Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(126)
Forma i typ
Książki
(124)
Publikacje naukowe
(93)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poezja
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Proza
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(110)
nieokreślona
(10)
tylko na miejscu
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(112)
Biblioteka Austriacka
(4)
Biblioteka Obcojęzyczna
(1)
Czytelnia BG
(4)
Dział Informacji
(1)
Biblioteka Muzyczna
(2)
Autor
Hendrykowski Marek (1948- )
(3)
Bednarczuk Arkadiusz (1969- )
(2)
Charchalis Wojciech (1970- )
(2)
Gawarecka Anna
(2)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(2)
Gulczyńska Anna
(2)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(2)
Krawiecka Ewa
(2)
Matysiak-Błaszczyk Agata
(2)
Melosik Zbyszko (1956- )
(2)
Miazek-Męczyńska Monika
(2)
Mikołajczak Aleksander Wojciech (1957- )
(2)
Nowakowski Jacek (1968- )
(2)
Piorunek Magdalena
(2)
Segiet Katarzyna
(2)
Szulc Magdalena (socjolog)
(2)
Słupska Kamila
(2)
Wesołowska Elżbieta (1953- )
(2)
Wąsowska Ewa
(2)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(2)
Abdalla Michael (1952- )
(1)
Azoulai Juliette (1983- )
(1)
Baer Magdalena
(1)
Bakiera Lucyna
(1)
Balcerzan Edward (1937- )
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Bardach Juliusz (1914-2010)
(1)
Baum Ewa (medycyna)
(1)
Bednarek Magdalena (1984- )
(1)
Bloch Natalia
(1)
Borowczyk Jerzy (1968- )
(1)
Boroń Aleksandra
(1)
Brenk Mikołaj
(1)
Bryce James Bryce (1838-1922)
(1)
Buchnat Marzena
(1)
Burszta Wojciech J. (1957-2021)
(1)
Choiński Adam (1951- )
(1)
Chojecka Jana
(1)
Christine de Pisan (ok. 1364-ok. 1430)
(1)
Christoph Monika
(1)
Chrząstowska Małgorzata (1966- )
(1)
Cofta Szczepan (1964- )
(1)
Cybal-Michalska Agnieszka (1973- )
(1)
Cywińska Małgorzata (1958- )
(1)
Czekalski Stanisław (historyk sztuki)
(1)
Denka Andrzej
(1)
Dolata Dorota Anna
(1)
Domiter Marcin
(1)
Drozdowicz Zbigniew (1948- )
(1)
Dymczyk Rafał
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Dziubata-Smykowska Karolina
(1)
Fabiś Piotr
(1)
Fieguth Rolf (1941- )
(1)
Fiłonowicz Adrianna
(1)
Frankowska Violetta
(1)
Fukuzawa Yukichi (1835-1901)
(1)
Gajda Krzysztof (1972- )
(1)
Gajewska Elżbieta (filolog)
(1)
Garda Małgorzata
(1)
Gerecka-Żołyńska Anna (1969- )
(1)
Godek Lidia
(1)
Gregori i Gomis Alfons
(1)
Grzegorczyk Anna
(1)
Grzywacz Małgorzata (1962- )
(1)
Grądziel-Wójcik Joanna (1971- )
(1)
Gulczyńska Justyna (pedagog)
(1)
Gumper Małgorzata
(1)
Głębocki Bohdan
(1)
Hamerski Wojciech (1979- )
(1)
Hauser Przemysław (1942- )
(1)
Hendrykowska Małgorzata (1952- )
(1)
Husti-Laboye Carmen (1980- )
(1)
Iwanicka Agnieszka
(1)
Jabłoński Sławomir (1972- )
(1)
Jacyna-Onyszkiewicz Zbigniew (1944- )
(1)
Janachowska-Budych Marta
(1)
Jarnecki Michał (1960- )
(1)
Jeszke Jaromir (1954- )
(1)
Juńczyk Tomasz
(1)
Jęcz Jadwiga (1988- )
(1)
Kacprzak Alicja
(1)
Kanclerz Bożena
(1)
Kaniewska Bogumiła
(1)
Karasińska Marta
(1)
Karaszewska Hanna (pedagog)
(1)
Karaśkiewicz Małgorzata
(1)
Kaszyński Stefan H. (1941- )
(1)
Kic-Drgas Joanna
(1)
Kiepuszewski Łukasz
(1)
Klichowski Michał
(1)
Kozyr-Kowalski Stanisław (1936-2004)
(1)
Kołaczkowski Bartosz
(1)
Krajewski Marek (1969- )
(1)
Kraskowska Ewa (1954- )
(1)
Krauze-Sikorska Hanna
(1)
Krawczak Michał
(1)
Krzyżaniak Wojciech
(1)
Kwiatkowska Agnieszka (filolog)
(1)
Kwiatkowska-Ratajczak Maria (1956- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(76)
2010 - 2019
(32)
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(94)
1901-2000
(6)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1401-1500
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(124)
Australia
(1)
Język
polski
(118)
niemiecki
(3)
Odbiorca
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Urzędnicy
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura francuska
(1)
Literatura łacińska
(1)
Temat
Tematy i motywy
(22)
Literatura polska
(10)
Wpływ i recepcja
(9)
Kształcenie
(7)
Kobieta
(6)
Kultura
(5)
Dzieci
(4)
Język polski
(4)
Literatura francuska
(4)
Uczniowie
(4)
Epidemie
(3)
Literatura
(3)
Literatura angielska
(3)
Literatura austriacka
(3)
Metodologia
(3)
Nauki przyrodnicze
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Podróże
(3)
Rynek pracy
(3)
Science fiction
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Adaptacja filmowa
(2)
Analiza i interpretacja
(2)
Antropologia społeczna
(2)
Bajki i baśnie
(2)
COVID-19
(2)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dzieciństwo
(2)
Fantastyka
(2)
Feminizm
(2)
Film
(2)
Film amerykański
(2)
Film polski
(2)
Folklor
(2)
Gender
(2)
Gimnazja
(2)
Historia sztuki
(2)
Internet
(2)
Język niemiecki
(2)
Komparatystyka
(2)
Kosmologia
(2)
Literatura amerykańska
(2)
Literatura chorwacka
(2)
Literatura kobieca
(2)
Literatura rosyjska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Macierzyństwo
(2)
Moda
(2)
Nacjonalizm
(2)
Nastolatki
(2)
Natura
(2)
Nauczanie
(2)
Nauki humanistyczne
(2)
Odpowiedzialność
(2)
Opieka nad dziećmi
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Pisarze austriaccy
(2)
Powstanie wielkopolskie (1918-1919)
(2)
Praca
(2)
Pracownicy naukowi
(2)
Problemy społeczne
(2)
Proza
(2)
Przyroda
(2)
Publicystyka
(2)
Rozwój psychiczny
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Seksualność
(2)
Socjologia
(2)
Spostrzeganie
(2)
Społeczeństwo obywatelskie
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Tolkien, J. R. R. (1892-1973)
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Tożsamość zawodowa
(2)
Uczeni
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Żydzi
(2)
"Video Kontakt"
(1)
Abramović, Marina (1946- )
(1)
Agresywność
(1)
Aksjologia
(1)
Aksjologia lingwistyczna
(1)
Aktywizm społeczny
(1)
Alkoholizm w rodzinie
(1)
Antysemityzm
(1)
Artyści serbscy
(1)
Asertywność
(1)
Astrologia
(1)
Astronomia
(1)
Asyryjczycy (lud współczesny)
(1)
Audi e-tron Grand Tour
(1)
Awans społeczny
(1)
Badania etnologiczne
(1)
Badania jakościowe
(1)
Bal, Mieke (1946- )
(1)
Temat: dzieło
A.I.: Artificial Intelligence (film)
(1)
Cité des dames
(1)
Iter Romanum
(1)
Livro do desassossego por Bernardo Soares
(1)
O religii poczciwych ludzi
(1)
Thomas l'obscur
(1)
Voyage dans la lune (film)
(1)
Völsunga saga
(1)
Wesele biskupiańskie (widowisko)
(1)
Wesele przyprostyńskie (widowisko)
(1)
Wesele szamotulskie (widowisko)
(1)
Temat: czas
2001-
(58)
1901-2000
(50)
1801-1900
(21)
1945-1989
(14)
1989-2000
(13)
1701-1800
(10)
1918-1939
(10)
1601-1700
(7)
1939-1945
(6)
1501-1600
(5)
1401-1500
(3)
1914-1918
(3)
1901-1914
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1901-
(1)
1989-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(25)
Niemcy
(4)
Świat
(3)
Jugosławia
(2)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(2)
Afryka
(1)
Australia
(1)
Austria
(1)
Azja
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Goli otok (Chorwacja ; wyspa)
(1)
Hiszpania
(1)
Indie
(1)
Irak
(1)
Iran
(1)
Japonia
(1)
Jeziora Plitwickie (Chorwacja)
(1)
Katalonia (Hiszpania ; wspólnota autonomiczna)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Prusy
(1)
RFN
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Trójjedyne Królestwo Chorwacji, Slawonii i Dalmacji (1868-1918)
(1)
Turcja (część wschodnia)
(1)
Ukraina
(1)
Wielkopolska
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Włochy
(1)
Włochy (część północna)
(1)
Gatunek
Monografia
(32)
Opracowanie
(32)
Praca zbiorowa
(27)
Materiały konferencyjne
(8)
Raport z badań
(8)
Antologia
(4)
Esej
(4)
Edycja krytyczna
(3)
Podręcznik
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Biografia
(1)
Elegia
(1)
Felieton
(1)
Katalog zabytków
(1)
Księga abstraktów
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
List otwarty
(1)
Listy
(1)
Miscellanea
(1)
Przysłowia
(1)
Publicystyka
(1)
Recenzja literacka
(1)
Relacja z podróży
(1)
Romans alegoryczny
(1)
Słownik tematyczny
(1)
Wiersze
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(32)
Historia
(31)
Edukacja i pedagogika
(25)
Socjologia i społeczeństwo
(25)
Kultura i sztuka
(24)
Etnologia i antropologia kulturowa
(12)
Psychologia
(10)
Językoznawstwo
(6)
Nauka i badania
(6)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Filozofia i etyka
(3)
Geografia i nauki o Ziemi
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Religia i duchowość
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Matematyka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
126 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Filologia Romańska / Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8187 ; nr 77)
(Słowa i Miejsca)
Finansowanie: Wydział Neofilologii (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Instytut Filologii Romańskiej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie całości w języku angielskim.
Twórczość pisarska Jorge Luisa Borgesa (1899–1986) stanowi jeden z kamieni milowych dwudziestowiecznej literatury. Tropami wyznaczonymi przez estetyczne eksperymenty pisarza podążało w minionym wieku na własny sposób liczne grono najbardziej wpływowych twórców. Niełatwo jednak uchwycić dyskursywnie pierwiastek twórczej osobności i osobliwości autora Fikcji.
Niniejsza książka – jedno z nielicznych opracowań krytycznoliterackich w języku polskim – zbiera bieżące próby wielostronnego spojrzenia na współczesną nośność pisarstwa Borgesa i zbliżenia się z różnych perspektyw do uwidaczniającego się w niej literackiego novum.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364248 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 325)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Problematyka zawarta w niniejszej publikacji została usytuowana w przestrzeni wielowymiarowej i bardzo zróżnicowanej. Perspektywy i uwarunkowania społeczno-edukacyjnego potencjału szkoły oraz nieustannie transformującego się rynku pracy zostały ujęte w kilka kluczowych obszarów analizy, to znaczy: ucznia, nauczyciela, szkoły, systemu wsparcia pedagogicznego, rynku pracy oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego. Autorzy tekstów zawartych w niniejszym opracowaniu podejmują ważne zagadnienia z perspektywy teoretycznej i badawczej oraz poszukują odpowiadających im implikacji w zakresie specyfiki funkcjonowania współczesnej szkoły i jej powiązań z rynkiem pracy. Autorzy ukazują różne perspektywy niekiedy tych samych zagadnień i problemów, niejako toczą ze sobą dyskusję. Czytelnik dzięki temu także może się do niej włączyć i formułować własne tezy i uogólnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366200 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Polska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8179 ; nr 239)
Materiały z III Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej "Romantyzm polski i romantyzmy europejskie: Romantyczna fantastyka", 16-17 listopada, 2020 r., Poznań.
Indeks.
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy referatach.
Książka poświęcona jest szeroko rozumianej kategorii fantastyki, która w epoce romantyzmu otwierała zróżnicowane możliwości ekspresji nowych idei wobec narastającego kryzysu zaufania do rozumowego poznania rzeczywistości. Kategoria wielozakresowa, różnorodna i transgresyjna zachęca do ujęć interdyscyplinarnych i komparatystycznych prowadzonych w rozmaitych kluczach metodologicznych. Książka poddaje również refleksji żywotność romantycznych wzorców fantastyki w wybranych obszarach współczesnej kultury popularnej. Autorzy poszczególnych studiów zamieszczonych w tomie badają artystyczne ekspresje i filozoficzne koneksje fantastyki od późnego oświecenia (Rękopis znaleziony w Saragossie Jana Potockiego) do literatury najnowszej (proza Jacka Dukaja), w literaturze polskiej (J.M. Ossoliński, J. Słowacki, C. Norwid, J. Barszczewski, R. Berwiński, J. Dzierzkowski, H. Rzewuski), niemieckiej (E.T.A. Hoffmann, F.A. Mesmer, B. Strauß, E. Jünger), francuskiej (Ch. Nodier), amerykańskiej (E.A. Poe). Przedmiotem analizy są również tematy i motywy fantastyczne w malarstwie (J. Duda-Gracz), sztuce filmowej (R. Eggers) oraz w fabularyzowanych grach cyfrowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377805 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Short : małe formy filmowe / Marek Hendrykowski. - Wydanie I. - Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2019. - 266, [2] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 29)
Bibliografia na stronie [268].
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Książka powraca do idei sięgającej korzeniami kultury antycznej, mocno dzisiaj zapomnianej, którą jest związek łączący treść i formę. Zależność między sprowadzonym do niezbędnego minimum materiałem językowym w funkcji tworzywa a sposobem jego uformowania stanowi kwintesencję poniższego studium, nieprzypadkowo poświęconego właśnie małym formom filmowym i audiowizualnym. W wielu kulturach sztuka małej formy jest od dawna kultywowana i wysoko ceniona. Nie ulega jednak najmniejszej wątpliwości, że kinematografia wniosła w tę specyficzną sferę twórczości swój znaczący wkład. Wszystko zaczęło się przecież od ruchomego mikroobrazka wyświetlanego w postaci krótkich parudziesięciosekundowych filmików, zaś kino światowe wykreowało z biegiem lat niezwykle cenny, unikatowy zbiór znakomitych dzieł, których wspólną cechę stanowi miniaturowych rozmiarów forma.
W książce mowa jest o przeszłości małych form, które przywołane i twórczo zaadaptowane, wkrótce mogą stać się przyszłością komunikowania i kultury audiowizualnej. Wróżenie z fusów? Niekoniecznie, rozejrzyjmy się uważnie wokół, obserwując to, co nas dzisiaj otacza. Kto zaręczy, że formuła parugodzinnych spektakli kinowych kiedyś się nie wyczerpie, a ludzie zawsze będą chcieli oglądać wielkie produkcje tylko dlatego, że wydano na nie setki milionów dolarów? Być może, przyszłością komunikowania jest mała forma? Jeśli tak, warto dostrzec jej istnienie, spojrzeć na nią z należną uwagą, pozbywając się uprzedzeń, i przyjrzeć się bliżej jej właściwościom już dzisiaj.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355671 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog nagrobków piastowskich / opracowała Aleksandra Losik-Sidorska ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. - Wydanie I. - Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2020. - 136 stron, [44] strony tablic : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Ilustracje na wyklejkach.
Bibliografie przy opisach katalogowych.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Pochodzenie i losy dynastii Piastów stanowią niewątpliwie punkt wyjścia wszelkich badań nad powstaniem i rozwojem średniowiecznego państwa polskiego. Problematyce tej poświęcało swoją uwagę każde pokolenie polskich historyków, częściowo także archeologów i historyków sztuki, zainteresowanie nią nie ustaje również w historiografii współczesnej, która w celu poszerzenia możliwości interpretacyjnych bazy źródeł pisanych sięga po nowe narzędzia badawcze z innych dyscyplin. W badaniach tych kluczowe znaczenie musi mieć jednak opracowanie podstawy źródłowej, dokumentacyjnej, stanowiącej zasadniczy przewodnik dla uczonych z różnych dyscyplin.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 23065 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 329)
Bibliografia na stronach 173-180.
Dla teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, nauczycieli.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia koncentruje się wokół rozważań na temat szczególnej roli nauczycieli- wychowawców, wykraczającej poza stricte dydaktyczne wymagania, na ich relacjach z uczniami, mających na celu wspieranie i pomaganie im w zmaganiu się z sytuacjami stresującymi, trudnymi, w procesach podejmowania decyzji. Działania te wymagają uważności, identyfikacji potrzeb ucznia, w kontekście znajomości jego sytuacji edukacyjnej i życiowej, mobilizacji do podjęcia działań i zastosowania zróżnicowanych strategii pomocowych, przede wszystkim opartych na efektywnej komunikacji z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie niezbędne są też rozbudowane kompetencje społeczne, które nauczyciel-wychowawca może wykorzystać w procesach wspierania uczniów.
Zawarte w monografii wyniki badań (realizowanych w różnych paradygmatach badawczych) pochodzą z wielu rozmaitych ujęć badawczych. Ich wyniki posłużyły do zilustrowania (nie)wspierającej roli wychowawców klas, z uwzględnieniem ich kompetencji społecznych, diagnozowanych z perspektywy uczniowskiej i nauczycielskiej. Zadaniem tej refleksji jest przede wszystkim wskazanie na procesy pomocy i wsparcia adresowanego do uczniów, obecne w przestrzeni szkoły, które kreuje nauczyciel-wychowawca. Publikacja jest adresowana zarówno do teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, jak też do praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, a przede wszystkim samych nauczycieli.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366149 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Polska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8179 ; nr 240)
Na stronie przytytułowej: 60 lat Wydawnictwa Naukowego UAM 1962-2022.
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Monografia jest poświęcona jest inspiracjom astronomicznym w literaturze polskiej. Ich wyrazem jest popularyzacja naukowego obrazu kosmosu oraz zespalanie astronomii z ideową i estetyczną problematyką kolejnych okresów historycznych – od epok dawnych do współczesności. Inspiracje te ujawniają się też w „dyskretnej obecności” astronomii w zróżnicowanych pod względem gatunkowym tekstach artystycznych oraz w szeroko pojętym piśmiennictwie. Różnorodność nawiązań do wiedzy o wszechświecie uwidoczniła się już w czasach staropolskich. Tradycje kosmologii biblijnej i arystotelesowskiej uzgadniano i konfrontowano wówczas z osiągnięciami nowej astronomii. Ciekawość pisarzy budziły rozmiary kosmosu oraz odległości między Ziemią a innymi ciałami niebieskimi. Astrologia, podkreślająca związki między makrokosmosem a mikrokosmosem organizmu człowieka, była dla poetów kanwą dla różnorodnych wariacji na temat „dzieci planet”, budziła zainteresowanie medycyny i skłaniała do ujęć satyrycznych. Kontrapunktem dla odrzucenia astrologii w dobie oświecenia były pochwały astronomii formułowane zgodnie z ideałem nauki właściwym dla tego okresu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377790 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 327)
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
W książce zaakcentowano kwestie obecności i codziennej aktywności człowieka w środowisku. Pedagodzy społeczni w toku własnych eksploracji wskazują na potrzebę promowania działań mobilizujących i uruchamiających różnorodne inicjatywy społeczne w życiu codziennym, wyrażające się przez zachowania twórcze, innowacyjne, podmiotowe, a przede wszystkim dobrowolne. By taka aktywność mogła zaistnieć, muszą być stworzone odpowiednie warunki społeczno-kulturowe, polityczne, w których żyje człowiek, powinny być respektowane wartości ludzkie oraz powinna być podejmowana szeroko pojęta edukacja społeczna, od której zależeć będzie możliwość bycia obecnym, twórczym, uspołecznionym w środowisku życia; gdzie przeplata się tradycja i współczesność, gdzie nie mogą tracić na znaczeniu: wspólnota, tożsamość miejsca, współpraca, zaangażowanie, spotkanie z drugim człowiekiem. Na ten istotny aspekt – ważności aktywnego funkcjonowania jednostki w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy też (bardzo pożądanych) praktycznych działań pedagogiki społecznej – zwrócono szczególną uwagę w prezentowanej monografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369668 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Romańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8187 ; nr 80)
Przyjęta nazwa autora: Carmen Husti-Laboye.
Bibliografia na stronach 157-167.
Część prac w przekładzie z języka francuskiego.
W dziewiętnastym wieku odkrycia naukowców rezonują nie tylko w zamkniętych ścianach laboratoriów i akademii, ale również w przestrzeni literackiej i społecznej. Zmieniają sposób przedstawiania życia i człowieka w literaturze: od tej pory możliwe jest snucie rozważań o prapoczątkach życia, dalekich przodkach ludzi oraz gatunkach, które zastąpią człowieka w toku biologicznej ewolucji. Niniejsza książka ma pomóc przybliżyć polskiemu czytelnikowi te nieoczywiste związki między literaturą i przyrodoznawstwem w dziewiętnastowiecznej Francji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379085 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drzewostan słowiański / redakcja naukowa Magdalena Baer. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. - 344 strony : fotografie, ilustracje, tabele, wykresy ; 25 cm.
(Seria Filologia Słowiańska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1429-7612 ; nr 51)
Materiały z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu: Humanistyka w Przyrodzie - Przyroda w Humanistyce, 15.10.2019.
Bibliografie, netografie przy pracach.
Współfinansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Część prac w języku angielskim, bułgarskim i chorwackim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Tekst chorwacki w alfabecie łacińskim.
Ludzie byli i są zafascynowani drzewami, dawniej uważali je za uosobienie bóstw, wierzyli w ich nadprzyrodzone moce, a lasy będące skupiskami drzew w większej liczbie budziły grozę, ale też dawały pożywienie, schronienie i opał, co wielokrotnie pozwalało przetrwać trudne okresy historyczne lub klimatyczne. Dziś także drzewa i lasy są obecne w świadomości językowej i kulturowej ludzkości. Głównie to właśnie drzewom nadąjemy miano pomników przyrody, ceniąc ich długowieczność i ważność dla danej społeczności. Drewno pozyskiwane z drzew stało się materiałem, który znacznie przyczynił się do rozwoju kultury, np. jako budulec, ale też jako główny składnik papieru z celulozy produkowanego na masową skalę od XIX wieku, co sprawiło, że przechowywanie, przekazywanie i przetwarzanie większych ilości informacji doprowadziło jak w czasach historycznych do ponownego skoku w rozwoju nauki, gospodarki a zwłaszcza kultury w XX wieku, czyniąc je bardziej dostępnymi dla przeciętnego mieszkańca ziemskiego globu. Słowianie na przestrzeni wieków szczególnie blisko byli związani z przyrodą, więc obecność motywów powiązanych z drzewami i lasem w językach, literaturach i kulturach narodów słowiańskich jest silnie zaakcentowana. Drzewostan słowiański jako tytuł jest tutaj rozumiany w dwojaki sposób: termin wywodzący się z nauk leśnych, mówiący o wzajemnym oddziaływaniu na siebie drzew znajdujących się na pewnym obszarze (w rozumieniu metaforycznym: oddziaływanie drzew na język, literaturę i kulturę narodów słowiańskich), ale także w drugim znaczeniu, które odnosi się do postrzegania drzew historycznie i współcześnie przez człowieka - twórcę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 367065 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ISSN 1898-0473 ; nr 18)
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach.
Finansowanie: Wydział Psychologii i Kognitywistyki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Spektrum poruszanej w książce problematyki jest szerokie, a zaproponowane ujęcia nie odwołują się do spójnego paradygmatu. Autorzy podejmują próbę integrowania wiedzy, aczkolwiek na ten moment są na etapie swoistej kwerendy. Wydaje się bowiem, że dotychczas polityka rodzinna, która za pomocą regulacji prawnych ingeruje w życie rodzinne (np. poprzez system zasiłków, podatków, urlopów wychowawczych) jest bardziej uzależniona od układów politycznych i nie stanowi wystarczającego wsparcia dorosłych w rolach rodzicielskich.
Obok postulatów, aby zwiększać udział państwa w działaniach na rzecz prokreacji i wychowania dzieci, konieczne jest kształtowanie świadomości dorosłych dotyczącej ich potencjału rozwojowego wynikającego z rodzicielstwa. Jak zauważa G. Scott Wooding współczesne rodzicielstwo, realizowane pomiędzy różnymi zobowiązaniami, wymaga pomocy tak, aby dorośli nauczyli się dawać dzieciom to, czego one potrzebują najbardziej – czasu i uwagi rodziców. Dostrzeżenie współzależności rozwoju rodziców i ich potomstwa zobowiązuje profesjonalistów do poszukiwania czynników optymalizujących funkcjonowanie dorosłych i ich dzieci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364251 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8217 ; nr 141)
Indeks.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 337065 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Centrum Badań im. Edyty Stein)
(Filozofia i Logika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4246 ; nr 138)
Na stronie tytułowej błędne miejsce wydania, prawidłowe: Poznań.
Współfinansowanie: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego (Poznań), Szpital Kliniczny Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu Medycznego (Poznań), Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Głównym zagadnieniem podejmowanym w ramach tomu jest fenomen paidei czyli wzorca doskonałości człowieka, do którego należało dążyć w procesie kształtowania jednostki - odczytywany w dwóch szczególnych kontekstach: po pierwsze, doświadczenia pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, po drugie zaś - obserwowanej współcześnie ekspansji technologii komunikacyjno-informacyjnych, które przejmują funkcję dawnych osobowych wzorów i instytucjonalnych strategii wychowawczych. Tym samym tytułowe „czasy zarazy” należy odczytywać nie tylko dosłownie, ale także - a może przede wszystkim - metaforycznie, jako kondycję współczesnego człowieka.
Doświadczenie historyczne wskazuje wszelako, że czasy kryzysu mogą nieść w sobie zalążek nadziei, prowadzić ku przebudzeniu, odnowie, lepszemu jutru. „Koronakryzys” obnażył wiele aspektów natury ludzkiej w całej jej szlachetnym, a także ułomnym wymiarze, zmienił oblicze codzienności, wprowadzając nowe formy funkcjonowania społecznego i kontaktów międzyludzkich. Cóż zatem możemy zrobić, by uniknąć zagrożeń, które sprowadziła na nas pandemia Covid-19, a dostrzec szanse, które się z nią wiążą, i umieć je wykorzystać? - to naczelne pytanie, jakie zadają Autorzy, zastanawiając się nie tylko nad tym, jak nauczać podczas pandemii, ale też - a może przede wszystkim - czy pandemia może nas czegoś nauczyć, ukształtować, otworzyć na niedostrzegane dotąd obszary egzystencji i duchowości?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383019 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Pandemia zaktualizowała problemy, o których sądziliśmy, że przeszły już do przeszłości. Ukazała kruchość naszej egzystencji i ułudę bezpieczeństwa, które gwarantuje technologia. Zapewne szereg procesów, które zachodzą w czasie pandemii, będzie miało znaczący wpływ na naszą przyszłość. Zdominowanie dyskursu o pandemii przez nauki medyczne, co jest zrozumiałe w świetle zagrożenia zdrowia i życia, jakie ona ze sobą niesie, stwarza wrażenie, że humanistyka jest bezradna. Niniejszą książką próbujemy temu zaprzeczyć; na pracę składają się teksty, które z pozycji humanistyki przedstawiają i interpretują przykłady kulturowych reakcji na pandemię covid-19. Nie jest to zatem praca o wirusie i chorobie, którą wywołuje a raczej zbiór relacji na temat człowieka i jego kultury rozumianej jako narzędzie oswajania z tym co nowe, inne i często (jak w tym wypadku) przerażające.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374350 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8217 ; nr 238)
Bibliografie, netografie przy rozdziałach i wstępie.
Współfinansowanie: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Multidyscyplinarny zbiór studiów z dwóch różnych dziedzin nauk humanistycznych – historii i historii sztuki. Zaprezentowane zostały w tomie różne kwestie. Są to spory i problemy z pamięcią w Europie Wschodniej, fenomen krypty Czartoryskich w Sieniawie, jednej z najważniejszych, a mało znanych szerszej opinii polskich nekropolii, architektoniczne formy i wyrazy pamięci w starożytnym Rzymie oraz polskiej przestrzeni publicznej jako miejsca pamięci. Są to studia przypadków z różnych epok, nieroszczące sobie do ostateczności osądu. Łączy te historie i przypadki tematyka kultury pamięci, polityki historycznej i szeroko pojętej pamięci o przeszłości, ale też i wykluczenia z jej obrębu. Stąd też i geneza tytułu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360622 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Polska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8179 ; nr 223)
Bibliografia na stronach 272-289. Indeks.
Finansowanie: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Bajka należy do najstarszych form narracyjnych, a wątki bajkowe – do najmocniej rozpowszechnionych. Jej wpływ można odnaleźć także w najnowszej literaturze niefantastycznej adresowanej do dorosłych odbiorców – i tę przestrzeń eksploruje niniejsza monografia, równocześnie sytuując ją wobec wcześniejszej polskiej tradycji, współczesnej kultury popularnej oraz literatury dla dzieci. Narracja, wątki fabularne oraz postacie to trzy podstawowe elementy, za sprawą których bajka uobecniania się we współczesnej polskiej epice. W prozie M. Sieniewicza, A. Nasiłowskiej, J. Dukaja, I. Karpowicza, O. Tokarczuk, K. Kofty, B. Butenki i innych są one tyleż odtwarzane, co przekształcane. Zjawiska takie jak: bajkosfera, retelling, prze-pisywanie i antybaśń są w książce niejednokrotnie przywoływane, a ich granice – redefiniowane. Przemiany ustrojowe 1989 roku zwolniły bajkę z funkcji mowy ezopowej, a otwarcie granic sprzyjało inspiracjom feministycznym i popkulturowym. Nie oznacza to jednak, by gry z bajkową tradycją miały obecnie jedynie funkcje ludyczne czy estetyczne. Baśniowość, jak dowodzi autorka, stała się w ostatnich dekadach sposobem podejmowania problematyki społeczno-kulturowej krytyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361834 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Etnologia i Antropologia Kulturowa / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1230-8595 ; nr 31)
Bibliografia, netografia na stronach 323-363. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM.
Streszczenie w języku angielskim.
"Bliscy nieznajomi" to historie politycznego angażowania turystów, wolontariatu, sponsoringu, wspierania lokalnej przedsiębiorczości, emancypacji kobiet i miłości w czasach turystyki. To opowieść o spotkaniach obcych sobie ludzi, do jakich dochodzi w nieformalnym sektorze turystycznym, i o możliwościach, które z nich wynikają; opowieść o wytwarzaniu bliskości i wzajemności. Zebrany materiał jest efektem badań etnograficznych zrealizowanych w dwóch popularnych miejscowościach turystycznych w Indiach, których mieszkańcy znajdują się w sytuacji podporządkowania. Wioska Hampi, położona na obszarze wpisanym na listę UNESCO, jest wysiedlana w imię ochrony materialnego dziedzictwa, podczas gdy Dharamsala to obóz uchodźców tybetańskich przekształcony w turystyczną atrakcję. Wbrew częstej krytyce turystyki do krajów tzw. globalnego Południa jako kontynuacji kolonialnych relacji władzy pracownicy i drobni przedsiębiorcy sektora postrzegają turystów jako sprzymierzeńców w walce politycznej oraz, na bardziej indywidualnym poziomie, jako szansę na poprawę sytuacji ekonomicznej i awans społeczny. Książka ukazuje zatem emancypacyjny potencjał turystyki w kontekście postkolonialnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350691 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 332)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka jest rezultatem zainteresowań i pasji zarówno badawczych, jak i dydaktycznych autorów tekstów. Jej celem jest ukazanie osiągnięć oraz kierunków badań nad Polonią i Polakami za granicą, a także doświadczeń kulturowo-tożsamościowych i edukacyjnych Polaków mieszkających poza granicami kraju. Poszczególne jej rozdziały wpisują się w nurt badań historycznych, pedagogiki porównawczej oraz badań o kulturze, a prezentowane teksty podejmują wielowątkowe, aktualne dla problematyki związanej z Polonią problemy umiejscawiając je w globalnych i lokalnych ramach społeczno-kulturowej rzeczywistości. W pracy wyodrębniono cztery części, spośród których trzy prezentują rozprawy ukazujące problematykę Polonii i Polaków za granicą w różnych jej odsłonach. Czwarta część natomiast przedstawia doświadczenia autorów, którzy mieszkając w różnych częściach świata, uczestniczą, a często sami są inicjatorami różnorodnych przedsięwzięć i aktywności podejmowanych tam przez Polaków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369687 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 314)
Bibliografia na stronach 389-421.
Finansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Problem tego, jak uczniowie ze specjalnymi potrzebami czują się w środowisku rówieśniczym, w szczególności w kontekście przemocy rówieśniczej, jest stosunkowo słabo rozpoznany empirycznie, szczególnie w naszym kraju. Jednocześnie wszystkie dostępne dane światowe wskazują, że zarówno wiktymizacja, jak i sprawstwo w tej grupie młodych ludzi uzyskują zwykle istotnie wyższe wskaźniki w zestawieniu z młodzieżą pełnosprawną. Autorka podjęła takie badanie, lokując klimat szkoły jako ważny czynnik wpływający na występowanie problemu przemocy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Etnografia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0209-2077 ; nr 15)
Streszczenie w języku angielskim.
Bibliografia na stronach 213-218.
Tytuł pracy uwzględnia dwa sposoby traktowania antropologii- filozoficzno - humanistyczny oraz wewnątrzantropologiczny. Rozważania w kolejnych rozdziałach oscylują zawsze pomiędzy spojrzeniem na antropologiczną teorię kultury z perspektywy wobec niej niejako zewnętrznej, a refleksją posługującą się argumentacją swoistą tylko dla niej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352247 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej