Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(35)
Forma i typ
Książki
(35)
Publikacje naukowe
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(7)
Komiksy i książki obrazkowe
(3)
Dramat (rodzaj)
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(28)
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(32)
Biblioteka Austriacka
(1)
Czytelnia BG
(4)
Autor
Adamiecka-Sitek Agata (1974- )
(4)
Węgrzyniak Rafał (1960- )
(4)
Kościelniak Marcin
(3)
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Kopciński Jacek (1965- )
(2)
Kosiński Dariusz (1966- )
(2)
Niziołek Grzegorz (1962- )
(2)
Piekut Marek
(2)
Plata Tomasz (1974- )
(2)
Płoski Paweł (1981- )
(2)
Wiercińska Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński Edmund (1899-1955)
(2)
Axer Erwin (1917-2012)
(1)
Balawender Tomasz (1991- )
(1)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(1)
Baranowska Joanna
(1)
Bogucki Marcin
(1)
Braun Kazimierz (1936- )
(1)
Buchwald Dorota
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Bułhak Ewa
(1)
Chmielewski Daniel (1983- )
(1)
Cichocka Zuzanna (1996- )
(1)
Cymerman Jarosław (1975- )
(1)
Dimu Akis
(1)
Dimu Akis Serdeczność
(1)
Gajewski Jarosław (1961- )
(1)
Grotowski Marek
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Horjak Ciril (1975- )
(1)
Janu Charalambos (1973- )
(1)
Janu Charalambos (1973- ) Pies, który pali
(1)
Jarry Alfred (1873-1907)
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Kalinowska Monika
(1)
Koenig Jerzy (1931-2008)
(1)
Komorowska Maja (1937- )
(1)
Kozak Grzegorz (1961- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krukowski Wojciech (1944-2014)
(1)
Krężel Bogdan
(1)
Kurz Iwona (1972- )
(1)
Lappo Irina (1970- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Ligarski Sebastian (1975- )
(1)
Maciejowski Jan (1930- )
(1)
Majchrowski Zbigniew (1955-2023)
(1)
Majchrzak Grzegorz (1969- )
(1)
Majling Daniel (1980- )
(1)
Martiška Juraj (1969- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- ) Martwy punkt
(1)
Michnik Ewa (1943- )
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Morawski Kazimierz (1852-1925)
(1)
Obważanek Jarek
(1)
Ogonowska Małgorzata
(1)
Osiński Zbigniew (1939-2018)
(1)
Osterloff Barbara (1949- )
(1)
Paszkowski Józef (1817-1861)
(1)
Plewiński Wojciech (1928- )
(1)
Popczyk-Szczęsna Beata
(1)
Rabińska Agnieszka
(1)
Rapi Nina
(1)
Rapi Nina Drzazgi
(1)
Ritter-Jasinska Antje
(1)
Rosenau Heinz
(1)
Shakespeare William (1564-1616)
(1)
Smolis Michał
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018) Ogień i woda
(1)
Staikos Andreas (1944- )
(1)
Staikos Andreas (1944- ) Alkestis i słodkie sny
(1)
Stepan Ewa Urszula
(1)
Sumik Roman (1933-1994)
(1)
Szatrawska Ishbel (1981- )
(1)
Szondelmajer Sławomir
(1)
Sztarbowski Paweł
(1)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(1)
Szyler Ewa T
(1)
Volk Andreas (1971- )
(1)
Werner Mateusz (1970- )
(1)
Wiercińska Maria (1902-1976). Wspomnienia o Edmundzie Wiercińskim
(1)
Wierciński Edmund (1899-1955). Zeszyty wojenne
(1)
Wierciński Mieczysław (1864-1942). Listy 1926-1942
(1)
Winch Antoni (1986- )
(1)
Witali Lija (1955- )
(1)
Witali Lija (1955- ). Kolacja
(1)
Wojtysiak-Wawrzyniak Katarzyna
(1)
Wolnicka-Maryniak Magdalena
(1)
Wójtowicz Agnieszka (teatrolog)
(1)
Łuksza Agata (1983- )
(1)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(16)
Okres powstania dzieła
2001-
(27)
1901-2000
(4)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(35)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(32)
niemiecki
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura grecka
(1)
Literatura słowacka
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Teatr polski
(20)
Reżyserzy polscy
(7)
Aktorzy polscy
(6)
Literatura polska
(5)
Teatr eksperymentalny
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Inscenizacja
(3)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Axer, Erwin (1917-2012)
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Dramaturdzy polscy
(2)
Dyrektorzy teatrów
(2)
Film polski
(2)
Kościół katolicki
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
PRL
(2)
Polityka
(2)
Sztuka
(2)
Służba bezpieczeństwa
(2)
Teatr
(2)
Teatr amerykański
(2)
Tematy i motywy
(2)
Widowisko
(2)
Wiercińska, Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński, Edmund (1899-1955)
(2)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy amerykańscy
(1)
Antygona (postać mitologiczna)
(1)
Awangarda Krakowska (grupa literacka)
(1)
Axerowie (rodzina)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Brzękowski, Jan (1903-1983)
(1)
Burian, Emil František (1904-1959)
(1)
Cenzura
(1)
Czytanie na głos
(1)
Delmar-Czarnecka, Irena (1923- )
(1)
Erotyzm
(1)
Film amerykański
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotoreporterzy
(1)
Garcia, Rodrigo (1964- )
(1)
Geolodzy
(1)
Groteska
(1)
Grotowski, Jerzy (1933-1999)
(1)
Grzegorzewski, Jerzy (1939-2005)
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hübner, Zygmunt (1930-1989)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Jarry, Alfred (1873-1907)
(1)
Julia Kapulet (postać fikcyjna)
(1)
Kobiecość
(1)
Komorowska, Maja (1937- )
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Konflikt psychiczny
(1)
Kontrkultura
(1)
Kościół a państwo
(1)
Krukowski, Wojciech (1944-2014)
(1)
Król Ubu (postać fikcyjna)
(1)
Kultura
(1)
Kurek, Jalu (1904-1983)
(1)
Limanowski, Mieczysław (1876-1948)
(1)
Malta Festival
(1)
Marzec 1968 (Polska)
(1)
Michnik, Ewa (1943- )
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Monroe, Marilyn (1926-1962)
(1)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(1)
Muzyka czeska
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Nagranie na żywo
(1)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Kraków)
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nie Samym Teatrem (Wrocław)
(1)
Nowoczesność
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Opera (przedstawienie)
(1)
Opera Wrocławska
(1)
Opinia publiczna
(1)
Opozycja polityczna nielegalna
(1)
Osterwa, Juliusz (1885-1947)
(1)
Peiper, Tadeusz (1891-1969)
(1)
Piosenkarze polscy
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poeci polscy
(1)
Pogrzeb
(1)
Polacy za granicą
(1)
Polski Październik (1956)
(1)
Prawo
(1)
Proces twórczy
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Religia
(1)
Reżyseria
(1)
Rody
(1)
Romeo Monteki (postać fikcyjna)
(1)
Scenografia
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Szkolnictwo teatralne
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Temat: dzieło
Antigónī
(1)
Bolesław Śmiały
(1)
Dziady
(1)
Dziady część IV
(1)
Golgota Picnic
(1)
Klątwa
(1)
Legenda
(1)
Legion
(1)
Requiem
(1)
Romeo and Juliet
(1)
Ubu roi
(1)
Śmierć Ofelii
(1)
Temat: czas
1901-2000
(26)
2001-
(14)
1945-1989
(13)
1989-2000
(9)
1801-1900
(5)
1918-1939
(4)
1939-1945
(4)
1901-1914
(2)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
1925-1944
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(11)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Rosja
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Bagdad (Irak)
(1)
Czechosłowacja
(1)
Hiszpania
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Teby (Grecja)
(1)
Werona (Włochy)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Antologia
(6)
Monografia
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Esej
(4)
Adaptacja komiksowa
(3)
Biografia
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Opracowanie
(3)
Album
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Listy
(1)
Listy polskie
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(23)
Historia
(18)
Literaturoznawstwo
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 2)
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej „Kulturalna Europa”, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana),z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarry’ego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia),Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martiškę (Słowacja),którzy stworzyli komiksowe „inscenizacje” tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383899 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na przestrzeni minionych lat Opera Wrocławska wystawiła 43 tytuły operowe w formie megawidowisk operowych, przedstawiając je w 144 spektaklach z udziałem wybitnych artystów występujących na najważniejszych scenach świata. Publikacja zawiera obszerne materiały archiwalne, relacje i opinie 120 krytyków muzycznych, dziennikarzy i artystów w tym 65 zagranicznych. Wzbogacona o dokumentację fotograficzną, wpisuje się więc w potrzebę upamiętnienia tych wydarzeń i przekazania następnym pokoleniom. Autorka książki a tym samym inicjatorka wrocławskich megawidowisk to wybitna dyrygent i pedagog, wieloletnia Dyrektor Opery Krakowskiej i Opery Wrocławskiej, uhonorowana w 2016 roku w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Orderem Odrodzenia Polski, zawybitne zasługi dla rozwoju polskiej muzyki poważnej, osiągnięcia w pracy twórczej oraz promowanie polskiej kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24782 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kto to był Erwin Axer? / redakcja Paweł Płoski, Michał Smolis. - Wydanie I. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2019. - 461, [3] strony : fotografie, portrety ; 21 cm.
Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, 20-21 października 2017 r., Warszawa.
Bibliografia przy pracy na stronach 446-449. Indeks.
Tytułowe pytanie książki, "Kto to był Erwin Axer?" było punktem wyjścia ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 20-21 października 2017 r. przez Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Konferencyjne wystąpienia stanowią trzon wydanej przez Instytut Teatralny książki.
Zamieszczone w tomie artykuły koncentrują się na wątkach biografii Erwina Axera, jego światopoglądzie a także na jego twórczości: reżyserowaniu, dyrektorowaniu teatrem i pisarstwie. Blok artykułów to wspomnienia jego studentów i współpracowników. Kolejny dotyczy jego najbliższych współpracowników.
W tomie zamieszczono również wspomnienia o Erwinie Axerze pióra Kazimierza Brauna, Edwarda Wojtaszka i Jana Kłossowicza. Książkę zamyka blok biogramów rodziny Axerów - począwszy od dziadka reżysera autorstwa Zenona Andrzejewskiego.
Pokonferencyjny tom artykułów, "Kto to był Erwin Axer?" znacząco poszerza wiedzę o znakomitym reżyserze, chociaż jej nie wyczerpuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388914 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na scenie życia : Irena Delmar-Czarnecka prezes Związku Artystów Scen Polskich za Granicą / Ewa Urszula Stepan. - Wydanie II. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ; Londyn, 2023. - 425, [6] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 26 cm.
Bibliografia na stronach 422-423. Indeks.
Będąc w centrum życia kulturalnego, politycznego i społecznego emigracji niepodległościowej potrafiła spełniać oczekiwania publiczności, dostarczając jej rozrywki i wzruszeń, ale także pełniąc istotne funkcje społeczne. Wszystkie sukcesy Ireny Delmar piosenkarki, aktorki, prezesa ZASP za Granicą czy dyrektora Teatru Polskiego ZASP w Londynie płynęły z jej umiejętności słuchania i analizowania tego, czego publiczność oczekuje, a także z doskonałego rozumienia celu swojej pracy i służby dla niepodległościowej emigracji żołnierskiej. Uroda Ireny Delmar, poczucie humoru, wewnętrzna radość, elegancja, niezwykła łatwość nawiązywania kontaktu z publicznością stwarzały wśród widzów poczucie obecności i bliskości lepszego świata. Współpracowała nie tylko z najwybitniejszymi autorami, reżyserami, aktorami, ale także z osobistościami kierującymi życiem politycznym, społecznym i kulturalnym emigracji polskiej na Wyspach Brytyjskich. Cierpliwość, doświadczenie, zdolności dyplomatyczne i organizacyjne wieloletniej prezes ZASP za Granicą, niezwykle aktywnej w działalności społecznej dla emigracji niepodległościowej i środowiska polskiego w Wielkiej Brytanii, stanowiły o sukcesach wielu imprez artystycznych. Nie jest to biografia Ireny Delmar ani też dokumentacja wszystkich jej występów estradowych, scenicznych, czy działań publicznych. Sfera życia prywatnego została ukazana na tyle, na ile bohaterka tej książki wyraziła zgodę, i obejmuje zdarzenia, które miały wpływ na jej karierę. Starałam się przypomnieć rolę teatru polskiego w Londynie, przywołać najbardziej charakterystyczne i znaczące wydarzenia oraz postaci artystów, ale przede wszystkim chciałam oddać głos tej niezwykłej kobiecie. Jej wspomnienia i opowieści oddają koloryt oraz specyfikę atmosfery, jaka towarzyszyła polskim aktorom, którzy przez wiele lat tworzyli emigracyjne życie teatralne w Londynie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388980 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramatopisanie)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Akcja dramatu dzieje się podczas wojny w Iraku zwanej też II wojną w Zatoce Perskiej. Punktem wyjścia jest przybycie polskiego fotoreportera do pogrążonego w chaosie Bagdadu. Tekst nawiązuje też pośrednio do sumeryjskiego Eposu o Gilgameszu, mitologii babilońskiej i Do Damaszku Augusta Strindberga. Doppelgängerem głównego bohatera jest odcięty od swojego oddziału snajper.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385696 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego)
Na grzb. oznaczono jako 1.
Zawiera: Wspomnienia o Edmundzie Wiercińskim / Maria Wiercińska. Zeszyty wojenne / Edmund Wierciński. Listy 1926-1942 / Mieczysław Wierciński.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Opublikowane w dwóch tomach korespondencji materiały pochodzą ze zbiorów prywatnych Edmunda i Marii Wiercińskich, przechowanych przez Ich córkę, Ewę Wiercińską (później Smołkę) i udostępnionych dzięki uprzejmości Ich wnuka, Krzysztofa Smołki. Na tom pierwszy - „Korespondencje 1925-44” - składają się: listy Marii, Edmunda i Ewy Wiercińskich z lat 1925-1944, „Wspomnienia” Marii Wiercińskiej, zapiski diarystyczne Edmunda Wiercińskiego z września i początków października 1939 oraz blok listów Mieczysława Wiercińskiego do syna, synowej i wnuczki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 330975 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego)
Na grzb. oznaczono jako 2.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Opublikowane w dwóch tomach korespondencji materiały pochodzą ze zbiorów prywatnych Edmunda i Marii Wiercińskich, przechowanych przez Ich córkę, Ewę Wiercińską (później Smołkę) i udostępnionych dzięki uprzejmości Ich wnuka, Krzysztofa Smołki. Tom drugi wypełnia korespondencja Marii i Edmunda, a także bardzo obszerny zbiór listów do córki. Publikacja, będąca niezwykłym świadectwem życia i pracy dwojga wybitnych ludzi teatru, jest także kroniką polskiej rzeczywistości lat międzywojennych i pierwszego powojennego dziesięciolecia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 330976 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł równoległy: Sýgchrona Ellīniká Theatriká Érga Anthología.
Indeks.
Zawiera m.in.: Kolacja = To geýma / Lija Witali. Serdeczność : fantazja w jednym akcie = Egkardiótīta / Akis Dimu. Martwy punkt = To tyfló sīmeío / Janis Mawritsakis. Ogień i woda = Fōtiá kai neró / Chrisa Spilioti. Pies, który pali = O skýlos pou kapnízei / Charalambos Janu. Alkestis i słodkie sny = Álkīstīs kai óneira glyká / Andreas Staikos. Drzazgi : siedem jednoaktówek = Splinters / Nina Rapi.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pierwsza polska antologia dramatu nowogreckiego w wyborze i przekładach Ewy T. Szyler tłumaczki i promotorki kultury współczesnej Grecji w Polsce, wzbogacona komentarzami autorstwa cenionych greckich krytyków i badaczy teatru.
...Współczesna dramaturgia grecka wciąż czeka na polską odsłonę. Dlatego przed paru laty postanowiłam zbadać, jaka ta dramaturgia jest, przełożyć kilkanaście utworów i zainteresować nimi rodzime teatry. (...) Przetłumaczone przeze mnie sztuki są zróżnicowane pod względem formy i tematyki. Starałam się pokazać to, co podoba się w Grecji, ale też to, co spodobało się mnie samej, poruszyło mnie lub zafrapowało, co, moim zdaniem, mogłoby zaciekawić polską publiczność. (...) W Polsce teatr Nowej Grecji nie wyszedł jeszcze z cienia teatru antycznego, który niezmiennie przyciąga uwagę polskich twórców, usypiając zarazem ich ciekawość współczesnej Hellady - ot, i nieszczęście bycia Grekiem. Ewa T. Szyler
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388969 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 371-383. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ramy czasowe tej opowieści to lata 1955-1969. Ta książka ma spełnić jedno podstawowe zadanie: na podstawie źródeł opisać polityczną działalność Jerzego Grotowskiego w Październiku '56 i jej konsekwencje. Rozpatrując działalność Grotowskiego w sposób historyczny, analizując i interpretując źródła, można wyraźnie zobaczyć, że zarówno przyjęty przez niego sposób prowadzenia teatru w autorytarnym państwie, jak i twórczość były osadzone w polskim tu i teraz, a związek między spektaklami i rzeczywistością Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej bliski. Doświadczenie dwóch totalitaryzmów i zderzenie Październikowych nadziei ze skrajną hipokryzją systemu, działanie w warunkach fałszowanej wiary politycznej, odcisnęły piętno na jego sposobie myślenia.
Grotowski precyzyjnie diagnozował rzeczywistość. Zaangażowanie w wydarzenia 1956 roku stało się dla niego istotną lekcją zrozumienia tego, co się dzieje po wojnie w kraju i szkołą przetrwania w systemie totalitarnym. Październik '56 miał bez wątpienia charakter inicjacyjny, ukształtował Grotowskiego jako polityka i stratega. Jako lejtmotyw powraca w tej książce sprawa stosunku Jerzego Grotowskiego do władz, przemyślanej strategii lub starannie przygotowanej gry, w której akcentowana lojalność miała ukryć starannie zakamuflowane niebezpieczne treści i cele.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382910 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji naukowej, 29 czerwca 2021 r., Warszawa.
Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Literatury
Na tom "Mrożek i nowoczesność" składają się referaty wygłoszone podczas konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej 29 czerwca 2021 roku przez Polską Kompanię Teatralną we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zebrane w monografii artykuły ukazują twórczość dramatopisarską Sławomira Mrożka, tak jak na to zasługuje i na co przede wszystkim niewątpliwie pozwala, czyli z wielu perspektyw. Dzieła autora "Tanga" można, i warto, czytać jak traktat o naszym czasie, szeroko pojętej nowoczesności.
Oddawana w ręce czytelników książka takie właśnie spojrzenie na dorobek Mrożka proponuje i do takiego właśnie myślenia nad utworami pisarza zachęca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389043 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka prezentuje dzieje i dorobek niezależnego od władz PRL zespołu teatralnego Nie Samym Teatrem działającego w latach 1984–1987 w katolickich kościołach Wrocławia oraz wielu innych miast polskich. Zawiera pełną dokumentację przedstawień NST oraz sylwetki jego twórców, a także świadectwa ich inwigilacji i prześladowań przez funkcjonariuszy komunistycznej Służby Bezpieczeństwa. Tekst ilustrują unikalne zdjęcia z przedstawień, wykonane przez członków zespołu NST i działającą poza zasięgiem komunistycznej cenzury Niezależną Agencję Fotograficzną Dementi oraz dokumenty ze zbiorów Instytutu Pamięci Narodowej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24744 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24743 Ś (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Demokracja : przedstawienia / Joanna Krakowska. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego : Instytut Sztuki PAN, 2019. - 496 stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm + 1 pendrive.
(Teatr Publiczny, Przedstawienia 1765-2015)
Książka powstała w ramach trzyletniego projektu multimedialnej historii teatru polskiego "Teatr publiczny. Przedstawienia. 1765-2015" prowadzonego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w latach 2012-2015. Pendrive zawiera filmy zrealizowane metodą found footage.
Bibliografia na stronach 487-489. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 392713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Nieco prowokacyjnie można powiedzieć, że to pierwsze od dawna młode pokolenie w rodzimym teatrze, które odnosi sukces artystyczny, a nie zostało wychowane przez Krystiana Lupę. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350045 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [383-385].
„Instytucje i organizacje kulturalne! Zorganizujcie projekcję lub czytanie dramatu Golgota Picnic w geście sprzeciwu” - tak zaczynało się wezwanie do ludzi kultury po tym, jak pod presją nacisków środowisk prawicowych i Kościoła, przy braku wsparcia ze stron władz miasta i policji, dyrektor Malta Festival Poznań odwołał pokazy spektaklu Golgota Picnic Rodriga Garcíi, planowane na 27 czerwca 2014 roku.
Zorganizowane wówczas w całej Polsce PIKNIKI GOLGOTA - czytania tekstu i pokazy rejestracji spektaklu - były reakcją na (auto)cenzurę w dziedzinie sztuki, bierność instytucji państwa, działania Kościoła, groźby użycia przemocy, oraz próbą odzyskania konstytucyjnych uprawnień: prawa do bezpieczeństwa, do swobodnego uczestniczenia w kulturze, do wolności ekspresji artystycznej. Całe to wydarzenie - od pierwszych protestów przeciwników Golgota Picnic, przez decyzję Festiwalu, po ogólnopolski protest obrońców wolności sztuki - skupia w sobie, jak w soczewce, podstawowe pytania o współczesną Polskę: o kształt naszej demokracji, o formy komunikacji i prowadzenia sporów, o wolność religijną i wolność artystyczną, rolę sztuki i odpowiedzialność instytucji sztuki, o przestrzeń publiczną i jej podział: obecność w niej głosu różnych grup społecznych.
Wśród autorów m.in. Edwin Bendyk, Anna R. Burzyńska, Jakub Dąbrowski, Łucja Iwanczewska, Marta Keil, Izabela Kowalczyk, Ewa Łętowska, Antek Michnik, Beata Siemieniako, Jan Woleński, Wojtek Ziemilski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335597 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 563-576. Indeks.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 308100, 308101 (2 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 792-109 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Inna Scena)
Bibliogr., filmogr. s. 381-409. Indeks.
Kulturowa monografia, w której autorka bada zależności między kobiecością, widowiskiem i pożądaniem w nowoczesnych społeczeństwach konsumpcyjnych, a zarazem przez pryzmat aktorki przygląda się instytucji i historii teatru, zwracając szczególną uwagę na „podłe gatunki” jak burleska czy rewia, których popularność zależy od ekspozycji kobiecej cielesności i seksualności. Narracja skonstruowana jest tak, by ujawnić ambiwalencję fantazji o kobiecości glamour. Dostrzegając opresyjny i dyscyplinujący wymiar takiego modelu kobiecości, autorka dowodzi kluczowej, a wymazywanej przez historię roli, jaką kobiece ciało glamour odegrało w procesie emancypacji kobiet. Książka opowiada o jednej z najbardziej pociągających fantazji nowoczesności – fantazji o kobiecości glamour. Kino lat 50. XX wieku stworzyło jej ikonę – to Marilyn Monroe z przymkniętymi oczami, przytrzymująca białą sukienkę, rozwiewaną podmuchem z nowojorskiego metra. Marilyn wciela się tu w rolę bezimiennej dziewczyny – the Girl – a jej białe majtki, choć niepokazane na ekranie kinowym, utrwalone zostaną na niezliczonych fotosach. Glamour, kobiecość, widowisko jest więc nie tylko historią o pułapkach „kobiecości”, o niemych obiektach pożądania, o mackach wiedzy-władzy. Jest również historią o poszerzaniu definicji kobiecości oraz o zakulisowej lub przemilczanej władzy kobiecej. O zabawie w kobiecość, która bywa śmiertelnie poważna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340397 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Mieczysław Limanowski (1876–1948) – wybitny geolog, człowiek teatru, za życia wzbudzał skrajne emocje. Jedni uważali go za człowieka twórczego i inspirującego, inni – za oryginała, a nawet niebezpiecznego dziwaka. Bez Limanowskiego nie byłby Reduty – przyznawał to Juliusz Osterwa. Stanisław Ignacy Witkiewicz pisał w 1920 roku: „W ostatnich czasach rozpoczęło się odrodzenie sztuki aktorskiej w Warszawie, prowadzone przez Mieczysława Limanowskiego, znanego w całej Europie geologa”. Zarazem bywał Limanowski obiektem krytyki, a nawet szyderstw – najbardziej agresywna napaść wyszła spod pióra Słonimskiego. Nie doceniał go nawet własny ojciec – współtwórca PPS-u Bolesław Limanowski. Barwna postać Limana, jak nazywali go przyjaciele, została po wojnie zapomniana. Teatrowi przywrócił go Zbigniew Osiński (1939–2018), w którego badaniach Limanowski zajął miejsce równie ważne, co Jerzy Grotowski czy Tadeusz Kantor.
Trzon niniejszego tomu stanowi Opowieść biograficzna o Limanowskim, doprowadzona do 1930 roku. I choć nie została ona ukończona z powodu śmierci badacza, to czytelnicy znajdą w niej pasjonującą relację o niezwykłym człowieku, jego czasach, ludziach, z którymi stykał się w wielu miejscach Europy: we Lwowie, gdzie się urodził i gdzie potem studiował, w Szwajcarii, gdzie uczęszczał do szkół i gdzie alpejskie wycieczki obudziły w nim zainteresowanie geologią, w Zakopanem, gdzie spędził czternaście lat i stał się częścią zakopiańskiej legendy, we Włoszech, gdzie badał wulkany, w Moskwie, dokąd zagnały go wydarzenia I wojny światowej i gdzie poznał między innymi Konstantina Stanisławskiego, w Warszawie i Wilnie, gdzie wraz z Juliuszem Osterwą założył i prowadził teatr Reduta, najważniejsze – obok odkryć geologicznych – dzieło życia…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386338 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 648-649. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Był Zygmunt Hübner aktorem, reżyserem, dyrektorem scen, autorem sztuk i adaptacji scenicznych, krótko mówiąc, łączył w sobie talenty wszystkich niemal teatralnych specjalności. Od początków polskiej sceny narodowej minęło ponad dwa i pół wieku. Dzisiejsi aktorzy mają o wiele większą przestrzeń artystycznej działalności. Był więc Hbner także aktorem i reżyserem filmowym, telewizyjnym, radiowym. Był wykładowcą aktorstwa i reżyserii, był teoretykiem teatru, pisał o nim książki naukowe i popularyzatorskie, pisał recenzje, felietony, eseje. Był wreszcie działaczem teatralnym na arenie międzynarodowej, a nade wszystko wielkim autorytetem całego środowiska w Polsce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384436 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wiedza o Teatrze)
Zdjęcie na okładce: Jerzy Koenig w redakcji "Teatru", 1969. Fotograf: Roman Sumik.
Indeks.
Spojrzenie na rosyjską duszę przez pryzmat tamtejszej kultury ze szczególnym uwzględnieniem teatru. Zebrane w książce "Rosjanie" teksty wybitnego krytyka teatralnego i rusycysty pozwalają lepiej zrozumieć zarówno Rosję, jak i polską inteligencję.
Publikacja to 30 tekstów wybranych przez Pawła Płoskiego z domowego archiwum Jerzego Koeniga - człowieka, który jak nikt znał rosyjski teatr. Ale rozważania na jego temat są tylko punktem wyjścia do szerszego spojrzenia na specyfikę rosyjskiego społeczeństwa i tamtejszej kultury ze wszystkimi jej wielkimi postaciami i słabymi stronami. Pisane z wielką erudycją, ale przystępnym językiem, felietony oraz eseje, drukowane wcześniej w różnych miejscach, wreszcie zostały zebrane jednym wydaniu. O Rosji i Rosjanach mówią więcej niż niejedna analiza socjologiczna, bo Jerzy Koenig nie tylko o teatrze wiedział wszystko. Autor łączy swoją miłość do teatru z fascynacją wschodnią kulturą. Jego wiedza opiera się również na osobistych doświadczeniach życia w państwie satelickim Związku Radzieckiego.
Książka napisana prostym i zrozumiałym językiem pozwala inaczej spojrzeć na kulturę rosyjską, jednocześnie prowokując czytelnika do samodzielnego myślenia. Daje też dobry obraz polskiej inteligencji i przedstawia, jak Polacy postrzegają ludzi Wschodu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389070 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej