Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(33)
Forma i typ
Książki
(32)
Publikacje naukowe
(16)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Dramat (rodzaj)
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Czasopisma
(1)
Dostępność
dostępne
(26)
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(30)
Biblioteka Austriacka
(1)
Czytelnia BG
(2)
Autor
Węgrzyniak Rafał (1960- )
(4)
Adamiecka-Sitek Agata (1974- )
(3)
Kościelniak Marcin
(3)
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Kopciński Jacek (1965- )
(2)
Niziołek Grzegorz (1962- )
(2)
Plata Tomasz (1974- )
(2)
Płoski Paweł (1981- )
(2)
Axer Erwin (1917-2012)
(1)
Balawender Tomasz (1991- )
(1)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(1)
Bogucki Marcin
(1)
Braun Kazimierz (1936- )
(1)
Buchwald Dorota
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Bułhak Ewa
(1)
Chmielewski Daniel (1983- )
(1)
Cichocka Zuzanna (1996- )
(1)
Cymerman Jarosław (1975- )
(1)
Dimu Akis
(1)
Dimu Akis Serdeczność
(1)
Gajewski Jarosław (1961- )
(1)
Grotowski Marek
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Horjak Ciril (1975- )
(1)
Janu Charalambos (1973- )
(1)
Janu Charalambos (1973- ) Pies, który pali
(1)
Jarry Alfred (1873-1907)
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Kalinowska Monika
(1)
Koenig Jerzy (1931-2008)
(1)
Komorowska Maja (1937- )
(1)
Korzeniowska-Bihun Anna
(1)
Kosiński Dariusz (1966- )
(1)
Kozak Grzegorz (1961- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krukowski Wojciech (1944-2014)
(1)
Krężel Bogdan
(1)
Kudajewa Lena (1977- )
(1)
Kudajewa Lena (1977- ). Insekt
(1)
Lappo Irina (1970- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Ligarski Sebastian (1975- )
(1)
Maciejowski Jan (1930- )
(1)
Majchrowski Zbigniew (1955-2023)
(1)
Majchrzak Grzegorz (1969- )
(1)
Majling Daniel (1980- )
(1)
Martiška Juraj (1969- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- ) Martwy punkt
(1)
Michnik Ewa (1943- )
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Morawski Kazimierz (1852-1925)
(1)
Nowak Maciej (1964- )
(1)
Obważanek Jarek
(1)
Ogonowska Małgorzata
(1)
Osiński Zbigniew (1939-2018)
(1)
Osterloff Barbara (1949- )
(1)
Paszkowski Józef (1817-1861)
(1)
Plewiński Wojciech (1928- )
(1)
Popczyk-Szczęsna Beata
(1)
Położencewa Polina (1986- )
(1)
Położencewa Polina (1986- ). Oszczędzajcie prąd
(1)
Rabińska Agnieszka
(1)
Rajkowska Aleksandra
(1)
Rapi Nina
(1)
Rapi Nina Drzazgi
(1)
Ritter-Jasinska Antje
(1)
Rosenau Heinz
(1)
Samsel Karol (1986- )
(1)
Sawczenko Oksana (1975- )
(1)
Sawczenko Oksana (1975- ). Noc zakryje poranek
(1)
Shakespeare William (1564-1616)
(1)
Smolis Michał
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018) Ogień i woda
(1)
Staikos Andreas (1944- )
(1)
Staikos Andreas (1944- ) Alkestis i słodkie sny
(1)
Stepan Ewa Urszula
(1)
Sumik Roman (1933-1994)
(1)
Szatrawska Ishbel (1981- )
(1)
Szondelmajer Sławomir
(1)
Szyler Ewa T
(1)
Volk Andreas (1971- )
(1)
Werner Mateusz (1970- )
(1)
Winch Antoni (1986- )
(1)
Witali Lija (1955- )
(1)
Witali Lija (1955- ). Kolacja
(1)
Wojtysiak-Wawrzyniak Katarzyna
(1)
Wolnicka-Maryniak Magdalena
(1)
Wójtowicz Agnieszka (teatrolog)
(1)
Łuksza Agata (1983- )
(1)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(21)
2010 - 2019
(11)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1901-2000
(5)
1989-2000
(4)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(33)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(31)
niemiecki
(1)
ukraiński
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Literatura grecka
(1)
Literatura słowacka
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Temat
Teatr polski
(18)
Literatura polska
(5)
Reżyserzy polscy
(5)
Aktorzy polscy
(4)
Inscenizacja
(4)
Teatr eksperymentalny
(4)
Dramat (gatunek literacki)
(3)
Dramat (rodzaj)
(3)
Dramaturdzy polscy
(3)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Axer, Erwin (1917-2012)
(2)
Dyrektorzy teatrów
(2)
Film polski
(2)
Kościół katolicki
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
PRL
(2)
Poeci polscy
(2)
Polityka
(2)
Służba bezpieczeństwa
(2)
Teatr
(2)
Teatr amerykański
(2)
Tematy i motywy
(2)
Widowisko
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy amerykańscy
(1)
Antygona (postać mitologiczna)
(1)
Awangarda Krakowska (grupa literacka)
(1)
Axerowie (rodzina)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Brzękowski, Jan (1903-1983)
(1)
Burian, Emil František (1904-1959)
(1)
Cenzura
(1)
Czytanie na głos
(1)
Delmar-Czarnecka, Irena (1923- )
(1)
Erotyzm
(1)
Film amerykański
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotoreporterzy
(1)
Geolodzy
(1)
Groteska
(1)
Grotowski, Jerzy (1933-1999)
(1)
Grzegorzewski, Jerzy (1939-2005)
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hübner, Zygmunt (1930-1989)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Jarry, Alfred (1873-1907)
(1)
Julia Kapulet (postać fikcyjna)
(1)
Kobiecość
(1)
Komorowska, Maja (1937- )
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Konflikt psychiczny
(1)
Kontrkultura
(1)
Kościół a państwo
(1)
Krukowski, Wojciech (1944-2014)
(1)
Król Ubu (postać fikcyjna)
(1)
Kultura
(1)
Kurek, Jalu (1904-1983)
(1)
Limanowski, Mieczysław (1876-1948)
(1)
Marzec 1968 (Polska)
(1)
Michnik, Ewa (1943- )
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Monroe, Marilyn (1926-1962)
(1)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(1)
Muzyka czeska
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Nagranie na żywo
(1)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Kraków)
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nie Samym Teatrem (Wrocław)
(1)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Nowoczesność
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Opera (przedstawienie)
(1)
Opera Wrocławska
(1)
Opozycja polityczna nielegalna
(1)
Osterwa, Juliusz (1885-1947)
(1)
Peiper, Tadeusz (1891-1969)
(1)
Piosenkarze polscy
(1)
Pisarze polscy
(1)
Pogrzeb
(1)
Polacy za granicą
(1)
Polski Październik (1956)
(1)
Prawo
(1)
Proces twórczy
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Reżyseria
(1)
Rody
(1)
Romeo Monteki (postać fikcyjna)
(1)
Scenografia
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Szkolnictwo teatralne
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Teatr "13 Rzędów" (Opole)
(1)
Teatr "Wybrzeże" (Gdańsk)
(1)
Teatr Laboratorium (Wrocław)
(1)
Teatr Osobny
(1)
Teatr Polski ZASP (Londyn)
(1)
Temat: dzieło
Antigónī
(1)
Bolesław Śmiały
(1)
Dziady
(1)
Dziady część IV
(1)
Klątwa
(1)
Legenda
(1)
Legion
(1)
Requiem
(1)
Romeo and Juliet
(1)
Ubu roi
(1)
Śmierć Ofelii
(1)
Temat: czas
1901-2000
(25)
2001-
(15)
1945-1989
(12)
1989-2000
(9)
1801-1900
(6)
1918-1939
(4)
1939-1945
(3)
1901-1914
(2)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Polska
(11)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Rosja
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Bagdad (Irak)
(1)
Czechosłowacja
(1)
Hiszpania
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Teby (Grecja)
(1)
Werona (Włochy)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Antologia
(8)
Monografia
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Esej
(4)
Adaptacja komiksowa
(3)
Biografia
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Opracowanie
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Album
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł problemowy
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(22)
Historia
(18)
Literaturoznawstwo
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
33 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Gra w reżyserię : od kształcenia do tworzenia / Jan Maciejowski. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2022. - 395 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 21 cm.
Indeks.
„Jan Maciejowski swojemu monologowi praktyka, mającego za sobą osiemdziesiąt lat oglądania teatru i ponad siedemdziesiąt lat pracy w nim, jawnego fascynata sztuki teatru oscylującego pomiędzy profesjonalną, analityczną refleksją nad jej przejawami a emocjonalnie nacechowanym zauroczeniem zjawiskami teatralnymi i niedefiniowalną tajemnicą teatru, nadgorliwego wręcz teatromana, którego swoiście monumentalne doświadczenia widowniane stają się po prostu świadectwem historycznym, rzetelnego wreszcie entuzjasty teatru dzisiejszego dał tytuł Gra w reżyserię. Od kształcenia do tworzenia. W dodatku Maciejowski, nauczyciel reżyserów i aktorów, metodą persyflażową wystylizował swoją książkę na niby podręcznik, niby samouczek, czy też quasi-niezbędnik dla adeptów i lubowników reżyserowania". HENRYK IZYDOR ROGACKI (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388996 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Kontynuacja monografii "Cela Konrada: Powracając do Mickiewicza", opublikowanej w 1998 roku przez Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Indeks.
Analiza różnych intepretacji i inscenizacji "Dziadów" Adama Mickiewicza po 1945 r. M.in. o inscenizacjach warszawskich, "Dziadach" w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym w 1967 r. Liczne fot. z przedstawień.
Dofinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Gdański)
Druga część monografii o scenicznym "przepisywaniu" "Dziadów" skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna "Cela Konrada" ukazała się w 1998 roku.
Czy "Dziady" są toksycznym arcydziełem? Czy nadal stanowią opresyjną inicjację w polskość, jak uważał Czesław Miłosz, pisząc w "Ziemi Urlo", że swą wizją Mickiewicz "zapeklował Polaków w mesjańskim nacjonalizmie, który ma to do siebie, że pochłania każdego, kto mu się opiera"? Jak uwolnić to, co w "Dziadach" uniwersalne, od nacisku polonocentrycznych matryc lekturowych i ich edukacyjnych nadużyć? Jak od "Daj mi rząd dusz!" przejść do "Dajcie mi człowieka…"? Najnowsza historia sceniczna "Dziadów" podpowiada niejedną odpowiedź. Mniej interesować mnie będzie teatr jako medium literatury dramatycznej, bardziej - teatr jako medium emocji zbiorowych. […] Warto opowiedzieć o scenicznym zdejmowaniu z arcydramatu interpretacyjnych klisz przez nieufnych reżyserów i reżyserki, o wyłuskiwaniu nowych podtekstów przez aktorki i aktorów, o dekonstruowaniu mitów nadpisanych nad Dziadami. Mickiewiczowski Konrad wcale nie musi zejść ze sceny, by ustąpić miejsca Gustawowi, wystarczy, że odzyska utraconą "połowę" biografii.
W "Krypcie Gustawa" autor przygląda się "Dziadom" w świetle inscenizacji powstałych po 1989 roku do dzisiaj. Wstępne wersje fragmentów tej książki, publikowane w czasopismach ("Dialog", "Didaskalia", "Konteksty") bądź w tomach zbiorowych, zostały przeredagowane, a niekiedy znacznie poszerzone. Książkę wzbogaca imponujący materiał ikonograficzny, na który składają się liczne fotografie z przedstawień, ale także obszerny i ciekawy zbiór ilustracji kontekstowych, obejmujący archiwalia, grafiki, fotografie prasowe, fotosy z filmów, dokumentację wystaw i akcji plastycznych, a nawet "zrzuty" z mediów społecznościowych, niemal z ostatniej chwili.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389052 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 2)
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej „Kulturalna Europa”, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana),z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarry’ego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia),Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martiškę (Słowacja),którzy stworzyli komiksowe „inscenizacje” tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383899 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na przestrzeni minionych lat Opera Wrocławska wystawiła 43 tytuły operowe w formie megawidowisk operowych, przedstawiając je w 144 spektaklach z udziałem wybitnych artystów występujących na najważniejszych scenach świata. Publikacja zawiera obszerne materiały archiwalne, relacje i opinie 120 krytyków muzycznych, dziennikarzy i artystów w tym 65 zagranicznych. Wzbogacona o dokumentację fotograficzną, wpisuje się więc w potrzebę upamiętnienia tych wydarzeń i przekazania następnym pokoleniom. Autorka książki a tym samym inicjatorka wrocławskich megawidowisk to wybitna dyrygent i pedagog, wieloletnia Dyrektor Opery Krakowskiej i Opery Wrocławskiej, uhonorowana w 2016 roku w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Orderem Odrodzenia Polski, zawybitne zasługi dla rozwoju polskiej muzyki poważnej, osiągnięcia w pracy twórczej oraz promowanie polskiej kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24782 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kto to był Erwin Axer? / redakcja Paweł Płoski, Michał Smolis. - Wydanie I. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2019. - 461, [3] strony : fotografie, portrety ; 21 cm.
Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, 20-21 października 2017 r., Warszawa.
Bibliografia przy pracy na stronach 446-449. Indeks.
Tytułowe pytanie książki, "Kto to był Erwin Axer?" było punktem wyjścia ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 20-21 października 2017 r. przez Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Konferencyjne wystąpienia stanowią trzon wydanej przez Instytut Teatralny książki.
Zamieszczone w tomie artykuły koncentrują się na wątkach biografii Erwina Axera, jego światopoglądzie a także na jego twórczości: reżyserowaniu, dyrektorowaniu teatrem i pisarstwie. Blok artykułów to wspomnienia jego studentów i współpracowników. Kolejny dotyczy jego najbliższych współpracowników.
W tomie zamieszczono również wspomnienia o Erwinie Axerze pióra Kazimierza Brauna, Edwarda Wojtaszka i Jana Kłossowicza. Książkę zamyka blok biogramów rodziny Axerów - począwszy od dziadka reżysera autorstwa Zenona Andrzejewskiego.
Pokonferencyjny tom artykułów, "Kto to był Erwin Axer?" znacząco poszerza wiedzę o znakomitym reżyserze, chociaż jej nie wyczerpuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388914 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Książka jest pokłosiem Roku Norwidowskiego 2021 oraz cyklu czytań scenicznych „Od-czytywanie Norwida. Dramaty", który odbywał się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w okresie od sierpnia do grudnia 2021 roku.
„Konstrukcji niniejszej antologii studiów o dramacie oraz teatrze Cypriana Norwida przyświecała bardzo konkretna idea, a właściwie zespół idei przewodnich. Na ile pozwalały na to możliwości, podstawowy wysiłek gromadzenia tekstów wynikał z szansy i potrzeby odzwierciedlenia współczesnego stanu badań o Norwidzie-drama- turgu, także projektodawcy oryginalnych rozwiązań teatralnych i metateatralnych”. Karol Samsel, Wstęp do antologii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387699 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na scenie życia : Irena Delmar-Czarnecka prezes Związku Artystów Scen Polskich za Granicą / Ewa Urszula Stepan. - Wydanie II. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ; Londyn, 2023. - 425, [6] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 26 cm.
Bibliografia na stronach 422-423. Indeks.
Będąc w centrum życia kulturalnego, politycznego i społecznego emigracji niepodległościowej potrafiła spełniać oczekiwania publiczności, dostarczając jej rozrywki i wzruszeń, ale także pełniąc istotne funkcje społeczne. Wszystkie sukcesy Ireny Delmar piosenkarki, aktorki, prezesa ZASP za Granicą czy dyrektora Teatru Polskiego ZASP w Londynie płynęły z jej umiejętności słuchania i analizowania tego, czego publiczność oczekuje, a także z doskonałego rozumienia celu swojej pracy i służby dla niepodległościowej emigracji żołnierskiej. Uroda Ireny Delmar, poczucie humoru, wewnętrzna radość, elegancja, niezwykła łatwość nawiązywania kontaktu z publicznością stwarzały wśród widzów poczucie obecności i bliskości lepszego świata. Współpracowała nie tylko z najwybitniejszymi autorami, reżyserami, aktorami, ale także z osobistościami kierującymi życiem politycznym, społecznym i kulturalnym emigracji polskiej na Wyspach Brytyjskich. Cierpliwość, doświadczenie, zdolności dyplomatyczne i organizacyjne wieloletniej prezes ZASP za Granicą, niezwykle aktywnej w działalności społecznej dla emigracji niepodległościowej i środowiska polskiego w Wielkiej Brytanii, stanowiły o sukcesach wielu imprez artystycznych. Nie jest to biografia Ireny Delmar ani też dokumentacja wszystkich jej występów estradowych, scenicznych, czy działań publicznych. Sfera życia prywatnego została ukazana na tyle, na ile bohaterka tej książki wyraziła zgodę, i obejmuje zdarzenia, które miały wpływ na jej karierę. Starałam się przypomnieć rolę teatru polskiego w Londynie, przywołać najbardziej charakterystyczne i znaczące wydarzenia oraz postaci artystów, ale przede wszystkim chciałam oddać głos tej niezwykłej kobiecie. Jej wspomnienia i opowieści oddają koloryt oraz specyfikę atmosfery, jaka towarzyszyła polskim aktorom, którzy przez wiele lat tworzyli emigracyjne życie teatralne w Londynie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388980 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramatopisanie)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Akcja dramatu dzieje się podczas wojny w Iraku zwanej też II wojną w Zatoce Perskiej. Punktem wyjścia jest przybycie polskiego fotoreportera do pogrążonego w chaosie Bagdadu. Tekst nawiązuje też pośrednio do sumeryjskiego Eposu o Gilgameszu, mitologii babilońskiej i Do Damaszku Augusta Strindberga. Doppelgängerem głównego bohatera jest odcięty od swojego oddziału snajper.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385696 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł równoległy: Sýgchrona Ellīniká Theatriká Érga Anthología.
Indeks.
Zawiera m.in.: Kolacja = To geýma / Lija Witali. Serdeczność : fantazja w jednym akcie = Egkardiótīta / Akis Dimu. Martwy punkt = To tyfló sīmeío / Janis Mawritsakis. Ogień i woda = Fōtiá kai neró / Chrisa Spilioti. Pies, który pali = O skýlos pou kapnízei / Charalambos Janu. Alkestis i słodkie sny = Álkīstīs kai óneira glyká / Andreas Staikos. Drzazgi : siedem jednoaktówek = Splinters / Nina Rapi.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pierwsza polska antologia dramatu nowogreckiego w wyborze i przekładach Ewy T. Szyler tłumaczki i promotorki kultury współczesnej Grecji w Polsce, wzbogacona komentarzami autorstwa cenionych greckich krytyków i badaczy teatru.
...Współczesna dramaturgia grecka wciąż czeka na polską odsłonę. Dlatego przed paru laty postanowiłam zbadać, jaka ta dramaturgia jest, przełożyć kilkanaście utworów i zainteresować nimi rodzime teatry. (...) Przetłumaczone przeze mnie sztuki są zróżnicowane pod względem formy i tematyki. Starałam się pokazać to, co podoba się w Grecji, ale też to, co spodobało się mnie samej, poruszyło mnie lub zafrapowało, co, moim zdaniem, mogłoby zaciekawić polską publiczność. (...) W Polsce teatr Nowej Grecji nie wyszedł jeszcze z cienia teatru antycznego, który niezmiennie przyciąga uwagę polskich twórców, usypiając zarazem ich ciekawość współczesnej Hellady - ot, i nieszczęście bycia Grekiem. Ewa T. Szyler
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388969 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 371-383. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ramy czasowe tej opowieści to lata 1955-1969. Ta książka ma spełnić jedno podstawowe zadanie: na podstawie źródeł opisać polityczną działalność Jerzego Grotowskiego w Październiku '56 i jej konsekwencje. Rozpatrując działalność Grotowskiego w sposób historyczny, analizując i interpretując źródła, można wyraźnie zobaczyć, że zarówno przyjęty przez niego sposób prowadzenia teatru w autorytarnym państwie, jak i twórczość były osadzone w polskim tu i teraz, a związek między spektaklami i rzeczywistością Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej bliski. Doświadczenie dwóch totalitaryzmów i zderzenie Październikowych nadziei ze skrajną hipokryzją systemu, działanie w warunkach fałszowanej wiary politycznej, odcisnęły piętno na jego sposobie myślenia.
Grotowski precyzyjnie diagnozował rzeczywistość. Zaangażowanie w wydarzenia 1956 roku stało się dla niego istotną lekcją zrozumienia tego, co się dzieje po wojnie w kraju i szkołą przetrwania w systemie totalitarnym. Październik '56 miał bez wątpienia charakter inicjacyjny, ukształtował Grotowskiego jako polityka i stratega. Jako lejtmotyw powraca w tej książce sprawa stosunku Jerzego Grotowskiego do władz, przemyślanej strategii lub starannie przygotowanej gry, w której akcentowana lojalność miała ukryć starannie zakamuflowane niebezpieczne treści i cele.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382910 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji naukowej, 29 czerwca 2021 r., Warszawa.
Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Literatury
Na tom "Mrożek i nowoczesność" składają się referaty wygłoszone podczas konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej 29 czerwca 2021 roku przez Polską Kompanię Teatralną we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zebrane w monografii artykuły ukazują twórczość dramatopisarską Sławomira Mrożka, tak jak na to zasługuje i na co przede wszystkim niewątpliwie pozwala, czyli z wielu perspektyw. Dzieła autora "Tanga" można, i warto, czytać jak traktat o naszym czasie, szeroko pojętej nowoczesności.
Oddawana w ręce czytelników książka takie właśnie spojrzenie na dorobek Mrożka proponuje i do takiego właśnie myślenia nad utworami pisarza zachęca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389043 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Miesięcznik
1994, nr 1 (paźdz.)-R. 12, nr 4 = nr 89 (2005).
Od R. 10, nr 1 (2003) podtyt.: Gdańsk - Warszawa.
Od R. 10, nr 1 (2004) brak wyróżnionego red.
Od R. 10, nr 3 (2003): Warszawa : IT.
Od R. 11, nr 5 (2004) brak podtyt.
Od R. 12, 1 (2005) podtyt.: krajowy serwis wiadomości teatralnych.
Tyt. wg nagł.
Nr 0 ukazał się w czerwcu 1994.
Od R. 10, nr 3 (2003): Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zawartość zasobu czytelnia
R.1, nr 0-3 (1994) [br. nr 4]
R.2, nr 1-6,8-9 (1995) = nr 5-13 [br. nr 7]
3
4
5
6
7
8
9
10
R.11, nr 1-6 (2004) = nr 80-85
R.12, nr 1-4 (2005) = nr 86-89
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Dział Informacji: 1998 vol. 1998, nr 1(31), vol. 1998, nr 2(32), vol. 1998, nr 3(33), vol. 1998, nr 4(34), vol. 1998, nr 5(35), vol. 1998, nr 6(36), vol. 1998, nr 7(37), vol. 1998, nr 8(38), vol. 1998, nr 9(39), 1999 vol. 1999, nr 1(40), vol. 1999, nr 2(41), vol. 1999, nr 3(42), vol. 1999, nr 4(43), vol. 1999, nr 5(44), vol. 1999, nr 6(45), vol. 1999, nr 7(46), vol. 1999, nr 8(47), 2000 vol. 2000, nr 1(48), vol. 2000, nr 2(49), vol. 2000, nr 3(50), vol. 2000, nr 4(51), vol. 2000, nr 5(52), vol. 2000, nr 6(53), vol. 2000, nr 7(54), vol. 2000, nr 8(55), 2001 vol. 2001, nr 1(56), vol. 2001, nr 2(57), vol. 2001, nr 3(58), vol. 2001, nr 4(59), vol. 2001, nr 5(60), vol. 2001, nr 6(61), vol. 2001, nr 7(62), vol. 2001, nr 8(63), 2002 vol. R.9 (2002), nr 1(64), vol. R.9 (2002), nr 2(65), vol. R.9 (2002), nr 3(66), vol. R.9 (2002), nr 4(67), vol. R.9 (2002), nr 5(68), vol. R.9 (2002), nr 6(69), vol. R.9 (2002), nr 7/8(70/71), 2003 vol. R.10 (2003), nr 1(72), vol. R.10 (2003), nr 2(73), vol. R.10 (2003), nr 3(74), vol. R.10 (2003), nr 4(75/76), vol. R.10 (2003), nr 5/6(77/79)
Czytelnia: 1997 vol. 1997, nr 1(23), vol. 1997, nr 2(24), vol. 1997, nr 3(25), vol. 1997, nr 4(26), vol. 1997, nr 5(27), vol. 1997, nr 6(28), vol. 1997, nr 7(29), vol. 1997, nr 8(30), 2004 vol. R.11 (2004), nr 1(80), vol. R.11 (2004), nr 2(81), vol. R.11 (2004), nr 3/4(82/83), vol. R.11 (2004), nr 5(84), vol. R.11 (2004), nr 6(85), 2005 vol. R.12 (2005), nr 1(86), vol. R.12 (2005), nr 2(87), vol. R.12 (2005), nr 3(88), vol. R.12 (2005), nr 4(89)
Książka
W koszyku
(Wschodni Express)
Tytuły oryginałów: Komaha, Zaoŝadžujte svìtlo, Nìč nakriê ranok. Tytuł równoległy: Komaha : ukraïnsʹkì drami. Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Zawiera: Insekt / Lena Kudajewa. Oszczędzajcie prąd / Polina Położencewa. Noc zakryje poranek / Oksana Sawczenko.
Finansowanie tłumaczenia: Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Niemcy), Goethe-Institut
Tekst równolegle w języku ukraińskim i w przekładzie polskim.
W skład tomu wchodzą trzy dramaty, wyłonione w 2022 r. w ramach prowadzonego przez Instytut Ukraiński programu transmission.UA: drama on the move, służącego promocji współczesnej ukraińskiej dramaturgii w krajach europejskich. W selekcji uczestniczyli eksperci związani z portalem UKRDRAMAHUB, będącym jedną z największych internetowych bibliotek gromadzących współczesne utwory dramaturgiczne napisane w języku ukraińskim. Wyróżnione teksty to: Insekt Leny Kudajewej, Noc zakryje poranek Oksany Sawczenko i Oszczędzajcie prąd Poliny Położencewej. Dramaty te powstały po 24 lutego 2022 r., a ich tłumaczenia na język polski zostały sfinansowane ze środków Funduszu Stabilizacyjnego - inicjatywy Federalnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Niemiec oraz Goethe-Institut, wspierającej organizacje kulturalne i edukacyjne, które ucierpiały w wyniku wojny w Ukrainie. Dwujęzyczna (polsko-ukraińska) publikacja otwiera cykl dramaturgiczny w ramach serii wydawniczej "Wschodni Express", ukazującej się nakładem Warsztatów Kultury w Lublinie od 2014 r. Seria prezentuje polskim czytelnikom twórczość współczesnych pisarzy i pisarek krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Współwydawcą publikacji jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, który przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi program rezydencji artystycznych dla twórców i twórczyń teatralnych z Białorusi i Ukrainy. Celem programu jest łączenie ukraińskich oraz białoruskich przedstawicielek i przedstawicieli zawodów kreatywnych związanych z teatrem, z polskimi organizacjami działającymi w obszarze kultury, a także tworzenie sieci kontaktów i stworzenie realnych szans na podjęcie współpracy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388991 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Inna Scena)
Bibliogr., filmogr. s. 381-409. Indeks.
Kulturowa monografia, w której autorka bada zależności między kobiecością, widowiskiem i pożądaniem w nowoczesnych społeczeństwach konsumpcyjnych, a zarazem przez pryzmat aktorki przygląda się instytucji i historii teatru, zwracając szczególną uwagę na „podłe gatunki” jak burleska czy rewia, których popularność zależy od ekspozycji kobiecej cielesności i seksualności. Narracja skonstruowana jest tak, by ujawnić ambiwalencję fantazji o kobiecości glamour. Dostrzegając opresyjny i dyscyplinujący wymiar takiego modelu kobiecości, autorka dowodzi kluczowej, a wymazywanej przez historię roli, jaką kobiece ciało glamour odegrało w procesie emancypacji kobiet. Książka opowiada o jednej z najbardziej pociągających fantazji nowoczesności – fantazji o kobiecości glamour. Kino lat 50. XX wieku stworzyło jej ikonę – to Marilyn Monroe z przymkniętymi oczami, przytrzymująca białą sukienkę, rozwiewaną podmuchem z nowojorskiego metra. Marilyn wciela się tu w rolę bezimiennej dziewczyny – the Girl – a jej białe majtki, choć niepokazane na ekranie kinowym, utrwalone zostaną na niezliczonych fotosach. Glamour, kobiecość, widowisko jest więc nie tylko historią o pułapkach „kobiecości”, o niemych obiektach pożądania, o mackach wiedzy-władzy. Jest również historią o poszerzaniu definicji kobiecości oraz o zakulisowej lub przemilczanej władzy kobiecej. O zabawie w kobiecość, która bywa śmiertelnie poważna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340397 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Nieco prowokacyjnie można powiedzieć, że to pierwsze od dawna młode pokolenie w rodzimym teatrze, które odnosi sukces artystyczny, a nie zostało wychowane przez Krystiana Lupę. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350045 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Mieczysław Limanowski (1876–1948) – wybitny geolog, człowiek teatru, za życia wzbudzał skrajne emocje. Jedni uważali go za człowieka twórczego i inspirującego, inni – za oryginała, a nawet niebezpiecznego dziwaka. Bez Limanowskiego nie byłby Reduty – przyznawał to Juliusz Osterwa. Stanisław Ignacy Witkiewicz pisał w 1920 roku: „W ostatnich czasach rozpoczęło się odrodzenie sztuki aktorskiej w Warszawie, prowadzone przez Mieczysława Limanowskiego, znanego w całej Europie geologa”. Zarazem bywał Limanowski obiektem krytyki, a nawet szyderstw – najbardziej agresywna napaść wyszła spod pióra Słonimskiego. Nie doceniał go nawet własny ojciec – współtwórca PPS-u Bolesław Limanowski. Barwna postać Limana, jak nazywali go przyjaciele, została po wojnie zapomniana. Teatrowi przywrócił go Zbigniew Osiński (1939–2018), w którego badaniach Limanowski zajął miejsce równie ważne, co Jerzy Grotowski czy Tadeusz Kantor.
Trzon niniejszego tomu stanowi Opowieść biograficzna o Limanowskim, doprowadzona do 1930 roku. I choć nie została ona ukończona z powodu śmierci badacza, to czytelnicy znajdą w niej pasjonującą relację o niezwykłym człowieku, jego czasach, ludziach, z którymi stykał się w wielu miejscach Europy: we Lwowie, gdzie się urodził i gdzie potem studiował, w Szwajcarii, gdzie uczęszczał do szkół i gdzie alpejskie wycieczki obudziły w nim zainteresowanie geologią, w Zakopanem, gdzie spędził czternaście lat i stał się częścią zakopiańskiej legendy, we Włoszech, gdzie badał wulkany, w Moskwie, dokąd zagnały go wydarzenia I wojny światowej i gdzie poznał między innymi Konstantina Stanisławskiego, w Warszawie i Wilnie, gdzie wraz z Juliuszem Osterwą założył i prowadził teatr Reduta, najważniejsze – obok odkryć geologicznych – dzieło życia…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386338 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Demokracja : przedstawienia / Joanna Krakowska. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego : Instytut Sztuki PAN, 2019. - 496 stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm + 1 pendrive.
(Teatr Publiczny, Przedstawienia 1765-2015)
Książka powstała w ramach trzyletniego projektu multimedialnej historii teatru polskiego "Teatr publiczny. Przedstawienia. 1765-2015" prowadzonego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w latach 2012-2015. Pendrive zawiera filmy zrealizowane metodą found footage.
Bibliografia na stronach 487-489. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 392713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 648-649. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Był Zygmunt Hübner aktorem, reżyserem, dyrektorem scen, autorem sztuk i adaptacji scenicznych, krótko mówiąc, łączył w sobie talenty wszystkich niemal teatralnych specjalności. Od początków polskiej sceny narodowej minęło ponad dwa i pół wieku. Dzisiejsi aktorzy mają o wiele większą przestrzeń artystycznej działalności. Był więc Hbner także aktorem i reżyserem filmowym, telewizyjnym, radiowym. Był wykładowcą aktorstwa i reżyserii, był teoretykiem teatru, pisał o nim książki naukowe i popularyzatorskie, pisał recenzje, felietony, eseje. Był wreszcie działaczem teatralnym na arenie międzynarodowej, a nade wszystko wielkim autorytetem całego środowiska w Polsce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384436 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiedza o Teatrze)
Zdjęcie na okładce: Jerzy Koenig w redakcji "Teatru", 1969. Fotograf: Roman Sumik.
Indeks.
Spojrzenie na rosyjską duszę przez pryzmat tamtejszej kultury ze szczególnym uwzględnieniem teatru. Zebrane w książce "Rosjanie" teksty wybitnego krytyka teatralnego i rusycysty pozwalają lepiej zrozumieć zarówno Rosję, jak i polską inteligencję.
Publikacja to 30 tekstów wybranych przez Pawła Płoskiego z domowego archiwum Jerzego Koeniga - człowieka, który jak nikt znał rosyjski teatr. Ale rozważania na jego temat są tylko punktem wyjścia do szerszego spojrzenia na specyfikę rosyjskiego społeczeństwa i tamtejszej kultury ze wszystkimi jej wielkimi postaciami i słabymi stronami. Pisane z wielką erudycją, ale przystępnym językiem, felietony oraz eseje, drukowane wcześniej w różnych miejscach, wreszcie zostały zebrane jednym wydaniu. O Rosji i Rosjanach mówią więcej niż niejedna analiza socjologiczna, bo Jerzy Koenig nie tylko o teatrze wiedział wszystko. Autor łączy swoją miłość do teatru z fascynacją wschodnią kulturą. Jego wiedza opiera się również na osobistych doświadczeniach życia w państwie satelickim Związku Radzieckiego.
Książka napisana prostym i zrozumiałym językiem pozwala inaczej spojrzeć na kulturę rosyjską, jednocześnie prowokując czytelnika do samodzielnego myślenia. Daje też dobry obraz polskiej inteligencji i przedstawia, jak Polacy postrzegają ludzi Wschodu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389070 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej