Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Biblioteka Austriacka
(1)
Autor
Czaplejewicz Eugeniusz (1938- )
(1)
Rohoziński Janusz (1932- )
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
niemiecki
(1)
Temat
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Eschenbach, Wolfram von (1170-1220). Der
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Grass, Günter (1927-2015)
(1)
Heidegger, Martin (1889-1976)
(1)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kobieta
(1)
Lam, Andrzej (1929- )
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Mörike, Eduard (1804-1875)
(1)
Novalis (1772-1801)
(1)
Przekłady literackie
(1)
Przekłady polskie
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921-2014)
(1)
Tożsamość (psychologia)
(1)
Temat: dzieło
Faust
(1)
Heinrich von Ofterdingen
(1)
Parzival
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Językoznawstwo
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria z Ostem.)
Bibliogr. przy pracach. Indeks.
Streszcz. niem. przy pracach.
Najnowsza publikacja pod redakcją Eugeniusza Czaplejewicza i Janusza Rohozińskiego stanowi niezwykle przenikliwe studium tej izolacji. Omawiana pozycja – dzięki połączeniu elementów obserwacji historycznoliterackiej i badań nad teorią przekładu – jest próbą określenia głównych przyczyn odosobnienia kultury niemieckiej nie tylko na poziomie literackim, lecz także w odniesieniach metaliterackich. Rozważania Jana Koźbiała dotyczące zsekularyzowanej interpretacji Fausta – niezwykle przekonujące, choć przy tym syntetyczne – bardzo silnie akcentują główne strategie „retoryki wyłączności” kreowanej w dziele Goethego, w tym: strategie humanizmu, ateizmu i poganizmu. Analiza Edwarda Kasperskiego dotycząca antyepiczności utworów Kafki potwierdza z kolei sposób kształtowania się odrębności egzystencjalnej na etapie dojrzałego modernizmu. Badacz umiejscawia twórczość powieściową Kafki z jednej strony w relacji do realizmu, naturalizmu, ekspresjonizmu i formalizmu, z drugiej zaś – do paradoksów etnicznych towarzyszących ówczesnemu życiu w żydowsko-niemiecko-czeskiej komunie Pragi Habsburgów. Dominującą część publikacji zajmuje romantyzm niemiecki – w odsłonie dogmatycznej (Goethe), pesymistycznej (Hölderlin) i przyrodniczo-estetyzującej (Novalis i Mörike) – co poświadcza, jak silne w recepcji literatury niemieckiej wciąż są intuicje pozahistoryczne (z wyjątkiem fenomenu Fausta). Proporcja całości jednak, wskutek tak silnego zaznaczenia fazy romantycznych Niemiec, ulega pewnemu zaburzeniu. Poza tym etapem literackim zarysowane zostają jedynie okresy średniowiecza (w mistrzowskiej analizie Andrzeja Lama dotyczącej potencjalnego przekładu Parsifala Wolframa von Eschenbacha) i XX wieku (tylko na przykładzie wspomnianej interpretacji dzieła Kafki i studiów nad rozliczeniowym pisarstwem późnego Grassa). Publikacja powstała we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(091) H (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej