Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(53)
Legimi
(52)
Forma i typ
Książki
(53)
E-booki
(51)
Proza
(31)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(11)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Publikacje naukowe
(2)
Audiobooki
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(47)
nieokreślona
(4)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(53)
Biblioteka Austriacka
(1)
Autor
Konarzewska Marta (ilustratorka)
(9)
Makaruk Katarzyna
(4)
Okrasko Katarzyna
(4)
Barba Andrés
(3)
Barba Andrés (1975-)
(3)
Dzierzgowski Jan
(3)
Stroiński Maciej (1984- )
(3)
Auslander Shalom (1970- )
(2)
Gornick Vivian
(2)
Gornick Vivian (1935- )
(2)
Jaroszuk Barbara
(2)
Jedliński Jakub (1977- )
(2)
Kamińska-Maurugeon Magdalena (1974- )
(2)
Kolbert Elizabeth
(2)
Le Tellier Herve (1957- )
(2)
Le Tellier Hervé
(2)
Porter-Szűcs Brian (1963- )
(2)
Villada Camila Sosa
(2)
Williams John
(2)
Witczak Łukasz (1982- )
(2)
Aly Götz
(1)
Aly Götz (1947- )
(1)
Becker Emma
(1)
Becker Emma (1988- )
(1)
Borowski Gabriel
(1)
Bożena Keff
(1)
Carrington Leonora
(1)
Carrington Leonora (1917-2011)
(1)
Cerda Dahlia de la
(1)
Cerda Dahlia de la (1985- )
(1)
Czudec Joanna
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Depko Andrzej (1962- )
(1)
Domosławski Artur (1967- )
(1)
Dzierzgowska Anna
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Emezi Akwaeke
(1)
Empoli Giuliano da
(1)
Galeano Eduardo
(1)
Galeano Eduardo H. (1940-2015)
(1)
Geppert Beata
(1)
Ginzburg Natalia
(1)
Ginzburg Natalia (1916-1991)
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Granovski Yossi
(1)
Granovski Yossi (1952- )
(1)
Grela Marek (1949- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Chata, taka z drewna
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Nomadka
(1)
Górny Maciej
(1)
Górny Maciej (1976- )
(1)
Helfer Monika
(1)
Helfer Monika (1947- )
(1)
Iwaszkiewicz Karolina (1980- )
(1)
Izabela Tadra
(1)
Izagirre Ander
(1)
Izagirre Ander (1976- )
(1)
Jankowska Hanna (tłumaczka)
(1)
Jurszo Robert (1981- )
(1)
Kohan Martín
(1)
Kohan Martín (1967- )
(1)
Kolbert Elizabeth (1961- )
(1)
Konowrocka-Sawa Dorota
(1)
Kłobukowski Michał (1951- )
(1)
Lispector Clarice
(1)
Lispector Clarice (1920-1977)
(1)
MacCarthy Fiona
(1)
MacCarthy Fiona (1949-2020)
(1)
Marrodán Casas Carlos (1948- )
(1)
Martinez Juan Jose (1986- )
(1)
Martinez Oscar (dziennikarz)
(1)
Martínez Juan José
(1)
Martínez Óscar
(1)
Mateusz Górniak
(1)
McCormack Mike
(1)
NDiaye Marie
(1)
NDiaye Marie (1967- )
(1)
Nixey Catherine
(1)
Nixey Catherine (1980- )
(1)
Nolan Megan
(1)
Nolan Megan (1990- )
(1)
Obirek Stanisław (1956- )
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Pindel Tomasz (1976- )
(1)
Piątek Grzegorz
(1)
Piątek Grzegorz (1980- )
(1)
Porter-Szűcs Brian
(1)
Robert Jurszo
(1)
Rotbard Sharon
(1)
Rotbard Sharon (1959- )
(1)
Sawka Jerzy (1949- )
(1)
Sawka Jurek
(1)
Scott Linda
(1)
Scott Linda (1952- )
(1)
Sedaris David
(1)
Sedaris David (1956- )
(1)
Setz Clemens J
(1)
Setz Clemens J. (1982- )
(1)
Shteyngart Gary (1972- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(105)
Okres powstania dzieła
2001-
(44)
1901-2000
(7)
1945-1989
(5)
1939-1945
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(105)
Język
polski
(105)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(9)
Literatura polska
(7)
Literatura francuska
(5)
Literatura hiszpańska
(3)
Literatura angielska
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Literatura żydowska
(2)
Literatura argentyńska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura brazylijska
(1)
Literatura chilijska
(1)
Literatura hebrajska
(1)
Literatura izraelska
(1)
Literatura meksykańska
(1)
Literatura salwadorska
(1)
Literatura senegalska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Kobieta
(9)
Rodzina
(7)
Relacje międzyludzkie
(6)
Żydzi
(6)
Mężczyzna
(4)
Dzieci
(3)
Miłość
(3)
Pisarze
(3)
Przemoc
(3)
Ubóstwo
(3)
Emigracja
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Modernizm
(2)
Ojcostwo
(2)
Polityka międzynarodowa
(2)
Prawa zwierząt
(2)
Samotność
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Adwokaci
(1)
Alkoholizm
(1)
Antysemityzm
(1)
Apostazja
(1)
Architekci
(1)
Architekci niemieccy
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura izraelska
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura polska
(1)
Aspiracje
(1)
Ateizm
(1)
Auslander, Shalom (1970- )
(1)
Bauhaus
(1)
Biskupi
(1)
Budownictwo
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budżety rodzinne
(1)
COVID-19
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cierpienie
(1)
Cyna
(1)
Dobrostan zwierząt
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dom dziecka
(1)
Dom publiczny
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziennikarze
(1)
Dziewczęta
(1)
Dżungle i lasy deszczowe
(1)
Ekonomia feministyczna
(1)
Emancypacja kobiet
(1)
Epidemie
(1)
Erotomania
(1)
Etyka społeczna
(1)
Feminizm
(1)
Ginzburg, Natalia (1916-1991)
(1)
Globalne ocieplenie
(1)
Gornick, Vivian (1935- )
(1)
Gropius, Walter (1883-1969)
(1)
Grupy etniczne
(1)
Guastavino, Rafael (1842-1908)
(1)
Guastavino, Rafael (1872-1950)
(1)
Górnictwo
(1)
Górnicy
(1)
Helfer, Monika‪ (1947- )
(1)
Hiszpanie
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Ideologia
(1)
Incele
(1)
Inżynierowie
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Judaizm ortodoksyjny
(1)
Język
(1)
Kanibalizm
(1)
Katolicyzm
(1)
Kobiecość
(1)
Kolonializm
(1)
Konflikt
(1)
Konflikt palestyńsko-izraelski
(1)
Korupcja
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kościół wczesnochrześcijański
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Le Tellier, Herve (1957- )
(1)
Lenistwo
(1)
Lockdown
(1)
Macierzyństwo
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
Matki i córki
(1)
Matki i synowie
(1)
Małżeństwo
(1)
Miasta
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Migracje
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Męskość
(1)
Młodociane matki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(22)
2001-
(14)
1945-1989
(9)
1801-1900
(8)
1989-2000
(8)
1914-1918
(5)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1939-1945
(3)
1701-1800
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1900
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
Temat: miejsce
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(4)
Polska
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Europa
(2)
Francja
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Argentyna
(1)
Austria
(1)
Bizancjum (państwo dawne)
(1)
Boliwia
(1)
Chile
(1)
Jafa (Tel Awiw-Jafa ; część miasta)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Meksyk
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Niemcy
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Potosi (Boliwia)
(1)
Rosja
(1)
Salwador
(1)
Santiago (Chile)
(1)
Stambuł (Turcja)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Szwecja
(1)
Tel Awiw-Jafa (Izrael)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Waterford (Irlandia)
(1)
Włochy
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Powieść
(15)
Opracowanie
(7)
Powieść autobiograficzna
(6)
Reportaż
(5)
Opowiadania i nowele
(4)
Esej
(3)
Powieść obyczajowa
(3)
Biografia
(2)
Anegdoty
(1)
Dystopia
(1)
Poemat dygresyjny
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Publicystyka
(1)
Satyra
(1)
Thriller
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(12)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(4)
Architektura i budownictwo
(3)
Filozofia i etyka
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Religia i duchowość
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Ochrona środowiska
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Nauka i badania
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
105 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 467-485. Indeksy.
Słynny niemiecki historyk dokonuje przenikliwej analizy ogólnoeuropejskiej wrogości wobec Żydów. Genezy nowoczesnego antysemityzmu doszukuje się w powiększającym się pod koniec XIX wieku dystansie społecznym między szybko emancypującą się mniejszością żydowską a dużo wolniej przekształcającymi się wspólnotami chrześcijańskimi. Wzrost demokracji i poszerzające się prawa wyborcze paradoksalnie sprzyjały tejże wrogości, gdyż sukcesy żydowskie uznawano za nieuprawnione, odnoszone kosztem tzw. narodów gospodarzy. Aly pokazuje, jak nowoczesny antysemityzm karmiony przez nacjonalizmy, kryzysy gospodarcze i społeczne konflikty został zręcznie wykorzystany przez niemieckich okupantów w czasie II wojny światowej do realizacji polityki eksterminacji Żydów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370758 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Matka na obiad / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2022. - 309, [2] strony : ilustracje ; 21 cm.
Głównym bohaterem „Matki na obiad” jest Siódmy Seltzer, mąż i ojciec, zatrudniony jako lektor w wydawnictwie. Dla niego „tożsamość to zawsze było więzienie, z którego chciał tylko uciec - z bycia jakiegoś koloru (biały, czarny lub mieszany) i z jakiegoś miejsca w świecie (Ameryka, Europa, Rosja), bycia jakiejś płci (mężczyzna, kobieta) i orientacji (hetero lub homo), bycia jakiegoś rodzaju w sensie gramatycznym, jakiegoś wyznania (mono-, poli- i a-teizm) - z wiecznie się wydłużającej listy ciasnych cel więziennych, w których zamykano ludzi”. Ale od tożsamości nie da się uciec. Co prawda Siódmy dawno zerwał ze swoją rodziną, ale gdy się dowiaduje, że jego matka umiera, nie ma wyjścia - jedzie. Na łożu śmierci mama szepcze mu dwa słowa, których zawsze się spodziewał: „Zjedz mnie”. Prośba go nie dziwi, Seltzerowie bowiem to rodzina kanibali, należąca do prężnej niegdyś w Ameryce mniejszości etnicznej. Jest jednak pewien problem: matka ma sto dziewięćdziesiąt centymetrów wzrostu i waży dwieście kilo. To za dużo, nawet gdyby rozdzielić zmarłą pomiędzy wszystkie dzieci, których ma trzynaścioro. Sprawę pogarsza fakt, że Dziewiąty nie je mięsa, Drugi uznaje wyłącznie koszerną kuchnię, Pierwszy nienawidzi matki, a Szósty nie żyje. Choćby wszyscy się zebrali na tej ludożerczej stypie, nikt by już nie wiedział, jak to się właściwie robi, bo Kanibamerykanie wtopili się w społeczeństwo, zatracając swe zwyczaje. Ostatnim, który pamięta cokolwiek z dawnej tradycji, jest wujek Iszmael, jednak jego przewodnictwo nad zjazdem rodzinnym wywołuje jeszcze głębszy konflikt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373905 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żal po napletku / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 341, [2] strony ; 21 cm.
„Wszystko zaczęło się od dwóch kabanosów” – tak Shalom Auslander otwiera historię swojego upadku, tudzież wyzwolenia od ultraortodoksyjnej żydowskiej wspólnoty, w której się wychował w amerykańskim miasteczku Monsey, nieopodal Nowego Jorku.
„Żal po napletku” to pełna złości, tonowana jednak satyrycznym talentem autora opowieść o wylogowaniu się z rodziny (i szerzej: narodu) oraz próbie wyleczenia się z Boga, co okazuje się przedsięwzięciem najtrudniejszym. Nasz bohater niby wie, że Boga nie ma, lecz religia weszła mu w trzewia w postaci nerwicy i nieusuwalnego lęku przed karą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385810 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Małe rączki / Andrés Barba ; przełożyła Katarzyna Okrasko. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 140, [4] strony ; 20 cm.
Tytuł oryginału: Las manos pequeñas.
"Małe rączki" opowiadają historię dziewczynki, która po nagłej śmierci rodziców trafia do domu dziecka. Barba z jednej strony penetruje doświadczenie dziecięcej traumy, z drugiej opisuje, jak w zderzeniu z osobą, która wie, czym jest utrata i ma wspomnienia z innego świata, puste i ułomne zaczynają czuć się dzieci, dla jakich do tej pory sierociniec był wszystkim. Przybycie Mariny oznacza utratę pierwotnego raju. Porównanie z kimś tak innym niszczy symbiotyczną jedność grupy. „Pierwszy raz niektóre poczuły się grube albo brzydkie, poczuły, że są ciałem i tego ciała nie da się zmienić. Tak jak pojawiała się ona, pojawiałyśmy się my; te dłonie, te nogi, teraz wiedziałyśmy, że takie jesteśmy i nie sposób od tego uciec”. Ceną za poczucie odrębności jest cierpienie.
Kolejna, po znakomicie przyjętej przez krytykę i czytelników "Świetlistej Republice", powieść hiszpańskiego autora. W tej niewielkiej książce, gdzie poetyka horroru styka się powieścią psychologiczną, autor znów zajmuje się tematem, który niezmiennie go fascynuje - dziećmi. Opisuje losy dziewczynki, która po śmierci rodziców trafia do domu dziecka, a jej pojawienie się wyzwala w pozostałych wychowankach instynkty, jakich nikt się nie spodziewa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366535, 367394 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Premio Herralde, 2017
"Gdzieś na skraju dżungli, w fikcyjnym miasteczku San Cristóbal nieoczekiwanie pojawia się grupa dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Początkowo nic nie robią, po prostu są, wprowadzając niepokój samą swą innością - porozumiewają się w nieznanym języku i prowadzą życie rządzące się niepojętymi dla obywateli San Cristóbal prawami. Dzieci pozbawione opieki dorosłych są brudne, bezdomne i głodne, zdają się jednak szczęśliwe. Ich odrębność, odczuwana jako prowokacyjna, burzy kruchą równowagę zbiorowości. Zaburzona dynamika wspólnoty w konsekwencji prowadzi do tragedii. Wciągająca hipnotycznym rytmem zdań proza Barby porusza fundamentalne - zwłaszcza dzisiaj - kwestie. Co się dzieje ze społeczeństwem, które nie pozwala na twórczy bunt młodych. Jak dobrobyt wpływa na retorykę ksenofobii i wykluczenia. Jaki jest mechanizm powstawania teorii spiskowych i fake newsów. Jak zarządzanie strachem rodzi przemoc."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364298, 367395 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "La vida de Guastavino y Guastavino", 2020.
Nowa książka Andrésa Barby, znanego z powieści "Małe rączki" i "Świetlista republika". Brawurowa quasi-biografia jednego z wielkich budowniczych Nowego Jorku, Rafaela Guastavina, i jego syna, także Rafaela Guastavina, w której wszystko jest prawdopodobne, ale nic nie jest pewne.
Daty, nazwiska i wydarzenia się zgadzają. Faktycznie, w lutym 1881 roku Guastavino senior, hiszpański zbieg i wizjoner architektury, przybywa statkiem z Marsylii do Ameryki. W nowej ojczyźnie bezczelnie patentuje system konstrukcji znany w Europie od średniowiecza i odmienia oblicze sławnego miasta. Charakterystyczne sklepienia z płytkami ceramicznymi, jakie znamy między innymi z nowojorskiego Grand Central Oyster Baru, to właśnie jego dzieło. Ale co z dniem powszednim bohatera? Jego szaleństwem i pasją? I co nam powiedzą dokumenty o zmaganiach Guastavina juniora z cieniem potężnego ojca?
Barba łączy biografistykę z fikcją, zdaje relację i puszcza wodze fantazji. Robi to tak, że twarze Guastavinów już zawsze będą miały rysy, które im nadał, cokolwiek powiedzą o tym encyklopedie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373464 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dom / Emma Becker ; przełożyła Magdalena Kamińska-Maurugeon. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 412, [4] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: La Maison, 2019.
Współfinansowanie: Instytut Francuski
Emma Becker, by napisać "Dom", pracowała dwa lata w berlińskim burdelu. Ta opublikowana w 2019 roku powieść wzbudziła we Francji spore kontrowersje. Wielu uznanych krytyków, jak chociażby Frédéric Beigbeder, okrzyknęło ją najlepszą książką roku. Wiele feministek oburzyło się, że Becker poetyzuje zawód prostytutki. Sama autorka na tak postawiony zarzut odpowiadała, że poezja jest warunkiem niezbędnym dobrej powieści, inaczej mamy do czynienia z dziennikarstwem. Podkreślała też w wywiadach, że nie pretenduje do tego, by opisać zjawisko prostytucji całościowo.
"Dom" nie jest książką o kobietach porywanych i zmuszanych do tej roboty. Jest książką o kobietach, które zostały prostytutkami z własnego wyboru. Opowiada o doświadczeniu pracy w mieszczańskim, luksusowym burdelu; w kraju, gdzie prostytucja jest legalna. Oddaje głos tym, które odnajdują w tym zawodzie satysfakcję, a nawet przyjemność. Dominujący dyskurs uznaje, że kobieta, której mężczyźni płacą za seks, jest bezwolnym narzędziem patriarchatu, Becker chce pokazać, że dziwka ze swoim wyzwolonym ciałem jest także dziełem feminizmu, a seks jest dziedziną, w której nader często – również w burdelu – władze mają kobiety. Prostytutka – mówi autorka "Domu" – nie zawsze jest ofiarą; przylepiając jej tę etykietkę, niezależnie od okoliczności, infantylizujemy osoby wykonujące tę profesję i odbieramy im podmiotowość.
"Dom" jest hołdem dla kobiecej troski i solidarności, jaką nasza bohaterka odnalazła w burdelu – miejscu, które zastąpiło jej rodzinę. Jest pochwałą legalnej prostytucji, gdyż tylko jej legalizacja umożliwia stworzenie sex workerkom godnych warunków pracy. Sama Emma woli siebie nazywać kurwą, dziwką, prostytutką – więc pytanie, czy udało jej się uciec od pogardy, z jakimi społeczeństwo traktuje ten fach, jest zasadne. W sercu "Domu" kryje się tęsknota za światem, w którym seks jest bezpieczną przestrzenią swobodnej ekspresji, wolną od lęków i histerycznego – jak powiada Becker – dyskursu o podporządkowaniu i dominacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367569 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór Siódmy koń. Opowiadania zebrane zawiera teksty pisane od lat 30. do 70. XX wieku. Wszystkie te opowieści pełne są ekscentrycznych bohaterów, surrealistycznych zjaw, wygadanych zwierząt. Areną przygód owych przedziwnych stworzeń są zwykle dwór albo salon. Carrington z humorem i dezynwol- turą dekonstruuje kodeksy i protokoły, które w młodości ją ograniczały. Buduje swój literacki świat z parodii i kpiny; szydzi z mieszczaństwa, z arystokracji, z kleru, drwi z feudalnych stosunków i fanatyzmu religijnego. Gdyby szukać dla autorki Siódmego konia literackich powinowactw, ze współczesnych jej pisarek można by wymienić Jane Bowles i Clarice Lispector, które w opresyjnym dla kobiet otoczeniu próbowały wyrwać sobie przestrzeń wolności, szukając schronienia w świecie snu, często uciekając się do teatralnych gestów, a zarazem zyskując samoświadomość, której ceną było wyobcowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372894 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mag z Kremla / Giuliano da Empoli ; przełożył Jacek Giszczak. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 277, [3] strony, 20 cm.
Nagroda Akademii Francuskiej, 2022
Tytułowym bohaterem owej fikcji politycznej jest reżyser teatralny i producent popularnego reality show Wadim Baranow, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” – lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, gdzie nie ma miejsca na zniuansowane myśli i uczucia? Obok postaci fikcyjnych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 384812 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Las venas abiertas de América Latina", 1971.
Tłumaczenia wykorzystane w polskim tekście na stronie 393.
Wydanie 1. ukazało się w 1983 roku w Wydawnictwie Literackim, w przekładzie Ireny i Marka Majchrzaków.
Nowy przekład jednej z najsłynniejszej książek XX wieku, określanej czasem jako "biblia latynoamerykańskiej lewicy".
"Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej" uczyniły swojego autora, Eduarda Galeana, klasykiem jeszcze za życia. Powstała w latach siedemdziesiątych opowieść o historii kontynentu od czasów odkrycia Kolumba aż po współczesność była jedną z pierwszych książek z dziedziny ekonomii politycznej, która została napisana z perspektywy wykluczonych i przegranych, tym samym zapoczątkowując popularny obecnie nurt "ludowej historii", gdzie punktem wyjścia jest przeciętny obywatel, a nie wielkie procesy i epokowe zdarzenia.
Nowe wydanie tej wciąż aktualnej w swojej wymowie książki zostało opatrzone znakomitym posłowiem Artura Domosławskiego, który konkluduje: Żyły Ameryki Łacińskiej pozostają otwarte. Zmieniają się formy eksploatacji, narzędzia wyzysku, przepisy administracyjne i reguły prawa. Ale jak w pierwszych słowach tej książki niektóre kraje nadal specjalizują się w wygrywaniu, a inne w przegrywaniu.
To zaś, co zmienia się dziś na lepsze, jest między innymi skutkiem uświadomienia sobie tej sytuacji przez mieszkańców regionu i pewnych liderów; skutkiem zmiany myślenia, do jakiej książka Galeana przyczyniła się w ostatnim półwieczu jak mało które dzieło latynoamerykańskiej kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 377154 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej (Włochy)
Autobiograficzna opowieść wybitnej włoskiej pisarki to przenikliwy portret żydowsko-włoskiej rodziny w dobie narastającego faszyzmu, wojny i lat powojennych. Tytuł uważany jest za jedną z najważniejszych włoskich książek XX wieku.
"Słownik rodzinny" to opowieść o nieprzeciętnej, inteligenckiej rodzinie Levich, wyznającej postępowe, jak na tamte czasy, socjalistyczne i ateistyczne poglądy. Rodzinie, w której domu spotykają się znane postaci – chociażby pisarz Cesare Pavese, wydawca Giulio Einaudi, filozof Felice Balbo, eseista Nicola Chiaromonte, twórca maszyn do pisania Adriano Olivetti i wielu, wielu innych. Każdy w tym domu ma coś oryginalnego do powiedzenia, każdy błyszczy intelektem, każdy zabiera głos w każdej sprawie – jednak słowa budują tu jedynie fałszywą solidarność, tak naprawdę będąc narzędziem wyróżniania się, ekspresją pozornej indywidualności. Tytułowy „słownik rodzinny” to używane przez Levich powiedzonka, frazy, wyrażenia, które – jak pisze Ginzburg – są „fundamentem rodzinnej jedni”; tyle że jest to wspólnota czysto werbalna, niezakorzeniona w uczuciach. Piątka dzieci Levich, łącznie z małą Natalią, jest melancholijna i wyobcowana, matka zajęta głównie sobą, a wszyscy podporządkowani zmiennym nastrojom i kaprysom ojca-tyrana. „My i matka – pisze Ginzburg – to były według niego same tchórze, ciamajdy i murzyni”. Przemoc emocjonalna, jawne arogancje, kłótnie i wrzaski są w tej upajającej się poczuciem własnej wyższości rodzinie na porządku dziennym. Jedni nie bardzo mają ochotę słuchać drugich: „Skończcie z tym wreszcie! Słyszałem to już tyle razy!” – grzmi ojciec, słowa nie pozwalają się porozumieć, nie budują bliskości, wydają się puste, roztrzaskują się wobec grozy faszyzmu. A jednak ta nielubiąca się, nieserdeczna i traktująca się nawzajem z obojętnością rodzina uparcie trzyma się razem. Ich językowe nawyki, podobnie jak krawcy, którzy przeżyli wojnę i nadal szyją dla nich ubrania, dają im poczucie bezpieczeństwa i ciągłości życia. Ginzburg z przenikliwością odsłania, jak pewne przekonania pozwalają przetrwać za cenę niezrozumienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367176 (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Kobietę osobną i miasto” Vivian Gornick napisała już jako osoba – według wszelkich definicji – dojrzała, bo dobiegała osiemdziesiątki. I w dużej mierze ten autobiograficzny esej właśnie dojrzałości i niedojrzałości dotyczy; obserwujemy tu bowiem życie autorki z perspektywy przełomowego dla niej momentu: kiedy kończąc sześćdziesiąt lat, po raz pierwszy poczuła, czym może być pełnia istnienia. Kanwę dla tego memuaru stanowią spacery po Nowym Jorku, rozmowy z przechodniami, dyskusje z przyjaciółmi, zwłaszcza z najbliższym Leonardem, a także dysputy ze znaną nam z „Przywiązań” matką, jednym słowem: spotkania – czasem przygodne, czasem trwające latami – z ludźmi, w oczach których nasza bohaterka odbija się i przegląda. Wśród nich są również ważni dla Gornick pisarze, jak Charles Dickens, Henry James, George Gissing, Edmund Gosse, Charles Reznikoff, Evelyn Scott i wielu, wielu innych. Dialogując z bliźnimi, autorka roztrząsa kwestie dla każdego z nas fundamentalne: czym jest praca, czym jest przyjaźń, czym jest miłość… A robi to w specyficzny dla siebie sposób, prezentując punkt widzenia osoby „z marginesu” – urodzonej w niewłaściwej klasie społecznej, niewłaściwej płci, niewłaściwej rasie. Potrafi przy tym własną biografię przekształcić w dramat, w którym niejedna i niejeden z nas rozpoznają się z łatwością.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375844 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 365-372. Indeks.
Tematem tej książki nie są poronione pomysły wynalazców i fantastyczne teorie na bakier ze stanem badań. Szaleństwo, które od zawsze towarzyszyło nauce, jest właściwością jednostek, głupota zaś to cecha zbiorowości, powiada Górny. Ta druga nie ma za grosz polotu: nie lubi oryginalności, dba o komfort myślowy ogółu, godzi działalność naukowców z obowiązująca normą, oczekiwaniami wspólnoty narodowej i państwa. Szaleństwo jednostek widać od razu, głupotę zbiorowości po czasie, najczęściej gdy jej „racjonalna” działalność doprowadzi do katastrofy. Kolejne pokolenia patrzą wstecz z wyżyn własnej „racjonalności” i nie mogą się nadziwić bezrozumności przodków. Historia głupich idei to panorama zbiorowych obłędów nowoczesnej Europy, które kwitły w majestacie nauki swojego czasu. Spotkamy tu patriotów-mizoginów oskarżających wrogie państwa o niestałość uczuć, histerię i zdradę. Antropologów mierzących czaszki jeńców wojennych, aby pogrążyć wroga także na polu rasowym. Psychiatrów diagnozujących niebezpieczną chorobę pacyfizmu i próbujących leczyć ją elektrowstrząsami. Przedstawicieli nauki zobaczymy w sztabach armii szykujących się do inwazji, na konferencjach pokojowych dzielących terytoria podbitych państw, w organach administracji terytoriów okupowanych i w gronie planistów zbrodni przeciw ludzkości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373788 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydany w 2001 roku esej bell hooks dziś jest pozycją klasyczną. Nie byłoby bez niego „Dlaczego miłość rani?” Evy Illouz, „Wymyślić miłość na nowo” Mony Chollet czy wielu współczesnych poradników, jak choćby „Czułej przewodniczki” Natalii de Barbaro. Książka ta jednak nie ma li tylko historycznego znaczenia, zawarte w niej tezy i pytania wciąż pozostają w mocy. Najlepszy dowód, że w marcu 2021 roku, dwie dekady od swojego pierwszego wydania, „Wszystko o miłości” ponownie znalazło się na liście bestsellerów „New York Times’a”, a bell hooks regularnie pojawia się w rozmaitych rankingach jako najważniejsza myślicielka naszych czasów. Z pewnością była jedną z pierwszych teoretyczek, które zajęły się tematem miłości, wcześniej zawłaszczonym przez mężczyzn.
Zdaniem hooks, miłość w świecie, gdzie rządzą patriarchat i kapitalizm, nie jest możliwa. Nie sposób bowiem mówić o miłości w systemie opartym na dominacji, władzy, wyzysku, a także w jakiejś mierze na kłamstwie: w społecznym teatrze, gdzie role silnych i słabych są odgórnie przydzielone, nikt nie może być w pełni sobą. Swobodnej ekspresji osobowości nie sprzyja również największe oszustwo naszej kultury - mit romantycznej miłości - który pielęgnuje w nas złudzenie, że prawdziwe uczucie jest czymś przejmującym nad nami kontrolę, a nie wyborem i codzienną pracą.
bell hooks pisała swoją książkę dwadzieścia lat temu, ale czy w kwestiach, jakie podejmuje, tak wiele się zmieniło? Czy żyjemy w kulturze, która jest już gotowa na miłość wolnych mężczyzn i wolnych kobiet?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385163 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 283-[285].
W XVI wieku położona w boliwijskich Andach kopalnia srebra Cerro Rico de Potosí finansowała w dużej mierze Imperium Hiszpańskie. Powstałe wokół niej miasto rozrosło się do rozmiarów większych niż ówczesny Londyn, a zamieszkujący je koloniści, wyzyskując miejscową ludność, pławili się w dobrobycie. Dziś Potosí to piekło na ziemi - jedno z najbiedniejszych miast w Ameryce Południowej, o powietrzu tak nasyconym metalami i kopalnianym pyłem, że jego mieszkańcy cierpią na liczne schorzenia, ślepną, powoli się duszą. Kopalnię w Potosí zachodnie korporacje eksploatują tak zachłannie, że góra, w której jest umiejscowiona, coraz bardziej się sypie. Na razie jednak w jej mroku umierają ludzie.
Ander Izagirre napisał wstrząsający reportaż, w którego centrum umieścił czternastoletnią dziewczynkę. Alicja ma młodszą siostrę, ich matka popadła w długi, często nie stać ich na to, by kupić choćby ziemniaki, więc nie zważając na przepisy, dziewczynka pracuje w kopalni, by przetrwać. Hiszpański reporter opisując historię konkretnych ludzi, pozbawionych jakichkolwiek praw pracowniczych, opuszczonych przez państwo, traktowanych jak nieopłacana zwierzęca siła, bo zarabiających ledwie tyle, by się wyżywić, odsłania do czego doprowadziła przeprowadzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy liberalizacja gospodarcza Południa. Podczas gdy zachodnie rządy bogacą się na spekulacji surowcami, posiadające te surowce biedne kraje popadają w jeszcze większą nędzę. Przyjmują więc zagraniczną pomoc wraz z jej warunkami, a więc wyrzekają się kontroli nad zachodnimi spółkami, nie ingerują w ich relacje z pracownikami, pozwalają na to, by dzieci harowały w zagrażających życiu warunkach.
"Potosí. Góra, która zjada ludzi" to historia niekończącego się wyzysku boliwijskiej ludności, najpierw przez konkwistadorów i kolonistów, a obecnie przez globalne korporacje, wspierane przez polityków i Kościół. Izagirre pokazuje, jak wyzysk ten rodzi anarchię i terror. Kradzieże, przemoc domowa, gwałty na kobietach i dzieciach są w Potosí na porządku dziennym. Górnicy umierają młodo, ale zanim to się stanie, w domu egzekwują swoją władzę w sposób równie bezwzględny jak w pracy czynią to ich przełożeni. Najbardziej jak zwykle - cierpią dziewczynki i kobiety.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367350 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dwa razy czerwiec / Martín Kohan ; przełożyła Barbara Jaroszuk. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 205, [2] strony ; 21 cm.
Książka dostępna także jako e-book.
W latach 1976-1983 wojskowa junta zamordowała w Argentynie około trzydziestu tysięcy osób. Młodzi ludzie, zaangażowani w opór wobec dyktatury czy po prostu z racji swych poglądów dla niej niewygodni, ginęli bez śladu – zrzucano ich z samolotów do rzeki, porywano z ulicy i wywożono samochodami bez numerów rejestracyjnych w nieznane miejsca kaźni. Narodzone w więzieniach dzieci zabierano matkom i oddawano do adopcji ich oprawcom.
"Dwa razy czerwiec" to próba rozliczenia się z czasami brutalnego reżimu, próba inna niż wszystkie, gdyż nie ma tu łatwego podziału na „katów” i „ofiary” – Kohan w sposób bezlitosny odsłania uwikłanie zwykłych obywateli w mechanizmy systemowego bestialstwa. Niewyobrażalne tortury, jakim poddawani są przeciwnicy dyktatury, oglądamy z perspektywy bezimiennego narratora, ceniącego sobie dyscyplinę, porządek i hierarchię młodego wojskowego, któremu – podobnie jak jego towarzyszom w zbrodni – łatwo przychodzi uprzedmiotowienie katowanych wrogów. Łatwo im również przychodzi odcięcie się od masakry, jaką przeprowadzają na szeroką skalę, za pomocą formalnego, urzędniczego języka. Kohan wnikając w okrutną, perfidną, wyrachowaną część ludzkiej natury, zmusza nas do oglądania scen, na które wolelibyśmy nie patrzeć. Najokrutniejszej przemocy doświadczają w "Dwa razy czerwiec" kobiety, ale też one stawiają jej największy opór, podczas gdy większość społeczeństwa tkwi w letargu. Terror rządów junty Kohan zderza ze zbiorową gorączką wywołaną mistrzostwami świata w piłce nożnej, z oglądania meczów, czyniąc metaforę ucieczki od odpowiedzialności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367523 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pod białym niebem : natura przyszłości / Elizabeth Kolbert ; przekład Jakub Jedliński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2022. - 284, [3] strony : ilustracje ; 21 cm.
"Pod białym niebem. Natura przyszłości" Elizabeth Kolbert, laureatki Pulitzera, specjalizującej się w problematyce zmian klimatycznych, to książka poświęcona przyszłości natury, a raczej tego, co z niej zostało po stuleciach wpajanego nam przekonania, że to człowiek jest koroną stworzenia, a dzięki rozwojowi technologii możemy opanować przyrodę i podporządkować ją naszym celom. W XXI wieku widzimy już jasno, że interwencje w ekosystemy pchają nas ku katastrofie: globalne ocieplenie, anomalie pogodowe czy pandemia to najbardziej widoczne z konsekwencji. Pytanie, czy próby naprawiania (czytaj: kolejnego regulowania) wyrządzonych szkód mogą cokolwiek zmienić.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373253 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wszystkie szczęśliwe rodziny / Hervé Le Tellier ; przełożył Wiktor Dłuski. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2023. - 169, [7] stron : ilustracje ; 21 cm.
Autobiograficzna proza autora słynnej „Anomalii”. Jakie dzieciństwo miał twórca najpoczytniejszej powieści ostatnich lat? Nie był bity, głodzony, wykorzystywany, uczęszczał do dobrych szkół, otrzymał solidną edukację. „Wszystkie szczęśliwe rodziny” to książka w duchu Didiera Eribona i Annie Ernaux, tyle że a rebours, opowiada bowiem o dorastaniu we francuskiej wyższej klasie średniej. Czy burżuazyjne korzenie i arystokratyczne nazwisko potrafią lepiej człowieka wyposażyć? Z książki wyłania się tragikomiczny obraz środowiska uwięzionego w gorsecie konwenansów, rządzonego grą pozorów i chłodnym dystansem, a także pokolenia, które Hervé Le Tellier opisuje jako „obiecujące, ale nieokreślone, z młodością wciśniętą między okupację a wojnę w Algierii”, „urodzonego za późno, żeby kolaborować, za wcześnie, żeby torturować”. Na tle społecznych napięć i historycznych wydarzeń autor maluje portret rodzinny. Otwarcie pisze o toksycznych relacjach z szaloną matką i skrywającym tajemnice ojczymem. Już w pierwszym zdaniu czytamy: „Nie kochać rodziców – to byłoby gorszące. Gorsząca byłaby myśl, czy jest, czy nie jest hańbą nie znajdować w sobie, mimo młodzieńczych wysiłków, tak powszechnego uczucia miłości zwanej synowską”.Nie jest to jednak narracja wypełniona resentymentem i złością, autor potrafi mówić o cierpieniu bez patosu i z poczuciem humoru. Oprócz cierpkiej ironii – także wobec samego siebie – mamy we „Wszystkich szczęśliwych rodzinach” czułość i stoicką akceptację życia. „Nie żebrzę już o współczucie, a czas smutku minął" – podsumowuje pisarz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382932 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Walter Gropius : człowiek który zbudował Bauhaus / Fiona MacCathy ; przełożył Jan Dzierzgowski. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 543, [1] strona : ilustracje, fotografie, portrety ; 24 cm.
Źródła i przypisy na stronach 475-531. Indeks.
Arcyciekawy, bogato ilustrowany portret jednego z najważniejszych architektów XX wieku, Waltera Gropiusa.
Kim był Walter Gropius - człowiek, który w reakcji na rzeź pierwszej wojny światowej wymyślił Bauhaus? W jakiej mierze jego pragnienie nowego, demokratycznego świata się ziściło? Czy nasze miasta i domy nie wyglądałyby inaczej, gdyby nie jego uparte dążenie, by architektura była przede wszystkim funkcjonalna, a sztuka stała się elementem codzienności?
Na jakie kompromisy musiał iść, będąc awangardzistą w czasach nazimu, socjalistą w czasach zimnej wojny, Niemcem w Ameryce, a Amerykaninem w Japonii?
Fiona MacCarthy kreśli portret artysty, którego niezbywalną cechą zawsze i wszędzie było człowieczeństwo. Przy okazji otrzymujemy całą panoramę życia kulturalnego i społecznego Niemiec od końca XIX do lat sześćdziesiątych XX wieku, na tle której pojawiają się najwybitniejsze postacie sztuki i architektury tamtych czasów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368511 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Reportaż o najokrutniejszym gangu świata Mara Salvatrucha 13 terroryzującym Salwador. Bracia Martínezowie zastanawiają się w nim, dlaczego gangi są dla wielu Salwadorczyków sposobem na życie, co jest źródłem przemocy i wreszcie – jaką rolę w destrukcji salwadorskiego państwa odegrały Stany Zjednoczone. Juanowi José udało się przeniknąć do struktur Mara Salvatrucha 13, w efekcie czego możemy przyglądać się funkcjonowaniu gangu od środka. Krytyka zagraniczna uznała „Młodego z Hollywood” za wzór reportażu literackiego. „Miguel Ángel Tobar, „Młody”, cyngiel gangu Mara Salvatrucha, gdy strzela prawie zawsze trafia w głowę, nie boi się nikogo i niczego. Zabił już 56 razy, mówi o tym detalicznie i beznamiętnie. Ale to nie jest tylko opowieść o bezwzględnym, pozbawionym skrupułów i uczuć mordercy. W świecie, w którym życie ludzkie nie ma żadnej wartości, bracia Martínezowie szukają człowieka. Znajdują go w „Młodym”, sicario. Dziecko niczyje dorastające w skrajnej nędzy wyrobników plantacji kawy, gdzie przemoc i gwałt są codziennością, potem obdarty i wiecznie niedożywiony pan śmierci, w końcu wykorzystany i porzucony przez państwo, które przez chwilę daje mu nadzieję na życie. Wstrząsający, wybitny reportaż o tych, których wpływ na swój własny los często jest tylko złudzeniem”. Paweł Piotr Reszka „Brawurowa opowieść o Bestii, która – jeśli urodzisz się w jej pobliżu – będzie cię kąsała, zjadała i pochłaniała aż po twój kres. Ucieczką od niej może być tylko śmierć. Bracia Martínezowie prowadzą nas na samo dno otchłani piekieł, jakie ludzie zgotowali sobie na ziemi. To przyprawiający o dreszcze reportaż z najmniejszego i najbrutalniejszego kraju Ameryki Środkowej, a jednocześnie najniebezpieczniejszego państwa świata, w którym zabija się, aby żyć, aby kochać albo po prostu, żeby się komunikować”. Mirosław Wlekły Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372892 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej