Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(1)
Biblioteka Austriacka
(5)
Autor
Denka Andrzej
(2)
Frankowska Violetta
(1)
Kucharska Anna (filolog)
(1)
Pawłowska-Balcerska Agnieszka
(1)
Piontek Sławomir (nauki filologiczne)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
niemiecki
(5)
polski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele języków
(1)
Temat
Handke, Peter (1942- )
(2)
Język niemiecki
(2)
Strauss, Botho (1944- )
(2)
Canetti, Elias (1905-1994)
(1)
Gender
(1)
Język polski
(1)
Komplement (językoznawstwo)
(1)
Kreatywne pisanie
(1)
Lenz, Siegfried (1926-2014)
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Mann, Thomas (1875-1955)
(1)
Musil, Robert (1880-1942)
(1)
Nauczanie języków
(1)
Nazizm
(1)
Pisarze austriaccy
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poziom zaawansowany
(1)
Przekłady
(1)
Przekłady polskie
(1)
Schwanitz, Dietrich (1940-2004)
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Tandem językowy
(1)
Turrini, Peter (1944- )
(1)
Wojna 1939-1945 r.
(1)
Zastosowania internetu w edukacji
(1)
Temat: czas
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1901-
(1)
1989-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Literatura austriacka
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Powieść austriacka
(1)
Raport z badań
(1)
Szkice literackie austriackie
(1)
Szkice literackie niemieckie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(4)
Językoznawstwo
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; nr 62)
Bibliografia na stronach 159-175.
Finansowanie: Szkoła Nauk o Języku i Literaturze (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Wydział Neofilologii (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Instytut Filologii Germańskiej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
W monografii przedstawiono studia dotyczące autorów literatury niemieckiej i austriackiej oparte na pewnych aspektach teorii systemów (Niklas Luhmann), która, choć wywodzi się z socjologii, stosowana jest w innych dziedzinach, jak ekonomia, prawo, nauki polityczne, a także w literaturoznawstwie. Autor prezentuje szereg możliwych aplikacji do zagadnień dotyczących sporu, skandalu literackiego, kontrowersyjnego zaangażowania autorów oraz możliwości interpretacji samych tekstów. Opisuje spór o zeszłorocznego noblistę, Petera Handkego, i jego zaangażowania na rzecz Serbów jako ścieranie się poglądów oraz dopasowywanie ich do pewnej linii, aby przepracować społeczne irytacje przez media. Stawia w świetle systemowych rozróżnień zależności pomiędzy politycznymi poglądami a twórczością literacką Siegfrieda Lenza. Pokazuje autorów, którzy w sposób świadomy adaptują różne teoretyczno-systemowe koncepcje do konstrukcji własnych tekstów literackich (Botho Strauss czy Dietrich Schwanitz). Do interpretacji dramatu Petera Turriniego stosuje kategorię „obramowania” oraz zależności pomiędzy referencją wewnętrzną i zewnętrzną. Uzupełnienie rozważań stanowią dwa rozdziały przedstawiające analizę najważniejszych koncepcji literaturoznawstwa systemowego, w Polsce stosunkowo mało rozpowszechnionego, w odniesieniu do tradycji badawczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379079 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8152 ; nr 55.)
Bibliogr. s. 308-329.
Współfinansowanie: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań). Rektor ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań). Wydział Neofilologii.
Streszcz. ang., pol.
Botho Strauß und Peter Handke standen in den 90er Jahren des 20. Jahrhunderts im Zentrum wichtiger medialer Debatten. Strauß stellte mit seinem Essay Anschwellender Bocksgesang (Der Spiegel, 1993) den bisherigen ideellen Konsens der alten Bundesrepublik und das Leitbild des linksliberalen Intellektuellen in Frage. Handke erhob Einspruch gegen die in der westeuropäischen Öffentlichkeit dominie-rende Verurteilung der Serben als der einzigen Schuldigen im Balkan-Konflikt und forderte Gerechtigkeit für Serbien (Süddeutsche Zeitung, 1996). Beide Wortmeldungen wurden als Verstoß gegen die Political Correctness rezipiert und von vielen Intellektuellen abgelehnt. Dennoch wurden Stimmen laut, die sich für beide Autoren eingesetzt haben. Was für die einen ein Skandal war, war für die anderen eine Erscheinungs-form gesellschaftspolitischen Engagements. Das Wesen des Streits beruht auf der Schwierigkeit, die Essays einem einzigen System zuzuordnen: Texte mit einer eindeutig politischen Botschaft sollten sich als ästhetische, poetologische Manifeste legitimieren, wurden aber durch das Medium der Zeitung vermittelt. Das Thema lässt sich besonders gut aus der Perspektive der Systemtheorie in derAuffassung des Soziologen Niklas Luhmann beleuchten.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(091) A/Z (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8152 ; nr 59.)
Bibliografia, netografia na stronach 209-214.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Streszczenie w języku polskim.
Tematem książki jest fenomen komplementowania, a w szczególności reakcje na komplementy jako strategie grzecznościowe. Analizie poddano ok. 4500 reakcji zebranych zarówno od polskich, jak i niemieckich studentek oraz studentów. W swojej książce Autorka wskazuje m.in. na problemy z definicją komplementu, a następnie omawia dotychczas powstałe klasyfikacje reakcji na komplementy, zwracając przy tym uwagę na ich podobieństwa, różnice oraz problemy wynikające z ich złożoności. W trakcie analizy omawiane są strategie pojawiające się po otrzymaniu kilku komplementów. Hipotezę pracy stanowi przypuszczenie, że duży wpływ na językową realizację reakcji ma kontekst sytuacyjny, socjolingwistyczne oraz kulturowe czynniki. Tak więc niniejsza książka stanowi źródło informacji dotyczące m.in. roli płci osoby komplementowanej i komplementującej w doborze środków językowych, różnic w ujęciu polsko-niemieckim oraz wpływu różnych obiektów komplementowanych na reagowanie na komplementy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 803.0 J (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8152 ; nr 47.)
Bibliogr.
Streszcz. ang., pol.
Rozprawa poświęcona problematyce przekładu tekstów eseistycznych, będąca próbą rekonstrukcji strategii translatorskich polskich tłumaczy - autorów przekładów niemieckojęzycznego eseju, dla której punktem wyjścia jest niezwykle staranna analiza przekładów wybranych fragmentów prozy eseistycznej z perspektywy specyfiki utworu oryginalnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 803.0 TR (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8152 ; nr 58.)
Bibliografia, netografia na stronach 401-419.
Publikacja dofinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Neofilologii UAM oraz Instytut Filologii Germańskiej UAM.
Streszczenie w języku angielskim, polskim.
Pisanie przeżywa we współczesnych społeczeństwach swoisty renesans. Niewątpliwie warto jest na lekcji języka obcego wykorzystać owo zainteresowanie pisaniem, odpowiednio je wspierając i tym samym rozwijając interkulturową kompetencję komunikacyjną. Niestety sprawność ta nadal nierzadko traktowana jest w nauczaniu i uczeniu się języków obcych marginalnie. Przypisuje się jej przede wszystkim rolę służebną, a jej rozwijanie częstokroć zorientowane jest na podlegający ocenie produkt, nie zaś na proces. Także (językowa) kreatywność zdaje się być nie dosyć rozwijana (nie tylko) w polskim kontekście edukacyjnym. Dotąd powstało też niewiele prac poświęconych teoretycznej i empirycznej refleksji nad uczeniem się języków obcych w tandemie internetowym. Niniejszą publikację poświęcono tej właśnie problematyce, przedstawioną na tle rozważań teoretycznych dotyczących rozwijania sprawności pisania na poziomie zaawansowanym języka niemieckiego poprzez pisanie kreatywne na zajęciach i w tandemie mailowym. Praca podzielona została na część teoretyczną (rozdziały 1-3) oraz empiryczną (rozdziały 4-6). Wnioski oraz implikacje glottodydaktyczne (rozdział 7) wysnute na podstawie przeprowadzonego badania pilotażowego i zasadniczego pozostają w ścisłym związku z głównym celem badawczym pracy, tj. wypracowaniem modelu wspierania sprawności pisania obcojęzycznego u dorosłych uczących się na poziomie zaawansowanym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 803.0 M-T (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Germańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8152 ; nr 51.)
Bibliogr. s. 299-335. Indeks.
Streszcz. pol.
Autor prezentuje badania nad powieściami tzw. "młodej generacji" pisarzy austriackich, które ukazywały się po roku 1945 i były formą obrachunku zarówno z ich własnymi wojennymi i powojennymi doświadczeniami, jak też opisem relacji do państwa i społeczeństwa austriackiego po II wojnie światowej. Analizuje wkład omawianych powieści do dyskusji nad narodowym socjalizmem, posiłkując się odniesieniami do różnych dyscyplin naukowych i różnych kontekstów tego dyskursu, dzięki czemu można dokładnie prześledzić, dlaczego właśnie wybrane teksty mają tak duże znaczenie w procesie konstytuowania się powojennej tożsamości państwa oraz pewnych postaw społeczeństwa austriackiego po II wojnie światowej. Książka wypełnia lukę badawczą, wnosi nowe, psychologiczne i historyczne aspekty do dyskursu dotyczącego obrachunku Austriaków z przeszłością nazistowską.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)(091) O (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej