Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(5)
Poezja
(4)
Dramat (rodzaj)
(2)
Dostępność
dostępne
(5)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(6)
Autor
Brzechwa Jan (1898-1966)
(3)
Podwysocka-Modrzejewska Jowita
(3)
Urbańska Monika
(3)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822)
(2)
Petlak Anna
(2)
Bogusławski Wojciech (1757-1829)
(1)
Kozyra Agnieszka (filolożka)
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822) Miłość dla cnoty
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822) Miłość wszystkich porównywa
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822) Szczęście w nieszczęściu
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822) Wszystko się skończyło na projekcie
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822) Żona opuszczona na bezludnej wyspie
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822). Różne wiersze
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822). Samotne zabawki
(1)
Marewicz Wincenty Ignacy (1755-1822). Sielanki
(1)
Mercier Louis Sébastien (1740-1814)
(1)
Turkowska Katarzyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1701-1800
(3)
1901-2000
(3)
1918-1939
(3)
1945-1989
(3)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Literatura francuska
(1)
Temat
Literatura polska
(6)
Poezja
(4)
Brzechwa, Jan (1898-1966)
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Marewicz, Wincenty Ignacy (1755-1822)
(2)
Bogusławski, Wojciech (1757-1829)
(1)
Erotyki
(1)
Komedia
(1)
Literatura francuska
(1)
Mercier, Louis Sébastien (1740-1814)
(1)
Mieszczaństwo
(1)
Polityka
(1)
Przekłady
(1)
Sielanka
(1)
Teatr polski
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Śmierć
(1)
Temat: dzieło
Brouette du vinaigrier
(1)
Różne wiersze
(1)
Samotne zabawki
(1)
Sielanki
(1)
Taczka occiarza
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1701-1800
(2)
1918-1939
(2)
1939-1945
(2)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Edycja krytyczna
(6)
Antologia
(5)
Wiersze
(4)
Komedia
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Erotyki
(1)
Sielanka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(5)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Literaturoznawstwo. Edycje Krytyczne / Uniwersytet Łódzki)
Tytuł oryginału: "La Brouette du vinaigrier : drame en trois actes" par M. Mercier, 1775.
Bibliografia stronach 147-149. Indeks.
Publikacja zawiera opracowany według zasad nowoczesnego edytorstwa naukowego dramat "Taczka occiarza" Wojciecha Bogusławskiego, wystawiany od 1790 do 1793 roku, wydany w ósmym tomie "Dzieł dramatycznych" autora. Tekst sztuki opatrzono objaśnieniami językowymi i rzeczowymi, wykazem znaków i skrótów, zasadami transkrypcji oraz aparatem krytycznym. Dramę poprzedza wstęp historyczno-literacki, zawierający informacje na temat Louisa-Sebastiena Merciera, autora oryginału, i jego poglądów na teatr, z uwzględnieniem różnic między "La Brouette du vinaigrier" a polskim przekładem utworu. We "Wprowadzeniu do lektury" opisano również problem gatunku i sposób kreacji postaci. Wiele uwagi poświęcono piosence occiarza - głównego bohatera dzieła, a także kontekstowi społeczno-politycznemu, związanemu z walką o prawa mieszczan w czasie Sejmu Czteroletniego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373755 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literaturoznawstwo. Edycje Krytyczne)
Finansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Oddajemy do rąk Czytelników kolejną (po "Wierszach politycznych") edycję krytyczną twórczości Jana Brzechwy przeznaczoną dla dorosłych, tym razem poświęconą wierszom miłosnym. Publikacja pozwala ukazać Brzechwę z mniej znanej strony, przywrócić do obiegu czytelniczego liryki, które nie doczekały się jeszcze wydań krytycznych. Najbardziej rozpoznawalne są bowiem wiersze dla dzieci, choć stanowią jedynie część dorobku poety.
Miłości Brzechwa oddał swoje życie bez reszty, wyznaczała ona jego osobiste losy, utrwalane potem na kartach poezji, opowiadań i powieści. Czytelnik "Wierszy miłosnych" wkracza w obszar uczucia totalnego, dającego się porównać do żywiołu, który pochłania zakochanego, obiekt jego uczuć oraz otaczającą przyrodę. O autorze do dziś krąży wiele anegdot, jak na przykład ta o pięknych kobietach adorowanych przez Brzechwę, uznających się za pierwowzór Pchły Szachrajki, czy też odważna rozmowa z Niemcami podczas hitlerowskiej okupacji, w trakcie której wyznał, że mogą go aresztować i nic go to nie obchodzi, ponieważ cierpi, nie mogąc się połączyć z miłością swojego życia.
Pomieszczone w zbiorze "Wiersze miłosne" liryki pochodzą z kilku tomów poetyckich Brzechwy, takich jak: "Oblicza zmyślone" (1926), "Talizmany" (1929), "Trzeci krąg" (1932), "Piołun i obłok" (1935), "Liryka mego życia" (1968). Jeden ukazał się w "Skamandrze" w 1937 roku. Osiemdziesiąt wierszy znajdujących się w pięciu tomach wydawanych na przestrzeni czterdziestu lat obrazuje siłę uczucia. Przyjaciel Brzechwy, Antoni Marianowicz, podsumował, iż sukcesy poety z kobietami miały charakter legendarny. Miłosne wiersze Brzechwy weszły natomiast do kanonu najpiękniejszych erotyków, a on sam nieprzerwanie bije rekordy czytelniczej popularności.
Kończąc życie, w poetyckim testamencie podkreślił, że miłość jest dla niego pojęciem prymarnym: "Pieśnią miłosną jak pocałunkiem Życie zawieszę: Miłość mi była strawą i trunkiem - Miłość i wiersze". (W dobie choroby)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367160 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literaturoznawstwo. Edycje Krytyczne)
Indeks.
Finansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
"Wiersze o śmierci" Jana Brzechwy to kolejna (po "Wierszach politycznych" oraz "Wierszach miłosnych") edycja krytyczna jego twórczości dla dorosłych. Wyłonione one zostały z większości tomów poetyckich tego autora. Są to: "Oblicza zmyślone" (1926), "Talizmany" (1929), "Trzeci krąg" (1932), "Piołun i obłok" (1935), "Imię wielkości" (1935), "Strofy o planie sześcioletnim" (1951), "Cięte bańki" (1952), "Wiersze wybrane" (1955), "Liryka mego życia" (1968) oraz "Skamander" z 1935 i 1937 roku.
Ostatni tom Brzechwy, "Liryka mego życia", ma interesujący układ, odwrotnie chronologiczny. Rozpoczynają go liryki pisane przed śmiercią, kończą wiersze młodzieńcze. Tym samym czytelnik rozpoczyna lekturę od "ostatniego słowa" - tekstów, które traktować można jako próbę rozrachunku i poetyckiego testamentu. Wiersze powstawały w czasie, kiedy autor chorował na serce.
Brzechwa traktuje śmierć jako fenomen życia, poetyckie wyznania nie są zatem wypełnione cierpieniem i dezynwolturą. Przeciwnie: smutek odchodzenia przekuwa się w liryczny uśmiech i pełne czułości wspomnienia. Brzechwa nie monumentalizuje śmierci, pisze o niej ironicznie i dowcipnie. Testament poetycki nie pomieścił moralnego przesłania, a jedynie krótkie, żartobliwe dyspozycje, dotyczące ceremonii pogrzebowej. Brzechwy nie zajmuje także zagadnienie "życia po życiu" w aspekcie innym niż przetrwanie w pamięci czytelniczej czy też we wspomnieniach ukochanej.
To, jaki obraz śmierci wyłania się z liryków Brzechwy, zależy w dużym stopniu od horyzontu aksjologicznego spotkania z nią. Jego umiłowanie poezji oraz Husserlowski ogląd ciała, a zatem i jego przemijania, widzianego jako część przyrody, są tu kluczowe i pokazują aksjologiczne ego autora, na tle którego wyłania się motyw exegi monumentum. Twórczy spadek, utrwalony na wieki, pomaga poecie zracjonalizować śmierć i przyjąć ją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382903 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literaturoznawstwo. Edycje Krytyczne)
Indeksy.
Jan Brzechwa w pamięci czytelniczej utożsamiany jest głównie z poezją dla dzieci. Liryki dedykowane odbiorcom dorosłym stanowią jednak znaczną część jego literackiej spuścizny. Pisarz ubolewał, że jego twórczość dla dorosłych nie znalazła w oczach krytyków i czytelników należytego uznania.
W prezentowanej publikacji znalazły się wiersze wyselekcjonowane z całości dorobku Brzechwy ze względu na ich tematykę, odnoszącą się do bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i kulturalnych. Pochodzą one z następujących zbiorów: Imię wielkości. Wiersze o Józefie Piłsudskim (1938), Palcem w bucie (1947), Pokój zwycięży (1951), Strofy o planie sześcioletnim (1951), Cięte bańki (1952), Wiersze wybrane (1955, 1957,1959), Miejsce dla kpiarza (1967), a także z ostatniego tomiku wydanego już po śmierci poety - Liryka mego życia (1968).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361480 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 390048 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literaturoznawsto. Edycje Krytyczne)
Bibliografia na stronach 359-364.
Zawiera: Samotne zabawki : wierszem napisane ; Sielanki ; Różne wiersze.
Wincenty Ignacy Marewicz, którego apogeum aktywności pisarskiej przypada na lata Sejmu Czteroletniego, sytuuje się w gronie „chudych literatów” czasów stanisławowskich. Chociaż nieraz przypinano mu etykietę „grafomana”, to coraz częściej można usłyszeć głosy sprzeciwu, a w każdym razie wątpliwości wobec takiej oceny. Wsłuchująca się uważnie w opinie na temat literackich dokonań Marewicza Anna Petlak oddaje w ręce czytelników wczesne utwory poetyckie tego autora, wydane w trzech tomikach (Samotne zabawki wierszem, Sielanki i Różne wiersze) w latach 1786-1788. Autorka opracowania przygotowała edycję krytyczną wierszy Marewicza zewstępem analityczno­interpretacyjnym w połączeniuz biografią poety.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356149 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej