Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(35)
Forma i typ
Książki
(35)
Publikacje naukowe
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(7)
Komiksy i książki obrazkowe
(3)
Dramat (rodzaj)
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(28)
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(32)
Biblioteka Austriacka
(1)
Czytelnia BG
(4)
Autor
Adamiecka-Sitek Agata (1974- )
(4)
Węgrzyniak Rafał (1960- )
(4)
Kościelniak Marcin
(3)
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Kopciński Jacek (1965- )
(2)
Kosiński Dariusz (1966- )
(2)
Niziołek Grzegorz (1962- )
(2)
Piekut Marek
(2)
Plata Tomasz (1974- )
(2)
Płoski Paweł (1981- )
(2)
Wiercińska Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński Edmund (1899-1955)
(2)
Axer Erwin (1917-2012)
(1)
Balawender Tomasz (1991- )
(1)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(1)
Baranowska Joanna
(1)
Bogucki Marcin
(1)
Braun Kazimierz (1936- )
(1)
Buchwald Dorota
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Bułhak Ewa
(1)
Chmielewski Daniel (1983- )
(1)
Cichocka Zuzanna (1996- )
(1)
Cymerman Jarosław (1975- )
(1)
Dimu Akis
(1)
Dimu Akis Serdeczność
(1)
Gajewski Jarosław (1961- )
(1)
Grotowski Marek
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Horjak Ciril (1975- )
(1)
Janu Charalambos (1973- )
(1)
Janu Charalambos (1973- ) Pies, który pali
(1)
Jarry Alfred (1873-1907)
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Kalinowska Monika
(1)
Koenig Jerzy (1931-2008)
(1)
Komorowska Maja (1937- )
(1)
Kozak Grzegorz (1961- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krukowski Wojciech (1944-2014)
(1)
Krężel Bogdan
(1)
Kurz Iwona (1972- )
(1)
Lappo Irina (1970- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Ligarski Sebastian (1975- )
(1)
Maciejowski Jan (1930- )
(1)
Majchrowski Zbigniew (1955-2023)
(1)
Majchrzak Grzegorz (1969- )
(1)
Majling Daniel (1980- )
(1)
Martiška Juraj (1969- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- ) Martwy punkt
(1)
Michnik Ewa (1943- )
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Morawski Kazimierz (1852-1925)
(1)
Obważanek Jarek
(1)
Ogonowska Małgorzata
(1)
Osiński Zbigniew (1939-2018)
(1)
Osterloff Barbara (1949- )
(1)
Paszkowski Józef (1817-1861)
(1)
Plewiński Wojciech (1928- )
(1)
Popczyk-Szczęsna Beata
(1)
Rabińska Agnieszka
(1)
Rapi Nina
(1)
Rapi Nina Drzazgi
(1)
Ritter-Jasinska Antje
(1)
Rosenau Heinz
(1)
Shakespeare William (1564-1616)
(1)
Smolis Michał
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018) Ogień i woda
(1)
Staikos Andreas (1944- )
(1)
Staikos Andreas (1944- ) Alkestis i słodkie sny
(1)
Stepan Ewa Urszula
(1)
Sumik Roman (1933-1994)
(1)
Szatrawska Ishbel (1981- )
(1)
Szondelmajer Sławomir
(1)
Sztarbowski Paweł
(1)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(1)
Szyler Ewa T
(1)
Volk Andreas (1971- )
(1)
Werner Mateusz (1970- )
(1)
Wiercińska Maria (1902-1976). Wspomnienia o Edmundzie Wiercińskim
(1)
Wierciński Edmund (1899-1955). Zeszyty wojenne
(1)
Wierciński Mieczysław (1864-1942). Listy 1926-1942
(1)
Winch Antoni (1986- )
(1)
Witali Lija (1955- )
(1)
Witali Lija (1955- ). Kolacja
(1)
Wojtysiak-Wawrzyniak Katarzyna
(1)
Wolnicka-Maryniak Magdalena
(1)
Wójtowicz Agnieszka (teatrolog)
(1)
Łuksza Agata (1983- )
(1)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(16)
Okres powstania dzieła
2001-
(27)
1901-2000
(4)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(35)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(32)
niemiecki
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura grecka
(1)
Literatura słowacka
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Teatr polski
(20)
Reżyserzy polscy
(7)
Aktorzy polscy
(6)
Literatura polska
(5)
Teatr eksperymentalny
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Inscenizacja
(3)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Axer, Erwin (1917-2012)
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Dramaturdzy polscy
(2)
Dyrektorzy teatrów
(2)
Film polski
(2)
Kościół katolicki
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
PRL
(2)
Polityka
(2)
Sztuka
(2)
Służba bezpieczeństwa
(2)
Teatr
(2)
Teatr amerykański
(2)
Tematy i motywy
(2)
Widowisko
(2)
Wiercińska, Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński, Edmund (1899-1955)
(2)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy amerykańscy
(1)
Antygona (postać mitologiczna)
(1)
Awangarda Krakowska (grupa literacka)
(1)
Axerowie (rodzina)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Brzękowski, Jan (1903-1983)
(1)
Burian, Emil František (1904-1959)
(1)
Cenzura
(1)
Czytanie na głos
(1)
Delmar-Czarnecka, Irena (1923- )
(1)
Erotyzm
(1)
Film amerykański
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotoreporterzy
(1)
Garcia, Rodrigo (1964- )
(1)
Geolodzy
(1)
Groteska
(1)
Grotowski, Jerzy (1933-1999)
(1)
Grzegorzewski, Jerzy (1939-2005)
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hübner, Zygmunt (1930-1989)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Jarry, Alfred (1873-1907)
(1)
Julia Kapulet (postać fikcyjna)
(1)
Kobiecość
(1)
Komorowska, Maja (1937- )
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Konflikt psychiczny
(1)
Kontrkultura
(1)
Kościół a państwo
(1)
Krukowski, Wojciech (1944-2014)
(1)
Król Ubu (postać fikcyjna)
(1)
Kultura
(1)
Kurek, Jalu (1904-1983)
(1)
Limanowski, Mieczysław (1876-1948)
(1)
Malta Festival
(1)
Marzec 1968 (Polska)
(1)
Michnik, Ewa (1943- )
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Monroe, Marilyn (1926-1962)
(1)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(1)
Muzyka czeska
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Nagranie na żywo
(1)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Kraków)
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nie Samym Teatrem (Wrocław)
(1)
Nowoczesność
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Opera (przedstawienie)
(1)
Opera Wrocławska
(1)
Opinia publiczna
(1)
Opozycja polityczna nielegalna
(1)
Osterwa, Juliusz (1885-1947)
(1)
Peiper, Tadeusz (1891-1969)
(1)
Piosenkarze polscy
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poeci polscy
(1)
Pogrzeb
(1)
Polacy za granicą
(1)
Polski Październik (1956)
(1)
Prawo
(1)
Proces twórczy
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Religia
(1)
Reżyseria
(1)
Rody
(1)
Romeo Monteki (postać fikcyjna)
(1)
Scenografia
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Szkolnictwo teatralne
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Temat: dzieło
Antigónī
(1)
Bolesław Śmiały
(1)
Dziady
(1)
Dziady część IV
(1)
Golgota Picnic
(1)
Klątwa
(1)
Legenda
(1)
Legion
(1)
Requiem
(1)
Romeo and Juliet
(1)
Ubu roi
(1)
Śmierć Ofelii
(1)
Temat: czas
1901-2000
(26)
2001-
(14)
1945-1989
(13)
1989-2000
(9)
1801-1900
(5)
1918-1939
(4)
1939-1945
(4)
1901-1914
(2)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
1925-1944
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(11)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Rosja
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Bagdad (Irak)
(1)
Czechosłowacja
(1)
Hiszpania
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Teby (Grecja)
(1)
Werona (Włochy)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Antologia
(6)
Monografia
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Esej
(4)
Adaptacja komiksowa
(3)
Biografia
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Opracowanie
(3)
Album
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Listy
(1)
Listy polskie
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(23)
Historia
(18)
Literaturoznawstwo
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 415. Indeks.
Rok 1968 w dziejach polskiego teatru kojarzy się niemal wyłącznie z "Dziadami" w Teatrze Narodowym w reżyserii Kazimierza Dejmka i z wydarzeniami politycznymi, jakie się wokół tego przedstawienia rozegrały. Także horyzont polityczny tamtych wydarzeń bywa często zawężany do protestów studenckich i konfliktów w środowisku polskich pisarzy - niczym do Salonu Warszawskiego z "Dziadów". Wydarzenia 1968 roku są opowiadane w duchu romantycznego aktywizmu i pokoleniowego buntu. Zapomina się jednak często o tym, że stały się one doświadczeniem całego społeczeństwa - doświadczeniem naznaczonym biernością, ideologiczną przemocą, ekspresją resentymentów, antysemityzmu, nacjonalistycznych nastrojów, lękiem i wstydem. Rok 1968 - jak może żaden inny przełom polityczny w dziejach PRL - ujawnił pola autentycznych społecznych afektów i stał się impulsem do tworzenia nowych projektów wspólnotowych o szerokim spektrum politycznych opcji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2016-2018
Książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty powstałe w trakcie projektu artystyczno-badawczego "Poza kanonem, pomiędzy akademią a praktyką. Dramaty Stanisława Wyspiańskiego". Jego zasadniczym celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach swobodnego eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości teatralnej autora "Wyzwolenia".
Laboratoryjnej pracy poddano sześć utworów Wyspiańskiego, sytuujących się na obrzeżach kanonu: "Requiem", "Bolesław Śmiały", "Legion", "Klątwa", "Śmierć Ofelii", "Legenda".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351676 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji naukowej, 11-12 maja 2017 r., Warszawa.
Bibliografia, netografia przy referatach. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków MNiSW przyznanych na finansowanie badań naukowych w 2017 roku
Historia Kościoła katolickiego w Polsce po 1945 roku jest niesłychanie złożona, jedno jednak jest niezmienne: Kościół zawsze zajmował wyjątkową pozycję w życiu publicznym. Występował i uznawany był jako reprezentant wartości "uniwersalnych" i "narodowych". Jako "szaniec polskiej kultury". Jako mediator pomiędzy społeczeństwem a władzą. Jako ważny gracz w życiu politycznym.
Ta wyjątkowa, wielowymiarowa pozycja decyduje o niezwykle rozległym wpływie Kościoła na życie publiczne. jest to wpływ jawny, widoczny na poziomie instytucjonalnym i prawnym, ale także ukryty, podskórny, przejawiający się w milczącym uznaniu wyjątkowej pozycji Kościoła w życiu narodu i jednostki i uznawaniu za niepodważalne wartości reprezentowanych przez religię katolicką.
Autorki i autorzy rozpraw zamieszczonych w tomie interesują się zarówno momentami, w których krzyżowały się - w sposób harmonijny bądź konfliktowy - interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła, jak i zjawiskami, w których dopiero w spojrzeniu "z ukosa" widoczny staje się wpływ katolickiej aksjologii na kształt życia teatralnego. Przykładów tak rozumianych relacji teatru i Kościoła dostarcza garściami historia. A jednak nie powstała dotąd praca, która te relacje uczyniłaby przedmiotem pierwszoplanowego namysłu. Czy wobec tego przesadą będzie stwierdzenie, że nie znamy i nie rozumiemy historii polskiego powojennego teatru?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355659 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oprawne w kierunku przeciwstawnym.
Indeks.
Tekst równoległy w języku polskim, niemieckim.
Większość tekstów drukowanych w niniejszym tomie napisanych zostało w latach 1978-2003. "Ćwiczenia pamięci" drukowane były przez ćwierć wieku w miesięczniku "Dialog" i złożyły się na cztery tomy kunsztownej prozy (...) Niniejsza edycja zawiera czterdzieści pięć tekstów Erwina Axera układających się w historię o darowanym życiu. Teksty wybrane zostały z myślą o czytelniku zagranicznym, zwłaszcza niemieckim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-4 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Katalog polskiej ekspozycji przygotowanej na PQ 11.
Tekst równol. pol., ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6836 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska)
"Legenda Grzegorzewskiego" to zbiór szkiców, z których wyłania się bardzo drobiazgowa a przy tym fascynująca mapa przedstawień Jerzego Grzegorzewskiego. Jej autorka Ewa Bułhak jest stróżem twórczości teatralnej reżysera. Tak jak poeta świat, tak ona od lat obserwuje, bada, analizuje, interpretuje, archiwizuje, prezentuje, a także edytuje dzieło Grzegorzewskiego. Jest to zajmujący i wnikliwy opis ożywionych na powrót scen i całych teatralnych sekwencji, wsparty ciekawą refleksją, rozwijaną zazwyczaj ze współczesnej perspektywy.
Z początku może nam się jednak wydawać, że autorka prezentuje Grzegorzewskiego jako artystę mało komunikatywnego, kapryśnego, ignorującego tradycyjne metody twórcze i naruszającego teatralne hierarchie. Zagłębiając się w lekturze, uświadamiamy sobie, że interesuje ją coś zupełnie innego. Działa jak kartografowie, dokumentując terytorium i odwzorowując je na mapie za pomocą systemu znaków. Widzimy konstelację spektakli, szczegółowo prezentującą i poddającą refleksji kluczowe dla reżysera rozwiązania sceniczne. Bułhak zestawia także ze sobą ciekawe i oryginalne motywy wykorzystywane w przytaczanych spektaklach, takie jak zwierzęta pojawiające się w teatrze Grzegorzewskiego, dźwięki rozbrzmiewające w jego spektaklach, ulubione tańce czy ożywiane na różne sposoby metafory "Deus ex machina". Ten skomplikowany pejzaż artystyczny wielkiego reżysera Bułhak nie tylko widziała na własne oczy, ale często wspólnie z nim przemierzała szlaki, na bieżąco budując archiwum wspólnych wędrówek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389033 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Emil Frantiek Burian to jedna z najwybitniejszych osobowości czeskiej kultury i życia publicznego pierwszej połowy XX wieku: kompozytor, śpiewak, eseista, współzałożyciel lub założyciel czeskich teatrów awangardowych, z teatrem D na czele. Był reżyserem, aktorem, dramaturgiem, pedagogiem, ważnym liderem czechosłowackiego teatru pierwszej połowy XX wieku. Pracował w radiu i w filmie. Skomponował kilka oper, ale też piosenek kabaretowych i szlagierów, cieszących się popularnością do dziś. Przede wszystkim jednak stworzył zupełnie inny teatr niż ten, który czeska kultura teatralna znała do tej pory.
W ramach działającego w międzywojniu teatru D powołał instytucję teatralną, będącą czymś więcej niż tylko budynkiem, do którego chodzi się każdego wieczoru po mniej lub bardziej udane przeżycia artystyczne. Ten teatr oparty był na zupełnie innych zasadach. Działał jako stowarzyszenie E. F. Burian & kolektiv, jak sami się przedstawiali; wszyscy jego członkowie, zarówno aktorzy, jak i zespół techniczny czy pracownicy administracji byli tam sobie równi. Na zewnątrz teatr D funkcjonował jako instytucja kultury, w której działalność teatralna była tak samo ważna jak inne obszary artystyczne (muzyka, sztuki plastyczne, literatura współczesna i tak dalej), prezentując czytelny program ideowy. Realizowano go poprzez organizację wykładów, międzynarodowych konferencji i festiwali, wydawanie publikacji i czasopism czy choćby założenie koła przyjaciół teatru D (dzięki czemu awangardowa sztuka i kultura trafiały poza Pragę), a podczas drugiej wojny światowej poprzez zaangażowanie w ruch oporu. Teatr D jako pierwszy w kulturze czeskiej powołał instytucję nowoczesnej kultury teatralnej, do której będą nawiązywać kolejne pokolenia czeskich twórców. Stanie się ona tym samym naturalną częścią czeskiego DNA teatralnego.
Emil František Burian był też płodnym eseistą i temperamentnym komentatorem życia publicznego. Pozostawił po sobie kilkaset esejów, rozpraw krytycznych i manifestów. W niniejszej antologii prezentujemy ich wybór, odzwierciedlający szeroki zakres artystycznych i społecznych zainteresowań autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387473 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 1)
Komiks oparty jest na pełnej wersji dramatu Sofoklesa pt.: Antygona.
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej Kulturalna Europa, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana), z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarryego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia), Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martikę (Słowacja), którzy stworzyli komiksowe inscenizacje tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383900 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki (Polska)
Pierwszą część publikacji stanowi przedruk książki "Szara strefa awangardy", wydanej w 1998 i obejmującej zagadnienia twórczości dramaturgicznej Awangardy Krakowskiej: Jana Brzękowskiego, Jalu Kurka, Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.
W drugiej części tomu znalazły się teksty rozproszone, poświęcone dramatowi i teatrowi (nie tylko) awangardowemu, publikowane wcześniej w monografiach zbiorowych i czasopismach. Zamieszczone tu obok siebie pokazują pewną ewolucję zainteresowań Autorki, która od zagadnień początkowo związanych z dramatem, w późniejszych pracach przeszła do problemów kompozycji przestrzeni teatralnej oraz relacji między sztukami plastycznymi a teatrem. Tu ważne miejsce zajmują artykuły "Z czego buduje się tło sceniczne?" (o koncepcjach scenograficznych Iwo Galla), "Wyobrażone przestrzenie teatru Teresy Żarnowerówny" oraz "Nie obrazy - relacje. Nowe przestrzenie w awangardowych projektach teatralnych", a także opis przedstawienia "Sen" Felicji Kruszewskiej w reżyserii Edmunda Wiercińskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (1927).
Kilka z tekstów zamieszczonych w drugiej części tej książki powstało w związku z zaangażowaniem Ewy Guderian-Czaplińskiej w prace zespołu realizującego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego projekt "Odzyskana awangarda. Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej" w 2017 z okazji obchodów Roku Awangardy.
Oddając do rąk czytelników ten tematycznie skomponowany wybór tekstów Ewy Guderian-Czaplińskiej, pragniemy, aby dostrzegli w nich niezwykłą przenikliwość Autorki, a czasami wręcz przewrotność badawczą, doskonałą znajomość zjawisk i twórców, o których pisała, wielką inteligencję i otwarcie na dialog. A ci, którzy ją znali, zapewne odnajdą w tych zdaniach i frazach, tak charakterystyczne dla Ewy dowcip, bezpośredniość i radość życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389037 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 3)
W książce wyłącznie pseudonim autora, nazwa: Ciril Horjak. Na stronie redakcyjnej błędna nazwa tłumacza, prawidłowa: Tomasz Balawender. Tekst dramatu przedstawiony i wykorzystany w całości.
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej Kulturalna Europa, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana), z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarryego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia), Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martikę (Słowacja), którzy stworzyli komiksowe inscenizacje tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383901 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pejzaż : rozmowy z Mają Komorowską dawne i nowe / Barbara Osterloff. - Wydanie 4. rozszerzone. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2017. - 503 strony : faksymilia, fotografie ; 23 cm.
Indeks.
Ta książka ma już swoją historię. Był rok 2004, kiedy po raz pierwszy ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej Errata. Przyjęta życzliwie, została wyróżniona w dorocznej ankiecie miesięcznika "Teatr" jako "najciekawsza książka o teatrze" . Potem przyszły następne wydania (2008, 2010). Z biegiem lat "Pejzaż…" stał się "klasyką" wśród teatraliów - i wciąż jest czytany. Dzisiaj oddajemy go do rąk Czytelnika już po raz czwarty. Ukazuje się ze zmianami, w innym opracowaniu graficznym, wzbogacony o nieznane zdjęcia. Specjalnie do tego wydania zostały zamówione i napisane nowe teksty. Składają się one na część zatytułowaną "Po latach", która dopełnia fascynujący i trudny temat przenikania się sztuki i życia, wciąż obecny w naszych rozmowach z Mają Komorowską, rozpoczętych kilkanaście lat temu. Zaktualizowana została Kronika twórczości Mai Komorowskiej. (Barbara Osterloff)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 393320 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Bibliografia na stronach 555-576. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków MNiSW przyznanych na finansowanie badań naukowych
Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” - za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty - oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem. [...] Książka jest odświeżającym i istotnym uzupełnieniem, a jednocześnie pewnym przekształceniem mapy idei najnowszej historii Polski i ważnym głosem w toczącej się obecnie debacie o dziedzictwie Solidarności, również w jego lewicowym wymiarze. Autor buduje konsekwentny i trudny do przełknięcia obraz polskiego tradycjonalizmu - tym ostrzej przedstawiony, im bardziej przegląda się w lustrze praktyk Kultury Zrzuty. (dr hab. Iwona Kurz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353931 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gra w reżyserię : od kształcenia do tworzenia / Jan Maciejowski. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2022. - 395 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 21 cm.
Indeks.
„Jan Maciejowski swojemu monologowi praktyka, mającego za sobą osiemdziesiąt lat oglądania teatru i ponad siedemdziesiąt lat pracy w nim, jawnego fascynata sztuki teatru oscylującego pomiędzy profesjonalną, analityczną refleksją nad jej przejawami a emocjonalnie nacechowanym zauroczeniem zjawiskami teatralnymi i niedefiniowalną tajemnicą teatru, nadgorliwego wręcz teatromana, którego swoiście monumentalne doświadczenia widowniane stają się po prostu świadectwem historycznym, rzetelnego wreszcie entuzjasty teatru dzisiejszego dał tytuł Gra w reżyserię. Od kształcenia do tworzenia. W dodatku Maciejowski, nauczyciel reżyserów i aktorów, metodą persyflażową wystylizował swoją książkę na niby podręcznik, niby samouczek, czy też quasi-niezbędnik dla adeptów i lubowników reżyserowania". HENRYK IZYDOR ROGACKI (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388996 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Kontynuacja monografii "Cela Konrada: Powracając do Mickiewicza", opublikowanej w 1998 roku przez Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Indeks.
Analiza różnych intepretacji i inscenizacji "Dziadów" Adama Mickiewicza po 1945 r. M.in. o inscenizacjach warszawskich, "Dziadach" w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym w 1967 r. Liczne fot. z przedstawień.
Dofinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Gdański)
Druga część monografii o scenicznym "przepisywaniu" "Dziadów" skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna "Cela Konrada" ukazała się w 1998 roku.
Czy "Dziady" są toksycznym arcydziełem? Czy nadal stanowią opresyjną inicjację w polskość, jak uważał Czesław Miłosz, pisząc w "Ziemi Urlo", że swą wizją Mickiewicz "zapeklował Polaków w mesjańskim nacjonalizmie, który ma to do siebie, że pochłania każdego, kto mu się opiera"? Jak uwolnić to, co w "Dziadach" uniwersalne, od nacisku polonocentrycznych matryc lekturowych i ich edukacyjnych nadużyć? Jak od "Daj mi rząd dusz!" przejść do "Dajcie mi człowieka…"? Najnowsza historia sceniczna "Dziadów" podpowiada niejedną odpowiedź. Mniej interesować mnie będzie teatr jako medium literatury dramatycznej, bardziej - teatr jako medium emocji zbiorowych. […] Warto opowiedzieć o scenicznym zdejmowaniu z arcydramatu interpretacyjnych klisz przez nieufnych reżyserów i reżyserki, o wyłuskiwaniu nowych podtekstów przez aktorki i aktorów, o dekonstruowaniu mitów nadpisanych nad Dziadami. Mickiewiczowski Konrad wcale nie musi zejść ze sceny, by ustąpić miejsca Gustawowi, wystarczy, że odzyska utraconą "połowę" biografii.
W "Krypcie Gustawa" autor przygląda się "Dziadom" w świetle inscenizacji powstałych po 1989 roku do dzisiaj. Wstępne wersje fragmentów tej książki, publikowane w czasopismach ("Dialog", "Didaskalia", "Konteksty") bądź w tomach zbiorowych, zostały przeredagowane, a niekiedy znacznie poszerzone. Książkę wzbogaca imponujący materiał ikonograficzny, na który składają się liczne fotografie z przedstawień, ale także obszerny i ciekawy zbiór ilustracji kontekstowych, obejmujący archiwalia, grafiki, fotografie prasowe, fotosy z filmów, dokumentację wystaw i akcji plastycznych, a nawet "zrzuty" z mediów społecznościowych, niemal z ostatniej chwili.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389052 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 2)
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej „Kulturalna Europa”, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana),z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarry’ego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia),Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martiškę (Słowacja),którzy stworzyli komiksowe „inscenizacje” tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383899 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na przestrzeni minionych lat Opera Wrocławska wystawiła 43 tytuły operowe w formie megawidowisk operowych, przedstawiając je w 144 spektaklach z udziałem wybitnych artystów występujących na najważniejszych scenach świata. Publikacja zawiera obszerne materiały archiwalne, relacje i opinie 120 krytyków muzycznych, dziennikarzy i artystów w tym 65 zagranicznych. Wzbogacona o dokumentację fotograficzną, wpisuje się więc w potrzebę upamiętnienia tych wydarzeń i przekazania następnym pokoleniom. Autorka książki a tym samym inicjatorka wrocławskich megawidowisk to wybitna dyrygent i pedagog, wieloletnia Dyrektor Opery Krakowskiej i Opery Wrocławskiej, uhonorowana w 2016 roku w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Orderem Odrodzenia Polski, zawybitne zasługi dla rozwoju polskiej muzyki poważnej, osiągnięcia w pracy twórczej oraz promowanie polskiej kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 24782 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kto to był Erwin Axer? / redakcja Paweł Płoski, Michał Smolis. - Wydanie I. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2019. - 461, [3] strony : fotografie, portrety ; 21 cm.
Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, 20-21 października 2017 r., Warszawa.
Bibliografia przy pracy na stronach 446-449. Indeks.
Tytułowe pytanie książki, "Kto to był Erwin Axer?" było punktem wyjścia ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 20-21 października 2017 r. przez Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Konferencyjne wystąpienia stanowią trzon wydanej przez Instytut Teatralny książki.
Zamieszczone w tomie artykuły koncentrują się na wątkach biografii Erwina Axera, jego światopoglądzie a także na jego twórczości: reżyserowaniu, dyrektorowaniu teatrem i pisarstwie. Blok artykułów to wspomnienia jego studentów i współpracowników. Kolejny dotyczy jego najbliższych współpracowników.
W tomie zamieszczono również wspomnienia o Erwinie Axerze pióra Kazimierza Brauna, Edwarda Wojtaszka i Jana Kłossowicza. Książkę zamyka blok biogramów rodziny Axerów - począwszy od dziadka reżysera autorstwa Zenona Andrzejewskiego.
Pokonferencyjny tom artykułów, "Kto to był Erwin Axer?" znacząco poszerza wiedzę o znakomitym reżyserze, chociaż jej nie wyczerpuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388914 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na scenie życia : Irena Delmar-Czarnecka prezes Związku Artystów Scen Polskich za Granicą / Ewa Urszula Stepan. - Wydanie II. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ; Londyn, 2023. - 425, [6] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 26 cm.
Bibliografia na stronach 422-423. Indeks.
Będąc w centrum życia kulturalnego, politycznego i społecznego emigracji niepodległościowej potrafiła spełniać oczekiwania publiczności, dostarczając jej rozrywki i wzruszeń, ale także pełniąc istotne funkcje społeczne. Wszystkie sukcesy Ireny Delmar piosenkarki, aktorki, prezesa ZASP za Granicą czy dyrektora Teatru Polskiego ZASP w Londynie płynęły z jej umiejętności słuchania i analizowania tego, czego publiczność oczekuje, a także z doskonałego rozumienia celu swojej pracy i służby dla niepodległościowej emigracji żołnierskiej. Uroda Ireny Delmar, poczucie humoru, wewnętrzna radość, elegancja, niezwykła łatwość nawiązywania kontaktu z publicznością stwarzały wśród widzów poczucie obecności i bliskości lepszego świata. Współpracowała nie tylko z najwybitniejszymi autorami, reżyserami, aktorami, ale także z osobistościami kierującymi życiem politycznym, społecznym i kulturalnym emigracji polskiej na Wyspach Brytyjskich. Cierpliwość, doświadczenie, zdolności dyplomatyczne i organizacyjne wieloletniej prezes ZASP za Granicą, niezwykle aktywnej w działalności społecznej dla emigracji niepodległościowej i środowiska polskiego w Wielkiej Brytanii, stanowiły o sukcesach wielu imprez artystycznych. Nie jest to biografia Ireny Delmar ani też dokumentacja wszystkich jej występów estradowych, scenicznych, czy działań publicznych. Sfera życia prywatnego została ukazana na tyle, na ile bohaterka tej książki wyraziła zgodę, i obejmuje zdarzenia, które miały wpływ na jej karierę. Starałam się przypomnieć rolę teatru polskiego w Londynie, przywołać najbardziej charakterystyczne i znaczące wydarzenia oraz postaci artystów, ale przede wszystkim chciałam oddać głos tej niezwykłej kobiecie. Jej wspomnienia i opowieści oddają koloryt oraz specyfikę atmosfery, jaka towarzyszyła polskim aktorom, którzy przez wiele lat tworzyli emigracyjne życie teatralne w Londynie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388980 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramatopisanie)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Akcja dramatu dzieje się podczas wojny w Iraku zwanej też II wojną w Zatoce Perskiej. Punktem wyjścia jest przybycie polskiego fotoreportera do pogrążonego w chaosie Bagdadu. Tekst nawiązuje też pośrednio do sumeryjskiego Eposu o Gilgameszu, mitologii babilońskiej i Do Damaszku Augusta Strindberga. Doppelgängerem głównego bohatera jest odcięty od swojego oddziału snajper.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385696 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej