Socjologia wiedzy
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(8)
Autor
Abriszewski Krzysztof (1972- )
(1)
Bińczyk Ewa (1976- )
(1)
Brykczyński Mikołaj
(1)
Chmielecki Andrzej (1949- )
(1)
Collins H. M. (1943- )
(1)
Czerniak Stanisław (1948- )
(1)
Goldman Alvin I. (1938- )
(1)
Grobler Adam (1949- )
(1)
Grygieńć Janusz (1980- )
(1)
Gąska Paweł
(1)
Jabłoński Arkadiusz (1963- )
(1)
Korczyński Tomasz M. (1977- )
(1)
Latour Bruno (1947-2022)
(1)
Niżnik Józef (1943- )
(1)
Rainko Stanisław
(1)
Smoczyński Maciej
(1)
Szpociński Andrzej (1942- )
(1)
Woolgar Steve (1950- )
(1)
Zabielski Adrian
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Kobieta
(6669)
Język angielski
(3446)
Rodzina
(3391)
Język niemiecki
(3177)
Relacje międzyludzkie
(3097)
Socjologia wiedzy
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2781)
Przyjaźń
(2626)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2261)
Film fabularny
(2183)
Miłość
(2123)
Muzyka rozrywkowa
(2120)
Żydzi
(2045)
Literatura polska
(2021)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1986)
Powieść polska
(1943)
Życie codzienne
(1914)
Pisarze polscy
(1883)
Zabójstwo
(1880)
Dzieci
(1744)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1599)
Mężczyzna
(1573)
Kościoły i kaplice
(1496)
Wojsko
(1455)
Kultura
(1443)
Język polski
(1357)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1286)
Politycy
(1280)
Tematy i motywy
(1275)
Historia
(1264)
Policjanci
(1261)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1245)
Polityka
(1241)
Podróże
(1237)
Dziewczęta
(1193)
Nastolatki
(1131)
Małżeństwo
(1103)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1092)
Władcy
(1080)
Zwierzęta
(1067)
Magia
(1066)
Powieść angielska
(1062)
Sztuka
(1057)
Uczucia
(1056)
Literatura
(1053)
Jazz
(1027)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1007)
Film amerykański
(995)
Literatura niemiecka
(979)
Rodzeństwo
(978)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(948)
PRL
(921)
Polityka międzynarodowa
(921)
Powieść amerykańska
(909)
Powieść angielska - 20 w.
(888)
Kościół katolicki
(878)
Wielkanoc
(864)
Sekrety rodzinne
(856)
Społeczeństwo
(856)
Holokaust
(855)
Muzyka polska
(855)
Poezja polska - 20 w.
(855)
Rock
(853)
Powieść francuska
(831)
Sztuka polska
(818)
Ludzie a zwierzęta
(788)
Osoby zaginione
(783)
Duchowieństwo katolickie
(774)
Młodzież
(772)
Arystokracja
(765)
Boże Narodzenie
(761)
Śmierć
(742)
Przestępczość zorganizowana
(723)
Wojna
(714)
Relacja romantyczna
(709)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(699)
Teatr polski
(696)
Pisarze
(694)
Chłopcy
(683)
Poszukiwania zaginionych
(682)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(666)
Nauka
(663)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Samorealizacja
(661)
Obyczaje i zwyczaje
(659)
Polacy
(643)
Miasta
(640)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(623)
Świadomość społeczna
(615)
Uprowadzenie
(614)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1945-1989
(3)
2001-
(3)
1801-1900
(2)
1989-2000
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
Temat: miejsce
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Austria
(1)
Francja
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Monografia
(5)
Antologia
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuły
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Filozofia i etyka
(3)
Historia
(3)
Nauka i badania
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Religia i duchowość
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Na okładce i stronie tytułowej dziewiętnastowieczna rycina przedstawiająca posąg Harpokratesa, egipsko-greckiego boga uznawanego w świecie rzymskim za personifikację milczenia i dotrzymywania tajemnic.
Bibliografia na stronach 259-261. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Wbrew powszechnie przyjętej opinii mechanistyczny światopogląd nowoczesnej nauki nie narodził się jako synteza wiedzy o świecie. Został narzucony nauce w drugiej połowie XVII wieku przez rodzące się nowoczesne państwa w sojuszu z religią instytucjonalną. Celem tego zabiegu było pokonanie radykalnych ruchów społecznych zakorzenionych w magicznej filozofii Renesansu.
Ta największa rewolucja w dziejach myśli zachodniej wywołała głęboką zmianę sposobu rozumienia natury świata i kosmicznego statusu człowieka. W ślad za tym przeredagowaniu uległa narracja dziejów nauki. Rewolucja mechanistyczna (odrębna od rewolucji naukowej i dużo krótsza),ze względu na swe polityczne, "nienaukowe" podłoże, nie znalazła miejsca w podręcznikach historii nauki, zgodnie z regułą, że historię pisze zwycięzca. Właśnie o tym jest ta książka.
Mikołaj Brykczyński proponuje czytelnikowi podróż słabo uczęszczanymi szlakami myśli wczesnonowożytnej, poświęcając najwięcej uwagi jej magicznym wątkom. Z jednej strony legły one u podstaw nowoczesnej nauki, z drugiej zaś są tak obce naszemu materialistycznemu światopoglądowi, że wolimy o nich nie pamiętać. Rekonstruując przyczyny i przebieg rewolucji mechanistycznej, autor włącza się w trwającą od ponad półwiecza dyskusję wokół modelu rewolucji naukowych Thomasa Kuhna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388769 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 251554, 253343, CEB 248, 83938, 83939 (5 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 159-164. Indeks.
Dla przeciętnego człowieka nauka zwykła wydawać się nieomylna. Naukowcy byli bohaterami, bezinteresownie dążącymi do zdobywania wiedzy dla wspólnego dobra. Jednak niedawno seria naukowych skandali, oszustw i porażek skłoniła nas do kwestionowania prymatu nauki. Awantury takie jak Climategate lub debaty na temat bezpieczeństwa szczepionki MMR podkopały nasze zaufanie do nauki. W tej prowokacyjnej książce Harry Collins dąży do odkupienia wartości naukowej ekspertyzy i przypomina o szczególnym statusie nauki. Pomimo pewnego chaosu obecnego w codziennej działalności nauki, podkreśla on jej moralną i epistemologiczną wyższość nad rzekomymi alternatywami, odrzucając wątpliwą "domyślną" wiedzę eksponowaną przez wielu spoza środowiska naukowego. Jak twierdzi, to nauka powinna służyć zwykłym obywatelom za przykład, jak należy myśleć i działać ­– a nie na odwrót.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351032 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Współczesnych Filozofów)
Bibliografia na stronach XXVI-XXIX i 625-658. Indeksy.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Książka jest pionierskim dziełem rozwijającego się w ostatnich dziesięcioleciach paradygmatu epistemologii społecznej. W opozycji do zainspirowanych przez T. S. Kuhna relatywizujących nurtów w rodzaju różnych odmian konstruktywizmu społecznego czy radykalnej epistemologii feministycznej, Autor przywraca pojęciu wiedzy jego tradycyjny związek z prawdą i jej systematycznym dociekaniem. Zrywa natomiast ze zwyczajowym traktowaniem poznania jako przedsięwzięcia pojedynczego podmiotu poznającego i koncentruje się na wpływach na poznanie ze strony instytucji i praktyk społecznych. Zajmuje się zagadnieniami komunikacji i argumentacji w aspekcie upowszechniania wiedzy, poznawczymi zaletami i wadami technologii informacyjnych oraz instytucjonalnych uwarunkowań działania mediów.
Oprócz innowacyjnego podejścia do społecznej natury poznania Autor podejmuje też starsze motywy, które dziś zaliczają się do repertuaru epistemologii społecznej, jak kwestia roli doniesień (przekazu, zeznań, ogólnie: świadectw z drugiej ręki) w poznaniu. W szczególności stosuje on do tego zagadnienia rozwijane dotąd w innym kontekście filozoficznym metody bayesowskie. Podczas gdy epistemologia indywidualistyczna często splata się etyką (np. w epistemologii cnót poznawczych), tak epistemologia społeczna jest ściśle związana z polityką. Widać to zwłaszcza w końcowych rozdziałach książki poświęconych specjalnym obszarom zastosowania epistemologii społecznej: analizie poznawczych aspektów funkcjonowania instytucji naukowych, systemu wymiaru sprawiedliwości, demokracji i systemu edukacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369569 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 603-665. Indeks.
Streszczenie angielskie. Spis treści także w języku angielskim.
"W niniejszej pracy zamierzam przedstawić teorię społeczną Poppera za pomocą metod właściwych jego koncepcji badania wytworów wiedzy. Zaproponuję logiczną i historyczną analizę pism Poppera jako powiązania problemowego jego twierdzeń i postulatów. Będę odkrywał wszelkie możliwe formy zamazywania faktów i kryteriów, które prowadzą do upraszczania jego tez, czynione także przez samego autora. Chodzić mi będzie o przezwyciężenie paradoksu kłamcy, do którego sprowadza się twierdzenia i postulaty Poppera, za pomocą zestawień znaczeń. Czyni to jego stanowisko albo formą obrony dogmatycznego sejentyzmu, albo formą proklamacji konstruktywistycznego relatywizmu w teorii nauki. Odrywanie powiązań problemowych jego twierdzeń i postulatów pozwala badać poziom ich krytycyzmu, a zarazem jakości reguł kulturowych, kontrolujących i chroniących dziedzictwo racjonalności.
Teoria społeczna, której projekt przedstawię w tej pracy, pozwala odkrywać związki między wiedzą a społeczeństwem, które wyznaczane są miarą krytycyzmu wytworów wiedzy. Taki ogląd nowoczesnego społeczeństwa służy ujawnianiu sfer rzeczywistości opanowanej przez pseudowiedzę (symulakry), a zarazem zabezpieczeniu i rozwijaniu prawa ludzi do dokonywania racjonalnych i wolnych wyborów opartych na wiedzy. Jest to jedna z wielu, ale ciekawa, z punktu widzenia konkretnych zadań badawczych socjologii, propozycja ujawniania zagrożeń ludzkiej racjonalności i wolności, a zarazem możliwości ich ochraniania i rozwijania. W niniejszej pracy przedstawiam zatem interpretację teorii wiedzy Poppera jako ciekawej propozycji badań nad społecznymi mechanizmami rozwiązywania problemów. Chciałbym jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to praca "popperologiczna", czyli zajmująca się ujawnianiem niuansów myśli Poppera. Jest to praca, której celem jest przedstawienie ciekawej propozycji teoretycznej badań na kondycją społeczeństwa nowoczesnego, warunkowanego rozwojem wiedzy. Wyrasta ona z badań powiązań problemowych twierdzeń i postulatów zawartych w dziełach Poppera." [Autor]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358864 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 457-483. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim. Wstęp także w języku angielskim.
"Autor z perspektywy konstruktywistycznej - dokładniej TZI, czyli teorii zwrotu inkorporacyjnego - podejmuje zagadnienia zaanonsowane w tytule pracy, egzemplifikując je szczególnie obficie opisem i interpretacją wydarzeń z historii niemieckiego faszyzmu. Miejscami - i to było dla mnie bodaj najbardziej interesujące - widać w tej książce próby tworzenia ogólniejszej teorii socjologicznej przy wykorzystaniu nieklasycznych odmian socjologii wiedzy, w tym zwłaszcza dorobku badaczy toruńskiego UMK. Autor wykorzystuje też szeroko teorie należące do innych nurtów współczesnych teorii socjologicznych. Czuje się on swobodnie na pograniczu filozofii i socjologii demonstrując duże i wszechstronne oczytanie." (z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Mirosława Chałubińskiego)
"Ta książka znajdzie czytelników nie tylko wśród socjologów, historyków, kulturoznawców. Jest studium, któremu mało co dorównuje w nowoczesnej literaturze socjologicznej w Polsce. Kontrowersyjna i paradoksalna, innowacyjna, osobista w zdwojonych zaangażowaniach naukowych, literackich, moralnych, owszem, prowokuje w najlepszym tego słowa rozumieniu, do polemiki, debaty, myślenia niestandardowego." (z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Andrzeja Wójtowicza).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353015 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Myśl o Kulturze)
Bibliografia przy pracy na stronach 341-353 i bibliografia całości na stronach 373-377. Indeks.
Finansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Życie laboratoryjne to efekt dwuletnich badań terenowych – obserwacji pracy neuroendokrynologów w laboratorium Rogera Guillemina w Instytucie Salka w Kalifornii. Autorzy, omawiając mechanizmy negocjowania i ustalania faktów naukowych, zerwali z tradycyjną teoriocentryczną i pozytywistyczną filozofią nauki na rzecz podejścia antropologicznego i konstruktywistycznego. Tym samym przyczynili się do rozwoju nowej gałęzi nauk społecznych, określanej w literaturze jako druga fala studiów nad nauką i techniką.
Latour i Woolgar starają się wniknąć do środka nauki i przedstawić ją jako działalność ludzką (a nie quasi-boską), naukowców zaś – jako zwyczajnych ludzi; w miejsce ezoteryki genialnych (bezcielesnych!) umysłów wymyślających nowe idee pokazuje się tu realny wymiar pracy ludzi – na ogół oddanych swoim badaniom, niezwykle inteligentnych, ambitnych, ale jednak rozwiązujących bardzo wiele praktycznych problemów, których łączny rezultat daje dopiero postęp naukowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361775 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 391510, 390009 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej