Musiał Łukasz (1976- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(17)
Forma i typ
Książki
(17)
Proza
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Dostępność
dostępne
(16)
tylko na miejscu
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(15)
Biblioteka Austriacka
(2)
Czytelnia BG
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1663)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(793)
Musiał Łukasz (1976- )
(-)
Kowalska Dorota
(672)
Doyle Arthur Conan
(644)
Wallace Edgar
(584)
Konopnicka Maria
(541)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(492)
Shakespeare William
(473)
Dickens Charles
(446)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(432)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(391)
Twain Mark
(365)
Christie Agatha (1890-1976)
(360)
Poe Edgar Allan
(360)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(351)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(328)
Shakespeare William (1564-1616)
(327)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(315)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(299)
Leśmian Bolesław
(290)
Boy-Żeleński Tadeusz
(289)
Słowacki Juliusz
(288)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(285)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Darlton Clark
(280)
Kraszewski Józef Ignacy
(280)
Ewers H.G
(278)
King Stephen (1947- )
(278)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(275)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(258)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(236)
Austen Jane
(234)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
May Karol
(230)
Prus Bolesław
(230)
Autores Varios
(229)
Barner G.F
(229)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Andersen Hans Christian
(226)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Stevenson Robert Louis
(220)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Balzac Honoré de
(218)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(213)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(208)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Howard Robert E
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Cieślik Donata
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(198)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(194)
Czechowicz Józef
(189)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Kienzler Iwona (1956- )
(187)
Hoffmann Horst
(186)
Alcott Louisa May
(185)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Kneifel Hans
(183)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1901-2000
(6)
1914-1918
(4)
1901-1914
(3)
1918-1939
(3)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Odbiorca
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura austriacka
(4)
Literatura niemiecka
(3)
Temat
Kafka, Franz (1883-1924)
(4)
Filozofia
(2)
Pisarze austriaccy
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cyberkultura
(1)
Czas
(1)
Czerwony Kapturek (postać fikcyjna)
(1)
Czytanie
(1)
Digitalizacja
(1)
Dziecko chore
(1)
Filozofia kultury
(1)
Geopolityka
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historiografia niemiecka
(1)
Historiografia polska
(1)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(1)
Internet
(1)
Kara (psychologia)
(1)
Kina
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kultura
(1)
Las
(1)
Literatura
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Myśli natrętne
(1)
Niemcy
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Oniryzm
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamięć autobiograficzna
(1)
Pisanie
(1)
Pisarze szwajcarscy
(1)
Podróże
(1)
Polska
(1)
Powieść
(1)
Przemoc
(1)
Przyjaźń
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rodzeństwo
(1)
Samotność
(1)
Schleiermacher, Friedrich (1768-1834)
(1)
Sobowtór
(1)
Surrealizm
(1)
Szymborska, Wisława (1923-2012)
(1)
Teatr lalek
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria literatury
(1)
Twórczość
(1)
Uczucia
(1)
Walser, Robert (1878-1956)
(1)
Wilk
(1)
Wybory życiowe
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1901-1914
(5)
1914-1918
(4)
1918-1939
(4)
1801-1900
(3)
1945-1989
(2)
2001-
(2)
1901-
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Praga (Czechy)
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(4)
Esej
(3)
Antologia
(2)
Opracowanie
(2)
Powieść
(2)
Autograf
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Biografia
(1)
Dzienniki
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Literatura austriacka
(1)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadanie niemieckie
(1)
Poezja polska
(1)
Proza szwajcarska
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(4)
Historia
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Nauka i badania
(1)
17 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 884-156/VIII (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ilustracje także na wyklejkach.
Książka z autografem i rysunkiem Joanny Concejo.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„Czerwony Kapturek” według koncepcji i projektu wybitnej polskiej ilustratorki Joanny Concejo jest idealną lekturą zarówno dla dzieci jak i czytelników dorosłych. To doskonały przykład książki uniwersalnej, oferującej wielopoziomowy przekaz literacko-graficzny. Sięgnięto w niej po pierwszą, pierwotną wersję baśni braci Grimm (spisaną i wydaną przez nich w 1812 roku), by oddać ducha tradycyjnego przekazu ustnego i zestawić go ze współczesnym językiem obrazu. Wyjątkowość wydania wiąże się niewątpliwie z genialną oprawą plastyczną, która pozwala nam spojrzeć na powszechnie znaną opowieść świeżym wzrokiem zadziwionego i zachwyconego dziecka. Talent Joanny Concejo, jej artystyczna wnikliwość, umieszczenie w książce licznych symboli, wykorzystanie kontekstów związanych z folklorem oraz mistrzowska gra napięciem, grozą i humorem sprawiają, że „Czerwony Kapturek” to propozycja spotkania ze sztuką dla całej rodziny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339957 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Das Theater von nebenan.
Pia i Pablo bawią się często razem kukiełkowym teatrem. Gdy do sąsiedniego domu wprowadza się Ricky, Pablo spędza czas wyłącznie z nowym chłopcem, który ma wspaniałą kolekcję samochodów i samolotów. Pia czuje się osamotniona. Jednak pewnego dnia Ricky jest chory i teatr zaczyna działać na nowo... Sonja Danowski szkicuje niezwykle wrażliwe uczucia dzieci w sytuacjach konfliktowych, lecz robi to tak delikatnie i cudownie, że wszystko, co wcześniej wydawało się trudne, rozpuszcza się w morzu dziecięcej radości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387400 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Sturm" 1978. Nazwa aut. posł. pod tekstem.
"Oto apologeta wojny i faszyzujący nacjonalista, za którego później uważano młodego autora "W stalowych burzach", ów Mr Hyde literatury niemieckiej dwudziestego stulecia, z powodu swoich wczesnych książek wojennych wyklinany przez pokolenia krytyków i czytelników, objawia tutaj twarz doktora Jekylla, pozwala dojść do głosu wątpliwościom, niezdecydowaniu, chwiejności, a więc temu wszystkiemu, czego jak ognia unikał w swoich pozostałych utworach z tego okresu. Dzieje się tak, ponieważ Sturm to opowiadanie o wojnie widzianej oczami człowieka, który utracił wiarę w jakikolwiek jej sens, ale który próbuje przynajmniej walczyć o sens swojego jednostkowego istnienia."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 280770 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginalny: Tagebücher, 1990.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackie Forum Kultury
Po co nam kolejny Kafka? Choćby po to, by przekonać się, że wbrew pozorom wcale go dobrze nie znaliśmy. Przygotowując Dzienniki do druku po raz pierwszy, wydawcy pośmiertnej spuścizny pisarza znacząco zmodyfikowali wszystko, co ich zdaniem „psuło” tekst. Co zaś wydawało się błahe, banalne, nieistotne – po prostu usuwali. Kompletne niemieckie wydanie Dzienników, w wersji zgodnej z rękopisami, ukazało się dopiero w 1990 roku. Niniejszy przekład jest pierwszym, który konsekwentnie podąża za tamtą edycją. Uzupełniają go przypisy i komentarze. W październiku 1921 roku Kafka notował: „Ten, kto za życia nie potrafi się z życiem uporać, potrzebuje ręki, by trochę odganiać rozpacz z powodu własnego losu, (…) lecz drugą ręką może zapisywać, co widzi pod gruzami, albowiem widzi inaczej i więcej od innych”. Być może właśnie taka jest główna funkcja Dzienników, gromadzić „zapiski spod gruzów”. Zgoda, życie ulega dla Kafki niepowstrzymanej erozji. Kończy się porażką, a porażka zawsze jest bolesna. Lecz porażka praktykowana starannie i troskliwie (w tym zaś, przyznajmy, pisarz osiągnął prawdziwe mistrzostwo) bywa przecież dla literatury ciekawszym zakończeniem. Znacznie ciekawszym. Literacką wartość Dzienników dostrzeżono późno. Obecnie coraz częściej uznaje się je za ważny element twórczości Kafki; za niezbywalną część jego pośmiertnej rozmowy z czytelnikami, wyjątkowo intymnej. Oto jesteśmy świadkami, jak Kafka przekształca własne życie w literaturę. Łukasz Musiał
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377481 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Der Prozess.
Książka ukazała się przy wsparciu: Austriackie Forum Kultury WAW.
Józef K., oskarżony bez podania zarzutów, to nie żaden skromny urzędnik ani człowiek bez winy – choć tak się zwykło czytać Proces. Siła, która niszczy karierę i życie ambitnego bankowca, to – także wbrew tradycyjnej lekturze – ani biurokracja, ani dyktatura. O co tu w takim razie chodzi? By znaleźć własną odpowiedź, trzeba i warto uważnie czytać arcydzieło Kafki, odkrywając w nim niewyczerpane bogactwo sensów i bezsensów. W tym wydaniu przydatne w tym celu szkice dołączyli tłumacz, a także prof. Łukasz Musiał, który za swoją książkę Kafka. W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości otrzymał prestiżową nagrodę „Literatury na Świecie”. Świeżej daty przekład "Procesu" unika filologicznych pomyłek wcześniejszego i uwzględnia rozdziały zarzucone przez Kafkę. Stara się też odtwarzać symboliczny charakter tej odrealnionej prozy, ale i jej rzeczowy język, ironię i humor.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351295 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka ukazała się przy wsparciu Austriackiego Forum Kultury
"Prozy utajone" to Kafka trochę inny od tego, z którym polski czytelnik zżył się przez lata i którego nauczył się czytać. Przygotowany przez Łukasza Musiała (i w jego przekładzie) zbiór stanowi kontynuację "Opowieści i przypowieści" (PIW 2016), prezentując mniej znane i nieznane polskiemu czytelnikowi opowiadania Kafki. Najobszerniejsza część tomu obejmuje ukazane w nowym kontekście prozatorskie fragmenty Dzienników, krótkie prozy i zapiski z tzw. Konwolutu 1920, opublikowanego tu w całości (w nim m.in. dwanaście opowiadań i miniatur znanych z wcześniejszych przekładów).
Ale nie na tym zasadza się nowatorstwo "Próz utajonych". Przekładając Kafkę in extenso z edycji krytycznych jego pism, wraz z fragmentami niedokończonymi, brulionami i notatkami - pośród których czytelnik rozpozna znane już polszczyźnie opowiadania (niegdyś wyodrębnione przez strażnika spuścizny Kafki, Maxa Broda) - nie unikając wprawek, rodników, powtórzeń i fragmentów „słabszych”, tłumacz odsłania specyfikę twórczości autora "Procesu". Okazuje się nią życiopisanie. Kafka - w interpretacji Musiała - to nie tyle zawodowy autor powieści i opowiadań, ile artysta, który nie uznaje podziałów gatunkowych, ulega kapryśnemu natchnieniu, a to, co pisze, pisze całym sobą.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357028 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Narodowa. Seria 2. ISSN 0406-0636 ; nr 263)
Bibliografia, netografia na stronach 215-224.
Chociaż minione stulecie obfitowało w wielkich pisarzy, to właśnie twórczość Kafki i najsilniej prowokowała do interpretacji. Jego proza należy do najczęściej dyskutowanych i omawianych dzieł w historii literatury. Pisarstwo Kafki, jak żadne inne, ukazuje świat przekształcony i zdeformowany. Nieustannie podważa realistyczny model literatury oraz zachęca do formułowania na nowo fundamentalnych kwestii egzystencjalnych, metafizycznych, etycznych i estetycznych. "Wybór prozy" Kafki w serii Biblioteka Narodowa zawiera niemal wszystkie najważniejsze powieści i opowiadania pisarza. Czytelnik znajdzie tu dzieła dobrze znane, jak "Proces", "Zamek" czy "Przemianę", ale też wiele utworów nieco dziś zapomnianych, choć nie mniej znakomitych. W obszernym "Wstępie" Łukasz Musiał ukazuje m.in., w jaki sposób recepcja prozy Kafki i zazębia się z dwudziestowieczną historią filozofii i literatury, co dowodzi uniwersalnego charakteru dzieł praskiego pisarza.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 353815 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Myśli Współczesnej)
Bibliografia na stronach 344-366.
My, ludzie, nie jesteśmy już dzisiaj jedynymi, którzy piszą i czytają. Komputery też to umieją. Po tysiącleciach monopolu na pisanie zmuszeni jesteśmy ten bastion ludzkości poddać. Książka pokazuje jak zmienił się proces czytania i pisania w dobie komputerów. Książki, biblioteki i wydawnictwa, szkoły i uniwersytety, prasa i cenzura - próbują odnaleźć się wobec głębokiego przełomu. Henning Lobin z pasją opowiada o skutkach skomputeryzowania, zaglądając do instytucji, przyglądając się codziennemu życiu i oceniając cyfrową kulturę przyszłości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349254 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Poznańska Biblioteka Niemiecka ; 38)
Bibliogr. s. 506-508.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Tł. z niem.
Antologia niemieckojęzycznej refleksji o przemocy. Przemoc jest kategorią literacką, filozoficzną, historyczną, antropologiczną i socjologiczną. Celem antologii nie jest opis istoty przemocy jako takiejm, lecz przemocy jako elementu dyskursu budującego niemiecką świadomość narodową w określonym kontekście historycznym. Pomieszczone w antologii teksty obejmują wybitnych autorów od czasów najdawniejszych po współczesność. Wśród autorów są m.in. G.E. Lessing, I. Kant, E. Jünger, W. Benjamin, B. Schlink, G. Heinssohn).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 334735 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 313139 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 247-259. Indeks.
Współfinansowanie: Szkoła Nauk o Języku i Literaturze, Wydział Neofilologii (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Robert Walser Zentrum
Był sobie rojber. W gwarze poznańskiej tym słowem określa się nicponia, psotnika, urwisa. O nim jest ta książka. A dokładniej: o twórczości Roberta Walsera. Pisarza, którego jedni uwielbiają, inni lekceważą, a większość w ogóle nie zna.
Czym są opowieści Walsera? Jedna z odpowiedzi: próbą uchwycenia wibrującego bezruchu chwili teraźniejszej, tej zarezerwowanej dla rzeczy małych. Rzeczy małe nie oślepiają, nie ogłuszają, nie przytłaczają. Są nieśmiałym zaproszeniem do gry, w której każdy wygrywa.
Każdy jest wygranym: zabrzmiało jak banał? Trudno. Przywykliśmy do tego, że literatura "wysoka" najczęściej wysuwa oskarżenia pod adresem świata i ludzi. Uważamy, że jej głównym powołaniem jest demaskowanie zła, kłamstwa, zbrodni, niegodziwości; że musi się skupiać na "udrękach istnienia"; że powinna pokazywać przede wszystkim problemy, z jakimi się zmagamy. Tymczasem utwory Walsera chcą - nie popadając w naiwniactwo - budować zaufanie do świata. Takiego, jakim on jest.
Nietzsche chciał wiedzy radosnej - ja wołam o radosne pisarstwo. I odnajduję je u Roberta Walsera. (Łukasz Musiał)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382972 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 296481 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Eseje pochodzą z tomu: Schriften. T.2. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2011.
Indeks.
Zawiera: Hermeneutyka Schleiermachera dziś ; O poznaniu filologicznym ; Inna strzała : początki późnego stylu hymnicznego u Hölderina ; Nadzieja w tym, co przeszłe : o Walterze Benjaminie ; Waltera Benjamina obrazy miast ; Prowadzony cieśnią : o zrozumiałości współczesnego wiersza ; Eden.
Dla wiedzy filologicznej dzieło sztuki istnieje zawsze w swej aktualności, którą musi ono wciąż na nowo potwierdzać. Potwierdzenia nie wolno jednak mylić z procesem weryfikacji wiedzy, tego nie może się wyrzec żadna nauka, także nauki przyrodnicze. Poznaniu filologicznemu właściwy jest przeto pewien dynamiczny moment, nie tylko dlatego, że, jak każda inna dziedzina, nieustannie podlega ono ewolucji (dzięki nowym punktom widzenia i nowej wiedzy), lecz także dlatego, że może ono istnieć jedynie dzięki ustawicznej konfrontacji z tekstem, dzięki nieustannemu odnoszeniu wiedzy do poznania, do aktu rozumienia słowa poetyckiego.
Co to znaczy: oddać sprawiedliwość literaturze? Pierwsze polskie tłumaczenie najważniejszych esejów Petera Szondiego być może pozwoli nam zbliżyć się do odpowiedzi na to pytanie. Autorzy, którymi niemiecki badacz zajmuje się w swych artykułach - Schleiermacher, Hölderlin, Benjamin, Celan - umożliwiają nam dotknięcie problemów wciąż niezwykle aktualnych: jaką rolę w kształtowaniu tożsamości odgrywa czytanie i pisanie (tak literatury, jak i komentarzy do niej), czym jest zaangażowanie humanisty w sprawy publiczne, czym jest wreszcie filologia jako zawód i powołanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359793 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Obca ; nr 7)
Mikrogramy to zbiór jednych z ostatnich tekstów literackich Roberta Walsera. Powstawały one pod koniec lat dwudziestych, tuż przed załamaniem nerwowym autora, które zakończyło się jego dożywotnim pobytem w ośrodku dla psychicznie chorych. Robert Walser, podobnie jak bohater jego debiutanckiej powieści "Rodzeństwo Tanner", imał się w życiu wielu profesji, nigdzie nie pozostając na dłużej. Najczęściej zajmował najniższe posady urzędnicze, polegające na przepisywaniu dokumentów. Zawód skryby odcisnął niezatarte piętno na jego osobowości. Kopiowanie i kaligrafowanie dokumentów - całkowicie wtórna i alienująca praca dawała mu poczucie spokoju i zadowolenia. Sam wielokrotnie szczycił się tym automatyzmem, który przenosił na swoją literaturę, realizujący tym samym jeden z najważniejszych postulatów literatury nowoczesnej. Jednakże pod koniec swojej działalności artystycznej doświadczył kryzysu - maszyna literacka, która pozwalała tworzyć literaturę niejako poza nim, zacięła się. Litery, które przez cale życie z lubością kaligrafował, nie chciały dalej płynąć. W jednym z listów opisał to jako "zmęczenie ręki". W ramach terapii zaczął tworzyć zupełnie inne teksty - przy użyciu ołówka zapełniał skrawki papieru (bilety, rachunki itp.) miniaturowym pismem, które przez wiele lat uchodziło za nieczytelne. Dopiero gigantyczny wysiłek Jochena Grevena, Bernharda Echte i Wernera Morlanga doprowadził do "odszyfrowania" zapisków Walsera. Jak się okazało, nie były one wcale zakodowane przez autora, tylko pisane w specyficznej odmianie niemieckiej grafii zwanej Kurrent, charakteryzującej się uproszczonym zapisem liter, który połączony z rozmiarem czcionki (1 milimetr), czyniły teksty Walsera niemalże niemożliwymi do odczytania. Mikrogramy to właśnie zbiór tych niezwykłych utworów, które wieńczą literacki dorobek jednego z najważniejszych pisarzy nowoczesnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 323913 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 930-39 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kafka idzie do kina / Hanns Zischler ; przekład Małgorzata Łukasiewicz ; posłowie Łukasz Musiał. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 206, [2] strony : fotografie, ilustracje ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Na okładce błędny ISBN sczytany z kodu kreskowego: 9788366267268.
Franz Kafka kinomanem? W rzeczy samej. Autor Procesu był namiętnym bywalcem praskich kin – to od opisu sceny filmowej zaczynają się jego Dzienniki. W filmach Kafka szukał przede wszystkim rozrywki. Być może dlatego przez kilka dekad badacze literatury lekceważyli wpływ, jaki na życie i twórczość praskiego pisarza wywierały wczesne dzieła X muzy, mimo że już w latach dwudziestych XX wieku zwracał na to uwagę Max Brod, a nieco później Walter Benjamin i Theodor W. Adorno. Kafka idzie do kina jest pierwszą książką omawiającą związki autora Procesu z kinematografią. Książką ciekawą tym bardziej, że napisaną przez aktora i reżysera. Zischler pisze świetnym stylem, z intelektualną elegancją przeprowadza drobiazgowe badania źródłowe, opierając się na pozostawionych przez Kafkę świadectwach autobiograficznych. Eseista krok po kroku analizuje kinowe fascynacje praskiego twórcy. Dokumentuje filmy, które widział Kafka, sceny, jakie przykuwały jego uwagę, aktorów, którzy zapadli mu w pamięć. Często przywołuje obrazy dziś już zapomniane. Gromadzi zdjęcia, programy kinowe, plakaty reklamowe, artykuły prasowe i recenzje. To opowieść nie tylko o Kafce, ale też o pionierskim okresie sztuki filmowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370829 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej