Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(96)
Legimi
(11)
Forma i typ
Książki
(90)
Publikacje naukowe
(26)
E-booki
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Proza
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(7)
Poezja
(6)
Muzyka
(4)
Poradniki i przewodniki
(4)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Publikacje promocyjne
(2)
Audiobooki
(1)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Rejestracje dźwiękowe i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(94)
tylko na miejscu
(3)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(14)
Biblioteka Austriacka
(1)
Biblioteka Obcojęzyczna
(1)
Czytelnia BG
(2)
Biblioteka Muzyczna
(80)
Czytelnia Biblioteki Muzycznej
(1)
Autor
Comber John (1968- )
(11)
Poniatowska Irena (1933- )
(7)
Sand George (1804-1876)
(7)
Skowron Zbigniew
(7)
Pietrzykowska Aga (1978- )
(6)
Pietrzykowska Aga (1978- ). Mały Chopin
(6)
Bońkowski Wojciech
(5)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(5)
Janicki Maciej
(5)
Stępień-Kutera Kamila (1980- )
(5)
Sławińska-Dahlig Ewa (1979- )
(5)
Adamusińska-Tasak Anna
(4)
Heine Heinrich (1797-1856)
(4)
Lam Andrzej (1929- )
(4)
Michalski Grzegorz (1946- )
(4)
Mysłakowski Piotr (1944- )
(4)
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Eigeldinger Jean-Jacques (1940- )
(3)
Sułek Małgorzata (1981- )
(3)
Wojtkiewicz Mariola
(3)
Wąsowski Marcin
(3)
Zieziula Grzegorz
(3)
Agresta Rosalba
(2)
Albán Juárez Marita (1979- )
(2)
Bogula Ewa
(2)
Chęćka-Gotkowicz Anna (1975- )
(2)
Czerwińska-Rydel Anna (1973- )
(2)
Eichendorff Joseph von (1788-1857)
(2)
Jędrzejowska-Waszczuk Zofia
(2)
Michniewicz Jerzy
(2)
Michniewicz Jerzy (tłumacz)
(2)
Niewiarowska Barbara
(2)
Piasecka Edyta
(2)
Rambeau Marie-Paule
(2)
Rückert Friedrich (1788-1866)
(2)
Schumann Robert (1810-1856)
(2)
Seidl Johann Gabriel (1804-1875)
(2)
Senica Iwona
(2)
Stępień-Kutera Kamila
(2)
Tabakiernik Marta
(2)
Wiśniewski Grzegorz (1948- )
(2)
Zabieglińska Sylwia
(2)
Ładecka Anna (1977- )
(2)
Albán Juárez José Andrés
(1)
Andrzej Fabianowski
(1)
Anna Chęćka
(1)
Antonczyk Wiktoria
(1)
Augustyn Rafał (1951- )
(1)
Bacewicz Marta
(1)
Bartmiński Rafał
(1)
Beczała Piotr (1969- )
(1)
Bernacka Anna
(1)
Bichniewicz Władysław (1890-1975)
(1)
Bielecki Artur
(1)
Blicharz Gabriela
(1)
Bogucka Katarzyna (1985- )
(1)
Borucka Anna (śpiewaczka)
(1)
Brodska Halina
(1)
Bruni-Szlezer Silvia (1982- )
(1)
Buchner Antoni (1941-2014)
(1)
Butenko Bohdan (1931-2019)
(1)
Ceglarek Michał
(1)
Chachulski Jakub
(1)
Chamczyk Ewa
(1)
Chamisso Adelbert von (1781-1838)
(1)
Chiżyński Maciej
(1)
Chmara-Żaczkiewicz Barbara (1933- )
(1)
Chodowicz Wioletta
(1)
Chopin Fryderyk (1810-1849). Mazurek op. posth. 67 nr 4
(1)
Chopin Fryderyk (1810-1849). Nokturn c-moll
(1)
Chopin Fryderyk (1810-1849). Walc a-moll
(1)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(1)
Chwiłek Agnieszka
(1)
Chylińska Dominika
(1)
Chęciński Jan (1826-1874)
(1)
Chęćka Anna
(1)
Cortot Alfred (1877-1962)
(1)
Delaville Henri
(1)
Deutsch Helmut (1945- )
(1)
Draheim Joachim
(1)
Dudzik Lech
(1)
Ewa Hoffmann-Piotrowska
(1)
Fabianowski Andrzej
(1)
Fabianowski Andrzej (1954- )
(1)
Franek Wanda
(1)
Freiligrath Ferdinand (1810-1876)
(1)
Frick David A. (1955- )
(1)
Fröhlich Abraham Emanuel (1796-1865)
(1)
Geibel Emanuel (1815-1884)
(1)
Gerhard Wilhelm (1780-1858)
(1)
German Ludomił (1851-1920)
(1)
Godlewski Mariusz
(1)
Goebl-Streicher Uta
(1)
Goebl-Streicher Uta (1941- )
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Gołąb Maciej (1952- )
(1)
Grzybowski Maciej (1968- )
(1)
Hartwig Julia (1921-2017)
(1)
Hoffmann-Piotrowska Ewa
(1)
Kaczkowski Adam (1917-1995)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(37)
2010 - 2019
(62)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(56)
1801-1900
(7)
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1989-2000
(3)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
Kraj wydania
Polska
(104)
Język
polski
(84)
angielski
(2)
francuski
(1)
hiszpański
(1)
Odbiorca
Dzieci
(10)
6-8 lat
(8)
0-5 lat
(6)
9-13 lat
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(14)
Literatura niemiecka
(5)
Muzyka polska
(4)
Literatura austriacka
(2)
Film polski
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura szkocka
(1)
Temat
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(48)
Kompozytorzy polscy
(29)
Pianiści polscy
(25)
Muzyka polska
(20)
Muzyka na fortepian
(14)
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny "Chopin i jego Europa"
(6)
Pisarze francuscy
(6)
Sand, George (1804-1876)
(6)
Dom Urodzenia Fryderyka Chopina (Żelazowa Wola)
(5)
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
(5)
Opera (przedstawienie)
(5)
Teatr polski
(5)
Wpływ i recepcja
(5)
Teatr Narodowy (Warszawa)
(4)
Muzyka
(3)
Romantyzm
(3)
Beethoven, Ludwig van (1770-1827)
(2)
Chopinowie (rodzina)
(2)
Cortot, Alfred (1877-1962)
(2)
Fortepian
(2)
Grychtołówna, Lidia (1928- )
(2)
Koncerty i recitale
(2)
Konkursy i festiwale muzyczne
(2)
Krytyka muzyczna
(2)
Literatura polska
(2)
Muzyka fortepianowa polska
(2)
Muzyka poważna
(2)
Ohlsson, Garrick (1948- )
(2)
Paderewski, Ignacy Jan (1860-1941)
(2)
Pamiątki historyczne
(2)
Park w Żelazowej Woli
(2)
Pianiści amerykańscy
(2)
Pianiści czescy
(2)
Pianiści francuscy
(2)
Pianiści niemieccy
(2)
Szlachta
(2)
Teatr Wielki - Opera Narodowa
(2)
Żeleński, Władysław (1837-1921)
(2)
Życie artystyczne
(2)
Achúcarro, Joaquín (1937- )
(1)
Albert, Eugen d' (1864-1932)
(1)
Anda, Géza (1921-1976)
(1)
Anderszewski, Piotr (1969- )
(1)
Argerich, Martha (1941- )
(1)
Arrau, Claudio (1903-1991)
(1)
Arystokracja
(1)
Askenase, Stefan (1896-1985)
(1)
Aškenazi, Vladimir Davidovič (1937- )
(1)
Backhaus, Wilhelm (1884-1969)
(1)
Bakst, Ryszard (1926-1999)
(1)
Balakirev, Milij Alekseevič (1837-1910)
(1)
Barcicka, Janina (1933-2015)
(1)
Barere, Simon (1896-1951)
(1)
Bauer, Harold (1873-1951)
(1)
Benedetti Michelangeli, Arturo (1920-1995)
(1)
Bichniewicz, Władysław (1890-1975)
(1)
Biografistyka
(1)
Bolet, Jorge (1914-1990)
(1)
Bunin, Stanislav (1966- )
(1)
Busoni, Ferruccio (1866-1924)
(1)
Casadesus, Robert (1899-1972)
(1)
Cherkassky, Shura (1909-1995)
(1)
Cho, Seong-Jin (1994- )
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849) (1825-1899)
(1)
Choroby ludzi
(1)
Ciani, Dino (1941-1974)
(1)
Czerny-Stefańska, Halina (1922-2001)
(1)
Cziffra, György (1921-1994)
(1)
Dang, Thai Son (1958- )
(1)
Darré, Jeanne-Marie (1905-1999)
(1)
Dohnányi, Ernő (1877-1960)
(1)
Dom Urodzenia Fryderyka Chopina (Żelazowa Wola ; budynek)
(1)
Dwory
(1)
Dwudziestolecie międzywojenne (1918-1939)
(1)
Dyrygenci francuscy
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Dziennikarze
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Ekier, Jan (1913-2014)
(1)
Ekonomiści
(1)
Filharmonia Narodowa (Warszawa)
(1)
Fiorentino, Sergio (1927-1998)
(1)
Fischer, Annie (1914-1995)
(1)
Flier, Âkov (1912-1977)
(1)
Fontana, Julian (1810-1869)
(1)
Fotografia polska
(1)
Francuzi
(1)
François, Samson (1924-1970)
(1)
Friedman, Ignacy (1882-1948)
(1)
Fu, Cong (1934-2020)
(1)
Gabrilowitsch, Ossip (1878-1936)
(1)
Geibel, Emanuel (1815-1884)
(1)
Gilel's, Emil' Grigor'evič (1916-1985)
(1)
Ginzburg, Grigorij Romanovič (1904-1961)
(1)
Godowski, Leopold (1870-1938)
(1)
Gol'denvejzer, Aleksandr Borisovič (1875-1961)
(1)
Grainger, Percy Aldridge (1882-1961)
(1)
Greef, Arthur de (1862-1940)
(1)
Grinberg, Mariâ (1908-1978)
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Temat: dzieło
Ballady
(1)
Balladyna
(1)
Goplana
(1)
Macbeth
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Schwanengesang
(1)
Schöne Müllerin
(1)
Winterreise
(1)
Temat: czas
1801-1900
(51)
2001-
(20)
1901-2000
(18)
1701-1800
(9)
1801-
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-
(1)
1801-1800
(1)
1901-
(1)
1945-1989
(1)
1956-1975
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(12)
Warszawa
(10)
Polska
(8)
Żelazowa Wola (woj. mazowieckie, pow. sochaczewski, gm. Sochaczew)
(5)
Paryż (Francja)
(3)
Europa
(2)
Francja
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Litwa
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Włochy
(1)
Zabór rosyjski
(1)
Żelazowa Wola (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(12)
Antologia
(9)
Biografia
(9)
Monografia
(6)
Opowiadania i nowele
(6)
Wiersze
(6)
Pamiętniki francuskie
(5)
Esej
(4)
Muzyka fortepianowa
(4)
Przewodnik turystyczny
(4)
Wydawnictwo źródłowe
(4)
Album
(3)
Informator
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Pieśń (gatunek literacki)
(3)
Listy
(2)
Muzyka poważna
(2)
Opera (utwór muzyczny)
(2)
Opowiadania i nowele biograficzne
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Program imprezy
(2)
Programy imprez
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Edycja krytyczna
(1)
Faksymile
(1)
Fotografia polska
(1)
Katalog wystawy
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Libretto
(1)
Listy francuskie
(1)
Listy polskie
(1)
Miscellanea
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na głos wysoki i fortepian
(1)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(1)
Muzyka polska
(1)
Muzyka sceniczna
(1)
Partytura i głosy
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Poezja
(1)
Powieść dziecięca polska
(1)
Programy koncertów
(1)
Przewodnik historyczny
(1)
Rejestracja audiowizualna
(1)
Rejestracja filmowa
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Wydawnictwa dla dzieci
(1)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(44)
Historia
(42)
Literaturoznawstwo
(2)
Podróże i turystyka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Biologia
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
107 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 308137 (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 3953 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 4000 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 309022 (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 3958 (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Libretto Jan Chęciński, na kanwie gawędy Kazimierza Władysława Wójcickiego.
Dodatek drukowany stanowi opakowanie i zawiera komentarz.
Reżyser David Pountney; scenografia Leslie Travers; kostiumy Marie-Jeanne Lecca; choreografia Emil Wesołowski; reżyser świateł Fabrice Kebour; reżyseria TV Jerzy Krysiak; reżyseria dźwięku Michał Polański.
Adam Kruszewski (Miecznik) ; Edyta Piasecka (Hanna) ; Elżbieta Wróblewska (Jadwiga) ; Ryszard Minkiewicz (Damazy) ; Tadeusz Szlenkier (Stefan) ; Rafał Siwek (Zbigniew) ; Anna Borucka (Cześnikowa) ; Zbigniew Macias (Maciej) ; Aleksander Teliga (Skołuba) ; Joanna Krasuska-Motulewicz (Marta) ; Damian Wilma (Grześ) ; Wanda Franek (Stara Niewiasta) ; Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej ; Polski Balet Narodowy ; statyści ; Andriy Yurkevych, dyrygent.
Nagrano 8 listopada 2015 r. w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
Dźwięk: PCM 2.0 Stereo; obraz: 16:9.
Śpiew w języku polskim; napisy w językach angielskim i polskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2355 (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Opis z płyty i opakowania.
Libretto: Ludomił German na podstawie "Balladyny" Juliusza Słowackiego.
Arnold Rutkowski (Kirkor), tenor ; Mariusz Godlewski (Kostryn), baryton ; Małgorzata Walewska (Wdowa), mezzosopran ; Wioletta Chodowicz (Balladyna), mezzosopran ; Katarzyna Trylnik (Alina), sopran ; Rafał Bartmiński (Grabiec), tenor ; Edyta Piasecka (Goplana), sopran ; Karolina Sołomin (Skierka), sopran ; Anna Bernacka (Chochlik), sopran ; Jan Żądło (Wypatrujący oczy - Halabardnik) ; Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej ; Grzegorz Nowak, dyrygent.
Dźwięk: PCM 2.0 stereo ; obraz 16:9.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim, napisy w języku polskim i angielskim.
International Opera Award 2017. Dzieło odkryte na nowo = Rediscovered Work.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2364 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: The classical style.
Nota bibliogr. s. 38-39. Indeks.
Tekst częśc. równol. fr., pol., częśc. niem., pol.
„Styl klasyczny" Charlesa Rosena jest książką wybitną, niezwykłą i fascynującą. Nikt dotąd tak wnikliwie, głęboko i odkrywczo nie odczytał muzyki, którą ofiarowało nam tych trzech: Haydn, Mozart, Beethoven. Wszechobejmujące spojrzenie Rosena - dokonywane w aspekcie wartości i muzycznego sensu – odsłania i ukazuje w pełnym świetle jej genialną szczególność i doskonałość z ścisłością analityka i wrażliwością artysty. (Mieczysław Tomaszewski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 4457 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim i francuskim.
Niezwykły, kolekcjonerski album z rysunkami i obrazami Wojciecha Siudmaka inspirowanymi muzyką Fryderyka Chopina w opracowaniu krytycznym wybitnej muzykolożki prof. Ireny Poniatowskiej.
"W muzyce Chopinowskich nokturnów mamy całą paletę odczuć — od miłości do przeczucia śmierci, rozpaczy, skargi, melancholii i żalu, który według słów samego kompozytora określał charakter jego muzyki, a zwłaszcza nokturnów. Ten świat przeżyć Chopina wyznacza już sam dobór tonacji. […] Tonacja cis-moll oznaczała np. skargę niezaspokojonej miłości, Des-dur — cierpienia i uniesienia, As-dur — śmierci, Es-dur — heroizm, miłość i modlitwę, ponieważ zawiera liczbę 3 (bemole). Następnie wyznaczają go nieoczekiwane modulacje, dysonanse, zdobnictwo melodii, kontrasty dynamiczne, wyrazowe, łączenie liryzmu i dramatyzmu, prostoty i wyrafinowania." (Wojciech Siudma)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7499 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, bibliografie muzyczne, netografie przy pracach. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
"Mimo bezsprzecznie fundamentalnego wpływu twórczości powstałej w „długim wieku XIX” na ukształtowanie się rozpoznawalnego obrazu sztuki polskiej w naszej ojczyźnie i poza jej granicami, w naszych badaniach muzykologicznych ostatnich dekad zauważalne było swoiste przeprofilowanie kierunków zainteresowań naukowych na muzykę dawną. […] Świadomi wieloletnich zaniedbań w zakresie badań nad muzyką polską „długiego wieku XIX”, podjęliśmy kroki mające na celu – w naszej opinii niezwykle potrzebną – konsolidację szeroko rozumianego środowiska historyków muzyki XIX wieku, reprezentujących wszystkie generacje, różne ośrodki naukowe i odmienne perspektywy badawcze.
Tom podzielony został na cztery uzupełniające się części oddające specyfikę prowadzonych w Polsce badań. Na pierwszą z nich, zatytułowaną Dzieła zapomniane i na nowo odkrywane, składają się teksty autorstwa Jakuba Chachulskiego, Małgorzaty Sułek, Grzegorza Zieziuli, Ewy Boguli i Miłosza Bazelaka, prezentujące nieznany współcześnie romantyczny repertuar muzyczny lub też ukazujące utrwalone już w artystycznym obiegu kompozycje w zupełnie nowym ujęciu. Część druga, Materiały do dyskusji, którą w całości wypełnia mający skłaniać do refleksji tekst Ryszarda Daniela Golianka, poświęcona jest ciągle aktualnemu pytaniu o status i wyznaczniki muzyki polskiej. Trzecie ogniwo tomu, opatrzone tytułem Nieznane karty kompozytorskich biografii, stanowią teksty Mateusza Melskiego, Ewy Chamczyk i Wiktorii Antonczyk, poświęcone wybranym aspektom ciągle jeszcze niedostatecznie rozpoznanych życiorysów dziewiętnastowiecznych twórców. Zamykająca tom część Muzyka – kultura – życie społeczne obejmuje teksty Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz, Magdaleny Oliferko, Michała Jaczyńskiego i Michała Brulińskiego, podejmujące zagadnienia dziewiętnastowiecznej twórczości muzycznej w kontekście szeroko rozumianej kultury artystycznej i życia społecznego tamtej epoki." (fragment Wprowadzenia Zespołu Redakcyjnego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5633 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 392093 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

CHOPIN. KONTEKSTY

Fenomen geniuszu Chopina nie zaistniał w pustce. Chopina artystę i Chopina
człowieka kształtowała kultura – ta, która go poprzedzała, i ta jemu współczesna.
Im więcej wiedzy o kontekście, w jakim powstawała Chopinowska muzyka,
wniesiemy, odczytując jego arcydzieła, tym pełniej będziemy mogli je rozumieć.
Kontekstem jest również to, co przyszło po Chopinie – muzyczne, historyczne
i kulturowe zjawiska, przez których pryzmat – mniej lub bardziej świadomie –
go postrzegamy. Bogactwo faktów i sensów wokół dzieła Chopina otwiera nas
i przygotowuje na jej interpretację.
Scena warszawska oczami Fryderyka Chopina

Książka portretuje życie teatralne Warszawy XIX wieku. Autorka rekonstruuje
panoramę kulturalnych rozrywek miasta tamtego czasu – nie tylko szczegółowo
nakreśla historię Teatru Narodowego, jednej z najważniejszej wówczas
instytucji kulturotwórczych, lecz także innych teatrów, do których uczęszczał
Fryderyk Chopin. Dzięki fragmentom korespondencji kompozytora poznajemy
świat teatralnej Warszawy XIX wieku jego oczami, obraz ten został jednak
pogłębiony dzięki prezentacji klimatu intelektualnego epoki: życia salonów,
kawiarni i sal redutowych. Autorka przybliża również dziewiętnastowieczną
praktykę teatralną, wprowadzając czytelników w ówczesne dyskusje na temat
tłumaczeń librett operowych oraz opisując zachowane projekty scenografi i i kostiumów.
Książka nie tylko pozwala dostrzec w Chopinie miłośnika i znawcę
teatru, lecz także zrozumieć, jak życie teatralne Warszawy wpłynęło na kompozytora
w młodości.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

CHOPIN. KONTEKSTY
Fenomen geniuszu Chopina nie zaistniał w pustce. Chopina artystę i Chopina człowieka kształtowała kultura – ta, która go poprzedzała, i ta jemu współczesna. Im więcej wiedzy o kontekście, w jakim powstawała Chopinowska muzyka, wniesiemy, odczytując jego arcydzieła, tym pełniej będziemy mogli je rozumieć. Kontekstem jest również to, co przyszło po Chopinie – muzyczne, historyczne i kulturowe zjawiska, przez których pryzmat – mniej lub bardziej świadomie – go postrzegamy. Bogactwo faktów i sensów wokół dzieła Chopina otwiera nas i przygotowuje na jego interpretację.
Sonata Norwidowska
Ktokolwiek zacząłby naukę o formach muzycznych, dowiedziałby się, że wśród najściślejszych jest forma sonatowa. Zgłębiając temat, ów adept teorii muzyki przekonałby się niebawem, że nawet w epoce klasycyzmu nie powstała ani jedna sonata zbudowana wedle skodyfikowanych zasad, w XIX stuleciu zaś została raczej ideą formy, reprezentowaną przez dziesiątki unikatowych realizacji, osobistych wypowiedzi twórczych, w których nie konstrukcja decyduje o ekspresji, lecz treść i ekspresja znajdują odzwierciedlenie w konstrukcji. Sonata romantyczna to rodzaj oznajmienia – odkompozytorskiego przesłania mówiącego o całych systemach estetycznych, a nawet etycznych wartości.

Cyprian Norwid i Fryderyk Chopin nieomal się rozminęli – 28-letni poeta przyjechał do Paryża w lutym 1849 roku, ledwo osiem miesięcy przed śmiercią kompozytora. W tym krótkim czasie jednak Chopin został przez Norwida rozpoznany jako najdoskonalsze wcielenie jego idei artysty – artysty w ogóle i artysty narodowego – jako inkarnacja ciągu poglądów estetycznych i etycznych Norwida konsekwentnie przezeń budowanego przez całe życie.

Wykład o filozofii Norwidowskiej ma formę sonaty – a zatem formę właściwą dla orzekania o zagadnieniach najwyższej wagi. W tym wypadku jest to formy Chopinowskiej Sonaty b-moll op. 35 – odwzorowana w konstrukcji tekstu, ale też w konstrukcji całej myśli Norwidowskiej o Chopinie, sztuce i nieśmiertelności.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Tytułowy „słuch metafizyczny” to władza poznawcza. Jego posiadacz wcale nie musi być obdarzony słuchem muzycznym ani pamięcią muzyczną. Może się nawet uważać za muzycznego ignoranta, lecz mimo to dostrzegać, że muzyka darowuje słuchaczowi krótki przebłysk zrozumienia sensu życia. W muzyce kryje się matematyka, mistyka, tęsknota za odnalezieniem przedustawnego porządku świata, ale i szaleństwo. Eseje Anny Chęćki prowadzą przez gąszcz muzycznych dreszczy, stawiając drogowskazy, które pomagają uporządkować własne emocje dzięki trwaniu w bezsłownej myśli muzycznej, a jednocześnie dowodzą, że niewyrażalne doświadczenie estetyczne można oblec w ściśle przylegającą do niego tkankę słów. Autorka polemizuje ze współczesnymi filozofami muzyki, poszukuje równowagi między tym, co w sztuce dźwięków drastyczne i gnostyczne, wsłuchuje się w poezję i prozę noszącą ślady metafizycznego nasłuchiwania (jak Podróż zimowa Stanisława Barańczaka czy Buddenbrookowie Tomasza Manna). Doprowadza do dialogu humanistyki z naukami przyrodniczymi, zastanawiając się nad anatomią muzycznej ekstazy i miłosnym dyskursem neuroprzekaźników. Oddaje także hołd wykonawcom muzyki klasycznej, zajmując się wirtuozerią jako transgresją cielesności, konkursową rywalizacją (Konkurs Chopinowski), a nawet zawodowymi chorobami muzyków. Diagnozuje kryzys pisania i mówienia o muzyce, oferując Czytelnikom lek na muzykognozę i na estetyczny strach przed lataniem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

‘My piano stands in the library. When I practise on it, I often yield to the temptation to glance at a book lurking on a shelf, which usually draws me away from playing and forces me first to read and then immediately afterwards to write. Thinking in music – which is, after all, a non-verbal activity – is hard to conceptualise and far removed from describing things in words. Yet quite often an extended period of wordless thinking, of a kind familiar to the practising musician (and to many a music lover), allows us to succumb to the illusion that we can, precisely through this wordless thinking, grasp some important aspect of human experience in its entirety. We then discover […] that everything is connected. Music is underpinned by mathematical structures, and at the same time it somehow enables sudden brief flashes of insight into the meaning of our lives.’

Anna Chęćka

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

[…] książka jest próbą pojednania refleksji literaturoznawczej i muzykologicznej. Pokazania relacji Chopina z literaturą, a szerzej: kulturą jego czasów, gdy ranga słowa poetyckiego była nadzwyczajna i bardzo szczególna i na którą – to teza książki – Chopin nie mógł być obojętny. […] sprawą intrygującą jest to, że w najbliższym otoczeniu muzyka zawsze znajdowali się ludzie pióra, że to właśnie z nimi łączyły go najbardziej osobiste, często intymne relacje. Równie intrygujące wydaje się utarte i rozpowszechnione w wielu biografiach kompozytora przekonanie, że Chopin nie był wrażliwy na słowo poetyckie, […] że etażerka z książkami była w jego paryskim mieszkaniu meblem jedynie ozdobnym i raczej nieużywanym. W książce próbuję zatem przyjrzeć się gustom literackim Chopina, ale też temu, jak on sam pisał. Dziełem szczególnie niedoczytanym są wszak jego listy, którym przez lata odmawiano literackiej wartości, traktując je nade wszystko jako dokument biograficzny, jedynie znak życia i twórczości wielkiego kompozytora. Tymczasem epistolografia […] to świetny literacko autokomentarz Chopina do własnej biografii, ale też czasów, w których żył. Świadectwo istnienia artysty, człowieka bogatego wewnętrznie, przyswajającego burzliwą historię pierwszej połowy XIX wieku, kulturę swojej epoki, zarazem bardzo konkretnego i racjonalnego w postawie wobec świata i problemów współczesnych.

fragment wstępu

Tekst Ewy Hoffmann-Piotrowskiej wyrasta ponad wcześniejsze opracowania, które skoncentrowane były bądź na muzykologicznym opisie Pieśni, bądź anegdotach biograficznych, ukazujących wzajemne kontakty kompozytora z poetami epoki romantyzmu. […] Autorka odważnie rozprawia się ze skostniałymi stereotypami i kliszami para-naukowymi, wskazując na wewnętrzne skomplikowanie oraz ideowo-artystyczny pluralizm zjawisk, jakie miały miejsce w okresie, nazywanym przez nas romantyzmem. […] Jednym z ciekawszych wątków jest ukazanie biografii Chopina jako intencjonalnie kreowanej wedle literackich inspiracji biografii romantycznej. […] Chopin jawi się w takim oglądzie nie tylko jako artysta fortepianu, geniusz muzyczny, ale też jako świadomy współtwórca intelektualnego i emocjonalnego pejzażu epoki.

[…] Lektura pracy prof. Ewy Hoffmann-Piotrowskiej jest wielką, intelektualną przyjemnością. Logiczna konstrukcja, konsekwentnie rozwijający się tok wywodu i precyzyjna segmentacja materiału rzeczowego stopniowo wzbogacają czytelnika, ukazując mu jakby kolejne kręgi wtajemniczenia – pogłębiające się wciąż „przymierze artysty ze słowem”. Może najważniejszą zaletą książki jest przekroczenie przez Autorkę ram wyznaczonych rejestracją takich, a nie innych związków Chopina z poezją i zinterpretowanie ich jako narastającego poszukiwania przez artystę egzystencjalnej i ontologicznej głębi, wkraczanie, podobnie jak czynili to najwięksi poeci polskiego romantyzmu, w metafizyczny wymiar logosu.

prof. dr hab. Andrzej Fabianowski

fragment recenzji

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka koncentruje się wokół początków polskiej krytyki teatralnej, związanej z działalnością Towarzystwa Iksów (1815–1819). Recenzje Iksów, publikowane w warszawskiej prasie, odgrywały rolę opiniotwórczą i nadawały ton życiu artystycznemu stolicy w czasach poprzedzających początki prądu romantycznego w kulturze polskiej. Autor rekonstruuje założenia estetyczne i ideowe przedstawicieli Towarzystwa w szerokim kontekście historycznym, politycznym i społecznym, kreśląc jednocześnie bogaty obraz warszawskich salonów i teatrów, zwłaszcza Teatru Narodowego pod dyrekcją Wojciecha Bogusławskiego oraz Ludwika Osińskiego. Zapoznając się z problematyką wybranych recenzji (do książki dołączona jest ich antologia), wchodzimy w krąg ówczesnych sporów i dyskusji dotyczących znaczenia teatru, jego repertuaru, a także funkcji, jaką miały w nim pełnić gatunki wokalno-instrumentalne, zwłaszcza opera. Poznajemy też atmosferę intelektualno-kulturalną Warszawy z pierwszych lat działalności pianistycznej i kompozytorskiej Fryderyka Chopina.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Friederike Müller – jedna z ulubionych i najbardziej utalentowanych uczennic Chopina – w 231 listach pisanych do mieszkających w Wiedniu ciotek relacjonuje szczegółowo swój pobyt w Paryżu. Opowiada (niekiedy w sposób bardzo krytyczny) o artystach, koncertach, fortepianach i nowościach muzycznych, szkicując w ten sposób przepojony młodzieńczym dowcipem i temperamentem, niezwykle żywy obraz paryskiego życia muzycznego i towarzyskiego we wczesnych latach 40. XIX wieku. Przede wszystkim jednak ze szczegółami i obrazowo opisuje niemal każdą z około 170 swych lekcji z Chopinem i przytacza dosłownie wiele odbytych z nim rozmów. Na tym właśnie polega niezwykłość tego materiału: nie jest to bowiem, jak zazwyczaj w przypadku świadectw innych uczniów, relacja powstała po upływie długiego czasu, często na podstawie przedstawionych w lepszym świetle wspomnień, lecz oddająca bezpośrednie, świeże i nieupiększone przeżycia.

Ze Wstępu

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Pejzaż myśli. Warszawa Chopina i początek polskiej nowoczesności Michała Kuziaka to kolejna pozycja w serii Chopin. Konteksty. Autor kreśli wciągającą opowieść o intelektualnej panoramie Stolicy, ukazując czynniki kształtujące otoczenie, w którym dorastał młody Fryderyk Chopin.

„Chcę zawrzeć kontrakt z czytelnikiem, by mógł się domyślić, co go czeka, jeśli zdecyduje się na lekturę tej książki. Ma ona prezentować Warszawę Chopina jako miasto życia intelektualnego i kulturowego. Uwzględniam te dwa wymiary razem, gdyż są one – zwłaszcza na początku XIX wieku – nierozłącznie i w wielu miejscach splecione ze sobą. […] Miasto to zatem zarówno realna, wyodrębniona i wyodrębniająca mieszkańców topografia, jak i swego rodzaju stan umysłu. Miasto stanowi pewną organizację czasu, przestrzeni, relacji, która przekłada się na specyficzne doświadczanie istnienia. Zderza się ono z cywilizacją w wymiarze społecznym […], instytucjonalnym czy w końcu technicznym […]. Powstaje w efekcie przestrzenna i myślowa – jak również afektywna – całość. Przedstawiam ją za pomocą użytej wyżej metafory mapy refleksji: dynamicznej, zróżnicowanej, poszukującej, niewolnej od sprzeczności i napięć.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka prezentuje polskich biografów Fryderyka Chopina, tworzących w XIX wieku. Autorka w sposób syntetyczny przedstawia podejście ówczesnych autorów, m.in. Józefa Sikorskiego, Ferdynanda Hoesicka czy Maurycego Karasowskiego. Choć sylwetki tych twórców w refleksji chopinologicznej są dobrze znane, to publikacja Magdaleny Dziadek uzupełnia istotną lukę przekrojowego ujęcia polskich biografów Chopina.

„Mając dziś możliwość spoglądania na Chopina i jego muzykę z odleglejszej perspektywy, zdobywamy się […] na tworzenie wielkich syntez. […] Prace te nie powstałyby, gdyby nie wysiłek XIX-wiecznych biografów i krytyków. Z pewnością ich dorobek w pewnym sensie się zestarzał – nie sposób dziś szczerze poddać się potokowi sentymentalizmu, w którym toną dywagacje Karasowskiego, Kleczyńskiego, Tarnowskiego, Przybyszewskiego, Hoesicka czy Strzeleckiego. Roniąc łzy nad tragicznym losem naszego wielkiego kompozytora, uchronili oni wszakże dla potomnych ogromną część chopinowskiego dziedzictwa […]” – fragment wstępu.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Rozmowy z najwybitniejszymi pianistami przełomu XX i XXI wieku to nowa seria wydawnicza Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Bohaterem pierwszej książki w serii jest Garrick Ohlsson – wybitny pianista, zwycięzca VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W wywiadzie rzece opowiada Kamili Stępień-Kuterze o drodze, jaką przebył od czasu, gdy jako kilkulatek próbował szukać prostych melodii na stojącym w domu pianinie, o swych niezwykłych nauczycielach, spotkaniu z Vladimirem Horowitzem, artystycznych przyjaźniach, sposobach pracy nad repertuarem oraz warsztatem, a także o muzyce: Chopina, Beethovena, Skriabina, Szymanowskiego, Bacha i innych mistrzów, których utwory Ohlsson ma w swoim imponującym repertuarze. Wydana w wersji polskojęzycznej książka w pierwszym kwartale 2019 roku ukaże się także po angielsku.
W planach Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina jest rozwijanie serii, w pierwszej kolejności zaś skupienie się na wielkich triumfatorach i laureatach Konkursów Chopinowskich.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Conversations with the greatest pianists of the turn of the 20th and 21st centuries is a new book series of The Fryderyk Chopin Institute. Garrick Ohlsson – an outstanding pianist, the winner of the 8th International Chopin Piano Competition, is the main character of the first book in the series.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej