Nauki kognitywne
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(28)
Forma i typ
Książki
(27)
Publikacje naukowe
(14)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Publikacje fachowe
(2)
Audiobooki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dla niewidomych
(1)
Dostępność
dostępne
(25)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(26)
Biblioteka Austriacka
(2)
Autor
Brożek Bartosz (1977- )
(3)
Peterson Jordan B. (1962- )
(2)
Siemieniecki Bronisław (1950- )
(2)
Sigrist Renata
(2)
Akimkhanova Zhuldyzay A
(1)
Aslan Reza (1972- )
(1)
Beck Aaron T. (1921-2021)
(1)
Bereś Anna (psycholog)
(1)
Bielecka Krystyna (filozof)
(1)
Bostrom Nick (1973- )
(1)
Buonomano Dean V. (1965- )
(1)
Chomsky Noam (1928- )
(1)
Cipora Krzysztof
(1)
Crispiani Piero (1950- )
(1)
Czech Dawid
(1)
Czeremski Maciej
(1)
Dennett Daniel Clement (1942-2024)
(1)
Dziarnowska Wioletta
(1)
Dżdża Joanna (1988- )
(1)
Fürstenau Bärbel (1963- )
(1)
Gazzaniga Michael S. (1939- )
(1)
Gemel Aleksander
(1)
Gąsowski Paweł (1987- )
(1)
Heller Michał (1936- )
(1)
Hohol Mateusz (1987- )
(1)
Hołyst Brunon (1930- )
(1)
Hołyst Brunon (1930- ). Życie przeciwko śmierci
(1)
Jankowski Andrzej (anglista)
(1)
Kamińska Anna
(1)
Karbowski Andrzej
(1)
Karwasz Grzegorz P. (1958- )
(1)
Klawiter Andrzej (1950- )
(1)
Konowrocka-Sawa Dorota
(1)
Kosarzycki Radosław
(1)
Kwiatkowska Wioletta (1978- )
(1)
Lasatowicz Maria Katarzyna (1951- )
(1)
Magrini Marco
(1)
Miłkowski Marcin (1976- )
(1)
Mętrak-Ruda Natalia
(1)
Pacholik-Żuromska Anita
(1)
Paul Annie Murphy
(1)
Pelka Daniela
(1)
Poggio Tomaso (1947- )
(1)
Rochowicz Krzysztof
(1)
Rybski Jarosław (1966-2020)
(1)
Siegel Daniel J. (1957- )
(1)
Siemieniecka Dorota
(1)
Sikora Tomasz (filolog)
(1)
Stelmach Jerzy (1954- )
(1)
Tuz Adam
(1)
Urchs Max (1955- )
(1)
Waal F. B. M. de (1948-2024)
(1)
Wachowski Witold
(1)
Wiśniewska-Kin Monika
(1)
Wiśniewska-Nogaj Lidia
(1)
Wróbel Szymon (1967- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(21)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(26)
Niemcy
(1)
Język
polski
(25)
niemiecki
(2)
Odbiorca
Niewidomi
(1)
Prawnicy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Kobieta
(6651)
Język angielski
(3434)
Rodzina
(3383)
Język niemiecki
(3176)
Relacje międzyludzkie
(3094)
Nauki kognitywne
(-)
II wojna światowa (1939-1945)
(2777)
Przyjaźń
(2617)
Płyty gramofonowe
(2615)
Tajemnica
(2257)
Film fabularny
(2183)
Muzyka rozrywkowa
(2119)
Miłość
(2118)
Żydzi
(2040)
Literatura polska
(2011)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1997)
Śledztwo i dochodzenie
(1983)
Powieść polska
(1943)
Życie codzienne
(1911)
Pisarze polscy
(1878)
Zabójstwo
(1877)
Dzieci
(1736)
Muzyka rozrywkowa polska
(1715)
Polacy za granicą
(1592)
Mężczyzna
(1561)
Kościoły i kaplice
(1492)
Wojsko
(1456)
Kultura
(1438)
Język polski
(1356)
Filozofia
(1330)
Zamki i pałace
(1283)
Politycy
(1279)
Tematy i motywy
(1270)
Historia
(1262)
Policjanci
(1257)
Powieść amerykańska - 20 w.
(1246)
Polityka
(1235)
Podróże
(1230)
Dziewczęta
(1188)
Nastolatki
(1129)
Małżeństwo
(1102)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1091)
Władcy
(1077)
Magia
(1064)
Powieść angielska
(1062)
Zwierzęta
(1061)
Sztuka
(1056)
Uczucia
(1052)
Literatura
(1049)
Jazz
(1026)
Dramat filmowy
(1017)
Trudne sytuacje życiowe
(1005)
Film amerykański
(995)
Literatura niemiecka
(977)
Rodzeństwo
(976)
Język angielski - podręcznik
(965)
Dziennikarze
(947)
PRL
(919)
Polityka międzynarodowa
(919)
Powieść amerykańska
(910)
Powieść angielska - 20 w.
(889)
Kościół katolicki
(877)
Poezja polska - 20 w.
(864)
Wielkanoc
(864)
Holokaust
(854)
Muzyka polska
(853)
Rock
(853)
Sekrety rodzinne
(852)
Społeczeństwo
(849)
Powieść francuska
(832)
Sztuka polska
(816)
Ludzie a zwierzęta
(787)
Osoby zaginione
(782)
Duchowieństwo katolickie
(773)
Młodzież
(770)
Arystokracja
(762)
Boże Narodzenie
(759)
Śmierć
(740)
Przestępczość zorganizowana
(720)
Wojna
(712)
Relacja romantyczna
(708)
Gramatyka
(704)
Matki i córki
(698)
Teatr polski
(696)
Pisarze
(690)
Chłopcy
(681)
Poszukiwania zaginionych
(678)
Język francuski
(677)
Literatura austriacka
(665)
I wojna światowa (1914-1918)
(662)
Nauka
(662)
Samorealizacja
(658)
Obyczaje i zwyczaje
(655)
Polacy
(642)
Miasta
(639)
Budownictwo miejskie
(637)
Film obyczajowy
(631)
Psy
(624)
Wybory życiowe
(620)
Świadomość społeczna
(614)
Uprowadzenie
(613)
Temat: dzieło
Dwoje ludzi
(1)
Temat: czas
2001-
(6)
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Gościęcin (woj. opolskie, pow. kędzierzyńsko-kozielski, gm. Pawłowiczki)
(1)
Górny Śląsk
(1)
Księstwo cieszyńskie (1290-1918)
(1)
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(17)
Monografia
(3)
Esej
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Raport z badań
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(13)
Filozofia i etyka
(11)
Historia
(7)
Biologia
(5)
Edukacja i pedagogika
(5)
Literaturoznawstwo
(5)
Językoznawstwo
(4)
Religia i duchowość
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Fizyka i astronomia
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
28 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bóg : ludzka historia religii / Reza Aslan ; tłumaczenie Tomasz Sikora. - Wydanie I. - Kraków : Znak, 2021. - 316 stron : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 177-202. Indeks.
Bóg jest naszą ideą i od nas zależy, czy okaże się dobra. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć, skąd wzięły się religie i do czego ludzie wykorzystują Boga. W Bogu od zawsze szukamy tego, czego nam brakuje: miłości, sprawiedliwości i pocieszenia. Ale przypisujemy mu także to, czego sami nie potrafimy kontrolować: gniew, chciwość i zazdrość. Stworzyliśmy Boga na nasze podobieństwo i dlatego ta sama religia stanowi dla jednych ludzi źródło pokoju, a dla innych wezwanie do stosowania przemocy. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć, skąd wzięły się religie i do czego ludzie wykorzystują Boga.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369953 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 547-[550].
Długo oczekiwane wznowienie popularnego poradnika adresowanego do wszystkich par małżeńskich, które pragną swój związek oprzeć na trwałych fundamentach. Profesor Aaron Beck, światowej sławy autorytet w dziedzinie nauk psychologicznych, przekazuje proste i praktyczne rady, jak opanować umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów i nieporozumień małżeńskich, które mogą z czasem zniszczyć nie tylko miłość, ale nawet sam związek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364596 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Onepress)
Bibliografia, netografia na stronach 455-482. Indeks.
Superinteligencja. Czy cyfrowe umysły zagrażają człowiekowi? Ludzki mózg to dzieło idealne, najdoskonalszy twór w przyrodzie. Jego dominacją zachwiał komputer Deep Blue, który w 1997 roku pokonał w szachy mistrza świata, Garriego Kasparowa. Od tego czasu sztuczna inteligencja jest na ścieżce intensywnego rozwoju. Czy dominacja superinteligencji nad człowiekiem jest realną perspektywą naszej przyszłości? Czy ta przewaga skończy się kresem naszego gatunku?
Niniejsza książka jest odważną i oryginalną próbą znalezienia odpowiedzi na te pytania. Możliwe kierunki rozwoju technologii cyfrowej i jego konsekwencje są trudne do przewidzenia, a rozstrzygnięcie związanych z tym kwestii jest prawdziwym intelektualnym wyzwaniem. Niemniej z niektórych szans i zagrożeń powinniśmy wszyscy sobie zdawać sprawę. Nick Bostrom, wybitny badacz sztucznej inteligencji i transhumanizmu, stara się jasno i klarownie przedstawić przyszłe konsekwencje coraz większego udziału maszyn w naszym życiu, opisuje możliwe komplikacje i strategie rozwiązania ewentualnych problemów. Lektura tej książki jest niesamowitą podróżą na krańce istoty człowieczeństwa, wyprawą do przyszłości inteligentnego życia i prawdziwie fascynującym doświadczeniem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340814 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 185-190.
Trzech filozofów. Trzy perspektywy. Jedno pojęcie.
Czym jest rozumienie? Mało jest w filozofii pytań równie doniosłych, a równocześnie wymykających się jednoznacznej odpowiedzi. Takie pytania są wymagające: zmuszają do intelektualnej pokory i ciągłego ponawiania myślowego wysiłku. Ale równocześnie narzucają się nam z wielką siłą, domagając się rozwiązania.
W "Sporze o rozumienie" Czytelnik znajdzie próbę spojrzenia na rozumienie z trzech różnych perspektyw: filozofii inspirowanej matematyką i fizyką, filozofii uprawianej w kontekście nauk kognitywnych oraz filozofii zakorzenionej w tradycji fenomenologicznej i hermeneutycznej. Autorzy są przekonani, że „zrozumieć rozumienie“, albo przynajmniej przybliżyć się do tego celu, można tylko wtedy, gdy uwzględni się różne punkty widzenia.
Zapraszają Czytelnika do dialogu wokół jednej z najbardziej doniosłych zagadek filozoficznych. Nawet jeśli zagadki tej nie da się w pełni rozwikłać, to być może dzięki lekturze tej książki da się ją nieco lepiej zrozumieć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357062 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bramy Nauki)
Na okł.: Co łączy matematykę, metafory i ewolucję?
Bibliogr. s. 253-268. Indeksy.
Współfinansowanie: Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych.
Autorzy przedstawiają najnowsze ustalenia nauk neurokognitywnych i ewolucyjnych, w odniesieniu do natury matematyki. Pokazują, że ewolucję zdolności matematycznych wyjaśnić można odwołując się nie tylko do wrodzonych umiejętności protomatematycznych, ale także do roli ewolucji kulturowej. Pytają także, czy współczesne teorie neurobiologiczne stanowią, jak się czasem sądzi, wyzwanie dla tradycyjnych koncepcji matematyki, w szczególności zaś dla platonizmu matematycznego. Autorzy rozważają także, skąd wzięła się - jak nazywa ją Eugene Wigner - niepojęta skuteczność matematyki w naukach przyrodniczych. To pierwsza w literaturze polskiej pozycja, która zdaje relację z najnowszych ustaleń neurobiologii i psychologii odnośnie do zdolności matematycznych, a przy tym dostarcza pogłębionej, filozoficznej refleksji w odpowiedzi na pytanie, czy da się wyjaśnić naturę matematyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 328483 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Umysł prawniczy / Bartosz Brożek. - Wydanie I (dodruk). - Kraków : Copernicus Center Press, 2018. - 274, [6] stron : ilustracje ; 22 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 257-268. Indeks.
Jak myśli prawnik? Czy istnieje intuicja prawnicza? Czy prawnik potrzebuje wyobraźni? Dlaczego prawo jest abstrakcyjne?
Myślenie prawnicze od wieków stanowi wyzwanie dla teoretyków prawa i filozofów. Nie sposób się temu dziwić, zważywszy na rolę, jaką prawo odgrywa w organizowaniu życia społecznego i jako gwarant naszych wolności. Na czym jednak polega myślenie w prawie? Czym różni się od rozumowań, które przeprowadzamy w innych dziedzinach refleksji i w życiu codziennym? Jakie są jego granice? Czy prawnikowi „wolno mniej“ niż matematykowi czy biologowi? Kiedy decyzje prawne uznać możemy za uzasadnione?
W "Umyśle prawniczym" Bartosz Brożek próbuje odpowiedzieć na te i inne pytania. Posiłkując się analizami filozoficznymi i najnowszymi ustaleniami nauk kognitywnych przekonuje, że myślenie w prawie polega na ścisłym współdziałaniu trzech narzędzi poznawczych: intuicji, wyobraźni i języka. Ta nowatorska koncepcja prowadzi do ważnych pytań o granice interpretacji prawa, racjonalność w prawie i cele edukacji prawniczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357063 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Duże Litery)
Na okładce: Dlaczego dzień może być krótszy niż godzina, a minuta dłuższa od dnia.
Bibliografia, netografia na stronach 445-491.
Twój mózg nieustannie mierzy czas. Kiedy rozmawiasz, precyzyjnie określa długość trwania każdej sylaby, a także dźwięków, gdy słuchasz muzyki, wie ile trwa doba, a nawet miesiąc. Mózg to wspaniały zegar! Jak ludzki mózg mierzy czas? Jak robią to mózgi zwierząt? I czym w ogóle jest czas: obiektywną wielkością fizyczną, czy może tylko wytworem mózgu? W swojej książce "Mózg, władca czasu", Dean Buonomano poszukuje odpowiedzi na te niezwykle ważne pytania - odpowiedzi, od których zależy więcej, niż myślisz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355495 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Noam Chomsky znany jest jako twórca nowoczesnej lingwistyki, współtwórca kognitywistyki i działacz polityczny, ceniony krytyk i komentator współczesnego świata. Niniejsza książka to zbiór wykładów, stanowiących przegląd dorobku filozoficznego autora z ostatnich pięćdziesięciu lat. Prostym, precyzyjnym i nieakademickim językiem Chomsky opowiada o półwieczu studiów nad językiem, o związkach języka z myślą i o tego związku biologicznym podłożu. Zastanawia się nad zakresem i ograniczeniami ludzkich zdolności poznawczych, odnosząc się do historii nauki, refleksji filozoficznej i obecnego stanu wiedzy. Język i umysł to punkt wyjścia do rozważań nad społeczeństwem i polityką, a książka jest obroną stanowiska, określanego przez autora jako "libertariański socjalizm", u którego podstaw leżą m.in. idee anarchizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349576 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Jagiellońskie Monografie Religioznawcze)
Na okładce: Mity.
Bibliografia na stronach 415-443. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filozoficzny (Uniwersytet Jagielloński)
Główna teza tej książki głosi, że mit jest naturalną pochodną ewolucyjnie ukształtowanych sposobów działania ludzkiego umysłu. Chodzi przy tym o naturalność rozumianą nie jako coś wyćwiczonego, lecz odruchowego, związanego z predyspozycjami. Rzecz zatem w tym, że nawet współcześnie, gdy właściwie cały system sformalizowanej edukacji jest jednym wielkim treningiem w myśleniu na sposób niemityczny, jeśli tylko możemy sobie na to pozwolić, bo okoliczności nie zmuszają nas do korzystania z form myślenia wyrastających poza mit, w sposób naturalny wracamy właśnie do mitu. W pewnym sensie jesteśmy zatem niczym te czteroletnie dzieci, które – jeśli nikt nie stoi im nad głową – natychmiast zaczynają skakać i pchać palce, gdzie nie trzeba. Albo niczym Bruno z przywołanego dzieła Lewisa Carrolla – nawet mając do dyspozycji wyjaśnienia naukowe, wolimy słuchać o Świni i Akordeonie. Niniejsza książka przedstawia pewien model wyjaśniający, dlaczego tak się dzieje, pokazując, jakie elementy mentalnej architektury sprawiają, że mit jest naturalnym trybem ludzkiego myślenia o świecie, a także jak procesy ewolucyjne doprowadziły do ich powstania. Ze „Wstępu”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 372056 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 559-586. Indeks.
Dostępne także jako e-book.
Jeden z najwybitniejszych współczesnych filozofów przedstawia nową koncepcję początków świadomego umysłu. Z jakiej przyczyny istnieją umysły? I jak to możliwe, że umysły mogą zadawać to pytanie i na nie odpowiadać?
"Do zrozumienia naszych świadomych umysłów wiedzie kręta ścieżka, prowadząca przez dżunglę nauki i filozofii, począwszy od początkowego, podstawowego założenia, że ludzie są obiektami fizycznymi, posłusznymi prawom fizyki. Ścieżka jest najeżona trudnościami, zarówno empirycznymi, jak i konceptualnymi, a wielu ekspertów spiera się gorąco, jak radzić sobie z tymi problemami. Ponad pięćdziesiąt lat przedzierałem się przez te gąszcze i bagniska. Znalazłem ścieżkę, która prowadzi nas do zadowalającej i dającej zadowolenie koncepcji, jak magia umysłu urzeczywistnia się bez żadnej magii, ale ścieżka ta nie jest ani prosta, ani łatwa. Nie jest to jedyna proponowana droga, ale chcę pokazać, że jest na razie najlepsza i najbardziej obiecująca." (Daniel C. Dennett)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346760 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mózg i jego umysły / redaktorzy Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter. - Wydanie I. - Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, copyright 2006. - 414 stron : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
(Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu ; 2)
Bibliografia przy pracach.
Coraz więcej wiemy o mózgu, coraz lepiej rozumiemy działanie umysłu. Mózg jest obiektem badań neuronauki, umysł - kognitywistyki. Obydwie skazane są na współpracę. Kognitywistyce bez wsparcia neuronauki grozi uwiąd, neuronauce bez kognitywistyki - wyjałowienie. Jesteśmy jednak na początku drogi, a nie na końcu. Nie rozumiemy, jak jeden, niezwykle skomplikowany i zróżnicowany, mózg ma się do złożonego i wielopostaciowego umysłu, nie potrafimy też powiązać anatomii mózgu z architektoniką umysłu. Nie wiemy nawet, czy jednemu mózgowi rzeczywiście odpowiada jeden umysł.
Niniejszy tom zawiera kognitywistyczne, psychologiczne i filozoficzne prace dotyczące rozmaitych postaci umysłów i sposobów ich działania. Omawiane w nich przejawy funkcjonowania umysłu są tak bogate i różnorodne, że powstaje obraz wielu umysłów nadbudowanych nad jednym mózgiem. W tomie znajdują się m.in. artykuły o tym, jak umysły percypujące, a także te zdolne do komunikacji usprawniają funkcjonowanie organizmu w otoczeniu. Osobny dział tworzą teksty o wybranych współczesnych koncepcjach umysłów. Wyodrębniono też blok tekstów odnoszących się do neuroestetyki. Zamieszczone w nim prace pokazują, co neuronauka wsparta kognitywistyką ma do powiedzenia o doświadczeniu estetycznym, a także o związku między postacią dzieła sztuki a neuronalnymi prawidłowościami jego odbioru.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354687, 296040 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Studientexte Basiscurriculum Berufs- und Wirtschaftspädagogik ; 6)
Dieser Studientext gibt den Leserinnen und Lesern einen Überblick darüber, wie Lernen erklärt und gefördert werden kann. Es wurden Theorien ausgewählt, die für die berufliche Bildung von Interesse sind. Ausgehend vom Lernbegriff sowie behavioristischen, kognitivistischen und konstruktivistischen Grundauffassungen von Lernen werden folgende Theorien dargestellt: - Klassische und operante Konditionierung - Bedeutungsvolles verbales Lernen - Entdeckendes Lernen - Multimediales Lernen - Situiertes Lernen - Expertiseentwicklung Pointierte Zusammenfassungen und weiterführende Literaturhinweise schließen das jeweilige Kapitel ab. Übungsaufgaben regen eine Selbstüberprüfung des Verständnisses an und ermöglichen einen vertieften Zugang zur jeweiligen Theorie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Michael S. Gazzaniga, jeden z pionierów interdyscyplinarnego spojrzenia na ludzki umysł, opowiada historię swojego pełnego pasji i przedsiębiorczości życia w świecie nauki oraz o swojej kilkudziesięcioletniej drodze ku zrozumieniu tego, w jaki sposób półkule naszego mózgu komunikują swoje odrębne zamiary. Gazzaniga fascynująco opowiada o historii swoich odkryć, począwszy od czasu, gdy był ambitnym studentem, poprzez poukładane życie na dalszych szczeblach studiów w Kalifornii, aż do pierwszych badań przeprowadzonych w swoim własnym laboratorium. W ujmujący a zarazem przystępny sposób portretuje nie tylko prace związane z badaniami nad rozszczepionym mózgiem, lecz także swoich „towarzyszy broni” - licznych pacjentów, członków rodziny, przyjaciół oraz wybitnych badaczy różnych dyscyplin, którzy towarzyszyli mu w tej szalonej przygodzie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351630 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 295-303. Indeks.
Dlaczego rozumiemy komiksy? Co pozwala nam na dwuwymiarowych rysunkach dostrzec trójwymiarowe obiekty, ruch, emocje, trwanie, a nawet dźwięki? W jaki sposób spajamy te wszystkie elementy w jedną fabułę i co właściwie sprawia, że czynność ta potrafi być tak piekielnie przyjemna i angażująca? Odpowiedź kryje się w najbardziej skomplikowanej i fascynującej spośród wszystkich znanych nam maszyn - ludzkim mózgu (tak przynajmniej twierdzi on sam). Każda lektura komiksu stanowi nieuświadomiony popis naszych zdolności poznawczych - Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu odkrywa odpowiedzialne za nią mechanizmy (także te kulturowe i społeczne), opisuje je i sprawdza, w jaki sposób mogą one wpływać na nasze interpretacje i samo doświadczenie obrazkowych narracji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ilustracja na okładce autorstwa Iwony Chmielewskiej z książki "Dwoje ludzi".
Bibliografia, netografia na stronach 169-173.
Gdyby można było zamknąć przesłanie tej książki w jednej myśli, zapewne brzmiałaby ona tak, że od dzieci możemy się niezwykle wiele nauczyć. Formy dziecięcego sposobu myślenia są bowiem niejako laboratoryjnym środowiskiem dla metod konceptualizacji naszego doświadczenia, które w dużym stopniu jest odizolowane od całego bagażu skonwencjonalizowanych, kulturowo-symbolicznych form myślenia, nieświadomie wpływających na nasz proces mentalny. Wierzymy, że możliwość przyjrzenia się procesowi myślenia w warunkach in vitro - w znacznym ograniczeniu oddziaływania językowego konwenansu - może przyczynić się do […] uchwycenia umysłu ludzkiego w czystszej postaci, dając nam tym samym pełniejszy wgląd w to, kim właściwie jesteśmy jako ludzie. (Ze Wstępu)
Publikacja pozwala nie tylko lepiej zrozumieć sposób postrzegania świata przez dzieci, lecz także stanowi bardzo dobrą ilustrację tezy o wszechobecności metafor w myśleniu codziennym. Jej podstawowym celem było jednak stworzenie przestrzeni teoretycznej dla działań w zakresie krytycznej rewizji założeń obecnie dominującego systemu edukacji. Ideałem autorów jest bowiem edukacja holistyczna, łącząca zdolność myślenia logiczno-abstrakcyjnego z inteligencją emocjonalną, kreatywnością, wrażliwością społeczną i estetyczną. Ich praca ma być impulsem do refleksji nad potrzebą poszerzenia przestrzeni semantycznej w dyskursie edukacyjnym. Książka rzeczywiście inspiruje do namysłu nad celami i metodami edukacji. Dodatkowo, w wymiarze czysto praktycznym, może stanowić zbiór wskazówek pozwalających wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia prowadzone przez nauczycieli czy edukatorów. (Dr hab. Leszek Kleszcz, prof. UWr)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382818 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Refleksje kryminologa o wartości życia / Brunon Hołyst. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : PWN, copyright 2020. - 821 stron ; 24 cm.
(Życie przeciwko śmierci ; t. 4)
Tomy 1-3 pod odmiennym tytułem wydawnictwa tomowego: "Przeciwko życiu".
Bibliografia na stronach 783-821.
Publikacja zawiera m.in. analizę postępów w zakresie nauk medycznych służących idei życia. Autor zwraca uwagę na istotne problemy psychologiczne i socjologiczne w życiu człowieka oraz na współczesne osiągnięcia nauki, które wpływają na przedłużenie życia. Ważną część tej pozycji wydawniczej stanowią aktualne kwestie ekologiczne w wymiarze globalnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359880 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Science)
Na okładce: Uproszczona instrukcja obsługi najbardziej skomplikowanej maszyny świata.
Bibliografia na stronach 309-310.
Czy wiesz, że w swojej głowie masz "urządzenie", które w każdej sekundzie może wykonywać do 38 milionów operacji i że właśnie dzięki niemu podejmujesz nawet 35 tysięcy decyzji dziennie? Zdajesz sobie sprawę, że i po pięćdziesiątce możesz nauczyć się japońskiego, jeśli tylko przyjdzie ci ochota? Masz świadomość, że kiedy czegoś doświadczasz, tak naprawdę to przewidujesz, bo twój mózg w prognozowaniu zdarzeń jest lepszy niż pogodynka? Te i wiele innych informacji znajdziesz w wyjątkowej książce, która stała się bestsellerem we Włoszech, a prawa do jej zakupu zapewniły sobie liczne kraje na całym świecie. Oto pierwsza przyjazna instrukcja stworzona specjalnie dla użytkownika maszyny zainstalowanej w ludzkiej głowie. Czas więc przejąć stery nad urządzeniem o potężnej mocy, które dotychczas eksploatowałeś na czuja.
Czytając tę pełną informacji, a przy tym niezwykle dowcipną książkę o mózgu, poznasz: specyfikację techniczną systemu i jego sposób działania, a także częste problemy związane z użytkowaniem (synestezja, fałszywe wspomnienia, uzależnienia), wreszcie zyskasz też wiedzę na temat awarii, którym podlega czasem maszyna (autyzm, depresja, schizofrenia, neurodegeneracja). Dowiesz się również, na czym polega różnica między modelami K i M, jakie zasilanie najlepiej stosować i jakie rozszerzenia (neurotechnologie, sztuczna inteligencja) pozostają wciąż do wyboru.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355987 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The extended mind : the power of thinking outside the brain. Na okładce podtytuł: myśl ciałem, przestrzenią i innymi ludźmi.
Często się mówi, że najlepsze pomysły powstają pod prysznicem. Ta książka naukowo dowodzi, że ma to głęboki sens! Dlaczego po godzinach nauki niczego nie pamiętamy, głowiąc się nad ważnym projektem nie możemy wykrzesać z siebie odrobiny kreatywności, a do tego ciągle nie udaje nam się skupić? Odpowiedź jest prosta, choć nieoczywista – bo usiłujemy myśleć tylko mózgiem, którego możliwości są ograniczone. Tymczasem nie tylko dzieła znanych filozofów, ale i liczne badania z dziedzin biologii, psychologii i kognitywistyki dowodzą, że należy sięgnąć poza mózg i myśleć: • zmysłami, • ruchem, • gestami, • przestrzenią, • architekturą, • współpracownikami, • grupami. Jak to możliwe? W jaki sposób ciało, otoczenie i inni ludzie uczestniczą w twoich procesach myślowych i jakie otwiera to przed tobą możliwości? Sięgnij po Jak myśleć, nie używając mózgu, aby się o tym przekonać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384605 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej