Leszczyńska Katarzyna (1969- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Proza
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Dostępność
dostępne
(20)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(18)
Biblioteka Austriacka
(4)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1679)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(794)
Leszczyńska Katarzyna (1969- )
(-)
Kowalska Dorota
(672)
Doyle Arthur Conan
(643)
Wallace Edgar
(585)
Konopnicka Maria
(543)
Kochanowski Jan
(505)
Cartland Barbara
(494)
Shakespeare William
(473)
Dickens Charles
(448)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(433)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(391)
Twain Mark
(365)
Poe Edgar Allan
(364)
Christie Agatha (1890-1976)
(361)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(352)
May Karl
(345)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(336)
Siemianowski Roch (1950- )
(329)
Shakespeare William (1564-1616)
(328)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(321)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(315)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
London Jack
(298)
Leśmian Bolesław
(291)
Boy-Żeleński Tadeusz
(289)
Słowacki Juliusz
(288)
Dönges Günter
(286)
Sienkiewicz Henryk
(286)
Mahr Kurt
(284)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(284)
Darlton Clark
(280)
Kraszewski Józef Ignacy
(280)
King Stephen (1947- )
(279)
Ewers H.G
(278)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(277)
Orzeszkowa Eliza
(277)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(267)
Krasicki Ignacy
(265)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(259)
Kühnemann Andreas
(258)
Калинина Дарья
(257)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(254)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(248)
Mickiewicz Adam
(241)
Francis H.G
(240)
Montgomery Lucy Maud
(238)
Conrad Joseph
(237)
Austen Jane
(234)
May Karol
(232)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(232)
Vlcek Ernst
(231)
Prus Bolesław
(230)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Kürschner Joseph
(228)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(227)
Domańska Joanna (1970- )
(226)
Andersen Hans Christian
(225)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(219)
Stevenson Robert Louis
(218)
Balzac Honoré de
(217)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Wells H. G
(215)
Kipling Rudyard
(212)
Voltz William
(211)
Goethe Johann Wolfgang von
(209)
Howard Robert E
(204)
Cieślik Donata
(203)
Zimnicka Iwona (1963- )
(203)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(201)
Evans Virginia
(201)
Goliński Zbigniew
(201)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Baczyński Krzysztof Kamil
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Mark William
(195)
Popczyński Marcin (1974- )
(195)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(194)
Czechowicz Józef
(189)
Kienzler Iwona (1956- )
(188)
Dickens Charles (1812-1870)
(187)
Hoffmann Horst
(186)
Alcott Louisa May
(185)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(184)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(8)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(7)
2001-
(6)
1945-1989
(2)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(15)
Język
polski
(15)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(8)
Literatura czeska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura arabska
(1)
Literatura chińska
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura koreańska
(1)
Literatura norweska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Pisarze niemieccy
(4)
Müller, Herta (1953- )
(3)
Kobieta
(2)
Bauman, Zygmunt (1925-2017)
(1)
Böll, Heinrich (1917-1985)
(1)
Deml, Jakub (1878-1961)
(1)
Komunizm
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Ludzie a zwierzęta
(1)
Michnik, Adam (1946- )
(1)
Mężczyzna
(1)
Nowoczesność
(1)
Obozy pracy
(1)
Poezja szwajcarska
(1)
Proza szwajcarska
(1)
Psychologia zwierząt
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Religia
(1)
Socjolodzy
(1)
Socjologia
(1)
Społeczeństwo
(1)
Utopia
(1)
Veteranyi, Aglaja (1962-2007)
(1)
Więźniowie obozów
(1)
Żydzi
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
2001-
(4)
1939-1945
(1)
1945-
(1)
Temat: miejsce
Rumunia
(4)
Gatunek
Powieść
(7)
Powieść niemiecka
(3)
Opowiadania i nowele
(2)
Antologia
(1)
Biografia
(1)
Esej
(1)
Listy
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Opowiadanie niemieckie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Publicystyka
(1)
Szkic literacki
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Na stronie tytułowej: Listy wojenne ; Pociąg przyjechał o czasie (opowiadanie) ; Reportaże, przemówienia, wywiady ; Podróż po Polsce ; Recenzje, odezwy, laudacje ; Wywiad z Adamem Michnikiem.
Źródła na stronach 220-222.
Książka ukazała się przy finansowym wsparciu Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Niemieckiego Centrum Kultury Pamięci i Edukacji Pamięci
Opublikowany w niniejszej książce wybór pism Heinricha Bölla odsłania mało w Polsce znaną, lecz w kontekście polskiej recepcji jego twórczości nader istotną kartę z dorobku niemieckiego Noblisty: jego żywe zainteresowanie Polską, osobiste doświadczenia z nią związane i relacje z konkretnymi Polakami, których spotkał na swej drodze, czy to osobiście, czy to za pośrednictwem ich pisarstwa. Począwszy od listów wojennych z Bydgoszczy, gdzie przyszły pisarz odbywał szkolenie wojskowe i debiutanckiego opowiadanie Pociąg przyjechał o czasie, poprzez reminiscencje z podróży do Polski w 1956 roku i prace krytycznoliterackie o polskiej literaturze, aż po apele i odezwy formułowane w latach 70. i 80. XX w., w obronie prześladowanych przez komunistyczne władze działaczy Komitetu Obrony Robotnika i Solidarności, książka prezentuje szeroki i barwny, ilustrowany archiwalnymi zdjęciami wachlarz dokumentów literackich i publicystycznych ukazujących autora Utraconej czci Katarzyny Blum jako wielkiego przyjaciela Polski i Polaków. Osobistymi wspomnieniami o Heinrichu Böllu i refleksjami o jego twórczości dzieli się w ekskluzywnym wywiadzie Adam Michnik, któremu było niejednokrotnie dane doświadczyć od Bölla bezpośredniego wsparcia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360167 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor
Czechowska Justyna (1979- ) Lispector Clarice (1920-1977). Gertrudes prosi o poradę Ulicka Ludmiła (1943-). Biedna szczęśliwa Koływanowa Aro Tuuve (1973- ). Zanim spadł deszcz Xi Xi (1937-2022). Kobieta taka jak ja Berlin Lucia (1936-2004). Manual for cleaning women Woolf Virginia (1882-1941). Towarzystwo Sa'dāwī Nawāl (1931-2021). Opowieść o wyborach w Egipcie, czyli Nieujawniona dwoistość Denemarková Radka (1968- ). Fortepian nie dotarł Jansson Tove (1914-2001). Wielka podróż Buzzati Dino (1906-1972). Daremne pragnienia Adichie Chimamanda Ngozi (1977- ). Imitacja Atwood Margaret (1939-). Moja matka czarownica Lagerlöf Selma (1858-1940). Lament Racheli Shua Ana María (1951- ). Jak dobra matka Szpila Agnieszka (1977-). Lelek Zabużko Oksana (1960-). Żórawniccy Márai Sándor (1900-1989). Głupia kobieta Bachmann Ingeborg (1926-1973). Symulantka Poe Edgar Allan (1809-1849). Ligeia Gilman Charlotte Perkins (1860-1935). Yellow wallpaper Rahim Jennifer (1963-2023). Nic pani nie jest? Han Kang (1970- ). Owoce mojej kobiety Müller Herta (1953- ). Mała utopia o śmierci Yourcenar Marguerite (1903-1987). Safo albo Samobójstwo Sandel Cora (1880-1974). Sztuka mordowania Charchalis Wojciech (1970- ) Sowińska Agnieszka Matysek Ida (1995- ) Sarek Katarzyna (1978- ) Jankowska Dobromiła Heydel Magdalena (1969- ) Michalski Marcin (1981- ) Czernikow Olga (1985- ) Drzymała Piotr Petecka-Jurek Katarzyna Dziedzic Olga (1986- ) Pindel Tomasz (1976- ) Kotyńska Katarzyna (1973- ) Makarewicz Irena (1957- ) Linke Anna Maria (1916-1989) Studniarz Sławomir (1965- ) Żółtowska Iwona Wójcik Bartosz (anglista) Najbar-Miller Justyna Leszczyńska Katarzyna (1969- ) Kozak Agata (romanistka) Skrentni Olsen Adela
Forma i typ
Temat
Instytucja: Wielka Litera
Tytuły oryginałów: Gertrudes pede um conselho, Bednaâ sčastlivaâ Kolyvanova, Ennen sadetta, Xiang wo zheyang de yige nüzi, A manual for cleaning ladies, Society, Qiṣṣaẗ al-intiẖābāt fī Miṣr : infiṣām ġayr muʿlan, Klavír nedorazil, Den stora resan, Inviti superflui, Imitation, My evil mother, Rakels gråt, Como una buena madre, Žoravnic'kì, A buta nő, Simultan, Ligeia, The yellow wallpaper, Lady, you okay?, Nae yŏjaŭi yŏlmae, Die kleine Utopie vom Tod, Sappho ou Le suicide, Kunsten a myrde.
Zawiera: Gertrudes prosi o poradę / Clarice Lispector ; z portugalskiego przełożył Wojciech Charchalis. Biedna szczęśliwa Koływanowa / Ludmiła Ulicka ; z rosyjskiego przełożyła Agnieszka Sowińska. Zanim spadł deszcz / Tuuve Aro ; z fińskiego przełożyła Ida Matysek. Kobieta taka jak ja / Xi Xi ; z chińskiego przełożyła Katarzyna Sarek. Instrukcja dla pań sprzątających / Lucia Berlin ; z angielskiego przełożyła Dobromiła Jankowska. Towarzystwo / Virginia Woolf ; z angielskiego przełożyła Magdalena Heydel. Opowieść o wyborach w Egipcie, czyli Nieujawniona dwoistość / Nawal As-Sadawi ; z arabskiego przełożył Marcin Michalski. Fortepian nie dotarł / Radka Denemarková ; z czeskiego przełożyła Olga Czernikow. Wielka podróż / Tove Jansson ; za szwedzkiego przełożyła Justyna Czechowska. Daremne pragnienia / Dino Buzzati ; z włoskiego przełożył Piotr Drzymała. Imitacja / Chimamanda Ngozi Adichie ; z angielskiego przełożyła Katarzyna Petecka-Jurek. Moja matka czarownica / Margaret Atwood ; z angielskiego przełożyła Olga Dziedzic. Lament Racheli / Selma Lagerlöf ; ze szwedzkiego przełożyła Justyna Czechowska. Jak dobra matka / Ana María Shua ; z hiszpańskiego przełożył Tomasz Pindel. Lelek / Agnieszka Szpila. Żórawniccy / Oksana Zabużko ; z ukraińskiego przełożyła Katarzyna Kotyńska. Głupia kobieta / Sándor Márai ; z węgierskiego przełożyła Irena Makarewicz. Symulantka / Ingeborg Bachmann ; z niemieckiego przełożyła Anna M. Linke. Ligeja / Edgar Allan Poe ; z angielskiego przełożył Sławomir Studniarz. Żółta tapeta / Charlotte Perkins Gilman ; z angielskiego przełożyła Iwona Żółtowska. Nic pani nie jest? / Jennifer Rahim ; z angielskiego przełożył Bartosz Wójcik. Owoce mojej kobiety / Han Kang ; z koreańskiego przełożyła Justyna Najbar-Miller. Mała utopia o śmierci / Herta Müller ; z niemieckiego przełożyła Katarzyna Leszczyńska. Safo albo Samobójstwo / Marguerite Yourcenar ; z francuskiego przełożyła Agata Kozak. Sztuka mordowania / Cora Sandel ; z norweskiego przełożyła Adela Skrentni.
Książka dostępna także jako e-book.
Tekst w przekładzie z wielu języków.
W zbiorze Mistrzowie opowieści. O kobiecie znalazły się opowiadania 22 mistrzyń i 3 mistrzów opowieści, pochodzących z 21 krajów, piszących na przestrzeni dwóch stuleci w kilkunastu różnych je?zykach. Teksty te pokazują wspólnotę kobiecych doświadczeń i róźnorodność ich losów, opowiadają o kobiecie młodej, dojrzałej i starej, o kobiecie w roli uczennicy, matki, kochanki, z˙ony, sprzątaczki, kucharki i muzy. Obok noblistki Selmy Lagerlöf zaistnieje współczesna literatura z Finlandii, klasyczna opowieść grozy Charlotte Perkins Gillman zainspiruje autorkę z Trynidadu, a ponowna lektura Virginii Woolf uzupełni napisane specjalnie dla tego zbioru opowiadania Radki Denemarkovej i Agnieszki Szpili.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 393278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Stehlík)
Nazwa autora eseju i jego tłumacz w copyright.
Tę książkę Jakub Deml napisał w gorączce w ciągu kilku nocy w 1934 roku. Po wydaniu została skonfiskowana, a do sprzedaży wróciła dopiero po zaczernieniu „niemoralnych”, erotycznie drażniących fragmentów. To wściekły tekst! Spowiedź. Krwawe rozliczenie ze światem, który nie akceptował autora, zresztą z wzajemnością. A dziś – pomnik nowoczesnej prozy.
Deml był poetą i prozaikiem, jednym z najbardziej oryginalnych pisarzy czeskich XX wieku. Z woli rodziców i za namową znanego poety Otokara Březiny – Jakub zaprzyjaźnił się z nim jeszcze przed maturą – został rzymskokatolickim księdzem. W 1902 roku ukończył seminarium duchowne w Brnie. Jednak proboszcz, który twierdził, że ksiądz jest psem, a zadaniem psa – szczekać na Pana Boga, nie był do zaakceptowania przez hierarchię kościelną; zwłaszcza na katolickich Morawach, gdzie za karę przenoszono go z parafii do parafii. W wieku 34 lat został zmuszony do przejścia na emeryturę z nakazem zamieszkania w Pradze. Na jego życie silny wpływ miały cztery związki z kobietami, które stały się pożywką dla jego twórczości. „Pozorna sensacyjność jest tu jednak sprawą zewnętrzną: istota tych związków opierała się na bliskości myśli, poglądów i celów” – pisze w Historii literatury czeskiej prof. Zofia Tarajło-Lipowska. W 1935 roku Deml poznał 18-letnią Marię Rosę Junovą, która zrezygnowała dla niego ze studiów i przez dwadzieścia cztery lata prowadziła mu dom, pomagając w działalności wydawniczej. Jakub Deml większość swoich dzieł publikował własnym sumptem, w niewielkim nakładzie.
"Zapomniane światło" jest książką gatunkowo trudną do określenia. Licealiści w Czechach uczą się, że to „bolesny strumień krzyku księdza i poety”. Całość jest rozmową Demla z poetą B. M. Ptáčkiem, a jednocześnie opowieścią o umieraniu na gruźlicę wiejskiej parafianki Demla oraz polemiką ze światem. Książkę bardzo cenił Bohumil Hrabal i uważał ją za idealny zapis strumienia świadomości.
Pisano o Demlu, że był mściwy i histeryczny, a z przeciwnikami i sprawcami życiowych rozczarowań zawsze rozliczał się bezpardonowo. Skutkowało to izolacją pisarza i odwróceniem się od niego przyjaciół. Jedynym, który został przy nim do końca swych dni, był Březina. W 1931 roku Jakub Deml napisał głośną książkę "Moje świadectwo o Otokarze Březinie", która wywołała wojnę między nim a czeskim światem literackim. Zrzucił bowiem metafizycznego poetę z piedestału, pokazując go z nie najlepszej strony, łącznie z jego antysemityzmem – zresztą o własnym też nie zapomniał. "Zapomniane światło" to również reakcja na antydemlowską kampanię wielbicieli Březiny.
Do "Zapomnianego światła", którego pierwsze polskie wydanie ukazało się w 2000 roku, dodajemy esej Jindřicha Chalupeckiego z książki o czeskich ekspresjonistach. „Przyjaźń Březiny z Demlem była tym mocniejsza, że ukryty był w niej także motyw miłosny – pisze Chalupecký. – W życiu Březiny pojawia się młodziutki Jakub Deml, ze swym niemal dziewczęcym wyglądem (Florian w swych dziennikach nazywa go ironicznie »hermafrodytą«), ze swym poetyckim geniuszem i z entuzjastycznym uwielbieniem. Z nikim Březina nie będzie się czuł tak blisko związany”. Uważał, że Deml był „jednym z tych wspaniałych ludzi, w bliskości których otwierają się ukryte źródła serca i wypowiedzenie wszystkiego – także tego, do czego się nawet przed sobą nie przyznaliśmy."
"Po co dziś czytać Demla? - zastanawia się Mariusz Szczygieł, autor serii literatury czeskiej Stehlík, w której ukazuje się książka. - Choćby po to, aby się przekonać, że wszystkie źle społecznie widziane cechy, takie jak nieustępliwość, wybujały egotyzm, kłótliwość, czy przekonanie o własnej nieomylności mogą być podłożem wybitnej literatury. A poza tym ksiądz, który szczeka na Pana Boga, jest zawsze ciekawy”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 373281 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Das Vertraute unvertraut machen: ein Gespräch mit Peter Haffner.
Bibliografia na stronach 238-[239].
Cztery ważne rozmowy z Zygmuntem Baumanem, jednym z najważniejszych socjologów i myślicieli XX wieku. Rozmowy o miłości i zatracaniu zdolności kochania, o losie i historii, o doświadczeniu i pamięci, o społeczeństwie i odpowiedzialności, o przeszłości i teraźniejszości. Rozważania o życiu i próbach kształtowania go, udaremnianych co jakiś czas przez los. I o staraniu, aby pozostać człowiekiem, który potrafi spojrzeć sobie w oczy. Czytany na wszystkich kontynentach filozof, prorok postmodernizmu, w swojej pracy elementy polityczne i osobiste uważał za nierozłączne. Intelekt i zaangażowanie, władza i tożsamość, religia i fundamentalizm, szczęście i moralność, utopia i historia to tylko niektóre z tematów, które zajmowały go przez całe życie, i które pojawiają się w rozmowach z Haffnerem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357795 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 205-[211].
Zawiera także tekst polskiej ustawy o ochronie zwierząt.
Stosunek człowieka do zwierzęcia oscyluje między bezdusznością, wyzyskiem a tęsknotą i uczuciami wyższymi, jakie nieraz do nich żywimy. Książka opowiada o tym, jak w miarę rozwoju ludzkości podejmowano wysiłki w celu odzyskania naturalnej więzi z "braćmi mniejszymi". Autor poświęca też wiele uwagi okrucieństwu albo przyjaźni dzieci wobec zwierząt, a także terapeutycznej roli, jaką odgrywa zwierzę dla człowieka dotkniętego uciążliwościami współczesnej cywilizacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342317 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Świata)
Współfinansowanie: Pro Helvetia Swiss Arts Council.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 312581, 313846 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Der Mensch ist ein grosser Fasan auf der Welt, 1986.
Jak w przypadku większości książek Müller, trudno i tutaj mówić o tradycyjnie rozumianej akcji. Rzeczywista akcja toczy się w głowach bohaterów. Autorka opisuje zdarzenia w świecie widzianym z perspektywy obcego spojrzenia - spojrzenia, dla którego to, co znajome, pod wpływem strachu, zaszczucia, bliskości śmierci staje się obce; zadziwia, ale przede wszystkim paraliżuje. Świat jest pułapką: pełną zagrożeń bądź zapowiedzi katastrofy. Ale choć życie bohaterów jej opowieści budzi przerażenie i współczucie, ich samych Müller nie idealizuje. Są często równie chorzy i odrażający jak system, w którym żyją. Kronice prób ucieczki z totalitarnego więzienia towarzyszy proces niszczenia przyjaźni, miłości i nadziei.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 276663 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Der Mensch ist ein grosser Fasan auf der Welt", 1986.
Jak w przypadku większości książek Müller, trudno i tutaj mówić o tradycyjnie rozumianej akcji. Rzeczywista akcja toczy się w głowach bohaterów. Autorka opisuje zdarzenia w świecie widzianym z perspektywy obcego spojrzenia - spojrzenia, dla którego to, co znajome, pod wpływem strachu, zaszczucia, bliskości śmierci staje się obce; zadziwia, ale przede wszystkim paraliżuje. Świat jest pułapką: pełną zagrożeń bądź zapowiedzi katastrofy. Ale choć życie bohaterów jej opowieści budzi przerażenie i współczucie, ich samych Müller nie idealizuje. Są często równie chorzy i odrażający jak system, w którym żyją. Kronice prób ucieczki z totalitarnego więzienia towarzyszy proces niszczenia przyjaźni, miłości i nadziei. Przejmująca opowieść o sztuce odchodzenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 299477, 300913, 299094, 299093 (4 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Heute wär ich mir lieber nicht begegnet" 1997.
Powieść zaczyna się lapidarnym zdaniem: "Zostałam wezwana. Czwartek, punkt dziesiąta". Jest ranek, bohaterka jedzie na przesłuchanie do siedziby służb bezpieczeństwa. "Dziś wolałabym siebie nie spotkać" to wstrząsający zapis lęku w jego najprzeróżniejszych formach, niszczącej zależności między ofiarą a katem, kronika przyjaźni utrzymującej przy życiu, opis miłości w czasach dyktatury. Wielka literatura.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 299468 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Powieść zaczyna się lapidarnym zdaniem: "Zostałam wezwana. Czwartek, punkt dziesiąta". Jest ranek, bohaterka jedzie na przesłuchanie do siedziby służb bezpieczeństwa. "Dziś wolałabym siebie nie spotkać" to wstrząsający zapis lęku w jego najprzeróżniejszych formach, niszczącej zależności między ofiarą a katem, kronika przyjaźni utrzymującej przy życiu, opis miłości w czasach dyktatury.
Herta Müller to jedna z najwybitniejszych postaci współczesnej literatury niemieckiej. Urodzona w rumuńskim Banacie, spędziła dzieciństwo i młodość w kraju komunistycznej dyktatury. Tam rozpoczęła się jej kariera literacka, szybko przerwana zakazem publikacji. Prześladowana przez władze, wyemigrowała do Niemiec, gdzie do dziś mieszka i tworzy. Zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej, o czym świadczą liczne przekłady oraz nagrody, w tym Nagroda im. Kleista (1994), Europejska Nagroda Literacka Aristeion (1995), International IMPAC Dublin Literary Award (1998), Nagroda im. Kafki (1999) oraz Nagroda Fundacji im. Konrada Adenauera w dziedzinie literatury (2004).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 269533 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ostry jak brzytwa, bezlitosny zbiór esejów "Głód i jedwab" to konfrontacja z Herty Müller doświadczeniami życia w dyktaturze i podążanie tropem politycznych refleksji autorki z lat dziewięćdziesiątych, którym towarzyszy pewność, że podział na sferę prywatną i polityczną nie istnieje i istnieć nie ma prawa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 298405, 287888, 298406, 298430 (4 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Świata)
Tyt. oryg.: "Atemschaukel", 2009.
Anioł głodu rozhuśtuje oddech. Huśtawka oddechu jest delirium, ratunek przynoszą jedynie słowa, które zdają się budować jakiś porządek. Głód, zimno, strach, fenomen pamięci i język są bohaterami tej powieści. Herta Müller ponownie przygląda się panom strachu, krok po kroku podąża za ofiarami, po raz kolejny dokonuje "upiornej przeprowadzki rzeczywistości" w słowa. Powstał tekst "kaligrafujący cierpienie, ale nie upiększający bólu". "Huśtawka oddechu" jest fikcyjną autobiografią Niemca z Rumunii, Leopolda Auberga, zesłanego w wieku lat siedemnastu na roboty przymusowe do Związku Radzieckiego. W roku 1945 około 80 000 rumuńskich Niemców trafiło do obozów pracy między Dniepropietrowskiem a Donieckiem. Wśród deportowanych była matka Herty Müller. Jej przemilczana historia stała się pierwszym impulsem do napisania tej ksiązki. Od matki Müller dowiedziała się niewiele. "Zimno jest gorsze niż głód", "Wiatr jest zimniejszy od śniegu" - wyrwane z kontekstu zdania zastępowały opowiadanie o obozie. Müller zapragnęła zrozumieć, co się za nimi kryje. Umożliwił jej to pisarz i poeta Oskar Pastior, którego surrealistyczne wiersze jeszcze w Rumunii dawały jej oparcie, który też był jednym z deportowanych. Jego niesamowita pamięć szczegółu stworzyła tę książkę. On opowiadał, ona zapisywała, potem razem konstruowali historię - zmyślenie stało się motorem ich pracy, ponieważ jak mówi Herta Müller, trzeba się oddalić od rzeczywistości, żeby ją "uchwycić". Rzeczywistość głodu mozna oddać jedynie surrealistycznym językiem, gdyż postrzeganie w rauszu, w jaki wprawia chroniczny głód, różni się od tego z pełnym żołądkiem. Była z Pastiorem na Ukrainie, wpatrywała się w tamten świat tak długo, aż po zamknięciu oczu zobaczyła drogę z obozu na pole kartofli. W roku 2006 Pastior umarł. Po rocznej przerwie Müller zdecydowała się napisać książkę sama. Była mu to winna.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 306127, 305967, 305431, 310389 (4 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Król kłania się i zabija / Herta Müller ; przełożyła Katarzyna Leszczyńska. - Wołowiec : Czarne, 2005. - 198, [6] stron, [2] strony ilustracji kolorowych ; 21 cm.
Tytuł oryginału: Der König verneigt sich und tötet, 2003.
Dziewięć esejów, tworzących najnowszą książkę Herty Müller, układa się coś w rodzaju prywatnej i politycznej autobiografii pisarki. Jest tu miejsce na wątki osobiste: dzieciństwo w banackiej wsi, matka cierpiąca głód na zesłaniu na Ukrainie, ojciec zapijający swój esesmański czas, samobójstwa przyjaciół i popełnione na nich morderstwa, funkcjonariusz służby bezpieczeństwa mający zamordować Müller i awansujący po upadku dyktatury na właściciela fabryki soków owocowych, emigracyjne życie autorki w Niemczech. "Król kłania się i zabija" to także refleksja nad istotą języka: żyjąc w państwie dyktatury, Müller doświadczyła języka jako narzędzia represji, ale również jako narzędzia oporu wobec totalitarnej władzy. Tę właśnie świadomość języka czyni ona, obok wspomnień z dzieciństwa, punktem ciężkości poetyckiego i politycznego rachunku sumienia.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 298432, 272622 (2 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Moja ojczyzna..." to opowieść i o autorce, i o traumach Europy Wschodniej, totalitaryzmach, uwikłaniu, od którego nie sposób uciec, cenie, jaką przychodzi za nie zapłacić, ale także ostrzeżenie, że dobrobyt przynosi bezmyślność i odbiera spojrzeniu przenikliwość.
W rozmowie z Angeliką Klammer noblistka opowiada nie tylko o swoim życiu w komunistycznej Rumunii i powstawaniu kolejnych książek, ale ponad wszystko pokazuje, jak historia pojedynczego człowieka splata się z historią w wielkim wymiarze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340162 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dostępne również jako e-book.
Współfinansowanie: Goethe-Institut.
Tym razem autorka opowiada o sobie i swoim życiu w znakomitych esejach. Pisze o strachu i przemocy, o przyjaciołach i zdrajcach, o masie i władzy, o tym, jakie pocieszenie w największej rozpaczy daje literatura.
„Gdy trzeba było podejmować wybory polityczne, nie było we mnie szarpaniny, decyzja pojawiała się natychmiast i była niewzruszona. Ale w sprawach prywatnych, a więc dotyczących uczuć, emocje wywracały często na opak to, co głowa już dawno wyjaśniła. Tutaj nigdy nie udawało się cięcie, jedynie powoli tworzyła się rysa. Wspomnienia nie mają zewnętrznej realności, wszystko jest w głowie. Nawet polityczna codzienność z wtedy, prześladowanie, również nazwiska, daty i liczby, stają się sprawą uczuciową. Tym bardziej uczuciową, im większą człowiek poniósł szkodę. To są przecież nerwy, to wpływa na psychikę. Aby chronić siebie, muszę pozwolić, by wspomnienia dręczyły mnie tak, jak niegdyś orkiestra dęta.” (Herta Müller)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 329116, 327714 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Niederungen", 1984.
Herta Müller przyszła na świat w 1953 roku w Nitzkydorf, w rodzinie rumuńskich Szwabów, w czasie, gdy mniejszość niemiecka w Rumunii czuła się podwójnie zagrożona: po pierwsze konsekwencjami przegranej u boku Hitlera wojny, po drugie szykanami komunistycznego państwa. Ciągły strach przed zniknięciem uczynił z członków tej małej społeczności więźniów martwej tradycji - liczyła się solidarność grupowa, izolacja od świata zewnętrznego, jednostka żądająca dla siebie jakichkolwiek praw była odmieńcem. Ojciec Müller opowiadał o wojnie jako o największej przygodzie swego życia. topiąc jednocześnie w alkoholu swoje esesmańskie wspomnienia. Dla Herty Müller wieś rodzinna stała się przykładem represyjnej zbiorowości, niszczącej wszelkie przejawy indywidualizmu, symbolem skostniałych patriarchalnych struktur, gloryfikacji faszystowskiej przeszłości: obiektem nienawiści, a jednocześnie motorem twórczości. To tę wieś właśnie, mentalność jej mieszkańców, niszczące jednostkę struktury portretuje pisarka w swojej pierwszej powieści "Niederungen" ("Niziny") Kiedy ukazała się ona w roku 1984, Müller została opluta podczas wizyty w Nitzkydorf, zaś wioskowy fryzjer odmówił strzyżenia jej dziadka - do tej pory stałego klienta. "Nizinami" wpisuje się Müller w tradycję austriackiej "Antiheimatliteratur". Odrzuca opiewanie stron rodzinnych, beztroskiego dzieciństwa, "szczęśliwej" wsi i ojczystej przyrody - skansenu swojskości. Zbyt dobrze wie, że rumuńska prowincja tchnie zaduchem i nietolerancją, a banacka wieś - jako enklawa niemieckiej mniejszości - stanowi rezerwat faszyzmu. Język tej książki jest surowy, krótkie zdania, oparte na zaskakujących zestawieniach, mają niezwykle plastyczną siłę oddziaływania.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 299476, 298431 (2 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 298353 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 227769 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej