Metafora
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(32)
Forma i typ
Książki
(31)
Publikacje naukowe
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Filmy i seriale
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(27)
wypożyczone
(2)
nieokreślona
(2)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(25)
Biblioteka Austriacka
(3)
Biblioteka Obcojęzyczna
(2)
Czytelnia BG
(1)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Autor
Anders Jarosław (1950- )
(2)
Krzeszowski Tomasz P. (1939- )
(2)
Lakoff George (1941- )
(2)
Sontag Susan (1933-2004)
(2)
Sontag Susan (1933-2004). AIDS i jego metafory
(2)
Bagińska-Shinzato Olga
(1)
Balcerzan Edward (1937- )
(1)
Baran Bogdan (1952- )
(1)
Bardamu Tomasz (1983- )
(1)
Blumenberg Hans (1920-1996)
(1)
Czaja Kamila (1987- )
(1)
Dobrzyńska Teresa (1943- )
(1)
Draaisma D. (1953- )
(1)
Foster Thomas C
(1)
Gemel Aleksander
(1)
Głowiński Michał (1934-2023)
(1)
Hendrykowski Marek (1948- )
(1)
Herbich Piotr (1975- )
(1)
Janota Elżbieta
(1)
Johnson Mark (1949- )
(1)
Johnson Mark (1959- )
(1)
Kaczmarek Jan A. P. (1953- )
(1)
Kehoe Jack (1938- )
(1)
Kiersznowski Krzysztof (1950-2021)
(1)
Kohl Katrin (1956- )
(1)
Kwiatkowska Agnieszka (filolog)
(1)
Kędzierski Grzegorz (1949- )
(1)
Lecercle Jean-Jacques (1946- )
(1)
Letria André (1973- )
(1)
Letría José Jorge (1951- )
(1)
Ligęza Wojciech (1951- )
(1)
Lisowska Katarzyna (1988- )
(1)
Majewski Lech (1953- )
(1)
Mortensen Viggo (1958- )
(1)
Najdek Kamilla
(1)
Okopień-Sławińska Aleksandra
(1)
Pawliszyn Aleksandra (1958- )
(1)
Poletyło Marcin
(1)
Popiel Magdalena (1953- )
(1)
Pucek Robert (1959- )
(1)
Rivera Andy (1961- )
(1)
Rubin Jennifer (1964- )
(1)
Rzymanek Paulina
(1)
Scruton Roger (1944-2020)
(1)
Skowron Zbigniew
(1)
Sommerfeld Beate (1962- )
(1)
Stefańczyk Justyna
(1)
Tkaczyk Krzysztof (1968- )
(1)
Weichert Katarzyna
(1)
Wiejak Katarzyna
(1)
Witkowska Ilona (filolog)
(1)
Wiśniewska-Kin Monika
(1)
Yourcenar Marguerite (1903-1987). Autor
(1)
Zaltman Gerald (1938- )
(1)
Zaltman Lindsay
(1)
Załazińska Aneta (1976- )
(1)
Zelnik Jerzy (1945- )
(1)
Środa Jacek
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(20)
1901-2000
(6)
1945-1989
(6)
1989-2000
(3)
Kraj wydania
Polska
(28)
Niemcy
(2)
Francja
(1)
Język
polski
(25)
niemiecki
(3)
francuski
(1)
Odbiorca
6-8 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Film amerykański
(1)
Film polski
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Temat
Kobieta
(6626)
Język angielski
(3431)
Rodzina
(3365)
Język niemiecki
(3174)
Relacje międzyludzkie
(3077)
Metafora
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2767)
Płyty gramofonowe
(2615)
Przyjaźń
(2594)
Tajemnica
(2245)
Film fabularny
(2183)
Muzyka rozrywkowa
(2118)
Miłość
(2110)
Żydzi
(2036)
Literatura polska
(2003)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1995)
Śledztwo i dochodzenie
(1960)
Powieść polska
(1946)
Życie codzienne
(1900)
Pisarze polscy
(1872)
Zabójstwo
(1864)
Dzieci
(1727)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1591)
Mężczyzna
(1556)
Kościoły i kaplice
(1490)
Wojsko
(1454)
Kultura
(1432)
Język polski
(1345)
Filozofia
(1323)
Politycy
(1277)
Zamki i pałace
(1267)
Tematy i motywy
(1260)
Historia
(1259)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1246)
Policjanci
(1241)
Polityka
(1224)
Podróże
(1219)
Dziewczęta
(1184)
Nastolatki
(1117)
Małżeństwo
(1097)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1087)
Władcy
(1074)
Powieść angielska
(1062)
Magia
(1060)
Sztuka
(1051)
Zwierzęta
(1048)
Literatura
(1045)
Uczucia
(1041)
Jazz
(1025)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(997)
Film amerykański
(995)
Literatura niemiecka
(975)
Rodzeństwo
(972)
Język angielski - podręcznik
(966)
Dziennikarze
(945)
PRL
(914)
Polityka międzynarodowa
(914)
Powieść amerykańska
(910)
Powieść angielska - 20 w.
(889)
Kościół katolicki
(876)
Poezja polska - 20 w.
(867)
Wielkanoc
(865)
Holokaust
(853)
Rock
(853)
Muzyka polska
(852)
Sekrety rodzinne
(843)
Społeczeństwo
(841)
Powieść francuska
(833)
Sztuka polska
(813)
Ludzie a zwierzęta
(783)
Osoby zaginione
(778)
Duchowieństwo katolickie
(770)
Młodzież
(765)
Arystokracja
(757)
Boże Narodzenie
(753)
Śmierć
(736)
Przestępczość zorganizowana
(716)
Wojna
(708)
Relacja romantyczna
(707)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(694)
Teatr polski
(691)
Pisarze
(683)
Chłopcy
(678)
Język francuski
(675)
Poszukiwania zaginionych
(672)
Literatura austriacka
(664)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Nauka
(660)
Samorealizacja
(654)
Obyczaje i zwyczaje
(651)
Polacy
(640)
Budownictwo miejskie
(636)
Film obyczajowy
(631)
Miasta
(630)
Psy
(619)
Świadomość społeczna
(612)
Wybory życiowe
(611)
Uprowadzenie
(607)
Temat: dzieło
Dwoje ludzi
(1)
Frankenstein, or the Modern Prometheus
(1)
Żywe kamienie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
2001-
(6)
1989-2000
(4)
1701-1800
(2)
1501-1600
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Paryż (Francja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(10)
Monografia
(4)
Esej
(3)
Podręcznik
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Antologia
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Film fabularny
(1)
Film surrealistyczny
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Literatura
(1)
Powieść
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść polska
(1)
Przysłowia
(1)
Raport z badań
(1)
Satyra filmowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(13)
Językoznawstwo
(6)
Filozofia i etyka
(5)
Historia
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Psychologia
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Nauka i badania
(1)
32 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Literacka "Poznańskich Studiów Polonistycznych", ISSN 1427-9118 ; t. 51)
(Prace Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza)
Czyż właśnie metafora nie jest tym, co – powtarzając się w sztuce słowa i w refleksji nad nią – łączy je, sprzyjając niepokojącej bliskości, która przeradza się ostatecznie w (niemalże) tożsamość? Otóż nie. Z metaforą literaturo­znawczą mamy do czynienia wtedy, gdy jakieś słowo lub wyrażenie, desygnowane pierwotnie do nazywania fenomenów rzeczywistości innej niż literacka, zostaje przeniesione do tekstu badacza (krytyka) literatury i nakierowane na nowe, literackie, fakty czy zdarzenia. Takie przeniesienia są możliwe między wszystkimi subkodami mowy literaturoznawczej. Źródłem metaforyzacji języka prac o literaturze nie jest zatem wyłącznie sama literatura, przeciwnie – w większym bodaj stopniu są nimi języki innych nauk, retoryki ideologiczne, a nade wszystko mowa potoczna. [Ze „Słowa wstępnego” prof. dr. hab. Edwarda Balcerzana]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365556 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
The translation was kindly supported by the Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam
Jeden z najoryginalniejszych w XX wieku filozofów niemieckich, Hans Blumenberg, z pewnością nie został jak dotąd należycie doceniony w Polsce. Mimo kilku przekładów pozostaje myślicielem na wskroś elitarnym. Tymczasem jego koncepcje mają istotne znaczenie dla zrozumienia ideowych podstaw epoki nowożytnej, a w konsekwencji - naszej współczesności. Niniejsza stosunkowo wczesna książka (1958) była programowa dla późniejszych badań Blumenberga nad przejściem od średniowiecza do nowożytności, należy też dzisiaj do klasyki studiów nad miejscem metafory w myśleniu prowadzonych od Nietzschego przez Derridę po George’a Steinera. Znajdziemy w tym tomie zarys "metaforologii", nauki badającej metafory "absolutne", czyli wymykające się konceptualizacji w danym okresie, a zarazem stanowiące jej podłoże. Tę funkcję pełniły takie omawiane przez autora idee i wyobrażenia, jak "przemożna" czy "naga" prawda, podróż, księga i struktury geometryczne (krąg, kula). Od (niezauważalnej) dominacji danej absolutnej metafory w określonej epoce zależy rozumienie prawdy i stosunek do niej czy postrzeganie miejsca człowieka we wszechświecie. Zrywanie z pewnymi fundamentalnymi wyobrażeniami może być podstawą kształtowania się nowej epoki intelektualnej. Tak właśnie Blumenberg pojmuje na przykład nowożytność: jako, hasłowo biorąc, walkę z metaforą koła. Nowożytność jest formacją spod znaku linii prostej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361176 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3649)
Bibliografia, netografia na stronach 405-430. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim, francuskim.
Książka podejmuje temat wykorzystania w poezji wielkiej metafory ŻYCIE TO SZKOŁA. W celu możliwie szerokiego ujęcia tytułowego problemu w publikacji przywołano kilkaset wierszy i tekstów piosenek autorstwa kilkudziesięciu twórców od utworów z dwudziestolecia międzywojennego, stanowiących istotną tradycję dla późniejszych ujęć, po tomiki reprezentantów roczników dziewięćdziesiątych. Pierwsza część, Etapy, poświęcona została sposobom użycia metafory szkoły w poezji dwóch okresów: lat 1945-1989 i po roku 1989. Chronologiczne ujęcie pozwala ukazać międzypokoleniowe podobieństwa i różnice w wykorzystaniu szkolnych elementów w funkcji metaforyzującej. W części drugiej (Tematy) zaprezentowano elementy szkolnej rzeczywistości (przybory, typy szkół i etapy edukacji, nauczycieli i uczniów, rozkład zajęć, sposoby kontroli osiągnięć), które budują metafory, umożliwiając zwerbalizowanie w poezji wielu doświadczeń egzystencjalnych (miłości i śmierci, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, poznania samego siebie czy Innego). Zarówno ponadczasowość szkoły jako wielkiej metafory, jak i zmieniające się z czasem strategie metaforyzacji składają się na wielofunkcyjność tego rodzaju twórczych praktyk, które pozwalają uchwycić liczne aspekty życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388181 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 215173 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "De Metaforenmachine : een geschiedenis van het geheugen", 2003.
Douwe Draaisma jest holenderskim badaczem historii nauki, w szczególności psychologii.
W fascynujący sposób opowiada o podejmowanych w historii próbach zrozumienia natury pamięci. W obliczu tajemnicy, jaką do dziś stanowi pamięć, historia jej badania sprowadza się w pewnej mierze do historii metafor, którymi usiłowano ją opisać. Draaisma sięga do tej historii i rekonstruuje ją, przywołując fascynujące, a niekiedy wprost sensacyjne szczegóły. Czytelnik może przebiec za autorem dzieje pojmowania pamięci od idei Platona po hologramy. Po drodze napotka pamięć jako księgę, alchemiczne wizje pamięci jako światła, nowoczesne - jako fotografii czy komputera. Jak się przy tym okazuje, metafora nie jest tylko literackim ozdobnikiem lub naukowym skrótem myślowym, lecz pewną perspektywą intelektualną zdolną wyznaczać kierunek badań. Inną nauką, jaka płynie z tej solidnej porcji historii idei jest to, że stare metafory "nie umierają", okazuje się bowiem, że dziś znów sięga się do metafor na pozór zapomnianych. Historia pamięci powraca pamięcią do swoich wspomnień.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361891 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pierwsze polskie wydanie kultowego w Stanach podręcznika autorstwa Thomasa C. Fostera, emerytowanego wykładowcy z Uniwersytetu Michigan-Flint, to skarbnica podstawowej wiedzy na temat literatury, w tym symboli, motywów i tropów, dzięki której wasze czytelnicze doświadczenia staną się pełniejsze i bardziej satysfakcjonujące.
Choć podczas lektury wielu książek na pierwszy plan wysuwa się fabuła, w tekście często kryją się głębsze, przeplatające się znaczenia. Czytaj jak profesor pomaga nam odkryć te literackie tajemnice, ucząc nas patrzenia na teksty kultury oczami doświadczonego zawodowego czytelnika - profesora uniwersyteckiego. Dowiemy się, jak rozszyfrowywać najróżniejsze literackie kody. Co to znaczy, gdy bohater powieści podróżuje pylistą drogą? Kiedy podaje trunek swojemu kompanowi? Gdy przemaka, zaskoczony ulewą?
Autor, przybliżając bogactwo motywów, metod narracji, środków stylistycznych, modeli i form, zapoznaje nas z szeroką gamą dzieł literackich (i nie tylko). Służy nam za przewodnika po świecie, gdzie każda droga prowadzi na epicką wyprawę, wspólny posiłek może oznaczać komunię, a deszcz niesie ze sobą oczyszczenie lub destrukcję, ale nigdy nie jest wyłącznie zjawiskiem atmosferycznym. Dzięki temu wrażenia z lektury staną się źródłem jeszcze większej przyjemności. Z tej książki nie dowiecie się, co autor miał na myśli. Foster całą władzę w zakresie interpretacji przekazuje w ręce czytelników, udzielając jedynie pomocnych wskazówek. Lekki, dowcipny styl profesora wciąga i nie pozwala na ani chwilę nudy. Gwarantujemy, że po lekturze tej pozycji wasza lista książek do przeczytania wzbogaci się o kilka tytułów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 357501 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ilustracja na okładce autorstwa Iwony Chmielewskiej z książki "Dwoje ludzi".
Bibliografia, netografia na stronach 169-173.
Gdyby można było zamknąć przesłanie tej książki w jednej myśli, zapewne brzmiałaby ona tak, że od dzieci możemy się niezwykle wiele nauczyć. Formy dziecięcego sposobu myślenia są bowiem niejako laboratoryjnym środowiskiem dla metod konceptualizacji naszego doświadczenia, które w dużym stopniu jest odizolowane od całego bagażu skonwencjonalizowanych, kulturowo-symbolicznych form myślenia, nieświadomie wpływających na nasz proces mentalny. Wierzymy, że możliwość przyjrzenia się procesowi myślenia w warunkach in vitro - w znacznym ograniczeniu oddziaływania językowego konwenansu - może przyczynić się do […] uchwycenia umysłu ludzkiego w czystszej postaci, dając nam tym samym pełniejszy wgląd w to, kim właściwie jesteśmy jako ludzie. (Ze Wstępu)
Publikacja pozwala nie tylko lepiej zrozumieć sposób postrzegania świata przez dzieci, lecz także stanowi bardzo dobrą ilustrację tezy o wszechobecności metafor w myśleniu codziennym. Jej podstawowym celem było jednak stworzenie przestrzeni teoretycznej dla działań w zakresie krytycznej rewizji założeń obecnie dominującego systemu edukacji. Ideałem autorów jest bowiem edukacja holistyczna, łącząca zdolność myślenia logiczno-abstrakcyjnego z inteligencją emocjonalną, kreatywnością, wrażliwością społeczną i estetyczną. Ich praca ma być impulsem do refleksji nad potrzebą poszerzenia przestrzeni semantycznej w dyskursie edukacyjnym. Książka rzeczywiście inspiruje do namysłu nad celami i metodami edukacji. Dodatkowo, w wymiarze czysto praktycznym, może stanowić zbiór wskazówek pozwalających wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia prowadzone przez nauczycieli czy edukatorów. (Dr hab. Leszek Kleszcz, prof. UWr)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382818 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 78917/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 209-213.
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
W tytule książki pojawia się istotne rozróżnienie na dawniejsze i nowe metafory Internetu. Nie chodzi tu o dychotomiczne przeciwstawienie jednych drugim, lecz o dostrzeżenie różnicy, która dzieli Sieć z czasów jej XX-wiecznych początków i Sieć w postaci tak zróżnicowanej i technologicznie zaawansowanej, z jaką mamy do czynienia współcześnie, w trzeciej dekadzie XXI wieku. Jedne i drugie odkrywają i potwierdzają, że fenomen Internetu jako nowoczesnego medium – będącego od kilku dekad jednym z kluczowych składników życia społecznego i elementów kultury współczesnej – ma nie tylko swą bieżącą teraźniejszość, lecz również coraz dłuższą, z roku na rok nawarstwiającą się przeszłość. Autor stawia tezę, iż będące tematem tej książki metaforyczne określenia Internetu są w gruncie rzeczy niczym innym, jak przybierającymi najróżniejsze formy przejawami społecznego dyskursu, który trwa od lat i permanentnie wokół niego się toczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 394055 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Metapher / Katrin Kohl. - Stuttgart : Metzler, 2007. - X, 185 strony ; 19 cm.
(Sammlung Metzler ; 352)
Bibliografia strony 157-177.
Von "Atemkristall" bis "letzte Reise" die Metapher in Alltagskommunikation, Fachsprache und Lyrik. Wie wirkt die Metapher? Wie unterscheidet sie sich von Allegorie, Symbol oder Vergleich? Der Band klärt alle Fragen und veranschaulicht anhand vieler Beispiele die Funktion bildlicher Sprache.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830.001 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Myśli Współczesnej)
Bibliografia na stronach 267-268.
Słynny amerykański językoznawca George Lakoff (ur. 1941) jest wraz z Markiem Johnsonem (ur. 1949) autorem tej równie słynnej książki o metaforycznym charakterze naszego języka i w konsekwencji – myślenia. Jej sława bierze się też stąd, że w odpowiedniej chwili dobitnie i przekonująco wypowiedziała tezę o metaforyczności. Teza ta nie jest nowa (już np. Nietzsche nazywał język „armią metafor”), lecz pojawiła się w okresie triumfu „gramatyk generatywnych” opartych na „komputerowej” idei języka. Rozwijane przez Lakoffa językoznawstwo kognitywne wychodzi od żywego doświadczenia ufundowanego przede wszystkim na wyobraźni. Kognitywizm głosi, że język i poznanie wpływają na siebie nawzajem – język nie jest gotowym „narzędziem” poznania, danym z góry lub nawet wpisanym w strukturę umysłu. Za pomocą mnogości efektownych przykładów Lakoff i Johnson pokazują, jak w praktyce metafory sterują naszym postrzeganiem świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 97510 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 422-425
Słynna książka o metaforycznym charakterze naszego języka i w konsekwencji – myślenia. Jej sława bierze się też stąd, że w odpowiedniej chwili dobitnie i przekonująco wypowiedziała tezę o metaforyczności. Teza ta nie jest nowa (już np. Nietzsche nazywał język „armią metafor”), lecz pojawiła się w okresie triumfu „gramatyk generatywnych” opartych na „komputerowej” idei języka. Rozwijane przez Lakoffa językoznawstwo kognitywne wychodzi od żywego doświadczenia ufundowanego przede wszystkim na wyobraźni. Kognitywizm głosi, że język i poznanie wpływają na siebie nawzajem – język nie jest gotowym „narzędziem” poznania, danym z góry lub nawet wpisanym w strukturę umysłu. Za pomocą mnogości efektownych przykładów Lakoff i Johnson pokazują, jak w praktyce metafory sterują naszym postrzeganiem świata. Niniejsze wydanie zostało poszerzone o nowe posłowie, w którym autorzy referują wyniki badań nad metaforycznymi podstawami języka w okresie po ukazaniu się ich książki. Nowe teorie wiążą metafory z neuronauką, poszukując biologicznych uwarunkowań powstawania najprostszych metafor, a także z najwcześniejszymi doświadczeniami jednostki ludzkiej, które również się do tego przyczyniają.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 362141 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wpółfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Jeśli Frankenstein jest mitem, to natychmiast pojawiają się dwa pytania. O jaki mit chodzi? I jaka koncepcja mitu jest potrzebna, by rzucić światło na tę zarazem powieść filozoficzną?
Jak zrozumieć rewolucję francuską, gdy się jest Angielką, córką Williama Godwina, filozofa anarchisty, i Mary Wollstonecraft, jednej z pierwszych feministek? Swój zachwyt pomieszany z odrazą wyraża się wtedy, tworząc potwora, który jest naraz arcydobry i straszliwie zły, ma coś z sankiuloty i coś z Napoleona. Tym potworem jest stwór z "Frankensteina", ułożonego przez Mary Shelley w roku 1816. Jej powieść to lektura obowiązkowa dla ciekawych tego, jak rodzi się mit, jaką pełni funkcję, jak trwa.
Zaproponowana tu odpowiedź mówi, że mit jest wyobrażonym rozwiązaniem rzeczywistej sprzeczności. Sprzeczności historycznej - naraz poparcia i odrzucenia rewolucji; sprzeczności dyskursywnej - opowieść podejmuje naraz dyskurs filozofii oświeceniowej i religijny dyskurs diabła; sprzeczności podmiotowej - zadaniem "Frankensteina" jest także odpowiedź na dziecinne pytanie: jak się robi dzieci?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380757 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Gdybym była książką, najbardziej zależałoby mi na tym, żeby mnie czytano i żebym mogła cieszyć się wolnością.
Książka to coś więcej niż tylko zadrukowane strony poukładane i zszyte w odpowiednim porządku. To magiczny przedmiot mieszczący w sobie wiele światów. Potrafi zmienić nasze życie, sprawić, że pójdziemy inną ścieżką niż planowaliśmy, zobaczymy coś, czego wcześniej nie wiedzieliśmy. Może nawet zatrzymać czas, kiedy my wędrujemy po wyimaginowanych krainach.
Za sprawą dwojga znanych portugalskich twórców - ojca i syna - książka staje się szczytem góry ze spektakularnym widokiem, niekończącymi się schodami wyobraźni, lampką oświetlającą ciemną ścieżkę - to tylko niektóre z metafor, jakie stworzyli autorzy. "Gdybym była książką" to hołd złożony książce i czytaniu, rzecz ponadczasowa, która powinna znaleźć się na każdym książkowym regale - zarówno w dopiero powstającej, świeżej biblioteczce młodego czytelnika, jak i w pokaźnych zbiorach doświadczonego bibliofila.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366581 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Granice Wyobraźni )
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
W światach wymyślonych ulokowana została chimera ładu obdarzonego sensem, ale właśnie w tym, co utopijne i nieosiągalne, poeta czuje się u siebie.
Historia i egzystencja to tematy raczej ponure. Nie do uniknięcia ani ominięcia. Jak obłaskawić potwory, jak współżyć z demonami - głowią się poeci. Odesłać rzeczy ponadnaturalne do lamusa to ogłosić artystyczną plajtę, przyznać się do klęski woli, myśli, wyobraźni. Bóg ukryty, umykający, niepojęty, Bóg bliski, opiekuńczy, z ludźmi cierpiący - zmienny obiekt pragnienia, wątpliwości, wahania.
Mówią: metafizyczny wymiar sztuki, mówią - wyraz tchnienia wieczności w skąpo odmierzonych dniach i latach, ale czy w istocie nie chodzi o kaligrafię przejść od negacji do afirmacji, od zwątpienia do nadziei? W wierszach prawdziwych artystów przemawia niemożliwe.
Zapowiedzi, obietnice, projekty przyszłości, świetne początki. I uderzenie z wysoka albo znikąd. Wiecznie to samo, o czym najlepiej wiedzą prorocy i poeci. Nawet spopielałe książki przypominać będą o tym, jak wyglądało życie przed zagładą. (Wojciech Ligęza)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374928 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 283-307. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Wrocławski)
Streszczenie w języku angielskim.
Rozważania Katarzyny Lisowskiej zmierzają w dwóch kierunkach – charakteryzują specyfikę dyskursu genderowego w literaturoznawstwie (z naciskiem na krajowe studia) i przedstawiają wybrane, przydatne w pracy, wątki z wielowiekowej tradycji badań nad metaforą i metaforycznością (drugi termin, użyty także w tytule książki, znacznie lepiej ujmuje heterogeniczność omawianych zjawisk). Te dwie ścieżki refleksji łączą się w trzecim rozdziale książki, w którym znalazła się analiza zabiegów stosowanych w polskiej krytyce genderowej, lesbijskiej, gejowskiej, queerowej oraz w studiach (o) męskości. Lisowska kreśli prowizoryczną mapę złożoną z jedenastu grup wyrażeń skupionych wokół takich pól metaforycznych jak teatralność, cisza, ruch, metafora szafy/toalety. Autorka analizuje teksty (literaturoznawcze) o tekstach (literackich), starając się uchwycić specyfikę badanego dyskursu. Nawiązując do rozważań Katarzyny Majbrody dotyczących krytyki feministycznej, stara się zwrócić uwagę na wspólnotowy – budowany między innymi przez metaforyczność – charakter przedstawianych ujęć. Z kolei wbrew buntowniczej naturze omawianych perspektyw, ale w duchu (staroświeckiego?) strukturalizmu Lisowska dąży do uporządkowania analizowanej materii (oczywiście – tym razem w zgodzie z badaną problematyką – jedynie tymczasowego i roboczego), mając nadzieję, że jej propozycje mogą się stać punktem wyjścia szerszej dyskusji na temat właściwości dyskursu genderowego w polskim literaturoznawstwie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363559 (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Ewangelia według Harry'ego [Film] / scenariusz i reżyseria Lech Majewski. - Warszawa : Galapagos, [2013]. - 1 dysk optyczny (DVD) (82 min) : dźwiękowy, kolorowy ; 12 cm.
Opis z etykiety płyty i opakowania.
Muzyka Jan A. P. Kaczmarek ; zdjęcia Grzegorz Kędzierski.
Viggo Mortensen, Jennifer Rubin, Jack Kehoe, Jerzy Zelnik, Andy Rivera, Krzysztof Kiersznowski.
Dolby Digital 2.0; obraz: 4:3.
Ścieżka dźwiękowa w języku angielskim, napisy angielskie, francuskie, niemieckie lub polski lektor.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Obcojęzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O F 5186 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pochwała cienia : wiek osiemnasty / redakcja Kamilla Najdek, Krzysztof Tkaczyk. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, copyright 2021. - 202, [1] strona ; 21 cm.
(Teoria Literatury Żywa)
Bibliografie przy pracach. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Neofilologii (Uniwersytet Warszawski)
Część prac w przekładzie z języka niemieckiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389904 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka "Hermeneutyka Przejść" ; t. 1.)
Bibliogr. s. 109-[114].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 307325 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 317-335. Indeks.
Współfinansowanie: osoby prywatne
Analiza fenomenu wojny, którą otrzymuje czytelnik, jest oryginalna, wszechstronnie osadzona w politycznych i społeczno-ekonomicznych relacjach centrum systemu światowego z globalnym Południem. (…) Główną kategorią analityczną Marcina Poletyły jest dyskurs. W tej perspektywie badawczej fenomen wojny uwikłany jest w językowe i retoryczne środki opisu. Walka ideologiczna to walka o narzucenie swojego języka, czyli władzy nadawania znaczeń oraz definiowania sytuacji, wskazywania priorytetów, głównych odpowiedzialnych, często kozłów ofiarnych, czarnych Piotrusiów. Przeciwstawne narracje prezentują określone perspektywy aksjologiczne, skrywające interesy grupowe, tym samym koncentrują się na odmiennych aspektach opisywanej rzeczywistości. (prof. dr hab. Tadeusz Klementewicz)
Książka Marcina Poletyły jest niezwykła, bezprecedensowa w naszej literaturze. Autor podjął się analizy dyskursu towarzyszącego tzw. nowym wojnom, do których dochodzi po zakończeniu zimnej wojny. To wojny nietradycyjne, w których często nie ma podziału na agresora i ofiarę, ale jednak są działania wojenne, ofiary, zniszczenia. Trzeba je jakoś uzasadnić, także wtedy, gdy siły używa się w dobrej wierze (były takie przypadki),bo wojny toczą też kraje demokratyczne, w których opinii publicznej nie można ignorować. Podejmuje się próby jej formowania, by uzyskać przychylność dla wojny, która nie jest prowadzona w obronie własnej. Autor nie miał już szansy uwzględnić najnowszej wojny Rosji, ale jego wcześniejsze ustalenia i tu się dobrze odnajdują. Jestem pełen uznania dla erudycji i wnikliwości Marcina Poletyły. Gorąco polecam lekturę jego książki wszystkim, którzy wolą rozumieć niż dawać wiarę. (prof. dr hab. Roman Kuźniar)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377822 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej