Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(68)
Forma i typ
Książki
(68)
Proza
(32)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(21)
Dramat (rodzaj)
(3)
Poezja
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(65)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(68)
Autor
Proust Marcel (1871-1922)
(20)
Jaksender Anna
(14)
Jaksender Kajetan Maria
(13)
Dwulit Anastazja (1970- )
(9)
Handke Peter (1942- )
(6)
Chrobok Magdalena
(5)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(4)
Kafka Franz (1883-1924)
(3)
Kotkowski Ignacy
(3)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(3)
Surowska Barbara (1939- )
(3)
Abramowicz Edyta
(2)
Barthes Roland (1915-1980)
(2)
Brzeziński Jędrzej
(2)
Chrobak Magda
(2)
Derrida Jacques (1930-2004)
(2)
Grotowicz Wiktor (1958- )
(2)
Hauptmann Gerhart (1862-1946)
(2)
Musil Robert (1880-1942)
(2)
Sadzik Piotr (1989- )
(2)
Adolphe Jean-Marc
(1)
Arich-Gerz Bruno (1966- )
(1)
Baker John Alec (1926-1986)
(1)
Baquiast Jean-Paul
(1)
Barszczewski Jan (1794-1851)
(1)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Baudrillard Jean (1929-2007)
(1)
Baumfeld Gustaw Bolesław (1879-1940)
(1)
Birnbaum Jean (1974- )
(1)
Blanchot Maurice (1907-2003)
(1)
Borg Eliza (1951- )
(1)
Böll Heinrich (1917-1985)
(1)
Błażewicz Anita
(1)
Błesznowski Bartłomiej (1983- )
(1)
Canetti Elias (1905-1994)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Befristeten (pol.)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Hochzeit (pol.)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Komödie der Eitelkeit (pol.)
(1)
Chevigné Laure de (1860-1936)
(1)
Didier-Weill Alain (1939-2018)
(1)
Dmitroca Zbigniew (1962- )
(1)
Dobroszek Beata
(1)
Dziekoński Józef Bogdan (1816-1855)
(1)
Dzienniak-Pulina Daniela
(1)
Dąbrowski Jakub (tłumacz)
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Fassin Didier (1955- )
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Garbacik-Balakowicz Magdalena
(1)
Geel Catherine
(1)
Gide André (1869-1951)
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936)
(1)
Grabowski Wojciech (1969- )
(1)
Guattari Emmanuelle (1964-)
(1)
Halévy Daniel (1872-1962)
(1)
Handke Peter (1942- ) "Proces" (Dla Franza K.)
(1)
Handke Peter (1942- ) Co mam na to powiedzieć?
(1)
Handke Peter (1942- ) Stan wyjątkowy
(1)
Handke Peter (1942- ) Szerszenie
(1)
Handke Peter (1942- ) Trzy odczytania ustawy
(1)
Handke Peter (1942- ). O zmęczeniu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o Ustronnym Miejscu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o grzybiarzu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o szafie grającej
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o udanym dniu
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Hexenritt (pol.)
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Schwarze Maske (pol.)
(1)
Henisch Peter (1943- )
(1)
Ignaczak Łukasz
(1)
Jaksender Anna Zofia
(1)
Korzeniowski Józef (1797-1863)
(1)
Kowalski Jacek (1959- )
(1)
Krajewski Tadeusz (1746-1817)
(1)
Kraus Karl (1874-1936)
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Krzykawski Michał
(1)
Krzykawski Michał Krzysztof (1980- )
(1)
Kyrou Ariel
(1)
Lachaud Jean-Marc
(1)
Lange Antoni (1862-1929)
(1)
Leszczyńska Katarzyna (1969- )
(1)
Lipszyc Paweł (1964-2023)
(1)
Malabou Catherine (1959- )
(1)
Marwińska M
(1)
Merz Klaus (1945- )
(1)
Michnik Adam (1946- )
(1)
Nancy Jean-Luc (1940-2021)
(1)
Némirovsky Irène (1903-1942)
(1)
Pieniążek Paweł (1957- )
(1)
Piszczatowski Paweł
(1)
Prachnio Piotr
(1)
Proust Marcel (1871-1922). Przed nocą
(1)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(1)
Pynchon Thomas (1937- )
(1)
Rasolka Mikita
(1)
Rivière Jacques
(1)
Rola Rafał (grafik)
(1)
Rzewuski Henryk (1791-1866)
(1)
Sasnal Patrycja
(1)
Skalski Piotr (1984- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(46)
2010 - 2019
(22)
Okres powstania dzieła
2001-
(38)
1901-2000
(30)
1801-1900
(13)
1918-1939
(13)
1901-1914
(10)
1945-1989
(9)
1914-1918
(7)
1989-2000
(4)
1939-1945
(3)
1701-1800
(1)
2001-2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(66)
Język
polski
(65)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(28)
Literatura austriacka
(14)
Literatura polska
(6)
Literatura angielska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Temat
Proust, Marcel (1871-1922)
(11)
Pisarze francuscy
(9)
Literatura francuska
(4)
Relacje międzyludzkie
(4)
Foucault, Michel (1926-1984)
(3)
Kafka, Franz (1883-1924)
(3)
Pisarze austriaccy
(3)
COVID-19
(2)
Egzystencjalizm
(2)
Filozofia
(2)
Miłość
(2)
Mężczyzna
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Przyjaźń
(2)
Seksualność
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Tematy i motywy
(2)
Śmierć
(2)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Artyści
(1)
Arystokracja
(1)
Baker, John Alec (1926-1986)
(1)
Balzac, Honoré de (1799-1850)
(1)
Barthes, Roland (1915-1980)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Birdwatching
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Bunt
(1)
Böll, Heinrich (1917-1985)
(1)
Chevigné, Laure de, (1860-1936)
(1)
Chorzy
(1)
Cywilizacja
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Człowiek
(1)
Daudet, Lucien (1878-1946)
(1)
Dehumanizacja
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dialektyka
(1)
Diament
(1)
Dramaturdzy francuscy
(1)
Drobnomieszczaństwo
(1)
Duchy
(1)
Dyskurs
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziewczęta
(1)
Egzystencja (filozofia)
(1)
Epidemie
(1)
Etyka
(1)
Farmaceuci
(1)
Filozofia prawa
(1)
Filozofowie
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Gide, André (1869-1951)
(1)
Grimaldi, Pierre (1895-1964)
(1)
Guattari, Emmanuelle
(1)
Guattari, Félix (1930-1992)
(1)
Halévy, Daniel (1872-1962)
(1)
Integracja europejska
(1)
Integracja gospodarcza
(1)
Integracja społeczna
(1)
Kapitalizm
(1)
Kara (prawo)
(1)
Kobiecość
(1)
Kobieta
(1)
Konstytucja Europejska
(1)
Korupcja
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Lauris, Georges de (1876-1963)
(1)
Leczenie
(1)
Lekarze
(1)
Lemoine, Henri (1786-1854)
(1)
Listy
(1)
Literatura
(1)
Marzenia senne
(1)
Matki i synowie
(1)
Matzneff, Gabriel (1936- )
(1)
Małe miasto
(1)
Michnik, Adam (1946- )
(1)
Morrison, Jim (1943-1971)
(1)
Narkotyki
(1)
Oniryzm
(1)
Oszuści
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poeci angielscy
(1)
Polityka gospodarcza
(1)
Populizm (ideologia)
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Postmodernizm
(1)
Postęp techniczny
(1)
Powstanie tkaczy śląskich (1844)
(1)
Przemoc
(1)
Przemoc emocjonalna
(1)
Przemysł
(1)
Przestępczość zorganizowana
(1)
Psychiatrzy
(1)
Temat: dzieło
Fackel (czasopismo)
(1)
Temps retrouvé
(1)
Temat: czas
1901-2000
(19)
1918-1939
(10)
1914-1918
(9)
1901-1914
(8)
1801-1900
(6)
2001-
(2)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Francja
(6)
Europa
(3)
Paryż (Francja)
(2)
Austria
(1)
Cambridge (Wielka Brytania, hrabstwo Cambridgeshire)
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Essex (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Kosów Lacki (woj. mazowieckie, pow. sokołowski, gm. Kosów Lacki ; okolice)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(18)
Esej
(8)
Listy
(8)
Antologia
(5)
Powieść
(5)
Dramat (gatunek literacki)
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Publicystyka
(3)
Wiersze
(3)
Dzienniki
(2)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(2)
Opracowanie
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Satyra
(2)
Aforyzmy
(1)
Autograf
(1)
Biografia
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Fantastyka
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Mowy
(1)
Pastisz
(1)
Poezja
(1)
Powieść autobiograficzna
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Proza poetycka
(1)
Saga rodzinna
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(10)
Filozofia i etyka
(7)
Historia
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Biologia
(2)
Psychologia
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
68 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Poetycki opis zimowej obserwacji pary sokołów wędrownych w południowo-wschodniej Anglii. Książka, po raz pierwszy wydana w 1967 roku, uważana powszechnie za arcydzieło literatury przyrodniczej.
"Sokół" J.A. Bakera to wyzbyty mowy, opartej na jakiejkolwiek komunikacji, kryształowy język pisma, gdzie absolut rzeczy samych w sobie, sił natury i istot włączonych w nieludzko nieruchomy bieg natury, opowiada historię ptaka, sokoła wędrownego, falco peregrinum. I zarazem jest to język tak odległy od mowy nas, ludzi współczesnych, że wydaje się jakby był napisany starożytną łaciną: czytając te zdania rozumiemy je i zarazem ich nie rozumiemy, bo niemal wprost uderzają nas swoją obraną z epitetów sumienną doskonałością, docierając bezpośrednio do zachwyconego spojrzenia, dna oka, synaps i nerwów mózgu. Przejrzyste niczym światło wschodzącego słońca zdania zapełniające Sokoła, to ewangeliczne niemal frazy, a chcąc zakreślić dla siebie fragmenty, które w nas uderzają i są dla nas wyjątkowo piękne bądź zaskakują swoim nowatorstwem języka, opisu czy w końcu także i - powiedzmy to wprost - geniuszu autora, który zapisuje myśli jakby je brał na czysto i przenosił na białe kartki notatników, nagle okazuje się, że zakreśla się tę opowieść w całości, od pierwszej do ostatniej litery. (Kajetan Maria Jaksender)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380764 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Racine / Roland Barthes ; przekład Kajetan Maria Jaksender. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 312, [5] stron : ilustracje ; 20 cm.
Dofinansowanie: Instytut Literatury, Fundacja Gutenberg
Jeśli literatura jest, jak mi się wydaje, w sposób zasadniczy zarazem sensem zadanym i sensem nadanym, Racine jest bez wątpienia największym francuskim pisarzem; jego geniusz tkwi nie tyle w cnotach, które kolejno przyczyniały się do jego sukcesu (bowiem etyczna definicja Racine’a stale się zmieniała), ile raczej w niezrównanie mistrzowskiej dyspozycyjności, która pozwalała mu utrzymywać się bez końca w obszarze zainteresowania dowolnego języka krytycznego. Owa dyspozycyjność nie jest cnotą podrzędną, wręcz przeciwnie – jest istotą literatury, wyniesioną do paroksyzmu. Pisanie to akt zachwiania sensem świata, stawianie pośredniego pytania, na które pisarz, sięgając po ostatni suspens, powstrzymuje się odpowiedzieć. Odpowiedzi każdy z nas udziela sam, wnosząc w nią swoją historię, swój język, swoją wolność; ze względu na to, że historia, język i wolność nieustannie się zmieniają, odpowiedź, jakiej świat udziela pisarzowi, jest nieskończona: nieustannie odpowiadamy na to, co zostało napisane bez względu na odpowiedzi, zaś sensy – kolejno potwierdzane, konfrontowane i zastępowane – znikają, choć samo pytanie pozostaje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370102 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mały / Georges Bataille ; tłumaczenie i posłowie Jakub Dąbrowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022 - 88, [3] strony ; 17 cm.
Tytuł oryginału: Le Petit, 1943.
"Czytając Bataille’a wędrujemy po pustyni. W pełni słońca. Zamiast oazy możemy tu znaleźć złamane czasem resztki kościołów i wytarte piachem głowy posągów, w których twarzach nie sposób już rozpoznać rysów antycznych bogów. Nie wiadomo, czy leżące w nie dających cienia jaskiniach kości to resztki anachoretów czy szakali. Szalejemy. Na horyzoncie majaczy niewyraźny kształt. A może to tylko fatamorgana." (Jakub Dąbrowski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376301 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dramaty / Elias Canetti ; przekład Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 624, [2] strony ; 21 cm.
Zawiera: Wesele ; Komedia próżności ; Do chwili ostatniej.
Wszystkie trzy zaprezentowane tu po raz pierwszy w języku polskim dramaty Eliasa Canettiego układają się więc w swoistą całość. Choć powstawały w różnych okresach i z odmiennych pobudek, łączy je swoisty rozrachunek ze społeczeństwem czy raczej z mechanizmami ujawniającymi się pomiędzy władzą, masą a jednostką. To zbliża dramaturgię noblisty do jego utworów prozatorskich i głównych tematów, jakie poruszał już od wczesnych lat trzydziestych XX wieku. Mimo upływu lat jego teksty zdają się coraz bardziej zyskiwać na aktualności, autor zaś swą intuicją i stawianymi diagnozami znacząco wyprzedzać własną epokę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384084 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fichus : wykład frankfurcki / Jacques Derrida ; przekład i posłowie Piotr Sadzik. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 97, [7] stron ; 20 cm.
(Humanistyki XXI wieku ; t. 5)
Tytuł oryginału: "Fichus : discours de Francfort", 2005.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
"Fichus" to mowa, którą Derrida wygłosił z okazji otrzymania nagrody imienia Theodora Adorno (2001).
Wbrew oczekiwaniom nie traktuje ona o dialektyce negatywnej i jej wpływie na dekonstrukcję. Derrida, jak zwykle przekorny wobec konwencji, skupia się w niej nie tyle na filozofii Adorno, lecz na snach. Mówi o marzeniach sennych Adorna, który spisywał je w formie "Traumprotokollen", o fantazjach Waltera Benjamina, który dzielił się raportami ze swoich snów z przyjaciółmi (tytuł pochodzi z jednego takiego snu, gdzie kluczowym symbolem okazuje się właśnie fichus, czyli halsztuk) i o swoich własnych nocnych zjawach, w ten sposób dołączając do grona mesjańskich marzycieli, należących do żywiołu nocy, nie dnia. Wysnuwając z tego "kłębka snów" nić sennej analizy, Derrida rozwija nową koncepcję oświecenia jako racjonalności zdolnej do "ocalającej krytyki" marzeń sennych.
W ten sposób powracają wielkie filozoficzne wątki, które Derrida z pozoru zawiesił w swojej mowie o Adorno: kolejnym krokiem w procesie dialektyzacji oświecenia okazuje się właśnie jego stosunek do snów, w których ludzkość od zawsze deponuje swoje najśmielsze pragnienia, broniąc się przed ich brutalnym odczarowaniem. To czułe oświecenie nie ma być niszczącym marzenia "trzeźwym światłem dnia", lecz nową praktyką rozumu, który będzie potrafił porzucić sen, jednocześnie zachowując zeń to, co najcenniejsze - nadzieję. (Agata Bielik-Robson)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367999 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Humanistyki XXI wieku ; t. 6)
Zawiera wywiad Jeana Birnabauma z Jacquesem Derridą, który ukazał się w "Le Mond" 15.08.2004.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
"W końcu naczyć się żyć" to w życiu Jacquesa Derridy wywiad ostatni i traktujący o rzeczach ostatnich: o życiu, śmierci, życio-śmierci i przeżyciu.
Derrida przedstawia siebie jako myśliciela przeżycia (survie), tym samym dystansując się do tradycji filozoficznej, którą określił platoński imperatyw melete thanatou, czyli nauki umierania. Derrida staje po stronie życia jako przeżycia, które nieustannie musi zmagać się ze śmiercią, utratą i żałobą, ale póki przeżywa - nie poddaje się i nie przyjmuje Heideggerowskiego wyroku bycia-ku-śmierci jako dydaktycznego autorytetu. Życie określone przez survie jest skończone, ale nie definiuje się przez swój kres: jest pełnoprawnym życiem, pomimo tego, że nie może liczyć na nieśmiertelność. W istocie w ogóle się nie definiuje: życia nie sposób się nauczyć. Stąd, jak zawsze u Derridy, subtelna zabawa słowna w tytule: życie można by ogarnąć tylko "w końcu", a więc wtedy, gdy już zabraknie ucznia. W ten sposób tworzy Derrida nowy, skromnie witalistyczny typ mądrości w stylu nowoczesnej docta ignorantia: nawigując między od zawsze umierającą filozofią (od Platona do Heideggera) a chrześcijańską obietnicą życia wiecznego, Derrida kreśli trzeźwą pochwałę życia skończonego, które nie pojmuje się przez pryzmat własnego kresu, lecz pozostaje otwarte, niedokończone i niewyuczalne - aż do samego końca.
Piotr Sadzik, tłumacz i autor posłowia, znakomicie wychwycił wszystkie elementy Derridiańskiej "uczonej niewiedzy", która odsłania nam inne, dotąd w Polsce nieznane oblicze twórcy dekonstrukcji: myśliciela, który tym razem zmaga się z tekstem własnego życia. (Agata Bielik-Robson)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367994 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 253-265.
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
W ostatnich dziesięcioleciach większość społeczeństw stała się o wiele bardziej represyjna, ich prawa są surowsze względem ubiegłych epok a nawet lat, a sędziowie stali się bardziej nieelastyczni, i to bez bezpośredniego związku z ewolucją przestępczości i systemu wymierzania sprawiedliwości.
W niniejszej książce, która realizuje podejście zarówno genealogiczne, jak i etnograficzne, Didier Fassin stara się uchwycić stawkę tego karnego momentu, wychodząc od samych podstaw kary. Czym jest karanie? Dlaczego się karze? Kogo się karze? Te trzy pytania strukturują tę pracę. Poprzez owe trzy pytania Didier Fassin podejmuje krytyczny dialog z filozofią moralną i teorią prawa. Chodzi zatem o ponowne przyjrzenie się definicji, uzasadnieniu i dystrybucji kary. Te trzy pytania przywołują, jak zobaczymy, trzy inne. "Czym jest karanie?" skłania do zapytania o to, skąd pochodzi idea karania. "Dlaczego się karze?" ma swoją kontynuację w pytaniu o to, w jaki sposób się karze. I wreszcie: "Kogo się karze?" okazuje się nierozłączne od badania tego, że wybiera się karanie. Oznacza to, że pole badań jest obszerne.
Kreśląc swoje obrazy z różnych kontekstów historycznych i społecznych, od "dzikich" Malinowskiego, przez genealogię moralności Nietzschego, aż po współczesną Amerykę i Europę, autor pokazuje w szczególności, że reakcja na zbrodnię nie zawsze była związana z zadawaniem cierpienia, że kara nie wynika wyłącznie z racjonalnej logiki służącej jej legitymizacji oraz że wzrost często skutkuje społecznym zróżnicowaniem zdań, a tym samym zwiększeniem nierówności. W przeciwieństwie do triumfującego populizmu penalnego, śledztwo, które bierze sobie w niniejszej książce za ślad "karę", oferuje nam rewizję założeń, które podsycają pasję karania i zachęca do przemyślenia miejsca kary we współczesnym świecie.
Książka ta jest rezultatem wykładów wygłoszonych przeze mnie na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. (Didier Fassin)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379681 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zjawy ; Czarna maska ; U czarownicy / Gerhart Hauptmann ; przekład Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 152, [4] strony ; 21 cm.
Dofinansowanie: Fundacja Gutenberg
W naszych czasach [Gerhart Hauptmann] dowodzi nieśmiertelności sztuki jako naturalnego środka wyrazu, sposobu myślenia odzwierciedlanego za pomocą kształtów i obrazów, które nie mogą pochodzić z tego świata, sztuki jako pierwotnego fenomenu, którego czymś najpewniejszym jest mityczne odradzanie się w tym świecie. (Tomasz Mann)
Tym, co w sposób szczególny wyróżnia Gerharta Hauptmanna, jest jego sposób postrzegania rzeczy – wnikliwie bada i przenika głęboko do wnętrza człowieka. […] W swoich dramatach okazuje się wielkim artystą, co wyraża się poprzez charakterystyczną zwięzłość, do tego stopnia, że widz lub czytelnik jest od początku do końca zaangażowany w akcję jego utworów. (Gunnar Ahlström)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368353 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztafeta / Łukasz Ignaczak. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022. - 389, [2] strony ; 19 cm.
Finansowanie: Fundacja Gutenberg
Przeciętny polski gangster, który poza codziennymi obowiązkami członka gangu marzy o stworzeniu nieprzeciętnego kina. Nikt nie znał kryminalnego półświatka lepiej niż bohater, Gnatowski. Wychował się w nim, wyrastał i ten półświatek był jedynym miejscem, w którym był sobą. Cytując klasykę kina, mógłby powiedzieć za jednym z gangsterów-bohaterów, Noodlesem, że „smrodek ulicy jest jedynym miejscem, w którym przynajmniej czuje, że żyje”. Jednak jego ambicje sięgają dalej: gangster pragnie pewnego dnia nakręcić film na podstawie napisanego przez siebie scenariusza. Czy jednak chłopak z polskiego podwórka może wyjść poza ramy swojego osiedlowego przeznaczenia? Powieść zarysowuje walkę jednostki z wszechogarniającym bezsensem, a jej bohaterowie albo biorą sprawy w swoje ręce i starają się być kowalami własnego losu, albo przegrywają tę walkę z kretesem. W świecie Sztafety odrażająca przemoc, zbrodnie, narkotyki czy korupcja to chleb powszedni, zaś moralność, miłość, sprawiedliwość to czyste frazesy i bajeczki dla dzieci. Jednak dla tych, którzy odważą się marzyć, wyobraźnia staje się przerażającą bronią. To właśnie odróżnia Gnatowskiego od jego tak wrogów, jak i przyjaciół. W pozbawionym wyobraźni półświatku, osobista mitologia mężczyzny, zainspirowana takimi klasykami kina jak Zagubiona autostrada Davida Lyncha, Ojciec chrzestny Coppoli czy Mechaniczna pomarańcza Kubricka, owocuje niespotykanym, iście „filmowym” modus operandi, które pomaga gangsterowi przeistoczyć zemstę czy przemoc w sztukę. Ta sublimacyjna przemiana to prawdziwie metafizyczny moment tej, zanurzonej w polskich realiach, opowieści.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378451 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Noc jest moim pasterzem / Ignacy Kotkowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, copyright 2023. - 91, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
Zanurza się w tekście coraz bardziej to już nie sama opowieść go wciąga, a naga obecność następujących po sobie słów. Im dłużej czyta, tym te ciągi, strumienie, stają się coraz bardziej pochyłe, a on ześlizguje się w jakąś noc, tajemnicę, w której nie ma nic do odkrycia. Jest nagi, otwarty na każdy przepływ, krążenie. Porywa go fala, a potem następna, aż w końcu sam zaczyna falować. Nie przypomina już siebie, migocze i znika w bliskości oddalenia. Poddaję się mówi cicho pochylony nad książką, unosi go jakiś dryf i zarazem, z każdą kolejną linijką, mocniej zagnieżdża się w istnieniu. Fragment opowiadania Nokturn.
„Noc jest moim pasterzem to bardziej sprawozdanie z laboratorium niż zbiór opowieści. Chodzi o eksperyment, o intensywność, pisać to poszukiwać nowych efektów, nowych form życia. Ale też pisać to wymykać się samemu sobie; „ja piszące” jako fałdująca ze światem, wielka mieszanina. Wreszcie chodzi o radość wynikającą z takiego rozprężenia, ożywienie się w deterytorializującym przepływie". Ignacy Kotkowski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384106 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Transgresje - Ostrogi)
Dofinansowanie: Fundacja Gutenberg
Kwestia rozkoszy łechtaczkowej jest nierozerwalnie związana z polityczną kwestią upodmiotowienia. Afirmacja kobiety klitoralnej jest punktem wyjścia do nowego sposobu stawania-się-podmiotem. (…) Bo czy możemy myśleć samodzielnie, nie znając siebie? A czy możemy poznać siebie, nie wiedząc, czym jest i gdzie się mieści nasza przyjemność? Łechtaczka i anarchia są w zmowie, bo dzielą wspólny los pasażerek na gapę, bo łączy je sekretne, ukryte, zapoznane istnienie. Łechtaczkę także od dawna uważano za wichrzycielkę, za organ nadmiarowy, bezużyteczny, który swoją anarchiczną niezależnością, dynamiką przyjemności oderwanej od wszelkich zasad i celu, szydzi sobie z anatomicznego, politycznego i społecznego porządku. Łechtaczka nie daje sobą rządzić.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368853 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie tłumaczenia: Pro Helvetia, Fundacja Gutenberg
Tekst równolegle w języku niemieckim i tłumaczeniu polskim.
"Wiersz, jak każdy „porządny” tekst, składa się w pierwszej kolejności z języka, nie z losu. Wiersz odbywa drogę: od malarstwa do piekarstwa. Od liryki do epiki. Przekracza granice, prześlizguje się, w podwójnym sensie, i towarzyszy nam w drodze stąd tam. Nakłada farbę i równocześnie sam otrzymuje od niej misję do wypełnienia. Zaspokaja głód, a chciałby także karmić ducha i duszę – „słowem”. Bo wiersz odsyła, mimochodem jak zawsze, do czegoś poza sobą. Odsyła do tajemnicy – na ile to możliwe, bez udawanej tajemniczości, wyłącznie mocą swego alfabetu. I anagramuje, nie, wyławia z mgły istotę życia, czasem również bujając. I pozwala widzieć. Dokąd zmierza wiersz? Zawsze i przede wszystkim do samego siebie. I w zasadzie nie lubi, żeby o nim mówić, bo przecież sam mówi za siebie: trzeba go tylko przeczytać."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381264 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marzyciele / Robert Musil ; przekład Magdalena Chrobok. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 273, [7] stron ; 21 cm.
Dofinansowanie: Federalne Ministerstwo Kultury, Sztuki, Służby Cywilnej i Sportu Republiki Austrii, Fundacja Gutenberg
[W Marzycielach] główni protagoniści nie są tradycyjnymi „charakterami”, nie mają ustalonych i określonych właściwości. Oscylują pomiędzy ucieczką przed szarą rzeczywistością w krainę marzeń i ekstazy a orgiastycznym wyżyciem się, pomiędzy anarchistycznym buntem przeciwko schematom, dogmatom i regułom mieszczańskiego społeczeństwa a pełnym rezygnacji relatywizmem, są wewnętrznie płynni, otwarci dla wszelkich możliwości. […] Wszyscy zaś razem są ożywieni egzystencjalistycznym pragnieniem absolutnej wolności i w jej imię skazują siebie na bolesną samotność, zrzucają wszelkie więzy, nie pozwalają się z nikim i z niczym związać. EGON NAGANOWSKI
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370104 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Arcyludzki wirus / Jean-Luc Nancy ; przekład Anastazja Dwulit. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 102, [3] strony ; 20 cm.
(Humanistyki XXI wieku ; t. 4)
Tytuł oryginału: Un trop humain virus.
Bibliografia na stronie 79.
Dofinansowanie: Instytut Francuski w ramach programów wsparcia wydawniczego, Fundacja Gutenberg
Jeden z najważniejszych filozofów francuskich naszego czasu przygląda się kondycji współczesnej cywilizacji, ukazanej w bolesnym świetle przez trwającą pandemię COVID-19. Domaga się porzucenia zbyt długo już trwającej naiwnej wiary w niekończący się ekonomiczny wzrost i samowystarczalność ludzkiej jednostki. I zachęca nas, byśmy na nowo „nauczyli się oddychać”.
„Pandemia COVID-19 jest tylko symptomem poważniejszej choroby, tej, która nie pozwala człowiekowi oddychać, mówić ani myśleć poza informacją i kalkulacją. Możliwe, że pojawienie się symptomu wymusi leczenie głębszej patologii, że powinniśmy poszukiwać szczepionki przeciwko zwycięstwu i panowaniu autodestrukcji. Możliwe jest również, że pojawią się kolejne objawy, że wystąpią stany zapalne i dojdzie do obumarcia ważnych narządów. Oznaczałoby to, że życie ludzkości, jak każde inne, dobiega końca”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368855 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bal / Irene Némirovsky ; przekład M. Marwińska. - Wydanie drugie poprawione. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 90, [10] stron : fotografia ; 20 cm.
Tytuł oryginału: "Le bal" 1930.
Małżeństwo Kampfów, zamieszkałych od niedawna w Paryżu drobnomieszczańskich parweniuszy, którzy zarobili fortunę na giełdzie, planuje urządzenie wielkiego balu, chcąc umocnić swój status społeczny. Plany legną w gruzach, gdy poniewierana córka Kampfów, czternastoletnia Antolka, postanowi zemścić się na znienawidzonych rodzicach…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368854 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Korespondencja / Marcel Proust, André Gide ; przełożył Jędrzej K. Brzeziński. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022. - 128 stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 20 cm.
(Biblioteka Francuska)
Finansowanie: Fundacja Gutenberg
"Chciałbym móc powiedzieć, że stosowałem się do zalecenia, które sformułowałeś z definitywnym pięknem delfickiej wyroczni (...): „Jeśli jest coś, co kto inny napisałby równie dobrze, jak ty – nie pisz tego”. Marcel Proust do André Gide’a
"Szukam w jego stylu wad i nie mogę ich znaleźć. Nie umiem nawet wskazać jego głównych cech: nie charakteryzuje go taka czy inna cecha, on ma je wszystkie (w czym widzieć można nie tylko pochwałę) nie jedną obok drugiej, ale wszystkie naraz: giętkość jego stylu jest tak konfundująca, że obok niego każdy inny wydaje się duszny, nudny, nieprecyzyjny, szkicowy, nieożywiony". André Gide o Marcelu Prouście
"Żyłem w tej samej epoce, co Ty, a poza spojrzeniami, uśmiechami, słowami, niezapomnianymi, choć tak odległymi, zdołałem poznać Cię tylko z Twoich książek. Są wielkie – ale niewystarczające, bo nie mieści się w nich wszystko". Marcel Proust do André Gide’a
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377212 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Korespondencja / Marcel Proust, Daniel Halévy ; przekład i wstęp Beata Dobroszek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022. - 223, [20] stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 20 cm.
(Biblioteka Francuska)
Od nowego roku szkolnego, w październiku 1887, Daniel Halévy przechodzi do trzeciej klasy, i zarazem na „dziedziniec dla starszych” liceum Condorceta. Prawdopodobnie to wtedy poznaje dwóch „starszych” kolegów, Marcela Prousta, który idzie do klasy z retoryką, i Roberta Dreyfusa, który rozpoczyna klasę drugą. Jacques Bizet pośredniczy bez wątpienia w zawarciu tych znajomości. To kuzyn Daniela Halévy’ego, który również rozpoczyna trzecią klasę i który widywał Prousta w dzieciństwie, podczas gdy Dreyfus bawił się z Proustem w alejach Champs-Élysées. Więź łącząca Prousta z Halévy’m w roku szkolnym 1887-1888 jest najsilniejsza i pozostawi po sobie niezapomniane chwile. Przede wszystkim razem współpracują przy pierwszym czasopiśmie, Le Lundi. Halévy redaguje zapowiedź pierwszego i pożegnanie ostatniego numeru. Cztery teksty są podpisane przez Prousta. Nie wydaje się, aby Dreyfus lub Bizet cokolwiek napisali. Możliwe, że literacki spór między Proustem a Halévy’m wpłynął na zamknięcie Le Lundi. Wiosną Proust, który afiszował swoje „uczucia” dla Bizeta, wysyła do Halévy’ego swoje wiersze i listy. Mimo uznania dla jakości stylu Prousta Halévy obraża się i nie rozmawia z nim przez miesiąc. Godzi się z nim, rozumiejąc, że Proust ma w sobie geniusz i że ten geniusz istnieje w powiązaniu z jego złymi stronami. Latem Halévy przystępuje do ruchu „dekadenckiego”. Jest to powód, na początku roku szkolnego w 1888 roku, do nowej polemiki z Proustem. Wysyłają do siebie wiersze. Halévy krytykuje treść wiersza Prousta, Proust ostro krytykuje formę Halévy’ego. Dwa nowe projekty czasopism, La Revue Verte i La Revue Lilas upadają. W latach 1888-1889 Proust odkrywa życie towarzyskie i półświatek, oddalając się coraz bardziej od swoich towarzyszy. W czerwcu odbiera swoją maturę i opuszcza liceum Condorceta, w którym Halévy pozostaje do czerwca 1891.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380104 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Mój Maleńki" : listy do Luciena Daudeta 1895-1920 / Marcel Proust ; tłumaczenie i wstęp Anastazja Dwulit. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022. - 210, [19] stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 21 cm.
(Biblioteka Francuska)
Wybór z: Marcel Proust "Mon cher petit : lettres a Lucien Daudet", Paryż 1991 oraz Marcel Proust "Lettres", Paryż 2004.
"Myślę, mój Maleńki, że my dwaj mamy pewien szczególny rys, cechę, która jest dla nas bardzo charakterystyczna, i sprawia, że ludzie mają często o nas gorsze mniemanie niż na to zasługujemy. Otóż my dwaj, o ile umiemy przechodzić od życia do literatury (życiem żywimy pisarstwo), nie mamy żadnego przejścia, żadnego „powrotu” z literatury do życia. Nie pozwalamy, by literatura barwiła, fałszowała nasze relacje społeczne, zmieniała ich zwykłą moralność." (List Prousta do Daudeta z marca 1915 r.)
Wytworne salony, eleganckie zabawy, wyrafinowane szyderstwa - oto świat Marcela Prousta i Luciena Daudeta. Jednak fundament ich przyjaźni był solidniejszy - zawsze wspierali się i podziwiali jako artyści, bardzo w siebie nawzajem wierzyli." (ze wstępu Anastazji Dwulit)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381111 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Literatury w ramach Tarczy dla Literatów. Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Być może wyobrażacie sobie, jakim ciosem dla ego jest lektura czegoś, co napisało się dwadzieścia lat wcześniej, nawet jeśli to anulowane czeki. Moją pierwszą reakcją po powtórnym przeczytaniu tych opowiadań było - "o mój Boże", czemu towarzyszyły objawy fizyczne, nad którymi nie warto się rozwodzić.
Moja druga myśl dotyczyła pomysłu gruntownej przeróbki całego materiału. Te dwa impulsy wkrótce ustąpiły, a ja znalazłem się w okresie spokoju, właściwym dla średniego wieku, w którym zaczęło mi się wydawać, że wiem coś więcej o młodym pisarzu, jakim wtedy byłem. W gruncie rzeczy nie potrafię go tak po prostu wyciąć ze swojego życia. Z drugiej strony, jeśli mógłbym stanąć z nim twarzą w twarz za sprawą jakiejś jak dotąd nierozwiniętej technologii, jak przyjemnie byłoby pożyczyć mu trochę grosza albo - jeśli już o tym mowa - zabrać go na miasto, aby napić się piwa i pogadać o dawnych czasach. (Thomas Pynchon, fragment wprowadzenia)
"Niepojętny uczeń" to jedyna książka Pynchona, którą opatrzył własnym Wprowadzeniem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374934 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zgoda / Vanessa Springora ; tłumaczenie Anastazja Dwulit. - Kraków : Ostrogi, 2022. - 175, [3] strony ; 20 cm.
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: Le Consentement.
W 1986 roku czternastoletnia dziewczynka, Vanessa, została uwiedziona przez pięćdziesięcioletniego pisarza. Nie zareagowali na to w wyraźny sposób ani jej rodzice, ani zdający sobie sprawę z sytuacji znajomi. Po półtora roku dziewczyna zerwała związek, nie był to jednak koniec - Gabriel Matzneff przez wiele lat nękał ją telefonami, opisywał w książkach, w wydawanych dziennikach umieszczał jej listy. W 2020 roku zdecydowała się opublikować swoją wersję tej historii. „Przez wiele lat kręciłam się w kółko po mojej klatce, śniłam o mordzie i zemście. I oto pewnego dnia objawiło mi się w końcu rozwiązanie, rozwiązanie oczywiste - schwytam myśliwego w jego własną pułapkę, zatrzasnę go w książce”. Zgoda, autobiograficzna książka Vanessy Springory, stała się we Francji bestsellerem i została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków. Tolerowane do tej pory poczynania Matzneffa, który nigdy nie ukrywał swojego upodobania do nastolatek i dzieci, spotkały się wreszcie z potępieniem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374531 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej