Polityka oświatowa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(24)
Forma i typ
Książki
(24)
Publikacje naukowe
(19)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(20)
nieokreślona
(3)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(22)
Biblioteka Obcojęzyczna
(1)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Nowosad Inetta
(2)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(2)
Acosta Rina Mae
(1)
Asbury Kathryn
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Borowicz Ryszard (1945-2014)
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Brenk Mikołaj
(1)
Cymbranowicz Katarzyna
(1)
Daugherty Richard
(1)
Dormus Katarzyna
(1)
Gołębiowski Dariusz (1978- )
(1)
Gulczyńska Justyna (pedagog)
(1)
Guzowska Małgorzata
(1)
Hejwosz-Gromkowska Daria
(1)
Hutchison Michele
(1)
Kelm Hanna
(1)
Kotarba Bogusław
(1)
Kowalska Dorota (dziennikarka)
(1)
Kołomycew Anna
(1)
Kwiatek Jolanta
(1)
Liszka Katarzyna (filolożka)
(1)
Marczuk Mieczysław (1924-2016)
(1)
Mańkowska Anna (pedagog)
(1)
Nowak-Kluczyński Konrad
(1)
Plomin Robert (1948- )
(1)
Sadura Przemysław (1977- )
(1)
Stecki Krzysztof (1968- )
(1)
Tendera-Właszczuk Helena
(1)
Tomasik-Abdelsamie Katarzyna
(1)
Wałaszewski Krzysztof
(1)
Wiśniewska Joanna (zakonnica)
(1)
Wiśniewska Monika (1974- )
(1)
Wojniak Justyna
(1)
Woroniecki Jacek (1878-1949)
(1)
Woźniak Grażyna (tłumaczka)
(1)
Woźniak Wojciech (1978- )
(1)
Włoch Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(9)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(21)
Kraj wydania
Polska
(23)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(22)
angielski
(1)
Odbiorca
Studenci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Kobieta
(6678)
Język angielski
(3444)
Rodzina
(3397)
Język niemiecki
(3177)
Relacje międzyludzkie
(3099)
Polityka oświatowa
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2782)
Przyjaźń
(2631)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2264)
Film fabularny
(2183)
Miłość
(2124)
Muzyka rozrywkowa
(2120)
Żydzi
(2045)
Literatura polska
(2019)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1986)
Powieść polska
(1942)
Życie codzienne
(1916)
Pisarze polscy
(1883)
Zabójstwo
(1881)
Dzieci
(1747)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1599)
Mężczyzna
(1577)
Kościoły i kaplice
(1496)
Wojsko
(1457)
Kultura
(1442)
Język polski
(1357)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1286)
Politycy
(1280)
Tematy i motywy
(1276)
Historia
(1264)
Policjanci
(1261)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1245)
Polityka
(1241)
Podróże
(1238)
Dziewczęta
(1198)
Nastolatki
(1133)
Małżeństwo
(1103)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1094)
Władcy
(1080)
Zwierzęta
(1068)
Magia
(1067)
Powieść angielska
(1062)
Sztuka
(1057)
Uczucia
(1057)
Literatura
(1052)
Jazz
(1027)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1009)
Film amerykański
(995)
Rodzeństwo
(981)
Literatura niemiecka
(978)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(951)
PRL
(922)
Polityka międzynarodowa
(921)
Powieść amerykańska
(909)
Powieść angielska - 20 w.
(888)
Kościół katolicki
(878)
Wielkanoc
(864)
Holokaust
(856)
Sekrety rodzinne
(856)
Społeczeństwo
(856)
Muzyka polska
(855)
Rock
(853)
Poezja polska - 20 w.
(848)
Powieść francuska
(831)
Sztuka polska
(818)
Ludzie a zwierzęta
(788)
Osoby zaginione
(785)
Duchowieństwo katolickie
(774)
Młodzież
(774)
Arystokracja
(765)
Boże Narodzenie
(761)
Śmierć
(743)
Przestępczość zorganizowana
(723)
Wojna
(716)
Relacja romantyczna
(711)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(700)
Pisarze
(697)
Teatr polski
(696)
Chłopcy
(684)
Poszukiwania zaginionych
(683)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(666)
Nauka
(663)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Samorealizacja
(661)
Obyczaje i zwyczaje
(660)
Polacy
(645)
Miasta
(641)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(623)
Świadomość społeczna
(615)
Uprowadzenie
(614)
Temat: czas
1901-2000
(17)
2001-
(12)
1945-1989
(6)
1989-2000
(6)
1801-1900
(5)
1939-1945
(5)
1701-1800
(2)
1901-1914
(2)
1918-1939
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Polska
(13)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Niemcy
(2)
Czechy
(1)
Finlandia
(1)
Górny Śląsk
(1)
Holandia
(1)
Prusy
(1)
Singapur
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Monografia
(12)
Opracowanie
(4)
Praca zbiorowa
(3)
Case study (studium przypadku)
(1)
Esej
(1)
Poradnik
(1)
Raport z badań
(1)
Reportaż
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(19)
Historia
(12)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(12)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Architektura i budownictwo
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
24 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Obcojęzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 11437 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy rozdziałach. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Streszczenie w języku angielskim.
Publikacja stanowi kolejny, niezwykle ważny przyczynek do zgłębienia tematyki kobiet w historii. Książka została przygotowana z wykorzystaniem bogatego materiału źródłowego i opracowań naukowych. Bardzo dużą ich część stanowią druki obcojęzyczne, często niedostępne, co jeszcze bardziej podnosi jej wartość badawczą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 345907 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 227-278. Indeks.
Finansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Streszczenia w języku angielskim i niemieckim.
Praca poświęcona została problemom polskiej szkoły oraz kolejnym programowym i strukturalnym reformom systemu oświaty, postrzeganym przez pryzmat artykułów ukazujących się na przestrzeni trzech kolejnych dekad po przełomie 1989 r. na łamach ośmiu opiniotwórczych tygodników. Tygodniki z tradycjami: "Tygodnik Powszechny", "Gość Niedzielny", "Polityka", "Wprost". Nowe tytuły na rynku tygodników: "Przegląd", "Newsweek Polska", "Sieci", "Do Rzeczy".
I choć w dobie coraz szybszego przepływu informacji formuła tego typu czasopism powoli się wyczerpuje, to dla swych odbiorców wciąż stanowią istotny fundament dyskursu intelektualnego oraz wyznacznik określonych sądów i ocen. Tygodniki opinii od wielu lat stanowią również istotne forum dyskusji nad najważniejszymi kwestiami społecznymi, a do takich bez wątpienia zaliczyć należy sferę edukacji. Reformy oświaty, kontrowersyjni ministrowie, mizeria finansowa, przeładowane podstawy programowe, ogromna skala problemów młodego pokolenia oraz niemal nieustanna krytyka nauczycieli, jako "uprzywilejowanej" grupy zawodowej, wszystko to budziło i nadal budzi zainteresowanie publicystów i czytelników.
Jaki obraz polskiej szkoły wyłania się z analizowanych tekstów? O tym można się przekonać sięgając po książkę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393051 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 284)
Bibliografia, netografia na stronach 362-390.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.
Streszczenie w języku angielskim.
Celem książki jest przedstawienie różnych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii. Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość, obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media), a także w odniesieniu do „lokalnych”, typowo angielskich zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości, sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.). Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i praktyka”, jest złożona z pięciu rozdziałów, w których omówiono podstawowe teorie oraz koncepcje istotne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską. Część druga, o tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji obywatelskiej we współczesnej Anglii”, przedstawia w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356052 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Aneks na stronach 365-367.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 334-364. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Socjologiczno-Historyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego z funduszy Narodowego Centrum Nauki przyznanych ze środków budżetowych na naukę jako projekt badawczy NCN nr 2015/19/D/HS5/03153
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 390263 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Belfrzy / Dorota Kowalska. - Warszawa : Wielka Litera, copyright 2019. - 238 stron ; 21 cm.
Na okładce: Polska szkoła w stanie krytycznym.
Zawiera zbiór wywiadów z nauczycielami.
Tę książkę powinien przeczytać każdy w tym kraju - w końcu taka nasza przyszłość, jaka edukacja naszych dzieci! Kiedy Polskę sparaliżował strajk nauczycieli, z jednej strony pojawiły się głosy, że nauczyciele nie powinni oczekiwać więcej, bo ich praca nie jest tak wymagająca, mają luksusowe dwa miesiące wakacji, a dzieci i tak uczą się dopiero na korepetycjach. Z drugiej strony zaczęto głośno mówić o tym, że polski program edukacji jest daleko w tyle za innymi krajami europejskimi, że niskie zarobki sprawiają, że do zawodu trafiają osoby z przypadku, a jakakolwiek inicjatywa ze strony nauczycieli z pasją rozbija się o brak pieniędzy i niekończący się proces reform. Co szwankuje w polskiej edukacji, że polskie uczelnie wyższe są tak daleko w światowych rankingach, a szkoła jest uciążliwym koszmarem dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponoć nauczyciel ma być intelektualnym autorytetem dla swoich uczniów, ale czy rzeczywiście nim jest?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354661 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Uniwersytet Opolski, ISSN 1233-6408 ; nr 588)
Bibliografia na stronach 249-258. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
„Praca składa się z czterech rozdziałów ułożonych w porządku chronolo- giczno-problemowym, zgodnie z periodyzacją przyjętą w śląskiej historiografii. Oparta została na archiwaliach, źródłach drukowanych i piśmiennictwie naukowym. Kwerendami objęto: zasoby berlińskiego archiwum państwowego - Geheimes Staatsarchiv Preussischer Kulturbesitz in Berlin-Dahlem, obszerne zespoły akt przechowywane w Archiwoim Państwowym wr Opolu, kolekcję sprawozdań szkolnych w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu i Zbiory Specjalne Biblioteki Instytutu Śląskiego w Opolu. Materiały aktowe pozwoliły przede wszystkim na przybliżenie mniej znanej faktografii lub jeszcze niewystarczająco udokumentowanej w literaturze. Uwaga o warsztatowych brakach występujących w opracowaniach dotyczy dziejów szkoły ludowej w skojarzeniu z polityką oświatową okresu kulturkampfu, a w stopniu jeszcze większym - przełomu XIX i XX w., słabo rozpoznanego pod względem kształtu i funkcjonowania szkolnictwa, choć był to czas szczególnej indoktrynacji politycznej, prowadzonej na Górnym Śląsku m.in. przez szkołę". (fragm. Wstępu0
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 23268 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Urząd Miejski (Wrocław)
Streszczenia w języku angielskim.
Książka ta jest interdyscyplinarnym wielogłosem na temat umiejscowienia nauczania o Zagładzie w Polsce. W żywym i propedeutycznym namyśle autorzy – teoretycy i praktycy – odpowiadają na potrzebę zdiagnozowania społecznych ram nauczania o Zagładzie w Polsce i barier, jakie ono napotyka. Z tych rozważań wyłania się podstawowe wyzwanie: jak uczyć o Zagładzie, integrując historię polskiego otoczenia Zagłady. Odpowiadając na nie, autorzy analizują usytuowanie nauczania o Zagładzie w programach nauczania i praktykach edukacyjnych, w klasie szkolnej i w edukacji nieformalnej, wskazują przykłady dobrych praktyk i zagrożenia, jakie niesie ze sobą niszczenie pamięci, a także kreślą warunki podmiotowego przyjęcia tej wiedzy. (fragment recenzji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371820 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 235416 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedszkola w Niemczech : między siłą tradycji a wyzwaniami przyszłości / Inetta Nowosad, Katarzyna Tomasik-Abdelsamie. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2020. - 431 stron : fotografie, ilustracje, wykresy ; 21 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 393-431.
Współfinansowanie: Uniwersytet Zielonogórski
Książka podejmuje wiele kwestii funkcjonowania przedszkoli w Niemczech, od podstaw ich konstytuowania się po najnowsze zmiany organizacyjne rozpatrywane w kontekście uwarunkowań procesów społecznych. Z tego względu przeznaczona jest dla szerokiego kręgu czytelników. Mogą to być nauczyciele przedszkoli i personel kierowniczy konfrontujący rodzime rozwiązania z niemieckimi, stanowiącymi inspirację do wprowadzania udoskonaleń, jak również studenci poszerzający wiedzę w ramach kształcenia akademickiego dla nich książka stanie się lekturą uzupełniającą program. Inna grupa odbiorców to politycy i działacze oświatowi oraz rodzice. Kwestie wczesnej edukacji rozpatrywane jako fundament nie tylko edukacji, ale także ludzkich biografii warte są bowiem zainteresowania osób świadomych rangi edukacji dzieci zarówno w rozwoju osobistym, jak i społecznym. Książka może inspirować wszystkie wskazane grupy odbiorców, pobudzać ich do podjęcia własnej aktywności lub stanowić punkt odniesienia dla wyznaczanych przez nich priorytetów i sposobów osiągania celów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365932 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Singapur - azjatycki tygrys edukacyjnych reform : fenomen makropolityki oświatowej / Inetta Nowosad. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2022. - 578 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 513-578.
Współfinansowanie: Uniwersytet Zielonogórski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 391701 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Idee)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 271-299. Indeks.
Dostępne także jako e-book.
Publikacja dofinansowana przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
Szkoła przekazuje następnym pokoleniom kulturę i tym samym wzmacnia lub osłabia nierówności społeczne. Polityka edukacyjna staje się więc polem ścierania się interesów klasowych. Jednocześnie relacje klasowe nierzadko przesądzają o sukcesie bądź porażce reform oświatowych. System edukacyjny odgrywa kluczową rolę w procesie odtwarzania struktur władzy i społeczeństwa. Za sprawą symboliki, którą nasycony jest program nauczania, państwo przestaje być zbiorem instytucji i staje się wyobrażoną całością. Szkoły, przedszkola i świetlice stanowią „naczynia włosowate” państwa i mogą (re)definiować wspólnotę. Odwołując się do koncepcji zarządzania publicznego, etnografii państwa i socjologii Pierre'a Bourdieu, Przemysław Sadura śledzi związki między państwem, szkołą i strukturą klasową. Na podstawie analiz teoretycznych i wyników własnych badań, opisuje kolejne próby reformowania oświaty, traktowanej jako mechanizm reprodukcji społecznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381408 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 199-206.
"Książka jest autorskim, bardzo interesującym naukowym studium pedagogiczno-filozoficznym, opartym z jednej strony na własnych doświadczeniach i wynikających z nich perspektywach poznawczych, ale niepozbawionych prób obiektywizowania, z drugiej – na w pełni zobiektywizowanych analizach o charakterze naukowym zarówno materiałów źródłowych, jak i osobowych wątków twórców czechosłowackiej i czeskiej pedagogiki, a szerzej ujmując, obecnego czeskiego systemu edukacji i wychowania. Poruszane w monografii wątki wykraczają poza granice geograficzne oraz ukazują uniwersalność i tradycje myśli pedagogicznych w tej części Europy w ostatnich okresach historyczno-politycznych. Książkę czyta się z dużym zainteresowaniem i lekkością, co nieczęsto ma miejsce w przypadku naukowych publikacji pedagogicznych. Autor znakomicie operuje piórem, a przyjęta przez niego koncepcja pracy, jej styl narracji i charakter treści temu wyraźnie sprzyjają." (z recenzji prof. dr. hab. Marka Konopczyńskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384422 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 289-301.
Planowanie oświatowe w aspekcie prognoz rozwoju kraju ma u nas charakter stricte ideologiczny, a więc adaptacyjny, czyli taki sam, z jakim mieliśmy do czynienia w okresie PRL. Dominuje tu normatywna funkcja założeń i zasad polityki oświatowej, koncentrująca uwagę władz na określaniu celów i treści kształcenia i wychowania z uwzględnieniem stosunku szkolnictwa do spraw nauczania religii. [...] Po trzydziestu latach transformacji mamy w polskiej polityce oświatowej naprzemienność normatywnych imperatywów władzy politycznej w procesie wychowawczym szkół bez jakiegokolwiek odwołania do Konstytucji III RP [...]. Nie ma zatem w polityce oświatowej ani planowania oświatowego, które musiałoby odbywać się na podstawie naukowych badań i analiz kluczowych dla edukacji czynników, ani prognozowania oświatowego mającego na celu przewidywanie przyszłych zjawisk na podstawie także naukowych danych, gdyż żaden z ministrów nie wie, jak długo będzie mógł realizować własny (w sensie własnego zaplecza partyjnego) projekt oświatowy. (Ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365023 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wybrane polityki Unii Europejskiej / Helena Tendera-Właszczuk, Hanna Kelm, Katarzyna Cymbranowicz. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin SA, 2020. - 226 stron : ilustracje, tabele, wykresy ; 23 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 217-226.
Dla studentów kierunków: europeistyka, stosunki międzynarodowe.
Współfinansowanie: Uniwersytet Ekonomiczny (Kraków)
Książka poświęcona jest prezentacji wybranych polityk gospodarczych Unii Europejskiej. Autorki przedstawiły historię wprowadzania wspólnych polityk, ich cele, zasady, zakres oraz zmiany jakie dokonywały się wraz z postępem procesu integracji gospodarczej. Przedstawiono proces wprowadzania kolejnych polityk w traktatach: Traktacie Rzymskim, Jednolitym Akcie Europejskim, Traktacie z Maastricht. Zaprezentowano również, wprowadzony Traktatem Lizbońskim, podział kompetencji Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w zakresie stanowienia prawa i prowadzenia polityk gospodarczych. Dokonano podziału na polityki mikroekonomiczne i makroekonomiczne oraz przeanalizowano ich wpływ na realizację celów Unii Europejskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360103 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 391594 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Edukacja w PRL / pod redakcją Moniki Wiśniewskiej. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016. - 263, [1] strona, [7] stron tablic : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
(W Służbie Niepodległej)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia przy pracach.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
Czytając kolejne części książki, Czytelnik szybko zrozumie, jak tragicznym okresem wpływającym na naszą teraźniejszość był czas PRL. Eksperyment tzw. polityki oświatowej pozbawił kolejne pokolenia umiejętności odnajdywania się w złożonym świecie. Efektem edukacji szkolnej stało się powszechne mniemanie o niezmienności świata, a w konsekwencji pozbycie się pojęć i stanów już niedostępnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343320 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Centralny Projekt Badawczy IPN Władze Komunistyczne Wobec Kościołów i Związków Wyznaniowych w Polsce 1944-1989)
(W Służbie Niepodległej)
Bibliografia, netografia na 509-531. Indeks osobowy.
Współfinansowanie: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski
Książka Moniki Wiśniewskiej jest dobrą lekcją pozwalającą zrozumieć współczesność i nasze dzisiejsze zmagania o właściwe wychowanie i kształcenie dzieci, nie tylko przedszkolaków.
Chociaż głównym tematem książki jest wychowanie przedszkolne, to bogactwo ukazanych w niej problemów, przede wszystkim zderzenie ideologicznej wizji z „oporną rzeczywistością”, nie tylko mentalnością społeczeństwa, zwykłym ubóstwem, lecz także potrzebami i brakami ekonomicznymi, pozwala pośrednio prześledzić funkcjonowanie całego systemu politycznego PRL. [dr hab Jacek Wołoszyn]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372421 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Państwo i szkoła : rozprawa z etatyzmem kulturalnym / o. Jacek Woroniecki OP. - [Kraków] : Andegavenum, © 2021. - 164, [1] strona : ilustracja ; 17 cm.
Miejsce wydania na podstawie siedziby wydawcy.
Dofinansowano ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.
Niewiele jest dzisiaj dzieł o. Jacka Woronieckiego OP (1879-1949), które jeszcze nie doczekały się ogłoszenia drukiem. Wśród tych niepublikowanych do niedawna figurował tenże tekst poświęcony koniecznej, według jego Autora, reformie polskiego szkolnictwa, zachowany w maszynopisie, w jedynym egzemplarzu – dotychczas był on eksplorowany wyłącznie przez wąską grupę uczonych. Niniejsze dzieło nie stanowi rozprawy o etatyzmie kulturalnym, ale rozprawę z etatyzmem kulturalnym, jak mówi podtytuł, ponieważ Autor, osadzając swoje rozważania w kontekście etatystycznych tendencji okresu międzywojennego, niezwykle trafnym słowem i z żelazną logiką „rozprawia się” z tym właśnie szkodliwym zjawiskiem. Woroniecki na ogół walczył ze spaczeniami katolicyzmu, natomiast w tym przypadku chodzi o walkę ze spaczeniami szkolnictwa, co siłą rzeczy może pociągnąć za sobą spaczenie społeczeństwa.
Najpierw wyjaśnia istotę państwa, wyszczególnia i analizuje jego cechy konieczne, a wśród nich suwerenność, czyli niepodległość względem jakiegokolwiek podmiotu wyższego rzędu. Następnie o. Woroniecki skupia się na podstawowych czynnościach państwa, które powinny zapewniać dobro ogólne społeczeństwa. To wszystko stanowi przedmiot części pierwszej, natomiast w drugiej części książki Autor przechodzi bezpośrednio do rozprawy „z” etatyzmem kulturalnym, co prowadzi go do postawienia tezy o konieczności „uspołecznienia i odpaństwowienia szkolnictwa”. W kontekście etatyzmu kulturalnego Woroniecki używa takich sformułowań jak „totalitaryzm” i „szkolnictwo totalne”: „Cudowna ta wizja totalnego szkolnictwa – ironicznie stwierdza – mającego przejąć z ramienia państwa wszystkie, z wyjątkiem samego rodzenia dzieci, czynności wychowawcze rodziny, a następnie i społeczeństwa…” Dlaczego etatyzm kulturalny i szkolnictwo „totalne”? Woroniecki odpowiada następująco: „Z chwilą gdy pierwiastek demokratyczny doszedł do głosu, nader ważnym stało się uzyskać wpływ na opinię publiczną i to na dalszą metę, co wymagało owładnięcia i szkolnictwa. Toteż na tym centralnym odcinku frontu kulturalnego, jakim jest szkoła, zakusy etatyzmu wnet się zaczęły objawiać”. Autor propaguje ideę szkolnictwa prywatnego, wolnego, zarządzanego przez społeczności lokalne, które byłoby jedynie w racjonalnym stopniu uzależnione od państwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372479, 372478 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 161-178.
"Praca wypełnia lukę w wiedzy o polityce Finlandii. Autor przedstawia słabo znane i często zaskakujące fakty, które składają się na wyjaśnienie współczesnego sukcesu polityki publicznej tego kraju. Dzięki prezentowanej monografii można zrozumieć, jak kompleksowe zewnętrzne czynniki, w tym położenie geograficzne, uzależnienie od Związku Radzieckiego i powojenna pozycja na arenie międzynarodowej stworzyły kontekst dla podejmowania w Finlandii działań wewnątrzkrajowych. […] Książka jest fascynującą, bogatą faktograficznie opowieścią, z której dowiemy się na przykład, co dla szefów Nokii było wskaźnikiem, że przegrali z firmą Apple konkurencję na rynku telefonii komórkowej, co kometa nad Doliną Muminków ma wspólnego z podstawowym dochodem gwarantowanym i co w Finlandii robi ojciec, który nie radzi sobie z wychowywaniem dzieci." (dr hab. Maria Theiss)
"Świetny dobór studiów przypadku w zakresie polityk/subpolityk publicznych, takich jak edukacja, rozwój, polityka społeczna, polityka wobec samobójstw, pandemii. […] To książka, którą powinien przeczytać każdy polityk, samorządowiec czy kandydaci do tych ról. Autor pokazuje na przykład, jak Finowie podchodzą do analizy problemów publicznych, które chcą rozwiązać. Kierują się silnym imperatywem racjonalnej analizy, w tym potrzebą dialogu i deliberacji. Inicjują działania, gdy zyskują pewność, że rozumieją kluczowe wymiary danego problemu." (dr hab. Andrzej Zybała, prof. SGH)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382246 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej