Bieńczyk Marek (1956- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(45)
Forma i typ
Książki
(43)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(10)
Proza
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Audiobooki
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(40)
nieokreślona
(3)
tylko na miejscu
(1)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(44)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1679)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(794)
Bieńczyk Marek (1956- )
(-)
Kowalska Dorota
(672)
Doyle Arthur Conan
(643)
Wallace Edgar
(585)
Konopnicka Maria
(543)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(494)
Shakespeare William
(473)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(433)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(391)
Twain Mark
(365)
Poe Edgar Allan
(364)
Christie Agatha (1890-1976)
(361)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(329)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(315)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(298)
Leśmian Bolesław
(291)
Boy-Żeleński Tadeusz
(289)
Słowacki Juliusz
(288)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Darlton Clark
(280)
Kraszewski Józef Ignacy
(280)
King Stephen (1947- )
(279)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(258)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(237)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(225)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Balzac Honoré de
(217)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(209)
Howard Robert E
(204)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(194)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(188)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Hoffmann Horst
(186)
Alcott Louisa May
(185)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(18)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(13)
Okres powstania dzieła
2001-
(14)
1901-2000
(8)
1989-2000
(3)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(34)
Język
polski
(29)
Odbiorca
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura czeska
(4)
Literatura francuska
(4)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura argentyńska
(1)
Literatury europejskie
(1)
Temat
Tematy i motywy
(4)
Bieńczyk, Marek (1956- )
(3)
Pisarze polscy
(3)
Smutek
(3)
Literatura polska
(2)
Miłość
(2)
Powieść czeska - 20 w.
(2)
Romantyzm
(2)
Wino
(2)
Życie codzienne
(2)
Aktorzy polscy
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Bunt
(1)
Dyskurs
(1)
Emigracja
(1)
Emigranci
(1)
Filomaci i filareci
(1)
Fotografia polska
(1)
Getto warszawskie
(1)
Historiozofia
(1)
Katastrofy
(1)
Kultura
(1)
Literatura
(1)
Literatura francuska - historia - 19 w. - szkice
(1)
Literatura niemiecka - historia - 19 w. - szkice
(1)
Literatura polska - historia - 19 w. - szkice
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Matki i synowie
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Muzycy polscy
(1)
Obyczaje
(1)
Organizacje młodzieżowe
(1)
Portrety
(1)
Powieść
(1)
Powieść francuska
(1)
Powroty
(1)
Przemijanie
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Samopoznanie
(1)
Semiotyka
(1)
Styl życia
(1)
Szczęście
(1)
Szkice literackie austriackie - 20 w.
(1)
Słownictwo
(1)
Tożsamość (filozofia)
(1)
Tożsamość (psychologia)
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tęsknota
(1)
Ucieczki
(1)
Ulice
(1)
Utopia
(1)
Wolność woli
(1)
Wypadki
(1)
Zabójstwo
(1)
Śmierć rodzica
(1)
Świadomość regionalna
(1)
Żałoba
(1)
Żydzi
(1)
Temat: czas
1901-2000
(10)
2001-
(7)
1801-1900
(3)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
1801-
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Francja
(2)
Polska
(2)
Algier (Algieria)
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Gatunek
Antologia
(7)
Esej
(7)
Szkice literackie francuskie
(6)
Szkice literackie czeskie
(5)
Szkice literackie polskie
(5)
Autograf
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Opowiadania i nowele
(3)
Powieść
(3)
Powieść francuska
(3)
Powieść polska
(3)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Powieść czeska
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Publicystyka
(2)
Akty prawne
(1)
Album
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Listy
(1)
Listy gończe
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Mowy
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Proza polska
(1)
Szkic literacki
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(6)
Historia
(5)
Kultura i sztuka
(2)
Praca, kariera, pieniądze
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Styl życia, moda i uroda
(2)
Językoznawstwo
(1)
Kulinaria
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
45 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Z Kraju i ze Świata)
Tytuł oryginału drugiego opowiadania: El llanto ; tytuł oryginału trzeciego opowiadania: Le prueba.
Zawiera: Zawiera: Jak zostałam zakonnicą ; Płacz ; Dowód.
César Aira, argentyński prozaik uznawany za współczesnego klasyka, specjalizuje się w krótkich, intensywnych powieściach pisanych pod prąd narracyjnych trendów. On sam swoje dzieła nazwał kiedyś „zabawkami dla dorosłych” - to fabuły z iskrą szaleństwa, eksperymentalne i zaskakujące. Zebrane w tomie teksty ukazują typowe cechy pisarstwa Airy. Powieść „Próba” (1992) przedstawia pełne napięcia spotkanie dwóch dziewczyn-punków z rówieśniczką i szybko okazuje się wybuchową historią o buncie i miłości. „Płacz” (1992) może przywodzić na myśl Borgesowskie fabuły o iluzoryczności świata, tyle że w zupełnie innej - dadaistycznej czy surrealistycznej - wersji. Utwór „Jak zostałam zakonnicą” (1993) wstrząsnął literaturą hispanoamerykańską: opowiada o dzieciństwie pełnym osobliwych zdarzeń, które rzucają długi cień na życie niewinnego człowieka. „Trzy opowieści” są pierwszą prezentacją twórczości Airy w naszym kraju, ale jej ton może się wydać polskim czytelnikom znajomy. Jako miłośnik i znawca tradycji awangardowej w literaturze i jako Argentyńczyk, autor nie mógł przecież przeoczyć dzieł Witolda Gombrowicza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358065 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 317-321.
"Fragmenty..." odniosły po ukazaniu się w 1977 roku niezwykły sukces rynkowy. Niezwykły i zaskakujący, bo to zakorzenione i w semiologii, i w literaturze dzieło profesora College de France Rolanda Barthes’a (1915–1980) stanowi niejakie wyzwanie wobec intelektu czytelnika. Zarazem jednak urzeknie go świeżością mówienia o sprawach miłości istotnych dla każdego. Patronem jest Goethe między innymi z tego powodu, że autor Cierpień młodego Wertera, wokół których krąży myśl Fragmentów…, napisał swoją powieść, aby zaradzić osobistemu kryzysowi. Również u podłoża książki Barthes’a leży głęboko skrywany dramat osobisty. Być może to przydaje jej tyle autentyczności, a dla „podmiotów miłosnych” jest źródłem inspiracji i cytatów. Fragmenty… wystawiano też na scenie zarówno we Francji, jak i w Polsce. Przede wszystkim jednak książka ta stanowi pomnik zmagania się naszej mowy z doświadczeniem miłości i odwrotnie. „Dyskurs miłosny” komponuje się mozolnie z fragmentów oświetlających doznania, by się rychło rozłożyć, rozpaść przy pierwszym nieopatrznym ruchu języka. Nie pozwala na budowę spójnej opowieści lub rozprawy, co unaocznia nam zarazem kruchą naturę wszelkiego ludzkiego dyskursu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 314121 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jabłko Olgi, stopy Dawida / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Wielka Litera, cop. 2015. - 381, [1] s. ; 23 cm.
(Czytelnia Polska)
Egzemplarz 333261 z dedykacją autora.
"Czary i mary, o nich jest tutaj mowa. O czarach, które nas porywają i o marach, które nas nachodzą. O zaczarowaniach, którym ulegamy i o grozie, od której uciekamy. Bohaterowie tej książki często się kryją albo gonią w siną dal, ale równie często zachwycają się – blaskiem, dźwiękiem, obrazem, czyjąś twarzą albo gestem - do utraty tchu. Bohaterowie książki, czyli Olga i Dawid, Marcel od Prousta i Zinedine Zidane, plemię Czejenów i Zbigniew Herbert, wielu jeszcze innych, ja sam, i sądzę, że niemal każdy z was. Postacie literackie i postacie rzeczywiste, co za różnica. Czy wyszliśmy z brzucha kobiety, czy z drukowanych stron, wszyscy jesteśmy źle i zarazem dobrze urodzeni." (Marek Bieńczyk)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 333261 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Romantyczna)
Projekt Pracowni Romantycznej IBL PAN nr 0097/NPRH2/H11/81/2013, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, opracowywany w latach 2013-2017
Po raz pierwszy przemknęła mi myśl o tytułowej tematyce, gdy 12 września 2001 roku, w dzień po zamachu na World Trade Center, ujrzałem na Krakowskim Przedmieściu orszak manifestacyjny prowadzony przez prominentnego polityka; uczestnicy nieśli tabliczki z napisem: "Oto kara za świat bez Boga" i śpiewali religijne pieśni. Zastanawiało mnie, do jakiej tradycji przypisać to wydarzenie i słowa na transparentach: do polskiej romantycznej, w której Bóg gotów jest w odwecie za ludzkie zło i brak wiary wysadzić planetę niczym Julian Ordon redutę i w której Chrystus ratuje in extremis cywilizację europejską, rażąc spojrzeniem jej destruktorów, takich jak Pankracy i jego wspólnicy, bohaterowie dramatu Krasińskiego? Czy też bezpośrednio do odwiecznego imaginarium karzącej opatrzności, z którego do dziś jeszcze wyrastają jak świat długi i szeroki idee w taki czy inny sposób prowidencjalistyczne, dopuszczające możliwość interwencji boskiej zsyłającej katastrofę na ludzkość za niepomyślny i przez nią zawiniony obrót spraw ziemskich? (…)
Wspomniany przed chwilą zamach na World Trade Center w roku 2001, huragan Katrina, tsunami połączone ze zniszczeniem elektrowni jądrowej w Fukushimie w roku 2010, w kilka lat po niewyobrażalnie niszczycielskim tsunami w Indonezji (2004), to jedne z najważniejszych wydarzeń – i pod względem ogromu zniszczeń, i w wymiarze społeczno politycznym – obecnego stulecia, które dodatkowo wzmogły zainteresowanie światową historią katastrof oraz refleksję nad ich miejscem w przyszłości. Niewątpliwie wzrost nastrojów pesymistycznych, niekiedy wręcz kasandrycznych, wynika z poczucia kryzysu, oczywiście kolejnego w dziejach, lecz tym razem – jak można sądzić – wyjątkowo trwałego, wręcz z roku na rok wyraźnie się pogłębiającego. Długo można by wymieniać przyczyny takiego stanu rzeczy; obok przed chwilą wspomnianych - przekonanie o nieodwracalnych, potencjalnie katastrofalnych zmianach klimatycznych grożących powszechną zagładą, trwająca od ponad dekady bessa gospodarcza i finansowa, która jeśli nawet ustępuje na pewien czas, pozostawiła mocne poczucie niepewności; stopniowa dezintegracja idei europejskich, ogromne ruchy migracyjne, wojna na Ukrainie i wojna syryjska, działalność tzw. państwa islamskiego, nowy izolacjonizm Ameryki oraz wciąż przybierająca na sile fala terroru – a to dopiero część wyliczenia, które podczas druku tej książki będzie zapewne uzupełniane przez kolejne, i te spodziewane, i te nieprzewidziane, a prawdopodobnie niefortunne zdarzenia i konflikty zbrojne; nie ma żadnych podstaw, by sądzić, że się nie zdarzą. (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349155 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kontener / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Wielka Litera, 2018. - 301, [1] strona ; 22 cm.
Książka z autografem Autora.
Bibliografia na stronach 298-300.
Być może najlepsza książka Marka Bieńczyka. Najpierw był pomysł by napisać książkę o oddechu. O zadyszce od natłoku zdarzeń, o nerwowym a może smogowym kaszlu. Też o miarowym oddychaniu. W końcu o sztucznym oddychaniu, wstrzymywaniu oddechu, o ostatnim tchnieniu. Czy w to miejsce powstała książka o pamięci? O podróży? Uciekaniu od siebie, przez Kanadę i podwarszawski las? O pożegnaniach? Czy może jednak o oddechu? Czyli o tym jak niewiele oddziela nas od nieistnienia. W swojej najbardziej osobistej i być może najwspanialszej książce Marek Bieńczyk dochodzi do literackiej perfekcji. Zarówno gdy pisze o Canettim, Faulknerze czy Camusie, jak wtedy gdy przywołuje po imieniu bliskie mu osoby. Bo do „Kontenera” włożył autor to co mu najbliższe. To czym żył ale oddaliło się, zniknęło i to czym nadal żyje i się zachwyca. Udało się Bieńczykowi wszystkie te zdarzenia, osoby, myśli, uczucia powiązać najdelikatniejszymi nićmi. Udało mu się nazywać najtrudniejsze rzeczy najprostszymi słowami, „zacieśnić mówienie tak, aż zostanie nic, słowo widmo”. I stworzył książkę pełną życia, bo „Kontener” oświetla, prześwietla nasze zmysły: smak, zapach, dotyk, spojrzenie. Zarazem nadzwyczajna książkę ponad tym życiem zawieszona. Jak powietrze. Weź głęboki wdech.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351785 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Romantyczna)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska)
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego.
Dlaczego "ucieczki"? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, i udziela jej cała książka: zarówno przekrojowa i zarazem głęboka refleksja z elegancją sformułowanego słowa wstępnego, jak i następująca po nim, pieczołowicie ułożona antologia.
Jednym z licznych powodów, które wskazuje autor, by wybór przedmiotu - i swoje badawcze poczynania - uzasadnić, jest konstatacja, że światową historię literatury dałoby się przedstawić "jako historię opowieści o ucieczkach"; jak podkreśla Bieńczyk, "temat ucieczki należy, podobnie jak miłość, do zbioru zupełnie podstawowych, a dla czytelnika nierzadko najbardziej atrakcyjnych motywów literackich". Wydaje się, że choćby ta jedna przesłanka wybór przedmiotu czyni zasadnym - ba, niezbędnym - a potencjalnego czytelnika wprawia w stan najpierw zdumienia - potem podszytego podnieceniem oczekiwania: coś tak oczywistego, że nawet nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy, fundamentalny i wszechobecny motyw literacki (i zresztą w każdym znaczeniu) nie doczekał się jeszcze ani próby syntetycznego ujęcia, ani przekrojowej reprezentacji tekstów... Lecz wreszcie - mamy to. Bowiem - powiedzmy to już teraz - książka Marka Bieńczyka kładzie podwaliny pod literaturoznawczą "fugologię". (fragment recenzji wydawniczej Andrzeja Kotlińskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374932 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka twarzy / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Świat Książki, cop. 2011. - 448 s., [8] s. tabl. : il. (gł. kolor.) ; 21 cm.
Na okł.: Poza siecią też można mieć swój profil.
To jest mój Facebook. Opowiadam tu o absurdach podróży, o meczu Polska - Anglia, o perfumach Angel, o wyglądzie Humphreya Bogarta, o wampirach melancholicznych, o fotografiach pisarzy, o stadzie malowanych tramwajów, o wiosłowaniu na Łotwie oraz w powieściach Hemingwaya i Flauberta, o paszporcie Mickiewicza, o języku ludzi zakochanych, o spotkaniu z Bjornem Borgiem i o stu innych rzeczach, które coś dla mnie znaczą. Jednak nie jest to książka tylko mojej twarzy, to także książka innych twarzy, bez których nie mógłbym mówić o własnej. Oto niektórzy moi "przyjaciele" - albo raczej bliscy nieznajomi - umieszczeni na tych stronach : Andre Agassi, Roland Barthes, Charles Baudelaire, Leo Beenhakker, Karen Blixen, Raymond Chandler, Rene-Francois de Chateaubriand, John Maxwell Coetzee, Kazimierz Górski, Wiktor Hugo, Jan Karski, Zygmunt Krasiński, Choderlos de Lacos, Karol May, Herman Melville, Henry Miller, Juliusz Słowacki, Tadeusz Żeleński (Boy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 312395, 320278 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Książka twarzy / Marek Bieńczyk. - Wyd. 2. - Warszawa : Świat Książki, 2012. - 448 s., [8] s. tabl. : il. (gł. kolor.) ; 21 cm.
Na okł.: Poza siecią też można mieć swój profil.
To jest mój Facebook. Opowiadam tu o absurdach podróży, o meczu Polska - Anglia, o perfumach Angel, o wyglądzie Humphreya Bogarta, o wampirach melancholicznych, o fotografiach pisarzy, o stadzie malowanych tramwajów, o wiosłowaniu na Łotwie oraz w powieściach Hemingwaya i Flauberta, o paszporcie Mickiewicza, o języku ludzi zakochanych, o spotkaniu z Bjornem Borgiem i o stu innych rzeczach, które coś dla mnie znaczą. Jednak nie jest to książka tylko mojej twarzy, to także książka innych twarzy, bez których nie mógłbym mówić o własnej. Oto niektórzy moi "przyjaciele" - albo raczej bliscy nieznajomi - umieszczeni na tych stronach : Andre Agassi, Roland Barthes, Charles Baudelaire, Leo Beenhakker, Karen Blixen, Raymond Chandler, Rene-Francois de Chateaubriand, John Maxwell Coetzee, Kazimierz Górski, Wiktor Hugo, Jan Karski, Zygmunt Krasiński, Choderlos de Lacos, Karol May, Herman Melville, Henry Miller, Juliusz Słowacki, Tadeusz Żeleński (Boy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 320669 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sfery. Sfera Eseju)
Egzemplarz 320393 z dedykacją autora.
Bibliogr. s. 141-143.
"Melancholio, Nimfo, skądżeś ty rodem?" - dociekał Słowacki i jego pytanie postawić można na nowo każdemu, kogo dotknęła, wszystkim bohaterom tej książki. Albrechtowi Dürerowi, posępnemu aniołowi o oczach jak świeżo wykopane studnie, który przedstawił jej najpiękniejszy wizerunek. Gérardowi de Nerval, twórcy najsłynniejszego sonetu o melancholii, lunatykowi, którego utrzymał powróz zawieszony nocą na paryskiej latarni. Antoniemu Malczewskiemu, jednemu z pierwszych zdobywców Mont-Blanc, magnetyzerowi kobiet, autorowi najsmutniejszej powieści poetyckiej w polskiej literaturze i najlepszego życiorysu, gdy ktoś chce mówić o klęsce. I Tobie, przechodniu, który idziesz ulicą, nie patrząc na ludzi, i w kałużach po porannym deszczu oglądasz swe zmącone oblicze. I wielu innym jeszcze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 320393, 320599 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Stanowiska, Interpretacje, ISSN 1427-4825 ; t. 11)
Bibliogr. 140-[142].
Ta opowieść jest zaproszeniem do podróży po krainie melancholii i prowadzi przez różne wieki, i odległe miejsca. Zagląda do celi mnichów, zbacza na odludzie Demokryta, przechadza się po dawnym Paryżu i po dzisiejszej Warszawie. Szuka swego odbicia w witrynach sklepowych, smakuje wina we francuskiej winnicy, wpatruje się w portrety Bacona i w twarze z wideoklipu. Spotyka na swej drodze tych, którzy nigdy nie odnajdą straty - Baudelaire'a, Burtona, Borgesa, Benjamina, i innych jeszcze - i dzieli się ich słowem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 246984 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowe kroniki wina / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Świat Książki, 2010. - 478 stron ; 21 cm.
Felietony i eseje znakomitego pisarza, tłumacza, historyka literatury oraz... wielkiego znawcy win. Niezwykle ciekawe, napisane z humorem, dystansem i erudycją, opowieści o produkcji wina i jego najlepszych, najdroższych rocznikach, o tradycji i celebracji picia wina, czy o "winnych" motywach w literaturze i kinie. Bieńczyk opowiada też o spotkaniach z właścicielami winnic, krytykami win i ekscentrycznymi marszandami... Dla miłośników wyrafinowanych smaków, zapachów i doskonałej literatury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 310369, 320600 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Za ilustracje do książki, Adam Wójcicki otrzymał nagrodę główną wydawnictwa Format w 3. edycji konkursu Książka Dobrze Zaprojektowana - zacznijmy od dzieci, organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach.
Oto znany pisarz, historyk literatury i tłumacz - Marek Bieńczyk - napisał książkę dla dzieci. Ta pełna humoru opowieść o króliku, który do życia w Lesie wnosi ducha Miasta, a wraz z nim powiew nowoczesności i nowe trendy, to z jednej strony dobra rozrywka, z drugiej strony - punkt wyjścia do stawiania pytań o sensowność ulegania modom i pogoni za tym, co nowe i atrakcyjne, o tożsamość, o tolerancję i, wreszcie, o prawdziwą przyjaźń. Rzecz do lektury "na raz", ale za to wiele razy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331459 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oczy Dürera : o melancholii romantycznej / Marek Bieńczyk. - Warszawa : "Sic!", cop. 2002. - 384, [4] s. ; 20 cm.
(Stanowiska, Interpretacje, ISSN 1427-4825 ; t. 20)
Zbiór esejów o sztuce i literaturze Oczy Durera to kolejna książka Marka Bieńczyka poświęcona melancholii, o której sam autor pisze następująco: "Interesuje mnie melancholia twórcza, działająca, silna, a więc zwłaszcza to, co doprowadzając do głębokiego kryzysu egzystencjalnego i, co za tym często idzie, ideowego, rozbija proste przeciwstawienie rozpacz- nadzieja, pustka-pełnia, pragnienie-niespełnienie; więc melancholia, by tak rzec, aktywna, czy nawet drapieżna, rozszerzająca rozpoznanie istnienia, nie zamykająca się w kamiennej rozpaczy, Byłaby to melancholia odkrywcza, dynamiczna."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 264005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 252-256.
Przezroczystość, przejrzystość, transparentność - pojęcia te niepostrzeżenie zdominowały niemal wszystkie sfery naszego życia: od projektów politycznych i społecznych, poprzez literaturę, sztukę i szklaną architekturę, aż po przezroczyste kosmetyki, które mają „wydobywać naturalne piękno naszej skóry”. Dla Marka Bieńczyka kategoria przezroczystości jest swoistym filtrem, za pomocą którego można opisać niemal cały świat. Autor idzie jednak znacznie dalej: swój brawurowy esej nasyca stopniowo elementami fabuły, a przezroczystości nadaje dodatkowy, egzystencjalny i metafizyczny wymiar.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 282649 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Terminal / Marek Bieńczyk. - Wyd. 2 przejrz. i popr. - Warszawa : "Sic!", 1998. - 197 s. ; 20 cm.
(Spojrzenia : literatura postmodernizmu)
Historia "ponowoczesnej" miłości dwojga stypendystów przybyłych z różnych stron świata do Francji. "Stypendysta czasu", jak sam siebie określa autoironiczny kochanek-gawędziarz jest współczesnym trubadurem, tyle że prowadzona przez niego gra jest kontemplowaniem pustki i czczości, w jaką wpędza go samowiedza i odgrywanie postaci z mitu o miłości niemożliwej. Wszystko przecież rozgrywa się na niby, w cudzysłowie, w antrakcie, jakim jest pobyt na stypendium. Jako kochanek i jako autor skazany jest na nienasycenie: na powtarzanie gestów i rytuałów podsuwanych przez kulturę, język, pamięć. Pełna finezyjnego humoru i eleganckich gier literackich, kryptocytatów i dygresji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 243599 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tworki / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Wielka Literatura, cop. 2012. - 238 s. ; 21 cm.
Akcja tej powieści rozgrywa się w roku 1943 w podwarszawskich Tworkach. Jej bohaterowie to grupka dwudziestolatków, dziewcząt i chłopców, Polaków i Żydów, którzy pracują w pozostającym pod niemieckim zarządem szpitalu psychiatrycznym. Okazuje się, że jedynym normalnym miejscem w nienormalnym świecie jest zakład dla obłąkanych. Znajdują tu azyl, dający nadzieję na w miarę spokojne i godne przetrwanie okupacji. W chwilach wolnych od zajęć młodzi bawią się, flirtują, spacerują po malowniczej okolicy, deklamują wiersze. Wydaje się, że piekło okupacji hitlerowskiej ich nie dotyczy. Ta beztroska nijak się ma do ponurych czasów, w których przyszło im żyć, a których grozę w pełni zdaje się początkowo odczuwać chyba tylko czytelnik Lecz ni stąd ni zowąd, po cichu i niezauważenie, znikają z kart powieści jej kolejni bohaterowie. Pozostają po nich tylko pożegnalne listy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 320972 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tworki / Marek Bieńczyk. - Warszawa : "Sic!", 1999. - 194, [1] s. ; 20 cm.
Akcja tej powieści rozgrywa się w roku 1943 w podwarszawskich Tworkach. Jej bohaterowie to grupka dwudziestolatków, dziewcząt i chłopców, Polaków i Żydów, którzy pracują w pozostającym pod niemieckim zarządem szpitalu psychiatrycznym. Okazuje się, że jedynym normalnym miejscem w nienormalnym świecie jest zakład dla obłąkanych. Znajdują tu azyl, dający nadzieję na w miarę spokojne i godne przetrwanie okupacji. W chwilach wolnych od zajęć młodzi bawią się, flirtują, spacerują po malowniczej okolicy, deklamują wiersze. Wydaje się, że piekło okupacji hitlerowskiej ich nie dotyczy. Ta beztroska nijak się ma do ponurych czasów, w których przyszło im żyć, a których grozę w pełni zdaje się początkowo odczuwać chyba tylko czytelnik Lecz ni stąd ni zowąd, po cichu i niezauważenie, znikają z kart powieści jej kolejni bohaterowie. Pozostają po nich tylko pożegnalne listy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 253850 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wszystkie kroniki wina / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Wielka Litera, copyright 2018. - 694, [1] strona, 23 cm.
Warren Winiarski, wybitny winiarz kalifornijski, powiada, że wino pozwala dopełnić w nas to, co niedopełnione, dokończyć to, co niedokończone. Trudno lepiej określić, czym jest wino jako substancja magiczna, która czyni z jego wielbicieli nieformalną sektę rozproszoną po całym świecie. Właśnie tę magię próbuje zgłębić Marek Bieńczyk w kronikach pisanych od lat.
Marek Bieńczyk - znany pisarz, laureat Nagrody Literackiej Nike 2012 - z pasją, ale też z humorem, śmiechem i dystansem opowiada o winie na różne sposoby. Albowiem przyjemność płynąca z wina polega nie tylko na degustowaniu, na duchowych uniesieniach czy na poznawaniu tajników produkcji. Równie ważna jest gawęda, opowieść, dla której wino jest to głównym tematem, to pretekstem. Nie musimy być koneserami, znawcami wina, aby kroniki te smakować. Jak pisze autor, "nie musimy przecież kochać Laury, by czytać sonety Petrarki do Laury. Innymi słowy: można pić tylko słowa."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351304 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "L'Étranger", 1942.
W "Obcym" Camus podejmuje temat zbrodni bez motywu; temat ów fascynował już wcześniej wielkich pisarzy: Dostojewskiego, Gide’a. W postaci bohatera "Obcego" , Meursaulta, znajduje zarazem swe literackie odzwierciedlenie filozofia egzystencjalistów. Bohater ów myśli i działa poza ustalonymi kategoriami prawnymi, moralnymi i psychologicznymi, skazany na życie w świecie, którego "tkliwej nieczułości" doznaje w ostatnią noc swego życia.
W jednym z ostatnich wywiadów Albert Camus wyznał: Streściłem "Obcego" jakiś czas temu, w zdaniu, które uznaję za paradoksalne: W naszym społeczeństwie każdy człowiek, który nie płacze na pogrzebie swojej matki, ryzykuje bycie skazanym na śmierć. Chciałem tylko powiedzieć, że bohater książki jest skazany, ponieważ nie bierze udziału w grze. W tym sensie jest obcym dla społeczeństwa, w którym żyje, błądzi na marginesie, na obrzeżach życia prywatnego, samotniczego, zmysłowego. Dlatego czytelnicy skłaniają się do traktowania go jako bankruta. Marsault nie bierze udziału w grze. Odpowiedź jest prosta: odmawia kłamstwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366628 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 255100 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej