Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(86)
Forma i typ
Książki
(86)
Publikacje naukowe
(43)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(33)
Proza
(6)
Poezja
(4)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(85)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(85)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Loew Peter Oliver (1967- )
(6)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(6)
Pomian Krzysztof (1934- )
(5)
Ugniewska Joanna (1945- )
(5)
Mosakowski Janusz
(4)
Binkowska Dagmara
(3)
Calasso Roberto (1941-2021)
(3)
Przybyszewska Stanisława (1901-1935)
(3)
Salij Stanisław
(3)
Chiaromonte Nicola (1905-1972)
(2)
Czartkowski Adam (1881-1958)
(2)
Ganczar Maciej (1976- )
(2)
Górski Janusz (1953- )
(2)
Jarzębski Jerzy (1947-2024)
(2)
Kandziora Jerzy (1954- )
(2)
Kubińska Olga
(2)
Rosiek Stanisław (1953- )
(2)
Wodziński Cezary (1959-2016)
(2)
Ładoń Monika
(2)
Antonik Lilianna
(1)
Arno Anna (1984- )
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Auden W. H. (1907-1973). Morze i zwierciadło
(1)
Augustyniak Anna (1976- )
(1)
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(1)
Bielik-Robson Agata (1966- )
(1)
Bolecki Włodzimierz (1952- )
(1)
Boros Grzegorz
(1)
Boyers Robert (1942- )
(1)
Bugalski Łukasz
(1)
Bzinkowski Michał (1975- )
(1)
Błachnio Joanna
(1)
Błoński Jan (1931-2009)
(1)
Calasso Roberto (1941-2021). Jak uporządkować bibliotekę
(1)
Calasso Roberto (1941-2021). Szaleństwo, które pochodzi od nimf
(1)
Camus Albert (1913-1960)
(1)
Chruślińska Iza
(1)
Chwin Stefan (1949- )
(1)
Czapski Józef (1896-1993)
(1)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Dżabagina Anna (1990- )
(1)
Eliot T. S. (1888-1965)
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Cocktail party
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Mąż stanu
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Zaufany sekretarz
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Zjazd rodzinny
(1)
Eremus Katarzyna (1983- )
(1)
Fauchereau Serge (1939- )
(1)
Frąckowska Anna (1979- )
(1)
Gielata Ireneusz
(1)
Głuszek Anna
(1)
Heinich Nathalie (1955- )
(1)
Helman Alicja (1935-2021)
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Jarema Maria (1908-1958)
(1)
Juszczak Wiesław (1932-2021)
(1)
Kanicki Witold
(1)
Karpiński Wojciech (1943-2020)
(1)
Karpiński Wojciech (1943-2020). Czytanie Chiaromontego
(1)
Kasprzysiak Stanisław (1931-2019)
(1)
Klekot Ewa (1965- )
(1)
Kobro-Okołowicz Kapsyda (1985- )
(1)
Kochanowski Mieczysław
(1)
Kraskowska Ewa (1954- )
(1)
Kreisberg Alina (1946- )
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Kubiński Wojciech (1953- )
(1)
Kudrycka Bożena
(1)
Kłoczowski Jan Maria (1960- )
(1)
Lewi Henri (1942- )
(1)
Leys Simon (1935-2014)
(1)
Limon Jerzy (1950-2021)
(1)
Lipowski Krzysztof (1961- )
(1)
Macur Andrzej (1945- )
(1)
Macur Helena (1919-1984)
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Markowska Lucyna
(1)
Mierzejewski Mariusz (1981- )
(1)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(1)
Muca Klaudia
(1)
Nawrocka Ewa (1942-2024)
(1)
Niemira Konrad (1989- )
(1)
Novello Samantha (1974- )
(1)
Nowak-Rogoziński Mikołaj (1987- )
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Ogonowska Małgorzata
(1)
Olszański Grzegorz (1973- )
(1)
Olszowska Martyna
(1)
Orchowska-Smolińska Anna
(1)
Orzeszek Jakub (1991- )
(1)
Ososiński Tomasz (1975- )
(1)
Owczarska Małgorzata
(1)
Owczarski Wojciech (1970- )
(1)
Panizza Cesare (1975- )
(1)
Pokojska Agnieszka (1975- )
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Praz Mario (1896-1982)
(1)
Przybyszewska Stanisława (1901-1935). Fons iuventutis
(1)
Przybyszewska Stanisława (1901-1935). I Roma przeszła
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(32)
2010 - 2019
(54)
Okres powstania dzieła
2001-
(72)
1901-2000
(31)
1945-1989
(16)
1989-2000
(10)
1918-1939
(8)
1939-1945
(5)
1801-1900
(3)
1901-1914
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
Kraj wydania
Polska
(83)
Język
polski
(76)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(17)
Literatura włoska
(4)
Literatura niemiecka
(3)
Literatura angielska
(2)
Literatura austriacka
(1)
Literatura belgijska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura grecka
(1)
Temat
Literatura polska
(22)
Tematy i motywy
(15)
Pisarze polscy
(11)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(9)
Literatura
(7)
Sztuka
(7)
Proza
(5)
Ciało ludzkie
(4)
Kultura
(4)
Erotyzm
(3)
Kobieta
(3)
Muzealnictwo
(3)
Tożsamość osobista
(3)
Wpływ i recepcja
(3)
Śmierć
(3)
Życie codzienne
(3)
Architektura polska
(2)
Artyści
(2)
Artyści polscy
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Chiaromonte, Nicola (1905-1972)
(2)
Cliché-verre
(2)
Film amerykański
(2)
Filozofia
(2)
Filozofia czasu i przestrzeni
(2)
Filozofowie
(2)
Grafika polska
(2)
Kolekcjonerzy
(2)
Literatura amerykańska
(2)
Literaturoznawcy
(2)
Literatury europejskie
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Miasta
(2)
Modernizm
(2)
Muzea
(2)
Pisarze
(2)
Polacy za granicą
(2)
Rysownicy polscy
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Sztuka polska
(2)
Zbiory prywatne
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Afazja
(1)
Aktorzy polscy
(1)
Aktywizm społeczny
(1)
Altruizm
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Architektura europejska
(1)
Architektura obronna niemiecka
(1)
Architektura włoska
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Aspiracje
(1)
Badania naukowe
(1)
Benedyktynki
(1)
Bertolucci, Bernardo (1941-2018)
(1)
Bibliofile
(1)
Biblioteka Gdańska PAN
(1)
Biblioteki prywatne
(1)
Biologia
(1)
Budownictwo infrastrukturalne
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budownictwo morskie
(1)
Ból
(1)
Błoński, Jan (1931-2009)
(1)
Camus, Albert (1913-1960)
(1)
Centrum-peryferie (teoria)
(1)
Chodowiecki, Daniel (1726-1801)
(1)
Choroby ludzi
(1)
Chorzy po udarze mózgu
(1)
Cierpienie
(1)
Cricot
(1)
Cywilizacja
(1)
Cywilizacja zachodnia
(1)
Czasopismo literackie
(1)
Czasopismo polonijne
(1)
Czasopismo społeczno-kulturalne
(1)
Czasopismo społeczno-polityczne
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Doświadczenie (filozofia)
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Działacze społeczni
(1)
Dzieciństwo
(1)
Edytorstwo
(1)
Edytorzy
(1)
Ficowski, Jerzy (1924-2006)
(1)
Film
(1)
Film australijski
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia polska
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Folklor
(1)
Formy autobiograficzne
(1)
Fotografie
(1)
Furttenbach, Joseph (1591-1667)
(1)
Genet, Jean (1910-1986)
(1)
Gerard Gasztowt (postać fikcyjna)
(1)
Temat: dzieło
Kurier Warszawski (czasopismo ; 1821-1939)
(2)
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Schwarze Hefte
(1)
Tempest
(1)
Xięga bałwochwalcza
(1)
Temat: czas
1901-2000
(55)
2001-
(29)
1801-1900
(25)
1945-1989
(17)
1918-1939
(14)
1701-1800
(12)
1989-2000
(12)
1601-1700
(7)
1939-1945
(7)
1901-1914
(5)
1914-1918
(5)
1501-1600
(3)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(12)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(10)
Francja
(5)
Europa
(3)
Niemcy
(3)
Chiny
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Włochy
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Mandżuria (Chiny ; kraina historyczna)
(1)
Mongolia
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Tahiti (Polinezja Francuska ; wyspa)
(1)
Ukraina
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wielkopolska
(1)
Wileńszczyzna
(1)
Wolne Miasto Gdańsk (1920-1939)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Esej
(24)
Monografia
(19)
Antologia
(17)
Listy
(7)
Pamiętniki i wspomnienia
(7)
Opracowanie
(6)
Artykuł naukowy
(5)
Biografia
(5)
Praca zbiorowa
(4)
Publicystyka
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Wiersze
(3)
Album
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Felieton
(2)
Mowy
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Powieść
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Wykład
(2)
Cytaty
(1)
Dramat angielski
(1)
Dzienniki
(1)
Film włoski
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Listy polskie
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Poemat
(1)
Proza
(1)
Reportaż
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(44)
Literaturoznawstwo
(38)
Kultura i sztuka
(24)
Filozofia i etyka
(13)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Architektura i budownictwo
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
86 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Schulz/Forum ; 4)
Tytuł oryginału: "Le Livre idolâtre présenté par Serge Fauchereau", 2004.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Cet ouvarge, publié dans le cadre du Programme d'aide à la publication Boy-Żeleński, a bénéficié du soutien du Service de Coopération et d'Action Culturelle de l'Ambassade de France en Pologne. Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński.
Serge Fauchereau analizuje twórczość plastyczną i literacką Schulza w kontekście awangardowych europejskich prądów literackich i artystycznych XX wieku, odwołując się do takich twórców, jak Alfred Jarry, Alfred Kubin, Franz Kafka, Giorgio de Chirico, Max Blecher, Robert Walser, Leopold Sacher-Masoch, Balthus czy Pierre Klossowski. Odsłania jego głębokie związki z freudyzmem, dadaizmem, surrealizmem i futuryzmem, podkreśla też metafizyczny wymiar jego twórczości. Ukazuje Schulza, na pozór tak bardzo prowincjonalnego, jako artystę na wskroś europejskiego, nawiązującego równoprawny dialog z najwybitniejszymi postaciami i zjawiskami ówczesnej sztuki Zachodu. Książka Fauchereau potwierdza też, że spełniło się wielkie marzenie Schulza, aby wykroczyć z własnym dziełem „poza granice polszczyzny”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350779 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kłopoty ze sztuką ludową : gust, ideologie, nowoczesność / Ewa Klekot. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki : wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2021. - 486, [2] strony, [31] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 23 cm.
(Idee i Etnografia)
Bibliografia na stronach 339-465. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet SWPS
Sztuka ludowa to Nemezis polskiej inteligencji, nowoczesny fanta­zmat oparty na micie dobrego dzikusa oraz przekonaniu o auten­tyczności „człowieka naturalnego” i stanowiącej jego pochodną wierze w „prawdę prymitywu”. Ewa Klekot pisze o praktykowaniu tych przekonań i wierzeń przez kolejne pokolenia inteligentów różnych orientacji politycznych; o uwikłaniu wiejskiej wytwórczości i twór­czości plastycznej w romantyczną legendę o ludowych korzeniach narodu – jedną z najsilniej ugruntowanych struktur długiego trwania w potocznej wizji narodowej przeszłości. O tym, że w procesie tworzenia sztuki ludowej kolekcjonerzy, artyści i badacze ubierali własną kreatywność w poetykę odkrycia, podczas gdy wytwórcy poddawanych metamorfozie rzeczy uzyskiwali status odkrywanych, od których oczekiwano jedynie, by spełniali zdefiniowane podczas wytwarzania odkrycia warunki ludowości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369686 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka Światowej Humanistyki.)
Tytuł oryginału: Séméiotikè : recherches pour une sémanalyse.
Indeksy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku we Francji rozpoczyna się nie tylko rewolucja społeczna i obyczajowa, której kulminacją jest maj 1968 roku, ale również prawdziwa rewolucja w dziedzinie badań humanistycznych, przebiegająca pod znakiem strukturalizmu i semiotyki. Niepoślednią rolę odgrywa w tej rewolucji młoda Bułgarka, która kilka lat wcześniej przybyła do Paryża, aby pracować nad doktoratem. Séméiotike to jej pierwsza książka, opublikowana w roku 1969. Kristeva wnosi w posagu do francuskiej myśli koncepcję dialogowości i polifoniczności tekstu literackiego Michaiła Bachtina. Przeciwstawia się strukturalistycznej koncepcji dzieła jako obiektu zamkniętego, skończonego, samowystarczalnego, rozpatrując je jako obszar wzajemnego oddziaływania wielu kodów, języków i podmiotów wypowiedzi. W tym kontekście wprowadza termin „intertekstualność”, który zrobi niebywałą karierę w całym świecie i stanie się zaczynem dla wielu kierunków i szkół badawczych.
Kristeva od początku była odbierana jako autorka niełatwa w lekturze, posługująca się hermetycznym niekiedy językiem, zaskakująca zbijającymi z tropu odwołaniami do rozmaitych dziedzin wiedzy i teorii naukowych – marksizmu, filozofii, językoznawstwa czy wyższej matematyki. Z jednej strony budziło to respekt dla jej wszechstronnego wykształcenia, z drugiej – zniechęcało do dokładnej lektury jej tekstów, a także ograniczało liczbę przekładów na języki obce. Zawsze jednak towarzyszyło jej przekonanie, że jest to książka historycznie ważna, prawdziwie klasyczna, która wywarła na badania literackie bardzo istotny wpływ.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 345663 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie ciało pisarza : eseje o Brunonie Schulzu / Jakub Orzeszek. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki : słowo/obraz terytoria, 2023. - 289, [3] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Biblioteka Schulz / Forum ; 10)
Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Gdański
Pierwsze ciało Brunona Schulza było z krwi i kości. Jak każde ciało, było miejscem egzystencji. Widzimy je w ruchu – w narodzinach, w umieraniu, w zmęczeniu, w seksie i śmiechu. Drugie ciało pisarza jest obecne w jego dziele. To ciało przez Schulza rozmnażane i rozpraszane. Szukające dla siebie formy w słowach i obrazach. Pierwsze i drugie ciało pisarza nie istnieją rozdzielnie. Nie są swoimi przeciwieństwami. Nie są też w pełni tożsame. To raczej dwa ciała zawsze skierowane ku sobie, ocierające się o siebie, nawzajem się różnicujące. A przecież czasem się spotykają. Drugie ciało pisarza to zbiór jedenastu ilustrowanych esejów, których tematem przewodnim są erotyczne i żałobne ciała Brunona Schulza. Zarówno te stworzone przez autora Sklepów cynamonowych w prozie, rysunkach i grafikach, jak i te powstające po jego śmierci – w postaci artystycznego hołdu lub martyrologicznego kultu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384044 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Tematem książki są literackie sny polskich pisarzy, od romantyzmu do dziś. Autor nie tworzy jednak reprezentatywnego przeglądu utworów onirycznych, lecz skupia się wyłącznie na problemie tożsamości śniącego podmiotu. Nie zajmuje się ani tak zwaną poetyką oniryczną, ani topiką snu czy jego funkcjami w utworach literackich. Przedmiotem jego analiz są jedynie takie zapisy snów, które da się potraktować jako świadectwa stanu tożsamości śniącego. Bada pod tym kątem literackie sny Słowackiego, Mickiewicza, Wyspiańskiego, Leśmiana, Schulza, Dąbrowskiej, Baczyńskiego, skamandrytów, Gombrowicza, Różewicza, Miłosza, Konwickiego, Tokarczuk oraz licznych twórców literatury najnowszej. Jeden rozdział poświęca także snom w teatrze Tadeusza Kantora. W rozdziale ostatnim pisze o terapeutycznym działaniu snów osób starszych, pensjonariuszy domów spokojnej starości w Polsce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341413 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Muzeum : historia światowa. T. 1, Od skarbca do muzeum / Krzysztof Pomian ; przekład Tomasz Stróżyński. - Gdańsk : słowo/obraz terytoria : FTK, 2023. - 640, [4] strony : fotografie, ilustracje, plany, portrety ; 25 cm.
Tytuł oryginału: Le musée : une histoire mondiale. T. 1, Du trésor au musée, 2020.
Bibliografia na stronach 541-597. Indeks.
Współfinansowanie: Institut de France
Od egipskich czy chińskich grobowców, przez królewskie skarbce, gabinety osobliwości, prywatne kolekcje i „etnograficzne” zbiory kolonizatorów, po dzisiejszy Luwr – upłynie wiele wieków, zanim skrystalizuje się forma muzeum i jej funkcja, polegająca na przechowywaniu, badaniu i eksponowaniu obiektów. Tymczasem światowa historia muzeum – polityczna, społeczna i kulturowa – nie została dotąd opisana. Nigdy nie była też jednorodna ani moralnie przejrzysta. Składają się na nią zarówno dobrowolne dary, zakupy czy strategie dyplomatyczne, jak i kradzieże, fałszerstwa i wojny. To dzieje architektury i sztuki, lecz także dzieje handlu, prawa, nauki i techniki, w oderwaniu od których idea muzeum nie mogłaby się odnawiać.
Pierwszy tom tego monumentalnego przedsięwzięcia kieruje się ku źródłom. Rekonstruuje proces kształtowania się nowożytnego projektu „muzeum”. Pokazuje, w jaki sposób - i w jakim zakresie - oświeceniowe muzea sztuki i muzea archeologiczne stały się następcami antycznych grobowców i skarbców.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382835 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Le musée : une histoire mondiale. T. 2, L'ancrage européen : 1789-1850", 2021.
Na okładce: Hubert Robert, "Sala Pór Roku w Luwrze", około 1802-1803.
Bibliografia na stronach 455-487. Indeksy.
Współfinansowanie: Instytut Francuski, Gdański Fundusz Promocji Wydawnictw
Rewolucja francuska otwiera nowy rozdział w historii światowych muzeów. Swobodny dostęp do arcydzieł sztuki urasta do rangi jednego z praw człowieka i obywatela. Dziewiętnastowieczne muzeum, którego prototypem jest Luwr, uczestniczy w procesie demokratyzacji społeczeństw i staje się atrybutem dziedzictwa narodowego.
W Europie powszechnie inwentaryzuje się państwowe bogactwa sztuki i kultury. Zakładane są najważniejsze publiczne zbiory - Prado w Madrycie, National Gallery w Londynie czy Gliptoteka i Pinakoteka w Monachium. Ale muzeum bywa też instrumentem sprawowania i narzucania władzy. Przyczynia się do legitymizacji suwerena. Uwikłane jest w polityki historyczne i tożsamościowe. Bierze udział w konfliktach między mocarstwami, które dokonując grabieży dóbr kulturalnych na rywalach, umacniają swoje międzynarodowe pozycje.
Drugi tom dzieła "Muzeum. Historia światowa" poświęcony jest krótkiemu, lecz burzliwemu okresowi, który rozpoczyna się około 1789 roku, a kończy w 1850. To właśnie wtedy - w momencie rozkwitu idei wolnościowych i nacjonalistycznych - powstaje nowoczesne muzeum.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386307 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "L'ordre du temps", 1984.
Indeks.
"Przedmiotem tej książki nie jest idea czasu. Jest nim sam czas. Czas wypełniany faktami przez historyków, przyrodników i fizyków, którego topologia i kierunek zawsze budziły spory, i to nie tylko wśród intelektualistów. Zastygły i eliminowany w imię zrozumiałości w niektórych naukach przyrodniczych, społecznych i humanistycznych. Teoretycznie roztrząsany przez filozofów, teologów i uczonych. Mierzony, ujednolicany, standaryzowany i narzucany przez władze religijne, polityczne i gospodarcze jednostkom, których życie psychiczne i somatyczne bywało z tego powodu dosłownie zaburzone. Przedmiotem tej książki jest zatem czas rozpatrywany w perspektywie encyklopedycznej. Często w niej mowa o Krytyce czystego rozumu. Ale również o dziełach historyków, o wytwarzaniu zegarków i o kolejowych rozkładach jazdy." (Krzysztof Pomian)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331665 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginalny: "L'ordre du temps", 1984.
Indeks.
Przedmiotem tej książki nie jest idea czasu. Jest nim sam czas. Czas wypełniany faktami przez historyków, przyrodników i fizyków, którego topologia i kierunek zawsze budziły spory, i to nie tylko wśród intelektualistów. Zastygły i eliminowany w imię zrozumiałości w niektórych naukach przyrodniczych, społecznych i humanistycznych. Teoretycznie roztrząsany przez filozofów, teologów i uczonych. Mierzony, ujednolicany, standaryzowany i narzucany przez władze religijne, polityczne i gospodarcze jednostkom, których życie psychiczne i somatyczne bywało z tego powodu dosłownie zaburzone. Przedmiotem tej książki jest zatem czas rozpatrywany w perspektywie encyklopedycznej. Często w niej mowa o "Krytyce czystego rozumu". Ale również o dziełach historyków, o wytwarzaniu zegarków i o kolejowych rozkładach jazdy. (Krzysztof Pomian)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371150 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 441-449. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski. Wydział Polonistyki ; Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
To jest historia miłosna, i jest to historia, może pierwsza, miłości właściwie pozbawiona. Ekstatyczna i dramatyczna, pełna olśnień i rozczarowań, święta i przeklęta, piękna i obrzydliwa… bogata w sens, który nigdy nie wypowiedział swojego imienia, więc niespełniona, więc pełna zdarzeń niezaistniałych, i przez to jakby niepełna. Historia wyobrażona, historia niemożliwa a jednak historia prawdziwa. Gombrowicz zakochany? Przecież wielokrotnie mówił, że nie. Gombrowicz uwodzący i uwiedziony - jak najbardziej. Oczarowany, zafascynowany, jasne, że tak, ale zakochany?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341971 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 393-450. Indeksy.
Współfinansowanie: Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna ; Uniwersytet Gdański ; Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Pierwsza w polskim piśmiennictwie książka na temat architektury krzyżackiej późnego średniowiecza. Jej autor skupia się przede wszystkim na klasyfikacji trzydziestu ośmiu zamków-klasztorów – wznoszonych na terenie Prus w latach 1246–1409 – które były nie tylko centrami władzy komturii, ale także siedzibami konwentu. Książka zawiera również szczegółową analizę ponadregionalnych rezydencji zakonu krzyżackiego: Elbląga, Malborka i Królewca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341703 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Gdańskie korespondencje Adama Czartkowskiego do „Kuriera Warszawskiego” z lat 1931–1939 to fascynująca lektura, w najlepszych momentach porywająca kronika Wolnego Miasta Gdańska zmierzającego do katastrofy. Autor, pracujący od 1928 roku w Polskim Gimnazjum Macierzy Szkolnej, okazuje się skrupulatnym obserwatorem wydarzeń wewnątrzgdańskich i okołogdańskich. Przez osiem lat nie tylko pisze o czystej faktografii wydarzeń w Wolnym Mieście, lecz także stara się je przybliżać i wyjaśniać polskim czytelnikom. Świetnie znający język niemiecki Czartkowski wykazuje się doskonałą orientacją zarówno w sprawach polsko-niemieckich, jak i przede wszystkim gdańskich. Wie, kto jest kim w tym małym państwie, które nie do końca jest państwem, ale jest również więcej niż tylko miastem. Czyta wszystkie ważniejsze niemieckie gazety wychodzące w Wolnym Mieście. Zna zarówno gdańskich Niemców, jak i Polaków, przy czym cechuje go perspektywa przybysza i człowieka o szerokich horyzontach, dzięki czemu jego obserwacje często bywają odkrywcze – Czartkowski nierzadko dobrze przewiduje przyszły bieg zdarzeń w rządzonym coraz bardziej autorytarnie Wolnym Mieście.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360385/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Gdańskie korespondencje Adama Czartkowskiego do „Kuriera Warszawskiego” z lat 1931–1939 to fascynująca lektura, w najlepszych momentach porywająca kronika Wolnego Miasta Gdańska zmierzającego do katastrofy. Autor, pracujący od 1928 roku w Polskim Gimnazjum Macierzy Szkolnej, okazuje się skrupulatnym obserwatorem wydarzeń wewnątrzgdańskich i okołogdańskich. Przez osiem lat nie tylko pisze o czystej faktografii wydarzeń w Wolnym Mieście, lecz także stara się je przybliżać i wyjaśniać polskim czytelnikom. Świetnie znający język niemiecki Czartkowski wykazuje się doskonałą orientacją zarówno w sprawach polsko-niemieckich, jak i przede wszystkim gdańskich. Wie, kto jest kim w tym małym państwie, które nie do końca jest państwem, ale jest również więcej niż tylko miastem. Czyta wszystkie ważniejsze niemieckie gazety wychodzące w Wolnym Mieście. Zna zarówno gdańskich Niemców, jak i Polaków, przy czym cechuje go perspektywa przybysza i człowieka o szerokich horyzontach, dzięki czemu jego obserwacje często bywają odkrywcze – Czartkowski nierzadko dobrze przewiduje przyszły bieg zdarzeń w rządzonym coraz bardziej autorytarnie Wolnym Mieście. (Peter Oliver Loew)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360385/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Miasto Gdańsk
"Twórczość Gerarda Gasztowta" to odpowiedź Przybyszewskiej na powieść jej ojca zatytułowaną "Krzyk" (1917). Utwór opowiada o losach stojącego u progu kariery malarza. Pewnego dnia Gasztowt ratuje niedoszłą samobójczynię. Nieprzeciętna inteligencja nieznajomej fascynuje artystę, który użycza jej na noc swojego mieszkania. Rankiem Tamara znika. Poszukujący jej Gerard błąka się w plątaninie miejskich ulic i zaczyna tracić kontakt z rzeczywistością.
Groteska łączy się tu z horrorem, a proza psychologiczna z ekspresjonistyczną. Nie wiadomo, które wydarzenia rozgrywają się naprawdę, a które są jedynie projekcją umysłu bohatera, czy Gasztowt jest chory psychicznie, czy opętany. Przybyszewska podejmuje dialog nie tylko ze swoim ojcem, ale i z całą tradycją młodopolską, wykorzystując w powieści motyw okrucieństwa artysty, opisy sadystycznej seksualności oraz obrazowanie za pomocą halucynacji i alkoholowych wizji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368961 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Vanitas vanitatum ; Marcowy poranek ; Fons iuventutis ; I Roma przeszła ; Wybraniec losu.
Na okładce: Adolph Menzel "Sypialnia artysty na Ritterstrasse"(1847).
Książka zawiera nigdy i nigdzie przedtem niepublikowane opowiadania Stanisławy Przybyszewskiej, od roku 1921 aż do śmierci związanej z Wolnym Miastem Gdańskiem, którego, jak potwierdzają ustalenia biograficzne, niemal w ogóle nie opuszczała, poświęcając się pracy literackiej. Podstawę wydania stanowią rękopisy i powstałe za życia pisarki maszynopisy, przechowywane w Archiwum Polskiej Akademii Nauk. Zbiór ma na celu przywrócenie pamięci o zamieszkałej w międzywojennym, niemieckojęzycznym Gdańsku wybitnej polskojęzycznej pisarce, stanowiąc kontynuację projektu wydania drukiem wszystkich jej niepublikowanych dzieł, w ramach którego ukazały się "Cyrograf na własnej skórze i inne opowiadania" (2015), "Asymptoty" (2018) i "Twórczość Gerarda Gasztowta" (2019).
Bohaterkami opowiadań są żyjące w międzywojniu kobiety, które szukają swojego miejsca w świecie. Nie zgadzają się na uprzedmiotowienie i - tak jak sama Przybyszewska - pragną być paniami swego losu.
Opisując relacje między kobietami a mężczyznami, Przybyszewska dokumentuje początek zmian obyczajowych zachodzących po I wojnie światowej. Jej postępowość i pisarska bezpośredniość tworzą dzieło wyjątkowe na gruncie literatury polskiej, zwłaszcza tej pisanej przez kobiety.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377812 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka "Tytułu")
(Światopoglądy : monografie humanistyki polskiej)
Rok wydania na podstawie daty wpływu egzemplarza obowiązkowego.
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Pogodzenie samobójstwa altruistycznego z chrześcijaństwem było wielkim zadaniem, które zrealizowała polska kultura w całej pełni. U Mickiewicza Ordon pojawiał się jako „patron szańców”, ale i zapowiedź tego, jak zachowa się Bóg, kiedy go rozgniewają do ostateczności tyrani. Oburzony bezmiarem zła - wysadzi w powietrze Ziemię jak Ordon redutę?
Polski samobójca altruistyczny jawił się jako behawioralny wzór dla Najwyższego. Można wątpić, czy takie stanowisko było zgodne z dogmatami wiary, ale wielu Polaków uwierzyło, że nie ma żadnej sprzeczności między Jezusem, który umarł za wielu na krzyżu i Karolem Levittoux, który umarł za wielu na płonącej więziennej pryczy...
O zagadce polskiego samobójstwa altruistycznego pisze w swojej najnowszej książce Stefan Chwin, autor przyjętego z wielkim zainteresowaniem przez czytelników "Samobójstwa jako doświadczania wyobraźni".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367769 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Archiwum Schulzowskie ; no 2)
Bibliografia, netografia na stronach 557-566. Indeksy.
Współfinansowanie: Wiesław Żyznowski
Projekt realizowany i finansowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki 0446/NPRH4/H1a/83/2015
Pierwsze apele Jerzego Ficowskiego z prośbą o wspomnienia o Schulzu i informacje o pamiątkach po nim ukazały się w czerwcu 1948 roku. Listy tych, którzy zgłosili się do Ficowskiego najwcześniej, stworzyły kościec biografii Schulza wykorzystany w "Regionach wielkiej herezji" (1967), pierwszej monografii mającej w znacznym stopniu charakter opowieści biograficznej. Następna książka o Schulzu, "Okolice sklepów cynamonowych" z 1986 roku, zmienia tę regułę, jest zbiorem reportaży czy szkiców, opowieści rekwizytowych, w których dużą rolę zaczynają odgrywać także artefakty Schulza i ujawnieni po raz pierwszy, nowi świadkowie.
Krótko przed śmiercią Ficowski tak pisał o swoim archiwum schulzowskim: "Jest tam […] masa różnych listów […], co stanowi podstawę moich niegdysiejszych biografistycznych kwerend i zbiorów. Nie wszystko do końca wykorzystałem: jest w tych materiałach trochę szczegółów, które nie zmieściły się w tym, co napisałem, lub po prostu zostały potraktowane przeze mnie skrótowo, pobieżnie. Myślę, że może się to jeszcze nie raz przydać - jako dopełnienie czy egzemplifikacja". (ze wstępu Jerzego Kandziory)
Antologia "Bruno Schulz w oczach świadków", której edycji podjął się Jerzy Kandziora, po raz pierwszy zbiera i upublicznia ten podtrzymywany przez kilkadziesiąt lat wielogłos. Odsłania się w nim polifoniczny portret jednego z najwybitniejszych i najbardziej tajemniczych pisarzy polskich XX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380994 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Portrety Kobiet)
Bibliografia na stronach 321-324. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Książka podzielona jest na trzy komplementarne części. Pierwszą są pisma zebrane Marii Jaremy: o malarstwie, rzeźbie i architekturze światowej, procesie twórczym, społeczeństwie, polityce, statusie artystów czy sytuacji kobiet. Głos Jaremianki jest mocny, stanowczy, a ona sama ciekawie odnosi się do bieżących wydarzeń, rozważa tradycję i antycypuje tendencje współczesne. Druga część tomu to reprodukcje i opisy prac Jaremy – zarówno tych wysoko cenionych, jak i dotychczas nieznanych i/lub niepublikowanych, pochodzących z prywatnych kolekcji. Trzecia część to komentarze ekspertek i ekspertów, teksty o sztuce i postaci Jaremy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366197 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Przygody Ciała)
Bibliografia na stronach 254-260. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Streszczenie angielskie.
Twarz oferowała nam swoje piękno, po-twarz zmusza nas do przeżycia wzniosłości. Obie - w nieustającej symbolicznej wojnie z ciałem - tworzą nowoczesne i współczesne modele tożsamości. Ogniskują zarówno w sztuce, jak i w filozofii próby samorozumienia i poznania drugiego człowieka. W toku książki wyróżnione zostają głęboko sięgające korzenie wizualnych transformacji twarzy w sztuce. Są to między innymi kulturowa dominacja ciała, zerwanie z mimesis, kryzys władzy wzroku, walka ze stereotypem płciowym czy wiekowym, krytyka mocy wizerunków. Interpretacje filozoficznych znaczeń dzieł malarskich i literackich, a także performansów osadzone zostają w kontekście zmian w obrębie technologii i mediów, wyzwań wobec malarstwa portretowego, zakwestionowania istotnych dla europejskiego humanizmu pojęć - tożsamości, jedności, duszy czy całości - które twarz symbolizowała.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343069 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współwydane z: Bóg z Croix-Rousse ; Śledztwo / Stefan Themerson.
Indeks.
Część tekstu w języku francuskim.
Franciszka i Stefan biorą ślub w roku 1931. Razem tworzą pięć filmów, w których wykorzystują eksperymentalne techniki fotograficzne, rozwijane przez Stefana od roku 1928. Jednym z wynalazków Stefana jest „stół trikowy” - statyw do aparatu, który pozwala Themersonom tworzyć ruchome fotogramy. Themersonowie uznawani są za czołowe postacie awangardowego kina w Polsce lat trzydziestych - nie tylko tworzą filmy, lecz także wydają dwa numery czasopisma „f.a.” [film artystyczny]. Tematem pierwszego numeru jest nowe kino angielskie, a drugiego - francuskie. Stefan i Franciszka odwiedzają filmowców w Londynie i w Paryżu, a wybrane prace przywożą do Warszawy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354829 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej