu, by pobudować tam dla siebie siedziby. Ich podróż to rozpisany na głosy manifest międzygatunkowego sojuszu, a także próba myślenia utopijnego. Siłą napędową tej powieści drogi są rytm, przygoda, ucieczka i ekstaza. Ostentacyjnie wolna Nomadka prowadzi nas przez miasto z dala od jego głównych szlaków. Kolejne etapy „przygody” narratorki wyznaczają przypadkowe spotkania, rozmowy o permanentnej życiowej katastrofie, wizyta na basenie i afekt do przystojnego strażaka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383972 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 365-372. Indeks.
Tematem tej książki nie są poronione pomysły wynalazców i fantastyczne teorie na bakier ze stanem badań. Szaleństwo, które od zawsze towarzyszyło nauce, jest właściwością jednostek, głupota zaś to cecha zbiorowości, powiada Górny. Ta druga nie ma za grosz polotu: nie lubi oryginalności, dba o komfort myślowy ogółu, godzi działalność naukowców z obowiązująca normą, oczekiwaniami wspólnoty narodowej i państwa. Szaleństwo jednostek widać od razu, głupotę zbiorowości po czasie, najczęściej gdy jej „racjonalna” działalność doprowadzi do katastrofy. Kolejne pokolenia patrzą wstecz z wyżyn własnej „racjonalności” i nie mogą się nadziwić bezrozumności przodków. Historia głupich idei to panorama zbiorowych obłędów nowoczesnej Europy, które kwitły w majestacie nauki swojego czasu. Spotkamy tu patriotów-mizoginów oskarżających wrogie państwa o niestałość uczuć, histerię i zdradę. Antropologów mierzących czaszki jeńców wojennych, aby pogrążyć wroga także na polu rasowym. Psychiatrów diagnozujących niebezpieczną chorobę pacyfizmu i próbujących leczyć ją elektrowstrząsami. Przedstawicieli nauki zobaczymy w sztabach armii szykujących się do inwazji, na konferencjach pokojowych dzielących terytoria podbitych państw, w organach administracji terytoriów okupowanych i w gronie planistów zbrodni przeciw ludzkości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373788 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Adżami : sipurium mi Jafo", 2023.
Urodzony w 1952 roku w Tel Awiwie Yossi Granovski jest jednym z ciekawszych głosów współczesnej literatury hebrajskiej. Były żołnierz służby granicznej oraz były prokurator policyjny w swoim eseju autobiograficznym pisze, że to przeprowadzka do Jafy, gdzie po przejściu na wczesną emeryturę kierował biblioteką miejską, uczyniła z niego pisarza i pozwoliła mu znaleźć własny język. Twórczość literacka Granovskiego właśnie wokół Jafy się koncentruje; niegdyś tętniącego życiem, wielokulturowego miasta portowego, które państwo izraelskie po uzyskaniu niepodległości zamieniło w slumsy południowego Tel Awiwu. W zbiorze opowiadań "Adżami. Opowieści z Jafy" autor stara się oddać sprawiedliwość arabskim mieszkańcom portu, opisując początki ich współistnienia z żydowskimi osadnikami.
Opowiadania te, rozgrywające się głównie w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, podobnie jak u popularnego wśród polskich czytelników Etgara Kereta, wyrastają z tradycji oralnej, z kawiarnianej gawędy. Kawiarnia skądinąd służy im często za tło. Za jej gościnną przestrzenią rozpościera się świat zbrodni wojennych, masowych egzekucji, mrocznych interesów, rasowych porachunków, kradzieży i szabru.
Tytułowe Adżami to dzielnica będąca symbolem izraelskiej kolonizacji Jafy. W 1948 roku wojsko Izraela zgromadziło w niej nielicznych Palestyńczyków, którym nie udało się z Jafy uciec. Dzielnicę otoczono drutem kolczastym i można było z niej wyjść jedynie za przepustką; powszechnie nazywano ją "gettem". To tu toczy się akcja części opowiadań Granovskiego, w których pomimo murów wznoszonych przez państwo ludzie łączą się we wspólnoty i potrafią pokochać niezależnie od narzucanych im tożsamości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381978 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hałastra / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, copyright 2023. - 163, [1] strona ; 21 cm.
Współfinansowanie: Austriackie Forum Kultury (Warszawa)
Literacka Nagroda Schubarta
Urodzona na austriackiej prowincji Monika Helfer otwiera wydaną w 2020 roku „Hałastrą” autobiograficzny tryptyk rodzinny, w jakim przygląda się własnym korzeniom. Autorka cofa się tu w czasie do września 1914 roku, czyli wybuchu Wielkiej Wojny, która naznaczyła początek małżeństwa jej dziadków. To ich głównie dotyczy ta historia, utkana z rodzinnych przekazów, domysłów, pytań i wątpliwości. Najłatwiej byłoby przyporządkować tę prozę do popularnego dziś gatunku autofikcji, ale Monika Helfer tka tu literaturę par excellence, której stawką nie jest zrelacjonowanie osobistego życia, lecz uniwersalna opowieść o człowieczeństwie. „Może było właśnie tak. A może nieco inaczej” – zdaje się mówić Helfer opisująca swoich bohaterów ze współczuciem i taktem, jakich mógłby się od niej uczyć niejeden czuły narrator i niejedna czuła narratorka. Wyjątkowość „Hałastry” tkwi właśnie w jej tonie, z jednej strony sprawozdawczym i nieuzurpującym sobie prawa do wszechwiedzy o bliźnich, z drugiej wrażliwym na coś, co tłumacz tej powieści, Arkadiusz Żychliński, określił w posłowiu jako mikroemocje.
Helfer to literacki Vermeer: maluje swój świat z półcieni, drobnych gestów, spojrzeń i milczenia. Nie ma w tej literaturze ideologii ani niczego, co mogłoby podpadać pod jakąkolwiek hasłowość myśli i uczuć, wszystko jest niejednoznaczne, niedopowiedziane, wskazujące, że każdy z nas jest tajemnicą, ale odsłaniające też oczywistą prawdę, o której czasem zapominamy, że w tajemnicy tej nie ma niczego tajemniczego: wszyscy jesteśmy podobni i wszyscy najbardziej potrzebujemy miłości.
"Trochę jakby Ibsen, ale taki w Bullerbyn. Umiały tak pisać Natalia Ginzburg czy Tove Ditlevsen, umiał tak pisać Danilo Kiš – i jeszcze kilkoro innych, nie tak znowu wielu." (z posłowia Arkadiusza Żychlińskiego)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383940 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydany w 2001 roku esej bell hooks dziś jest pozycją klasyczną. Nie byłoby bez niego „Dlaczego miłość rani?” Evy Illouz, „Wymyślić miłość na nowo” Mony Chollet czy wielu współczesnych poradników, jak choćby „Czułej przewodniczki” Natalii de Barbaro. Książka ta jednak nie ma li tylko historycznego znaczenia, zawarte w niej tezy i pytania wciąż pozostają w mocy. Najlepszy dowód, że w marcu 2021 roku, dwie dekady od swojego pierwszego wydania, „Wszystko o miłości” ponownie znalazło się na liście bestsellerów „New York Times’a”, a bell hooks regularnie pojawia się w rozmaitych rankingach jako najważniejsza myślicielka naszych czasów. Z pewnością była jedną z pierwszych teoretyczek, które zajęły się tematem miłości, wcześniej zawłaszczonym przez mężczyzn.
Zdaniem hooks, miłość w świecie, gdzie rządzą patriarchat i kapitalizm, nie jest możliwa. Nie sposób bowiem mówić o miłości w systemie opartym na dominacji, władzy, wyzysku, a także w jakiejś mierze na kłamstwie: w społecznym teatrze, gdzie role silnych i słabych są odgórnie przydzielone, nikt nie może być w pełni sobą. Swobodnej ekspresji osobowości nie sprzyja również największe oszustwo naszej kultury - mit romantycznej miłości - który pielęgnuje w nas złudzenie, że prawdziwe uczucie jest czymś przejmującym nad nami kontrolę, a nie wyborem i codzienną pracą.
bell hooks pisała swoją książkę dwadzieścia lat temu, ale czy w kwestiach, jakie podejmuje, tak wiele się zmieniło? Czy żyjemy w kulturze, która jest już gotowa na miłość wolnych mężczyzn i wolnych kobiet?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385163 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej